يكشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۴
گفت وگو با مدير فني تيم اميد
مدير فني موظف
001287.jpg
سناريوي تيم المپيك ايران در چند سال اخير در عين جالب بودن، بسيار حزن انگيز بوده است. كافي است عملكرد اين تيم را در چند دوره اخير بررسي كنيم.
اين تيم در دوره هاي مختلف با بازيكناني چون كريم باقري، مهدي مهدوي كيا، علي كريمي، ايمان مبعلي، محرم نويد كيا و... نتيجه نگرفت و همواره قرباني سوءمديريت ها و اختلافات موجود ميان فدراسيون فوتبال و كميته ملي المپيك شده است.اين بار نيز تيم اميد حركت خود را براي المپيك ۲۰۰۸ با محمود ياوري به عنوان مدير فني آغاز كرده و قرار است با يك مربي خارجي كه احتمالاً رنه وبر برزيلي است كار خود را ادامه بدهد هرچند كه ممكن است تا زمان چاپ اين مطلب مربي خارجي اين تيم به تهران رسيده باشد.به هرحال انتخاب ياوري به عنوان فردي كه سابقه مربيگري در تيم ملي و باشگاههاي شيرازي و اصفهاني داشته در نوع خود جالب است.حرف هاي او را در مورد وضعيت تيم المپيك مي خوانيم.

* آقاي ياوري!  قبل از هر چيز به موضوعي مي پردازيم كه ذهن بسياري از علاقه مندان به فوتبال را به خود مشغول كرده و آن هم انتخاب نفرات تيم اميد است. آيا فكر نمي كنيد بعضي از بازيكنان به لحاظ سني، در شرايطي نبودند كه به تيم ملي دعوت شوند؟
- نگاه كنيد در ورزش ما وضعيت به گونه اي است كه شايعه ها به سرعت گسترش مي يابند. مثلاً  هم اكنون شايعه شده كه تعدادي از اين بازيكنان سنشان زيادتر از آنچه هست كه مي گويند. ما سن واقعي بازيكناني را كه به تيم اميد دعوت كرده ايم مي دانيم و مي توانيم حرف خود را مستند ارائه كنيم. شما هم مطمئن باشيد در تيم اميد، فقط كساني كه واجد شرايط هستند حضور دارند.
* اگر در ميان اين بازيكنان، كساني باشند كه شناسنامه ديگري داشته باشند و به عبارت صريح تر، صغر سني باشند، باز هم از عملكرد خود دفاع مي كنيد؟
- البته من مي دانم منظور شما كدام بازيكنان است. اما همانطور كه گفتم شايعه در ورزش ما رونق دارد. اگرما بازيكنان تقلبي را به تيم دعوت كنيم، به خودمان ضربه زده ايم. چرا كه آنها انگيزه اي براي حضور در تيم المپيك ندارند و در نهايت خود ما ضرر خواهيد كرد.
* ملاك شما براي انتخاب بازيكنان تيم اميد چيست؟
- بازيكنان اميد بايد در بالاترين سطح فوتبال كشور كه همان ليگ برتر است به بازي بپردازند. چنانچه اين بازيكنان در ليگ بازي نكنند، در انتخاب خود تجديدنظر مي كنيم. ما مي خواهيم در اين تيم، بهترين ها حضور داشته باشند و فكر مي كنيم حضور بازيكنان اين تيم در تيم  هاي ليگ برتر، مي تواند دليل موجهي باشد براي انتخاب آنها.
* چگونه به صورت غيرمنتظره محمود ياوري به عنوان مدير فني تيم اميد انتخاب شد؟
- من يكي از قديمي ترين و فعال ترين مربيان فوتبال ايران هستم و كارنامه ام به نحوي بوده كه فدراسيون فوتبال تشخيص داده مي توانم فرد مطلوبي براي در اختيار گرفتن اين سمت باشم. ضمن اين كه بايد بدانيد فدراسيون مشاوراني دارد و اگر هم انتخابي صورت گرفته، نظرات ايشان بوده و من افتخار مي كنم كه نظر مسئولان فدراسيون را به خود جلب كرده ام و آمده ام تا به اين تيم خدمت كنم. آنهايي كه مرا مي شناسند و با كار من آشنا هستند، مي  دانند كه همواره در امر مديريت، تبحر داشته ام و با استفاده از آن، به اهداف خود مي رسم.
* در جايي شنيديم شما براي كار در تيم اميد شرايطي داشتيد. آيا اين موضوع صحت دارد و اگر اين گونه است شرايط شما چه بود؟
- بله من شرايطي داشتم. من از مسئولان فدراسيون پرسيدم كه شما يك مدير فني موظف مي خواهيد يا يك مديرفني غير موظف؟
من به آنها گفتم، اختيارات مي خواهم و دنبال نقاط مثبت هستم. من به مسئولان فدراسيون گفتم در صورتي كه به دنبال نقاط كور باشند، نمي توان كار كرد. براي شما مثالي مي زنم: به يك مربي گفتند چرا اين بازيكنان را انتخاب كرديد و بازيكنان ديگر را از قلم انداختيد او در پاسخ گفت كه من با آنهايي كار دارم كه به تيم دعوت كرده ام.
* آيا ممكن است نفرات دعوت شده به اردوي تيم اميد در آينده تغيير بكنند؟
- ما طي سه مرحله بازيكنان مورد نظر خود را به اردو دعوت مي كنيم. تيم ما در نهايت پس از اين ۳ مرحله، داراي ۳۰ تا ۴۰ بازيكن خواهد شد. در اين مدت چه بسا ۵۰ تا ۶۰ بازيكن هم به اردو بيايند اما ما با مطالعه و بررسي، آنهايي را در تيم نگاه مي داريم كه واجد همه شرايط باشند.
* ملاك انتخاب اين نفرات چه خواهد بود؟
- من، مربي اي هستم كه به خوبي روي فوتبال ايران شناخت دارم. سالهاست كه در اين فوتبال حضور دارم و تمامي تيم ها و بازيكنان را مي شناسم. اما شناخت من از بازيكنان در حد ۷۰ درصد است. اكنون مي پرسيد براي اين كه شناختم كامل شود، چه مي كنم. من ۳۰ درصد باقي مانده را با كمك مربيان ديگر و دست اندركاران فوتبال كامل مي  كنم. اخيراً  فرم هايي تهيه كرده ام كه آنها را به مربيان فوتبال كشور مي دهم تا در خصوص بازيكنان،  اطلاعات مورد نظر را به من ارائه دهند. به اين ترتيب، نفراتي در تيم حضور پيدا مي كنند كه در فوتبال ما جزو بهترين ها هستند.
* اما در اين ميان، شايد بعضي مربيان از بازيكنان خاصي حمايت كنند. ضمن اين كه در خصوص توصيه پذيري نظرتان چيست؟
- همه  انسان ها حق دارند آزادانه نظرات خود را بيان كنند. شما هم مي توانيد به من بگوييد كه برادري داريد كه از توانايي فني بالايي برخوردار است. چرا كه نه؛ من به شما گفتم به دنبال بهترين ها هستم. پس همه مي توانند بازيكنان خوب را به ما معرفي  كنند ،اما در نهايت ما هستيم كه در خصوص اين بازيكن نظر مي دهيم. پس بهتر است اسم اين را معرفي بگذاريم و نه توصيه. اين بازيكنان در اردو حاضر مي شوند و زيرنظر مربيان به تمرين مي پردازند و در صورت جلب نظر كادر فني، در اردوي تيم باقي مي مانند.
* موضوع قابل بحث در خصوص تيم اميد،  انتخاب مجيد جهانپور به عنوان مربي تيم است حال آن كه هنوز سرمربي تيم انتخاب نشده است. مگر نه اين كه سرمربي بايد مربي و دستيار خود را انتخاب كند؟
- سرمربي خارجي تيم حق دارد دستيار خود را انتخاب كند، اما او حق انتخاب يك دستيار را دارد. هنگامي ايشان دستيار خود را كه به احتمال قوي خارجي هم هست انتخاب كرد و به ايران آمد، آن وقت بايد ببينيم كه وي در چه حدي است و آيا از جهانپور در مرتبه بالاتري قرار دارد يا خير.چنانچه دستيار خارجي، معلومات بيشتري نسبت به ايشان داشته باشد، دستيار اول مي شود و در غير اين صورت، جهانپور دستيار اول مربي خواهد بود. در واقع اين ما هستيم كه براي مربي تعيين تكليف مي كنيم و نه او براي ما. او مؤظف است كه در فوتبال ما كار كند و در غير اين صورت، نمي تواند به همكاري خود با فدراسيون ادامه دهد.
* مربي تيم اميد، به احتمال فراوان رنه وبر برزيلي است. شما با چه شناختي نسبت به انتخاب اين مربي اقدام كرديد؟
- ما كارنامه اين مربي را مرور كرده ايم و مي دانيم او سابقه مربيگري در رده هاي سني برزيل را دارد و از جمله مربيان پركار كشور برزيل است.اين مربي حتماً براي فوتبال ما مفيد خواهد بود. او ظرف همين روزها در ايران حضور پيدا مي كند و مي توانيد از نزديك با نحوه كارش آشنا شويد.
* تيم اميد تا به امروز زمان زيادي را از دست داده است. براي جبران زمان از دست رفته چه مي كنيد؟
- همانطور كه گفتم،  وبر به زودي به ايران مي آيد و كار خود را با تيم اميد آغاز مي كند. اما براي اين كه زمان از دست رفته جبران شود، در فكر برگزاري بازي هاي تداركاتي براي تيم اميد هستيم تا هم بچه ها زودتر به هماهنگي برسند و هم بر ميزان تجربه شان افزوده شود. در اين خصوص برنامه ريزي هاي لازم هم انجام شده است.
* با توجه به برگزاري بازي هاي ليگ، آيا برگزاري اين ديدارها امكان پذير است؟
- من خودم زاييده ليگ هستم و به خوبي ليگ را درك مي كنم. پس بدانيد برنامه ريزي ما به گونه اي نيست كه ليگ لطمه بخورد. چرا كه من معتقدم ليگ مادر تيم ملي است و چنانچه ليگي قوي نداشته باشيم، نمي توانيم از تيم ملي قدرتمندي برخوردار باشيم. برنامه ما به اين صورت است كه بازيكنان اميد، شنبه به اردو فراخوانده مي شوند. اين بازيكنان صبح شنبه تمرين مي كنند و عصر همان روز به كشور مربوطه پرواز مي كنيم. فرداي آن روز هم بازي را برگزار مي كنيم و بلافاصله به كشور بازمي گرديم. در واقع ما با ۴۸ ساعت به هدف خود مي رسيم كه مورد تأييد فدراسيون نيز هست. ما به تيم هاي ليگ و مربيان اين تيم ها احترام مي گذاريم و نمي خواهيم لطمه ببينند.
* شما به عنوان كسي كه سالها پيش، رهبري تيم ملي كشورمان را برعهده داشته ايد، چه پيشنهادي براي بهتر شدن وضعيت حال حاضر تيم ملي داريد؟
- برانكو مربي فهيمي است و با توجه به اين كه موفق شده تيم ملي كشورمان را به مسابقات جام جهاني ببرد، بايد از او قدرداني كرد و در اين برهه از تيم ملي حمايت به عمل آورد. با اين حال از آنجا كه قرار است تيم ما در جام جهاني به بازي بپردازد، پس چه بهتر كه در فرصت باقي مانده تا آغاز اين رقابت ها، ضعف هاي موجود را برطرف كنيم. به نظر من تيم ما در خط دفاعي با مشكل مواجه است. برانكو بايد بر روي اين مسأله كار و آن را برطرف كند. تيم ما در تغيير وضعيت حمله به دفاع، با مشكل روبه روست. به نظر من در خط دفاع بايد خون تازه اي تزريق شود و بازيكنان توانمند و شايسته به كار گرفته شوند. تيم ملي با حمايت رسانه ها و مردم مي تواند در رقابت هاي جام جهاني نتايج خوبي كسب كند.

تيم المپيك و حس مالكيت
امير بهادري نژاد
اغلب كشورهاي جهان در كنار برخورداري از سازمان ورزش، از تشكيلاتي با عنوان كميته ملي المپيك و يا اتحاديه ملي المپيك برخوردار هستند كه در حقيقت زير مجموعه كميته بين المللي المپيك مي باشند. اگر نگاهي گذرا به شرح وظايف كميته  ملي المپيك كشورهاي مختلف داشته باشيم متوجه خواهيم شد كه اهداف تشكيل چنين نهادي در سراسر جهان تقريباً يكسان است. در واقع ماموريت اصلي كميته ملي المپيك كشورها ، به حداكثر رساندن پتانسيل ورزشكاران آن كشور در رقابت هاي آتي المپيك و توسعه جنبش المپيك داخل مرزهاي كشور مورد نظر مي باشد. همچنين از ديگر اهداف كميته ملي المپيك كشورها مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:
* عرضه خدمات مطابق با استانداردهاي جهاني به تمام ورزشكاران، مربيان و كلاً افرادي كه باعث افزايش احتمال موفقيت كاروان ورزشي يك كشور در رقابت هاي المپيك مي شوند
*تشويق افراد جوان به پذيرش ارزش ها و ايده آل هاي ورزش هاي المپيكي
* تلاش براي كسب ميزباني رقابت هاي المپيك(هر چند كه ممكن است اين هدف در دراز مدت محقق شود و يا هيچگاه تحقق نيابد)
با توجه به ماموريت اصلي كميته ملي المپيك كشورها كه همان افزايش پتانسيل ورزشكاران مي باشد، ماموريت يافتن اسپانسر و تأمين هزينه تيم ها و ورزشكاران المپيكي نيز در شرح وظايف اين كميته گنجانده شده است.
بر همين اساس كميته ملي المپيك كشورها در راستاي وظايف خود موظف به تأمين خدمات پزشكي براي ورزشكاران المپيكي و همچنين مهيا نمودن امكانات تمريني و اردويي براي تيم هاي مختلف مي باشد.
نظر به اينكه كميته ملي المپيك وظيفه تأمين كليه امكانات مالي و فني ورزشكاران المپيكي را بر عهده دارد اين سئوال در ذهن اهالي ورزش مطرح مي گردد كه آيا وظيفه گزينش و آماده سازي تيم هاي ورزشي جهت حضور در رقابت هاي المپيك بر عهده كميته ملي المپيك هر كشور خواهد بود و يا فدراسيون هاي ورزشي اين وظيفه را بر عهده دارند؟
واقعيت اين است كه وظيفه آماده سازي و پشتيباني از تيم هاي ورزشي برعهده فدراسيون  آن رشته ورزشي مي باشد و كميته المپيك وظيفه پشتيباني از اين تيم ها را برعهده دارد. البته اين موضوع به معني استقلال كامل فدراسيون هاي ورزشي از كميته ملي المپيك كشورها نيست، بلكه هر فدراسيوني داراي يك نماينده در كميته ملي المپيك است كه تمام هماهنگي ها از كانال وي صورت مي گيرد.
اگر كارنامه تيم فوتبال المپيك ايران را در چند سال اخير مورد بررسي قرار بدهيم به اين واقعيت تلخ پي خواهيم برد كه همواره اين تيم در برزخ كميته ملي المپيك و فدراسيون فوتبال معلق بوده و به دليل اختلاف نظر موجود ميان اين دو مرجع در تمام دوره ها، لطمات جبران ناپذيري را متحمل شده است.
به عبارتي ديگر وجود نوعي حس مالكيت در ميان مسئولان كميته المپيك و فدراسيون فوتبال از گذشته تا كنون باعث شده تا مديران ارشد اين دو نهاد ، خود را مالك اين تيم بدانند.
متأسفانه هيچگاه سابقه نداشته كه مسئولان اين دو مرجع تصميم گيري، حدود و شرح وظايف خود را مشخص نمايند و بر اساس آن نسبت به آماده سازي تيم المپيك اقدام نمايند.
در حال حاضر يك سال از زمان برگزاري رقابت هاي ۲۰۰۴ سپري شده است، اما در اين مدت تيم المپيك ايران روند رو به رشدي نداشته است. معمولاً ورزشكاران المپيكي در يك سيكل زماني ۴ساله براي حضور در بزرگترين رويداد ورزشي جهان آماده مي شوند اما تيم المپيك ايران يكسال فرصت طلايي براي آماده سازي را از دست داد و هنوز هم سرمربي اين تيم رسماً مشخص نشده است. در طول اين مدت هر چند ماه يك بار رئيس و يا دبير كميته ملي المپيك با يك اظهار نظر تند، عملكرد فدراسيون را در مورد اين تيم مورد انتقاد خود قرار مي دادند و پس از آن اين مسأله براي چندين ماه به فراموشي سپرده مي شد. فدراسيون فوتبال نيز در پاسخ به اين انتقادات اعلام مي كرد كه با دقت و وسواس در حال پيگيري مسائل مربوط به اين تيم است و هيچ جاي نگراني وجود ندارد.
به هر حال چند روزي است كه بازيكنان دعوت شده به اردوي تيم المپيك ايران مشخص شده اند و زير نظر مدير فني و كمك مربي اين تيم فعاليت مي كنند كه در نوع خود بسيار جالب مي باشد. با  آنكه آغاز به كار فعاليت تيم المپيك پس يك دوره ركود نسبتاً طولاني را بايد به فال نيك گرفت، اما كمتر سابقه داشته كه بازيكنان يك تيم پيش از انتخاب سرمربي آن گزينش بشوند.
با توجه به شرايط موجود به شدت معتقديم مادامي كه شرح وظايف كميته ملي المپيك و فدراسيون هاي ورزشي در زمينه آماده سازي تيم هاي ورزشي مشخص نشود، اين سرگرداني ها تداوم خواهد داشت كه ضرر اين اختلاف نظرها و سليقه ها تنها متوجه تيم هاي ورزشي مي شود.
اين فرهنگ بايد در جامعه ورزش كشور نهادينه بشود كه كميته ملي المپيك به دليل هزينه كردن براي تيم هاي المپيكي خود را مالك اين تيم ها نداند و از سوي ديگر فدراسيون هاي ورزشي نيز به بهانه اينكه متولي رشته ورزشي مورد نظر در كشور هستند اقدام به قطع همكاري با كميته ملي المپيك ننمايند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |