دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۴
آثار ونگوگ در آمستردام
001935.jpg
نمايشگاهي كه در هلند برپا شده شامل بيش از 100 عدد از طرح هاي ونسان ونگوگ است كه توانايي خارق العاده  اين هنرمند را به تصوير مي كشد
قرار است موزه ون گوگ در آمستردام نمايشگاهي از بهترين آثار ونسان ونگوگ نقاش معروف هلندي را برپا كند.
اين نمايشگاه شامل بيش از 100 عدد از طرح هاي ونسان ونگوگ است كه توانايي خارق العاده اين هنرمند را به تصوير مي كشد.
اين آثار از مجموعه هاي خصوصي و عمومي سراسر جهان و مجموعه هايي از موزه سن پل گتي گالري ملي هنر در واشنگتن، موزه Staatliche در برلين، موزه kunsthaus در زوريخ و موزه هنرهاي زيبا بوده كه به امانت گرفته شده است.
اين طرح ها اغلب به دليل حساسيت شان به نور به ندرت  نمايش داده يا هرگز به نمايش گذارده نشده اند.
طرح هاي ونگوگ كه بيانگر توانايي بالاي هنري او هستند، شاهكار او به حساب مي آيند و او بسياري از اين طرح ها را حتي قابل مقايسه با تابلوهاي نقاشي اش مي دانسته است.
ونگوگ در سال 1880 زماني كه تصميم گرفت به دنياي هنر روي آورد، برنامه آموزشي خاصي را براي خود تنظيم كرد.
وي متوجه شد كه طراحي، پايه و اساس نقاشي است، به اين ترتيب تصميم گرفت در اين زمينه تبحر به دست آورد.
تعدادي از طرح هاي منظره هاي روستايي كه وي در سال 1881 در آن زندگي مي كرد، نشان مي دهد وي خيلي سريع در اين ژانر تبحر به دست آورده است.
طرح هايي كه گاه گاهي در لاهه به نمايش گذارده مي شود، نشان مي دهد او در پرسپكتيو و آناتومي نيزپيشرفت كرده است. وي در سال 1882 توانست به سبك محكم خود دست يابد. ونگوگ جدا از طرح هاي تيره اش، تعدادي تابلوي آبرنگ جذاب خلق كرد كه بيانگر علاقه اش به رنگ بود.
وي بعد از اقامتي كوتاه در درنس در ماه دسامبر سال 1883 به نانن رفت و در آنجا به كشيدن طرح هايي از بافندگان محلي و شرايط ابتدايي زندگي آنها پرداخت. در ماه مارس و آوريل سال 1884 با كشيدن يك سري از طرح هاي منظره اي فوق العاده، جنبه جديدي به آثارش بخشيد كه پنج عدد از طرح هاي اين دوره در موزه ونگوگ در آمستردام به نمايش گذارده شده است.
اين آثار، توانايي فوق العاده اين هنرمند در طراحي سياه قلم را نشان مي دهند.
اما عدم وجود درخواست هاي تجاري، سبب شد وي بار ديگر در سال 1885 به مطالعه در زمينه فيگور روي آورد كه نتيجه اين مطالعات، خلق۵۰ اثر از كشاورزان است. اگرچه اين آثار چيزي بيشتري از يك تمرين صرف نيستند، اما شامل شاهكارهايي همچون خوشه چين واره برقي است.
ونگوگ درجريان دو سال اقامت در پاريس بيشتر وقت خود را صرف استفاده از رنگ كرد و تنها در سال 1887 بود كه تعدادي طرح فوق العاده از مناظر شهري كشيد كه بيانگر مهارت جديدش در دنياي طراحي بود.
سبك جديد و مدرنش در اين سال را مي توان در چندين تابلوي رنگ روغن درخشان ديد. اين آثار بيانگر تاثير وي از هنر ژاپني است و اما در ميان شاهكارهاي نمايشگاه فعلي مي توان به طرح هاي خلق شده در Arles اشاره كرد كه ونگوگ از فوريه سال 1888 در آنجا زندگي كرده است.
عشق ونگوگ به مناظر روستايي نيز در بخش ديگري از نمايشگاه طنين انداخته است.
ونگوگ در دنياي نقاشي و طرح توانست ريتم و ارتباط بين سبك هاي گوناگون را درك كند.
ونسان ونگوگ سال 1853 به دنيا آمد و تا سال 1890 كه ديده از جهان فرو بست آثار هنري با ارزشي را از خود برجاي گذاشت.
تابلوي گل هاي آفتابگردان، يكي از معروفترين آثار ونگوگ محسوب مي شود.

به جاي مقدمه
بازگشت نخبه ها
001938.jpg
شهرام اصغري- درست در بحبوحه پديده فرار مغزها در ايران، اتفاق جالبي در حال وقوع است. باتوجه به تغيير شرايط سياسي و اجتماعي كشور وايجاد شرايط مناسب زندگي براي نخبگاني كه زماني ايران را به قصد آمريكا و كشورهاي اروپايي ترك كردند، شاهد بازگشت اين افراد كه حالا هركدام در زمينه اي تخصص يا فوق تخصص گرفته اند، هستيم.
اين روزها پروفسور مجيد سميعي، رئيس انجمن جراحان مغز و اعصاب جهان به ايران آمده و با بيمارستان بزرگ ميلاد قرارداد بسته است . او مي خواهد به بيماران وطنش خدمت كند. پروفسور سميعي در هانوفر آلمان حضور دارد. دو پسرش نيز هر دو در جراحي مغز و اعصاب استاد هستند. آنها با اينكه در آلمان متولد شده اند، اما عشق و علاقه شان به ايران كمتر از پدر نيست.
از شهرت و توانايي هاي پروفسور سميعي همين بس كه بدانيم مجسمه برنزي او را مقابل در ورودي بيمارستان هانوفر آلمان نصب كرده اند. او جزو يكي از پنج جراح بسيار برجسته و ماهر جهان است كه بسياري از جراحي هاي دشوار و پيچيده سرتاسر دنيا به او سپرده مي شود.
پروفسور سميعي در كشورهايي چون فرانسه، آمريكا، اتريش و ... دانشجو دارد و به نوعي تجربيات و دانش خود را در اختيار شاگردانش قرار مي دهد. پروفسور سميعي در زمان جنگ نيز خدمات ارزنده اي به بيماران كشورمان ارائه داد.
پروفسور سميعي به ايران آمده و با بيمارستان ميلاد قرارداد بست تا بتواند تجربياتش را در اختيار پزشكان جوان كشور نيز بگذارد، اما اتفاق مثبت و مهم ديگري نيز در اين زمينه افتاده و آن احداث بيمارستان مدرن و مجهز مغز و اعصاب جهان در كيش است تا پاي تمامي بيماراني كه به جراحي هاي دشوار و پيچيده نياز دارند به ايران باز شود.
البته دراين زمينه مراحل اوليه با اخذ مجوز و مشخص شدن زمين جهت احداث بيمارستان انجام شده و قرار است اين كار به همت گروهي از خيران و با همكاري و همراهي مسئولان امر هرچه سريع تر به مرحله اجرا درآيد.
از طرف ديگر پروفسور رحمان زاده، استاد ارتوپدي نيز قصد دارد به ايران برگردد. همين طور پروفسور صادقي، متخصص اورولوژي كه حتي رئيس جمهور فرانسه را نيز جراحي كرده است به ايران خواهد آمد تا علم و دانش خود را در اختيار ديگر ايراني هاي مستعد بگذارد.

يادداشت
مايكل مور و بمب گذاري در اوكلاهاما
وكيل مدافع مايكل مور از قاضي فدرال درخواست كرده است پرونده توهين موكلش به مظنون بمب گذاري اوكلاهاماسيتي را مختومه اعلام كند.
هرشل فينك در جريان جلسه دادرسي اين پرونده اعلام كرد كه ادعاهاي جيمز نيكلز (برادر كري نيكلز بمب گذار) بي معني و احمقانه است و مايكل مور در فيلم بولينگ براي كلمباين ، صرفا به ذكر حقايق براساس قانون آزادي بيان و ابراز عقيده پرداخته است.
از سوي ديگر كنت مك اينتاير، وكيل  تري نيكلز هم در همان جلسه مدعي شد مستندساز آمريكايي در فيلم خود نيمي از حقيقت يا دروغ كامل را بيان كرده تا موكل وي را شريك حادثه بمب گذاري آوريل سال 1995 و مسئول مرگ 168 قرباني  آن حادثه نشان دهد. تري به جرم همدستي در ماجراي اوكلاهاماسيتي به دو بار حبس ابد محكوم و تيموتي مك وي به عنوان مغز متفكر حمله تروريستي مذكور در سال 2001 اعدام شد.
ازجمله موارد موجود در اين پرونده مي توان استفاده مايكل مور از عبارت بمب هاي آزمايشي در مستند بولينگ براي كلمباين را نام برد كه ظاهرا هدف از آن اشاره به انفجارهاي صورت گرفته توسط مك وي و برادران نيكلز در يك مزرعه پيش از حادثه اوكلاهاماسيتي است. فينك، وكيل مايكل مور هم مدعي است هر تماشاگري متوجه مي شود آنچه در فيلم مي بيند صرفا ابراز عقيده است و نمي توان كسي را به جرم آن تحت تعقيب قرار داد. قرار است قاضي طي روزهاي آينده حكم خود را در اين زمينه صادر كند. مايكل مور به هنگام برگزاري جلسه دادگاه در تراورس سيتي مشغول انجام امور مربوط به برگزاري نخستين دوره جشنواره فيلم
تراورس سيتي به مديريت خودش بود. اين مستندساز و نويسنده موفق، جشنواره فيلمش را از 27 تا۳۱ ژوئيه برگزار مي كند و 31 فيلم در نخستين دوره آن شركت خواهندكرد.
جيك گيلنهال و مرد عنكبوتي
به احتمال فراوان توبي مگواير ديگر در نقش مرد عنكبوتي ظاهر نخواهد شد.
پس از جلوي دوربين رفتن سه قسمت از مجموعه فيلم هاي مرد عنكبوتي و بازي توبي مگواير در اين نقش، به نظر مي رسد او ديگر تمايلي براي بازي در اين مجموعه آثار را نداشته باشد. با كناره گيري مگواير، جيك گيلنهال جايگزين او خواهد شد. تهيه كننده اين مجموعه فيلم ها تاكنون اظهارنظري در اين زمينه نكرده است.
روي آراد مدير استوديوي مارول نيز در پاسخ به سئوالي درباره كناره گيري مگواير گفته است كه هنوز نمي توان اظهارنظري در اين رابطه كرد و بايد تا ماه مي سال 2007 منتظر ماند.توبي مگواير، كريستين دانست و جيمز فراكو بازيگراني بودند كه در دو قسمت اول اين فيلم بازي كردند و براي بازي در قسمت سوم نيز جلوي دوربين سام ريمي كارگردان مرد عنكبوتي 3 رفتند.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |