شنبه ۲۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۸
يك راه جديد براي مصرف پروتئين ماهي پيدا شد
بفرماييد بستني ماهي!
002304.jpg
فصل تابستان است و جيوه دماسنج لحظه اي دست از سراعداد بالايي بر نمي دارد. شايد هيچ چيز به اندازه يك شربت خنك يا بستني خوشمزه حرارت دروني آدم را پايين نياورد. حالا چشم هايتان را ببنديد و فكر كنيد در خيابان هاي توكيو، پايتخت ژاپن در همين فصل در دماي 45 درجه قدم مي زنيد.
شايد هوس كنيد سري به فروشگاه بزنيد تا شايد يك نوشيدني خنك يا يك بستني خريداري كنيد. از قضا يك نوع بستني با بسته بندي مخصوص نظر شما را جلب مي كند، احيانا شما شايد بتوانيد چند كلمه ژاپني حرف بزنيد، اما قطعا خواندن نمي دانيد. از عكس ماهي روي آن هم سر درنمي آوريد، چون فكر مي كنيد عكس تزئيني است. بستني را مي چشيد، طعم خوبي دارد. در حين خوردن به زحمت برچسب روي ظرف بستني را مي خوانيد روي آن نوشته شده : بستني ماهي
چند سال از آن روز بيشتر نگذشته، شما اينجا در وطن هستيد يك روز كه در همين فصل گرم زير باد كولر كه به زور كمي خنكي از آن بيرون مي تراود، نشسته ايد و تلويزيون تماشا مي كنيد و بازهم مي شنويد كه خبري از شبكه سراسري پخش شد: براي دومين بار در دنيا بعداز كشور ژاپن در ايران بستني ماهي توليد مي شود . شنيدن اين خبر در وهله اول كمي مشمئز كننده است، چون بوي زخم ماهي حتي در صورت سرخ كردن يا به شكل كبابي نيز براي بسياري غيرقابل تحمل است، چه رسد به اينكه اين بو از بستني كه مردم به طعم هاي وانيلي يا ميوه اي آن عادت كرده اند استشمام شود، اما ظاهرا موضوع به همين سادگي ها نيست. چون به گفته دكتر سهراب رضواني، مدير مركز تحقيقات شيلات ايران قرار نيست از اجزاي ماهي در اين بستني استفاده شود، بلكه برخي از پروتئين هاي ماهي جايگزين پروتئين شير مي شود.
اگرچه بستني ماهي يك كار تحقيقاتي است و هنوز به مرحله اجرا نرسيده است، اما صنعت شيلات ايران گام هاي بلندي را جهت تغيير فرآوري ماهي و تنوع در طبخ آن براي جايگزيني گوشت قرمز كرده است.
مهندس رسول ارشد، مدير پروژه بستني ماهي مي گويد: در سال 2000 ميلادي، موسسه تحقيقاتي شيلات ايران به همراه موسسه تحقيقات شيلات كشور هلند طي امضاي تفاهم نامه اي تصميم گرفتند تا در زمينه فرآوري ماهي، همكاري نزديكي داشته باشند .
اين همكاري تا سال 2005 ادامه يافت تا اينكه دكتر سهراب رضواني، رئيس موسسه تحقيقات شيلات ايران به هلند رفته و پروتكلي را در مورد روش هاي نوين فرآوري ماهي مجددا امضا كرد. به گفته دكتر رضواني، استان گيلان در زمينه ماهي فيتوفاك و كپور نقره اي يك قطب مهم در دنياست. طبق آمار سازمان خواربار جهاني (FAO) در سال 2003، كشور ايران در زمينه توليد ماهي فيتوفاك رتبه چهارم را در دنيا كسب كرده است .
وي مي گويد: در حال حاضر بامشاركت دانشگاه شيلات واخينينگن هلند، توليد بستني ماهي، پنير ماهي، روغن ماهي، فيله پخته و نيم پخته ماهي و فيله بدون استخوان ماهي در دستور كار مركز تحقيقات شيلات ايران قرار گرفته است . اگرچه اين مركز سابقا فيش برگر را هم توليد كرده است كه به جاي همبرگر در بسياري از سوپرماركت هاي كشور موجود است.
همچنين به گفته مهندس ارشد، هلند و ايران، هر كدام 100 هزار يورو براي اجراي اين تحقيقات گذاشته اند و يك كارخانه بزرگ بستني سازي در شهر صنعتي بندرانزلي براي سرمايه گذاري در اين طرح اعلام آمادگي كرده است.
اما بوي بد ماهي كه شايد هيچ اسانس غذايي نتواند آن را از بين ببرد، غير قابل چشم پوشي است. مهندس ارشد، در اين رابطه مي گويد: اصولا هيچ ماهي بوي بد ندارد، البته اگر تازه از دريا صيد شود، اما همان بوي زهم نيز به دليل پروتئين هاي بدبويي هستند كه در ماهي وجود دارد. براي تهيه بستني، فرآيند پروتئين شويي انجام مي گيرد تا پروتئين هاي بدبو از بين بروند و سپس از پروتئين هاي مقوي و بدون بو به جاي پروتئين شير در بستني استفاده خواهد شد. در ضمن ماهي كپور نقره اي و فيتوفاك ماهي هاي بدبويي نيستند.
سرانه مصرف ماهي در ايران به زحمت به 6 كيلوگرم مي رسد، اما در كشورهاي پيشرفته، اين سرانه به 14 الي 15 كيلوگرم مي رسد. دلايلي مثل قيمت ماهي كه بسيار گران است، محل عرضه نامناسب ماهي و محدوديت در طبخ ماهي از عوامل اصلي كم بودن مصرف ماهي در ايران است. مهندس ارشد مي گويد: ما فقط از 20 درصد كل آبزيان دنيا مصرف مي كنيم، در حالي كه مواد غذايي اصلي در آن 80 درصد باقي مانده است. راه هاي محدودي نيز در زمينه طبخ ماهي داريم كه بايد در زمينه طبخ آن به خلاقيت هاي جديدي دست پيدا كنيم.

ذهن زيبا
آزادي متعلق به يك نفر نيست ، مال همه است.
هربرت اسپنسر
مردان، آفريننده كارهاي مهمند و زنان به وجودآورنده مردان.
رومن رولان
جريان زندگي چيزي جز مبارزه ميان عاطفه وعقل نيست.
مارك تواين

شبكه
امشب قسمت ديگري از مجموعه ايراني مزرعه كوچك از شبكه اول پخش خواهد شد. در قسمت گذشته اين سريال اميد و پونه در پي تصادفي كه رخ داد، هر يك بعد از به هوش آمدن براي كمك به ديگري به سمتي رفتند. اميد در پاسگاه پليس با استوار و سرگروهبان و عزيزآقا راننده خطي آشنا شد و پونه نيز با آقا صفر و رعنا، چوپان روستا برخورد كرد. آنها ناچار شدند شب را در لاشه اتوبوس اسقاطي كه سالها پيش در دره سقوط كرده است، بگذارنند. ماندن در اتوبوس اسقاطي فكري را در ذهن آنها پديد آورد و... . شبكه 3 نيز قسمت ديگري از مجموعه ايراني ريحانه را پخش خواهد كرد. در قسمت گذشته اين مجموعه، ريحانه در تعقيب زني ناشناس با بحران هاي پيچيده اي مواجه شد. از طرفي ديگر افشين كه به دنبال سوءاستفاده هاي شخصي خود است سعي كرد از درگيري بين منصور، داماد خانواده طوبي و كمال استفاده كند تا هرچه سريع تر به گنجينه فرش هاي عتيقه دسترسي يابد.
امشب حدود ساعت 19 مجموعه خارجي مظنونين از شبكه 5 پخش خواهد شد. ساعت 21 نيز قسمت ديگري از مجموعه گروه ويژه روي آنتن خواهد رفت.امروز همچنين تكرار مجموعه هاي گرگ آسمان (ساعت 13:40 از شبكه 3) و بازخواني يك پرونده (ساعت 23 از شبكه 5 پخش خواهد شد.)

در فرهنگسراها
ايستگاه نشاط
فرهنگسراي اقوام وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در راستاي نهضت فرهنگي تابستان 84 و به منظور بهينه سازي اوقات فراغت نوجوانان و ايجاد روحيه نشاط در بين آنان ايستگاه هاي نشاط را در سطح بوستان هاي منطقه برپا مي كند.
اين ايستگاه ها شامل مسابقات ورزشي از قبيل طناب كشي، پرتاب  دارت، دو سرعت، پرش طول و ... است و ساعت 9 صبح دوشنبه هر هفته در پارك الهادي و ساعت 18 سه شنبه هر هفته در پارك بهاران برپا مي شود و در پايان هر روز به نفرات برتر جوايز نفيسي اهدا مي شود.علاقه مندان جهت كسب اطلاع بيشتر مي توانند با شماره تلفن 6237470 تماس حاصل فرمايند.

پيشخوان
ليبراسيون
002295.jpg
شهردار پاريس، موضوع و عكس روي جلد روزنامه فرانسوي زبان ليبراسيون را به خود اختصاص داده است. دلانوئي، شهردار پاريس از انتخاب لندن به عنوان ميزبان بازي هاي المپيك در سال 2012 بسيار عصباني است و انگليسي ها را متهم كرده كه براي رسيدن به ميزباني دست به تقلب زده اند. اين ادعا نه تنها لندني ها را متعجب كرده، بلكه در پاريس نيز به بحث هايي دامن زده است.
عرب نيوز
002286.jpg
روزنامه عرب نيوز عكس و عنوان صفحه اول خود را به انفجارهاي لندن اختصاص داده است. طبق تحقيقات پليس به نظر مي رسد چهار نفر كه اصليت انگليسي دارند، مسئول اين انفجارها هستند. در واقع تحقيقات نشان داده اين عمليات انتحاري بوده و هر چهار مسئول آن نيز درجا جان سپرده اند. با اين حال هنوز تحقيقات ادامه دارد.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |