پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۹ - Jul 28, 2005
مقام معظم  رهبري:
ناديده گرفتن حقوق زنان و جايگاه خانواده
باعث فروپاشي تمدن غرب خواهد شد
003384.jpg
003393.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامي تأكيد كردند: سيل خطرناك ناديده گرفتن حقوق و نقش واقعي زنان و جايگاه خانواده در تمدن مادي غرب، در بلند مدت باعث فروپاشي اين تمدن خواهد شد.
در خجسته سالروز ميلاد دخت گرامي نبي مكرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) و سالگرد ولادت امام خميني (رض) شماري از مداحان و شاعران، صبح ديروز در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و جمعي از عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) به قرائت سروده هايي در مدح و منقبت فضائل بانوي دو عالم حضرت صديقه كبري (س) پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين مراسم، نامگذاري ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را به نام روز زن و روز مادر، فرصتي براي بررسي منزلت و جايگاه رفيع زن در دين مبين اسلام برشمردند و با اشاره به برخي از كج فهمي ها كه در اين زمينه وجود دارد، بازجويي و بازگويي ارزش و كرامت زن در اسلام را يك ضرورت حقيقي خواندند.
ايشان نقش زنان در تاريخ بشري را حساس ترين، ماندگارترين، ظريف ترين و موثرترين نقشها دانستند و با اشاره به لزوم نگاه صحيح و منطقي به اين مقوله، خاطرنشان كردند: جرم بزرگ تمدن غرب اين است كه به نام حمايت از زنان به آنان خيانت مي كند و نقش حقيقي آنان را در تاريخ و جامعه و خانواده تضعيف مي كند و يا ناديده مي انگارد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به تاثير بي بديل روشهاي پر عطوفت و مادرانه زنان در انتقال فرهنگ و معرفت و تمدن و اخلاق يك جامعه افزودند: دنياي غرب با وعده هاي پوچ، زن را از ايفاي نقش بي مانند او در خانواده باز مي دارد و ضمن ناديده گرفتن حقوق واقعي زنان، خانواده يعني پايه و مبناي جامعه را تضعيف مي كند و از اين طريق، نسل هاي آينده را نيز با خطر روبرو مي سازد.
ايشان در همين زمينه افزودند: سيل خطرناك ناديده گرفتن حقوق و نقش واقعي زنان و جايگاه خانواده در تمدن مادي غرب، در بلند مدت باعث فروپاشي اين تمدن خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تكريم واقعي زنان در دين اسلام، افزودند: تجليل اسلام از نقش زنان در خانواده به هيچ وجه به معناي منع فعاليتهاي اجتماعي آنان نيست، اما عده اي كج فهم و عده اي مغرض چنين وانمود مي كنند كه در نگاه اسلام، زن يا بايد مادر و همسر خوبي باشد و يا در فعاليتهاي اجتماعي شركت كند.در حالي كه حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زينب كبري (س) مظهر و نمونه يك همسر و مادر خوب و نيز يك زن حاضر در فعاليتهاي اجتماعي بوده اند.
ايشان، درك نكردن مفهوم تكريم زن در اسلام همراه با بدآموزيهاي القا شده درباره نقش زنان در غرب را باعث ايجاد يك جريان فكري غلط دانستند و افزودند: بايد در زمينه  ارزش و كرامت زن در اسلام حقيقتا يك بازبيني، بازنويسي و بازگويي انجام داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان، عبوديت پروردگار را ارزش حقيقي حضرت فاطمه زهرا (س) ناميدند و خاطرنشان كردند: مقامات معنوي آن حضرت و پيامبر خاتم و ائمه هدي از دايره درك ما خارج است و به همين علت گاه در توصيف و تمجيد آنان از تعابيري استفاده مي كنيم كه صحيح نيست، در حالي كه هر نوع تمجيد از حضرت صديقه كبري (س) بايد به عبوديت خداوند و افزايش تقوا منجر شود.
ايشان مداحي را از با شرافت ترين منزلتها خواندند و با اشاره به اقبال مردم و جوانان كشور در اين زمينه افزودند: مداحان در تبيين و تبليغ حقايق زيباي وجود مبارك ائمه اطهار وظيفه خطيري دارند و بايد در محتوا و مضامين سخنان و اشعار خود كاملا دقت كنند.
ايشان با انتقاد از برخي تعابير غلو  آميز در بعضي مداحي ها و يا تمجيدها و تعاريف بي معنا و بي مورد از ويژگي هاي ظاهري ائمه هدي و ساير اولياي الهي، افزودند: اين بي دقتي ها، سطح معارف اسلامي را در ذهن مخاطبان پايين مي آورد، در حالي كه معارف اسلامي در اوج اعتلا قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با توصيه به مداحان درباره استفاده از معارف غني اسلام و مفاهيم اخلاقي، انتخاب اشعار خوب و هنرمندانه را در افزايش تاثيرگذاري بر مخاطب موثر دانستند و با انتقاد از استفاده از برخي آهنگهاي نامناسب افزودند: مي توان براي مناسبتهاي مختلف آهنگهاي مناسب ساخت تا مراسم اعياد اسلامي شبيه مراسم عزاداري نشود و تاثير مداحي صحيح، پرمحتوا و پرمضمون در ترويج معارف اسلامي و فضائل اخلاقي و معنوي ائمه هدي و ساير اولياءالله افزايش يابد.

خاتمي:
فعاليت هسته اي در اصفهان به زودي آغاز مي شود
003387.jpg
گروه سياسي: «براي آخرين مصاحبه رسمي در اين مقام و با آرزوي ديدار مجدد شما در جاهاي ديگر آماده ام».
اين نخستين جمله اي بود كه سيدمحمد خاتمي روز گذشته و در آخرين مصاحبه مطبوعاتي اش در جمع خبرنگاران پس از تبريك ميلاد حضرت زهرا(س) عنوان كرد.
به گزارش خبرنگار ما سيدمحمد خاتمي كه همواره ترجيح داده در جوي صميمي و دوستانه و نه رسمي با خبرنگاران روبرو شود، آخرين مصاحبه اش را بدون تشريفات يك مصاحبه رسمي برگزار كرد.
خبرنگاران از تلخي ها و شيريني هاي دوران رياست جمهوري خاتمي پرسيدند و از زمانهايي كه دل او شكسته و او را به گريه وا داشته است، از توصيه هاي مهم او به دولت آينده سئوال كردند و او از ضرورت توجه به نظر نخبگان، حفظ جايگاه بلند فعلي ايران در جهان و حفظ دستاوردهاي گذشته در توليد ثروت سخن گفت؛ از جوانان دفاع كرد و از وجود كمترين انحراف ها در بين آنها و ضرورت تغيير ملاك هاي ادب و اخلاق در نزد بزرگسالان گفت و از اينكه اسلام معرفي شده اش در مقابل اسلام طالبان و القاعده قرار گرفت ابراز رضايت كرد و گفت: ما چهره اسلام را خراب نكرديم.
او مسئوليت همه كاستي  هاي دولتش را پذيرفت و اعضاي كابينه اش را از آن ها مبرا دانست و آنها را فرزنداني براي خود خواند كه نمي تواند در دوست داشتن آنها تساوي را رعايت نكند.
وي از اينكه توانسته است به گونه اي رفتار كند كه فاصله ها ي بوجودآمده بين مردم و مسئولين را كاهش دهد ابراز رضايت كرد و آن را مهمترين دستاورد خود خواند.
و بسيار نكته هاي ديگر...
نخستين سئوال از او درمورد ديدارش با احمدي نژاد بود. خاتمي گفت: ايشان علاقه مند بودند از تجربيات من در تشكيل دولت و مسائل مربوط به آغاز به كار آن استفاده كنند. من هم راجع به اولويت ها در عرصه هاي داخلي و خارجي گفتم و در مورد مسائل هسته اي هم صحبت شد كه نظراتمان با يكديگر موافق بود، در زمينه تنش زدايي و توسعه اقتصادي و توصيه به اينكه فقرزدايي و مبارزه با اختلاف طبقاتي حتي بايد همراه با ادامه برنامه توسعه باشد نيز بحث كرديم كه در اين زمينه ها تفاهم داشتيم و در مجموع جلسه خوبي بود.
پايان دولت خاتمي و پرونده هسته اي
دومين سئوال از سرنوشت پرونده هسته اي در روزهاي باقيمانده عمر دولت خاتمي بود كه رئيس جمهور پاسخ داد: ما از اول هم گفته ايم كه دست از فناوري صلح آميز هسته اي بر نمي داريم، اروپايي ها هم اجمالاً قبول كردند و اخيراً به صورت رسمي اعلام شده كه ايران انحرافي از مسير قانوني نداشته است. انتظار ما اين بود كه اروپايي ها زودتر با ما همراه شده و هماهنگي كنند. ما تاسيسات اصفهان را كه جزو چرخه سوخت و غني سازي نيست به تقاضاي اروپايي ها تعطيل كرديم ولي گفتيم كه نه تعليق غني سازي دائمي است و نه توقف فعاليت هاي اصفهان.
خاتمي افزود: در جلسه اي كه دو يا سه ماه پيش داشتيم انتظارمان اين بود كه پيشنهاد اروپايي ها داده شود تا بلافاصله فعاليت هاي تاسيسات اصفهان را كه توقف آن زيانهاي مالي و معنوي فراواني براي ما دارد، آغاز كنيم. ولي اين طور نشد. اروپايي ها گفتند دوماه به ما فرصت دهيد، البته آنها چهارماه فرصت مي خواستند ولي ما قبول نكرديم و قرار به دوماه شد، لذا تا پايان ژوئيه يا اوايل اوت، اروپايي ها بايد طرح جامع شان را بدهند، ما به آنها گفته ايم اگر در طرحشان تعليق دائمي باشد از هم اكنون بدانند كه ما آن را رد مي كنيم زيرا انتظار داريم حق مسلم ما براي راه اندازي تاسيسات اصفهان و فعاليت هاي اوليه نطنز به رسميت شناخته شود.
رئيس جمهوري گفت: ضرب الاجل توافق ها با اروپايي ها كه براي ابراز حسن نيت بود تا هنگام ارائه طرح از سوي آنهاست و پس از پايان ضرب الاجل فعاليت اصفهان شروع مي شود ضمن اينكه طرح تعليق غني سازي شامل ايجاد اورانيوم ۵/۳ درصدي كه بايد در نطنز انجام گيرد نيست.
غني سازي اصلاً آغاز نمي شود
خاتمي در پاسخ خبرنگاري كه پرسيد آيا پايان مهلت دوماهه به منزله، آغاز غني سازي اورانيوم است؟ گفت: بناي ما شروع غني سازي نيست و غني سازي اصلاً آغاز نمي شود. بلكه شروع فعاليت اصفهان است.
وي با اشاره به تصميم ايران براي ادامه مذاكره با اروپايي ها گفت: مذاكرات ادامه مي يابد و قطعاً روزي روزگاري غني سازي كه حق مسلم ماست انجام مي شود اما الان تصميم براي شكستن تعليق غني سازي نداريم. مجموعه اصفهان هم جزو مجموعه غني سازي نيست.
خاتمي گفت: اگر دوماه فرصت تمام شود ما ديگر آن را تمديد نخواهيم كرد.
از رئيس جمهوري سئوال شد كه آيا شروع فعاليت تاسيسات اصفهان در زمان باقيمانده دولت شما آغاز خواهد شد يا در دولت بعدي؟ كه وي پاسخ داد: قرار است اروپايي ها اواخر ژوئيه و يا اوايل اوت طرحشان را بدهند ما اميدواريم در طرح آنها با شروع فعاليت اصفهان توافق شده باشد اما اگر اين توافق هم نباشد ما فعاليت اصفهان را آغاز مي كنيم.
چرا همه انحرافات را به جوانان نسبت مي دهيد؟
يكي از خبرنگاران به خاتمي گفت: عده اي فسادهاي اجتماعي و افزايش بدحجابي ها را به عملكرد دولت شما نسبت مي دهند و معتقدند كه معيارهاي ديني در زمان شما تضعيف شدند. خاتمي در پاسخ گفت: همه جوانان بچه هاي اين كشور و عزيزان ما هستند و بسياري از اين مسائل نشان دهنده عناد نيست زيرا اين جوانان در انتخابات شركت مي كنند، در راهپيمايي ها حضور دارند و دلشان براي ايران مي سوزد.
رئيس جمهوري گفت: چرا همه انحراف ها را در جوانان و زنان مي بينيد؟آيا بداخلاقي يك روحاني كه آشكارا به نام دفاع از دين دروغ مي گويد و تهمت مي زند انحرافش بيشتر است يا خداي ناخواسته جواني كه به خاطر جواني اش معيارهايي را كه از نظر اسلامي ما مي پسنديم رعايت نمي كند؟ من معتقدم بايد روي بداخلاقي ها و كج روي ها در همه جا توجه شود.
خاتمي افزود: جوانها كمتر انحراف دارند ملاك ما براي اخلاق و ادب بايد عوض شود، تهمت زدن، غيبت كردن، فضا را تيره  و تاركردن از هر گناهي بدتر است. بنده معتقدم دفاعي كه از دين كردم و مي كنم سبب مي شود دلها به سوي اسلام گرايش يابد به خصوص دل   جوانها كه با گذشتگان فرق دارد و عطف توجهش به اسلام بيشتر است.
اميدوارم دبيركل ديگري براي مجمع روحانيون پيدا شود
خاتمي در مورد مسائل اخير مجمع روحانيون مبارز و احتمال پذيرش دبيركلي آن گفت: مجمع روحانيون بايد كار خود را ادامه دهد زيرا نهادي است كه شكل گرفته است.
خاتمي با اشاره به ضرورت تجديدنظر در فعاليت هاي مجمع روحانيون مبارز و جبران كاستي هاي فعاليت هاي فرهنگي گفت: تصميم اوليه من آن است كه به صورت ديگري فعاليت كنم. البته عضويت در مجمع را خواهم داشت ولي اميدوارم دبيركل مناسبي براي مجمع پيدا شود و من هم بتوانم كارم را در جاي ديگري ادامه دهم.
گزارش جامع انتخابات نهم
خبرنگاري از خاتمي در مورد تهيه  گزارش تخلفات در انتخابات نهم رياست جمهوري سئوال كرد كه وي در پاسخ با اشاره به تهيه گزارشي جامع در اين زمينه گفت: قبل از پايان ماموريتم گزارش كامل آن را به قوه قضائيه خواهم داد. زيرا اثبات جرم دست ما نيست. ولي اجمالا در گزارش گفته شده كه روند نادرستي آغاز شده كه اگر ادامه يابد منجر به ايجاد يك نوع باند و حزب مخفي كه امكانات فراواني هم دارد- كه الحمدلله تا بحال اينطور نشده _ خواهد شد.
خاتمي افزود: در نامه اي كه به رئيس قوه قضائيه خواهم نوشت نظرم را بيان مي كنم.
كاش در سالهاي اوليه تفاهم مي شد
خاتمي در مورد گزارش نقض حقوق شهروندي كه توسط رئيس كل دادگستري تهران ارائه شده گفت: آنچه مهم است نظرات آقاي هاشمي شاهرودي و بخشنامه اي است كه صادر كردند و مجلس ششم آن را قانون كرد.
خاتمي گفت: من از دولت گله كردم كه كاش سالهاي اوليه اي كه روي كار آمدم به اين تفاهم مي رسيديم كه اين مشكلات پيش نمي آمد. زيرا اين تحول، منشاء تحولات مهم ديگر است. مهم اين است كه به صورت رويه و قانون درآيد.
چند توصيه به دولت آينده
خاتمي در مورد بهترين توصيه هايي كه مي تواند به دولت آينده كند؟ گفت: ليستي از مهمترين توصيه ها وجود دارد، نخست آنكه گرايش هاي خاص را گرايش كل جامعه ندانيم زيرا جامعه ما ۶۷ ميليوني است و نخبگان در آن مؤثر هستند. البته هر زماني ممكن است احساسات سبب پيدايش وضعيت جديد شود كه بعدا فروكش كند. بايد متوجه باشيم در برنامه  هايي كه داريم در عين مراعات توده مردم حتما به نظر نخبگان توجه كنيم.
دوم اينكه عليرغم اينكه گفته مي شود مردم مساله اقتصادي دارند كه درست هم هست گرچه معتقدم بزرگنمايي هم شده و وضع اقتصادي امروز با وجود همه كاستي ها بهتر از گذشته است، ولي جامعه ما رشيد و تحصيل كرده و در ارتباط با جهان است و هيچگاه مساله مردم سالاري و اعمال حقش را از ياد نخواهد برد. مردم سالاري در عرصه اقتصادي نيز ايجاب مي كند فاصله طبقاتي از بين برود و مردم شريك فعاليت هاي اقتصادي شوند.
سومين توصيه در مورد توليد ثروت در كشور است كه طي سالهاي گذشته كارهاي زيربنايي زيادي در اين جهت شده است. همچنين ايجاد جايگاه مهمتر در عرصه جهاني كه نبايد آنها را از دست بدهيم و اگر شعارمان عدالت اجتماعي است بايد بدانيم عدالت واقعي در توزيع عادلانه امكانات و ثروت است.
خاتمي اضافه كرد: وقتي بنده آمدم روابطمان با كشورهاي اطرافمان خيلي بد بود. در حالي كه امروز با بحرين و عربستان موافقت  نامه امنيتي امضاء كرده ايم. در رابطه با اروپا و ساير كشورهاي ديگر نيز پيشرفت داشته ايم. تنش زدايي ما شامل حال آمريكا نيز مي شود به شرطي كه آنها روش هاي معتدل تري داشته باشند.
رئيس جمهوري گفت: اينها ساده به دست نيامده و مبتني بر سليقه هم نيست، اميدوارم همه اينها پيگيري شود و دولت جوان، تازه نفس و آماده كار نقاط مثبت ما را ادامه دهد.
دولت مظلوم
خاتمي در مورد استفاده از واژه دولت مظلوم براي دولت او گفت: خوشحالم كه دولت من مورد انتقاد و اعتراض قرار مي گرفت، اين وضعيت فاصله مردم را با دولت كاهش نمي دهد و كساني كه آنطرف خط هستند احساس نمي كنند كه اين طرفي ها مصونيت و امتياز دارند.
خاتمي پرسشگري از دولت خود را دستاورد مهم اصلاحات دانست و گفت: حال كه كنار مي روم ديگر آن حالت نيست كه كسي كه آن بالاست دسترسي به او مشكل است.
خاتمي افزود: ما اقدامات خوبي داشتيم كه با موضعگيريهاي خاصي، خيلي از آنها گفته نشد و يا خلاف آن گفته شد. من اينجا پي  مي برم به حرف برادرم ميرحسين موسوي كه گفت: يك كانال اختصاصي براي ارتباط با مردم مي خواهم.
خاتمي حملات به دولت خود را يادآور شد و گفت: اين حملات اشكال نداشت اما گاهي ناجوانمردانه بود. ما به ترويج بي ديني، ولنگاري، از بين بردن امنيت كشور و... محكوم مي شديم، در حالي كه در دوران ما آزادي، ضابطه مندتر شد، بسياري از تهديدات عليه كشور رفع و وزارت اطلاعات ما به پاك ترين وزارت اطلاعات دنيا تبديل شد.چهره اي كه ما از اسلام ترسيم كرديم، مترقي و مردمي بود و افتخار مي كنم اسلام مادر مقابل اسلام طالبان والقاعده بود. اكنون در عرصه جهاني با جوسازيهايي كه ابرقدرت هاي بزرگ عليه اسلام مي كنند اسلام ما مي تواند آن را باطل كند و ما چهره اسلام را خراب نكرديم.
خاتمي گفت: ما نه تنها امنيت را از بين نبرديم بلكه بسياري از توطئه ها عليه كشور را رفع كرديم. در عين حال ما هم انسانيم و حتما اشتباهاتي داشته ايم و انتقادها بهترين سرمايه ما بوده است.
تغيير عمده اي در سياست خارجي رخ نمي دهد
يكي از خبرنگاران نشريات عربي از رئيس جمهوري در مورد سياست هاي دولت آينده در برابر همسايگان عرب پرسيد كه خاتمي گفت: بعيد است اختلاف اصولي در سياست هاي خارجي ايجاد شود، ممكن است اختلاف سليقه باشد.
وي با اشاره به سياست  هاي ايران در عراق و افغانستان و تلاش براي استقرار نظام مردمي در اين كشورها و مقابله با تروريسم در هر دو كشور كه حتي مورد تاييد آمريكايي ها نيز قرار گرفت گفت: اين سياست ادامه مي يابد و در رابطه با همه كشورهاي همسايه به خصوص در حاشيه خليج فارس روابطمان را ادامه مي دهيم و تصور تغيير عمده اي در اين زمينه را نمي كنم.خاتمي در مورد سرنوشت رابطه ايران و آمريكا نيز گفت: ما هيچگاه از تنش شديد بين خودمان و آمريكا استقبال نمي كنيم.
حاشيه هاي آخرين ديدار خاتمي
*زماني كه خاتمي قصد داشت در خودروي رياست جمهوري سوار شده و محوطه ساختمان دولت را ترك كند، يكي از خبرنگاران گفت: آقاي خاتمي دلتان مي خواهد پس از اينكه رفتيد چه تيتري براي شما بزنيم؟ خاتمي گفت: بنويسيد: شاه رفت ولي من هيچ شباهتي به شاه ندارم.
يكي ديگر از خبرنگاران گفت: شما هميشه مي گفتيد اگر از رياست جمهوري پياده بروم راه خانه مان را بلند نيستم، خاتمي گفت: نه تنها راه خانه را بلند نيستم كه ديگر ماشين هم ندارم هر چند فكر مي كنم تاكسي ها مرا سوار كنند.
خبرنگار به او گفت: شما هميشه تحت محافظت ملت قرار داريد.
*خاتمي ديروز در آخرين مصاحبه اش با خبرنگاران سرحال و خندان نبود، او پس از خروج از جلسه دولت به همراه وزيرانش كه اين بار تلاش نمي كردند تا از دست خبرنگاران سريعتر ساختمان را ترك كنند در پاي پله هاي ساختمان عكس يادگاري انداخت، البته بسياري از وزيران در اين عكس نيستند.
خاتمي پس از پايان مصاحبه اش گفت: صبح و عصر و پگاه و بامدادانتان بخير. وي سپس در مورد سرحال نبودنش هم توضيح داد و گفت: ترجيح مي دادم وقتي به ميان شما مي آيم سرحال و شاداب باشم اما ديشب دو سه ساعت بيشتر نخوابيدم و نماز صبح هم براي اولين بار قضا شد و قضاي آن را به جا آوردم، سرم هم درد مي كرد، در جلسه دولت كه سنگين هم بود متاسفانه خوش اخلاق نبودم. نمي خواستم در آخرين ديدار با شما گرفته باشم. البته ديدن شما خستگي مرا رفع كرد، هيچ مشكل روحي ندارم، اميدوارم اين خستگي و گرفتگي را بر من ببخشيد.
*خبرنگاري از خاتمي در مورد نحوه برخورد با اشتباهاتش سئوال كرد. خاتمي گفت: خيلي وقت ها متوجه اشتباهي مي شدم و از آن برمي گشتم، بعضي وقت ها دوستان دور و بري مرا متوجه اشتباه مي كردند.
*از خاتمي در مورد احتمال گرفتن پست دولتي و يا عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام سئوال كردند كه ابتدا پاسخ داد: بگذاريد بعد از پايان رياست جمهوري جواب مي دهم اما بعدا اضافه كرد: ترجيح مي دهم وارد مناصب دولتي و رسمي نشوم و كارم را در جاي ديگري پي بگيرم.
*خبرنگاران از خاتمي در مورد خاطرات تلخ و شيرين او پرسيدند و همچنين آيا بر اين خاطرات تلخ هم گريه كرده است يا خير؟ كه خاتمي گفت: خيلي گريه كرده ام. خبرنگاران از موارد گريه او پرسيدند كه رئيس جمهوري به شهادت شاهچراغي، فوت امام و پدرش اشاره كرد ولي خبرنگاران از او خواستند در مورد گريه هاي دوران رياست جمهوري و آخرين باري كه گريه كرده است بگويد، خاتمي پاسخ داد: معمولا وقتي شبها مي خوابم اينكار را مي كنم. يعني ميان گريه ها و خنده ها خوابم مي برد.
*خاتمي روز يكشنبه آينده در سالن اجتماعات وزارت كشور با سازمانهاي غيردولتي جلسه خداحافظي برگزار مي كند.

تظاهرات فرانسوي ها در اعتراض به سفر شارون به پاريس
پاريس_ ايرنا: صدها تن  از شهروندان  فرانسوي  و مخالفان  سياست هاي  رژيم  صهيونيستي سه شنبه شب  در اعتراض  به  سفر «آريل  شارون » نخست  وزير اين  رژيم  به  پاريس  در اين  شهر تظاهرات  كردند.
اين  تظاهرات  تنها ساعتي  پس  از ورود شارون  به  پاريس  و تحت  تدابير شديد نيروهاي  امنيتي  و پليس  فرانسه  در محل  ميدان  «مادلن » در مركز پايتخت  اين كشور برگزار شد.
پنجاه  گروه  و تشكل  سياسي  و اجتماعي  فرانسه  به  منظور ابراز مخالفت  با سياست هاي  رژيم  صهيونيستي  بر ضد فلسطينيان  خواستار برگزاري  تجمع  يادشده  بودند.انجمن  مقابله  با نژادپرستي  و دوستي  ميان  ملت  ها، انجمن  همبستگي  فرانسه و فلسطين ، سازمان  حمايت  از آوارگان  فلسطيني، گروه هاي  يهودي  صلح  طلب فرانسه، احزاب  سبز و كمونيست  فرانسه  از جمله  گروه هايي  بودند كه  در تظاهرات  سه  شنبه  شب  مشاركت  داشتند.
تظاهرات  و گردهمايي  مخالفان  سفر آريل  شارون  به  پاريس  با سر دادن  شعارهاي  حمايت  از مردم  فلسطين  و مخالفت  با سياست هاي  نژادپرستانه  اشغالگران  قدس  به  مدت  يك ساعت  در ميدان  «مادلن » ادامه  يافت .
در اين  گردهمايي  همچنين  پلاكاردهايي  با مضاميني  چون  «ديوار حايل  بايد برچيده  شود» و «سرزمين هاي  اشغالي  فلسطينيان  را تخليه  كنيد» به  چشم  مي خورد.
ميدان  «مادلن» در نزديكي  محل  سفارت  رژيم  صهيونيستي  و محل  استقرار «آريل شارون » در سفر وي  به  پاريس  است  كه  از روز سه  شنبه  تحت  تدابير بسيار شديد امنيتي  قرار گرفته  است .
«آريل  شارون » به  دعوت  رسمي  ژاك شيراك  براي  ديداري  سه  روزه  از فرانسه  سه شنبه  شب  وارد پاريس  شد.وي  ديروز در كاخ  اليزه  با شيراك  ديدار و گفت  وگو كرد و سپس  در نشست هاي  كاري  با حضور دومينيك  دو ويلپن  نخست وزير فرانسه  در كاخ  ماتينيون  شركت  كرد.
سفر «شارون » نخستين  سفر نخست وزير رژيم  صهيونيستي  به  فرانسه از سال ۲۰۰۱ ميلادي  محسوب مي شود.

شمخاني:
پيشبرد ديپلماسي دفاعي كشور
از وظايف وابستگان نظامي است
فارس: وزير دفاع در جمع وابستگان نظامي ايران در كشورهاي خارجي تصريح كرد: وابستگان نظامي وظيفه پيشبرد ديپلماسي دفاعي كشور را برعهده دارند.
علي شمخاني كه ديروز چهارشنبه در همايش دو سالانه وابستگان نظامي ايران در خارج از كشور سخن مي گفت، افزود: مسائل نظامي و استراتژيك نيازمند پيگيري توسط افرادي است كه نسبت به شاخص هاي ديپلماسي دفاعي وقوف و به ضرورت اجراي آن تاكيد دارند.
وي با اشاره به دستاوردهاي هشت ساله وزارت دفاع در حوزه ديپلماسي دفاعي اعلام كرد: اين وزارتخانه در حال حاضر با بيش از ۷۰ كشور از نقاط مختلف جهان (اروپا، آفريقا، آسيا و ...) ارتباطات دفاعي سخت افزاري و نرم افزاري دارد.
شمخاني ادامه داد: وزارت دفاع طي مدت يادشده با ۱۴ كشور جهان شامل: روسيه، عراق، كويت، هند، پاكستان، ارمنستان، آذربايجان، لبنان، ساحل عاج، اتريش، الجزاير، سنگال، روسيه سفيد و آفريقاي جنوبي تفاهم نامه همكاري دفاعي منعقد كرده است.
وي خاطرنشان ساخت: اين وزارتخانه با بهره گيري همزمان از ديپلماسي دفاعي و ديپلماسي رسانه اي، گام هاي موثري در راستاي تنش زدايي، اعتماد سازي، شفاف سازي و پاسخگويي برداشته است.
وزير دفاع در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه بدون توجه به شاخص امنيت استراتژيك نمي توان شكل بندي هاي دفاعي و امنيتي كشورها را تبيين كرد،گفت: به هر ميزان كه امنيت ماهيت پيچيده تري پيدا مي كند، ضرورتهاي اجرايي و مسئوليت هاي وابستگان نظامي افزايش و تنوع بيشتري خواهد يافت.

رئيس مجلس طومار پيگيري سرنوشت
چهار ديپلمات ايراني را امضاء كرد
مهر: حداد عادل با امضاي طومار مستقر در ميدان وليعصر تهران، در انتفاضه سياسي ملت ايران عليه رژيم اشغالگر قدس براي رهايي چهار ديپلمات ربوده شده ايراني شركت كرد.
دكتر غلامعلي حداد عادل عصر ديروز در چادري كه به منظور جمع آوري امضاي مردمي براي پيگيري سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده ايراني در ضلع شمال غربي ميدان وليعصر(عج) تهران مستقر شده است، حضور يافت و اين طومار را امضا كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه امضاي اين طومار در جمع خبرنگاران گفت: در طول ۲۳ سالي كه اين چهار نفر اسير هستند همه نگران سرنوشت آنها هستيم؛ چرا كه اين چهار عزيز فرزندان اين ملت هستند و براي خدمت به كشور به لبنان رفته بودند كه ربوده شدند.وي افزود: همه ملت ايران خواهان آزادي اين عزيزان هستند و من نيز از مجلس شوراي اسلامي براي اينكه از اين اراده مردمي براي روشن كردن سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده ايراني حمايت كرده باشم تصميم گرفتم، اين طومار ملي مردمي را پيگيري و امضاء كنم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: امضاي اين طومار براي اين است كه به خانواده ها بگوييم تنها نيستند بلكه مردم نيز حامي آنها در پيگيري سرنوشت اين عزيزان هستند.
وي دليل امضاي اين طومار را اعتراض به برخورد دوگانه با سرنوشت اين چهار ايراني دانست كه سازمان هاي بين المللي، براي آزادي اين عزيزان هيچ عكس العمل مناسبي از خود نشان نداده اند. وي افزود: ملت ايران با امضاي اين طومار نشان مي دهند كه اين موضوع بايد به صورت جدي در سطح بين المللي پيگيري شود.

پيشگويي رويترز از طرح جامع اروپا
مهر: رويتر اعلام كرد كه سه كشور اروپائي مذاكره كننده در صددند تا به ايران مشوقهاي هسته اي، اقتصادي و سياسي محدود پيشنهاد دهند.
ديپلمات هاي انگليس، فرانسه و آلمان مي خواهند تا پس از اينكه رياست جمهور منتخب ايران سه شنبه آينده زمام امور را بدست گيرد پيشنهادهائي به ايران بدهند.
اين ديپلمات ها اعلام كردند كه علائم و شواهد نشان مي دهد كه ايران با اين مساله بطور تحقير آميزي برخورد خواهد كرد.اين ديپلمات ها به رويترز گفتند: اروپا پيشنهاد كرده است تا ايران بطورنامحدود غني سازي اورانيوم و بازفرآوري سوخت هسته اي و فعاليت هاي مربوط به آن را به حالت تعليق درآورد و همچنين اروپا تهديد كرده است در صورتيكه ايران به فعاليت هاي تعليق داوطلبانه غني سازي خاتمه دهد پرونده را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع خواهند كرد.اين ديپلمات ها اعلام كردند: اروپا در پيشنهادهاي جديد خود متعهد شده است تا براي راكتورهاي غيرنظامي ايران كه تحت نظارت كامل آژانس بين المللي انرژي اتمي سازمان ملل قرار مي گيرند سوخت هسته اي تهيه نمايد و همچنين موافقت كرده است تا شركت هاي اروپائي علاوه بر اقدام روسيه در راستاي تكميل نيروگاه بوشهر در ايران راكتور هسته اي براي توليد برق بسازند.
همچنين تهران بايد پروتكلي را تصويب كند تا به آژانس اجازه بازرسي از محلهاي شبهه برانگيز بدهد.بر اساس گزارش رويترز كشورهاي اروپائي همچنين متعهد مي شوند تا تشويق هاي جامعي را ارائه دهند كه شامل ابعاد سياسي و امنيتي و همكاريهاي وسيع تجاري و اقتصادي است.اين تشويق ها شامل فروش هواپيماهاي غيرنظامي مي شود.
رويترز افزود در پيشنهادهاي جديد سه كشور اروپايي به ايران به لحاظ سياسي اتحاديه اروپايي از همكاري امنيتي با ايران در خليج فارس و گفتگوي منظم سياسي در مسائلي همچون امنيت انرژي، ثبات در عراق و افغانستان، جنگ با تروريسم و قاچاق مواد مخدرحمايت مي كند.يك مقام اروپائي همچنين اعلام كرد كه از آنجا كه اروپا نمي تواند كمپاني هاي بازرگاني را براي ساخت نيروگاه در ايران بويژه در صورتيكه آمريكا با آن مخالفت كند، متعهد كند اين تشويق ها يك جعبه خالي است كه دور آن روبانهاي قشنگ پيچيده شده است.

رئيس جمهور منتخب:
خدمات دولت آينده براي مردم دستاوردهاي
رضايت بخشي را به ارمغان مي آورد
003390.jpg
فارس: رئيس جمهور منتخب تأكيد كرد: خدمات دولت آينده براي مردم دستاوردهاي رضايت بخشي را به ارمغان خواهد آورد.
رئيس جمهور منتخب ملت ايران در ديدار با نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي همدلي و همكاري همه نيروهاي دلسوز مردم و كشور را براي پيشرفت سريع و جهشي كشور در تمامي زمينه ها ضروري خواند و تأكيد كرد كه همت وي معطوف به تشكيل دولتي مركب از بهترين و كارآمدترين نيروها براي اداره امور كشور است.
در اين ديدار كه در دفتر كار رئيس جمهور منتخب و با حضور مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران انجام شد، احمدي نژاد تربيت نيروي انساني كارآمد در بخش هاي مختلف را اقدامي ضروري و با اهميت خواند و ابراز اطمينان كرد كه خدمات دولت آينده براي مردم دستاوردهاي رضايت بخشي را به ارمغان خواهد آورد.
وي تفكر حاكم بر اداره كشور در دولت آينده را متكي بر خودباوري، خوداتكايي و انجام بهينه كارها دانست و تأكيد كرد كه انجام هشت سال كار عمراني در شهر تهران طي دو سال گذشته نمونه عيني چنين رويكردي است.
رئيس جمهور منتخب ملت ايران از سپردن اداره امور اقتصادي كشور به مردم به صورت برنامه اي سخن به ميان آورد و آن را يك جهت گيري اصلي در دولت آينده برشمرد.
احمدي نژاد بر ضرورت باز كردن راه به روي چهره هاي جديد تأكيد كرد و افزود: حضور نسل دومي ها و چهره هاي نو در صحنه تصميم گيري كشور پاسخي درخور به انتظار و خواست بديهي و طبيعي مردم است.
چهره هاي جديد ممكن است تجربه كمتري داشته باشند، اما يقينا با انگيزه ترند و با انرژي بيشتري به مردم خدمت مي كنند.
رئيس جمهور منتخب مقاومت مدبرانه در دفاع از ارزشها و كوتاه نيامدن از اصول و آرمان هاي اصيل اسلامي و انساني را ضروري خواند و در پايان سخنانش از تلاش مجدانه براي ارتقاي جايگاه ارزشمند انقلاب اسلامي در ايران و جهان به عنوان يك وظيفه خطير و بزرگ براي نيروهاي وفادار به آرمان هاي امام و انقلاب ياد كرد.
در اين ديدار برخي از نمايندگان شهر تهران در مجلس شوراي اسلامي به طرح ديدگاه ها و نظرات خود درباره مسائل كشور و از جمله مشكلات شهر تهران پرداختند و حمايت خود را از دولت آينده براي خدمت به مردم و گام برداشتن در مسير حل مشكلات كشور مورد تأكيد قرار دادند.

آقازاده: ايران براي ايجاد تعادل بخشي
از تعليق را رفع مي كند
ايسنا: آقازاده با بيان اين كه وضعيت فعلي مذاكرات ايران و اروپا متعادل نيست، اظهار داشت: ايران ممكن است براي رسيدن به حالت تعادل از بخشي از تعليقي كه داوطلبانه انجام داده است صرف نظر كند و كار را در بعضي از واحدهايش آغاز نمايد.
غلامرضا آقازاده، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي روز گذشته درباره  روند مذاكرات هسته  اي كشورمان در حال حاضر و در دولت آينده اظهار داشت: بزرگ ترين چالشي كه در يكسال آينده دولت آقاي احمدي نژاد احساس مي كنم، با آن مواجه باشد، همين بحث سياسي و مذاكرات است كه اگر بتوانند ان شاء الله از اين موضوع يك برون رفت خوبي داشته باشند، ماندگاري خوب و بزرگي براي ملت ايران خواهد بود.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان ادامه داد: برداشت من اين است كه مذاكرات ما با اروپا به راحتي پيش نخواهد رفت و مسائل جدي وجود دارد و اميدوارم كه ان شاء الله با تدبير خوبي به سرانجام برسد.آقازاده ادامه داد: بحث مهم پيشنهاد نيست، حرفي كه با اروپايي ها داريم، ايجاد تعادل است؛ در حال حاضر در شرايط متعادل قرار نداريم و فعاليت هاي ما در اصفهان و نطنز متوقف است، پروتكل را اجرا مي كنيم، ولي هيچ اقدام موثري از طرف اروپايي ها انجام نشده است.
وي ادامه داد: به همين دليل بحث اصفهان مطرح شد كه به عنوان يك اقدام عملي كه تعادلي برقرار شود، در اين صورت است كه كشور با اروپايي ها مذاكرات را قطع نمي كند و اين مذاكرات ادامه پيدا خواهد كرد، ولي ممكن است بخشي از تعليقي كه داوطلبانه ايران انجام داده است، از آنها صرف نظر كند و كار در بعضي از واحدهايش را شروع كند.

تسليم پيشنهاد ايران براي تقسيم خزر
به رئيس جمهور آذربايجان
ايسنا: خبرگزاري كويت گزارش داد: مهدي صفري در ديدار با الهام علي اف پيشنهاد ايران را در خصوص راه هاي تقسيم منابع درياي خزر به وي تسليم كرد.
اين خبرگزاري از باكو گزارش داد، الهام علي اف، رئيس جمهور آذربايجان در ديدار با مهدي صفري، نماينده ويژه رئيس جمهور ايران در امور خزر نسبت به تقويت بيشتر روابط دو جانبه ابراز تمايل كرد.صفري هم چنين قرار است با ساير مقامات آذربايجان از جمله نخست وزير و وزير امور خارجه اين كشور ديدار و با آنها در خصوص راه هاي تقسيم منابع نفتي درياي خزر مذاكره كند.
اين گزارش حاكي است: ايران تقسيم درياي خزر را به پنج قسمت مساوي ميان كشورهاي حاشيه  اين دريا خواستار است، اما ديگر كشورها با پيشنهاد ايران مخالفند و تقسيم آن بر اساس طول سواحل شان را خواستارند.

شركت قضات ايراني و كويتي در محاكمه صدام
فارس: بر اساس پيش نويس طرح ارائه شده به مجمع ملي عراق (پارلمان)، دادگاه جنايي ويژه عراق اجازه يافت قضات ايراني و كويتي را نيز در محاكمه صدام مشاركت دهد.
بر اساس اين پيش نويس، دادگاه ويژه جنايي عراق كه مسئوليت بررسي جرائم ضد انساني صدام حسين رئيس جمهور مخلوع عراق و دستياران بلندپايه وي را بر عهده دارد، مي تواند به قضات و مشاوريني از كويت و ايران نيز اجازه دهد در محاكمه صدام حضور داشته باشند.
بر اساس اين طرح، قضات، دادستاني كل يا كارمندان دستگاه قضايي نبايد از وابستگان حزب منحله بعث انتخاب شوند و اعضاي اين حزب نبايد در هيچ يك از بخش هاي دادگاه به كار گمارده شوند.
در اين پيش نويس با تأكيد بر استقلال كامل اين دادگاه اعلام شده وظيفه آن بررسي جنايات جنگي و ضد بشري است و با اينكه مقر آن در بغداد است مي تواند جلسات ديگر خود را در شهرهاي مختلف عراق برگزار كند.

آيت الله موسوي اردبيلي:
مدعيان جهاني حقوق بشر در خدمت
منافع قدرت ها عمل مي كنند
فارس: آيت الله موسوي اردبيلي در ديدار معاون امور عملياتي صليب سرخ جهاني با ابراز تاسف نسبت به عدم شناخت جهان غرب از اسلام ناب، گفت: مدعيان جهاني حقوق بشر در خدمت منافع قدرت ها عمل مي كنند.
آيت الله عبدالكريم موسوي اردبيلي در اين ديدار با تقدير از صليب سرخ جهاني اظهار داشت:  تا آنجايي كه ما خبر داريم اهداف اين مركز با اهداف اسلام مطابقت دارد.
يعني همان مسائلي را كه اسلام لازم مي داند مسلمانان رعايت كنند، صليب سرخ امروز به صورت سازماندهي شده در سطح جهاني انجام مي دهد لذا تا جايي كه امكان داشته باشد ما از شما حمايت خواهيم كرد.
وي صليب سرخ جهاني را يك مؤسسه غير دولتي و غير سياسي و در خدمت مردم دانستند و با بيان اينكه صليب سرخ به كشورهاي اسلامي روي آورده است كه جاي تقدير دارد، افزود: مسلمانان با اهداف و ويژگي هاي اين مركز ناآشنا نيستند، زيرا در تعاليم ديني خود با اين مسايل روبرو هستند و بنده فكر مي كنم اگر صليب سرخ بتواند به خوبي اهداف و عملكردخود را به مسلمانان بشناساند مورد حمايت اكثر مسلمانان قرار گيرد.

آصفي در ديدار با استراو:
اروپايي ها برخوردشان با ايران را اصلاح كنند
مهر: حميد رضا آصفي سخنگو و معاون امور مجلس، كنسولي و ارتباطات وزارت امورخارجه كه به لندن سفر كرده است، با جك استراو وزير امور خارجه انگليس ديدار كرد.
آصفي در اين ديدار، ضمن تشريح انتخابات رياست جمهوري ايران و مشاركت گسترده مردم گفت: برخي كشورهاي اروپايي بدون اطلاع از واقعيات موجود ايران، برخورد نامناسبي داشته اند كه بايد آن را اصلاح كنند.
آصفي افزود: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران همچنان گسترش احترام آميز روابط با كشورها است و رييس جمهور منتخب بر آن تاكيد كرده است .
معاون وزير امور خارجه با اشاره به بمب گذاريهاي لندن گفت: مسئولين انگليسي بايد مراقب باشند كه بر مسلمانان اين كشور سخت نگيرند زيرا قاطبه مسلمانان جهان از اقدامات تروريستي بيزار بوده و آن را محكوم مي كنند.
حميد رضا آصفي با اشاره به مذاكرات هسته اي با اروپا خاطرنشان كرد: طرح پيشنهادي بايد حداقل هاي مورد نياز ايران را بر آورده كند در غير اينصورت پذيرفته نخواهد شد.
معاون وزير امور خارجه تصريح كرد: ادامه مذاكرات مورد تاييد دولت آينده و آقاي احمدي نژاد نيز مي باشد، اما ايران تحت هيچ شرايطي از حقوق خود صرفنظر نخواهد كرد.
وزير خارجه انگليس نيز با تاكيد بر ضرورت ادامه گفت وگوها با ايران گفت: كشور متبوعش علاقمند به ادامه همكاري با دولت آقاي احمدي نژاد است و بر همين اساس در انتظار تشكيل دولت جديد است.
جك استراو با قدرداني از نقش ايران در مبارزه با تروريسم افزود: از نظر دولت بريتانيا، حساب مردم مسلمان از گروههاي تروريستي كاملا جدا است و ما براي آنها احترام قائليم. استراو در ادامه خاطرنشان كرد: اروپا در آينده نزديك طرح خود را در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران ارايه خواهد كرد.

پيشنهاد هسته اي اروپا به ايران تقريبا تكميل شده است
ايسنا: خبرگزاري فرانسه به نقل از يك مقام اتحاديه  اروپا گزارش داد كه اين اتحاديه، اوايل ماه اوت مجموعه اي از طرح ها را براي ترغيب ايران به آنچه رعايت تعهدات هسته اي اش خواند، به اين كشور ارايه خواهد كرد.اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از مقام اروپايي ياد شده كه خواست نامش فاش نشود، افزود: اين مجموعه كه اساسا مشوق هاي تجاري را به ايران پيشنهاد مي كند، احتمالا در اولين هفته ماه اوت و پس از اينكه محمود احمدي نژاد (رئيس جمهور منتخب ايران) دولت را به دست بگيرد، به ايران ارايه خواهد شد.وي با ذكر اينكه آنگاه ما بايد عكس العمل آنها را ببينيم، افزود: ما نمي توانيم تا پيش از مطرح شدن اين مجموعه دور ديگري از مذاكرات با ايران را خواستار شويم.اين مقام اروپايي ادامه داد: مذاكرات تا چند هفته پس از ارايه  مجموعه  پيشنهادات برگزار نخواهد شد.خبرگزاري فرانسه به نقل از مقام ياد شده ادامه داد: بخش عمده  پيشنهاد اروپا در نشست وزراي امور خارجه  اتحاديه اروپا به اين وزيران نشان داده شده و تقريبا كامل شده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |