سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۴
به مناسبت برگزاري چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي صدا و سيما
جايزه خبر
002394.jpg
مهدي شهري
اشاره: بالاخره خياط هم در كوزه افتاد،معمولاً  اغلب كساني كه اخبار را در رسانه ملي در معرض ديد مردم قرار مي  دهند از اين كه خود خبرساز شوند طفره مي روند. با اين حال نگاه گزارشگران، نويسندگان و گويندگان اخبار به جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي رسانه ملي متفاوت است. چرا كه از اين پس آنها براي ارائه و تهيه اخبار مطلوب جايزه خواهند گرفت.
اين جشنواره كه به همت معاونت سياسي صدا و سيما برگزار شد، با همراهي رئيس  مجلس شوراي اسلامي، رئيس سازمان صدا و سيما و دست اندركاران جشنواره فجر توانست آثار برتر را به مخاطبان عرصه خبر معرفي كند. به باور «عزت الله ضرغامي» ، رسانه ملي،  بايد بيش از گذشته در جامعه اعتمادسازي كند. زيرا كه وظيفه رسانه ملي در اين زمان بيش از پيش دشوارتر است. گزارشي در زمينه شكل گيري و برگزاري چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي تهيه شده كه مي خوانيد:

چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي سازمان صدا و سيما با انتخاب آثار برتر و برگزيدگان حوزه هاي خبري رسانه ملي با حضور جمعي از دست اندركاران جشنواره، خبرنگاران، گويندگان، گزارشگران، رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس سازمان صدا و سيما به كار خود پايان داد.
اين جشنواره كه چهارمين دوره برگزاري خود را تجربه مي كرد توانست جايگاه خوبي را در بين دست اندركاران خبري رسانه ملي براي خود ايجاد كند. اگر همين روند برگزاري جشنواره دنبال شود مطمئناً  مي توان به چشم انداز آينده آن اميدوار بود. امروزه براي گزارشگران، نويسندگان، گويندگان و ساير افراد حرفه اي خبر و برنامه سياسي در حوزه صدا و سيما كسب امتياز از اين جشنواره نوعي رقابت را در بين آنان رقم زده است.
حسين حمزه لو، مسئول كميته پخش اخبار سيما در زمينه شيوه ارزيابي آثار مي گويد: در جشنواره چهارم خبر و برنامه هاي سياسي در پخش اخبار تلويزيوني، ۷۵ اثر از اداره كل پخش اخبار سيما، شبكه خبر و مراكز استان ها به صورت اخبار كوتاه مدت، ميان مدت مشروح به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه با حضور ۷ نفر از پيشكسوتان و افراد با تجربه عرصه خبر ارزيابي، انتخاب و داوري شد.
وي در ادامه مي افزايد: در بخش انتخاب آثار، مهمترين موضوع،  نوع سردبيري  اخبار بود، چون سردبير نقش اساسي در بستن مجموعه خبري ايفا مي كند. در مرحله دوم گوينده و نحوه اجراي خبر ارزيابي شد و سپس كارگرداني مجموعه خبري و نحوه و نگارش خبر از لحاظ ادبيات فارسي مورد توجه هيأت نظارت و ارزيابي قرار گرفت. تعداد گزارش ها در يك بسته خبري و كيفيت آن در يك مجموعه خبري تلويزيوني ارزيابي مي شود. مهمترين بخش در اين زمينه جذابيت مجموعه براي مخاطب و ديگري تصويري بودن مجموعه است، چون در خبر تلويزيون تصوير از اهميت ويژه اي برخوردار است و اگر سردبير منبع تصويري مناسبي ندارد حتماً  بايد از كار گرافيكي براي خبر استفاده كند تا خبر بيشتر به سمت تصويري برود.
در زمينه گزارش هاي خبري تعداد ۲۶۵ گزارش خبري و ويژه خبري به كميته انتخاب آثار ارسال شده بود كه از اين تعداد حدود ۴۰ گزارش به علت زمان بالا و منطبق نبودن با فراخوان چهارمين جشنواره خبر از داوري  معاف شدند. درنهايت، كميته داوري گزارش هاي خبري، حدود ۲۲۵ گزارش را بررسي و داوري كردند.
«نصرالهي» مسئول كميته داوري گزارش هاي خبري نيز در زمينه ارزيابي آثار جشنواره معتقد است: آثاري كه در بخش گزارش به جشنواره رسيد در مجموع، آثار متنوع و در قياس با سالهاي قبل داراي كيفيت خوبي بود. به طور كلي روند كارها مثبت و اميدواركننده است. اما اين به آن مفهوم نيست كه گزارش ها بدون عيب و ايراد است. همكاران بايد بدانند در عصر ارتباطات و كثرت رسانه ها و رقابت، خطرناك ترين تفكر براي اصحاب خبر، حفظ وضع موجود و قانع بودن به شرايط خود است.
وي در ادامه با اشاره به اشكالات محتوايي گزارش ها مي افزايد: بسياري از گزارش ها نسبت به سالهاي قبل از نظر سوژه يابي بسيار خوب بود، يعني سوژه هاي بديع، نو، جذاب و متناسب با نياز مخاطبان و سياست رسانه انتخاب شده بودند اما اغلب همكاران در پرداخت اين گونه سوژه ها موفق نبودند. برخي گزارش ها نيز از نظر پرداخت ضعف داشت، مشكل پلاتو و جملات طولاني نيز زياد بود، ضمناً برخي از گزارش ها نيز خوب شروع مي شد، اما تا پايان گزارش، محور اصلي تعقيب نمي شد و پايان ناموفقي داشت.
دكتر دهشيري، دبير جشنواره ضمن ارزيابي سه دوره برپايي جشنواره مي گويد:
چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي با بهره گيري از تجربيات ارزنده سه جشنواره پيشين با شعار رسانه ملي، اعتماد عمومي، همبستگي ملي با حضور هفتاد و پنج داور با تجربه و صاحبنظر در علوم ارتباطات و استفاده از تجربيات پيشكسوتان عرصه اطلاع رساني در حالي برگزار شد كه كيفيت آثار ارسالي به اين جشنواره به گونه اي قابل توجه رشد، اعتلا و ارتقاء يافته است و جشنواره توانسته است فرصتي مناسب را براي تشريح اهداف و سياستهاي رسانه، تبيين انتظارات مسئولان و داوران از خالقان آثار، ارزيابي عملكرد گذشته و بستري مطلوب را براي ارائه و شناخت توانمندي ها، بروز و پرورش خلاقيتها، ابتكار عمل و نوآوري حرفه اي، تقويت انگيزه ها و كنش هاي سازماني در فضاي رقابت - همكاري،  تبادل افكار و انتقال تجربيات، خلق ايده هاي نو و بروز آراء و انديشه هاي نوين و خلاق در امر اطلاع رساني فراهم آورد و در الگوسازي و ارائه معيارهاي استاندارد و تعريف شده و عرضه شاخص  هاي برتر تأثيرات مطلوبي بر جاي گذارد.
۹۵۶ اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره در دو مرحله انتخاب و داوري مورد ارزيابي قرار گرفت. در مرحله انتخاب، ۲۰۳ اثر به مرحله داوري راه يافت كه با توجه به رويكرد تشويقي جشنواره، از ميان اين ۲۰۳ اثر ۱۵۳ عنوان با توجه به طبقه بندي رتبه هاي خالقان آثار مورد تقدير قرار گرفت. اين آثار در ۶ كميته توليدات گرافيك و انيميشن، مقالات علمي و آثار مكتوب، پخش اخبار و تفاسير سيما، اخبار، گزارشها و تفاسير راديويي، گزارش هاي خبري تلويزيوني و برنامه هاي سياسي مورد ارزيابي قرار گرفت. اهتمام همكاران در ادارات كل حوزه سياسي به ارسال آثار و مشاركت آنان در ايجاد فضاي رقابت سالم و منطقي و نيز انگيزه خالقان آثار براي تعامل و همكاري سازنده، حاكي از قوام، ثبات و نهادينگي اين جشنواره در معاونت سياسي است.
دهشيري در زمينه تفاوت جشنواره خبر با ساير جشنواره هاي سازمان صدا و سيما مي افزايد:
اين جشنواره از جهاتي چند، متمايز از ساير جشنواره هاي سازمان قلمداد مي شود. اهتمام همزمان به آثار راديويي و تلويزيوني، ايجاد فضاي رقابت بين تهران و مراكز استانها و نيز فضاسازي براي خبرنگاران جوان براي ورود به عرصه رقابت با خبرنگاران حرفه اي حاكي از جامعيت و فراگيري اين جشنواره است. از جنبه اي ديگر، جشنواره چهارم تلاش كرده است به گونه اي كامل تر از جشنواره هاي پيشين عمل كند بهره گيري از داوران مقبول در عرصه درون سازماني و برون سازماني، گنجاندن خبر مكتوب در زمره آثار مورد ارزيابي، فعال سازي پايگاه اطلاع رساني جشنواره، اهتمام به برقراري ارتباط با دانشگاهها و مراكز علمي و نيز با مخاطبان مردمي و همچنين انتشار مقالات علمي جشنواره سوم خبر و برنامه هاي سياسي به عنوان اثري علمي و قابل بهره برداري براي دانشجويان علوم ارتباطات و دست اندركاران عرصه خبررساني و برنامه سازي در زمره تلاشهاي جشنواره چهارم محسوب مي شود.
002391.jpg
همچنين اهتمام به داورمحوري در ارزيابي ها و عنايت به رعايت بي طرفي در اين فرآيند مورد تأكيد كميته هاي علمي اين جشنواره بوده است.
عليرغم امتيازات بر شمرده از سوي دبير جشنواره، هيأت داوران جشنواره براي غنابخشي به اين جشنواره در آينده پيشنهاداتي را مطرح كردند كه اميد است مدنظر دست اندركاران برگزار كننده جشنواره هاي آتي خبر و برنامه هاي سياسي قرار گيرد. هرچند كه معمولاً  اين نوع بيانيه ها اغلب يك نوع موضع گيري فرهنگي است اما به نوبه خود مي تواند نتايج مطلوبي را براي كيفيت بخشي جشنواره در پي داشته باشد. هيأت داوران چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي با طرح نكاتي ، ارزيابي خود را از برگزاري چهارمين دوره جشنواره اعلام كردند. اين نكات عبارتند از:
* با عنايت به نوآوري هاي نافذ و مؤثر در عرصه هاي نرم افزاري و سخت افزاري خبر وبا هدف مشاركت فراگير بخش هاي مختلف حوزه سياسي در جشنواره، هيأت داوران لزوم تشكيل دبيرخانه فعال و دائمي جشنواره را بهره  مندي از ديدگاه هاي صاحبنظران و متخصصان فن، تشكيل گروه هاي كارشناسي جهت مهندسي استانداردها، شاخص ها و معيارهاي توليد و پخش خبر و تعامل مؤثر داوران جشنواره با دست اندركاران عرصه خبررساني و برنامه سازي را مورد تأكيد قرار مي دهد.
* با تأكيد بر ضرورت سرعت بخشيدن به ارتقاي كيفي گزارش هاي خبري تلويزيوني از جمله پلاتوي مناسب، انسجام دروني گزارش، پرداخت قوي موضوع در قالب حرفه اي، بهره گيري از عبارات مختصر، گزيده و تأثيرگذار، كاربست ادبيات سياسي متناسب با محتواي گزارش، استفاده از گرافيك، افكت و تصاوير متنوع، تناسب لحن گزارشگر با محتواي گزارش، برقراري ارتباط غيركلامي با مخاطبان، دقت در انتخاب تصاوير به گونه اي كه هماهنگ با كلام و تقويت كننده آن باشد، سرعت در ريتم گزارش با توجه به تنوع مصاحبه شونده ها و رعايت اصول علمي و حرفه اي در دكوپاژ گزارش هاي خبري بر اين اعتقاد است كه با توجه به مسئوليت رسانه ملي و كثرت رسانه هاي رقيب، برنامه ريزي، جذب نيروهاي خلاق و ارتقاي آشنايي خبرنگاران با اصول حرفه اي گزارشگري از رهگذر برگزاري دوره هاي آموزشي مي تواند روند دستيابي به وضع مطلوب را تسريع بخشد.
* تحولات مثبت در عرصه برنامه سازي راديويي و تلويزيوني از جمله آثار برخوردار از ساختار پويانمايي و نمايشي و اهتمام برنامه سازان به بهره گيري از ساختار مناسب با توجه به آميختگي محتواي سياسي با زبان تصويري، بر ضرورت سرمايه گذاري مناسب در زمينه هاي مادي و معنوي از جمله نيروي انساني كارآمد و متخصص، تخصيص بودجه كافي براي برنامه سازي خلاق و توجه بيشتر به آموزش هاي پيوسته حرفه اي براي مهارت افزايي از رهگذر تشكيل كارگاه هاي آموزشي و برگزاري نشست هاي تخصصي براي ارتقاي كيفيت ساخت برنامه هاي سياسي در راديو و تلويزيون تأكيد مي كند.
* با تأكيد بر نقش برجسته راديو در عصر كنوني اطلاعات و ارتباطات و اهميت كاربرد اين وسيله ارتباطي در عرصه خبررساني در دو حوزه علمي و نظري، لزوم تناسب تعداد و مدت گزارش هاي صوتي و ارتباط مستقيم راديويي با تعداد خبرها و مدت هر بخش خبري، تخصصي شدن بخش هاي خبري متناسب با مأموريت ها و اهداف كلان شبكه هاي راديويي، اهتمام به ساير ارزش هاي خبري علاوه بر عنصر شهرت، توجه به فرم  خبرها علاوه بر سخت خبرها، بهره گيري از قالب هاي گفت وگوهاي زنده راديويي، خبر و گزارش هاي خبري به جاي قالب هاي تفسير خبر و گزارش هاي ويژه خبري، تحقق توسعه متوازن در زمينه فراگيري پوشش خبري شبكه هاي سراسري راديويي را مورد توجه قرار مي دهد.
هادي زنوزي اصل، گوينده شبكه خبر درباره ارزيابي خود از جشنواره خبر بر اين باور است: اين جشنواره بايد انسجام بيشتري داشته باشد زيرا همان گونه كه شاهد بوديم در دوره هاي گذشته اين جشنواره بنا به ملاحظاتي در تاريخ معين برگزار نشد، در عين حال درباره گروه داوري به نظر مي رسد كه نبايد مردم و بينندگان را به عنوان مهم ترين داور فراموش كرد.
وي درباره ملاك هاي برتر گويندگي مي افزايد: سقفي براي دانش يك گوينده وجود ندارد، علاوه بر صدا و تصوير خوب و تسلط بر خبر كه طبعاً ويژگي هاي مهمي هستند دانش گوينده در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اهميت ويژه اي دارد.
مژگان صارمي، گوينده شبكه خبر نيز با اشاره به برگزاري چهارمين جشنواره خبر معتقد است كه: داوران جشنواره بهتر است كه به يك نوار ارسالي اكتفا نكنند و كار گويندگان، تهيه كنندگان، سردبيران و دبيران را در طول سال بررسي كنند و معدل بگيرند، ملاك هاي انتخاب برترين ها اعلام شود تا همه بتوانند خود را به سطح برتر برسانند.
مهندس عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما ضمن تشكر از دست اندركاران جشنواره خبر گفت: اعتمادسازي در صدا و سيما، يك پروژه كوتاه مدت نيست بلكه يك راهبرد مستمر و طولاني است كه براي رسانه ملي به شكل امر حياتي جلوه مي كند به خصوص در دنياي امروزي ما در يك فضاي رقابتي سهمگين صاحبان رسانه ها قرار گرفته ايم بنابر اين بايد بيش از گذشته اعتمادسازي خود را نشان دهيم.
در اين شرايط، سانسور در واقع ندادن اطلاعات نيست بلكه جلوگيري از اطلاعات انبوه به مخاطبان است. گاهي آنقدر اطلاعات حجيم و انبوه است كه اطلاعات اصلي در آن گم مي شود و مخاطب توان تشخيص اطلاعات مفيد را ندارد.
وي در ادامه افزود: امروز دنيا لبريز از صدا و سرشار از تصوير است از اين رو در هياهوي عظيم صدا و تصوير، انسان واقعي براي انتخاب مسير مستقيم خود دچار بحران مي شود. به همين خاطر وظيفه رسانه ملي بسيار سنگين است اگر در اين مقطع بتوانيم اعتمادسازي را به طور صحيح در رسانه ملي محقق كنيم يك صداقت و مهرورزي ارزشمندي بين پيام رسان و پيام گيرنده ايجاد خواهد شد. وقتي رابطه شفاف، صميمي و مبتني بر مهر و صداقت بين صاحبان رسانه و گيرندگان پيام صورت گيرد ارتباط واقعي شكل مي گيرد.
دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز با تأكيد بر اين نكته كه خبرنگاران، ارتش آگاهي بخش هستند گفت: حكومت هاي خودكامه اغلب از گردش آزاد خبري وحشت دارند، اما سياستمداراني كه صالح و به فساد آلوده نيستند چرا بايد نگران گردش آزاد خبر و اطلاع رساني باشند. آنها بايد تشويق كنند و حرمت خبرنگاران را حفظ كنند اما از سويي ديگر خبرنگاران نيز بايد حرمت حرفه خود را بشناسند و آن را حفظ كنند. هر شغلي براي خود اخلاقي دارد. اما در ميان مشاغل مختلف، سخن از اخلاق برخي از مشاغل بيشتر مطرح است مثلاً اخلاق پزشكي. اما آيا اخلاق خبرنگاري هم اهميت دارد؟
وي در ادامه افزود: خبرنگاري كه حرمت خبرنگاري را حفظ كند و حرمت قلم و آزادي را بداند مسلماً قابل احترام است مانند سرباز يا سرداري كه از يك كشور دفاع مي كند. خبرنگاراني كه اين حرمت ها را رعايت نمي كنند مطمئناً هم به جامعه و هم به خود و همكارانشان زيان مي رسانند. خبرنگاراني كه در تكاپوي غوغا و هياهو هستند را كم نديده ايد آنهايي كه اغلب درصدد ايجاد هياهو و غوغا بوده اند معمولاً از اعتبار اين شغل شريف كاسته اند. بنابر اين بهتر است كه براي حفظ جايگاه والاي خبرنگاري، اهل خبر از اخلاق حرفه اي خود دفاع كنند.
پس از سخنراني دكتر حداد عادل، برگزيدگان جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي جوايز خود را دريافت كردند.

نگاه امروز
خبر و خبرسازان
محمد اميري
تازه چه خبر؟ شايد اين واژه را روزانه بارها و بارها در ارتباطات كلامي با اطرافيان، دوستان و همكاران رد و بدل مي كنيد. شايد به اين دليل كه پرسش كننده انرژي كمتري را براي ارائه اطلاعات صرف مي كند و پاسخگو نيز مجبور است درباره آنچه كه شما اطلاع نداريد ،به گونه اي شفاف اطلاع رساني كند. ارزيابي برنامه هاي تلويزيوني در بين مخاطبان نيز نشان مي دهد كه اخبار اغلب جزو پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيوني است. بنابراين همه افراد جامعه از كم سواد تا باسواد دوست دارند كه درباره مسائل سياسي، اجتماعي، اقتصادي و غيره پيرامون خود اطلاعات كسب كنند، شايد برخي از اين اطلاعات به  نوعي با كار و معيشت آنان سر و كار داشته باشد. اما بيشتر مطالب خبري، صرفاً عطش كنجكاوي آنها را برطرف مي كند. در اين ميان، وضعيت خبرنگاران، گزارشگران، نويسندگان برنامه هاي خبري با همديگر متفاوت است، آنها اغلب كمتر از شنيدن اين همه اطلاعات و اخبار هيجان زده مي شوند؛ چون به هر صورت، حرفه آنان با انبوهي از اين دست اخبار گره خورده است؛ ولي آنان زماني از خبري يا گزارشي شگفت زده يا هيجان زده مي شوند كه به نسبت ديگر همكاران خود، سريع تر از آن مطلع شده باشند و يا اينكه به تنهايي به  اينگونه اخبار دست  يابند.تجربه خبر دستگيري صدام، سقوط بغداد، ماجراي ۱۱ سپتامبر، واقعه واترگيت و... براي آناني كه به نوعي در توليد خبر يا دست يابي به آن نقش اساسي داشتند معمولاً با يادآوري آن، خاطرات تحسين برانگيزي را براي خود رقم مي زنند.
گذشته از نقل اخبار در رسانه هاي گروهي، توليد و پردازش اخبار يا گزارش، بيان در رسانه هاي شنيداري _ ديداري و حتي نگارش در رسانه هاي مكتوب و غيرمكتوب مي تواند تأثير و تأثر مطلوبي را در ميان مخاطبان درپي داشته باشد. برخلاف رسانه هاي مكتوب، آماده سازي و عرضه يك خبر يا گزارش راديويي يا تلويزيوني مستلزم همكاري گروه هاي مختلفي است؛ در حالي كه ما امروزه در تلويزيون يا راديو صرفا با گوينده متن اخبار ارتباط برقرار مي كنيم .بنابراين راه اندازي جشنواره هاي خبر در حوزه شنيداري _ ديداري مي تواند تجربه مفيدي را براي دست اندركاران پردازش اخبار و برنامه هاي سياسي رقم زند، به ويژه اين كه در اين جشنواره هاي حرفه اي، اغلب سره از ناسره تفكيك مي شود، به  طور قطع، كساني كه اخبار و گزارش مطلوبي را به مخاطبان ارائه كنند جايزه هم خواهند گرفت، اميد است دست اندركاران جشنواره خبر صدا و سيما با عمق بخشي به محتوا و كيفيت توليد آن بتوانند مطلوبيت برنامه هاي خبري را در بين بينندگان ارتقا بخشند.
ناگفته نماند كه عدم اطلاع رساني مفيد درباره جشنواره خبر نيز مي تواند موجب دلزدگي اهل خبر باشد، اتفاقي كه ناخواسته در جشنواره اخير رخ داد و هيچ كس هم پاسخگوي آن نبود.

گفت وگو با دكتر محسنيان راد
بازار پيام
002385.jpg
سمانه بامشاد
اشاره: بحث جهاني شدن از جمله بحث هاي داغ حوزه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي است. قبل از طرح مفهوم جهاني شدن در فرهنگ و رسانه ها مفهوم امپرياليسم فرهنگي در ميان جوامع مطرح بود اما امروزه موارد ديگري چون منطقه اي شدن، تهاجم فرهنگي و... مطرح است.
امروزه تحولات جهاني شدن سبب شده كه ارتباط جمعي جاي خود را به ارتباط گران و ارتباط گيران متعدد بدهد.با توجه به مقوله ارتباط گران و ارتباط گيران در حوزه هاي مختلف گفت وگويي را با دكتر «مهدي محسنيان راد» عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق(ع) انجام داده ايم كه مي خوانيد:

* شما به بحث جهاني شدن به عنوان كليدي ترين موضوع در فرهنگ اشاره كرديد؟ منظور از اين نگاه چيست؟
تا قبل از جهاني شدن، رسانه ها با انبوهي مخاطب و در يك شرايط تقريباً يكسويه ارتباط برقرار مي كردند. در حالي كه در آينده هر كدام از مخاطبان سابق مي توانند ارتباط گراني باشند كه با توانايي هاي خود در دو نقش گيرنده و فروشنده به ايفاي نقش بپردازند. لذا توجه به رابطه فرهنگ و ارتباطات نقش جهاني شدن را بهتر به ما نشان مي دهد.
همان طور كه كيفورد گيزنر در تعريف فرهنگ مي گويد: فرهنگ، اطلاعاتي است كه گروهي در آن شريكند و خصلت اطلاعات در اين است كه دارنده اطلاعات آنچه را كه داده مي تواند براي خود نيز حفظ كند.
گروهي از محققان به ويژه در كشورهاي فرانسوي زبان جهاني شدن را آمريكايي شدن و يا حتي بي مليتي شدن ملل جهان دانسته اند و آنها تكثر مورد نياز جهاني شدن را به طرف تمركز رسانه اي آمريكا مي دانند، عده اي از استادان دانشگاه اينديانا، وضعيت فعلي را تحول در «مركز- حاشيه» دانسته و معتقدند كه در قرن ۱۳ ميلادي، جهان در وضعيت چند قطبي به مركزيت چين، هند، عراق، ايران، مصر و ايتاليا به سر مي برده است و هريك از آنان در مركزيت پكن از هشت بيضي متداخل ترسيم شده بر روي كره زمين، مبادلات را در دست داشته اند و در واقع نظام ارتباطي جهاني در آن زمان به صورتي غير متمركز بوده است. ولي در طي قرون ۱۴ و ۱۵ كشورهاي انگلستان، اسپانيا، پرتغال و فرانسه و ديگران به توسعه دانش فني روي آوردند و اين كشورها دواير متحدالمركزي شدند كه مركز آن كشورهاي اروپاي غربي و حاشيه آن بقيه ملل جهان بودند.
بعد از جنگ جهاني دوم آمريكا با مركزيت قدرت اقتصادي و فرهنگي در مركز دايره قرار گرفت و نقاط آن به ساير ملل جهان كشيده شد.
دانشمندان وضعيت آينده را نوعي همپوشي- فرهنگي مي بينند از اين رو اصطلاح جديد «جهاني- منطقه اي شدن» را براي اين وضعيت به كار مي برند.
بنابر اين بحث تأثير رسانه ها در شكل گيري تصورات ذهني مشترك از اواسط دهه ۱۹۸۰ و از هنگام حضور تلويزيون ماهواره اي DBS در منازل آغاز شد كه باعث شد افراد بدون دروازه باني خبر و مداخله دولت ها، بيشتر از گذشته بفهمند كه فراتر از فرهنگ محلي نيز وجود دارد و بدون هيچ گونه ملاقات چهره به چهره به آن فرهنگ مي توانند دسترسي داشته باشند. البته از پيامدهاي آن تقويت حس ما بودن يا همان هويت فرهنگي است.
* درباره نظريه بازار پيام مي توانيد اطلاعاتي ارائه دهيد؟ 
- توسعه ICT در آينده سبب خواهد شد كه دهكده جهاني در وضعيتي به وجود آيد كه مي توان آن را مشابه نظام حاكم بر مبادلات كالا در بازارهاي سنتي قرون گذشته مشرق زمين ديد، بنابر اين ارتباطات در جهان تبديل به بازاري خواهد شد كه مي توان آن را بازار پيام ناميد.
همان طور كه مي دانيد قبلا بازارهاي سنتي وجود داشتند لذا بازارهاي سنتي كه در مشرق زمين هستند مورد نظر است. چون بازار به دو رديف دكان كه رو به روي هم قرار دارند اطلاق مي شود و در ايران باستان به شكل واكار تلفظ مي شد كه بعدها اعراب آن را به البازار تبديل نمودند.
و چون تمامي بازارها به ميدان عمومي ختم مي شد، بنابر اين حكم يك ميان بر را داشته  است كه افراد زيادي از آن استفاده مي كردند.
بازار محل رد و بدل كردن تمامي حرف ها، شايعات، مطالب و غيره است و هر كس خواهان اخبار بود اغلب به بازار مراجعه مي كرد.
اگر سبك معماري، سازمان و نهاد حاكم بر بازارهاي سنتي در ايران در برخي كشورهاي غرب آسيا، شرايط، امكانات و محدوديت هاي بوجود آورده شده را در مقايسه با سپهر جهاني ارتباطات قرار دهيم و فرستنده پيام را جانشين فروشنده بازار و گيرنده پيام را به جاي خريدار بازار فرض كنيم خواهيم توانست مشابهت هايي ميان كنش هاي متقابل در بازارهاي سنتي كالا با بازار جهاني پيام پيدا كنيم.
* ويژگيهاي بازار پيام چيست؟
* در بازار جهاني پيام، نوع ارتباط ها افقي است نه عمودي و ارتباط گران بازيگران اصلي هستند نه دولت ها.
* راه ميان بر براي بازار سنتي پيش بيني نشده و همه چيز به صورت آزاد ميان فروشندگان و خريداران رد و بدل مي شود در بازار جهاني پيام آنچه كه هم اينك در اينترنت جاري است مبادله پيام بي وقفه و بدون تعطيل ادامه دارد.
* در بازار سنتي فروشنده هيچ حقي نسبت به شيء فروخته شده ندارد، در حالي كه در بازار پيام بعد از اعطاي پيام به مالك، مالك قبلي نيز حق دخل و تصرف را دارد، لذا حجم بازار پيام افزايش مي يابد.
* از ويژگي هاي ديگر مي توان به بازار سنتي اشاره كرد كه افراد دست فروش در كنار دكان ها هستند و در بازار پيام افراد مي توانند ارتباط گير و ارتباط گر باشند، مانند: استفاده از سايت ها و وبلاگ ها.
* در بازار پيام مخاطبان و ارتباط گيران به بزرگترين تكثر رسانه اي در طول تاريخ دست خواهند يافت و از هر نوع يكپارچگي دور بوده و با حفظ فرديت داراي مجموعه اي از خصلت هاي مشترك با برخي اقليت ها و يا اكثريت هاي مختلف خواهند بود.
* در بازارهاي سنتي حضور افراد به عنوان عابر مسير «ميان بر» و نه الزاماً مشتري ممكن است باعث سرك كشيدن افراد به آنها براي جستجوي كالايي شود كه كوچك و بزرگ بودن حجره در آن مهم نيست.
در بازار پيام موتورهاي جستجوگر در اينترنت در آينده توسعه خواهند يافت و خبر نوشته ها، تصوير ثابت و متحرك را در برخواهند گرفت و باعث مي شوند كه فرد كاملاً جستجو گر و گزينش گر باشد نه مصرف كننده منفعل.
* در بازارهاي پيام نبود ديوارهاي ارتباطي مانند بازارهاي سنتي باعث نوآوري و تقليد در سبك محتواي پيام بود كه انحصار را از بين مي برد.
* در بازارهاي سنتي امكان تبليغات كم و خرد كالا مبلغ است و در بازار جهاني پيام نيز محدوديت  صفحه، مونيتورها، نابرابري امكانات تبليغاتي، عرضه پيام را كاهش مي دهد و خود ماهيت پيام به عنوان مبلغ است.
* در بازار پيام، تبليغ براي كالا و خدمات از سوي رسانه ها، متنوع تر و گسترده تر خواهند شد و مؤسسات اقتصادي كوچك نيز مي توانند صداي خود را به ديگران برسانند.
* در بازار جهاني پيام ارتباط گران و ارتباط گيران و جستجو گران بي توجه به دولت ها به مراتب بيش از گذشته مي توانند درباره مسائل روزمره خود به ارتباط با ديگران بپردازند و يا فشارهاي روحي خود را تخليه كنند.
* در بازار پيام درجه امنيت در سپهر پيام، به يك استاندارد فراملي خواهد رسيد.
* در بازار جهاني پيام، نيز فرصت شناخت تمدن ها، بدون دروازه باني بيشتر فراهم خواهد شد.
* در بازار سنتي در راسته عطاران  خوردن دو غذا با يكديگر خطرناك است، در بازار جهاني پيام نيز مصلحان اجتماعي خواهند توانست موضوع تهاجم فرهنگي را تبديل به اصطلاح ديگري كنند.
* در بازارهاي جهاني پيام، امكان خنثي سازي اثرات تهاجم فرهنگي، زياد مي شود، زيرا توازن نسبي فن آوري هاي ارتباطي در ميان جوامع، افزايش امكان ارتباط كتبي و كلامي و صوتي و تصويري فرهنگ ها، بدون وجود موانع زباني فراهم خواهد شد و در واقع، در بازار پيام «عمر دروغ هاي بزرگ» به سر خواهد آمد.
بنابراين به دنبال تولد هر رسانه جديد، آنها مجبور مي شوند كه براي جلوگيري از نابودي به كاركردهاي جديدي روي آورند.
طي دهه هاي آينده، تحولات سخت افزاري در حوزه ارتباطات اگرچه قدرت گزينشگري فرد را در همه حوزه هاي ارتباطات كلامي و تصويري افزايش خواهد داد.

سايه روشن
002388.jpg
تلويزيون و خانواده
يك بازيگر گفت:  گاهي اشتباهات زيادي در امر برنامه سازي تلويزيون صورت مي گيرد و گاهي اوقات موجب بدآموزي مي شود. به عنوان مثال، در فيلمي پدري بر سر پسرش مي زند وكودكان بيننده هم همين كارهاي نمايشي را درمورد والدينشان انجام مي دهند.
به گفته مرتضي احمدي برخي از آثار ساخته شده در تلويزيون نه تنها جنبه ي آموزشي ندارند، بلكه تأثير منفي نيز مي توانند داشته باشند. در صورتي كه ما آموزگاريم و بايد به مردم رفتارهاي مناسب را آموزش دهيم.
كودكان و خشونت
مسعود اوحدي گفت: درجه بندي  فيلم هاي سينمايي بر اساس سنين خاص را در تلويزيون ايران نمي توان جدي گرفت، چون از اساس بايد به اين قضيه فكر كرد.
درجه بندي فيلم هاي سينمايي براساس سنين مختلف مخاطبان بسيار دير و كم اثر در سيماي جمهوري اسلامي ايران اتفاق افتاده و نمي توان آن را خيلي جدي گرفت.به گفته مسعود اوحدي، مدرس دانشكده صدا و سيما اين موضوع تنها درمورد وجود فاكتور خشونت در فيلم ها قابل اجراست و خيلي نمي تواند جدي باشد.
راديو فرهنگ در جشنواره
برنامه «اوبالار» به تهيه كنندگي فاطمه گرزن از گروه طرح و تأمين شبكه راديو فرهنگ، در «هفدهمين» جشنواره بين المللي راديو پريكس (prix) ۲۰۰۵ فرانسه راه  يافت. اين جشنواره كه هرساله در يكي از كشورهاي اروپايي برگزار مي شود، امسال در نيمه مهرماه در كشور پرتغال برگزار خواهد شد. براي اولين بار است كه برنامه  اي از كشور ايران موفق به راهيابي به اين جشنواره شده است. گفتني است كه برنامه «اوبالار» در ششمين جشنواره صدا در زيباكنار موفق به دريافت تنديس بهترين برنامه و از نظر گويندگي و نويسندگي و تهيه كنندگي و سردبيري نيز جزو برنامه هاي برتر شناخته شد.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |