يكشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۷ - Aug 7, 2005
احمدي نژاد در مراسم تحليف اعلام كرد:
مهم ترين خدمت دولت؛
رفع مشكل بيكاري و تأمين معيشت مردم
004245.jpg
004248.jpg
004251.jpg
گروه سياسي:مراسم تحليف دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور، در مجلس شوراي اسلامي روز گذشته و در حضور نمايندگان مردم و جمعي از سفراي خارجي و مقامات داخلي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر محمود احمدي نژاد در اين مراسم طبق اصل ۱۲۱ قانون در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد كرد. سوگندي كه رئيس جمهور قرائت كرد به اين شرح بود:
بسم الله الرحمن الرحيم، من به عنوان رئيس جمهور در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي كنم كه پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي كشور باشم و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسئوليت هايي كه بر عهده گرفته ام به كار گيرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودكامگي بپرهيزم و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كنم.
در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليهم السلام قدرتي را كه ملت به عنوان امانتي مقدس به من سپرده است، همچون اميني پارسا و فداكار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.
احمدي نژاد پس از مراسم تحليف و امضاء سوگندنامه ، گفت: تقارن آغاز كار دولت با آغاز ماه مبارك رجب و ميلاد حضرت باقر(ع) را موجب خير و رحمت براي ملت و همه خدمتگزاران مي دانم.
وي ياد امام راحل(ره)، شهيدان، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و خانواده هايشان را گرامي داشت و گفت: خداوند را سپاس مي گويم كه در پرتو الطاف كريمانه اش، بار ديگر شكوه ملت ايران را به جهانيان نشان داد.
احمدي نژاد گفت: خداوند بزرگ را سپاس مي گويم كه بار ديگر شكوه و عظمت ملت ايران را به جهانيان نشان داد. مردم ما در دامان اسلام تربيت شده و با انگيزه هاي ديني و الهي در صحنه ها حاضر مي شوند و هوشمندي و ذوق سياسي آنها كمك كرده است كه با موقعيت شناسي خود تصميمات بزرگ بگيرند و اراده خود را علي رغم خواست دشمنان به دنيا نشان دهند و دشمنان را از خودشان مأيوس و نااميد كنند.
وي افزود: امروز كام ملت ما از استحكام ناشي از اراده جمعي شيرين است ملتي كه مي تواند در نقاط عطف تاريخي خود تصميمات بزرگ بگيرد و از تهديدات بيمي ندارد بلكه خود را در برابر تهديدات بيمه  مي كند.
رئيس جمهور تصريح كرد: دولت متكي به چنين ملتي در برابر جوسازي ها و قدرت طلبي ها با قدرت مي ايستد و با اتكال به خداوند و با شجاعت از منافع ملي حمايت مي كند و آرمان هاي خود را مدنظر قرارداده و از موضع عزت با چالش ها مواجه مي شود و در فضاي مصنوعي ناشي از تبليغات و تهديدهاي بدخواهان خود را كوچك نمي شمارد و ملت خود را تحقير نمي كند.
احمدي نژاد گفت:دولتي كه ملت رشيد دارد بايد رشيد باشد، دولتي كه متكي به ملتي هوشمند و مقتدر است بايد هوشمند و مقتدر باشد و در برخورد با آرمان هاي ملت، موانع و چالش ها را از پيش پا بردارد.وي افزود: بر اين باورم كه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي كه برخاسته از اراده چنين ملتي هستند مهم ترين ياوران دولت در تحقق آرمان ها و اهداف هستند. اگر مجلس شوراي اسلامي، دولت و ساير قوا در يك مسير گام بردارند لوازم تحقق آرمان ها فراهم مي شود و مي توان در فرصت هاي كوتاهي كه در اختيار ما و شما است كار مهم بزرگي كرد.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: ترديد ندارم آنچه اينجانب به عنوان اصول بنيادين دولت خود در مراسم تنفيذ بيان كردم مورد اعتناي همه شما عزيزان و همه ملت بزرگ ايران است. چهار اصل عدالت گستري، مهرورزي، خدمتگزاري و اعتلاي مادي و معنوي كشور مورد اعتناي همه دوستداران كشور و انقلاب است.
احمدي نژاد افزود: باتوجه به بيانات مقام معظم رهبري درخصوص لزوم خدمتگزاري دولت به مردم، خدمتگزاري مهم ترين وظيفه دولت و مقوم در اصل عدالت و مهرورزي است، خدمتگزاري روش بزرگان و اولياي ما است. مديران و كارگزاران دولت اسلامي هيچ شأني جز خدمتگزاري ندارند. خدمتگزار بايد به روش و منش جاري سازمان ها تبديل شود.
وي گفت:مهم ترين خدمت دولت بايد رفع مشكل بيكاري و تأمين معيشت باشد با رفع اين مشكل، استعدادها شكوفا مي شود، خلاقيت ها بروز پيدا مي كند و نشاط و سرزندگي حاصل مي شود.
رئيس جمهور ماندگاري انسان ها را به ماندگاري فرهنگ دانست و افزود: فرهنگ ما انسان عزيز تربيت مي كند نه انسان ذليل، انسان مسئول تربيت مي كند نه انسان منفعل و بي تفاوت .حكومت و دولت برخاسته از مردم بايد پرچمدار عزت، شرف و هويت ملت باشد.احمدي نژاد اظهار داشت:بر اين باورم كه ما در توسعه فرهنگ هم در محتوا و هم در روش دچار غفلت شده ايم و بايد از مدرسه آغاز كنيم. ديدگاه هاي نو و علمي را به كار ببريم و نوباوري، نشاط، عشق و شجاعت را احيا كنيم و در اين صورت آثار آن را در همه عرصه ها و در فعاليت هاي علمي، صنعتي و توليدي به كار بريم.
وي تصريح كرد: همه سياست ها بايد در جهت حفظ عزت و كرامت ملت ايران باشد هر برنامه اي كه فاقد اين جهت باشد فاقد وجاهت است اگر از عدالت به عنوان يكي از اركان سياست خارجي ياد مي كنم براي اين است كه عزت انسان ها با عدالت حفظ مي شود .به گفته او دولت هايي كه عدالت را برنمي تابند زماني كه از صلح سخن مي گويند منظورشان تسليم ملت هاست و همواره از ابزار تهديد استفاده مي كنند.
وي افزود: ملت ما از حق عزت و عدالت خود نمي گذرند. ما منطق داريم و به هنجارهاي بين المللي احترام مي گذاريم اما تابع تصميمات فراقانوني و اراده هايي كه مي خواهند حقوق ملت ما را ضايع كنند نخواهيم بود.
اين يك اصل تغييرناپذير است. ملت عزيز ما با تأسي به فرهنگ خود در برابر تهديدها ايستاده است و اوج آن در انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام(ره) اتفاق افتاد.
رئيس جمهور تصريح كرد: عدالت محوري، صلح طلبي و تنش زدايي سه عنصر مهم در سياست خارجي ما است كه براساس سه عنصر عزت، حكمت و مصلحت پيگيري خواهد شد و با هوشمندي ملت ها و با حق پذيري ملت ها شاهد حاكميت صلح و عدالت پايدار براي تمامي ملت ها در همه عرصه هاي بين الملل باشيم.
احمدي نژاد گفت: بناي ملت اسلامي بر استفاده از تمامي عناصر پاك، مؤمن و شجاع و كارآمد و مردمي است كه روح اين صفات در تعهد و انجام وظايف در همه شرايط است و از همه كارمندان و مديران دولت صميمانه مي خواهم كه در دوره انتقال با مديريت به كار خود ادامه دهند.
مجلس رفيق دولت در خدمت
به مردم است
غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي هم ديروز در آغاز مراسم تحليف احمدي نژاد رئيس جمهور جديد گفت: رئيس جمهور چهار اصل عدالت گستري، مهرورزي، خدمت گزاري و پيشرفت كشور را به عنوان اصول كار دولت خود در مراسم تنفيذ اعلام كردند.
وي افزود: آرمان هاي شما همان آرمان هاي ما است و ما نمايندگان نيز شما را در اين راه به فضل الهي ياري و همراهي خواهيم كرد و اهداف دولت شما را اهداف مجلس شوراي اسلامي مي دانيم و آمادگي كامل مجلس شوراي اسلامي را كه خود برآمده از اراده ملت است براي همكاري با رئيس جمهور منتخب ملت ايران اعلام مي كنيم. مجلس رقيب شما در قدرت نيست بلكه رفيق دولت در خدمت به مردم است . رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت : باتوجه به اين كه آقاي احمدي نژاد معيارهاي انتخاب همكاران خود را ايمان، شجاعت، كارآمدي و مردمي بودن اعلام كردند اطمينان مي دهم كه مجلس شوراي اسلامي نيز در دادن رأي اعتماد به وزيران جديد همين معيارها را در نظر خواهد داشت و سعي خواهد كرد دولت جديد هرچه زودتر زمام امور كشور را در دست گيرد.حداد عادل تصريح كرد: مردم با اطمينان از تأثيرگذار بودن رأي خود بر اعمال حاكميتشان براي كشور در انتخابات شركت كردند. حضور مردم همانطور كه رهبر معظم انقلاب پيش از انتخابات فرمودند به منزله رأي اعتماد به نظام جمهوري اسلامي ايران بود و مردم مطمئن بودند كه مي توانند با شركت در انتخابات و دادن رأي در كشور تحول ايجاد كنند و آزادانه آمدند و تحول نيز ايجاد كردند.وي اظهار داشت: ايران در طول تاريخ گذشته خود عمدتا گرفتار استبداد و استعمار بوده و انتقال قدرت در ايران همواره با قهر و غلبه و خونريزي همراه بوده است و امروز به بركت انقلاب اسلامي انتقال قدرت در فرايندي آرام و منطقي و متين انجام مي شود.
رئيس مجلس گفت: جمهوري اسلامي ايران ايمان، آزادي، تعهد و تحول را با هم جمع كرد و آشتي وار و با اعتماد به ديني مانند اسلام كه داراي احكام سياسي، اقتصادي و اجتماعي است كشور را با مردم سالاري و آزادي اداره كرد و پيش برد و اكنون ايران الگوي كشورهاي مسلمان جهان ازجمله عراق، لبنان و افغانستان در داشتن حكومت هاي مردم سالار است.
حداد عادل افزود: پيام مردم ايران در انتخابات به بيگانگان و دشمنان اين بود كه ما راه خود را يافته ايم و با اطمينان و اقتدار آن را ادامه خواهيم داد و در مردم سالاري نيازي به معلمان آمريكايي و اروپايي و مقلدان ايران شناس و اسلام شناس آنان نداريم.
وي خاطرنشان كرد: همه اقدامات دولت آينده بايد زنده از روح عدالت باشد و مردم اگر شاهد تبعيض نباشند حاضرند براي حل مشكل خود هم با دولت همكاري كنند و هم صبر و گذشت پيشه سازند.
توان نظارتي قوه قضائيه
در خدمت توفيق دولت
هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضائيه نيز در اين مراسم تحليف را يك سوگند شرعي دانست و گفت: با اين سوگند ذمه رئيس جمهور محترم مديون مسئوليت ها و امانت هايي بس سنگين مي شود كه كمك و ياري ملت و ديگر قواي كشور را مي طلبد. خداوند ايشان را در انجام آنها و اجراي مفاد اين سوگندنامه موفق و سربلند دارد.
وي افزود: دين مبين اسلام در سراسر تاريخ خود را بيش از هر مكتب و آيين ديگري حاكمان را به رعايت خلق يعني مردم و خدمت به آنان توصيه نموده است و چنين است كه ما با تمام وجود معتقديم آن چه در متون اسلامي و شيعي از رعايت خلق و توجه به مردم آمده است ما را از تأسيس و دنباله روي تعاليم غربي در رعايت حق مردم و به اصطلاح حقوق بشر بي نياز و مستغني ساخته است.رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: اجراي قانون اساسي اين ميثاق خون شهيدان با ملت و پيمان نامه امام راحل با امت عزيز هم برعهده رئيس جمهور است و بر اوست كه در چارچوب صلاحيت هاي قانوني با همه توان خويش در اين راه بكوشند، زيرا چنانچه قانون اساسي مورد خدشه قرار گيرد معضلات بي شماري براي نظام اسلامي به وجود خواهد آمد و از ياد نبريم كه در راه تدوين اين قانون اساسي و براي تحقق آن ،چه رنج ها كه توسط بزرگاني همچون شهيد مظلوم آيت الله بهشتي به جان خريده شد.
هاشمي شاهرودي گفت: دوري از خودكامگي، توصيه ديگر قانون اساسي به منتخب ملت است و از اين منظر نگاه جناحي و حزبي به فرايند قدرت چنان كه در ممالك لائيك و مدعي دموكراتيك بودن رايج است ،مردود به شمار مي آيد و همه دوستداران اين نظام در يك صف و در يك حلقه براي خدمت به انتظار مي نشينند.
وي ابراز اميدواري كرد رئيس جمهور منتخب كه مضامين همين سوگندنامه شعارهاي انتخاباتي و اصول اعلامي ايشان بود در توسعه عدالت، سلامت اداري، ارتقاي سطح معيشت ملت، بهبود امور زيربنايي در اقتصاد كشور، پيگيري و تداوم سياست هاي ضدفساد و تلاش براي افزايش جلوه هاي ناب اسلامي در ساحت فرهنگ و به كارگيري قدرت در جهت خدمت به مردم موفق باشد و قوه قضائيه هم در جايگاه نظارت بر حسن اجراي قوانين و تأمين عدالت و آزادي هاي مشروع و ديگر وظايف آمده در قانون اساسي همه توان و تلاش خويش را در كاميابي و توفيق جدي دولت جديد به كار خواهد گرفت.
حاشيه مراسم تحليف
ديروز مجلس شوراي اسلامي از ساعت ۷ صبح پذيراي مهمانان، خبرنگاران و عكاسان بود و ساعت (۷‎/۲۰) دقيقه يك فروند هلي كوپتر حفاظت در فضاي باز مجلس مستقر شد.راهروهاي مجلس ديروز با چيدن ميزهاي پذيرايي رنگ و بوي ديگري به خود گرفته بود. قسمت جايگاه خبرنگاران ديروز با مانيتورهاي وصل شده به شبكه اينترنتي آراسته شده بود كه تمامي آنها در پايان مراسم جمع آوري شد. جايگاه هيات رئيسه با پرچم هاي با آرم مجلس شوراي اسلامي و جمهوري اسلامي ايران، تاج هاي گل و نصب تابلوهاي شهداي قوه مقننه آراسته شده بود.
حضور نزديك به ۲۰۰ خبرنگار و عكاس رسانه هاي داخلي و خارجي در جايگاه خبرنگاران به چشم مي خورد و ديروز جايگاه ميهمانان پذيراي قهرمانان برتر المپيادها، ورزشكاران برتر، خانواده هاي شهداي مجلس، مديران مسئول مطبوعات، مديران عامل بانك ها، معاونين و مديران كل امور مجلس، مديران ارشد مجلس، مدير عامل سازمان ها، خانواده شهداء كشور، سفرا، اعضاي شوراي شهر كه در اواسط جلسه توسط مسئولان برگزاري مراسم تحليف به صحن علني هدايت شدند، خانواده نمايندگان فقيد مجلس و مشاورين رييس جمهور بود.
صحن علني مجلس هم پذيراي آيت الله جنتي، آيت الله توسلي، عارف، عسگراولادي، آيت الله اميني نايب رييس مجلس خبرگان، آيت الله مشكيني رئيس مجلس خبرگان رهبري، شريعتمداري وزير بازرگاني، سردار رحيم صفوي، دري نجف آبادي، موحدي كرماني نماينده ولي فقيه در سپاه، لاريجاني، شمخاني، خرازي، بي طرف وزير نيرو، شريف زادگان وزير رفاه، پزشكيان وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، سعيدي كيا، خالقي وزير كار و امور اجتماعي، صفدر حسيني، وزير اقتصاد و دارايي، اعضاي شوراي نگهبان ،موبد زرتشتيان و سراسقف ارامنه و ديگر مقامات كشوري و لشگري بود.
ساعت ۹‎/۱۵ با حضور ۲۳۷ نماينده و با حضور احمدي نژاد به همراهي هاشمي رفسنجاني، مشكيني، هاشمي شاهرودي، خاتمي و ناطق نوري جلسه به رسميت شناخته شد.سپس گروه اركست سمفوني صداوسيما سرود جمهوري اسلامي ايران را نواختند و پس از آن كريم منصوري قاري ممتاز كشور به تلاوت آياتي از قرآن مجيد پرداخت. پس از انجام اين فريضه الهي حداد عادل به ايراد سخن پرداخت و ساعت ۹‎/۴۰دقيقه هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه ايراد سخنراني كرد و راس ساعت ۹‎/۵۵دقيقه احمدي نژاد مراسم تحليف را به جا آورد. پس از سوگندنامه هنگامي كه احمدي نژاد خواست سوگندنامه اش را امضا كند گفت كه امضا كردنش سخت است و هاشمي شاهرودي در جواب گفت: سوگند خوردنش هم سخت است و سپس حداد خطاب به احمدي نژاد تبريك گفت و ساعت ۱۰‎/۱۵ دقيقه به ايراد سخنراني پرداخت.
* وزير كشور، وزير اطلاعات، رييس سازمان صداوسيما، حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، مهدي كروبي، فيروز آبادي رييس ستاد كل نيروهاي مسلح، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از غايبين مراسم تحليف ديروز بودند.
* پس از پايان مراسم سران نظام در تالار خاتم مجلس رفته و با يكديگر به گفت وگو پرداختند.
* محمد سعيد انصاري نماينده آبادان هنگامي كه وارد صحن علني شد در اعتراض به تيم حفاظت مجلس كه ظاهرا ماشين وي را بازرسي كرده بودند شروع به فريادزدن كرد و هرچه نمايندگان از جمله ناطق نوري اورا به آرامش دعوت مي كردند اما وي همچنان اعتراض مي كرد و بيان مي كرد كه مي خواهد صحن را ترك كند كه سرانجام ناطق به وي گفت هركجا مي خواهد برود و او صحن را ترك كرد اما وي در مراسم تحليف حضور يافت.

بشار اسد امروز به تهران مي آيد
واحد مركزي خبر: رئيس  جمهور سوريه  عصر امروز براي  ديداري  رسمي وارد تهران  خواهد شد.
بشار اسد قرار است  در اين  سفردوروزه  با محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهور كشورمان  ديدار و گفتگو كند.
به  اين  ترتيب  تنها يك  روز پس  از برگزاري  مراسم  تحليف  رئيس  جمهور جديد، آقاي  احمدي  نژاد رسماً از بشار اسد به  عنوان  نخستين مهمان  رسمي خود در نهاد رياست  جمهوري  استقبال  رسمي خواهد كرد.
پيش از اين مراسم استقبال رسمي از روساي كشورهاي خارجي در مجمع تاريخي- فرهنگي سعدآباد برگزار مي شد، اما قرار است فردا نخستين برنامه استقبال رسمي  احمدي نژاد از همتاي خارجي خود در محل نهاد رياست جمهوري واقع در خيابان پاستور برگزار شود.
پنجمين سفر بشار اسد به تهران، در ۵ سالي كه از به قدرت رسيدن وي در سوريه مي گذرد، در حالي صورت مي گيرد كه اولين روز كاري محمود احمدي نژاد پس از انجام مراسم تحليف مي باشد. بدين ترتيب او اولين طرف مذاكره رئيس جمهور جديد كشورمان مي باشد كه خود گوياي اهميت مناسبات براي هر دو كشور است.
روابط ويژه دو كشور كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي پي ريزي شد، در حقيقت پايدارترين و مستحكم ترين رابطه موجود ميان دو كشور در خاورميانه محسوب مي شود زيرا هيچ دو كشور مهمي را در اين منطقه نمي يابيد كه مناسباتي اينچنين متين، استوار و طولاني با يكديگر داشته باشند و سير سيل گونه تحولات در اين منطقه پرآشوب، آنان را از يكديگر دور نكرده باشد. بشار اسد در ادامه اين مسير طولاني اينك به تهران آمده است تا در مورد جزئيات همكاريهاي استراتژيك دو كشور آن هم در اين شرايط دشوار و سرنوشت ساز با محمود احمدي نژاد و ديگر مقامات عاليرتبه كشورمان گفتگو كند.
براي بيش از دو دهه كشورهاي سوريه و ايران از مقاومت مردم لبنان در برابر اشغال رژيم صهيونيستي حمايت كردند. اين حمايت در شرايطي صورت مي گرفت كه كمتر كسي به پيروزي نهايي مقاومت اميدوار باشد تا چه رسد به آن كه آن را باور كند. همكاري متكي بر باوري اصيل و عدالت محور در سياست بين الملل، فضاي صميمانه اي را در مناسبات دو كشور خلق كرد و در پرتو آن درك مشترك نسبت به سير تحولات منطقه شكل گرفت. درست به همين دليل پيروزي حزب الله، پيروزي آن دو تلقي مي شد و متقابلاً فشار متحدين اسرائيل كه از اين شكست به خشم آمده اند، دو كشور را توأمان نشانه مي رود. سخنان چند روز پيش رامسفلد وزير دفاع آمريكا و همچنين بولتون نماينده جديد آمريكا در سازمان ملل متحد برعليه سوريه و ايران يكي از اين موارد است. بر مقامات كاخ سفيد پوشيده نيست كه تردد خرابكاران فعال در عراق بيش از آن كه از مرزهاي سوريه صورت پذيرد از طريق مرزهاي يكي ديگر از كشورهاي عربي انجام مي گيرد. پس چرا هيچگاه مقامات آمريكا به اين موضوع نپرداخته اند.
دولت سوريه عليرغم انعطاف فراواني كه در صحنه هاي سياست از خود نشان مي دهد، همواره در چارچوب اصولي به حركت درمي آيد كه اتخاذ تصميم مستقل و متكي بر منافع ملتهاي منطقه ويژگي اصلي آن به شمار مي آيد. حمايت سوريه از مقاومت مردم فلسطين نيز در همين راستا تعريف مي گردد. لازم به ذكر است كه تا همين لحظه رهبران جنبشهاي اصلي مقاومت در فلسطين يعني حماس و جهاد اسلامي در دمشق اقامت دارند. بشار اسد در سفر خود به تهران علاوه بر مطالب فوق الذكر هماهنگي بيشتر سياست خارجي دو كشور در برابر چالش هاي مشترك كه فراروي دو ملت قرار دارد را در دستور كار خواهد داشت.
پرواضح است كه سوريه و ايران ميان مقاومت مشروع ملتهاي تحت اشغال با تروريسم تفاوت قائلند. از اولي حمايت كرده و آن را امري مقدس مي شمارند و دومي را يك انحراف خطرناك در ميان مسلمانان تلقي مي كنند. خطر جريانهاي انحرافي كه به نام اسلام تروريسم را به عنوان يك روش برگزيده اند بيش از هر چيز متوجه مسلمانان خواهد بود. به همين دليل سوريه و ايران با اقدامات اين گروه ها به شدت مخالفت مي كنند. اما دفاع از مشروعيت مبارزه بر عليه اشغالگران كه در فلسطين اشغالي و جنوب لبنان در جريان مي باشد، در حقيقت دفاع از هويت اسلامي و ملي منطقه خاورميانه به شمار مي آيد. مقابله با خطر رژيم صهيونيستي و ايستادگي در برابر سياستهاي ماجراجويانه آمريكا در منطقه از جمله مشتركاتي است كه پيوند دو كشور را مستحكم مي سازد. سفر كنوني رئيس جمهور سوريه گام بسيار مهمي در اين مسير تلقي مي شود.

مردم آمريكا نگران نوع روابط با جهان اسلام هستند
ايرنا: موسسه  پابليك  اجندا با همكاري  شوراي  روابط خارجي  آمريكا، در پايان هفته  گذشته  نتايج  مطالعه  تحقيقاتي  خود درباره  نگرش  مردم  آمريكا به  مسايل بين المللي  را منتشر كرد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  واشنگتن  پريزم ، اين  گزارش  حاكي  از نگراني  بخش  اعظم  جامعه  آمريكا درباره  روابط بين المللي  اين  كشور است .
بر اساس  اين  مطالعه ، سه  چهارم  مردم  آمريكا نگران  از دست دادن  دوستي  و اعتماد ساير كشورهاي  جهان  و افزايش  تنفر دنياي  اسلام  هستند.
دو سوم  از پاسخ دهندگان  گفته اند كه  جامعه  جهاني ، نگاهي  منفي  نسبت  به آمريكا دارد.
۶۳ درصد از مردم  آمريكا اين  اتهام  را كه  واشنگتن  در حمله  به  عراق  تعجيل كرد، كاملا و يا تا حدي  قابل  قبول  مي دانند.
تنها ۱۹ درصد از آمريكاييان  معتقدند، اين  كشور تنها بايد به  فكر منافع خود بوده  و وقعي  به  منافع  ساير كشورهاي  جهان  ننهد.
۸۳ درصد از مردم  آمريكا، كمك هاي  كشور خود به  مصيبت  زدگان  بلاياي  طبيعي را خوب  ارزيابي  كرده  و به  آن نمره  الف  (بالاترين  نمره ) يا ب  مي دهند.
بيشتر پاسخگويان  آمريكايي  معتقدند كه  اقدامات  واشنگتن  در بهبود رابطه با كشورهاي  اسلامي موفق  نبوده  است .
۶۴ درصد در اين  زمينه  به  حكومت  خود نمره  ج  يا پايين  تر داده اند.

عمليات اجرايي فاز ۱۲ پارس جنوبي
از سال آينده آغاز مي شود
مهر: مديرعامل شركت نفت وگاز پارس جنوبي گفت: با انعقاد قرارداد فاز ۱۲ پارس جنوبي با شركت پتروپارس عمليات اجرايي آن از سال آينده آغاز مي شود.
اكبر تركان درباره آخرين وضعيت فاز ۱۲ پارس جنوبي گفت: در حال حاضر، شركت پترو پارس درحال انجام كارهاي مهندسي اين شركت است و انجام عمليات مهندسي اين فازها هم، خود يك سال به طول مي انجامد.
وي همچنين با اشاره به فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي گفت: وضعيت مناقصه اين فازها همچنان بلاتكليف بوده و اميد است در دولت آينده براي اين دو فاز تصميمي اتخاذ شود.
سه شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران، مهندسي و ساختمان صنايع نفت و پتروپارس فعاليتهاي مربوط به مديريت پروژه فازهاي ۱۷ و ۱۸ را انجام خواهند داد و چگونگي واگذاري فعاليتها به پيمانكاران فرعي در بخش هاي مختلف در تأسيسات خشكي با تصويب نمايندگان كنسرسيوم مشخص خواهد شد.
طرح توسعه اين دو فاز به منظور توليد روزانه معادل يك ميليون فوت مكعب گاز در روز از هر يك از فازها بوده كه تأسيسات دريايي آن شامل تجهيزات جداسازي آب از گاز، جداسازي مايعات گاز و پمپاژ آن به داخل لوله زير دريايي و دو خط ۳۲ اينچ و انتقال گاز و مايعات گازي از دريا به خشكي و دو خط ۴ اينچ هريك به طول تقريبي ۱۰۵ كيلومتر است.
در حال حاضر، قرارداد LNG، بيد بلند ،۲ الفين ،۱۱ فاز ۱۲ ۱۷، و ۱۸ پارس جنوبي منعقد شده است اما هنوز به مرحله اجرايي نرسيده است؛ چرا كه وزارت نفت به منظور جلوگيري از ايجاد تعهداتي براي دولت آينده تنها به اين قراردادها اكتفا كرده و اجرايي شدن آنها را به دولت آينده موكول كرده است.

تدوين سالانه راهكارهاي اجرايي
روابط خارجي ايران توسط وزارت خارجه
مهر: بر اساس مصوبه هيات وزيران، وزارت امور خارجه موظف شده است راهكارهاي اجرايي روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران را سالانه تنظيم و ابلاغ كند. هيات وزيران در جلسه مورخ ۸/۴/۱۳۸۴ بنا به پيشنهاد وزارت امور خارجه و به استناد ماده ۱۸۳ تنفيذي قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران موضوع ماده ۱۳۴ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران - مصوب ۱۳۸۳ - آيين نامه اجرايي ماده ياد شده را تصويب كرد.
براساس ماده يك اين آيين نامه وزارت امور خارجه موظف است نسبت به تهيه و تنظيم راهكارهاي اجرايي بر اساس روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران در مورد كشورهاي مختلف، اقدام كرده و هر سال آن را به تمام دستگاه هاي اجرايي كه به نحوي در خارج از كشور فعاليت دارند و يا فعاليت و اقدامات آنان در روابط خارجي اثر گذار است و نمايندگي هاي وزارت امور خارجه در خارج از كشور ابلاغ كند.
نمايندگي وزارت امور خارجه موظف به ابلاغ اين راهكارها به نمايندگي دستگاه هاي مستقر در محل ماموريت است. دستگاه هاي اجرايي ذي ربط و نمايندگان آنان در خارج از كشور در روابط خود با كشورهاي خارجي ملزم به اجراي راهكارهاي ابلاغي موصوف هستند.

نماينده سقز خواستار توجه جدي دولت به مسئله مهاباد شد
ايسنا: دولت، مسئولان امنيتي و نظامي كشور بايد به مساله مهاباد توجه جدي كرده و يك كار اورژانسي در اين زمينه انجام دهند تا باعث ايجاد مشكلات بيشتري نشود.فخرالدين حيدري، نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي، ضمن بيان مطلب بالا، اظهارداشت:متاسفانه مدتي است كه جرياناتي در استان كردستان و برخي استانهاي غرب كشور به وجود آمده كه موجب ايجاد نارضايتي بسياري از مردم شده است و اين جريانات از روزي كه يك جوان مهابادي كشته شد، شروع و گسترش پيدا كرده و در روزهاي اخير به شهرهاي سنندج، ديوان دره و سقز رسيده است.
نماينده مردم سقز و بانه با اشاره به اين كه مسايل شهرستان سقز از روز چهارشنبه شروع شده است، علت آن را خوب عمل نكردن نيروهاي انتظامي  و امنيتي دانست.
وي گفت: در اثر كشته شدن پيرمرد ۶۴ ساله اي كه كارمند بازنشسته آموزش و پرورش بوده، يك جو بي اعتمادي در اين شهر به وجود آمده است.
حيدري با بيان اينكه تاكنون با رئيس مجلس و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس جلساتي در اين زمينه گذاشته شده است، اما به نتيجه اي نرسيده ايم، گفت: درمورد بحث مهاباد نيز هياتي جهت كارشناسي مسئله به مهاباد رفتند، اما هنوز نتيجه  آن مشخص نيست و متاسفانه امروز به جايي رسيديم كه با شوراي امنيت ملي جلسه داشته باشيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |