چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴
نگاه انتقادي يك دبير رياضي متوسطه به سؤالهاي درس رياضي در كنكور رشته رياضي- تير ۱۳۸۴
آيا نظام قديم آموزشي هنوز پابرجاست؟
000756.jpg
اشاره باز هم كنكور برگزار شد و باز هم برگزاري آن، همچون سالهاي قبل سر و صدا برجاي گذاشت. امسال هم داوطلبان، از فضاي نامناسب جلسه هاي آزمون و نيز سؤالات سخت و غلط انتقاد كردند.
امسال هم به زعم برخي از دانش آموزان، بعضي سؤالات غلط بود و برخي سؤالات، اصلاً گزينه درست نداشت. در ميان هياهوي دانش آموزان، كه معمولاً به سبب احتمالي كه به شكست خود مي دهند، صورت مي پذيرد. البته شنيدن صداي دبيران جالب است. آن چه در پي مي آيد ديدگاهي است كه يكي از دبيران شناخته شده رياضي تهران، كه از ما خواسته است در اين نوشته او را «م.ف» بناميم، درباره سؤالهاي درس رياضي كنكور رشته رياضي در تيرماه ۱۳۸۴ ابراز داشته است. وي معتقد است از ديد طراحان سؤال هنوز نظام آموزشي عوض نشده است، چرا كه سؤال هاي خود را از كتاب هاي قديمي طراحي مي كنند. اين نوشته را در پي مي آوريم.

من به عنوان يك دبير رياضي كه تاكنون كنكورهاي بسيار زيادي را پشت سر گذاشته ام، سخني را با طراحان رياضي كنكور رشته علوم رياضي دارم. البته اين سخن من نيست، بلكه سخن دانش آموزاني است كه يك سال پر تنش و پر استرس را پشت سر گذاشته اند، به اين اميد كه با برنامه ريزي خود بتوانند از سد كنكور بگذرند، شما مطمئناً درك مي كنيد كه در اين مسير براي يك دبير نيز چه دشواري هايي وجود دارد؛ آن هم دبير يك درس مهارتي مانند رياضي.
متأسفانه هر چه قدر در برگزاري كنكور و طرح سؤال كنكور و تجربه اندوزي در آن پيش مي رويم، ناهماهنگي در طرح سؤالات هم بيشتر مي شود و من اين ناهماهنگي ها را از زبان ديگر همكارانم در دروس ديگر نيز شنيده ام.
من مي خواهم به عنوان يك دبير رياضي كه سالها در اين كلاس ها زندگي خود را گذرانده ام، با شما طراحان محترم درس رياضي و مسئولان طرح سؤال، سخني را داشته باشم، به اميد آن كه در طرح هاي بعدي لااقل اين مسائل به چشم نخورد. در كنكور رشته علوم رياضي و درس رياضي، در تيرماه ۱۳۸۴ به اين نكات مي  توان اشاره كرد كه آيا با اين همه سال تجربه در طرح سؤال كنكور هنوز بايد:
۱- سؤال غلط داشته باشد(دوران بيضي در هندسه تحليلي كه هيچ گزينه درستي ندارد).
۲- سؤال از مباحث حذف شده داشته باشيم، مباحثي كه حتي از كتاب هاي حسابان و ديفرانسيل خارج شده اند مانند حد تابع نمايي از مبحث تابع نمايي در حسابان و ديفرانسيل كه سالهاست از كتابهاي درسي حذف شده اند و يا سطح محصور بين دو نمودار كه چند سال است از كتاب حسابان و ديفرانسيل حذف شده است.
۳- از يك موضوع و يك فرمول، چند سؤال طرح شده است. يعني اگر دانش آموزي يك فرمول را نداند، آن هم در درس رياضي كه با آن ضريب بالا در كنكور علوم رياضي مطرح است ۲ يا ۳ سؤال را از دست مي دهد. مثلاً از پيوستگي در يك نقطه دو سؤال كاملاً متشابه داريم و حتي اگر آن را ندانيم در حل مسئله ديگر نيز تأثير گذار هست. از فرمولي در تصاعد عددي كه اين همه فرمول متعدد دارد، دو سؤال مطرح شده است كه با اين فرمول قابل حل است.
از حد مجموع دو سري هندسي، دو سؤال مطرح شده است، از مشتق پذيري دو سؤال مطرح شده است، از خط و صفحه ضميمه كتاب هندسه ،۲ دو سؤال مطرح شده است، اين گونه طرح سؤال نشان مي دهد كه ۲ طراح به موازات هم سؤالها را طرح كرده اند نه با مشورت و همكاري هم. در اين كار ساده ترين موضوع كه عدم همپوشاني هدف هاست، به كرات ديده مي شود.
000759.jpg
4- در عوض از بعضي از مباحث مهم مانند مفاهيم تابع و تابع معكوس، استدلال رياضي، تركيبات در گسسته به خصوص مبحث شمارش سؤال نداريم، ولي بر عكس از احتمال شش سؤال داديم كه بعضي از آنها شبيه هم هستند. مثلاً مهره و كيسه را اگر كسي خوب نداند، دو سؤال را از دست مي دهد. آيا بهتر نبود كه توازن طرح سؤال از مباحث مختلف، كمي رعايت مي شد.
۵- اگر سؤال هاي ديفرانسيل و حسابان را به يك دبير با تجربه رياضي كه جبر نظام قديم را تدريس كرده است نشان دهيد به جز ۲ يا ۳ مورد حتماً به شما خواهد گفت كه سؤالات از اين كتاب طرح شده است. ما بعد از سالها كه از تغيير كتب رياضي مي گذرد، هنوز از مفاهيمي كه در دوره نظام جديد وارد كتاب هاي رياضي شده است سؤال طرح نمي كنيم، مفاهيمي مانند، كاربرد دنباله در عدم وجود حد كه بحث مهمي در كتاب ديفرانسيل است، كميت هاي وابسته، آهنگ تغيير، قضاياي كاربردي پيوستگي مانند قضيه مقدار مياني، نقطه بحراني، تقريت ريشه  با روش نصف كردن و يا روش تكراري نيوتن و ايمان در انتگرال و... و به جاي اين مباحث به تكرار سؤال و نيز طرح سؤال از نظام قديم پرداخته ايم كه در بالا به نمونه هايي از آن اشاره كردم.
۶- آيا جابه جايي سؤال در كنكور رقابتي كاري منطقي است، چون دانش آموزان ابتدا بايد به رياضي جواب دهند، لذا در يك گروه مشاهده شد كه سؤال ساده به آخر سؤالها منتقل شده است و اين باعث مي شود كه عدالت در رقابت برقرار نباشد و حتي دانش آموز به جواب دادن به آن سؤال نرسد. بهتر بود به جاي تعويض جاي سؤالها، فقط به تعويض جاي گزينه ها اكتفا مي كرديد. اين با اصول اوليه ارزشيابي از جمله طرح سؤال از آسان به مشكل هم منافات دارد.
۷- به گفته بيشتر دانش آموزان، سخت ترين قسمت مسائل رياضي، مسائل طراحي هندسه ۱ و ۲ است. طراح گرامي به نظر شما هندسه ۱ و ۲ نظام جديد در سطح طرح سؤال شما مسئله دارد. بيشتر سؤالات شما به هندسه سال اول و دوم نظام قديم برمي گردد، مثلاً مسائل مثلث كه در هندسه سال اول نظام قديم به خوبي به آن پرداخته شده بود، در كنكور سال ۸۴ و حتي ۸۳ جاي داشت، در صورتي كه كتاب نظام جديد بدين شكل به آن پرداخته نشده است.
طراحان گرامي، بهتر است كمي اين مسائل را رعايت كنيد تا من معلم از كار خود دلسرد نشوم.
بياييد با احساسات دانش آموزان زحمتكش اين مرز و بوم اين گونه بازي نكنيم.
م.ف
دبير رياضي دبيرستانهاي تهران

مرور
رنگ آواها در ذهن كودك
نگاهي به شيوه هاي افزايش مهارت خواندن در كودكان
اشاره؛ بي ترديد «خواندن» به ويژه «درست خواندن» اولين و مهم ترين قدم در آموزش صحيح كلمات، تلفظ صحيح كلمات، بالا رفتن گنجينه لغات؛ درست نوشتن و افزايش توان خوب صحبت كردن و سخنوري است.
اما كسب اين مهارت ها نياز به تمرين و تكرار و آموزش صحيح و اصولي دارد. از اين رو بايد آموزش ها از كودكي آغاز شود تا به مرور زمان كودك موفق به كسب مهارت هاي لازم شود.

شيوه هاي جديد آموزش
مركز تحقيقات و آموزش «لي پسكي» آمريكا در آخرين پژوهش هاي خود كه در ماه دسامبر ۲۰۰۴ منتشر كرد، روش هاي جديدي را براي افزايش مهارت خواندن و آموزش صحيح و آسان خواندن براي كودكان و دانش آموزان مقطع پيش دبستاني و دبستان بيان كرد كه به اين شرح است:
- براي كودكان با صداي بلند و شمرده كتاب بخوانيد تا كودك با آواي صحيح كلمات آشنا شود.
- از كتاب هايي با تصاوير بزرگ، زيبا و ترجيحاً رنگ ها و تصاوير شاد استفاده كنيد. اين روش آموزش سمعي- بصري را به بهترين نحو ميسر مي كند.
- براي به خاطر سپردن كلمات و كاربرد صحيح آنها سعي كنيد به همراه فرزندتان جمله سازي كنيد؛ حتي به صورت شفاهي. اين روش براي كودكان پيش دبستاني و دبستان بسيار مفيد است.
- با كلمات بازي كنيد؛ به اين معني كه وقتي به همراه فرزندتان به گردش مي رويد، كلمات آموخته شده را به او نشان بدهيد؛ يعني با ديدن گل ها، كلمه گل را تكرار كرده و گل ها را به او نشان بدهيد. اين شيوه، شيوه آموزش سمعي- بصري است و باعث حك شدن كلمات در ذهن كودك مي شود.
- پس از خواندن هر كتاب، كلمات تازه را روي ورقي نوشته و به همراه فرزندتان كلمات را چندبار نوشته و در حين نوشتن بلند تكرار كنيد. اين روش به افزايش توان كودك در آواشناسي كلمات و املاء فارسي كمك شاياني كرده و گنجينه لغات او را غني مي كند. اين شيوه براي كودكان پيش دبستاني و دبستاني توصيه مي شود.
- در مقابل فراگيري هر چند كلمه جديد به ويژه اگر فرزندتان از آن كلمه به جا استفاده كرد هديه اي چون كتاب براي او در نظر بگيريد. تشويق، روند فراگيري را تسهيل مي بخشد.
- خواندن اشعار كودكانه و گاه حفظ كردن ابيات زيبايي از اشعار يكي ديگر از شيوه هاي مناسب آشنايي با كلمات است.
- اگر فرزندتان كلمه اي را اشتباه تلفظ كرد به هيچ وجه اشتباه او را تكرار نكنيد هر چند تلفظ نادرست كلمات توسط كودكان شيرين است. با تلفظ صحيح و دقيق، اشتباه او را تصحيح كنيد. تصحيح نكردن اشتباه كودك املاء فارسي او را ضعيف مي كند.
- از او بخواهيد داستان بعضي از كتاب ها را برايتان نقل كند. با اين روش به او اجازه مي دهيد كه از كلمات استفاده كرده و آنها را تكرار كند و كلمه يا كلمه هايي را كه فراموش كرده دوباره به ياد بياورد.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
shttp://www.ldonline.org

خبر
تسهيلات ويژه كانون جهانگردي و اتومبيل راني براي توسعه گردشگري
مأموريت اصلي كانون جهانگردي و اتومبيل راني جمهوري اسلامي ايران ارتقاي كيفيت و بهبود گردشگري به ويژه سفرهاي جاده اي است.
به گزارش خبرنگار ما، عبدالله آهنگري، معاون توسعه جهانگردي كانون جهانگردي و اتومبيل راني جمهوري اسلامي طي نشستي با خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: سياست هاي كلان و برنامه هاي اجرايي اين كانون در راستاي گردشگري به ويژه خدمات مرتبط با سفرهاي جاده اي است و بدين منظور تسهيلات ويژه اي در نظر گرفته شده است. وي افزود: ارتقاي استانداردهاي سفرهاي جاده اي گردشگران نيز از وظايف عمده اين كانون است.
معاون توسعه جهانگردي كانون جهانگردي و اتومبيل راني با اشاره فعاليت هاي انجام شده در زمينه اعزام زائران حج عمره در چهار سال گذشته گفت: كانون جهانگردي راهبرد جديد خود را در زمينه توسعه فعاليت گردشگري متناسب با امكانات موجود و نيازهاي گردشگران تنظيم و تدوين كرده و به دنبال روشن كردن نقاط تاريك گردشگري است.
آهنگري در ادامه از عقد قرارداد كانون و شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي خبر داد و گفت: اعضاي كانون مي توانند با تخفيف ويژه از ۸۰ مهمان سراي اين شركت در سطح كشور و يا از امكانات اقامتي ساير مجموعه هاي بزرگ اقامتي مانند سازمان سياحتي بنياد استفاده كنند.
وي با اشاره به آغاز طرح عضوگيري كانون به مناسبت هفتادمين سال تأسيس آن گفت: براي نخستين بار در كشور كانون جهانگردي و اتومبيل راني از هفته آينده عضو مي پذيرد و همه اتباع ايراني و اتباع ساير كشورها كه به طور قانوني در كشورمان اقامت دارند مي توانند با عضويت در اين كانون از تسهيلات و خدمات ويژه آن استفاده كنند.
وي اضافه كرد: استفاده اعضا از خدمات گردشگري اين كانون شامل استفاده از تورهاي مختلف با تخفيف ويژه، صدور بليت، رزرو هتل در داخل و خارج از كشور از جمله خدمات اين طرح است.
آهنگري افزود: كانون جهانگردي از سه ماه گذشته با يك شركت بين المللي اجاره خودرو كه دفتر مركزي آن در كشور فرانسه است قرارداد ارائه خدمات بين المللي اجاره خودرو منعقد كرده كه اعضاي كانون مي توانند در هر نقطه از جهان كه اين شركت داراي نمايندگي است، از خدمات آن با تسهيلات ويژه استفاده كنند. همچنين اعضا مي توانند از خدمات اسناد بين المللي اين كانون مانند ترجمه گواهي نامه بين المللي، ارائه كارت عضويت كمپينگ بين المللي و ارائه بلاك ترانزيت خودرو استفاده كنند.
آهنگري، طرح عضوگيري كانون را در راستاي گسترش فرهنگ گردشگري و ارائه خدمات مناسب به گردشگري دانست و گفت: هموطنان مايل به عضويت در اين كانون مي توانند با مراجعه در دفاتر ۲۸ گانه كانون در سراسر كشور با پرداخت ۳۰۰ هزار ريال به مدت يك سال از خدمات متنوع آن بهره مند شوند.
وي در پايان گفت: سياست كانون جهانگردي و اتومبيل راني در حال حاضر تنوع بخشي در ارائه خدمات گردشگري، ارتقاي كيفيت اين خدمات و تشويق مردم به گردشگري داخلي است.
در ادامه اين نشست سيف الله جوان، معاون امور بين الملل و فروش شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي وابسته به سازمان تأمين اجتماعي و سازمان بازنشستگي نيز با اشاره به امضاي تفاهم نامه ميان كانون و اين شركت اظهار داشت: اعضاي كانون مي توانند از بن هاي سفر شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي كه در قطعات ،۵ ۱۰ و ۲۰ هزار توماني چاپ شده است در ۸۰ مهمان سراي اين شركت در سراسر كشور و بيش از يكصد مهمان سراي بخش خصوصي با تخفيف ۵ تا ۵۰ درصد استفاده كنند.
به گفته وي به اعضاي كانون وام سفر به صورت قرض الحسنه با زمان بازپرداخت ۱۲ ماهه اعطا مي شود.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |