دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۴ - Jul 11, 2005
هجوم به اينترنت و تلفن همراه
نقش تكنولوژي مدرن در حوادث لندن
001857.jpg
گروه انفورماتيك- اميربهادري نژاد: در پي وقوع حوادث تروريستي لندن، نقش تكنولوژي مدرن بيش از پيش نمايان شد. پس از اعلام خبر اين انفجارها، ميليون ها نفر به اينترنت مراجعه كردند تا از صحت و سلامت افراد خانواده خود و جزييات حادثه مطلع بشوند.
در روز پنج شنبه ترافيك برخي از سايت ها، غيرقابل تصور بود و در حقيقت تعداد مراجعه كنندگان به اين سايت ها ۴ برابر كل مراجعات در طول يك ماه بود. به همين دليل برخي از سايت هاي خبري به طور موقت از كار افتادند و يا دانلود كردن اطلاعات موجود در آنها مدت زمان بيشتري به طول انجاميد.
با توجه به پرترافيك بودن شبكه تلفن همراه در مركز لندن، مردم به نامه هاي الكترونيكي روي آوردند و در حقيقت ترافيك نامه هاي الكترونيكي دو برابر شد.
به گزارش يك شركت اينترنتي در انگليس، زمان دانلود كردن اطلاعات از برخي سايت هاي خبري اين كشور، ۸ برابر زمان معمول شد. حتي در برخي مقاطع زماني در روز پنج شنبه سايت رويترز از كار افتاد. البته مسئولان اين سايت اعلام كردند كه علت اين اختلال، مشكلات فني بوده و هجوم كاربران در آن تأثيري نداشته است.
همچنين سايت بي بي سي براي كاهش بار وارد شده بر سرور خود مجبور شد تعداد عكس ها را كاهش بدهد. از سوي ديگر برخي از سايت هاي ديگر مجبور شدند سرور خود را يك بار خاموش و روشن كنند و به همين دليل كاربران براي چند دقيقه از ورود به اين سايت ها محروم ماندند.
در زمان اوج هجوم كاربران به سايت بي بي سي، اين سايت در هر ثانيه ۷/۱ گيگابايت اطلاعات عرضه مي كرد و در حقيقت كاربران در هر ثانيه تقاضاي ۴۰ هزار صفحه اينترنتي مي كردند كه روز پنج شنبه گذشته شلوغ ترين روز تاريخ اين سايت به شمار مي آيد.
همچنين در روز پنج شنبه سايت اسكاي نيوز به ۷/۱ ميليون كاربر سرويس داد كه معادل ترافيك يك ماه اين سايت مي باشد.در آن سوي دنيا نيز تعداد مراجعه كنندگان به سايت MSN دو برابر شد.در همين حال يكي از سايت هايي كه خدمات پست الكترونيكي ارائه مي دهد اعلام كرد، روز پنج شنبه در هر ساعت به طور متوسط يك ميليون نامه الكترونيكي ردوبدل شد.
عكاسي با تلفن همراه
از سوي ديگر، حوادث لندن نشان داد كه صاحبان تلفن همراه زودتر از ساير مردم و حتي خبرنگاران مي توانند تصاوير حوادث غيرمنتظره را ثبت و ضبط كنند.
در جريان بمب گذاريهاي لندن، شهرونداني كه در محل وقوع انفجارها حضور داشتند با گوشي هاي دوربين دار خود به ثبت تصاوير و يا گرفتن فيلم هاي اين عمليات تروريستي پرداختند.
به همين دليل شبكه هاي خبري تلويزيوني و اينترنتي وحتي روزنامه ها مجبور شدند از تصاوير ثبت شده توسط شهروندان استفاده كنند.
همچنين بسياري از افرادي كه اين تصاوير را شكار كرده بودند آن را در وب لاگ خود قرار دادند و در مورد هر عكس، شرح نوشتند در همين حال دو شبكه خبري بي بي سي و اسكاي با انتشار اطلاعيه رسمي از شهرونداني كه با گوشي خود عكس و فيلم از بمب گذاري ها شكار كرده بودند، خواستند تا به عرضه اين عكس ها و فيلم ها بپردازند.به همين دليل در مدت زماني كوتاه بيش از هزار تصوير و ۲۰ فايل ويديويي براي بي بي سي ارسال شد.در انگليس هر روز بر تعداد صاحبان گوشي هاي نسل سوم و دوم تلفن همراه كه قادر به ثبت تصوير و فيلم هستند افزايش مي يابد و ضريب نفوذ آن هم اكنون در حدود ۸۰ درصد است.
در واقع استفاده از گوشي تلفن همراه براي كارهاي خبري، فصل جديدي از رابطه ميان خبرنگاران و افراد غيرخبرنگار مي گشايد و يك بار ديگر مشخص شد كه افراد غير خبرنگار صاحب گوشي هاي دوربين دار مي توانند بسيار زودتر از دوربين هاي تلويزيوني در محل وقوع وقايع غيرمنتظره حاضر بشوند.
در واقع شبكه هاي خبري در ژاپن زودتر از ساير كشورها متوجه قدرت تلفن هاي همراه شدند و اغلب از تصاوير گوشي ها به عنوان اولين تصاوير دريافتي از حوادث غيرمترقبه استفاده مي كنند.به عنوان مثال در جريان حادثه تسونامي، اولين تصاوير منتشر شده در جهان تصاويري بود كه توسط گوشي هاي دوربين دار ثبت شده بود.
همچنين در ماه نوامبر سال گذشته ميلادي يك شهروند هلندي زودتر از عكاسان حرفه اي تصوير جسد يك فيلمساز مشهور را ثبت كرد كه اين تصوير صبح روز بعد روي صفحه اول روزنامه هاي اين كشور نقش بست. با آن كه تصاوير شكار شده توسط گوشي هاي تلفن چندان با كيفيت نيست اما به طور حتم در آينده كيفيت تصاوير بهبود خواهد يافت.
قرار است از تصاوير ثبت شده توسط دوربين ها براي كشف سرنخ هاي تازه از حملات تروريستي لندن استفاده بشود.

گياهخواري  راهي  براي  جلوگيري  از گرم  شدن  هوا
پژوهشگران مي  گويند در صورتي  كه  همه  انسان  ها گياه  خوار شوند و از مصرف گوشت  خودداري  كنند مي  توان  از گرم  شدن  جو زمين  جلوگيري  كرد. يك  فيزيكدان  انگليسي  بر اين  باور است  كه  حذف  گوشت  از برنامه  غذايي  مي تواند بيش  از كاهش  مصرف  سوخت هاي  فسيلي  به  كنترل  دماي  جو زمين  كمك  كند. به  باور وي  ۲۱ درصد كل  دي  اكسيد كربن  كه  در بدن  انسان  توليد مي شود، ناشي  از مصرف  گوشت  حيوانات  است . از اين  رو قطع  مصرف  گوشت  باعث  كاهش  گاز گلخانه اي  دي  اكسيد كربن  مي شود.

عكسبرداري از چشم براي شناسايي مجرمان
001860.jpg
گروه دانش- مرتضي اسلام زاده: كارشناسان مسايل امنيت مرزي كشور آلمان، به زودي تكنيك جديدي را با استفاده از رايانه به كار خواهند برد كه دقت آن به مراتب بيشتر از روش هاي قبلي براي شناسايي افراد مجرم است.
در اين روش مسافران بايد هنگام عبور از دروازه به يك دوربين بسيار پيشرفته و دقيق كه در قسمت ورودي آن نصب شده است نگاه كنند. اين دوربين ديجيتال در همين فرصت كوتاه داده هاي مربوط به چشم افراد را با فهرست تروريست ها و مجرمين فراري مقايسه و افراد مجرم را شناسايي مي كند.
هوبرت اشتايگر، رئيس امنيت مرزي فرودگاه فرانكفورت در اين باره مي گويد: سيستم جديد براي چشم هيچ گونه ضرري ندارد و برخلاف انسان اصلاً اشتباه نمي كند. در فرودگاه فرانكفورت هزاران نفر از مسافران بالاي ۱۸ سال از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و سوئيس داوطلبانه براي شركت در آزمايش اين روش ثبت نام كرده اند.در اين روش ابتدا سابقه داوطلبان از طريق رايانه بررسي مي شود و سپس دوربين ديجيتال با دقت بسيار بالا از قسمت رنگين چشم ها عكس برداري مي كند. تصاوير تهيه شده در يك رايانه ذخيره و اطلاعات حياتي در گذرنامه مسافر ثبت مي شود. داوطلبان استفاده از اسكن چشم آن را مؤثرترين روش براي جلوگيري از اتلاف وقت مسافران مي دانند.اشتايگر مي گويد: روش اسكن چشم در حال حاضر اندكي خطا دارد و ۱۰۰ درصد نمي توان روي آن حساب كرد اما اين مقامات اميدوارند بتوانند هرچه زودتر از اين روش استفاده كنند.

دانشمند ميليونر، سومين توريست فضا
گروه دانش: بنابر اعلام آژانس فضايي روسيه، سومين توريستي كه به ايستگاه بين المللي فضا خواهد رفت، يك دانشمند ميليونر آمريكايي است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جرجي اولسن دانشمند ميليونر آمريكايي براي سفر تفريحي به ايستگاه بين المللي فضا، قراردادي را با آژانس فضايي روسيه به امضا رساند. اين دانشمند آمريكايي كه سومين توريست فضايي خواهد بود، در ماه اكتبر سال جاري با مأموريت بعدي سويز به ايستگاه بين المللي فضا سفر مي كند. در اين مأموريت سويز، مواد مورد نياز كارمندان ايستگاه بين المللي فضا و همچنين كارمندان جديد اين ايستگاه را به همراه خود به اين ايستگاه مي برد.
اين سفر ۲۰ ميليون دلار براي اين دانشمند شصت ساله، بر طبق قرارداد تنظيم شده توسط آژانس فضايي روسيه، هزينه داشته است.

ترميم موقتي حفره خطرناك اينترنت اكسپلورر
گروه انفورماتيك:مايكروسافت اعلام كرد: كد نقطه ضعف اينترنت اكسپلورر را ارائه كرده است اما در عين حال تاييد نمود كه تضميني بر جلوگيري از حمله روي اين نقطه ضعف وجود دارد.
به گزارش ComeToNet به نقل از نيوزفاكتور براي حل اين مشكل بايد بصورت دستي جلوي اجراي يك فايل dll به نام javaprxy.dll را گرفت و يا تنظيم امنيتي اينترنت اكسپلورر را در حالت بالا (high ) قرار داد تا جلوي اجراي دستورات اكتيوايكس گرفته شود. نقطه ضعف مذكور ضمن كراش كردن (از كار انداختن) IE به هكرها اجازه مي دهد تا كنترل سيستم يوزر را با كد ويژه اي كه در يك وب سايت درست مي كنند، بدست بگيرند. اين مشكل روي نمونه هاي اخير IE حتي آنهايي كه به طور كامل اصلاحيه (patch) را نصب كرده اند نيز ديده شده است.
مايكروسافت همچنين اعلام كرد با مطالعه روي اين نقطه ضعف بزودي اطلاعات بيشتري ارائه مي كند كه احتمالاً بصورت يك اصلاحيه كامل يا patch خواهد بود.

ريزپردازنده هاي رايانه  ها غيرقابل پيش بيني هستند
لندن- ايرنا: تازه ترين بررسي محققان فرانسوي نشان مي دهد نحوه عمل اين پردازشگرهاي رايانه اي همانند سامانه هاي آب و هوايي به طور طبيعي غيرقابل پيش بيني است.
يك پردازشگر متداول رايانه اي نظير «پنتيوم ۴» كه شركت اينتل آن را طراحي كرده است و در مقياس وسيع در رايانه ها مورد استفاده قرار گرفته ي ۴۲ميليون ترانزيستور دارد.
نسل تازه تر اين پردازشگر موسوم به «ايتانيوم ۲» مجهز به دست كم ۴۱۰ ميليون ترانزيستور است. يك گروه از محققان مؤسسه ملي تحقيقات اطلاعات و اتوماسيون در اورسي فرانسه در مطالعه سامانه دروني اين پردازشگرها به اين نتيجه رسيدند كه نحوه عمل اين سامانه ها بشدت متغير و از اين رو پيش بيني دقيق نتيجه كار آنها بسيار دشوار است.
به نوشته هفته نامه علمي «نيوساينتيست» ، هيوز بري، دانيل پرز، و اوليور تيمان كه اين تحقيق را انجام داده اند معتقدند با استفاده از نظريه مربوط به سامانه هاي آشوبناك مي توان رفتار غيرقابل پيش بيني اين سامانه ها را توضيح داد.

شاتل ديسكاوري چهارشنبه پرتاب مي شود
گروه دانش:آژانس فضايي آمريكا (ناسا) اعلام كرد: طوفان هاي شديدي كه طي روزهاي گذشته در مركز فضايي كندي رخ داد آسيب جدي به شاتل ديسكاوري وارد نكرده و اين شاتل در زمان تعيين شده به فضا پرتاب خواهد شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي اسپيس، شاتل ديسكاري كه هم اكنون بر روي سكوي پرتاب، در مركز فضايي كندي، در منطقه اي باز كه در روزهاي اخير شاهد طوفان هاي سخت بود كه اين مسأله موجب نگراني دانشمندان و مهندسان ناسا شد. ناسا اعلام كرد كه شاتل ديسكاوري بر روي سكوي پرتاب مركز فضايي كندي تا پرتاب اين شاتل به فضا، باقي مي ماند.
به گزارش ناسا طوفان شديد در اين منطقه به پايان رسيده است و هم اكنون اين طوفان ها به سمت شرق در حركتند. مقامات مركز فضايي كندي نيز اعلام كرده اند كه شاتل ديسكاوري در تاريخ تعيين شده، روز چهارشنبه (سيزده جولاي) به فضا پرتاب مي شود و ناسا در تلاش است تا ساعت ۵۱:۳ روز چهارشنبه به وقت محلي، اين شاتل را به فضا پرتاب كند. شاتل ديسكاوري اولين شاتلي است كه بعد از حادثه شاتل كلمبيا در سال ۲۰۰۳ و كشته شدن هفت فضانورد، به فضا مي رود و البته شاتل ديسكاوري شاتل بدون سرنشين و كاملاً روباتيك است.

ساخت روبات اسكنر
گروهي از دانشجويان  اتريشي  موفق  به  ساخت  روباتي  شدند كه  كتاب  ها را به فايل  هاي  ديجيتالي  تبديل  مي  كند.تيمي  از دانشجويان  دانشگاه صنعتي  وين ، روباتي  ساخته اند كه  در تحقيقات  كتابخانه اي  مورد استفاده  قرار مي گيرد.اين  روبات  كه  اسكن  روبات  نام  دارد مي تواند بخش هاي  مورد نظر كتاب ها را كپي  كرده  و آن  را به  فايل هاي  ديجيتالي  تبديل  كند. اين  روبات  تمام  مراحل  اين  كار را از جست  و جو براي  يافتن  كتاب  و صفحات  مورد نظر گرفته  تا تبديل  بخش هاي  كپي  شده  به  فايل هاي  ديجيتالي  در مدت  بسيار كوتاهي  انجام مي دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |