پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۵ - Aug 4, 2005
جديدترين ماوس كامپيوتري به بازار آمد
ماوس نيرومند
گروه انفورماتيك: شركت اپل سال هاست كه به توليد ماوس مي پردازد اما همواره كاربران از ماوس هاي توليدي اين شركت گله مند بودند. سرانجام روز گذشته دوران زجر كشيدن كاربران به پايان رسيد چون اپل ماوس جديد خود را به بازار عرضه كرد. اين ماوس بر خلاف ماوس قبلي از چند دكمه، ۴ حسگر و يك گوي هدايت كننده بسيار كوچك برخوردار مي باشد. اين ماوس جديد كه «ماوس نيرومند» نام دارد از لحاظ ظاهري تقريباً شبيه به ماوس هاي قبلي است؛ تنها تفاوت فاحش از لحاظ ساختاري، همان گوي كوچك است كه در نوك بدنه ماوس نصب شده است. با استفاده از اين گوي مي توان مكان نماي مانيتور را علاوه بر حركت به سوي بالا و پايين به صورت قطري نيز در صفحه به حركت درآورد. همچنين براي كليك كردن مي توان به راحتي اين گوي را فشار داد.
اپل مانند مايكروسافت از سالها پيش هزينه سنگيني را براي منطبق كردن سيستم عامل خود جهت كار با ماوس هاي چند دكمه اي متحمل شده است، اما كاربران اپل براي فعاليت راحت تر همواره مجبور بودند ماوس ساخت شركت هاي مايكروسافت و يا لوگي تك را خريداري كنند.
هدف اصلي طراحان اين ماوس، استفاده از گوي كوچكي بود كه برخلاف گوي هاي ديگر جلوي حركت دست كاربر را نگيرد و اگر كاربر تمايل نداشت، از آن استفاده نكند. اين ماوس داراي ۴ حس گر مي باشد كه هريك از آنها را مي توان براي انجام كاري مشخص تعريف كرد.
قيمت ماوس نيرومند در حدود ۵۰ دلار است و با pc ها همخواني دارد اما در صورت استفاده ار ويندوز مايكروسافت نمي توان مكان نما را به شكل قطري روي صفحه تكان داد.
سياست جديد شركت اپل ورود به بازار لوازم جانبي كامپيوتر مي باشد.

مديريت مجازي از راه دور
003918.jpg
گروه انفورماتيك- محمدتقي رسولي: در كنفرانسي كه اخيراً برگزار شد يكي از حضار شروع به صحبت درباره خدماتي از قبيل كنترل از راه دور كرد. مدير اين شركت به دنبال راهي براي كاهش هزينه هاي شركت بود، به همين دليل يك برنامه پست الكترونيكي جامع طراحي كرده و تعدادي رايانه دستي (نوت بوك) براي سرويس هاي خدماتي شركت خريداري و آنها را به تمام دفاتر نمايندگي اجاره داده بود تا گزارش كارهاي خود را با پست الكترونيك ارسال نمايند. نتيجه اين كار فاجعه بود چون به طور قابل توجهي افت فروش و سقوط قيمت ها و از آن بدتر نااميدي در بين كارمندان به حد اعلا رسيده بود.
مدير اين شركت روي اين تصور غلط و پيش پا افتاده كار مي كرد و مصمم بود كه براي فراهم كردن يك فعاليت مجازي بايد تمام ابزار و آلات الكترونيكي را به كار گرفت. در واقع اساس فكر او دور از واقعيت نبود. اين موضوع باعث شد مقاله اي در زمينه شركت هاي مجازي و مديريت مجازي عرضه كنيم.
اصطلاحاً به شركت هايي كه بسياري از امور و از جمله مديريت آنها به دلايل مختلف به صورت غيرحضوري و از راه دور انجام مي شود شركت هاي مجازي گفته مي شود.كنترل مجازي امور مجموعه اي از رقابت هاي تخصصي مديريتي است و تمام مديران بايد آن قدر كار كشته و با تجربه باشند كه بتوانند مشكلات را شناسايي و بر آنها غلبه كنند.
تجارت و دادوستد به طور غريزي فعاليت زيادي را طلب مي كند. ما در يك مدت كوتاه نمي توانيم ابزاري پيدا كنيم كه جايگزين قدرت ارتباط و پاسخگوي مشتريان به طور حضوري باشد. هر زمان كه ابزار و آلات الكترونيكي جايگزين فعاليت هاي فيزيكي روزمره شده است، به طور حتم همكاري و مشاركت روزانه كارمندان از دست رفته و احتمال ضرر و زيان و وجود مخالفان زيادي با اين اهداف شركت ها به وجود آمده است.
يكي از امتيازها و جذابيت هاي كنترل مجازي امور اين است كه كارمندان با فعاليت هاي خود و همچنين براي سوددهي بيشتر و بارور كردن محصولات به عهد و پيماني كه با سازمان مربوطه مي بندند عمل مي كنند زيرا همواره احتمال كنترل نامحسوس توسط مافوق را مي دهند. اين امر بارها و بارها طي آمارگيري ها به ثبت رسيده است. به هر حال با توجه به اين تجربيات به نظر مي رسد كه اگر مديران مربوطه گوش به زنگ مشكلاتي كه در كمين هستند نباشند در درازمدت با كاهش دادوستدهاي خصوصي و غيرتشريفاتي و فضاي نامناسب كاري بين كارمندان و مديران آن فاصله چشمگيري به وجود خواهد آمد.
مراحلي وجود دارد كه مديران مي توانند از ابتدا از بروز اين مشكلات جلوگيري كنند. هرساله در جهان بر ارزيابي اين امر كه آيا اداره امور از راه دور و به صورت مجازي هنوز مفيد مي باشد يا نه و همچنين مزيت استقرار كارمندان و ديگر امتيازهاي ارتباط نزديك با مشتريان و در ارتباط نبودن با مراكز فني اطلاع رساني و به علاوه ضرر و زيان وارده و ميزان فعاليت هاي داخلي بررسي هاي زيادي صورت مي گيرد. با اين تكنولوژي صنعت جهان نسبت به راه و روش سنتي كه وجود داشت رشد و پيشرفت قابل توجهي خواهد داشت.
عواملي كه مديران براي يك فعاليت مجازي احتياج دارند:
۱- آموزش: بايد مطمئن شويم كه حداقل مديران رده بالا قسمتي از وقت خود را به فعاليت هاي مجازي مي پردازند. به طور كلي هيچ چيز يا هيچ كس را نمي توان جايگزين مديري كرد كه كنترل قسمت هاي حساس شركت را برعهده دارد . تنها يك شركت مجازي است كه بايد به طور مجازي مديريت شود. اگر يك مدير در دفتر خودش و بدون هيچ تماس و هيچ كنترلي بر فعاليت هاي شركت باشد، به طور حتم مي توان ورشكستگي آن شركت را تضمين كرد. به اين معني كه شما از مسايلي كه در شركت مي گذرد هيچ اطلاعي نداريد و حتي نمي توانيد اهميت موضوعات را به كارمندان انتقال دهيد.
به طور مثال در اين فعاليت مجازي ما ياد مي گيريم كه چه طور از رايانه استفاده كنيم. در فعاليت مجازي امور از سرعت بالايي برخوردار مي باشد و يك مدير بايد خودش را در يك فرهنگ و موقعيت مجازي آموزش دهد، كه هر وقت مشكلي رخ مي دهد توانايي حل آن را داشته باشد. نرم افزارهاي خيلي كامل و مفيدي وجود دارند كه علاوه بر كنترل مجازي آموزش هاي خوبي نيز به مديران مي دهند و مهارت هاي رايانه اي آنان را بالا مي برند.
۲- بازديد مكرر از دفاتر شركت از راه دور: فعاليت حضوري مديران و كارمندان در دفاتر در واقع سود چنداني براي جلب مشتري ندارد بلكه فقط در تقويت روابط مديران و كارمندان سودمند مي باشد. با اين حال بسياري از شركت ها هنوز اعتقاد دارند كه مديريت مي بايست هر روزه و حضوري باشد.
در بسياري از شركت هاي معتبر جهان مديران رده بالا هر شش هفته يا هشت هفته يك بار ملاقات حضوري دارند و به بررسي مسايل مربوطه و ترسيم آماري و استراتژي كار مي پردازند. در هر جلسه مديران با كارمنداني كه در ديگر دفاتر مي باشند همفكري كرده و حتي جلسات پرسش و پاسخ دارند و به هر كسي كه هر انتظاري از شركت و فعاليت هاي شركت چه به طور شفاهي يا چه به طور كتبي دارد اجازه مي دهند كه سؤالات خود را مطرح كند.
۳- اطمينان از وجود امكانات: مديران بايد مطمئن شوند كه كارمندان فضاي كار مناسب و امكان ارتقاء و سوددهي بيشتر را دارند. بنابر تجربيات يكي از دلايل اصلي كه باعث تنزل بازدهي در سازمان هايي كه به صورت مجازي كنترل مي شوند نامناسب بودن فضاي كار مي باشد. فضاي كار عملي بسيار مهم تر از امكاناتي است كه شركت در اختيار كارمندان مي گذارد. حداقل يك اتاق كار مجزا و حتي يك خط تلفن و كامپيوتر براي پست الكترونيكي و فاكس در شرايط امروزه براي هر كارمند ايده آل بوده و او را بسيار دلگرم مي نمايد.
ولي تجارت يك مسابقه دو ماراتن مي باشد نه يك مسابقه دو سرعت .در نتيجه كارمندان، در اين زمان به يك كارگر ضعيف تبديل مي شوند كه كاهش فعاليت و ركود سودمندي خواهد داشت.
يكي از مهم ترين وظايف يك مدير اين است كه: كارمندان به اندازه كافي وقت استراحت و فضاي كار مناسب داشته باشند. مدير نبايد نگران كارمنداني باشد كه كم كاري مي كنند بلكه بايد نگران آنهايي باشد كه تا حد مرگ كار مي كنند. تمامي مديران بايد اهميت دفتر كار و خط تلفن و... را به كارمندان خود توضيح بدهند و اين مسأله را به آنها تفهيم كنند و در واقع اين امكانات شخصيت خاص و آرامش خوبي را در محيط كار به كارمندان مي دهد.
۴- ايجاد همدلي: كمك كنيم كه اتحاد بين كارمندان بيشتر شود چه آنهايي كه در دفتر مركزي هستند و چه آنهايي كه در خارج از دفتر مركزي هستند لازم است، كارمندان چه آنهايي كه در دفتر مركزي هستند و چه آنهايي كه در خارج از دفتر مركزي هستند زماني را با همكاران خود صرف كنند.
اين ملاقات هاي حضوري (رودررو) چه به طور منظم و يا به طور ساليانه فرصتي براي پيشرفت و ترقي در كارها مي باشد. وقتي كه يك مدير دستور كار و برنامه كاري را تنظيم مي كند بايد اين فرصت را به كارهاي اجتماعي بيشتر تخصيص بدهد. من معتقدم ارتباط دوستانه، شخصي بين كارمندان و يك احساس متعلق بودن به شركت اگر در آنها تقويت بشود يك نتيجه مؤثر و عالي خواهد داشت.
۵- پيدا كردن راه هايي براي جبران ضرر و زيان ملاقات حضوري: وقتي شما به يك سازمان مجازي تبديل مي شويد كارمندان شما حالات و رفتارهايي كه در شركت ها از قبيل فعل و انفعالاتي كه كارمندان در راهروي سازمان يا آسانسور يا در كنار آبخوري انجام مي دهند و باعث دلگرمي آنها و پيشرفت كار مي شود را از دست مي دهيد، راه هاي زيادي وجود دارد كه يك شركت مجازي مي تواند اين كمبودها را جبران كند. يكي از روش ها تشويق كارمندان به استفاده از پست الكترونيكي يا مكالمه تلفني و در حالت بهتر تماس تصويري مي باشد تا از حالات همديگر با خبر باشند.
يكي از روش هايي كه در شركت هاي بزرگ استفاده مي شود گماشتن يك نفر براي كمك به كارمندان است كه بدانند چه موقع حضوري يا چه موقع تلفني يا حتي چه موقع به صورت تصويري با هم در ارتباط باشند حتي وقتي كه به مشكل بزرگي برخورد مي كنند. اگر كارمندان قسمت عمده وظايفشان را از طريق پست الكترونيكي انجام مي دهند يك مشكل كوچك به يك مشكل بزرگ و وخيم تبديل مي شود. آموزش حل مشكلات از راه دور يكي از مسايل اساسي و مهم كنترل امور از راه دور مي باشد.
پيشنهاد من ايجاد يك شبكه گفت وگوي دوستانه در اينترنت است كه كارمندان در اوقات فراغت استراحت با هم در ارتباط باشند و با هم گپ بزنند.
۶- ايجاد حس اطمينان: از بين بردن احساسي كه بين كارمندان مي باشد مبني بر اين كه آنها برنامه هاي تجاري كه از قبل تهيه شده را از دست داده اند. از نظر روانشناسي يك مشكلي كه براي كارمندان وجود دارد، اين است كه آنها احساس مي كنند آنها بايد جاي ديگر فعاليت كنند، راه هاي زيادي وجود دارد كه مديران شركت ها بتوانند اين احساس را از بين ببرند.
مي توان به صورت مداوم و حتي روزانه براي كارمندان گزارشاتي داد كه آنها را از فعاليت هايي كه در شركت انجام مي شود مطلع كند. اين كار به خصوص براي كارمندان خيلي مهم است كه به آنها نشان داده شده آنها چقدر در پيشرفت شركت نقش مهمي دارند و از آينده شركت اطمينان پيدا كنند.

كمك ۵/۴ ميليون دلاري مايكروسافت به تايلند
003915.jpg
گروه انفورماتيك: مرتضي اسلام زاده: بيل گيتس مالك بزرگترين شركت نرم افزاري جهان مايكروسافت، شخصيت عجيبي دارد. در حالي كه بسياري او را مردي خسيس مي دانند و مي گويند كه به كارمندان شركت متبوعش حقوق قابل توجهي پرداخت نمي كند اما گيتس چنين نظري ندارد، او مي گويد كه كار در مايكروسافت يك افتخار محسوب مي شود و كاركنان بايد افتخار كنند كه در بزرگترين شركت نرم افزاري جهان مشغول به كار هستند، زيرا اين افتخار نصيب هر كسي نمي شود (غافل از جذب متخصصان توسط رقبا) مطالب بالا مقدمه اي بود بر اين نكته كه آقاي گيتس چگونه فكر مي كند و ديگران چگونه، اما بشنويد از اين كه در سفري كه به تازگي آقاي گيتس به كشور تايلند داشت اعلام كرد كه شركت مايكروسافت قصد دارد ۵/۴ ميليون دلار در پروژه هاي آموزشي، تبليغاتي و تكنولوژي كشور تايلند هزينه كند. در همين رابطه آقاي گيتس در اين سفر با نخست وزير تايلند قراردادي به امضاء رساند كه به موجب اين قرارداد ۵/۴ ميليون دلاري بخشي از استراتژي جديد دولت تايلند با هدف تبديل اين كشور به يكي از مراكز اصلي توسعه تكنولوژي مدرن در آسيا است. طي اين قرارداد شركت مايكروسافت در همكاري نزديك با دولت تايلند مهارت هاي عملي دانش آموزان كلاس هاي اول و دوم دبستان را در رابطه با رايانه بالا خواهد برد و از اين راه مدارس تايلند واجد شرايط بهبود امكانات دولتي از قبيل توسعه سيستم هاي رايانه اي آموزشي معلمان و تدريس از طريق اينترنت خواهند بود.
نخست وزير تايلند در همين زمينه گفت: ما نهايت تلاش خود را به كار گرفته ايم تا طي چهار سال آينده همه كلاس هاي درسي تايلند صاحب رايانه شوند و تمامي بخش هاي مختلف تايلند حتي دورافتاده ترين نقاط نيز به اينترنت دسترسي آساني داشته باشند. گيتس نيز گفت: ما انتظار نداريم كه همه چيز يك شبه تغيير كند، اما تغييرات اساسي همواره از سوي دولت ها آغاز مي شود و سپس شركت هاي بزرگ و به دنبال آن توسط شركت هاي كوچك ادامه پيدا مي كند.
گيتس ادامه داد: ما در تايلند شاهد آغاز تغييرات اساسي در تكنولوژي و دنياي رايانه اي هستيم. در راستاي برنامه هاي دولت تايلند و شركت مايكروسافت نخست وزير تايلند يك مركز آموزش رايگان تكنولوژي و ارتباطات كه توسط مايكروسافت راه اندازي شده را افتتاح كرد. از آنجايي كه برنامه هاي اخير مايكروسافت در ملاقات با دولت تايلند موفقيت آميز و چشمگير بوده اين شركت قصد دارد تا اين همكاري را با ۲۰ كشور ديگر نيز ادامه بدهد. گيتس به همراه همسرش مليندا يك بنياد خيريه نيز تأسيس نموده اند به نام بنياد بيل و مليندا كه به بيماران خاص كمك هاي لازم را ارائه مي دهد.

تلاش كره  جنوبي براي استانداردسازي فناوري ها
گروه دانش: دولت كره  جنوبي تلاش مي كند تا به منظور گسترش رقابت و تجارت اين كشور در سطح جهاني براي فناوري هاي خود استانداردهاي بين المللي در نظر بگيرد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، وزارت تجارت صنعت و انرژي كره جنوبي معتقد است كه ايجاد استانداردهاي بين المللي براي محصولات داخلي اين امكان را فراهم مي كند كه هر چه سريع تر در بازارهاي خارجي به فروش رفته و در نتيجه اين كشور به جايگاه مفيدي در بازار جهاني دست پيدا كند.
به علاوه اين اقدام، كره را در جايگاهي قرار مي دهد كه بداند چطور و چگونه فناوري هايش را به فروش برساند.
طبق آمار ارايه شده از سوي آژانس فناوري و استاندارد كره  جنوبي كه تحت نظارت وزارت بازرگاني اين كشور است، ۱۱۳ فناوري كره اي با در برگرفتن۲۲ گروه از ميان ۲۳۳۴ گروه استاندارد شده بين المللي انتخاب شده اند و اين در حالي است كه دولت اميدوار است اين تعداد را تا سال ۲۰۰۸ به ۳۰۰ گروه افزايش دهد.
از زمان مذاكره  سازمان تجارت جهاني در سال ۱۹۹۵ كشورها با فشار بيشتري براي پذيرش و تاييد استانداردهاي بين المللي مواجه شده اند.
همچنين اين كشورها تحت فشار قرار گرفتند تا استانداردهايي را براي رقابت هاي داخلي ايجاد كنند.
فناوري هاي كره در سال جاري موفق شدند از سوي بسياري از آژانس هاي استانداردسازي در سراسر جهان انتخاب شوند.
صادرات محصولات الكترونيك از جمله تلفن هاي همراه و نيمه رساناها در نيمه  اول سال جاري در اين كشور اساساًبه دليل نزول صنعت جهاني IT و رشد رقابت از ساير كشورهاي آسيايي به ويژه چين كه محصولات ارزان تر توليد مي كند كاهش يافت.

تاثير متفاوت  داروهاي  قلبي  در مردان  و زنان
گروه دانش:محققان  علوم  پزشكي  روز سه شنبه  اعلام  كردند پزشكان  اغلب  در بررسيهاي  باليني  داروها، زنان  را فراموش  مي كنند و اين  امر، سبب  مي شود تاثير متفاوت  دارو ها به  خصوص  داروهاي  قلبي  بر روي  گروه  عمده اي  از انسانها، نامشخص  باقي  بماند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از لندن ، هورمونها، وزن  بدن  و ديگر عوامل  بيوشيميايي  همگي  در مردان  و زنان  متفاوت  هستند و سبب  بروز پاسخهاي  متفاوت  در برابر داروهاي  شيميايي  داده  شده  به  زنان  و مردان  مي شوند.
اكنون  نيز تحقيقات  درباره  داروهاي  قلبي ، بيشتر برروي  مردان  متمركز است .
دكتر ورنا اشتانگل  از بيمارستان  خيريه  وابسته  به  دانشگاه  هومبولت  در برلين  آلمان  مي گويد، علت  اين  رويكرد قوي  به  سوي  مردان ، ناشي  از بروز بالاتر بيماريهاي  قلبي  عروقي  در جنس  مذكر است .وي  افزود يكي  ديگر از دلايل  اين  است كه  زنان  بسيار كم شماري  در آزمايش بررسي  تاثير داروهاي  قلبي  شركت  مي كنند و بسياري  از آنان  درباره  تاثير مثبت  اين  دارو ها دچار ترديد و دودلي  هستند.
دكتر اشتانگل  و همكارانش  بعد از مروري  دراز مدت بر روي  مقالات  رسيده  درباره  دارو درماني  قلبي  در زنان  و مردان  به  نتايج  خود دست  يافتند و اين  نتايج  را در شماره  اخير نشريه  قلب  اروپا منتشر كردند.دكتر سيلويا پريوري  استاديار بخش  بيماريهاي  قلب و عروق  دانشگاه  پاويا در ايتاليا نيز گفت ، تحقيق  اخير نشان  مي دهد از سيصد داروي  جديدي  كه  براي  درمان  بيماريهاي  قلبي  بين  سالهاي  هزار و نهصد و نود و پنج  و دوهزار ميلادي ، مورد آزمايش قرار گرفته اند، فقط يكصد وشصت  وسه  مورد از اين  مطالعات ، جنسيت  را در نظر گرفته  بود.
اكنون  يازده  دارو از داروهاي  قلبي  در مردان  و زنان  نتايج  متفاوت  داشته  است .
پيشتر دانشمندان  دريافته  بودند كه  هنگام  مصرف  داروهاي  قلبي  عروقي  موسوم  به  مهاركننده هاي  اي سي ئي  كه  نوعي  داروي  ضد فشار خون  محسوب  مي شوند، در مردان  و زنان  به  طور متفاوت  سبب  بروز سرفه  مي شوند. به  طوري  كه  ميزان  بروز سرفه  در زنان  دو برابر مردان  مبتلا است .محققان  همچنين  مي گويند مصرف  آسپيرين  كه  سبب  كاهش  احتمال  ابتلا به  حملات  قلبي  مي شود در زنان  تاثير بازدارنده  مورد انتظار را ندارد.فشار خون  بالا از بزرگترين  عوامل  تهديدكننده  سلامت  در كشورهاي  صنعتي  به  شمار مي رود.وزن  بالا، رژيم  غذايي  نامناسب  و استرس  از علل  قابل  كنترل  و سن ، جنس  و ژنتيك  از عوامل  غيرقابل  كنترل  ايجاد فشار خون  بالا محسوب  مي شوند.اين  بيماري  نقش  عمده اي  در بروز بيماريهاي  عروق  كرونر، سكته  مغزي ، نارسايي  قلب  و كليوي  و مرگ  ناشي  از اين  بيماري  ها دارد.
با كنترل  وزن ، دوري  از استرس  تا حد ممكن  و پرهيز از مصرف  الكل  مي توان  تاحد زيادي  از بالارفتن  فشار خون  جلوگيري  كرد اما از همه  مهمتر تغيير رژيم  غذايي  است  كه  حتي  مي تواند جايگزين  درمان  دارويي  شود و بصورت  نياز كمك  مي كند كه  درمان  با داروهاي  كمتر و دوز پايين  تري  انجام  شود.
فشار خون  حاصل  مقاومت  ديواره  عروق  در برابر ضربان  قلب  است .

اجراي نخستين طرح چاه پيمايي هسته اي
ايسنا: عمليات چاه پيمايي هسته اي با هدف استفاده در اكتشاف معادن به همت محققان مركز تابش گاماي سازمان انرژي اتمي ايران با موفقيت طراحي و اجرا شد.
دكتر مصطفي سهراب پور، مدير و موسس مركز تابش گاماي سازمان انرژي اتمي با اعلام اين مطلب بومي سازي اين تكنولوژي در كشور، تربيت نيروي انساني متخصص در اين زمينه از يك سو و استفاده از اين تكنيك در اكتشاف معادن و ساير مطالعات زمين شناسي را از سوي ديگر از اهداف اصلي اجراي اين طرح اعلام كرد.
وي درباره نحوه اجراي عمليات چاه پيمايي هسته اي گفت: در اين طرح از ابزارهايي استفاده شده كه چشمه هاي پرتوزايي گاما در راس اين ابزار قرار مي گيرد، سپس چاهك هايي را به قطر ده سانتيمتر در زمين حفر كرده و اين حسگر استوانه اي شكل را به تدريج وارد چاهك مي كنيم، ذراتي كه از چشمه پرتوزا توليد شده وارد ساختار محيطي اطراف چاهك شده و با مواد داخل آن ساختار برهمكنش انجام داده و تغييراتي در آن ذرات به وجود مي آورند يعني اين ذرات تبديل به ذرات جديدي مي شوند كه ممكن است خواص اوليه آن ذره يا ذرات تغيير كند.
دكتر سهراب پور در ادامه افزود: به عنوان مثال اگر داراي يك چشمه نوتروني باشيم كه نوترون هاي سريع توليد كند، اگر داخل چاهك مقداري آب وجود داشته باشد با توجه به وجود رطوبت در اين ساختار انرژي كاهش يافته و اصطلاحا انرژي هاي نوترون از حالت سريع اوليه به حالت حرارتي و يا انرژي پايين سقوط مي كنند .
اندازه گيري نوترون هاي حرارتي و نوترون هايي كه انرژي خود را از دست داده اند و ميزان نوترون هاي توليد شده با انرژي پايين مي تواند منعكس كننده مقدار رطوبتي باشد كه در ساختار اطراف چاهك وجود دارد.
وي خاطرنشان كرد: اين روش يكي از كاربردهاي اندازه گيري رطوبت خاك است كه مي توان چگالي خاك را با استفاده از پرتوهاي گاما اندازه گيري و يا در كاربرد ديگري نوترون ها را وارد محيط اطراف كرد و با برهمكنش نوع جذبي، به وسيله عناصر موجود در آن ساختار نوترون ها را جذب و گاماهاي مشخص آن عنصر را توليد كرد.
به گفته اين محقق، با طيف نگاري از اين پرتوهاي گاما توسط آشكار سازي ديگر كه در همان حسگر نصب شده مي توان طيف عناصر را اندازه گيري و با بررسي و تحليل گاما به عنصر تشكيل دهنده ساختار ديواره چاهك پي برد.
دكتر سهراب پور هزينه اجراي اين پروژه را بسيار ناچيز توصيف و تصريح كرد : براي اجراي اين پروژه هيچ گونه حمايت مالي از ما صورت نگرفت كه اميدواريم با حمايت هاي وزارتخانه هاي صنايع و معادن به نوعي اين پروژه را عملياتي كرده و نتايج اوليه آن را به آنها عرضه كنيم تا بتوانند از اين خدمات به نحو موثري استفاده كنند.

توسعه سريع فاير فاكس
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: شركت موزيلا سازنده مرورگر فاير فاكس قصد دارد كه امروز (پنج شنبه) مرورگر خود را منتشر كند. از هنگامي كه اين شركت شروع به توليد مرورگر خود در ماه نوامبر سال گذشته كرده است بازار سهام را به صورت تدريجي از شركت مايكروسافت گرفته است.
به گفته تحليلگران بيش از ده درصد كاربران اينترنت از مرورگر فايرفاكس استفاده مي كنند و بنابه اظهارات مقامات شركت موزيلا ۷۵ ميليون نسخه از اين مرورگر توسط كاربران از سايت دريافت شده است.
يكي از علل توسعه مرورگر فاير فاكس در بين كاربران اينترنتي وجود بسياري از ويروس ها و برنامه هاي جاسوسي در مرورگر مايكروسافت است كه موجب شده بسياري از كاربران مرورگر (IE) آن را رها كرده و از مرورگر ديگري استفاده كنند.

جليقه هاي جديد ضدگلوله
گروه دانش _ علي اصغر محمدي: ارتش ايالات متحده اعلام كرد براي حفاظت بيشتر از سربازان خود در جنگ ها و همچنين در عراق جليقه هاي ضدگلوله  جديدي را طراحي و ساخته است.
امنيت اين جليقه ها به مراتب بيشتر از جليقه هاي قديمي است، جليقه هايي كه هم اكنون توسط سربازان استفاده مي شود از دست و پاهاي سربازان محافظت نمي كند ولي جليقه هاي جديد اين قابليت را دارد كه از دست ها و پاهاي سربازان نيز محافظت كند. اما جليقه هاي جديد يك مشكل عمده دارد و آن وزن جليقه ها است كه حدود ۵ كيلوگرم است و مانع تحرك سريع سربازان مي شود.
با اين وجود سربازان هيچ گونه گله اي از سنگين بودن اين جليقه ها ندارند و خوشحال هستند كه اين جليقه امنيت بيشتري براي آنها به ارمغان آورده است.
اين گزارش در ادامه مي افزايد دليل اصلي ساخت اين تن پوش سربازان آمريكايي در كشور عراق است.
پژوهشگران سازنده اين تن پوش مي گويند اين تن پوش بويژه محافظ خوبي براي سربازاني است كه در عراق همه روز مورد حمله قرار مي گيرند. بهاي هر يك از اين تن پوش هاي ضدگلوله بالغ بر يك هزار و پانصد دلار است كه در حال حاضر توليد اين نوع جليقه آغاز شده است و قرار است ۴۵۰۰ دست از اين تن پوش ها تا آخر تابستان امسال به عراق ارسال شود.
اما كارشناسان پيش بيني مي كنند كه با توجه به بهاي ارزان اين نوع لباسها به زودي تمامي ارتش عراق به اين لباسها مجهز خواهند شد. اين لباس در رنگهاي مختلف جهت مناطق مختلف جنگلي، صحرايي، مردابي تهيه شده است.

هر ثانيه، يك و بلاگ
دنياي وبلاگ ها روز به روز در حال رشد مي باشد به شكلي كه بنا به اعلام كارشناسان آن در هر ثانيه يك وبلاگ ايجاد مي شود. در آخرين گزارشي كه در مورد وضعيت وبلاگ ها منتشر شده تعداد وبلاگ ها به ۲/۱۴ ميليون رسيده است. اين رقم در ماه مارس ۸/۷ ميليون عدد بود و به نظر مي رسد كه هر پنج ماه يك بار تعداد وبلاگ ها دو برابر مي شود.وبلاگ ها، يا صفحات شخصي و خصوصي قرن ،۲۱ جهت استفاده بسيار ساده و آسان بوده و رايگان مي باشد. وبلاگ ها معمولاً مورد استفاده افرادي است كه قصد به اشتراك گذاشتن افكار خود را به صورت آن لاين دارند.

خود پردازهاي آسيب پذير
سه  ميليون  امريكايي  در سال  ميلادي  گذشته  به  علت  ضعف  سامانه هاي  خودپرداز در اين  كشور زيان  ديده اند. ضعف  سامانه  امنيتي  در بانك هاي  امريكا باعث  مي شود ماهانه  يك  ميليون  دلار توسط سارقان  اينترنتي  به صورت  غيرمجاز از حساب هاي  شخصي  در امريكا برداشت  شود و سالانه  ميليارد ها دلار به  شهروندان  اين  كشور زيان  وارد شود.به  گفته  محققان  با به  دست  آوردن  رمز كارت هاي  اعتباري  و شماره  حسابهاي  شخصي  شهروندان  امريكايي  در اينترنت ، سارقان مي توانند به  آساني  به  حساب هاي  شخصي  دسترسي  و وجه  دلخواه  خود را بدون  مشكل  از حساب  قرباني  برداشت   كنند.

اثرات يكسان نيكوتين و هروئين بر مغز
گروه دانش _ امين ابراهيمي افروز: چرا ترك سيگار مشكل است، تحقيقات اخير دانشمندان در زمينه پي بردن به مسئله مشكل بودن ترك سيگار نتايج جديدي در پي داشت.
طي آزمايش هاي انجام شده بر روي موش ها در ماه ژوئن سال جاري، محققان در دانشگاه پنسيلوانيا دريافتند كه تأثيرات نيكوتين بر مغز، طي مكانيسم هايي است كه بسيار مشابه به تأثيرات هروئين و ديگر داروهاي مخدر بر مغز است.
وقتي موش معتاد به نيكوتين در همان قفسي قرار مي گيرد كه پيش تر در آن نيكوتين دريافت كرده، همان سيگنال هايي در مغزش ايجاد مي شود كه انگار به او نيكوتين داده مي شود كه اين امر نشان دهنده اين واقعيت است كه برخي شرايط تقويت كننده اعتياد هستند.
اما دارويي كه خنثي كننده اثرات موادمخدر در بدن است از نيكوتين در مغز و همچنين آثار مشابهي كه موقع قرار گرفتن در اتاق مربوط به نيكوتين به وجود مي آمد را جلوگيري كرد.
هر كسي كه سعي در ترك سيگار كرده باشد مي داند نيكوتين بسيار اعتيادآور است و برخي شرايط، ميل به كشيدن سيگار را تحريك مي كنند.
نتايج بسياري از تحقيقات به عمل آمده در اين زمينه بيان كننده اين واقعيت است كه نيكوتين باعث زياد شدن مقدار اوپيود (opioids) در بدن مي شود كه از اين نظر مانند داروهاي افيون دار (opiate drugs) عمل مي كند.
دكتر جولي اي.بلندي و همكارانش در دانشگاه پنسيلوانيا در فلوريدا در حقيقت دريافتند كه حداقل در موش ها، تأثيرات نيكوتين بر مغز مانند تأثيراتي است كه هروئين و ديگر داروهاي مخدر بر مغز مي گذارد.
آزمايش ها نشان مي داد نوعي پروتئين موسوم به CREB در بدن موش هايي كه نيكوتين مصرف مي كردند ازدياد يافت. متخصصين بر اين باورند كه اين پروتئين در پاسخ مغز به بسياري از سوء استفاده هاي دارويي دخالت دارد.
دكتر بلندي مي گويد: «ميزان CREB در بدن موش ها نه تنها در زماني كه آنها نيكوتين دريافت مي كردند، بلكه حتي زماني كه در قفس هاي نيكوتين دهي نيز قرار داده مي شدند افزايش مي ِيافت.»
اين اثرات در موش هايي كه رسپتورهاي اوپيودي _ كه پاسخگو به مسكن هاي طبيعي درد در بدن و همچنين داروهايي چون هروئين و مورفين هستند _ نداشتند ايجاد نشد.
يك دوز داروي نالوكسون (naloxone)، كه عوارض هروئين و ديگر داروهاي مشابه را از بين مي برد، عوارض هر دو حالت را در موش ها از بين برد - عوارض مشاهده شده بر اثر نيكوتين و قرار گرفتن در اتاق مربوط به آن.
پزشكان سابقا به امكان استفاده از داروهاي ضد اوپيود براي درمان اعتياد به نيكوتين پي برده بودند كه نتايج به دست آمده احتمال آن را بالا مي برد.
هر چند در آزمايشات انجام شده در گذشته داروهاي ضد اوپيود نتوانست به معتادان نيكوتين كمكي كند، دكتر بلندي عقيده دارد كه آن آزمايش ها در بيمارستان ها و يا احيانا در آزمايشگاه ها صورت پذيرفته. حال آن كه منطقي آن است كه اثر اين داروها را در محل هاي معمولي و درست قبل از اينكه معتادين نيكوتين سيگارشان را آتش بزنند بسنجيم.

ناسا سال ۲۰۱۸ مسافر به ماه مي فرستد
فارس: ناسا اعلام كرد قبل از فرستادن انسان به مريخ، قصد دارد در سال ۲۰۱۸ چهار فضانورد به ماه بفرستد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ناسا در بيانيه اي اعلام كرد كه آمريكا قصد دارد قبل از فرستادن انسان به سياره مريخ، چهار فضانورد در سال ۲۰۱۸ به ماه بفرستد.
در اين سفر پيش بيني شده است كه فضانورداني كه به ماه مي روند در اين كره پايگاهي بسازند و اين سفر مقدمه اي براي آغاز سفر انسان به مريخ خواهد بود.
مسافران ماه با موشكي مشتق از شاتل فضايي به سمت ماه مي روند و توسط كپسولي همانند كپسولي كه در ماموريت آپولو اولين انسان را بر روي ماه برد، به زمين باز خواهند گشت.
رييس جمهور آمريكا سال گذشته گفت: بايد دوباره فضانورد به ماه فرستاده شود و در ماموريت ديگر بايد انسان به مريخ برود.
مطالعات انجام شده حاكي از آن است كه اين ماموريت در حدود ۲۱۷ ميليارد دلار براي ناسا هزينه خواهد داشت و ناسا در سال ۲۰۰۹ شاتل فضايي خود را بازنشسته مي كند و قصد دارد شاتل فضايي جديد خود را تا سال ۲۰۱۱ آماده كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |