شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۹ - May 28, 2005
حضرت امير المؤمنين (ع): ذلت رسيدگان در نزد من عزيزند تا حق آنان را برايشان بازستانم، و قدرت يافتگان در نزد من ناتوانند تا حق (محرومان) را از حلقوم آنان بيرون كشم.
نهج البلاغه / ۱۲۱
امروز با حافظ
تا به فتواي خرد حرص به زندان كردم
سال ها پيروي مذهب رندان كردم
قطع اين مرحله با مرغ سليمان كردم
من به سر منزل عنقا نه به خود بردم راه
ايران در تدوين منشور جهاني سينماي كودك پيشگام شد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اجلاس سازمان بين المللي فيلم براي كودكان و نوجوانان از اعضاء سيفژ خواست تدوين منشور جهاني سينماي كودك را به صورت جدي مورد توجه قرار دهند.
به گزارش مهر احمد مسجد جامعي با اشاره به برداشتن نخستين گام هاي تدوين منشور سينماي كودك توسط سينما گران ايراني و بنياد فارابي تاكيد كرد: تدوين اين سند گام مهمي در حفاظت از حقوق كودكان و نوجوانان در توليد فيلم هاي سينمايي است و مسايلي مانند مشاركت و حضور آنان را در زندگي اجتماعي ملموس مي كند.
وي با اشاره به اين موضوع كه سينماي كودك آميزه اي از سه پديده آموزش، زندگي اجتماعي و تفريح و سرگرمي با رويكرد فرهنگي است گفت: حفاظت از دنياي خيال گونه كودكان و جلوگيري از هجوم ناهنجاري هاي موجود در فيلم هاي بزرگسال اهميت بالايي دارد و اين سند مي تواند از تخريب ذهني كودكان توسط اين دسته از فيلم ها محافظت كند.
مسجد جامعي كه در مراسم گشايش اجلاس سازمان بين المللي فيلم براي كودكان ونوجوانان «سيفژ» سخن مي گفت به طرح پيشنهاد دوم خود درحوزه اقتصاد سينما پرداخت و از اعضاي سيفژ خواست با تصويب تشكيل يك صندوق براي سينماي كودك بخشي از سرمايه مورد نياز براي توليد فيلم كودك در كشورهاي مختلف جهان را فراهم آورند و فعاليت هاي اين حوزه را از اين راه ساماندهي كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اين موضوع كه سينماي كودك از بنيه لازم اقتصادي براي بازگشت سرمايه برخوردار نيست و از اين حيث نيازمند حمايت است ادامه داد: ايران مي تواند با ارايه فعاليت ها و تامين بخشي از سرمايه، نخستين گام را در تشكيل اين صندوق بردارد.
وي برگزاري اجلاس سيفژ را با توجه به پنجاهمين سالگرد تاسيس سيفژ، چهلمين سال فعاليت كانون و بيستمين سال فعاليت جشنواره بين المللي فيلم كودكان و نوجوانان در ايران فرخنده دانست و اظهار اميدواري كرد نمايندگان نهادهاي دولتي، نيمه دولتي و غير دولتي ايراني نيز براي گسترش سينماي فرهنگي در ايران و جهان بيشتر تلاش كنند.

يك فيلم و يك داور از سينماي ايران در جشنواره لوكارنو
003309.jpg
نيكي كريمي، بازيگر سينما و كارگردان فيلم «يك شب» ، در پي حضور اين فيلم در پنجاه و هشتمين دوره جشنواره فيلم كن، به عنوان داور به جشنواره بين المللي فيلم لوكارنو دعوت شد.
به گزارش ايسنا، اين بازيگر و كارگردان سينماي ايران كه اخيراً از كن برگشته است مردادماه داوري اين جشنواره بين المللي را بر عهده خواهد داشت.
همچنين فيلم «ما همه خوبيم» ساخته بيژن ميرباقري از سينماي ايران براي حضور در بخش مسابقه جشنواره لوكارنو پذيرفته شده است.

۵۰ كشور جهان در جشنواره فيلم سبز حضور دارند
چهارمين  جشنواره بين المللي  فيلم  هاي  محيط زيست  با عنوان  فيلم  سبز، ۶تا۱۰ تير در تهران  برگزار مي شود.
حيدر عربي  دبير جشنواره  در نشست  رسانه اي  جشنواره  فيلم  سبز گفت : پيشبرد آرمان  هاي  محيط زيست  و ارتقاي  دانش  عمومي در زمينه  مسايل  زيست محيطي  كشور با بهره  گيري  از ويژگيهاي  هنر تاثيرگذار سينما، از مهمترين  هدف  هاي  برگزاري  اين  جشنواره  محسوب  مي شود.
وي  افزود: توجه  به  بهداشت  محيط شهري ، آلودگي  هوا، صدا، منابع  آب و خاك ، تنوع  زيستي ، مسايل  بين  المللي  محيط زيست ، اقتصاد محيط زيست و جلب  مشاركت  هاي  مردمي در اين  حوزه ، محورهاي  اصلي  فعاليت  جشنواره  بين المللي  فيلم  سبز را تشكيل  مي دهد.
دبير جشنواره  فيلم  سبز گفت:  تاكنون۶۰۰ اثر شامل  فيلم  هاي  بلند و كوتاه  داستاني ، مستند، تجربي  و پويانمايي ، از ايران  و۵۰ كشور جهان  به  دبيرخانه  جشنواره  ارسال  شده  است .
وي  افزود : بيشترين  آثار رسيده  مربوط به  آموزش  مسايل  زيست  محيطي  و جلب  مشاركت  هاي  مردمي ، تنوع  زيستي  و توسعه  پايدار است .
وي  افزود: هيئت  ارزيابي  جشنواره  كه  از اسفند پارسال  آغاز به  كاركرده است ، اواسط خرداد نتايج  كار خود را اعلام  خواهد كرد كه  به  احتمال  فراوان ۵۰ فيلم  براي  شركت  در بخش  نهايي  مسابقه  انتخاب  خواهدشد.

نگارستان
003306.jpg
۱- شكارگاه
۲- هنرمند: حسين اسلاميان؛ اسلاميان به تاريخ ۱۲۹۰ هجري شمسي در اصفهان چشم به جهان گشود. اسلوب هنر نقاشي، تذهيب و نگارگري را نزد پدر و سپس استاد امامي آموخت. در سال ۱۳۲۶ هجري شمسي به تهران رفت و به تدريس و قبول سفارش هاي نقاشي مشغول شد. اسلاميان را از برجسته ترين تذهيب كاران معاصر مي دانند چراكه در اسلوب هاي تذهيب و تشعير دست به ابتكارات بديعي زد. وي به سال ۱۳۶۰ هجري شمسي چشم از جهان فروبست.
۳- نام و مشخصات اثر: شكارگاه / گواش و آبرنگ روي مقوا / ۳۱در۲۱ سانتي متر ربع آخر قرن چهاردهم هجري قمري اثر مينياتوري ظريف و زيبا از صحنه شكار است كه در قاب مركزي يك جلد آلبوم كار شده است. بخش عمده اثر تذهيبي است عالي با طرحي خاص شامل دو ترنج و در دوسو كه هريك از اتصال حلقوي دم شش سيمرغ به وجود آمده.
۴- سبك اثر: مينياتور و تذهيب معاصر؛ مينياتور معاصر سبك مشتق شده از مينياتور قديمي است كه ويژگي هايي چون توجه به حالت ها و رفتار اشخاص، سايه پردازي، كاهش توجه به ريزه كاري ها، انتخاب موضوع هاي جديد و گاه معاصر و محدوديت استفاده از رنگ در آن به چشم مي خورد.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه

استاد رحيم موذن زاده اردبيلي درگذشت
سفر موذن پير
سيد ابوالحسن مختاباد
اول:ماندگاري برخي صداها و آوازها در عرصه موسيقي و آواز ايران بي حكمت نيست.
گويي عنصري فرازميني در كار ميافتد تا برخي صداها را ماندگار كند وصبغه اي جاودانه و آسماني به آن ببخشد. اذان موذن زاده اردبيلي نيز ازجمله اين آواها است كه توانست خود را در دل هر ايراني جاي دهد.يادم نمي رود كه در سالهاي ابتدايي دهه هفتاد و به مدد دوستي به كلاس درس استاد محمد رضا لطفي نوازنده و موزيسين صاحب نام ايراني در خيابان حقوقي و در دفتر موسسه اش رفته بوديم. لطفي در حال درس دادن گوشه شهناز در دستگاه شور بود و براي آنكه اين گوشه را درذهن شاگردانش جاگير كند به دو كار اشاره كرد؛ مقدمه اذان مرحوم موذن زاده اردبيلي و تصنيف معروف مرحوم بنان در گوشه شهناز ( چه شورها ).
سپس به خواندن آن مقدمه پرداخت و تامل طولاني موذن زاده را بهترين تامل در درآمد شهناز ناميد. نگاه استاد لطفي البته از منظري كارشناسانه بود و بعد فني كار را گفته و دغدغه هاي ناخودآگاهانه شنونده را نسبت به اين كار سمت و سويي آگاهانه و خودآگاه بخشيده بود.
دوم: بسياري، از جمله نگارنده، گمان مي كردند، خواننده اين اذان پرهيمنه و حماسي درگذشته است، تا زماني كه در يكي از برنامه هاي نمايشگاه قرآن از حضور اين پير روشن ضمير سخن رانده شد. اين خبر نگارنده و شايد برخي ديگر از علاقه مندان به اذان استاد موذن زاده را به اين صرافت افكند، كه پي جوي چگونگي خواندن اين اذان شوند.
سوم: در موسيقي ايراني سنت خوانندگي و نوازندگي آداب و رسومي دارد كه از جمله آنها نشستن پشت ساز يا خواندن با وضو است.
استاد موذن زاده ناخودآگاه اين سنت را در خواندن اين اذان تاريخي رعايت كرد؛ زماني كه در غروب يكي از سالهاي دهه سي با دهان روزه به راديو براي ضبط پا مي نهد، دست اندركاران راديو به وي توصيه مي كنند كه دهان به افطار بازگشايد و گلويي تازه كند. وي امتناع كرده و مي گويد مي خواهد اذان را با زبان روزه بخواند. و مي خواند.انتخاب آواز بيات ترك براي اين اذان و مقدمه اي كه در روح الارواح ( از گوشه هاي حماسي آواز بيات ترك)، با آن صداي پرهيمنه و زنگ دار، مي خواند، شكوه و عظمتي به اين اذان بخشيده است كه هنوز و پس از گذشت نيم قرن از خواندن آن، كمتر اذاني توانسته به دامنه هاي اين قله برسد.
همچنانكه كمتر ربنايي توانسته به پاي ربناي استاد شجريان برسد. اين دو آواز ( اذان استاد زنده ياد موذن زاده اردبيلي و ربناي استاد شجريان ) همنشين سفره هاي افطار ما ايرانيانند و مي روند كه عمري جاودانه بيابند، اگر چه يكي از اين دو تن بار به ديار باقي كشانده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
دستچيني از اخبار و تفسيرهاي ديروز رسانه ها در گوشه و كنار جهان
- دولت آمريكا پس از ۹ سال، از وتو كردن بررسي عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت صرف نظر كرد و نماينده سوئيس در اين سازمان گفت كه همه از اين اقدام خرسند هستند زيرا كه عضويت در سازمان جهاني تجارت بايد بر پايه داد وستد بازرگاني باشد نه سياست و نبايد به سياست هاي روز آلوده شود. به اين ترتيب، ايران مي تواند براي پيوستن به آن سازمان جهاني وارد مذاكره شود.
- به گزارش پراودا، دولت آمريكا ۱۵ هواپيماي جاسوسي از نوع «اف - ۱۱۷ اي» به كره جنوبي فرستاده تا فعاليت هاي اتمي كره شمالي را از نزديك زير نظر بگيرد و از آزمايش اتمي احتمالي اين كشور آگاه شود. اين هواپيماها دقيقتر از ماهواره اكتشاف مي كنند.
- كرملين خاموشي چهارشنبه شب گوشه اي از شهر مسكو را به گردن آناتولي چوبايس، رئيس نيروي برق، انداخت كه يك ليبرال و از طراحان تغيير برنامه هاي اقتصاد سوسياليستي روسيه به اقتصاد كاپيتاليستي در زمان حكومت يلتسين است و هنوز سمت خود را در نيروي برق حفظ كرده است. پليس سرگرم كشف توطئه احتمالي ليبرال هاست و اگر مدرك چشمگيري به دست آورد، تصفيه بزرگي را به دنبال خواهد داشت.
- ولاديمير پوتين با سفر به دهكده «وشن سكايا» در منطقه «رستوف» و مشاركت در مراسم يكصدمين زادروز ميخائيل شولوخوف، نويسنده بزرگ روس و خالق داستان حماسي «دن آرام» ، احساسات ناسيوناليستي خود را به روس ها نشان داد. كتاب شولوخوف كه در چهار جلد انتشار يافته شرح زندگاني قزاق ها را در جريان جنگ جهاني اول، انقلاب بلشويكي و جنگ داخلي روسيه منعكس كرده است. شولوخوف كه در ۱۹۸۴ درگذشت، برنده جوايز ادبي بسيار از جمله جايزه نوبل سال ۱۹۶۵ بود.
- دولت روسيه اعلام كرد كه بودجه بيشتري را به آموزش و پرورش اين كشور اختصاص خواهد داد زيرا كه رقابت وسيعي براي پرورش نسل آينده ميان كشورها برقرار شده است كه مسابقه اي مفيد و در جهت پيشرفت بشريت است.
- بانو «ليگاما لاگمان» كه پسر نظامي او در افغانستان كشته شده است به جرگه «مادران ستاره طلايي آمريكا» راه ندادند و گفتند كه اين بنياد ويژه مادران تبعه آمريكاست كه فرزندشان به عنوان نظامي آمريكايي در جنگ ها كشته شده باشد. بانو «ليگاما» تبعه فيليپين است كه به عنوان يك دارنده كارت سبز در آمريكا زندگي مي كند. پسر او اخيراً كشته شده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
هپاتيت «ا»
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه خطر هپاتيت «ا» تا چه حد است و راه پيشگيري از آن چيست؟ وي گفته است كه طبق آمار، از هر دو هزار نفري كه به اين بيماري مبتلا مي شوند يك نفرشان فوت كرده است و اين افراد هم يا بالاتر از ۵۰ سالگي بوده اند و يا قبلاً مشكلات كبدي ديگري داشته اند. اين بيماري با مراقبت و استراحت ظرف شش هفته پايان مي يابد. راه جلوگيري از آن، تزريق واكسن و احتياط در معاشرت با مبتلايان به اين بيماري است.

برگي از تاريخ
سالروز «تصويب خيانت»
۲۸ ماه مه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۲۳۵ پيش از ميلاد ايرانيان (عهد اشكانيان) در جنگ از تاكتيك تازه اي استفاده كردند كه تا چند قرن باقي بود. بر پايه اين تاكتيك، دسته هاي سوار سبك اسلحه، نيروي دشمن را با جنگ و گريز به ميداني كه از پيش تعيين شده بود و واحدهاي اصلي ارتش ايران در آنجا كمين كرده و آماده رزم بودند مي كشاندند و به دست آنان مي سپردند تا درهم بكوبند. در سال ۸۱ ميلادي، بركناري اردوان چهارم از پادشاهي در جلسه مهستان (سناي ايران) از سوي تني چند از بزرگان كشور پيشنهاد شد (اين پيشنهاد چند بار تكرار شد تا پس از ماه ها بحث به نتيجه رسيد). در سال ۱۵۸۸ اسپانيا با سيصد كشتي جنگي و ۳۰ هزار تفنگدار عازم تصرف انگلستان شد. در سال ۱۶۳۲ ميلادي، مراد چهارم سلطان وقت عثماني در جريان پاكسازي سازمان هاي عمومي اين كشور «رجب پاشا» وزير اعظم خود را اعدام كرد و ظرف چند روز صدها مقام دولتي و كارمند را به جرم ارتشاء، سوء استفاده از مقام و منزلت و دزدي از اموال عمومي به چوبه دار سپرد. اين پاكسازي در پي اعتراض افسران ارتش عثماني به گسترش فساد اداري و بوروكراسي بد بود. افسران ارتش شعار مي دادند: جنگيدن و مردن ما - چاپيدن و خوش بودن ديواني ها (مقامات اداري). در سال ۱۷۳۱ به دستور پاپ وقت، كتب مذهبي يهوديان را در قلمرو پاپ ها آتش زدند. در سال ۱۷۵۴ در منطقه «فايت» پنسيلوانيا، ميان بوميان آمريكايي (سرخپوستان) و فرانسويان متحد آنان از يك طرف و نيروهاي استعماري انگلستان و افراد مسلح مهاجر نشين هاي انگليسي از سوي ديگر جنگ بزرگي آغاز شد. در سال ۱۹۰۵ ميخائيل شولوخوف نويسنده روس و مؤلف «دن آرام» به دنيا آمد. در سال ۱۹۳۷ پل «گلدن گيت» كه بر روي گوشه اي از خليج سانفرانسيسكو كشيده شده است، گشايش يافت. در سال ۱۹۴۰ بلژيك خود را تسليم آلمان كرد. در سال ۱۹۶۱ با انتشار مقاله «پتر بننسون» در روزنامه هاي مختلف تحت عنوان «زندانيان فراموش شده» زير بناي بنياد حقوق بشري «عفو بين المللي» گذارده شد. در سال ۱۹۶۴ سازمان آزادي بخش فلسطين تأسيس شد. در سال ۱۳۵۹ هجري شمسي، مجلس شوراي اسلامي در پي جلسه افتتاحيه خود بر جاي شوراي انقلاب نشست. در سال ۱۳۶۳ هجري شمسي ايران به كشورهاي عربي منطقه خليج فارس اخطار كرد كه خود را از جنگ عراق با ايران دور نگهدارند وگرنه بايد منتظر عواقب مداخله خود باشند. در طول جنگ، كشورهاي عربي منطقه خليج فارس كمك هاي همه جانبه به عراق كردند و كويت با حركت دادن كشتي هاي نفتكش خود با پرچم آمريكا باعث گسترش استقرار نيروهاي اين كشور در منطقه خليج فارس شد.
و اينك برگي از تاريخ: هفتم خرداد ۱۳۱۲ (۲۸ مه ۱۹۳۳) مجلس تنها با هشت رأي مخالف و ممتنع تمديد قرارداد نفت را كه امتياز آن در انحصار انگلستان بود تصويب كرد. هجده سال بعد در همين روز (۷ خرداد ۱۳۳۰) به مناسبت سالروز تصويب اين قرارداد، ايران شاهد بزرگترين تظاهرات تاريخ خود تا آن زمان بود و تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن اين اقدام مجلس خواستار محاكمه و مصادره اموال آن دسته از نمايندگان - چه مرده و چه زنده - شدند كه به اين قرارداد رأي موافق داده بودند. مردم شعار مي دادند: سالروز «تصويب خيانت» .
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
چاره نيست پادشاه را از آن كه در هفته دو روز به مظالم نشيند و داد از بيدادگر بستاند و انصاف بدهد و سخن رعيت به گوش خويش بشنود، بي واسطه.
خواجه نظام الملك -سياستنامه

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
جواب
جواب آزمايش خون، همه چيز را خراب كرده بود. چقدر زحمت كشيده بود تا رضايت خانواده دختر را جلب كند!
رضا كوهنورد

گشتي در دنياي خبرها
مزايده دستگاه شنود
دوبلين: شين فين شاخه نظامي ارتش جمهوريخواه ايرلند يك دستگاه شنود را كه دولت انگليس از آن براي شنود مكالمات اعضاي اين تشكل استفاده مي كرد در اينترنت به مزايده گذاشته است. اين دستگاه شنود در سال ۲۰۰۴ در يكي از دفاتر شين فين در شهر بلفاست كشف شد. تاكنون بيشترين پيشنهادي كه براي اين دستگاه دريافت شده، ۱۹۰۰ دلار است.
معلمي كه انشاء نوشت
تگزاس: معلمي كه از رفتار ناشايست دانش آموزان خود به ستوه آمده بود تصميم گرفت به گونه اي جالب توجه دانش آموزان را به رفتار ناپسندشان جلب كند. به همين دليل وي دو صفحه انشاء در مورد رفتار دانش آموزانش نوشت و در اين انشاء به شدت از آنها انتقاد كرد. او در پايان از تك تك دانش آموزان خواست، ۲۰۰ كلمه انشاء در مورد چگونگي رفتار يك معلم با دانش آموزان بنويسند. معلم خشمگين انشاء دوصفحه اي خود را تكثير كرد و ميان دانش آموزان پراكند.
مشاوره در ساعات اداري
تورنتو: از اين پس صداي مشاور يكي از مناطق كانادا تنها در ساعت اداري به تماس گيرندگان مشاوره خواهد داد.قبلا اين خط تلفن به صورت شبانه روزي به افرادي كه دچار مشكلاتي مي شدند، به ويژه آنها كه قصد خودكشي داشتند مشاوره مي داد اما چون هزينه فعاليت شبانه روزي آن بسيار سنگين شده بود، قرار شده است از اين پس بين ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به مردم مشاوره دهد. هزينه ساليانه اين خط تلفن ۳۰ هزار دلار كانادا است.
بنز به جاي لاك پشت
تيرانا: يك ماهيگير در آلباني يك لاك پشت ۸۰۶ كيلوگرمي بسيار نادر را با يك خودروي مرسدس بنز قديمي تعويض كرد. هنگامي كه اين مرد مشغول ماهيگيري بود ناگهان متوجه شد كه يك لاك پشت غول پيكر به تور وي افتاده است به همين دليل تصميم گرفت به كمك ۵ ماهيگير ديگر، اين لاك پشت را به ساحل بياورد. اما در نهايت مجبور شد از جرثقيل استفاده كند. به هر حال يك ماهيگير ايتاليايي كه در محل حضور داشت پيشنهاد داد در ازاي اهداي يك دستگاه مرسدس بنز قديمي، لاك پشت را از او بگيرد. ماهيگير آلبانيايي نيز كه شيفته مرسدس بنز بود، پيشنهاد همكار ايتاليايي خود را پذيرفت و لاك پشت را در اختيار وي قرار داد.
سگ باوفا
كارديف: سگي باوفا در ولز جان صاحب خود را نجات داد. پيرزن ۶۹ ساله اي كه صاحب سگ بود، در باغچه خانه اش زمين خورد و لگنش شكست. سگ او با توجه به سردي هوا، حدود ۱۸ ساعت خود را به صاحبش ماليد تا او را گرم نگه دارد. سرانجام صبح روز بعد همسايگان متوجه موضوع شدند و پيرزن را به بيمارستان رساندند.
محروميت چهارم
لندن: «ريو فرديناند» بازيكن تيم فوتبال منچستريونايتد براي چهارمين بار در زندگي خود از رانندگي منع شده است. او به دليل رانندگي با سرعت غيرمجاز جريمه و محكوم شده است.وي براساس حكم دادگاه بايد براي ۲۸ روز از رانندگي خودداري كند و ۱۵۰۰ پوند جريمه بپردازد. البته درآمد هفتگي فرديناند ۹۰ هزار پوند است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۳۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۱ دقيقه

گل و گياه
سيزاب
003303.jpg
نام علمي:  Veronica Prostrata
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱۵ و گستردگي ۴۰ سانتي متر است داراي برگهاي بيضي شكل دندانه دار بوده و خوشه هاي گل آن به رنگ آبي تيره در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار يا پاييز و يا تهيه قلمه در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |