چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

درباره جدايي«پاتريك ويه را» از آرسنال
كاپيتان پس از ۹ سال رفت!
001329.jpg
امير بهادري نژاد
اغلب كارشناسان فوتبال بر اين عقيده هستند، عامل اصلي شش قهرماني تيم آرسنال در ليگ برتر و جام حذفي انگليس در ۹ سال اخير، «پاتريك ويه را» كاپيتان فرانسوي اين تيم بوده است.
با اين حال دوران حيات اسطوره ورزشگاه هايبري لندن (ورزشگاه اختصاصي تيم آرسنال) روز جمعه گذشته به پايان رسيد و اين بازيكن سيه چرده روانه يوونتوس شد.
شايد اگر هر مربي ديگري به جاي آرسن ونگر بود، «ويه را» را در چنين شرايطي نمي فروخت، اما ونگر بسيار زيركانه با «ويه را» قطع همكاري كرد. ونگر پس از اينكه ۹ سال شيره جان «ويه را» را كشيد و از بهترين سالهاي جواني وي (۲۰ تا ۲۹ سالگي) حداكثر بهره را برد، با انتقالش موافقت كرد تا با پول حاصل از فروش كاپيتان، چند بازيكن تازه نفس و آينده دار ديگر به خدمت بگيرد.ونگر حتي پس از وداع كاپيتان مدعي شده كه بدون وي نيز مي تواند قهرمان بشود.

آخرين حرف هاي كاپيتان
«پاتريك ويه را» كاپيتان آرسنال روز جمعه گذشته رسماً از هم تيمي هاي خود خداحافظي كرد. او پس از اين خداحافظي احساسي براي آخرين بار در هايبري با خبرنگاران به گفت وگو پرداخت كه متن اين مصاحبه را با هم مي خوانيم.
* جدايي از آرسنال تا چه اندازه مشكل بود؟
- تصميم بسيار دشواري بود. هنگامي كه يك بازيكن به مدت ۹ سال در يك باشگاه بازي مي كند،  جدا شدن از آن بسيار مشكل مي شود. اما چاره اي نيست چون بايد آينده را در نظر گرفت. با آنكه تصميم بسيار دشواري بود اما از اتخاذ آن خوشحال هستم.
001332.jpg
«ويه را » در كنار فابيو كاپلو مربي يوونتوس
* دليل جدايي شما از آرسنال چه بود؟
- احساس مي كردم كه بايد وارد محيط جديدي بشوم اما نه به اين معني كه در آرسنال مشكل داشتم. فكر مي كنم كه يوونتوس تيم مناسبي برايم باشد تا بتوانم بيشتر رشد بكنم.
البته من با افتخار آرسنال را ترك مي كنم چون حداكثر توان خود را در تمام بازي ها و جلسات تمرين خرج كردم و هنگامي كه قصد ترك باشگاه را داشتم هم مربي و هم مدير باشگاه، سر خود را به علامت تأسف تكان دادند.
آنچه برايم اهميت داشت اين بود كه تمام طرف هاي اين انتقال از جمله هر دو باشگاه، مربي تيم و خودم با اين انتقال موافق بوديم. من با روي خندان وارد آرسنال شدم و با روي خندان نيز اين باشگاه را ترك كردم.
*آيا توانستي در آرسنال به سقف انتظارات خود دست يابي؟
- پاسخ به اين پرسش بسيار دشوار است چون مشخص نيست در آينده چه اتفاقاتي رخ خواهد داد. من در زمان حضورم در آرسنال تقريباً تمام عنوان هاي موجود به جز ليگ قهرمانان باشگاه هاي اروپا را كسب كردم و واقعاً بدشانس بوديم كه نتوانستيم قهرمان اروپا بشويم. در مجموع، ۹ سال حضورم در آرسنال يك تجربه فراموش نشدني بود و مهم نيست كه برخي از مردم و مطبوعات در مورد من چه مي گويند. تنها اميدوارم كه تماشاگران آرسنال بدانند كه حدود ۴۰۰ بازي براي باشگاهشان انجام دادم.
001365.jpg
*شما قبل از پيوستن به آرسنال، شرايط نسبتاً بدي را در تيم ميلان داشتيد، آيا براي جبران آن ناكامي به ايتاليا بازمي گردي؟
- به هيچ عنوان. من هيچ چيزي را براي ثابت كردن به ديگران ندارم ،چون در ۹ سال اخير قابليت هاي خود را در آرسنال نشان داده ام. هنگامي كه به ميلان رفتم تنها ۱۹ سال سن داشتم اما حالا ۲۹ ساله هستم. در طول اين مدت، تمام ابعاد بازي ام بهبود يافته و اعتماد به نفس بيشتري دارم.
* بهترين خاطره ات از زمان حضور در آرسنال چيست؟
- هنگامي كه براي اولين بار در سال ۱۹۹۸ قهرمان جام حذفي و ليگ برتر شديم. همچنين آخرين ضربه ام در آرسنال ضربه پنالتي در جام فينال حذفي مقابل منچستر يونايتد بود كه قهرماني ما را رقم زد. البته ترك آرسنال دشوار است و همواره نام اين تيم در قلبم جاي خواهد داشت.
* چه خاطراتي از خارج زمين چمن داري؟
- آرسنال واقعاً باشگاه ويژه اي است. در اين باشگاه فضاي خاصي براي بازيكنان ايجاد مي شود تا اينكه بتوانند بسيار راحت در اين فضا كار كنند. همچنين شور و اشتياق تماشاگران فوق العاده است و رابطه بسيار خوبي با آنان داشتم. به همين دليل بعيد مي دانم كه بتوانم فضايي مشابه را براي بازي كردن در آن بيابم.
* طي ۹ سال حضور شما در آرسنال، اين تيم به چه ميزان پيشرفت كرد؟
- به نظرم باشگاه سال به سال بهتر مي شد. ما در طول اين ۹ سال چندين بار قهرمان ليگ و جام حذفي شديم. به عبارتي ديگر اگر نتايج تيم آرسنال را طي يك دهه اخير بررسي كنيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه اين تيم يكي از باثبات ترين باشگاه هاي فوتبال جهان بوده است.
*آخرين پيام شما براي طرفداران تيم آرسنال چيست؟
- مي خواهم از تمام آنها تشكر كنم. همچنين تشكر ويژه از كادر پزشكي تيم، كادر اداري باشگاه و آرسن ونگر دارم. او تنها كسي است كه واقعاً مرا مي شناسد. او از همان روز اولي كه به آرسنال پيوست از من حمايت كرد و در بدترين شرايط به من اعتماد به نفس داد. البته بايد از مدير باشگاه و هم تيمي هاي خود نيز تشكر بكنم.
حتي چند روز پيش هنگامي كه در خيابانهاي لندن قدم مي زدم، تماشاگران آرسنال بابت ۹ سال اخير از من تشكر مي كردند.
001368.jpg
جانشين كاپيتان
در پي جدايي پاتريك ويه را از آرسنال، تيري هانري فرانسوي بازوبند كاپيتاني اين تيم را بر بازو خواهد بست.
هنگامي كه خبرنگاران از آرسن ونگر پرسيدند كه آيا تيري هانري كاپيتان فصل بعد آرسنال خواهد بود؟ وي در پاسخ به آنها گفت: بله، من قصد دارم بازوبند را به وي بدهم. در حال حاضر، تيري هانري ۱۸۱ گل براي آرسنال به ثمر رسانده كه تنها ۴ گل با ركورد يان رايت فاصله دارد. رايت با به ثمر رساندن ۱۸۵ گل، بهترين گلزن تاريخ باشگاه آرسنال به شمار مي آيد.
هانري ۲۷ ساله در سال ۱۹۹۹ با يك قرارداد ۴۷/۱۸ ميليون دلاري به آرسنال پيوست. وي قبلاً عضو تيم هاي موناكو و يوونتوس بود. اين بازيكن فرانسوي در سال ۱۹۹۸ قهرمان جام جهاني و دو سال بعد قهرمان جام ملت هاي اروپا شد. او در ۶۹ ديداري كه براي تيم فرانسه انجام داده، ۲۸ گل به ثمر رسانده است.
هانري همچنين سال گذشته دومين بازيكن برتر فوتبال جهان و اروپا انتخاب شد.

در حاشيه ...

بهترين زمان براي فروش ويه را
آرسن ونگر مربي تيم آرسنال معتقد است، زمان فعلي بهترين زمان براي جدايي ويه را از اين تيم بود. ونگر مي گويد: سال گذشته «ويه را» سه سال با ما قرارداد داشت اما در سال جاري تنها دو سال از قرارداد او باقي مانده بود. هنگامي كه قرارداد «ويه را» با آرسنال به پايان مي رسيد، وي ۳۱ ساله مي شد و شما بهتر مي دانيد كه باشگاههاي فوتبال جهان تمايل چنداني براي خريد بازيكن ۳۱ ساله با مبلغ بالا ندارند. اما در چنين شرايطي هم پول خوبي نصيب ويه را شد و هم باشگاه  آرسنال از اين انتقال سود برد.
ونگر در پايان گفت: هنگامي كه يك بازيكن بين ۲۹ تا ۳۴ سال سن دارد، مربي بايد با انعطاف  بيشتري با چنين بازيكني برخورد كند تا اين كه آينده اش تأمين شود.
اهداف يوونتوس
يكي از اصلي ترين دلايل به خدمت گرفتن پاتريك ويه را توسط يوونتوس، خواست مديران و كادر فني اين تيم براي درخشش در رقابت هاي فصل آينده ليگ قهرمانان اروپا است.
فابيو كاپلو مربي تيم يوونتوس در اين رابطه مي گويد: ما به هدف اصلي خود كه به خدمت گرفتن ويه را بود دست يافتيم. ويه را بازيكن بسيار تعيين كننده اي است كه تكنيك فردي و قدرت فيزيكي وي، خط مياني ما را متحول خواهد كرد. براي تيمي چون يوونتوس كه فصل آينده، بازي هاي متعددي را پيش رو خواهد داشت بهره از دو بازيكن در هر پست الزامي است.
البته كاپلو از ديرباز به بازي «ويه را» علاقه مند بود و حتي در سال ۱۹۹۵ او را به ميلان آورد و در يك مقطع، وي را با ريكارد مقايسه كرد.
پرداخت ۲۰ ميليون يورو براي ويه را از سوي يوونتوس، نشانگر اهداف بلندپروازانه اين تيم ايتاليايي در فصل بعد مي باشد. به طور حتم يوونتوس يكي از گرانترين بازيكنان تاريخ باشگاه خود را براي قهرماني در سري آ به خدمت نگرفته است بلكه هدف اين تيم قهرماني در اروپا مي باشد.
يوونتوس تنها دو بار قهرمان اروپا شد كه آخرين قهرماني به سال ۱۹۹۶ باز مي گردد. روبرتو بتگا نايب رئيس باشگاه يوونتوس مي گويد: ما همواره اهداف بلند داريم و با ويه را مي توانيم راحت تر به اين اهداف دست يابيم.
با پيوستن ويه را به يوونتوس، كاپلو صاحب قوي ترين خط مياني در فوتبال جهان خواهد شد. آيا به نظر شما خط مياني متشكل از ويه را، امرسون، پاول ندود و كامورانزي داراي نقطه ضعف خواهد بود.
البته احتمال دارد كه يوونتوس مجبور شود به دليل مشكلات مالي، يكي از اين بازيكنان را بفروشد.
001338.jpg
تهديد براي ميلان
آلساندرو كاستاكورتا، بازيكن كهنه كار تيم ميلان ايتاليا معتقد است، استخدام ويه را توسط يوونتوس، بزرگترين ضربه به مدافع عنوان قهرماني ليگ ايتاليا مي باشد.
اين بازيكن گفت: يوونتوس بهترين خريد فصل را انجام داد و در حال حاضر قدرت تيم ما با يوونتوس برابر شده و بسيار سخت مي توانيم از عنوان قهرماني خود دفاع بكنيم.
البته اينتر ميلان نيز خطر بزرگي براي ما به شمار مي آيد با اين حال، آنها اعتماد به نفس يوونتوس را ندارند.

نگاه
فراز و فرود كاپيتان

«پاتريك ويه را» به عنوان يك كاپيتان تأثيرگذار مسير آرسنال را به سوي كسب عناوين قهرماني هموار كرد. اين جوان لاغر، بلند قد و ۱۹ ساله در سال ۱۹۹۶ به عنوان يك بازيكن كم تجربه به آرسنال پيوست، اما هم اكنون به عنوان يك بازيكن ويژه كه دوران اوج خود را سپري كرده، اين باشگاه لندني را ترك مي كند.
او به همراه دنيس برگ كمپ هلندي، تيم آرسنال را كه روند نزولي را طي مي كرد، متحول كردند. او طي ۹ سال بازي در آرسنال، اين تيم را به سه مقام قهرماني در ليگ برتر و سه عنوان قهرماني در جام حذفي هدايت كرد. همچنين همراه با تيم ملي فرانسه قهرمان جهان و جام ملت هاي اروپا شد. تنها كاستي در كارنامه ويه را، قهرماني در ليگ قهرمانان باشگاه هاي اروپا است.
هنگامي كه ويه را در اوج بود، با پاهاي دراز خود حريفان را قيچي مي كرد و با قدرت و روحيه خستگي ناپذير، دروازه حريف را آماج حملاتش قرار مي داد. او همچنين يك پاسور و پخش كننده قهار در ميانه ميدان براي آرسنال به شمار مي آمد.
اما هنگامي كه وي از شرايط آرماني خارج مي شد بسيار بي دقت بازي مي كرد و اغلب توپ ها را در ميانه ميدان از دست مي داد.
او در فوتبال جزيره ۱۰۰ كارت زرد و ۱۰ كارت قرمز گرفت كه يك ركورد محسوب مي شود.
بابي رابسون مربي سرشناس فوتبال انگليس در توصيف ويه را مي گويد:«او مانند يك غول در ميانه ميدان است كه با تكل هاي خود، دو نفر را به طور همزمان از جريان  بازي  خارج مي كند.»
در تابستان فصل گذشته انتشار شايعاتي مبني بر انتقال وي به رئال مادريد باعث آزردگي خاطر برخي از طرفداران تيم آرسنال شد و در واقع او نتوانست در فصل گذشته بازي هاي خوبي از خود به نمايش بگذارد. به اعتقاد كارشناسان، با توجه به اينكه بازيكنان كم تجربه و جواني در ميانه ميدان، زوج ويه را شده بودند، او نتوانست اقتدار گذشته را به نمايش بگذارد. همچنين «ويه را» چندين بار از باشگاه آرسنال به دليل ناتواني در جذب بازيكنان درجه يك فوتبال جهان به انتقاد پرداخت كه اين موضوع باعث خشم آرسن ونگر شد.ويه را پس از ترك تيم كان فرانسه به تيم ميلان پيوست كه در آن زمان فابيو كاپلو مربي آن بود. البته ويه را تجربه تلخي از بازي در ميلان دارد چون در اين تيم بسيار ناكام بود. اما حالا كه كاپلو مربي يوونتوس است، آيا او حاضر خواهد شد به ويه را اعتماد بكند؟
كاپلو مي گويد: زماني كه ويه را به ميلان پيوست بسيار جوان بود و ما بازيكنان بزرگي چون ريكارد و آلبرتيني را در خط مياني داشتيم. با توجه به محدوديت استفاده از بازيكنان خارجي طبيعتاً نمي توانستم از وي در تركيب تيم استفاده بكنم.
به هر حال اولين بازيكني كه آرسن ونگر پس از پيوستن به آرسنال به خدمت گرفت، پاتريك ويه را بود. البته ويه را پس از پيوستن به آرسنال چندين هفته مصدوم و خانه نشين شد. اما هنگامي كه وي به عنوان بازيكن تعويضي براي اولين بار مقابل
شفيلد  ونزدي به ميدان رفت، كاملاً مشخص شد كه اين بازيكن مي تواند نبض خط مياني آرسنال را در دست بگيرد.
ويه را در مورد اولين تجربه خود مي گويد: آن بازي را هرگز فراموش نمي كنم چون ۴ بر يك برنده شديم و در پايان همه تماشاگران نام مرا فرياد مي زدند.
در حقيقت همين بازي به سكوي پرتاب «ويه را» تبديل شد تا اينكه امروز به بالاترين سطح فوتبال جهان برسد.
001335.jpg
شناسنامه پاتريك ويه را
- تاريخ تولد: ۲۳/۶/۱۹۷۶ در سنگال
- باشگاه هاي قبلي: كان، ميلان، آرسنال
- تعداد بازي براي آرسنال: ۳۹۷ بازي و ۳۴ گل
- افتخارات: قهرمان ليگ برتر (،۱۹۹۸ ،۲۰۰۲ ۲۰۰۴)
قهرمان جام حذفي (،۱۹۹۸ ،۲۰۰۲ ۲۰۰۵)
قهرمان جام جهاني (۱۹۹۸)
قهرمان جام ملت هاي اروپا (۲۰۰۰)

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   سينما  |   علم  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |