شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۰ - Jul 30, 2005
باغ ملك  بزودي به تملك شهرداري درمي آيد
003471.jpg
003480.jpg
شهردار منطقه يك تهران گفت: باغ ملك كه در دوره قبلي مديريت شهري از تملك شهرداري خارج شده بود، بزودي به شهرداري بازمي گردد.
باغ ملك واقع در منطقه يك از جنوب به خيابان دربند، از غرب به حاشيه مسيل گلابدره، از شمال به باغ شاطر و از شرق به بخشي از خيابان دربند منتهي مي شود.
محمدرضا بمانيان خاطرنشان كرد: با هماهنگي دادستان تهران اقدامات حقوقي براي بازپس گيري باغ ملك در حال پيگيري است و دادستان دستورات لازم را براي اين پرونده داده است .
وي مبلغ كارشناسي اين پرونده را حدود ۳۵ ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: اين مبلغ به صندوق دادگستري داده شده است. وي افزود: اميدواريم با همكاري قوه قضاييه باغ ملك به عنوان مكاني زيبا در شمال تهران در ماه هاي آينده بار ديگر به تملك شهرداري درآيد.
بمانيان مساحت باغ ملك را حدود ۴ هكتار اعلام كرد و گفت: شهرداري از اين باغ پس از تملك حفاظت مي كند و آن را به عنوان مكاني تفريحي در اختيار شهروندان تهراني قرار مي دهد.
شهردار منطقه يك در حالي اين سخنان را مي گويدكه دو سال پيش بعد از آتش سوزي گسترده در اين باغ اعلام شده بود اين باغ به تملك شهرداري در مي آيد اما گويا هنوز مالكين حاضر به امضاي موافقت نامه نشده اند.
در آن زمان شهرداري منطقه يك اعلام كرده بود مالكين باغ از امضاي توافقنامه واگذاري اين باغ به شهرداري با قيمت تعيين شده توسط كارشناس خودداري كرده اند در حاليكه وكيل مالكين در شهريور سال ۱۳۸۱ موافقت خود را براي واگذاري باغ به قيمت كارشناسي اعلام كرده بود اما با كارشناسي مجدد بهايي نزديك به هفتاد ميليارد ريال براي تملك آن تعيين شد كه گفته مي شود تنها شرط تملك باغ ملك توسط شهرداري پرداخت مبلغ هفتاد ميليارد ريال از سوي شهرداري به مالكين است.
شايان يادآوري است، باغ ملك تنها فضاي وسيع طبيعي باقيمانده از صدها باغ بزرگ تهران است كه طي دهه هاي اخير به مرور از بين رفته و ساخت و سازهاي عنان گسيخته جاي آنها را گرفته است. عليهذا وجود باغ ملك در موقعيت كنوني شهر تهران بخصوص آلودگي شديد هواي اين شهر، براي پايتخت به مثابه ريه تنفسي ضرورتي حياتي است و حفظ اين باغ و جلوگيري از قطعه قطعه شدن يا ساخت و ساز آن، بايد در سطح طرحهاي ملي تهران مورد توجه قرار بگيرد و به همين دليل بايد اعتبارات لازم براي نجات اين باغ تامين گردد. نابودي باغ هاي شميران و ساخت و ساز بي حساب و كتاب تا دامنه هاي كوهستاني از مسائل بغرنج تهران است و در چنين وضعيتي حفظ باغ ملك نه تنها ضروري، بلكه حياتي است.

سازمان هواشناسي پيش بيني كرد
رگبار در شميران، كاهش دما در تهران
003486.jpg
سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: امروز ساكنان سواحل جنوبي درياي خزر، نوار شمالي كشور و دامنه هاي البرز شاهد ناپايداري نسبي ، وزش باد و بارش پراكنده و رگبار و رعد و برق موقت خواهند بود.
بنابه همين گزارش در ۲۴ ساعت آينده آسمان استانهاي آذربايجان شرقي، اردبيل ومناطق شمالي استان زنجان صاف تا قسمتي ابري در بعد از ظهر و شب برخي نقاط نيمه ابري با رگبار و رعد و برق پراكنده و وزش باد، آسمان سواحل درياي خزر و دامنه هاي البرز قسمتي تا نيمه ابري، برخي نقاط ابري با بارش خفيف و پراكنده باران و آسمان جنوب استان سيستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و دامنه هاي شرقي زاگرس در استانهاي فارس، چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد صاف تا كمي ابري، در بعد از ظهر و اوايل شب برخي نقاط با رشد موقت ابر خواهد بود.
همچنين آسمان شمال سيستان و بلوچستان صاف تا كمي ابري همراه با وزش باد و برخي نقاط با گرد و خاك، آسمان سواحل خليج فارس و جزاير كيش، قشم، سيري، ابوموسي و تنب بزرگ و كوچك صاف تا كمي ابري با غبار محلي يا مه رقيق پيش بيني شده است.
به گزارش سازمان هواشناسي امروز آسمان استان خراسان شمالي، دامنه هاي البرز در استانهاي تهران، سمنان و قزوين را صاف تا قسمتي ابري در بعد از ظهر و شب برخي نقاط نيمه ابري همراه با رگبار و رعد و برق موقت و وزش باد پيش بيني كرد كه حداكثر دماي تهران در اين روز به ۳۷ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.

تصويب آيين نامه اجرايي پسماندها
003489.jpg
ايسنا: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از تصويب نهايي آيين نامه اجرايي قانون پسماندها در جلسه عصر چهارشنبه هيأت دولت خبر داد.دكتر معصومه ابتكار افزود: اين آيين نامه با مشاركت دستگاه هاي مختلف اجرايي و سازمان شهرداري ها تنظيم شده و چگونگي مديريت مواد زائد اعم از مواد زائد شهري، بيمارستاني، صنعتي، نخاله و مواد زائد خطرناك را مشخص مي كند.وي افزود: اين آيين نامه روزآمد بوده و از قابليت اجرايي مناسبي برخوردار است و مي تواند از بسياري مشكلات اجرايي دستگاه ها و شهرداري ها در خصوص مديريت پسماند جلوگيري كرده و وضعيت آنها را شفاف و روشن بيان كند.

پس از تصويب شوراي شهر و هيأت دولت؛
ساختمان هاي تهران بيمه مي شوند
گروه شهري: رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران از بررسي طرح بيمه اجباري ساختمان خبر داد و گفت: با تصويب اين طرح در شوراي شهر و هيأت دولت ساختمان ها بيمه مي شوند. دكتر حمزه شكيب ارتقاي كيفيت ساخت و ساز را هدف اصلي اين طرح دانست و افزود: بر اساس اين طرح كه هم اكنون در مرحله مطالعه و بررسي است و مالك پس از دريافت جواز ساخت، شركت بيمه را مطلع و اين شركت با نظارت بر كليه مراحل ساخت و كيفيت مصالح ساختمان را بيمه مي كند. وي افزود: ساختمان هاي موجود هم با بررسي اين شركت ها براساس ميزان مقاومت بيمه مي شوند و در صورتي كه ميزان مقاومت كمتر باشد هزينه بيشتري دريافت مي كنند.
رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران گفت: طرح بيمه ساختمان پس از تصويب در شوراي شهر به وزارت مسكن و شهرسازي به عنوان متولي اصلي ارجاع مي شود.
وي افزود: اين طرح پس از تاييد و تصويب توسط مراجع ذيصلاح به صورت آزمايشي اجرا شده و سپس براي كليه ساختمان ها بتدريج اجباري مي شود.
به گزارش ايسنا شكيب عملكرد فعلي شركت هاي بيمه را علمي ندانست و افزود: هم اكنون برخي شركت هاي بيمه اقدام به تحت پوشش قرار دادن ساختمان ها مي كنند، اما اين مساله هيچ مبناي علمي و تاثيري در كيفيت ساخت و سازها ندارد.
رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه به طرح شناسايي فني ساختمان اشاره كرد و گفت: اين طرح نيز با همكاري نمايندگان سازمان نظام مهندسي و وزارت مسكن شهرسازي تهيه و در شوراي شهر با هدف ارتقاء كيفيت ساخت و ساز تصويب شد. وي افزود: طرح شناسنامه فني ساختمانها به وزارت مسكن و شهرسازي فرستاده شده كه از طريق اين وزارتخانه ابلاغ شود اما از دي ماه سال گذشته كه اين طرح تصويب شد، هنوز وزارت مسكن و شهرسازي اين طرح را كه قرار بود از ابتداي امسال عملياتي كند، ابلاغ نكرده است. شكيب اظهار داشت: طرح شناسنامه فني در ارتقاي كيفيت ساخت و ساز بسيار حائز اهميت است و بايد وزارت مسكن نسبت به تعلل در ابلاغ اين شناسنامه پاسخگو باشد.

انتشار يك ميليون تن آلاينده
003495.jpg
آسمان آبي ايران :در سال گذشته به ميزان ۱ ميليون و ۴۲۵ هزار و ۶۳۴ تن آلاينده در هواي تهران منتشر شد.براساس آمار ارائه شده از سوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، خودروهاي سواري در سال گذشته ۲۶/۷۷ درصد منواكسيد كربن ناشي از سيستم حمل و نقل را به ميزان ۱ ميليون و ۱۰۱ هزار و ۳۸۵ تن در هواي تهران منتشر كردند.براساس اين گزارش در سال گذشته موتوسيكلت ها با انتشار ۳۰۳ هزار و ۹۵۴ تن آلاينده منواكسيدكربن نقش ۳۲/۲۱ درصدي در اين ميان داشتند. همچنين در اين مدت اتوبوس هاي شركت واحد با انتشار ۸ هزار و ۶۱۶ تن و ساير خودروهاي ديزلي ۱۱ هزار و ۷۶۹ تن در انتشار آلاينده هاي منواكسيدكربن سهم داشتند.

آموزش به رانندگان مسافربر شهري
003498.jpg
ايرنا: رانندگان  مسافربر به  جهت  حضور مداوم  در معابر شهري  و حركت  مستمر درخيابان ها بيشترين  تاثير را بر ترافيك  دارند و از اين  رو آموزش هاي  ترافيكي به  اين  گروه  از شهروندان  بايد مورد توجه  قرار گيرد.مديرعامل  سازمان  حمل  ونقل  و ترافيك  شهرداري  گفت : رعايت  قوانين  و مقررات  از سوي  دهها هزار راننده مسافربر اعم  از انواع  تاكسي ها و مسافركش  شخصي  با توجه  به  تردد آنها ازساعات اوليه  بامداد تا پاسي  از شب  در سطح  شهر، نقش  انكارناپذيري  در كاهش ترافيك  ايفا مي كند.
وي تصريح  كرد: انتقال  آموزه هاي  ترافيكي به  گروه  سني  كودكان اقدامي زير بنايي  است  كه  محصول  آن در يكي  دو دهه  آينده به  بار مي نشيند و البته  الگوگيري  از جملات  و عباراتي  كه  در اين  تيزرها به كار مي رود را نيز نبايد از نظر دور داشت .

يك هزار و ۵۰۰ پاسدار ميراث فرهنگي
در برنامه چهارم استخدام مي شوند
گروه علمي فرهنگي: مديركل  امور كاركنان  و خدمات  مالي  و اداري  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  از استخدام  يك  هزار و ۵۰۰ پاسدار ميراث  فرهنگي  در كشور خبر داد.حيدر نوروزپور روز پنجشنبه  در گفت وگو با ايرنا افزود: استخدام  پاسداران  ميراث  فرهنگي  در راستاي  تشكيل  ساختار حفاظت  و جلوگيري  از اكتشاف هاي  غيرقانوني  انجام  مي شود.وي  اظهار داشت : مجوز استخدام  از سوي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  صادرشده  است .به  گفته  وي ، منابع  مالي  لازم  براي  استخدام  اين  تعداد پاسداران  ميراث فرهنگي  نيز در برنامه  چهارم  پيش  بيني  شده  است .
وي  تأكيد كرد: اميد است  با استخدام  پاسداران  ميراث  فرهنگي  كشور، بتوان  از تاراج  و خروج  سرمايه هاي  ملي  و باستاني  جلوگيري  كرد.

نخستين همايش ملي مديريت شهري
003492.jpg
ايرنا: نخستين  همايش  ملي  مديريت  شهري  به منظور افزايش  سطح  آگاهيهاي  متوليان  امور شهرها و روساي  شوراهاي  اسلامي شهرهاي  كشور روز پنجشنبه  در اصفهان  برگزارشد.
در اين  همايش  يكروزه  ۳۰۰نفر از شهرداران ، رؤساي  شوراهاي  اسلامي  شهرها و شماري  از كارشناسان  فعال  در عرصه  مديريت  شهري  و شهرداريها با مباحث  علمي  و دانشگاهي  در زمينه  نحوه  اداره  شهرها در جهان  پيشرفته  و كاستيهاي  اين  بخش  در كشور آشنا شدند.دراين  همايش  كارشناسان ، محققان  و اعضاي  هياتهاي  علمي دانشگاه هاي  كشورمباحثي  در زمينه  استفاده  از فناوري  اطلاعات  در مديريت  شهري ، الگوي  مناسب تدوين  برنامه  ميان مدت  در شهرداريها، بررسي  عملكرد شوراهاي  اسلامي  در كلان شهرها، انديشه هاي  نو در مديريت  شهري ، نقش  مشاركت  مردمي در نظارت  نيروهاي  خدمات  شهري ، بررسي  نقش  شوراها در توسعه  مديريت  شهري  با رويكرد شهرسازي  وبررسي  تطبيقي  مديريت  شهري  لندن  و تهران  رابراي  شركت كنندگان  ارايه  كردند.

بزرگترين نمايشگر شهري خاورميانه
در تهران به بهره برداري رسيد
واحد مركزي خبر: بزرگترين نمايشگر شهري خاورميانه با حضور مسئولان شهرداري تهران در ميدان ونك به بهره برداري رسيد.
نمايشگر ميدان ونك با بهره گيري از فناوري قابليت پخش برنامه هاي متنوع با وضوح رنگ بندي و كيفيت مطلوب را در تمام ساعات شبانه روز حتي در زمان تابش آفتاب داراست.
ارائه اطلاعات بازرگاني و تجاري، پخش اطلاعات و اخبار روز ايران و جهان با همكاري رسانه ملي، پخش برنامه هاي كوتاه و مفيد آموزشي، معرفي خدمات و فعاليت هاي بخش هاي مختلف اداري كشور، پخش برنامه هاي مهم مانند نماز جمعه، مسابقات فوتبال و فيلم هاي ايراني و خارجي و امكان ارتباط با ماهواره و خطوط پيشرفته مخابرات و اطلاع رساني سريع در حوادث غيرمترقبه از كاركردهاي اين نمايشگر اعلام شده است.
محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در مراسم افتتاح اين نمايشگر با بيان اينكه قرارداد نصب ۳۰ نمايشگر بزرگ و كوچك شهري براي ميادين مختلف تهران با بخش خصوصي امضا شده است گفت: از اين تعداد ۱۷ نمايشگر از نوع نمايشگر ميدان ونك است كه بقيه در ابعاد كوچكتر نصب مي شود.وي با اشاره به اين كه اين نمايشگر تا هفت سال در اختيار بخش خصوصي و بعد به شهرداري تهران تحويل داده خواهد شد افزود: در اين مدت ۳۰ درصد درآمد حاصله از نمايشگر به شهرداري تهران پرداخت مي شود و علاوه بر آن شهرداري تهران مي تواند در شبانه روز سه ساعت برنامه هاي فرهنگي و آموزشي شهري را از طريق اين نمايشگر پخش كند.

نشستن دو سرنشين در صندلي جلو ي خودروها ممنوع شد
003483.jpg
ايسنا: بر اساس مصوبه هيأت دولت هر يك از سرنشينان رديف جلو خودرو بايد تنها از كمربند ايمني مربوط به خود و به صورت انفرادي در تمامي راهها اعم از سطح خيابان، جاده، كوچه و كليه معابري كه براي عبور و مرور عموم اختصاص داده مي شود، استفاده كنند.
به گزارش خبرنگار ايسنا، بر اساس آيين نامه اجرايي قانون استفاده اجباري از كمربند و كلاه ايمني كليه دارندگان وسايل نقليه موتوري در سطح كشور كه سال ساخت خودرو آنان ۱۳۷۵ خورشيدي به بالا يا معادل سال ميلادي آن است، مكلفند ظرف ۲ سال وسايل نقليه خود را به كمربند ايمني استاندارد براي راننده و هر يك از سرنشينان (بر اساس ظرفيت مجاز خودرو) و تجهيزات ايمني استاندارد مجهز كنند.
وزارت صنايع و معادن و كليه توليدكنندگان، واردكنندگان و توزيع كنندگان انواع خودروها موظفند وسايل نقليه موتوري توليدي و وارداتي را همراه با كمربند ايمني استاندارد منصوب در كليه صندليها به صورت انفرادي و بر اساس ظرفيت مجاز عرضه كنند.
همچنين شماره گذاري و ارايه خدمات خودرويي، اجازه حركت و تردد وسايل نقليه يادشده منوط به رعايت مفاد اين آيين نامه و نصب كمربند ايمني استاندارد است.
تعداد سرنشينان رديف جلو نيز بايد بر اساس ضوابط مندرج در آيين نامه راهنمايي و رانندگي و اصلاحيه هاي آن باشد و هر يك از سرنشينان رديف جلو بايد تنها از كمربند ايمني مربوط به خود و به صورت انفرادي استفاده كند.
به گزارش ايسنا، پس از مدت ۲ سال از تصويب اين آيين نامه صندلي هاي خودروهاي توليدي و وارداتي بايد مجهز به پشت سري ويژه باشند.
همچنين سوار شدن به موتورسيكلت بدون استفاده از كلاه ايمني ممنوع است و راكبين موتورسيكلت مكلفند در طول حركت از كلاه ايمني استفاده كنند.
وزارتخانه هاي صنايع و معادن و بازرگاني نيز مكلف شدند نسبت به توليد و تأمين كمربند و كلاه ايمني استاندارد حسب نياز كشور اقدام كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |