پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۶
افتتاح فرهنگسراي توچال در ايستگاه پنج تله كابين
اينجا هوا سرد است، پالتو بپوشيد
001107.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
شهره مهرنامي
از آن بالا از پشت شيشه كابين، تهران شبيه به سرزميني است با انواع احجام در ابعاد مختلف به رنگ هاي سفيد و سياه و طوسي در بادكنكي دودي رنگ محصور شده و تازه فكر مي كني كه ريه هاي بيچاره چگونه در اين هوا نفس مي كشيده
گرم است، هوا خيلي گرم است اين تنها جمله اي است كه اين روزها هرجا كه مي رسي يا گوينده آن هستي يا شنونده آن!
گرم است، هر روز هم بيشتر به گرماي هوا افزوده مي شود. اين ديگر تابستان است، كاري نمي توان كرد. برخي از روزها درجه هوا گاهي به 40 درجه هم مي رسد و چند روز بعد متوجه مي شوي كه در چه هواي خفه و گرمي به سر كار رفته يا در شهر رفت و آمد كرده اي.
گاهي مي خواهي از اين هواي گرم به جايي پناه ببري و دلت براي پالتوي زمستاني ات تنگ مي شود و با خود مي گويي: اي كاش آنقدر هوا سرد مي شد كه پالتو مي پوشيدم يا آرزو مي كني كه اي كاش جايي بود تا مي توانستي از اين جهنم گرم به يك جنت برين پناه ببري! از همين گرماي هواست كه فكر سفر به مناطق خنك همچون اردبيل و آذربايجان و فرار از اين شهر داغ پردود و دم، جزو برنامه هاي اوليه تابستانه ات مي شود و وقتي ته جيبت را خالي مي يابي و براي گذران روزگار محكوم به ماندن مي شوي، مي ماني و سه ماه محكوميتت را در اين گرماي عرق ريز سر مي كني، غافل از اينكه در همين تهران بزرگ، همين كنار گوشمان، بهشت بريني سالهاست كه آغوشش را به روي ما باز گذاشته و تو از آن بي خبري.
به هر حال تهران در گذشته هاي دور، منطقه اي ييلاقي بوده و هوايي خوش داشته و شايد امروز در اثر توسعه شهرنشيني، درختان و بيشه زارهاي سرسبز خود را از دست داده، ولي هنوز كسي نتوانسته به كوه هاي سر به فلك كشيده آن دستي ببرد و آن را نابود كند.
شايد مجبور باشي در اين گرما براي كوهپيمايي، پوتين هاي محكم و گرم به پا كني، ولي وقتي به آن بالا رسيدي، مطمئن باش كه به آرزوي پوشيدن پالتويي گرم، آنهم در تابستان مي رسي. امتحان كن، كار سختي نيست!
دوشنبه صبح، ششم تير ماه، فرهنگسراي توچال در ايستگاه پنج، تله كابين توچال افتتاح شد. تمام مدعوين كه براي افتتاحيه در ايستگاه پنج حاضر شده بودند، ساعت 11 صبح از سرما به خود مي پيچيدند و گاهي آرزو مي كردند كه اي كاش وسيله اي بود تا ابرها را از اين بالا به شهر ببرد يا كپسول اكسيژني از اينجا با خود سوغات برد.
سوار به تله كابين بالا مي روي، بالا و بالاتر، آنقدر كه تهران را، تمام تهران را مي تواني از بالا تماشا كني.
از آن بالا از پشت شيشه كابين، تهران شبيه به سرزميني است با انواع احجام در ابعاد مختلف به رنگ هاي سفيد و سياه و طوسي در بادكنكي دودي رنگ محصور شده و تازه با خود فكر مي كني كه ريه هاي بيچاره من چگونه در اين هوا نفس مي كشيده.
آن بالا در ايستگاه پنجم زمين بازي بود كه تمام اطرافش باز بود و باد خنكي تمام بدنت را نوازش مي داد. آنقدر آسمان و توده هاي ابر نزديك به دستانت بود كه حس مي كردي گويي آمده اي تا با خدا همنشين شوي. از اين بالا لمس عظمت خداوندي راحت تر مي نمود. وقتي صحبت از فرهنگسرا شد، همه تصور مي كردند باز به مكاني سرپوشيده و سربسته خواهند رفت كه عده اي در آن مشغول فعاليت هستند، ولي عكس تصور همه ما، همه كارها در همان فضاي باز انجام مي شد.
دختران رزمي كار با آن لباس هاي سفيد مخصوص در حال نرمش هاي رزمي بودند. صداي ضرب زورخانه از دور به گوش مي رسيد و كودكاني كه سعي مي كردند ميل هايي به اندازه قد خود بلند كنند. اعضاي انجمن دارت جمهوري اسلامي ايران هم در حال پرتاب دارت بودند. گروهي از فرهنگسراهاي مختلف همچون كار، تفكر، علوم، طبيعت و ... در حال عرضه محصولات فرهنگي خود بودند. عده اي كودكان را با گريم هاي مختلف شبيه به حيوانات مورد علاقه شان كرده بودند و آنها هم از خوشحالي در اين هواي پاك و سالم، در فضا جست وخيز مي كردند. كودكان بهتر از همه مي دانستند اين هوا را هيچ جاي ديگر پيدا نخواهند كرد.
تنها چيزي كه چشم را آزار مي داد، زباله شهرونداني بود كه براي تفريح آمده بودند و گوشه گوشه كوه به چشم مي خورد. شما را به خدا حداقل اگر خواستيد به يكي از اين مكان هاي تفريحي برويد، زباله هاي خود را درون كيسه اي بريزيد و آنها را جمع كرده و محيط زيست را آلوده نكنيد.
***
در مراسم افتتاحيه، سيدعبدالكريم معيني، رئيس فرهنگسراي توچال گفت: غالب برنامه هاي اين فرهنگسرا اجتماعي، تفريحي، هنري و ورزشي است. هزينه كردن براي تفريح سالم هزينه نيست، بلكه سرمايه گذاري است.
او گفت كه 10 كانكس از پايين با كاميون به بالا منتقل شده كه كار بسيار دشواري بوده و تمام اين زحمات براي اين بوده تا اوقات فراغت شهروندان تهراني به نحو احسن پر شود و شهروندان با يك بار علمي از اين منطقه خارج شوند.
به گفته معيني، سال گذشته اين فرهنگسرا تنها پايگاه تابستانه بوده، اما امسال حكم دائمي خورده و در تمام ايام سال برپا خواهد بود. توچال يعني زمستان. براي چشيدن مزه توچال، زمستان بايد به اين منطقه نه چندان دور سفر كرد.
او گفت كه برنامه هاي تابستان بيشتر تفريحي است، اما گروه برنامه ريزي فرهنگسرا قصد دارد براي زمستان، برنامه هاي آموزشي نيز ارائه دهد. صداي ساز و موزيك از همه طرف مي آيد. فضا بسيار دلپذير است. غرفه فرهنگسراي طبيعت، مشاوره رايگان گياهي دارد، حتي مي توان در مورد استفاده گياهان دارويي، مشاوره رايگان گرفت. كتابخانه هم هست، غرفه نجوم فرهنگسراي علوم با در اختيار قرار دادن تلسكوپ هاي مخصوص شما را يك سفر به كهكشان خواهد برد. به طور حتم آسمان تهران زيباتر از آن چيزي است كه ما از اين پايين شاهد آن هستيم.
رئيس سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران از ارتقاي كيفي و كمي سطح برنامه ها به دستور شهردار تهران خبر داد و گفت: با وجود اينكه تغييراتي در مقدار اعتبارات سازمان صورت نگرفته، اما از كارشناسي براي برنامه ريزي بهتر در اين زمينه استفاده شده است.
اسفنديار رحيم  مشايي ادامه داد: برنامه ها را از يك ميليون و 100 نفر‎/ ساعت برنامه در تابستان 82 به 5ميليون و 100 نفر‎/ برنامه و 25 ميليون نفر‎/ ساعت برنامه در سال 83 رسانده ايم كه 400 درصد رشد داشته است.
او گفت كه 20 مجموعه ورزشي در دست احداث است كه با اين عمل 320 هزار متر مربع به فضاي ورزشي اضافه مي شود، ولي با اين وجود حتي يك صدم نياز شهروندان تهراني مرتفع نمي شود. علاوه بر اين در پارك هاي چيتگر، ارم، مركز نمايش هاي هوايي و پامچال و مناطق كوهستاني همچون كلك چال و دركه پايگاه تابستانه خواهيم داشت.
مشايي اضافه كرد: پارك آبي آزادگان كه بزرگترين پارك آبي خاورميانه است، براي هميشه به سازمان فرهنگي – هنري شهرداري واگذار شد تا در اختيار مردم تمام مناطق تهران قرار بگيرد كه ميزان خدمت رساني از چند هزار نفر به چند ميليون نفر رسيده، در ضمن برنامه اي هم داريم تا در تمام ايام سال اين پارك داير باشد و خانم ها هم بتوانند از اين مجموعه استفاده كنند.
معاون اجتماعي سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران از مبدل شدن 240 مدرسه در مناطق مختلف تهران به خانه فرهنگ خبر داد و گفت كه 300 هزار دانش آموز از اين طريق مي توانند از بليت رايگان توچال برخوردار شوند كه اين همان تور 90 روزه توچال خواهد بود.
همچنين براي حمايت از معلولان در سطح شهر، استفاده از كلاس هاي آموزشي، استخر و ... براي بيش از 20 هزار معلول رايگان خواهد بود، در ضمن اينكه همه روزه اتوبوس از مراكز سازمان فرهنگي – هنري شهرداري، مردم را به صورت رايگان به توچال مي رساند.
مشايي ادامه داد: براي تابستان امسال، 750 هزار بليت رايگان براي پارك آبي آزادگان ارائه مي شود كه 500 هزار تاي آن تا به حال توزيع شده، همچنين نقاط نشاط را در پارك هاي مختلف تهران پيش بيني كرده ايم و قرار شد پارك ها را با بودجه اي كه براي اولين بار براي حوزه فرهنگي پارك ها اختصاص داده شده، تجهيز كنيم تا بتوانيم از اين طريق خانواده ها را متمركز كنيم.
مسابقات ورزشي، تيم اتومبيلراني دختران، المپياد ورزش تهران، اردوهاي تفريحي، تهرانگردي، جشن همبستگي اقوام ايراني و ... از ديگر برنامه هاي تابستاني است كه رئيس سازمان فرهنگي – هنري شهرداري به آن اشاره كرد.
مشايي گفت كه مركز آموزش هاي شهروندي، هفته آينده كار خود را آغاز مي كند و براي اولين بار 100 ميليون تومان براي آموزش هاي شهروندي در بودجه شهرداري اختصاص داده شده است.
گفته هاي رئيس سازمان فرهنگي – هنري شهرداري خيلي اميدواركننده بود، به گونه اي كه چندين و چند بار تمام اين موضوعات را براي خبرنگاران توضيح داد.
تابستاني پر از برنامه هاي تفريحي و سازنده كه دلت مي خواهد در تمام آنها مشاركت كني. ظهر بود كه با تله كابين به پايين بازگشتيم و باز از دور چشممان به بادكنك دودي رنگ تهران افتاد و هنوز به پايين نرسيده، دلمان براي ايستگاه پنجم تنگ شد.
ما براي افتتاح رفتيم، شما هم به قول مهندس مشايي يك شب از 90 شب تابستان خود را در توچال سر كنيد. مطمئن باشيد كه بد نخواهد گذشت.

نگاهي به فعاليت كيوسك هاي اطلاع رساني از من بپرسيد
در شهري چون تهران، پرسيدن عيب نيست...!
001077.jpg
زهره مسكني - براي ثبت نام فرزندتان در مدرسه جديد از منزل بيرون آمده ايد، اما براي پيدا كردن نشاني مدرسه جديد دچار مشكل شده ايد. با ترديد از چند رهگذر نشاني را پرسيده ايد، اما هنوز به نشاني دقيقي از محل مورد نظر نرسيده ايد. در همين حال نگاهتان با كيوسك زرد رنگي در آن سوي ميدان تلاقي مي كند. در ازدحام جمعيت و ترافيك، تابلوي بالاي كيوسك شما را به سمت خود جلب مي كند: از من بپرسيد ...
كارشناسان، يكي از دلايل به وجود آمدن مشكل ترافيك در شهر تهران را ازدياد سفرهاي درون شهري ذكر مي كنند. بنابراين كاهش چنين سفرهايي يكي از مسائلي است كه همواره به عنوان راه حلي جهت بهبود ترافيك شهر، نظر متوليان امر را به خود جلب مي كند. بي شك عدم دسترسي به اطلاعات كافي و به روز، يكي از مواردي است كه در افزايش اينگونه سفرها موثر است. از اين رو سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران از مدت ها قبل اقدام به راه اندازي كيوسك هاي اطلاع رساني در برخي ميادين وخيابان هاي اصلي شهر كرده است.
فعاليت كيوسك هاي اطلاع رساني از من بپرسيد با پيشنهاد شهرداري و براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، از اواخر سال 82 آغاز شد و به مرور تعداد اين كيوسك ها در نقاط مختلف شهر افزايش پيدا كرد.
مهندس كامران حاج نصرالهي، مديرعامل سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران يكي از راه هاي بهبود ترافيك را ايجاد تعامل بين عرضه (تسهيلات اعطايي جهت تشويق مردم به حمل و نقل عمومي) و تقاضا براي كاهش سفرهاي درون شهري دانسته و راه اندازي كيوسك هاي اطلاع رساني از من بپرسيد را يكي از راه هاي كاهش سفرهاي مذكور عنوان مي كند. وي معتقد است: ترددهاي اضافي در سطح شهر، علاوه بر از دست رفتن انرژي افراد، سوخت و زمان، باعث افزايش بار ترافيك در شهر نيز مي شود.
بنابراين اطلاع رساني در جهت كاهش اين ترددها موجب صرفه جويي در هزينه هاي كلاني است كه هر روزه در شهر از بين مي رود.
پرسيدن بهتر از كج رفتن است
پس از تلاش بسيار براي انجا م يك كار اداري به محل مورد نظر دست يافته ايد. مسئول مربوطه اعلام مي كند تا نيم ساعت ديگر از اداره خارج خواهد شد. اين در حالي است كه شما فتوكپي مدارك مورد نياز را به همراه نداريد و تا همين لحظه نيز بيشتر از زماني كه محاسبه كرده بوديد، وقت تلف كرده ايد. باعجله از آن مركز اداري خارج شده و با نگاهي به اطراف متوجه كيوسك اطلاع رساني از من بپرسيد در نزديكي خود مي شويد. مسئول كيوسك، پس از چند ثانيه جست وجو در رايانه مقابل خود، نشاني نزديك ترين مكاني را كه مي توانيد براي گرفتن فتوكپي به آن مراجعه كنيد، در اختيارتان مي گذارد...
دكتر محسن جليلوند معاون آموزش و مدير روابط عمومي سازمان ترافيك، محل استقرار كيوسك هاي اطلاع رساني فعال در سطح شهر را ميادين رسالت، انقلاب، امام خميني، ونك، تجريش، شهر ري، وليعصر(عج)، هفت تير، فردوسي، صنعت( شهرك غرب)، چهارراه وليعصر(عج) و فلكه دوم صادقيه معرفي كرده و از افزايش تعداد اين كيوسك ها در نقاط ديگر شهر خبر مي دهد. او تجهيز كيوسك هاي اطلاع رساني به رايانه جهت امكان جست و جو و تسهيل دسترسي به اطلاعات نقشه تهران، نشاني مكان ها و مراكز مورد نياز شهروندان را از اقدامات اخير سازمان ترافيك در اين زمينه اعلام كرده و به فراهم شدن امكانات دسترسي On Line به اطلاعات ارگان هاي مختلف و زمينه اطلاعات شهري نيز اشاره مي كند.
بديهي است نصب و راه اندازي اين كيوسك ها در نقاط كليدي و پر ترافيك شهر ، علاوه بر اينكه موجب برطرف شدن نيازهاي اطلاعاتي خواهد شد، در زمينه بهبود ترافيك شهري، تسهيل در عبور و مرور وسايل نقليه وكاهش زمان از دست رفته در مسافرت هاي درون شهري نيز بي  تاثير نخواهد بود.
انتخاب كوتاه ترين مسير سخت نيست
براي انجام كاري از منزل خارج مي شويد. طبعا توام شدن ترافيك و گرما در ساعات مياني روز شما را مجاب كرده است كه خودروي شخصي را از منزل خارج نكرده و از وسيله نقليه عمومي استفاده كنيد، اما با نزديك شدن به ايستگاه اتوبوس متوجه مي شويد كه براي رسيدن به مقصد دچار مشكل شده ايد، چرا كه از مسير اتوبوس هاي شركت واحد در اين زمينه اطلاعات كافي نداريد. همزمان به خاطر مي آوريد كه شايد با استفاده از مترو بتوانيد در زمان مورد نياز انجام اين رفت و آمد صرفه جويي كنيد. كيوسك اطلاع رساني آن سوي چهارراه نظر شما را به خود جلب مي كند. به آن مراجعه مي كنيد و با تهيه راهنماي مسير اتوبوس و مترو براي هميشه از سرگرداني و پرسش هاي مكرر در اين مورد بي نياز شده و از اطلاعات كافي برخوردار مي شويد...
انواع كتب، لوح فشرده و بروشورهاي مرتبط با اطلاعات شهري به علاوه اقلامي از قبيل كارت پاركومتر، تلفن و اينترنت از محصولاتي است كه در كيوسك هاي اطلاع رساني از من بپرسيد به شهروندان عرضه مي شود.
شما خسته ايد، سرگردانيد، وقت نداريد و بايد هرچه زودتر به مقصد برسيد. گرما و ترافيك نيز مزيد بر علت شده و شما را حسابي كلافه كرده است. كيوسك هاي اطلاع رساني ازمن بپرسيد از 7صبح تا 7بعدازظهر به صورت رايگان مشغول فعاليت جهت پايان دادن به اين مشكلات و جلوگيري از هدر رفتن وقت و انرژي شما هستند. فراموش نكنيد در شهري چون تهران، پرسيدن عيب نيست، اين ندانستن است كه با هدر دادن هزينه به شما خسارت وارد مي كند.

راپورت خبرنگار
از خانه تا بازار
001029.jpg
حوالي غروب بود، ظاهرش نشان مي داد كه بايد از طبقه متوسط جامعه باشد. كاملا متين و جدي، عروسك ها را يكي يكي روي تكه پارچه اي كه كنار پياده رو و روي لبه سكوي باغچه پهن كرده بود، مي چيد. كارهاي قشنگي بودند. معلوم بود موادي كه براي ساخت عروسك ها به كار رفته بود، ايراني است، ولي با توجه به دقتي كه در ساختشان به كار رفته بود، قيمت هاي مناسبي داشتند. شايد اين شغل دوم خانم حدودا 50 ساله اي بود كه شخصيت گزارش امروز ما شده است.
حكايت خوداشتغالي و كارهاي توليدي خانگي، حكايت تازه اي نيست. شايد اين حكايت از زماني آغاز شده باشد كه بشر معامله هاي پاياپاي را ياد گرفته است. زماني توليدات كشاورزي و لبني خانواده هاي روستايي در معرض معاوضه قرار مي گرفت. كم كم با پديد آمدن پول، خريد و فروش نيز رايج شد و زمان به امروز رسيد؛ امروزي كه توليدات خانگي شهري نيز به عنوان لوازمي كه مي تواند گره گشاي كار ديگران باشد، وارد چرخه بازار شده است، اما اينكه اين توليدات بايد كجا عرضه شوند، سئوال مهمي است كه براي پاسخ گفتن به آن بايد قدري تامل كرد وگزينه هاي مختلف را مورد بررسي قرار داد. آن دسته از توليدات خانگي توسط توليدكنندگان بازار به خانواده ها سفارش داده مي شوند كه معمولا براي عرضه شدن مشكل خاصي ندارند، چرا كه فقط محل توليد آنها در خانه هاست، اما مسئله اصلي اجناسي هستند كه با سرمايه گذاري و كار خانواده ها توليد مي شوند. شايد در اين مورد بتوان به قالي ايراني به عنوان يكي از اولين نمونه هاي توليدي اشاره كرد. هنوز هم اين رويه مرسوم است كه به دليل عدم تمكن بعضي خانواده ها، كساني به عنوان استادكار و سرمايه گذار در شهرها و روستاهاي دور و نزديك در منزل بافندگاني كه معمولا از طبقه محروم جامعه هستند، داري برپا مي كنند و معمولا با دستمزد كمي صاحب قالي ها و قاليچه هايي مي شوند كه حاصل نورچشم و رنگ روي بافندگان زحمتكش هستند. حالا اگر بافنده اي خودش هزينه ها را به عهده بگيرد وقالي را تمام كند، تازه وارد هفت خوان فروش شده و نهايتا در مواجهه با قيمت هاي پيشنهادي متوجه مي شود كه چيزي بيشتر از دستمزد استادكار دستش را نمي گيرد. در حالي كه اگر من يا شما به عنوان خريدار، قيمت همان قاليچه را بپرسيم، درخواهيم يافت كه تفاوت خريد و فروش چندان منصفانه نيست و سود قابل توجهي به جيب واسطه گرامي رفته است.
توليدات ديگر خانگي نيز اگرچه نه به اندازه قالي، ولي در حد قابل توجهي باهمين مشكل مواجه هستند؛ اگر قرار باشد به دست واسطه سپرده شوند كه سود منصفانه اي نصيب توليدكننده نمي شود و اگر قرار باشد مستقيم عرضه شوند هم باعث گستردگي دامنه معضلي به نام دستفروشي مي شوند. البته به قول قديمي ها كار، عار نيست ، ولي مشكلات حاشيه اي خريد و فروش در كوچه و خيابان باعث مي شود كه به دستفروشي به عنوان يك معضل نگريسته شود. با توجه به اينكه بسياري از توليدكنندگان خانگي قادر نيستند براي عرضه توليدات خود جايي را دست و پا كنند، شهرداري هاي مناطق مختلف دست به كار شده اند تا با ايجاد بازارچه هاي موقت روزانه، ضمن كمك به اقتصاد خانواده ها، از مشكلات ناشي از دستفروشي نيز بكاهند. در اين بين بهتر است ترتيبي انديشيده شود كه اين بازارچه ها شموليت بيشتري درخصوص اجناس قابل عرضه و محل هاي ايجاد بازارچه ها داشته باشند و تدابيري انديشيده شود كه زنان توليدكننده بتوانند براحتي و با امنيت كامل در اين بازارها به خريد و فروش بپردازند.
در بسياري از شهرهاي ژاپن خانواده ها در روزهاي تعطيل و مشخص، بسياري از اجناس توليدي يا اضافي خود (حتي دست چندم) را در بازارهاي موقت عرضه مي كنند و با اين كار به استفاده كامل تر از سرمايه هاي ملي خود كمك مي كنند. اين الگو نيز مي تواند براي بهره وري بيشتر به كار گرفته شود و فرهنگ عرضه و تقاضا در جامعه ما به تعالي بيشتري دست يابد.

اعداد اساسي
۰۰۰ /381/ 10
بگذاريد حدس بزنم، احتمالا سر صبح در ضميمه نيازمندي هاي روزنامه لابد دنبال خانه، خودرو يا كار هستيد. نمي دانم موفق شده ايد يا نه، اما اگر دنبال كار هستيد، خودتان را دست كم نگيريد، ضمن اينكه اين تنها شما نيستيد كه مدرك گرفته يا نگرفته، بيكار مانده ايد. بد نيست بدانيد در حالي كه سال گذشته 23 ميليون و 600 هزار نفر، جمعيت جوانان 15 تا 29 سال كشور را تشكيل مي دادند، 9 ميليون و 862 هزار نفر از آنها فعال اقتصادي بودند. البته با مقايسه اين دو رقم نمي توان جمعيت جوانان بيكار را حدس زد و نياز به آمارهاي ديگري داريم. چون از بين جوانان 15 تا 29 ساله تعداد زيادي را دانش آموزان متوسطه، شاغلان در نظام  وظيفه و د انشجويان تشكيل مي دهند.
بر اساس اطلاعات و آمارهاي رسمي سال گذشته، تعداد جوانان بيكار بيش از 2 ميليون و 500 هزار نفر بوده است كه مسئولان در حال تلاشند تا امسال براي حدود يكصد هزار نفر از اين گروه شغل ايجاد كنند و اما مسئولان پيش بيني كرده اند كه جمعيت جوان 15 تا 29 سال كشور تا پايان امسال به بيش از 24 ميليون نفر برسد و جمعيت فعال اقتصادي اين گروه سني به 10 ميليون و 381 هزار نفر.
براي مديران كشوري كه بيش از 10 ميليون نفر از فعالان اقتصادي اش را جوانان تشكيل مي دهند و پتانسيل 24 ميليوني جوان را پشتوانه خود دارد، فرصت هاي بسياري در جهت برنامه ريزي براي جهش و درخشش در عرصه توسعه وجود دارد. به همين دليل هم هست كه برخي مديران وجود چنين جمعيت جواني را به جاي دردسر،  فرصت و موهبت مي دانند.
۱۰ ميليون و 381 هزار فعال اقتصادي جوان در سال 84 ، رقم كوچكي نيست. كافي است براي اين جمعيت پر انرژي شرايطي مهيا شود تا با توسعه فعاليت هاي خود، زمينه اشتغال 5/2 ميليون همسن و سال بيكار خود را فراهم كنند.

از شهر
001110.jpg
ساخت سريال شهرك ترافيك براي شبكه دو
تقريبا همه كارشناسان، متفق القول معتقدند كه بخش زيادي از مشكلات ترافيك، از نبود فرهنگ اين پديده در بين رانندگان و عدم آموزش پايه اي ترافيك در بين شهرنشينان است. اين مشكل را شخصا بارها در تهران تجربه كرده ايم. به همين دليل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، نزديك 2 سال است كه آموزش هاي ترافيك در بين كودكان و نوجوانان را همراه با برنامه هاي تفريحي آغاز كرده است؛ برنامه هايي كه از پارك ترافيك پونك و آموزش رانندگي و مقررات راهنمايي با خودروهاي كوچك براي كودكان شروع شد و تا اجراي نمايش در مدارس و فرهنگسراها و پارك ها ادامه پيدا كرد.
اين فعاليت ها كم كم گسترش پيدا كرد تا جايي كه مسئولان سازمان ترافيك به اين نتيجه رسيدند كه سريالي تلويزيوني با همين مضمون بسازند. آخرين خبرها حكايت از آن دارد كه توليد مجموعه تلويزيوني شهرك ترافيك در پارك آموزش ترافيك پونك شروع شده است. به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، مجموعه تلويزيوني شهرك ترافيك كار مشتركي از اين سازمان و گروه كودك و نوجوان شبكه دوم سيماي جمهوري اسلامي ايران است كه با هدف ارائه آموزش قوانين عبور و مرور به كودكان توليد مي شود. اين مجموعه بر اساس طرحي از سهيل موفق و كارگرداني مريم مصفا در 26 قسمت 20 دقيقه اي تهيه خواهد شد. كيومرث ملك مطيعي، رويا افشار، سهيل موفق، امير زريوند، نادر داهيم، علي صالحي و عرفان عليپور (بازيگر خردسال) در اين مجموعه تلويزيوني به ايفاي نقش مي پردازند.
بر اساس اين گزارش، داستان مجموعه شهرك ترافيك حول محور يك شخصيت عروسكي به نام
چي چي ناقلا كه در جريان نقل مكان گروه نمايش گريخته و به زواياي شهرك ترافيك پناه مي برد، شكل مي گيرد. آشنايي اين عروسك با مدير روابط عمومي شهرك، موجب رخدادهاي مختلفي مي شود كه آموزش هاي مختلف قوانين ترافيك نيز در خلال همين اتفاقات گنجانده شده است. نويسنده شهرك ترافيك هومان فاضل و تهيه كننده آن منصور امامي است. همچنين مهرداد محتشمي عروسك گرداني اين كار را بر عهده دارد.
خودخواهي ناگزير تك سرنشين ها
اين جمله تكراري كارشناسان، رسانه ها و حتي شهروندان عادي دوباره تكرار شد. علت اصلي ترافيك صبحگاهي در تهران و اتلاف بيش از شش ميليون ليتر سوخت در روز، خودروهاي تك سرنشين هستند.
اگر صاحبان خودروها به جاي استفاده از خودرو شخصي از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كنند، به جاي هر 40 دستگاه خودرو شخصي، شاهد يك دستگاه اتوبوس خواهيم بود. اما سئوال اينجاست كه اين تعداد اتوبوس براي جايگزين شدن وجود دارد؟ قطعا نه، يعني هنوز نه. طي يكي، دو سال گذشته كه سازمان اتوبوسراني تهران براي افزايش تعداد اتوبوس هاي خود تلاش كرده، با وجود افزايش ناوگان اتوبوسراني، هنوز كمبودها به طور كامل رفع نشده است. الزام شهرداري توسط دولت براي خريد اتوبوس هاي گازسوز و موانع قانوني بر سر راه واردات اتوبوس از خارج، از جمله مشكلات ورود اتوبوس هاي جديد است.درحال حاضر رفت و آمد حجم بالايي از خودروهاي شخصي تك سرنشين در تهران، يكي از عوامل افزايش بار ترافيك، بخصوص در ساعات اوليه صبحگاهي و ساعات پاياني كار افراد است.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |