يكشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۹ - Jul 17, 2005
يك LCD با دو تصوير
اين تصوير همان LCD دو زاويه اي است كه به طور همزمان، دو تصوير كاملاً  متفاوت را براي افرادي كه از زواياي مختلف به آن نگاه مي كنند، نمايش مي دهد.
همان گونه كه در تصوير مشخص است، يكي از كارمندان شركت ژاپني آيينه اي در سمت چپ LCD در دست دارد كه در آينه تصوير فيلم سينمايي نمايش داده شده از LCD قابل رؤيت مي باشد.
به عبارتي ديگر، افرادي كه از سمت راست به LCD خيره مي شوند، تصوير صفحه اينترنتي را در آن مشاهده مي كنند و به طور همزمان افرادي كه در سمت چپ LCD قرار دارند، فيلم سينمايي را نظاره گر هستند. با اين LCD ، ديگر در خانه بر سر تماشاي تلويزيون اختلاف نظر بوجود نخواهد آمد.
002340.jpg
002337.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: از ديرباز در اغلب خانه ها، اختلاف بر سر تماشاي برنامه هاي تلويزيوني وجود داشته است. در بسياري از مواقع افراد جوان  خواهان تماشاي برنامه هاي ورزشي هستند در حالي كه والدين آنها مي خواهند به طور همزمان به تماشاي سريال هاي خانوادگي بپردازند.
اما اين مشكل را يك شركت توليد كننده لوازم الكترونيكي در ژاپن برطرف كرده است بدون اين كه خانواده ها مجبور باشند دو دستگاه تلويزيون بخرند. اين شركت يك LCD جديد به بازار عرضه كرده كه دو تصوير كاملاً  متفاوت به افرادي كه از سمت راست و چپ نمايشگر به آن نگاه مي كنند، نشان مي دهد. به همين دليل به طور همزمان يك نفر قادر است از LCD به عنوان نمايشگر كامپيوتر استفاده بكند و به سير در اينترنت بپردازد و فرد ديگري به تماشاي برنامه تلويزيوني بپردازد. البته به شرطي كه يكي از آنها از سمت چپ و ديگري از سمت راست به LCD نگاه كنند. همچنين تماشاي دو برنامه تلويزيوني كاملاً  متفاوت به طور همزمان نيز امكان پذير خواهد بود.
قرار است اين LCD دو زاويه اي تا چند روز ديگر به توليد انبوه برسد و قيمت آن تقريباً  دو برابر يك LCD معمولي خواهد بود. گفته مي شود كه اين محصول جديد در سراسر جهان عرضه خواهد شد.
به گفته مقامات اين شركت ژاپني LCD دو زايه اي كاربردهاي بسياري خواهد داشت. يكي از اين كاربردها در خودرو است كه راننده مي تواند روي آن به تماشاي نقشه راه بپردازد و به طور همزمان، سرنشين كنار دست وي، فيلم تماشا كند و يا در فروشگاهها كه صندوقدار و مشتري مي توانند روي يك LCD و به طور همزمان دو نوع اطلاعات كاملاً  متفاوت را مشاهده نمايند.
ديگر كاربرد اين LCD در تابلوهاي تبليغاتي كنار خيابانها و يا همان بيلبوردها است كه شهروندان مي توانند به طور همزمان از زواياي مختلف، تبليغات متفاوتي را تماشا كنند.
البته اين LCD قابليت تبديل شدن به يك نمايشگر ساده را برخوردار مي باشد و به عبارتي ديگر همگان از زواياي مختلف مي توانند تصويري يكسان را روي آن مشاهده نمايند.
در صورتي كه اگر شخص مشاهده كننده به طور مستقيم مقابل LCD قرار بگيرد ممكن است دو تصوير متفاوت را به طور همزمان و تركيبي مشاهده كنند كه اين تصاوير شفاف نخواهد بود. به همين دليل بايد براي ديدن تصوير كاملاً  واضح كمي با زاويه به LCD نگاه كرد.
يكي ديگر از نقاط ضعف اين LCD، تلفيق صداهاي دو تصوير متفاوت پخش شده از آن مي باشد كه يك راه حل براي برطرف كردن اين مشكل، استفاده از گوشي است.
در واقع پايه و اساس اين محصول قبلاً  با عرضهLCD هاي سه بعدي فراهم گرديد. اين نوع LCD ها، تصاوير نسبتاً  متفاوتي را به چشم راست و چپ ارسال مي كند. بدون اين كه كاربر مجبور به استفاده از عينك هاي مخصوص باشد.
اين شركت ژاپني همچنين از چند سال پيش فروش لپ تاپ هاي سه بعدي خود را آغاز كرده كه مشتريان اصلي اين لپ تاپ ها، مهندسان معماري و ساير افراد حرفه اي هستند.
از سوي ديگر يك شركت آمريكايي مشغول طراحي نوعي نمايشگر است كه چندين تصوير سه بعدي مختلف را به چند كاربر مختلف ارائه بكند.

افق هاي جديد در مطالعه كتاب
گروه انفورماتيك:با نزديك شدن دهمين سالگرد تاسيس سايت Amazon.com بنيانگذار اين شركت، دنياي خرده فروشي اي را بررسي مي كند كه وي زيرورو كرده است.
تا پيش از آمدن جف بزوس، كتابفروشي ها از آجر و ملات بودند.
اكنون آنها روي صفحه رايانه ها هستند و با چند كليك ماوس مي توان كتاب يا يكي از بسيار اجناسي را خريد كه در اين وب سايت فروخته مي شود.
سود اينترنتي
اما آيا ايده اي درخشان به كسب و كاري با بركت مي انجامد؟
به خاطر داريد كه ميزان سوخت و ساز يكي از آن اصطلاحات خاص دهه ۱۹۹۰ به مفهوم سرعت بلعيده شدن پول بود. در خلال رونق شركتهاي اينترنتي گاه گمان مي رفت كه هر چقدر ميزان سوخت و ساز بيشتر باشد، شركت عملكرد بهتري دارد.
اواخر دهه ۱۹۹۰ درآمد سايت آمازون حدود يك و نيم ميليارد دلار بود ولي همچنان ضرر مي داد. همچنين اين شركت سالي قريب به يك ميليارد دلار قرض مي گرفت تا ورشكست نشود.
اما حالا سايت آمازون توفان را پشت سر گذاشته و اگرچه به آبهاي آرام و آبراه هاي آسان نرسيده و همچنان در درياهاي دشوار تجاري حركت مي كند، ولي دستكم با خيالي آسوده فعاليت مي كند و پيوسته به پيش مي رود.
امسال ارزش سهام آمازون افت كرده و اصلا با اوج خود در آن سالهاي حبابي قابل قياس نيست، اما اين شركت اكنون مرتب سود مي برد.
هدف آقاي بزوس اين بود كه سايت آمازون را به بزرگترين فروشگاه خرده فروشي لوازم الكترونيكي تبديل كند. شعار شركتش نيز اين بود: «تند بزرگ شو!»
بعد از گذشت ده سال، وي شركتي ايجاد كرده كه بزرگترين فروشگاه اينترنت است، هرچند كه گستردگي و سوددهي سوپرماركتهاي بزرگ را ندارد.
پنجاه ميليون مشتري
سال گذشته فروش آمازون حدود هفت ميليارد دلار، بيش از تمام
فروشگاه هاي اينترنتي بود. شركت رايانه سازي «دل» فقط سه ميليارد و ۲۵۰ ميليون دلار كالا فروخت.
فقط eBay با فروش ۳۴ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلاري بزرگتر از آمازون بود، اما eBay تنها در نقش واسطه براي ساير فروشندگان عمل مي كند.
اما تحليلگران وال استريت از استراتژي آقاي بزوس كاملا راضي نيستند. برخي معتقدند كه شايد رشد آهسته تر در برخي زمينه ها در دراز مدت سودمندتر باشد.
سال گذشته يكي از تحليلگران بانك آمريكا اين سوال را مطرح كرد كه شايد بهتر باشد آمازون اقلام كمتري را بفروشد و فروش خود را به اجناسي محدود كند كه سود بيشتري به ارمغان مي آورند.
ديدگاه مخالف اين است كه ايجاد وفاداري ميان مشتريان (آمازون ۵۰ ميليون مشتري دارد) وقت مي برد و منوط به اين است كه مردم با علم به اين كه هرچيزي بخواهند در آمازون هست، به طور خودكار به اين سايت مراجعه كنند.
اگر مردم نتوانند كتابي را در آمازون بيابند، آنها ديگر مكررا به اين سايت نخواهند آمد.
سبك بزوس
چند نوآوري ناب در آمازون صورت گرفته، از جمله نرم افزاري كه جزييات شما را به خاطر مي سپارد و «چرخ دستي خريد» مشتري را سريع و آسان به پاي صندوق مي برد.
خريد كتاب زحمتي ندارد زيرا سايت آمازون نشاني پستي و جزييات كارت اعتباري خريدار را به خاطر مي سپارد. همچنين از علايق وي آگاه مي شود تا مرتبا كتابهايي را پيشنهاد كند كه ممكن است بر اساس خريدهاي پيشين مورد پسند قرار گيرد.
محصولات جديد
آمازون مرتبا اجناس تازه اي ارايه
مي دهد و كسب و كارش را مي گستراند. مثلا اين شركت به دنبال راهكاري است تا بتوان كتابها را بنا به تقاضاي مشتريان چاپ كرد.
اين شركت همچنين به ساير فروشندگان اجازه مي دهد تا از وب سايتش براي عرضه محصولات خود استفاده كنند.
وب سايت آمازون جالب و غريب است و خوانندگان، كتابها را نقد و توصيه مي كنند. اما اين كسب و كار دشواري است كه هزينه هاي آن بالا مي رود و موفقيت در بازاري كه ورود به آن نسبتا آسان است، رقيب مي تراشد.
علاوه بر اينها، براي فروش كتاب يا ساير اجناس در اينترنت بايد تخفيف كلاني داد، براي همين سود، اندك است.
هفته آينده، سايت آمازون دهمين سالگرد تاسيس خود را با برنامه اي موسوم به «نمايش سپاسگذاري» جشن مي گيرد.
سپاسگذاري از آمازون نيز لازم است.
كتابفروشي هاي اينترنتي، مطالعه را دگرگون كرده و اين امكان را فراهم آورده اند كه كتاب بيشتر در دسترس عموم قرار گيرد و در نتيجه افقهاي فكري گسترش يابد.
اما آيا اين راهي براي كسب پول كلان است؟ اين مساله ديگري است.

...ترين هاي ويروس در نيمه نخست سال ۲۰۰۵
گروه انفورماتيك: در ۶ ماه اول سال ۲۰۰۵ميلادي اگر چه هيچ تهديد اينترنتي بصورت ايپدمي مشاهده نشد اما كدهاي آلوده بسيار زيادي در اينترنت شيوع يافتند.
به گزارش ايرنا به نقل از آنتي ويروس پاندا، اين بدافزارها به دليل
مشخصه هايشان طبقه بندي شده اند كه در زير به آنها اشاره مي شود.
- بي ادب ترين : Cisum.Aلقب بي ادب ترين كرم اينترنتي شش ماهه اول سال را از آن خود كرده است، اين كرم اينترنتي با ورود به يك سيستم شروع به فحاشي مي كند.
به اين ترتيب كه پس از ورود اين كد آلوده به سيستم، يك پنجره كوچك بر روي صفحه نمايش باز مي شود و هر پنج دقيقه يك بار به كاربر اعلام مي كند كه You are an Idiotبه معناي «تو يك احمق هستي» .
- سنگ دل ترين: از آنجا كه كرم اينترنتي Zar.A با سوء استفاده از موضوع كمك به آسيب ديدگان حادثه سونامي كاربران را تشويق به بازكردن فايلي آلوده مي كرد، لقب سنگ دل ترين بدافزار اين دوره را دريافت مي كند.
- خطرناك ترين: Whiter.Fبي هيچ ترديدي لقب خطرناك ترين كرم اينترنتي اين ۶ ماه را از آن خود كرده است، وظيفه اين كرم پاك كردن محتويات هارد ديسك سيستم بود.
فعاليت قابل توجه اين كرم جايگزين كردن يك فايل متني به جاي فايل هاي پاك شده سيستم است كه در متن آن نوشته شده: «شمايك دزدي اينترنتي انجام داده ايد، پس سزاوار اين عمل هستيد» .
- كينه جوترين: در اين گروه دو كد آلوده در رقابت تنگاتنگي با هم قرار دارند: Whiter.Fكه مقام خطرناك ترين ها را نيز بدست آوردو كرم اينترنتي Nopir.Aكه فايل هايي كه از طريق شبكه هاي اشتراك فايل ي P2Pبا پسوند ي COMو MP3در سيستم داونلود شده اند را پاك كرده، سپس با نمايش پنجره كوچكي، كاربر را به سرقت اينترنتي محكوم مي كرد.
- ماندگارترين: كرم اينترنتي Gaobotسمج ترين بدافزاري است كه تا به حال در اينترنت ديده شده است، نويسنده Gaobotتا كنون چهار هزار و ۲۰۰گونه مختلف از اين كرم را منتشر كرده است.
نويسنده مزبور براي اينكه احتمال آلوده شدن سيستم ها به اين كرم را افزايش دهد تلاش كرده گونه هاي مختلفي از اين كرم را در شبكه اينترنت وارد كند.
-اجتماعي ترين: در اين گروه نيز دو كرم اينترنتي ي Gaobot.IUF?و يPrex.AM? با هم رقابت مي كنند، اين دو كرم اينترنتي مانند دو برادر خرابكار به يكديگر در آلوده كردن سيستم ها كمك مي كنند.
Gaobot.IUFبا ايجاد Backdoorهايي در سيستم به هكرها اجازه ورود مي دهد و ي Prex.AMپيام هايي كه حاوي كدهاي خودش است را از طريق سيستم ارسال پيام كوتاه براي ديگر كاربران مي فرستد.
- اغواگرترين : اين لقب به ي Sober.Vداده شده است ، اين كرم اينترنتي براي اغوا كردن كاربران به آنها وعده بليت مجاني مسابقات فوتبال جام جهاني سال ۲۰۰۶را مي داد، اين وعده در موضوع ايميلي آلوده به اين كرم اينترنتي آمده بود.
- اخاذترين : مشخص ترين بدافزار اين گروه، تروجان ي PGPCoder است، اين تروجان فايل هاي سيستم را پنهان مي كند و براي آزاد شدن اين فايلها از كاربر اخاذي مي كند، در اين گروه بد افزار ديگري نيز وجود دارد كه يك برنامه مخرب به نام SpywareNo است.
- همه كاره ترين: اين لقب ي Eyeveg.D است، اين كد آلوده يك كد تركيبي بود كه خاصيت كرم هاي اينترنتي و تروجان ها را با هم داشت.
- سارق ترين : اين عنوان به خانواده تروجان Bancosداده مي شود،
گونه هاي مختلف اين تروجان براي خالي كردن حساب بانكي كاربران كليه اطلاعات مالي كاربر را سرقت مي كنند.

استفاده از داروهاي تقويت قواي مغزي رايج مي شود
گروه دانش: دانشمندان پيش بيني مي كنند روزي فراخواهد رسيد كه افراد سالم، از جمله كودكان، براي تقويت هوش و آمادگي مغزي به مصرف دارو روي آورند.
موسسه مطالعاتي سازمان علم و تكنولوژي دولت انگليس، وقوع چنين حالتي را در يك گزارش مستقل كه به بررسي تحولات بالقوه در اين زمينه طي ۲۰ سال آينده مي پردازد تشريح كرده است.به گزارش بي بي سي، كارشناسان اين موسسه مي گويند كه «تقويت كننده هاي مغزي» در آينده ممكن است «به اندازه قهوه متداول شود.»دانشمندان حتي مردود ندانستند كه كودكاني كه امتحانات را مي گذرانند در آينده با تست هايي از نوع تست دوپينگ كه ورزشكاران با آن روبرو هستند مواجه شوند تا معلوم شود آيا مواد نيروزاي مغزي استفاده كرده اند يا خير.اين گزارش توسط ۵۰ كارشناس كه پيش بيني هاي خود براي دو دهه آينده را تشريح مي كردند تهيه شده است.
ملاحظات بيشتر
برخي داروها هستند كه تاثير آنها در بهبود عملكرد مغز ثابت شده است.ريتالين، كه اكنون براي كودكان بيش فعال تجويز مي شود گاه توسط دانش آموزاني كه مي خواهند در امتحانات موفق باشند استفاده مي شود.براساس اين گزارش «مودافينيل»، كه اكنون از آن براي درمان اختلالات مربوط به خواب استفاده مي شود، به افراد كمك مي كند اعداد را بهتر به ياد آورند.اين دارو همچنين به فرد كمك مي كند پيش از تصميم گيري، دقيقتر فكر كند.همچنين يك نوع ملكول به نام «امپاكينز» هست كه عملكرد برخي دريافت كننده هاي مغزي را تقويت مي كند، كه ممكن است در آينده براي ساخت داروهايي براي تقويت حافظه هنگام خستگي به كار گرفته شود.
گزارش فورسايت مي گويد: «در جهاني كه روز به روز بر سرعت و رقابت در آن افزوده مي شود، استفاده شخصي از اين گونه مواد مي تواند از امري نادر به امري متعارف بدل شود، و زماني فرا برسد كه تقويت كننده هاي قواي مغزي همچون نوشيدن قهوه رواج پيدا كند.»اما در دسترس بودن اينگونه داروها مجموعه اي از پرسش هاي اجتماعي و اخلاقي را پيش مي آورد، از جمله اين مساله كه آيا درست است به برخي افراد اجازه داد با استفاده از اين داروها نسبت به ديگران در موقعيت بهتر قرار گيرند يا خير.
چگونگي نظارت بر اين داروها نيز يكي ديگر از اين مسائل است.

آغاز به كار آزمايشگاه دانشگاهي ياهو
گروه انفورماتيك: شركت بزرگ اينترنتي آمريكا، yahoo براي استفاده از نخبگان در زمينه  خلاقيت ها و نوآوري هاي فناوري، يك آزمايشگاه دانشگاهي تحقيقاتي، تاسيس مي كند.
به گزارش ايسنا، اين آزمايشگاه در دانشگاه كاليفرنيا در بركلي تاسيس خواهد شد. دانشجويان و هيات علمي دانشگاه با محققان yahoo براي طراحي فناوري و نرم افزاري در راستاي سازماندهي و استفاده  بهينه از اينترنت همكاري خواهند كرد.
معاون اول اين شركت در اين خصوص اظهار داشت: ما مي دانيم كه امروز اينترنت با زندگي تمام مردم در تماس است اما همچنين مي دانيم كه هرج و مرج زيادي نيز در آن وجود دارد. وي افزود: «به چه كسي بايد اعتماد كرد» ،  «به چه چيزي بايد اعتماد كرد» ، «چه چيزي را بايد به اشتراك گذاشت» ، «كجا بايد تماس گرفت» ، «كجا بايد اجتناب كرد» ، همه از مواردي هستند كه بايد در يك جهان بسيار وسيع، طرح و نقشه اي داشته باشند و ما به اين منظور در اين آزمايشگاه گردهم آمده ايم. yahoo و اين دانشگاه مطابق با قوانين حقوق مالكيت معنوي براي تاسيس اين آزمايشگاه اقدام كرده اند.

ساخت دقيق ترين ساعت جهان
ايرنا: دانشمندان دانشگاه توكيو، ساعتي با نام «perfect clock » ساخته اند كه به ادعاي آنها تا ۱۰۰۰برابر دقيق تر از ساعت هاي كنوني است. اين ساعت با ابداع فناوري جديدي براي اندازه گيري زمان، طراحي و ساخته شده است. همچنين اين ساعت با شبكه اي از تابش هاي ليزري كه فركانس آنها با انرژي لايه هاي بالايي و پاييني اتم هاي عنصر « strontium» هماهنگ شده، ساخته شده است. فركانس ارتعاشات اين اتم ها بدون تداخل با يكديگر و با تابش هاي ليزر اندازه گيري مي شود كه مي تواند زمان را به ميزان هزار برابر دقيق تر از ساعت عنصر «سزيم» نشان دهد.

كشف سياره اي با سه خورشيد
سياره اي با سه خورشيد كه از بزرگترين سياره منظومه شمسي هم بزرگتر است، كشف شد. اخترشناسان موفق به كشف سياره اي در خارج از منظومه شمسي شدند كه اين سياره سه خورشيد دارد و اين مساله، تئوري شكل گيري سيارات را دچار مشكل كرده است. اين سياره گازي كه بسيار بزرگ است از مشتري كه ۳۱۸ برابر زمين است، نيز بزرگتر است. دانشمندان معتقدند كه اين سياره در حدود ۱۴۹ سال نوري از زمين فاصله دارد و اين سياره با ستاره هاي خود نيز هم اندازه فاصله سياره زحل با خورشيد، فاصله دارد و هر سال نوري برابر با ۶ تريليون مايل است.

تلسكوپ فضايي «جيمز وب» جانشين «هابل»
گروه دانش: تلسكوپ فضايي «جيمز وب» براي پيدا كردن حيات در سال ،۲۰۱۱  به فضا خواهد رفت.
بهرام مبشر، عضو سازمان علمي تلسكوپ فضايي آمريكا در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اين كه تلسكوپ فضايي هابل مدت ۱۵ سال است كه در مدار زمين قرار دارد، گفت: طي اين پانزده سال، اين تلسكوپ فضايي چندين بار تعمير شد و در حالي كه قبل از پرتاب اين تلسكوپ پيش بيني مي شد كه يك دهه بتواند به فعاليت خود ادامه دهد توانست با انجام اين تعميرات سن خود را افزايش دهد. وي در ادامه تصريح كرد: تعمير چهارم به علت شكست ماموريت قبل و فاجعه شاتل كلمبيا، انجام نشده است و اگر اين تعمير انجام نشود اين تلسكوپ حداكثر تا سال ۲۰۰۸ مي تواند به فعاليت خود ادامه دهد و بعد از اتمام ماموريت در مدار زمين سوزانده مي شود و تكه هاي باقي مانده آن در اقيانوس خواهد ريخت.
مبشر با اشاره به ماموريت شاتل ديسكاوري كه اولين ماموريت شاتل بعد از فاجعه شكست شاتل كلمبيا است، خاطرنشان كرد: اگر شاتل ديسكاوري و بعد از آن نيز چند شاتل ديگر، بتوانند ماموريت هاي خود را با موفقيت انجام دهند،  شاتلي نيز به سمت تلسكوپ فضايي هابل خواهد رفت كه قطعات جديدي را بر روي اين تلسكوپ نصب مي كند و اين تعمير سبب مي شود كه عمر هابل ۵ سال بيشتر شود. نماينده آژانس فضايي اروپا در تلسكوپ فضايي هابل، از جايگزيني تلسكوپ فضايي «جيمز وب» به جاي هابل خبر داد و افزود: تلسكوپ فضايي جيمز وب، بسيار بزرگتر از تلسكوپ فضايي هابل است و هدف از انجام اين ماموريت مشاهده لحظه پيدايش جهان است. وي يادآور شد: تلسكوپ فضايي هابل در خارج از جو زمين و در فاصله ۵۰۰ كيلومتري زمين قرار داشت و اما تلسكوپ جيمز وب كه سال ۲۰۱۱ به فضا مي رود در مداري وراي جو زمين در فاصله ۱/۵ ميليون كيلومتري از زمين، قرار مي گيرد. وي در ادامه توضيح داد: از آنجا كه اين تلسكوپ از جو و ميدان حرارتي زمين دور است مي تواند كهكشان هاي دورتر از آن چه كه بشر موفق به كشف آنها شده رصد كند. اين عضو سازمان علمي تلسكوپ فضايي، اصلي ترين هدف ماموريت اين تلسكوپ را پيدا كردن حيات بيان كرد و گفت: به دليل آن كه تلسكوپ هابل، آشكارساز قوي نداشت و فقط مي توانست در ناحيه مرئي جهان را مشاهده كند نمي توانست عناصر شيميايي موجود را بررسي كند و نمونه هايي از حيات را آشكار كند اما اين تلسكوپ فضايي چون مشاهدات آن در دو ناحيه مرئي و نامرئي است كمك بيشتري را در زمينه هاي مختلف به دانشمندان خواهد كرد.
جيمز وب، نام مدير ناسا در زماني كه انسان بر روي ماه رفت بود.

طراحي بهينه سازي سرمفصل مصنوعي
ران با كمك مدل سازي رايانه اي
گروه دانش: با استفاده از نتايج مدل سازي رايانه اي سرمفصل مصنوعي ران در دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير، عوارض استفاده از اين مفصل و طول عمر آن افزايش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، عليرضا كيوان داريان مجري اين طرح، مفصل اتصال ران به لگن را از جمله مهم ترين مفاصل بدن ذكر كرد كه آسيب ديدگي آن متداول است.
وي با اشاره به رواج استفاده از مفصل مصنوعي سر ران در شكستگي اين استخوان گفت: در اين پژوهش با بررسي مشخصات هندسي و فيزيكي انواع مفاصل مصنوعي موجود در بازار و ورود اطلاعات آن به نرم افزار شبيه ساز، نوعي از مشخصات هندسي براي ناحيه اتصال سرمفصل مصنوعي به پايه آن پيشنهاد شده است كه موجب كاهش عوارض استفاده از اين نوع مفصل و افزايش طول عمر آن از متوسط۱۰ سال، يك و نيم برابر بيشتر مي شود.
وي مشكل متداول مفصل مصنوعي ران را خوردگي ناحيه اتصال توپي سرمفصل به بدنه آن، آزاد شدن يون هاي فلزي و بروز برخي اختلالات، متابوليك و حساسيت ها ذكر كرد و گفت: گاهي لقي ناحيه اتصال نيز در نتيجه خوردگي ديده مي شود.

افزايش روزافزون رايانه هاي آلوده
گروه انفورماتيك: شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس «مك آفي» اعلام كرد كه تعداد رايانه هاي آلوده شده و تحت امر هكرها روز به روز در حال افزايش است و هكرها مي توانند با استفاده از اين ارتشهاي متشكل از رايانه هاي تحت امرشان، به انواع مختلف حملات اينترنتي دست بزنند.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت اينترنتي «پي سي ورلد» ، بررسي هاي شركت «مك آفي» نشان مي دهد تعداد رايانه هاي آلوده شده توسط هكرها كه به صورت نامحسوس تحت امر اين تبهكاران اينترنتي قرار گرفته اند، در سه ماهه دوم سال ميلادي جاري در مقايسه با سه ماهه اول همين سال، در حدود ۳۰۳ درصد رشد داشته است. نگارندگان ويروسهاي رايانه اي و هكرها تا پيش از اين معمولا كدهاي مخربي را منتشر مي كردند كه كاربران مي تواستند با ديدن نشانه هاي آشكار، به آلوده شدن رايانه هاي خود به اين كدهاي مخرب پي ببرند اما در حال حاضر هكرها بيشتر به آلوده كردن رايانه ها به صورت نامحسوس و مخفيانه روي آورده اند و تلاش مي كنند بدون اطلاع كاربران و با استفاده از كدهاي مخربي موسوم به «بات» يكنترل رايانه هاي كاربران را از راه دور در دست گرفته تا بتوانند در زمان مناسب از آنها براي مقاصد شوم خود استفاده كنند.
به گفته «وينسنت گولوتو» قائم مقام بخش محصولات ضد ويروس شركت «مك آفي» ، اين قبيل كدهاي مخرب به هكرها اجازه مي دهند كه از رايانه هاي آلوده شده اما ظاهرا سالم(رايانه هاي موسوم به «زامبي» ) در زمان مناسب براي مقاصدي مختلف نظير ارسال انبوه ايميل هاي تبليغاتي ناخواسته(اسپم) و يا حمله به سايتهاي اينترنتي و از كار انداختن آنها استفاده كنند.
محققان «مك آفي» موفق شدند در سه ماهه دوم سال ميلادي جاري، حدود ۱۳ هزار مورد تلاش هكرها براي در اختيار گرفتن نامحسوس كنترل رايانه هاي كاربران را ثبت كنند در حالي كه در سه ماهه اول سال ميلادي جاري رقم ثبت شده براي همين امر حدود سه هزار مورد بوده است.
كارشناسان عقيده دارند بر خلاف گذشته كه نگارندگان ويروسهاي رايانه اي تلاش مي كردند با كدهاي مخرب خود به رايانه هاي كاربران آسيب رسانده و آنها را از كار بيندازند، هم اكنون اين افراد با استفاده از كدهاي مخربي نظير كرم اينترنتي «ماي تاب» ، تلاش مي كنند از رايانه هاي كاربران براي كسب درآمد و مقاصد مادي خود استفاده كنند.

همكاري طرح ملي لينوكس فارسي و
مؤسسه دانش هاي آزاد اسپانيا
گروه انفورماتيك: تفاهم نامه همكاري بين طرح ملي لينوكس فارسي و مؤسسه دانش هاي آزاد اسپانيا امضا شد. در پي بازديد مدير طرح ملي ليونكس از نمايشگاه و كنفرانس LniuxTag كه از يكم تا چهارم تيرماه جاري در آلمان كه بنا به دعوت بنياد نرم افزارهاي آزاد اروپا صورت گرفته بود، تفاهم نامه همكاري بين مؤسسه( Fundacion Conocimiento Libre FCL) از اسپانيا و مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف به عنوان مديريت طرح ملي لينوكس فارسي امضا شد.
به گزارش روابط عمومي طرح ملي لينوكس فارسي، موضوعات عمده اين تفاهم نامه عبارتنداز:
* تبادل دانش و تجربه در حوزه نرم افزارهاي آزاد، متن باز مانند مسائل سازماني، فرهنگ سازي، تجاري سازي و استفاده از اين نرم افزارها در دولت
* فعاليت هاي مشاركتي در سازمان هاي بين المللي
* برگزاري كارگاه ها و كنفرانس هاي مشترك
* ارتقاء دانش و همكاري هاي استفاده تجاري از نرم افزارهاي آزاد، متن باز در مدارس و دانشگاه ها
* همكاري هاي حقوقي در حوزه نرم افزارهاي آزاد، متن باز
بنابراين گزارش مؤسسه دانش هاي آزاد اسپانيا از پيشروان توسعه آزادي دسترسي و توليد دانش در كل اروپاست كه در ارتباط مستقيم با مهاجرت ايالت هاي اسكترادورا و والنسياي اسپانيا و شهر مادريد به استفاده از نرم  افزارهاي آزاد، متن باز افزارهاي آزاد، متن باز داشته است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |