پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۴
راهي براي ديدار با نبيره ها
011655.jpg
«رژيم غذايي» (diet)، براي بسياري از ما تنها يادآور «كنترل وضعيت خورد و خوراك به منظور كاهش وزن» است. اما معناي حقيقي آن «عادات تغذيه اي فرد در طول زندگي» است. از اين منظر، رژيم غذايي كاربردي دقيق تر داشته و به هر ميزان عادات تغذيه اي فرد در طول زندگي مناسب تر، صحيح تر و دقيق تر باشد. شخص از سلامت كامل برخوردار بوده و ديگر نيازي به رعايت رژيم غذايي در معناي ثانوي آن (كاهش وزن) ندارد!
به عقيده متخصصين تغذيه رژيم غذايي مورد تأييد است كه در عين تنوع، ميزان كالري و مواد مغذي آن كافي و متناسب با نياز بدن هر فرد باشد.
در اين بحث به بررسي نكاتي چند درباره يك رژيم غذايي صحيح و اصولي و اشاره به چند نكته براي تكميل آن مي پردازيم.

الف: كالري
ميزان كالري مصرفي يكي از مهم ترين نكات در حفظ سلامتي است. از اين رو كالري موجود در رژيم غذايي نكته بسيار مهم و قابل توجهي است.
۱- رژيم غذايي كم كالري
اغلب رژيم هاي غذايي حاوي ۱۵۰۰ تا ۱۰۰۰ كالري انرژي هستند. اگر چه ميزان كالري مورد نياز هر فرد بسته به سن و ميزان فعاليت او دارد اما رژيم هاي غذايي حاوي ۱۵۰۰ تا ۱۰۰۰ كالري روزانه، جزء رژيم هاي غذايي كم كالري محسوب شده و براي اكثر افراد بي خطر و مفيد هستند.
ميزان كالري موجود در رژيم غذايي بايد در حدي باشد تا حداكثر يك پوند در هفته، آن هم پس از يك يا دو هفته پس از شروع رژيم غذايي به جهت كاهش آب بدن و تطبيق بدن با رژيم غذايي جديد، از وزن شما كاسته شود. بهترين روش اندازه گيري ميزان كالري مصرفي، اندازه گيري ميزان مصرف روزانه آن است. با اين روش مي توان ميزان دريافت كالري را با سوخت و ساز تنظيم كرده و از وزن بدن آرام آرام كاسته شود.
ب- مواد مغذي
اشاره كرديم كه رژيم غذايي مناسب، رژيم غذايي است كه مواد مغذي آن بر طبق اصول صحيح باشد. «هرم راهنماي تغذيه» (food Guide Pyramid) راهنماي دقيق و علمي براي مصرف انواع مواد غذايي است. بر طبق اين هرم تركيبات مفيد مورد نياز بدن كه بايد به طور مرتب و روزانه در اختيار بدن قرار گيرد عبارتند از:
- ويتامين ها و مواد معدني
مواد معدني و ويتامين ها از مهم ترين مواد مورد نياز بدن بوده و حذف آنها از رژيم غذايي اثرات جبران ناپذيري بر جا مي گذارد. از اين رو بايد ميزان متعادلي از اين تركيبات روزانه در اختيار بدن قرار بگيرد. اهميت و خاصيت اين تركيبات تا حدي است كه هيچ  تركيبي جايگزين آن نمي شود. بنابراين مصرف روزانه ميوه ها و سبزي هاي تازه، صيفي جات، شير، لبنيات و... توصيه مي شود. درباره مصرف لبنيات بايد به ميزان «چربي» آن توجه كرده و حتي الامكان نوع كم چرب يا بدون چربي مصرف شود.
- پروتئين
در زنان ۲۵ سال و ۲۵ سال به بالا كه وزني متوسط داشته باشند، ميزان نياز روزانه به پروتئين ۵۰ گرم است كه اين ميزان در مردان ۲۵ سال و ۲۵ سال به بالا با وزني متوسط برابر ۶۳ گرم در روز است. مصرف روزانه اين ميزان پروتئين ضروري است. چرا كه پروتئين عامل مهمي در جلوگيري از افت و تحليل بافت هاي ماهيچه اي، ترميم بافت هاي آسيب ديده مانند پوست و دندان است. براي تأمين اين ميزان پروتئين مي توان از گوشت قرمز، گوشت سفيد (طيور)، ماهي، لوبيا، تخم مرغ، انواع آجيل هاي خام مصرف كرد.
- هيدرات كربن (قندها)
ميزان نياز روزانه بدن به هيدرات كربن ۱۰۰ گرم است. كه اين مقدار، نياز حتمي بدن بوده و در صورت نقصان آن بدن دچار خستگي و شوك مي شود. مصرف روزانه چند برش نان، كمي غلات، برنج و ماكاروني توصيه مي شود. مصرف يكي از اين مواد غذايي تأمين كننده نياز بدن به هيدرات كربن است.
- فيبر
فيبر موجود در ميوه ها و سبزي ها يكي از بهترين تركيبات طبيعي حاوي فيبر است. فيبر باعث افزايش فعاليت روده ها مخصوصاً روده بزرگ، تنظيم عملكرد دستگاه گوارش، ايجاد احساس سيري براي جلوگيري از پرخوري و... مي شود. نياز روزانه بدن به فيبر ۳۰ گرم است كه مي توان اين نياز را با مصرف يك فنجان سبوس غلات يا غلات سبوس دار، يك دوم فنجان هويج رنده شده، يك دوم فنجان لوبيا قرمز، يك عدد گلابي، سيب، ليموشيرين، نارنگي و يا مصرف همزمان دو عدد از اين ميوه ها، تأمين كرد. كاهو، كلم، اسفناج، كرفس و... نيز منابع خوبي از فيبر هستند. بهترين شكل مصرف فيبر، مصرف سالاد و صرف آن به عنوان شام و يا پيش از هر وعده غذايي است (از سس استفاده نشود!)
011652.jpg
- چربي
از كل كالري مورد نياز بدن (۱۵۰۰- ۱۰۰۰ كالري در روز) تنها ۳۰ كالري بايد از طريق مصرف چربي تأمين شود و اين ميزان «حداكثر» ميزان مجاز مصرف چربي است. از اين ۳۰ كالري چربي، ۱۰ كالري متعلق به چربي هاي اشباع شده نظير چربي موجود در گوشت قرمز (كه اگر مصرف نشود خيلي بهتر است)، كره، تخم مرغ، شكلات و... و ۲۰ كالري متعلق در چربي هاي غيراشباع مانند چربي موجود در انواع آجيل هاي خام، روغن زيتون، گردو و... است.
اگر ميزان مصرف چربي از ۳۰ كالري تجاوز كند، افزايش كلسترول، افزايش وزن و بيماري هاي قلبي را به همراه خواهد داشت. كنترل ميزان «كلسترول» نكته بسيار مهمي است چرا كه افزايش كلسترول يكي از مهم ترين عوامل بروز بيماري هاي قلبي، سكته قلبي و مغزي است. حداكثر ميزان مجاز مصرف كلسترول ۳۰۰ ميلي گرم در روز است. بنابراين با خوردن يك عدد تخم  مرغ (هر عدد تخم مرغ ۲۱۵ ميلي گرم كلسترول دارد) به همراه ۵/۳ انس همبرگر (هر عدد همبرگر ۱۰۰ ميلي گرم كلسترول دارد) نه تنها كلسترول مورد نياز بدن تأمين مي شود بلكه ۱۵ ميلي گرم كلسترول اضافي نيز در بدن ذخيره مي شود. بنابراين توجه به ميزان مصرف چربي و منبع دريافت چربي بسيار بسيار مهم است.
ج- رژيم غذايي ثابت با حفظ كمي تنوع
براي رعايت يك رژيم غذايي منظم و دايمي، ليستي از غذاها و خوراكي هاي مختلف و مخصوصاً خوراكي هاي مورد علاقه تان را تهيه كنيد. اگر چه رژيم غذايي بايد منظم، دايمي و ثابت باشد اما تنوع غذايي را به دو دليل فراموش نكنيد. اول اين كه به اين طريق كليه نيازهاي تغذيه اي بدن تأمين مي شود و دوم اين كه به دليل خستگي ناشي از تكراري بودن غذاها و خوراكي ها رژيم غذايي را كنار نمي گذاريد.
براي ايجاد تحول مي توانيد به جاي نان سنگك چند روزي از نان جو وبه جاي سالاد كاهو از سالاد كلم و به جاي گوشت طيور از ماهي تازه يا نوع كنسروي آن استفاده كنيد. رعايت اين نكات شما را در ادامه راه ياري كرده و با نيروي جديدي رژيم غذايي را ادامه مي دهيد. حتي اگر هوس كرديد شكلات مصرف كنيد چند روزي از مصرف كره صبحانه، شير پرچرب و... چشم پوشي كرده و كمي شكلات بخوريد اين مسأله باعث مي شود اشتياق شما به شكلات تا مدتي مرتفع شود!
د- ورزش
علاوه بر رعايت رژيم غذايي مناسب و تداوم آن، «فعاليت بدني» يكي از بهترين راه هاي تناسب اندام، كاهش وزن و حفظ سلامتي است. فعاليت بدني باعث افزايش مصرف كالري موجود در بدن شده و از تجمع آن در بدن و بروز اضافه وزن جلوگيري مي كند.
تحقيقات نشان مي دهد افرادي كه علاوه بر رعايت رژيم غذايي مناسب فعاليت بدني مداومي نيز دارند از سلامت بهتر و تناسب اندام بهتري نسبت به آنهايي كه تنها رژيم غذايي دارند، برخوردار هستند. از سوي ديگر فعاليت بدني باعث جلوگيري از بروز مشكلاتي چون حملات قلبي، افزايش فشارخون، افزايش كلسترول و ديابت مخصوصاً ديابت نوع دوم مي شود.
نوع ورزش انتخابي اهميت چنداني ندارد. به عقيده پزشكان بهترين ورزش ها عبارتند از: «پياده روي» ، «شنا» ، «دو» و «ايروبيك» ، در اين بين «پياده روي» و «شنا» به جهت ايجاد تحرك در سراسر بدن بسيار مفيد بوده و بيش از ورزش هاي ديگر توصيه مي شوند.
و در پايان، از مصرف غذاهاي حاضري مانند انواع ساندويچ ها، كنسروها( به جز ماهي آن هم در حد تعادل) پفك، چيپس، شكلات، بستني و... بپرهيزد و يا آنها را حد متعادل و بسيار كم مصرف كنيد. عادات تغذيه اي خويش را تغيير داده و از مصرف غذاهاي پرچرب، شور، شيرين و... بپرهيزيد. تعادل در تغذيه و ورزش مداوم بهترين راه هاي حفظ سلامتي براي همه افراد و در همه سنين است. سلامت باشيد...
مهتاب. ص. خسروشاهي
منبع: مركز بين المللي تغذيه، رژيم غذايي و بيماري هاي كليه آمريكا
http:// health.yahoo.com/health/centers/weight-loss/10)


با تفاله يا بي تفاله؟
011658.jpg
بسياري براين عقيده اند كه مصرف آبميوه بدون فيبر (تفاله ميوه) بهتر از مصرف ميوه با فيبر است اما نه تنها فيبر بخش زايد ميوه نيست بلكه بخش بسيار مفيد ميوه، غلات و سبزيجات بوده و حذف و دور ريختن آن اشتباه است.
به عقيده پزشكان و متخصصان تغذيه، مصرف فيبر از سه جهت براي بدن بسيار ضروري است:
الف: جلوگيري از ابتلا به يبوست و هموروييد
ب- جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي جدي و خطرناك
ج- كنترل وزن و تغذيه مناسب
الف- جلوگيري از ابتلا به ييوست و هموروييد
فيبر با جذب آب فراوان در روده بزرگ باعث نرم شدن مدفوع و دفع آسان مي شود. اين امر باعث جلوگيري از ابتلا به هموروييد مي شود. از سوي ديگر مصرف دايمي مواد غذايي فيبردار باعث دفع به موقع و تنظيم عملكرد دستگاه گوارش مي شود. اگرچه ابتلا به يبوست ممكن است دلايل ديگري غير از مصرف كردن مواد غذايي فيبردار داشته باشد (عصبانيت، رژيم غذايي كم چربي، استفاده از آجيل بوداده و...) اما مصرف فيبر يكي از مهم ترين راه هاي تنظيم دستگاه گوارش و جلوگيري از ابتلا به يبوست است.
متوسط زمان دفع در زنان ۳۹ ساعت و در مردان ۳۱ ساعت پس از صرف غذا است اما اين زمان در اشخاص مختلف بسته به وضعيت فيزيكي بدن، عملكرد مركز دفع در مغز، نوع رژيم غذايي، فعاليت بدني و... متفاوت است اما مصرف مواد غذايي فيبردار به خصوص ميوه ها زمان دفع را كاهش داده و عملكرد دستگاه گوارش را تسهيل و منظم مي كند.
ب- جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي جدي و خطرناك
مصرف مواد غذايي فيبردار باعث كاهش و يا جلوگيري از خطر ابتلا به بيماري هاي جدي و خطرناكي چون بيماري هاي زير مي شود:
۱- بيماري قلبي: بررسي هاي اخير پژوهشگران دانشگاه  هاروارد نشان مي دهد استفاده از مواد غذايي فيبردار كه فيبر محلول در آب دارند مانند نان جو، گندم سياه، گندم سبوس دار، لوبيا و... باعث كاهش و تنظيم ميزان كلسترول، تري گليسريد و ديگر فاكتورهاي خون شده و شخص را از ابتلا به بيماري قلبي مصون مي كنند. مصرف انواع ميوه ها، سبزي تازه، ميوه هاي ترش با فيبر و هويج تأثير بسزايي در كنترل و كاهش فاكتورهاي خون به خصوص تري گلسريد و كلسترول دارند و با مصرف اين قبيل مواد غذايي خطر ابتلا به بيماري قلبي به طور چشمگيري كاهش مي يابد. ناگفته نماند كه حذف فاكتورهايي چون كشيدن سيگار، مصرف غذاهاي پرچرب، شيرين، شور و عصبانيت و... تأثير مصرف مواد غذايي فيبردار را چند برابر مي كند.
۲- سرطان: به هر ميزان كه دفع سريع تر انجام شده و مواد زايد زودتر از بدن دفع شوند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ كاهش مي يابد چرا كه مواد زايد موجود در مدفوع نمي توانند روي روده بزرگ تأثير گذاشته و آن را بيمار كنند. علاوه بر اين مصرف فيبر خطر ابتلا به سرطان تخمدان، رحم و سينه را نيز كاهش مي دهد. بنابر اين مصرف مواد غذايي فيبردار در همه افراد به خصوص خانم ها ضروري است.
۳- ديابت: مصرف مواد غذايي فيبردار باعث تنظيم ميزان قند خون مهم ترين عامل ابتلا به ديابت مي شود. علاوه براين در افراد مبتلا به ديابت نيز مصرف مواد غذايي فيبردار باعث تنظيم ميزان قند خون شده و درمان دارويي و تزريق انسولين را كاهش مي دهد.
۴- التهاب ديورتيكول: در بيماري التهاب ديورتيكول ديواره روده بزرگ متورم شده و كيسه ها يا تاول هاي كوچكي درسرتاسر روده بزرگ ايجاد مي شود. اين بيماري باعث ايجاد درد در ناحيه روده بزرگ، اسهال، يبوست و... مي شود. مصرف مواد غذايي فيبردار خطر ابتلا به اين بيماري را كاهش مي دهد.
۵- سنگ كيسه صفرا و كليه ها: هضم و جذب سريع غذا باعث بالا رفتن ناگهاني قند خون شده و به دنبال آن انسولين به مقدار زياد و ناگهاني به خون ترشح مي شود تا ميزان قند خون تنظيم شود و اين مسأله عاملي براي ابتلا به سنگ كيسه صفرا و كليه است. اما با مصرف مواد غذايي فيبردار، هضم و جذب به آرامي انجام شده و قند خون به طور ناگهاني بالا نرفته و نيازي به ترشح سريع و ناگهاني انسولين به خون نبوده و شخص به سنگ كليه و كيسه صفرا دچار نمي شود.
ج- كنترل وزن بدن و تغذيه مناسب
استفاده از مواد غذايي و ميوه ها و سبزي هاي فيبردار باعث ايجاد حالت سيري در مدت طولاني مي شود چرا كه فيبر با جذب آب در معده متورم شده و معده را پر مي كند و شخص به مدت طولاني احساس سيري كرده و ديگر پرخوري و هرزه خوري نمي كند و اين امر باعث تنظيم زمان خوردن و كنترل وزن بدن مي شود.
براي كنترل وزن بدن توجه به نكات زير ضروري است:
۱- مصرف روزانه انواع مواد غذايي فيبردار مانند نان جو، سنگك، لوبيا و انواع حبوبات و انواع ميوه و سبزي چون نارنگي، پرتقال، سيب، كاهو، كلم، هويج و... را فراموش نكنيد.
۲- به هيچ وجه آبميوه را جايگزين مصرف انواع ميوه با فيبر نكنيد. حتماً سيب را باپوست، نارنگي و پرتقال را با فيبر آن مصرف كنيد. مصرف آب ميوه طبيعي تأثيري به اندازه مصرف ميوه تازه با فيبر ندارد.
۳- به جاي مصرف مواد غذايي پرچرب، شيرين، شور و... از مواد غذايي كم چرب، كم نمك و... استفاده كنيد و در كنار مصرف غذا مصرف روزانه مخلفاتي چون سالاد كاهو، كلم و... و سبزي خوردن را فراموش نكنيد.
۴- ورزش به خصوص پياده روي راهي براي كنترل وزن، تحريك دستگاه گوارش براي دفع را فراموش نكنيد. مصرف مواد غذايي و ميوه هاي فيبردار و ورزش به طور مرتب و هر روز دو فاكتور مهم براي كنترل وزن و عملكرد صحيح و دقيق دستگاه گوارش است.... سلامت باشيد.
سها دادمند

گفت وگو
اخلاق زيستي؛ گام اول در ايران
گفت وگو با دكتر محمدحسين صنعتي
دبير نخستين كنگره اخلاق زيستي در تهران
نخستين كنگره بين المللي اخلاق زيستي از ششم تا هشتم فروردين ۸۴ در تهران برگزار شد. در ايام برگزاري اين كنگره، با دكتر محمدحسين صنعتي دبير اين كنگره گفت وگوي كوتاهي انجام داده ايم كه در پي مي آيد.
* اخلاق زيستي چيست؟
- به طور كلي اخلاق زيستي عبارت است از كليه اقداماتي كه باعث بهره برداري مفيد از فناوري و دانش علوم زيستي شود و مضرات و خطرات احتمالي آن را كاهش دهد. به دنبال توسعه علم مهندسي ژنتيك، نياز به تدوين دستورالعمل و ضوابط اخلاقي جهت جلوگيري از سوءاستفاده از اين ابزار توانمند و بهره برداري مفيد از آن، اخلاق زيستي را در سه دهه اخير مورد توجه كشورهاي جهان قرار داده است. در گذشته اخلاق پزشكي جزء موضوعات مهمي بود كه دستورالعمل اصلي را براي پزشكان و كليه افراد در اين زمينه تبيين مي كرد، اما اخلاق زيستي سطح گسترده فعاليت ها اعم از موضوعات پزشكي، كشاورزي، دام، طيور و آبزيان، محيط زيست و صنايع مرتبط با موجودات زنده را در بر مي گيرد.
011661.jpg
* نخستين كنگره بين المللي اخلاق زيستي با همكاري چه بخش هايي و با چه هدفي برگزار شد؟
- نخستين كنگره «اخلاق زيستي» با همكاري سازمان علمي فرهنگي ملل متحد يونسكو و پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري وزارت علوم تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با هدف آشنايي متخصصين و دانشمندان علوم زيستي با مباحث جديد اخلاق زيستي و همچنين بحث و تبادل نظر محققان داخل و خارج كشور در جهت توليد دانش و پاسخ به سؤالات و ابهامات اخلاق زيستي برگزار شده و هدف ديگر آن اطلاع رساني به جامعه و كسب جايگاه بين المللي در رابطه با «اخلاق زيستي» است.
* چه محورهايي در كنگره مورد بحث قرار گرفت و تعداد مقالاتي كه ارائه شده چند مورد بود؟
- محورهاي مورد بحث: بيانيه هاي جهاني اخلاق زيستي، سلولهاي بنيادي و پيوند بافت، حق مالكيت فكري، بيوتكنولوژي نوين و شبيه سازي، و آموزش اخلاق زيستي بود و از ميان يك صد و چهارده مقاله دريافت شده ۸۰ مقاله در كنگره ارائه گرديد. همچنين ۳۰ نفر از متخصصان بين المللي ۱۴ مقاله را از كشورهاي فرانسه، ژاپن، كانادا، آمريكا، مراكش، فيليپين، هند، پاكستان، روسيه، هلند و سوئد ارائه دادند.
* ديدگاه جهاني به موضوع اخلاق زيستي چگونه است؟
- از نظر ديدگاه جهاني، اخلاق زيستي موضوع مهم در كشورهاي پيشرفته و مورد توجه دانشمندان برجسته جهان است، به طوري كه يونسكو و همچنين سازمان بهداشت جهاني، بيانيه ها و دستورالعمل هاي بسياري در اين رابطه تدوين و تصويب شده و همايش هاي بين المللي و دوره هاي آموزشي با موضوع اخلاق زيستي در كشورهاي جهان برگزار مي شود و نيز دانشگاه هاي مهم كشورهاي پيشرفته در سال هاي اخير اقدام به پذيرش دانشجو در سطح كارشناسي ارشد در اين زمينه داشته اند كه براين اساس موضوع مورد بحث و توجه رسانه هاي ارتباط جمعي دنيا واقع شده است.
* ايران چه برنامه هايي در جهت كسب دانش روز اخلاق زيستي دارد؟
- پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري به عنوان قطب علمي كشور، همواره اخلاق زيستي را موضوع اصلي طرح ها و پروژه هاي تحقيقاتي خود قرار مي دهد و به عنوان نهاد پژوهشي به اطلاع رساني و آموزش اخلاق زيستي در مراكز علمي سراسر كشور خواهد پرداخت، همچنين كميته ملي اخلاق زيستي زير نظر دبيرخانه كميسيون ملي يونسكو در تهران تشكيل شده و فعاليت مي كند، يكي از برنامه هاي اين كميته، تدوين ضوابط و دستورالعمل اخلاق زيستي در كشور است.
* نتايج كمي و كيفي برگزاري نخستين كنگره بين المللي اخلاق زيستي در تهران در آينده چه بازتابي خواهد داشت؟
- در كشورمان اين اولين كنگره اي است كه در ارتباط با اخلاق زيستي برگزار شده است و از محققين برجسته علوم زيستي حقوقدانان، فلاسفه و دانشمندان مذهبي دعوت به عمل آمده و نظرات اين استادان، محور اصلي و تعيين كننده راهكار تبيين دستورالعمل هاي اخلاق زيستي كشور خواهد بود. همچنين برگزاري چنين كنگره اي موجب افزايش دانش مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي كشور شده و اين كنگره نوعي اطلاع رساني و آگاهي دادن به جهانيان است تا به تفكر منطقي و صحيح اسلام در موضوع علم، فناوري و علوم زيستي پي ببرند.
گفت وگو: معصومه گنجي

نكته ها
خواص درماني عسل
011646.jpg
عسل قبل از اينكه يك غذاي كامل باشد، اكسير پر ارزشي است كه سال هاي سال به عنوان دارو و درمان مورد استفاده قرارگرفته و حاوي حدود ۸۰ نوع ماده مفيد براي انسان است.
عسل به علت داشتن گلوكز زياد كه سهل التجزيه و انرژي زاست، تأثير مهمي روي عضلات قلب دارد. از طرفي باعث تحريك و تقويت قلب و نيز گشاد شدن رگ ها شده و جريان خون را در درون شريان هاي انشعابي افزايش مي دهد. از طرف ديگر سبب بهبود وضع فشار مايعات بدن شده و فشار خون را تنظيم و از سكته قلبي جلوگيري مي كند. چنانچه اگر بيماران قلبي روزانه ۵۰ الي ۱۴۰ گرم عسل به مدت ۲ ماه مصرف كنند، مقدار هموگلوبين خونشان افزايش يافته و ضربان قلب آنها متعادل مي شود.
اگر عسل با ساير غذاها خورده شود، باعث كاهش اسيدهاي اضافي معده مي شود و بر درمان زخم معده، ورم معده و روده مؤثر است. به علت داشتن آهن و منگنز، عسل به هضم غذا كمك كرده و ترشح شيره معده را به حالت طبيعي برمي گرداند. از طرفي،  داراي كنش دو جانبه است. اول كنش موضعي: كه مانند بهم آمدن زخم هاي خارجي موجب بهم آوردن زخم معده مي شود و دوم كنش تقويت كننده كه به طور يك جا روي بدن به ويژه دستگاه عصبي است. همچنين فروكتوز عسل يك بازتاب پاك كننده گندزدايي در روده دارد و به علاوه اسيدفرميك عسل با تخمير و ترشي روده مبارزه مي كند. عسل به علت داشتن خواص ميكروبي، مقوي معده و روده ها بوده و موجب تسهيل عمل دفع و لينت مزاج است. عسل خصوصاً در رفع بيماري زخم روده بزرگ مفيد است.
011649.jpg
بهترين زمان مصرف عسل دو ساعت قبل از نهار و يا ناشتا و سه ساعت بعد از شام است. در مورد برخي بيماري هاي دستگاه عصبي مركزي، عسل غني شده از ويتامين را توصيه كرده اند كه حاوي اسيد گلوتاميك است. عسل همچنين در درمان بيماري داءالرقص (انقباض هاي تشنج آور ماهيچه ها) مؤثر است. از طرف ديگر ويتامين D موجود در عسل، اعمال بين كلسيم و فسفر را تنظيم مي كند و صمغ موجود در عسل نيز نمي گذارد جدار عروق سفت شده و حالت الاستيستيه خود را از دست بدهد، در نتيجه مواد غذايي بهتر به مغز مي رسد و مطالب بهتر در حافظه مي ماند. همچنين علاوه بر اينكه عسل خوراك سلول هاي انساج است، بر ذخاير گليكوژن كبد نيز مي افزايد و عمل سوخت و ساز نسوج را تشديد مي كند. با در نظر گرفتن اين حقيقت كه كبد، سموم باكتري ها را خنثي مي كند و گليكوژن عامل اصلي مبارزه با سموم باكتري هاست، مي توان به اهميت عسل در افزودن قدرت كبد در مبارزه با ميكروب ها پي برد.
به همين دليل در درمان هاي باليني، از عسل حاوي مقدار زيادي گلوكز به روش تزريق وريدي در بدن انسان استفاده مي كنند. از طرف ديگر قندهاي موجود در آن بيشتر از نمك تغذيه شده، ورم هاي فيستولي لوله هاي ادراري را از بين مي برد و روي كليه مستقيماً اثر كرده و ادرار را افزايش مي دهد. همچنين داروي بسيار مؤثر براي معالجه آماس و التهاب چشم است و نيز در درمان  بيماري هاي ناشي از ويتامين A و B و شب كوري مؤثر است. علاوه برآن، قندهاي عسل به دندان هيچ صدمه اي وارد نمي كند و برخلاف شكر حاوي آنتي بيوتيك است و اسيد توليد نمي كند، بنابراين دندان ها را ضدعفوني مي كند. در نهايت اينكه عسل اكسير طول عمر است و اعضا را تقويت كرده و خستگي را دفع كرده و قدرت جواني را افزايش مي دهد.
عاطفه لطفي جبلي
دانشجوي گياه پزشكي دانشگاه تهران

يك همايش
نوزدهمين همايش و نمايشگاه نقش كامپيوتر
در راديولوژي و جراحي (CAR ۲۰۰۵)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۲ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آلمان/ برلين
۳- پست الكترونيكي:
office @ cars-int-org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.cars-int-org
۵- نيم نگاه: محورهاي اصلي بحث در اين همايش عبارت است از: تصويربرداري پزشكي، آندوسكوپي و تصويربرداري ازبافت ها و اجزاء بدن انسان، نقش كامپيوتر در تصويربرداري از روده بزرگ و بخش هاي مختلف دستگاه گوارش، كامپيوتر و امكان تصويربرداري دقيق در علم پزشكي، پرتودرماني و نقش كامپيوتر در تصويربرداري دقيق از بخش هاي آسيب  ديده و تحت درمان با پرتو، IMAC در جراحي، پاتولوژي و كامپيوتر، اينترنت منبعي براي دستيابي به يافته هاي جديد.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |