دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۴ - Aug 15, 2005
مصاديق حذف ۵ روز از تعطيلات رسمي كشور مشخص شد
فارس: كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در بررسي شور دوم طرحي، مصاديق حذف ۵ روز از تعطيلات رسمي كشور را مشخص كرد.
بر اساس اين طرح كه شور دوم آن عصر ديروز در كميسيون اجتماعي به تصويب رسيد تعطيلي رسمي ۱۲ فروردين، ۱۵ خرداد، شهادت امام صادق(ع)، ولادت حضرت علي(ع) و روز شهادت امام رضا(ع) به جز در استان خراسان از فهرست تعطيلات ساليانه كشور حذف مي شود.در مقابل حذف اين تعطيلات ،تعطيلي روز عيد فطر به ۲ روز تعطيل افزايش مي يابد.
پيش از اين مخبر كميسيون اجتماعي مجلس از تصويب كليات طرح حذف ۶ روز از تعطيلات رسمي كشور در آخرين جلسه اين كميسيون خبر داده بود.

فرهنگ سلامتي در بخش زايمان
از روند طبيعي خود خارج شده است
004893.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: فرهنگ سلامتي در بخش زايمان از روند طبيعي خود خارج شده است و آمارهاي زايمان به روش سزارين رو به افزايش است و چندبرابر استاندارد واقعي است.
به دنبال چاپ گزارشي مبني بر افزايش آمار سزارين در كشورمان در صفحه ۶ مورخ ۴مرداد ماه جاري،مدير كل سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت و درمان طي نامه اي آمار ارائه شده توسط دبير انجمن مامايي كشور گزارش فوق را غيرواقعي اعلام نموده و خاطرنشان كرد: براساس آمار مواليد سازمان ثبت احوال در سال ،۸۲ ۱۱۷۸۹۳۵ نفر و محاسبه ۳۴/۱ درصد دوقلوزايي در همان سال معادل ۱۱۶۳۱۳۷ زايمان داشته ايم كه تعداد زايمان طبيعي ۵۷۹۴۹۸ و سزارين ۳۹۴۲۱۴ مورد گزارش شده است كه كاهش ميزان سزارين را نيز نشان مي دهد.
ناهيد خداكرمي، دبير بخش مامايي كشور در اين خصوص به همشهري گفت: آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت مربوط به سال ۷۹ مي باشد و حدفاصل ۷۹ تا ۸۴ مي توان به يقين گفت كه آمار سزارين افزايش داشته است همچنين نمودارهاي نصب شده در دفاتر مديريت بيمارستانهاي خصوصي و دولتي نشان مي دهد كه در برخي از آنها سزارين به ۹۰ درصد هم مي رسد.
از آنجا كه انجام سزارين عوارض ناخواسته اي در مادر و نوزاد ايجاد مي كند در صورتي كه واقعاً ضرورت نداشته باشد نبايد انجام شود .براساس اعلاميه سازمان بهداشت جهاني كه آمار سزارين را ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام نموده است كه با فرض اين آمار، رقم ۳۵ درصد اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، باز هم بيانگر آمارهاي غيرضروري سزارين در كشورمان است.
وي با اشاره به اينكه، يكي از اهداف مهم جمعيت مامايي دفاع از بهداشت باروري زنان و ارتقاي كيفيت سلامت مادران و كودكان است گفت: وزارت بهداشت در صدور بخشنامه ها بسيار فعال عمل مي كند، ولي متأسفانه درخصوص كاربردي شدن بخشنامه ها در مراكز درماني نظارت دقيقي صورت نمي دهد.
خداكرمي خاطرنشان كرد: از آنجا كه مسئله زايمان در كشورمان تعرفه بسيار پاييني دارد اكثر بيمارستان ها با هدف كسب درآمد بيشتر رغبت بيشتري به انجام عمل سزارين دارند اين در حالي است كه ما در همه كشورهاي دنيا مثل انگليس، آمريكا، كانادا، سوئد با بازنگري سيستم هاي بيمه اي شان تمام خدمات مامايي تحت پوشش بيمه است و فرقي نمي كند كه ارائه دهنده خدمات بهداشتي و درماني توسط ماما، پزشك عمومي و يا متخصص زنان باشد به همين جهت در بحث زايمان به حد استاندارد رسيده اند.
لذا ضرورت دارد، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكي و سازمانهاي بيمه اي در امر مراقبتهاي دوران بارداري و زايمان راه حل هاي مناسب تري را برگزينند.
زني كه براي زايمان فرزندانش روش سزارين را انتخاب مي كند به دليل اينكه طي عمل جراحي مقدار خون زيادي را از دست مي دهد اگر بر اثر بيماري ديگري نياز به جراحي پيدا كند انجام اين عمل بسيار پرخطر خواهد بود.
وي افزود: ميزان اختلالات تنفسي و زجر RDS در نوزادان و مادران در سزارين نيز بسيار بيشتر است ضمن اينكه خطرات بيهوشي و... را به همراه دارد.
لذا پيشنهاد مي شود ارتباط با بيمه ها در اين بخش برقرار شود و بر پرونده هاي مادراني كه با عمل جراحي زايمان مي كنند نظارت جدي تري شود چرا كه بازي با آمارها مشكل را حل نمي كند. لذا انجام يك كار فرهنگي در زمينه بهداشت ضروري است چون فرهنگ سلامتي ما در بخش زايمان و بارداري تحت تهاجم قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بارداري تبديل به يك بيماري شده است در حالي كه يك پروسه كاملاً فيزيولوژيك است و در تمام كشورهاي پيشرفته با كمترين دخالت انجام مي شود.
خداكرمي گفت: راهي كه ما اكنون مي رويم ۲۰ سال پيش آمريكا و اروپا رفته است و حتي زايمان هاي بي درد و دارويي را نيز منسوخ دانسته اند ولي متأسفانه در كشور ما اين روند با افزايش روبه رو است.
آمارها نشان مي  دهند كه در كشور سوئد آمار سزارين ۴ درصد است و اين كشور رتبه نخست سلامت را در دنيا دارد اگر سزارين روش مناسبي در ارتقاي كيفيت سلامت باشد قطعاً آمارهاي بالايي بايد داشته باشد، لذا با تغيير نگرش مردم و با حمايت و نظارت وزارت بهداشت بايد فرهنگ جايگزيني زايمان طبيعي به جاي سزارين در مردم نهادينه شود.

واليوم داروي خواب آور نيست
ايسنا: واليوم دارويي مخدر است كه به صورت قرص، آمپول و قطره براي درمان بيماريهاي صرع، اضطراب، دلهره و همچنين ناآرامي هاي پس از ترك الكل مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين دارو در ايران بيشتر به صورت قرص در ميان زنان به عنوان خواب آور شايع است در حالي كه اين دارو خواب آور نيست و فقط نوعي آرام بخش عصبي است. از اثرات منفي اين دارو نيمه عمر طولاني آن در بدن انسان است كه باعث مي شود براي مدت ۳ تا ۴ ماه مصرف كننده را نسبت به خود معتاد كند كه اين مدت طولاني و انباشت شدن دارو در بدن باعث ايجاد تحريك، هيجان و بي خوابي مي كند.
واليوم باعث افسردگي، افزايش ضربان قلب، تاري ديد، خارش پوست و خشكي دهان مي شود. واليوم با قرص هاي ضدحاملگي و پروپرانولول (ضد فشار خون) ناسازگاري دارد و مصرف هم زمان آنها باعث ايجاد مسموميتهاي شديد مي شود.

بي پولي مهم ترين دليل عدم مراجعه به پزشك
004890.jpg
ايسنا:بر اساس نتايج مطالعه بهره مندي از خدمات سلامتي وزارت بهداشت، مهمترين علت عدم مراجعه افراد نيازمند در كشورمان به مراكز درماني، بي پولي (۸/۴۶ درصد)، مصرف خودسرانه دارو (۸/۳۰ درصد) و كمبود وقت (۲۶ درصد) است.
بر اساس نتايج اين مطالعه، ميزان نياز مردم براي مراجعه به اورژانس ۲/۴ درصد است كه نيازهاي اورژانس كودكان زير يك سال، افراد ۶۵ سال و بالاتر و كودكان ۱ تا ۴ ساله به ترتيب بيشترين ميزان است.
همچنين، بي پولي،  مناسب نبودن فرصت مراجعه كننده با زمان فعاليت محل ارائه دهنده خدمت و تعيين قرار ملاقات براي بعد، مهمترين دلايل عدم دريافت خدمت در افرادي است كه نيازمند دريافت خدمت بودند، در حالي كه صورت نگرفته است. ميزان نياز، اقدام براي دريافت و ميزان دريافت خدمت در زنان بيش از مردان است و اين در حاليست كه اگرچه ميزان بروز نياز در زنان بيش از مردان است اما در مجموعه نيازهاي مردان نسبتي از نياز آنها كه جنبه اورژانس دارد از زنان بيشترست.

كاهش دانشجويان پزشكي، كيفيت خدمات
پزشكي را افزايش مي دهد
مهر: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر سيستم فعاليت تمام وقت براي اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي علوم پزشكي اجرا شود و تعداد دانشجويان پذيرش شده نيز كاهش يابد، كشور در آينده نزديك شاهد نتايج خوبي در زمينه آموزش پزشكي خواهد بود.
دكتر عيوض حيدرپور ضمن اعلام اين مطلب افزود: عمده ترين مشكل در سيستم آموزش پزشكي به ظرفيت بالاي پذيرش دانشجويان رشته پزشكي در كشور مربوط مي شود .بنابراين با وجود اينكه اين تعداد در چند سال اخير كاهش يافته اما باز هم بايد اين ظرفيت كم شود چون تعداد پزشكاني كه وارد بازار كار مي شوند هنوز هم زياد است.
وي اظهار داشت: در صورت كاهش تعداد پذيرش دانشجويان رشته هاي پزشكي، استادان اين رشته زمان بيشتري براي آموزش پزشكي خواهند داشت و دانشجويان با تعداد بيمار بيشتري در ارتباط بوده و از اين طريق زمان بيشتري را براي يادگيري دارند.دكتر حيدرپور به وجود دو نظريه در خصوص آموزش پزشكي در كشور اشاره كرد و گفت: برخي هنوز معتقدند كه آموزش پزشكي بايد مانند گذشته تحت پوشش وزارت علوم و در دانشكده هاي پزشكي قرار گيرد و سازمانهاي بهداشت و درمان منطقه اي هم بار ديگر راه اندازي شوند تا وظيفه نظارت بر بهداشت و درمان را بر عهده گيرند اما عده اي ديگر معتقدند كه وضعيت فعلي يعني تحت پوشش بودن دانشگاه هاي علوم پزشكي زير نظر وزارت بهداشت بايد ادامه يابد.عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه تجربه نشان داده است كه آموزش پزشكي در كنار تجهيزات بهداشتي و درماني كمك بزرگي به كيفيت آموزش پزشكي كشور مي كند، تصريح كرد: هم اكنون تعداد بيماران مراجعه كننده به مراكز آموزشي و پزشكي بسيار زياد است كه در صورت كم بودن تعداد دانشجويان، اين افراد به ميزان بيشتري با بيماران درگير بوده و مورد آموزش قرار مي گيرند اما در اين زمينه نيز مشكلاتي وجود دارد كه در صورت عدم رفع آن موجب كاهش كيفيت آموزش پزشكي مي شود.وي ادامه داد: از يك سو استادان رشته هاي پزشكي در بخش هاي آموزش پزشكي موظف هستند كه حجم زيادي از بيماران را ويزيت كنند و در عين حال بايد آموزش هاي لازم را نيز به تعداد زيادي از دانشجويان ارائه دهند بنابراين انرژي اين افراد هدر مي رود و از سوي ديگر با وجود اينكه در سال گذشته حقوق استادان رشته هاي پزشكي تا حدي افزايش يافت اما اين افزايش، جوابگوي زندگي استادان اين رشته نيست بنابراين اين افراد به انجام فعاليت در بخش خصوصي سوق داده مي شوند.

رييس سازمان بهزيستي:
پرداخت۶۰ درصد يارانه مراكز نگهداري
غيردولتي به خانواده مددجويان
ايسنا: رييس سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: با تصويب آيين نامه ميزان يارانه (كمك هزينه) پرداختي به مراكز غيردولتي توانبخشي بهزيستي، يارانه اين مراكز ۳۰ تا ۵۰ درصد افزايش يافت.
دكتر محمدرضا راه چمني ضمن اعلام اين مطلب افزود: بر اساس اين آيين نامه، سازمان بهزيستي كشور مكلف است با رعايت قوانين و مقررات از محل اعتباراتي كه در قوانين بودجه سالانه كشور منظور مي شود، به ازاي هر فرد مشمول اين مصوبه ماهانه مبلغي را به عنوان كمك هزينه براي ارائه خدمات به مراكز نگهداري، توانبخشي و آموزشي غيردولتي پرداخت كند.
وي تصريح كرد: ميزان كمك هزينه قابل پرداخت به مراكز توانبخشي آموزشي و حرفه آموزي غيردولتي معلولان، سالمندان و بيماران رواني مزمن روزانه حداقل ماهانه ۴۰ هزار تومان و حداكثر ۵۰ هزار تومان و در مراكز شبانه روزي نگهداري معلولان و سالمندان حداقل ۸۰ هزار تومان و حداكثر ۱۰۰ هزار تومان است.
رييس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اينكه ميزان كمك هزينه مراكز شبانه روزي نگهداري بيماران رواني مزمن حداقل ۱۰۰ هزار و حداكثر ۱۲۵ هزار تومان تعيين شده است، افزود: ميزان كمك هزينه پرداختي به هر يك از اين مراكز بر اساس درجه بندي مراكز توسط سازماني بهزيستي مشخص و پرداخت مي شود. راه چمني خاطرنشان كرد: ميزان كمك هزينه قابل پرداخت به مراكز نگهداري توانبخشي و آموزشي غيردولتي براي ارايه خدمات توانبخشي و آموزشي به افراد مجهول الهويه يا فاقد سرپرست مشمول اين تصويب نامه تا ۶۰ درصد ميزان تعيين شده قابل افزايش است.
به گفته رييس سازمان بهزيستي كشور همچنين بر اساس مصوبه دولت اين سازمان مجاز است به خانواده هايي كه افراد مشمول اين مصوبه را نگهداري مي كنند ماهانه كمك هزينه اي به ميزان ۶۰ درصد كمك هزينه قابل پرداخت براي نگهداري و توانبخشي آنها در مراكز شبانه روزي غيردولتي پرداخت كند.
وي همچنين گفت: سازمان بهزيستي همچنين مجاز است كمك هزينه قابل پرداخت به مراكز نگهداري، توانبخشي و آموزشي غيردولتي مستقيم در استان تهران مناطق محروم و گرمسيري را تا سقف ۱۰ درصد كمك هزينه هاي تعيين شده افزايش دهد كه نقاط محروم و گرمسيري در اين ماده با تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تعيين مي شوند.
راه چمني يادآور شد: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز موظف است همه ساله اعتبارات لازم را براي پرداخت كمك هزينه به مراكز نگهداري، توانبخشي و آموزشي غير دولتي و خانواده ها به ميزان مبالغ تعيين شده در اين مصوبه در لوايح بودجه سالانه منظور كند.
وي اظهار كرد: بر اساس اين مصوبه رعايت استانداردهاي خدماتي، آموزشي، بهداشتي، توانبخشي، تغذيه اي و مراقبتي منظور شده در اين آيين نامه و دستورالعمل هاي تخصصي صدور پروانه فعاليت مراكز نگهداري، توانبخشي و آموزشي غيردولتي و شرايط و ضوابط تعيين شده در اين آيين نامه از سوي مراكز نگهداري توانبخشي و آموزشي و غيردولتي دريافت كننده يارانه الزامي است و سازمان بهزيستي وظيفه نظارت بر رعايت اين استانداردها را دارد.

احكام مربوط به ۱۱۰ صنف مختلف تدوين مي  شود
ايلنا: از سوي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، كتب مربوط به احكام ۱۱۰ صنف تدوين مي  شود كه در حال حاضر كتب مربوط به ۱۴ صنف آماده شده است.
حسيني، مدير روابط ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، گفت: اين كتاب  ها از طريق مراكزي كه مجوز راه  اندازي يك واحد صنفي را صادر مي  كنند يا از طريق مراكز فروش، در اختيار متقاضيان قرار مي  گيرد. وي افزود: مقرر شده است كه موارد مطرح شده در كتب احكام اصناف، جزء موارد امتحاني باشد كه از هر فرد براي راه  اندازي واحد صنفي به عمل مي  آيد.
استفاده از كتاب  هاي احكام اصناف در بسياري از استان  هاي كشور رايج شده؛ اما در استان تهران به دليل گستردگي و كمبود بودجه ستاد، هنوز اين امر محقق نشده است. وي افزود: مقدمات عملياتي شدن استفاده از كتاب  هاي احكام اصناف در تهران، فراهم و زمينه اجراي آن فراهم شده است.

تكريم از سالمندان در مساجد تهران
مهر: طرح تكريم از سالمندان همزمان با شب ميلاد حضرت علي (ع) ، در سطح ۱۱۰ مسجد شهر تهران اجرا مي شود.
رئيس فرهنگسراي سالمند با اعلام اين خبر گفت : شهرداري تهران در راستاي تكريم و تجليل از سالمندان ، برنامه هايي بر اساس سلايق و نيازهاي اين قشر را از طريق فرهنگسراي سالمند دنبال مي كند.
اكرم شاهرخي با اشاره به اين مطلب كه مساجد همواره مورد استقبال سالمندان قرار دارد و آنها بهترين لحظات معنوي و روحاني خود را در اين مكانها جستجو مي كنند ، افزود : طرح تكريم از سالمندان از سال ۸۰ همه ساله در سطح مساجد شهر تهران به مورد اجرا گذاشته شده و امسال نيز همزمان با شب ولادت حضرت علي(ع)، در سطح ۱۱۰ مسجد شهر تهران از سالمندان با اهداي شاخه گل تجليل مي شود.

مصوبه تثبيت دانشكده  خبر ابلاغ شد
گروه علمي فرهنگي: مصوبه تثبيت دانشكده خبر از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شد.
در اين مصوبه آمده است: شوراي عالي اداري در يكصد و بيست و هشتمين جلسه مورخ ۴/۵/۱۳۸۴ در اجراي بند يك مصوبه شماره ۱۱۸۲۲/۱۹۰۱ مورخ ۲۹/۱/۱۳۸۳ اين شورا و به منظور تعيين تكليف دانشكده علمي كاربردي خبر وابسته به خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران تصويب كرد.
بر اين اساس دانشكده علمي - كاربردي خبر مي تواند در قالب ضوابط و معيارهاي موسسات آموزش عالي كاربردي نسبت به انتخاب داوطلبان از طريق آزمون دانشگاه جامع علمي و كاربردي اقدام كرده و به فعاليت خود ادامه دهد. همچنين وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي و علوم، تحقيقات و فناوري مسئول حسن اجراي اين مصوبه بوده، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور چگونگي اجراي اين مصوبه را كنترل، نظارت و به شوراي عالي اداري گزارش خواهد كرد.

صدور پروانه ساختمان منوط
به پرداخت حق بيمه كارگران شد
ايرنا: معاون  سياستگذاري  و برنامه  ريزي  وزير رفاه  و تامين  اجتماعي  اعلام  كرد: كارفرمايان  بايد هنگام  دريافت  پروانه  ساختمان  حق  بيمه  كارگران  را بپردازند.
محمدرضا واعظ مهدوي  ضمن اشاره  به  مصوبه  هيأت  دولت  براي  پوشش  بيمه  بيش  از يك  ميليون  كارگر فعال  در بخش  ساختمان  گفت ، بر اساس  اين  مصوبه  كارفرمايان  بايد به  ازاي  هر متر مربع  ساختمان  چهار درصد حداقل  دستمزد كارگران  را به  عنوان  حق  بيمه  بپردازند.
وي  افزود: اين  مبلغ  با توجه  به  ميزان  كارگربري  سطح  ساختمانها محاسبه  مي  شود.واعظ مهدوي  سهم  كارگران  براي  پرداخت  حق  بيمه  را هفت  درصد دانست  و گفت:  دولت  نيز بايد سه  درصد حق  بيمه  را در چارچوب  كمك  به  كارگران  ساختماني  به  صندوق  تامين  اجتماعي  بپردازد.وي  از صدور كارت  مهارتي  براي  كارگران  بيمه  شده  ساختماني  خبر داد و افزود: اين  گروه  از كارگران  از مزاياي  بازنشستگي ، بيمه  عمر، از كارافتادگي  و درمان  بهره  مند مي شوند.

سرباز معلمان و سرباز آموزشياران ملزم به گذراندن
دوره هاي مهارت تدريس بعد از آموزش نظامي هستند
گروه علمي فرهنگي: وزارت آموزش و پرورش طي بخشنامه اي به تمامي سازمانهاي آموزش و پرورش كشور تأكيد كرد كه سرباز معلمان و سرباز آموزشياران قبل از شروع خدمت آموزشي با گذراندن دوره آموزشي بدو خدمت آمادگي هاي لازم را براي ايفاي بهينه وظيفه خطير معلمي كسب كنند. طبق اين بخشنامه، هر يك از مشمولان قبل از شروع تدريس بايد دوره هاي آموزشي بدو خدمت مهارت هاي تدريس متناسب با دوره تحصيلي تعيين شده و رشته تدريس مربوط را بگذرانند. در اين بخشنامه تصريح شده است: در صورتي كه به علت محدوديت فرصت، امكان گذراندن كامل دوره آموزشي بدو خدمت مهارت هاي تدريس بعد از آموزش هاي نظامي فراهم نباشد، حسب موافقت ستاد كل نيروهاي مسلح و معاونت وظيفه عمومي ناجا، مشمولان موضوع اين بخشنامه حداقل يك ماه قبل از شروع آموزش هاي نظامي در اختيار آموزش و پرورش خواهند بود و سازمان هاي آموزش و پرورش موظف هستند به گونه اي برنامه ريزي كنند كه اين افراد در فرصت مذكور حداقل دو سوم ساعات دوره بدو خدمت مربوط را بگذرانند و يك سوم باقي مانده دوره پس از ترخيص از آموزش هاي نظامي بايد حداكثر تا آبان ماه سال اول خدمت طي شود.
كشف خرده سياره هاي جديد ميان مريخ و مشتري
گروه علمي فرهنگي:دانشمندان به تازگي موفق شدند كه خرده سياره هايي را ميان سياره هاي مريخ و مشتري كشف كنند. يك ستاره شناس دانشگاه «بركلي» آمريكا به همراه چند دانشمند فرانسوي موفق شدند تا به نوعي كوچكترين سيستم سياره اي در كيهان را كه شامل اين خرده سياره ها به همراه دو قمر كوچك در ميان آنهاست در فاصله بين مريخ و مشتري شناسايي كنند.
اين دانشمندان معتقدند كه احتمال دارد بيش از ۱۰ قمر ديگر نيز در ميان اين خرده سياره ها وجود داشته باشد.

روزنامه نگاران شنبه آينده هديه خاتمي را دريافت مي كنند
فارس: دبير انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران گفت: با اتمام كار بررسي شرايط متقاضيان در روز سه شنبه، روزنامه نگاران واجد شرايط شنبه آينده با دريافت حواله، هديه خاتمي را دريافت مي كنند.
مسعود هوشمند رضوي افزود: بررسي پرونده هاي متقاضيان دريافت هديه خاتمي از ۲۰ مرداد ماه توسط كميته اي از بازرسان انجمن و نماينده وزارت ارشاد آغاز شده است. وي با اعلام اين كه ۲ هزار نفر براي دريافت هديه خاتمي ثبت نام كرده اند افزود: واجدين شرايط دريافت لپ تاپ حداكثر تا روز سه شنبه مشخص مي شوند و پس از آن انجمن صنفي شماره حسابي را به روزنامه نگاران براي واريز مبلغ تعيين شده اعلام مي كند.

تاثير فراوان برنامه هاي تلويزيون بر عادات غذايي كودكان
فارس: نتايج يك بررسي نشان مي دهد كه برنامه هاي تلويزيون تاثير فراواني بر وعده هاي غذايي كودكان دارند.
عادات غذايي شخصيت هاي تلويزيوني تاثير فراواني بر كودكان دارد. بر اساس بررسي انجام شده توسط مؤسسه سامرفيلد اسكاتلند، ۶۹ درصد كودكان هشت تا ۱۲ساله ترجيح مي دهند از مواد غذايي كه شخصيت هاي تلويزيوني مصرف مي كنند، استفاده كنند و از آنجا كه در اغلب برنامه هاي تلويزيون خوردن غذاهايي همچون چيپس، پيتزا و ... شايع است، كودكان ميل بيشتري به مصرف اين مواد غذايي دارند. اين تحقيق همچنين نشان
مي دهد كه مواد غذايي مفيدي همچون سبزي و ميوه تازه، جايي در ميان پنج اولويت اول غذايي كودكان ندارند. بررسي بر روي پدر و مادرها نيز نشان مي دهد كه ۵۴ درصد كودكان بريتانيايي آنقدر به پدر و مادر خود اصرار مي كنند تا اينكه مي توانند آنها را به خريدن مواد غذايي اي كه شخصيت تلويزيوني محبوب آنها مصرف كرده است، راضي نمايند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس:
فقر تنها علت كاهش ازدواج نيست
ايلنا:عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت كه شيوع برخي روابط خارج از چارچوب خانواده در بين دختران و پسران طي سالهاي اخير سبب كاهش آمار ازدواج در بين جوانان شده است.
مرتضي فضل  علي، نماينده تويسركان گفت: مشكلات مالي و عدم دسترسي جوانان به مشاغل متداوم، يكي از علل مهم افزايش طلاق در جامعه ايران است. اگرچه دركنار اين مسايل مي  توان به عوامل ديگري همچون افزايش چشم و هم چشمي  ها در بين خانواده  ها و از بين رفتن قبح طلاق در جامعه اشاره كرد كه ضمن دشواركردن مسير ازدواج براي جوانان زمينه  هاي افزايش طلاق را نيز هموار كرده است.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس افزود: البته بايد ديد كه در حال حاضر اهداف ازدواج در بين جوانان چيست و آيا جوانان به ازدواج صرفا به عنوان رفع نيازهاي جنسي نگاه مي  كنند، در اين صورت وقتي از اين نياز مبرا شوند ديگر تمايلي به ازدواج نمي  يابند و در نتيجه شاهد كاهش انگيزه جوانان براي ازدواج در جامعه خواهيم بود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |