سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۳ - Feb 22, 2005
كنسرسيوم برنده مناقصه اپراتور
دوم تلفن همراه بازار ايران را رها نخواهد كرد
گروه اقتصادي: به طور قطع برندگان مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه در ايران بازار بكر و دست نخورده اي را كه پس از گذشت ۱۰ سال از حضور اين فناوري هنوز رشد و توسعه چشمگيري نيافته و متقاضيان دريافت خدمات بايد حداقل يكسال براي دريافت اين خدمات در انتظار بمانند و هزينه بالايي نيز بپردازند رها نخواهند كرد.
به گزارش خبرنگار ما اگرچه مصوبه مجلس شوراي اسلامي موجب تغيير برخي از شرايط پيش بيني شده از سوي مجريان براي اجراي قرارداد شده و ضرورت دارد تا با تغيير سهم هريك از طرف هاي قرارداد برخي تحولات مالي در شركت ايرانسل كه براي اجراي اين قرارداد تشكيل شده رخ دهد ولي قطعا شركت هاي ايراني و خارجي دخيل در اين قرارداد كه كنسرسيوم ايرانسل را تشكيل داده اند به هيچ وجه بازار دست نخورده ايران را كه با خيل وسيع متقاضيان روبه رو است رها نخواهند كرد.
اين بازار حداقل تا سه سال از اجرايي شدن اين قرارداد و تا ورود اپراتور سوم در اختيار اين شركت و رقيب اصلي آن شركت ارتباطات سيار وابسته به شركت مخابرات ايران خواهد بود. گزارش خبرنگار ما حاكي است كه مهم ترين تحولي كه در نحوه اجراي اين قرارداد رخ داده است كاهش سهم شركت خارجي كنسرسيوم است كه با توجه به كمبود سرمايه شركت هاي داخلي به نظر مي رسد در توسعه خدمات اين شركت متناسب با سرعت و شتاب تقاضا كمي اختلال ايجاد كند.
اگرچه شركت هاي سرمايه گذاري و بانك هاي داخلي مي توانند بخشي از سرمايه مورد نياز را كه معادل ۶۰ هزار ميليارد ريال برآورد مي شود تأمين كنند ولي احتمال جذب سرمايه از سوي بانك هاي خارجي نيز مي تواند در اين مورد و در صورت پذيرش مخاطرات آن از سوي بانك ها و مؤسسه هاي مالي خارجي بررسي شود.
با توجه به روند موجود پس از تصويب نهايي لايحه از سوي شوراي نگهبان هيأت مديره و مجمع عمومي ايرانسل موضع خود را در اين باره اعلام خواهد كرد و با اجرايي شدن بررسي اين قرارداد انحصار بازار تلفن همراه كه تاكنون در دست دولت بوده است شكسته خواهد شد. با اين روند متقاضيان استفاده از تلفن همراه در ايران به طور قطع در سال هاي آينده از خدمات كمي و كيفي بهتري چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي برخوردار خواهند شد و اين فناوري در كشور همگاني خواهد شد و افراد و اقشار بيشتري با كاهش قيمت از آن بهره مند مي شوند.
علاوه بر اين بازار سياه اين كالا نيز در كشور جمع آوري شده و با حاكميت عرضه و تقاضاي واقعي در اين بخش بسياري از افراد كه به دليل وجود انحصار در اين بازار و نوسان پياپي قيمت و سيمكارت به اين بازار روي آورده اند با بهبود عرضه خدمات به سوي مشاغل ديگر روي خواهند آورد. علاوه بر اين بخشي از سرمايه هاي سرگردان در بخش تلفن همراه كه تا پيش از اين به دليل انحصار حاكم در اين بخش سودآورترين فعاليت تجاري در كشور بود به سوي بخش هاي واقعي تر اقتصاد ازجمله بورس روي مي آورند. البته اگر بازار سوداگرانه ديگري مثل خودرو و يا مسكن اين سرمايه ها را جذب نكند و با مديريت مسئولان اقتصادي اين سرمايه ها به بخش هاي واقعي اقتصاد كه كاركرد مؤثرتري در اقتصاد ملي دارند هدايت شود.
در اين زمينه دكتر معصوم فرديس مجري برگزاري اين مناقصه با اشاره به اين كه كاهش سهم خارجي در اين قرارداد تنها سرعت واردشدن سرمايه و فناوري و انتقال تجربيات مديريتي به كشور را كندتر مي كند خاطرنشان كرد كه دست اندركاران كنسرسيوم ايرانسل در انتظار تصويب نهايي لايحه در شوراي نگهبان و ابلاغ رسمي آن از سوي دولت هستند تا با اعلام موضع در اين بخش فعاليت خود را آغاز كند.

هفته آينده و با حضور رييس جمهوري
فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي افتتاح مي شود
برداشت ايران از حوزه گازي پارس جنوبي به ۱۵۰ ميليون متر
مكعب در روز افزايش يافت
گروه اقتصادي: فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي كه به همت پيمانكاران ايراني و با مشاركت شركت هاي خارجي و با رعايت بيش از ۷۰ درصد مشاركت توليدكنندگان داخلي تجهيزات و خدمات در صنايع نفت و گاز احداث شده هفته آينده با حضور سيد محمد خاتمي رييس جمهوري افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار ما با بهره برداري از اين دو فاز از ۲۸ فاز طراحي شده در حوزه عظيم بزرگ گاز در سواحل خليج فارس روزانه ۵۰ ميليون مترمكعب گاز پالايش شده كه براي مصرف در شبكه گاز كشور توليد مي شود و ۱۸/۲ ميليون مترمكعب گاز اتان و ۱ هزار و ۷۹۴ تن پرويان و هزار و ۱۳۴ تن بوتان براي مصرف در صنايع پتروشيمي و ۸۰ هزار بشكه ميعانات گازي و ۴۰۰ تن گوگرد توليد مي شود.
طرح توسعه فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي در سال ۱۳۷۹ به صورت قرارداد بيع متقابل با هزينه اي معادل يك ميليارد و ۹۲۸ ميليون دلار با مشاركت شركت آجيپ ايتاليا و پتروپارس ايران به نسبت ۶۰ و ۴۰ درصد آغاز شد. درحال حاضر ۵۰ درصد از سهام شركت پتروپارس در اين طرح به شركت نيكو واگذار شد كه سهم طرف ايراني به دو سهم ۲۰ درصدي تقسيم شده است.
اين طرح با هدف رفع كمبود گاز موردنياز داخلي و افزايش حجم صادرات گاز در فصل هاي كم مصرف احداث شده است.

مركز تحقيقات اتاق اسلامي در ايران تأسيس شد
فارس: مسئول برنامه ملي مطالعات جهاني شدن گفت: مركز تحقيقات اتاق اسلامي هفته جاري به طور رسمي در كشور آغاز به كار مي كند.
محمدنهاونديان ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاكنون هيچ نهادي از سازمان كنفرانس اسلامي در ايران وجود نداشت و براي اولين بار مركز تحقيقات اتاق اسلامي در كشور راه اندازي شده است.
وي ادامه داد: رياست اين مركز به عهده رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و معاون آن دبيركل اتاق اسلامي است.
وي اضافه كرد: سه عضو اين مركز از قاره هاي آسيا (مالزي)، آفريقا (مصر) و از بين كشورهاي عربي( اردن )انتخاب شده اند و سه عضو ديگر هم از كشورمان به علاوه مدير عضو اين مركز هستند.
وي مدت عضويت اين اعضا را در مركز تحقيقات اتاق اسلامي سه ساله ذكر كرد و اظهار داشت: بودجه جاري اين مركز از سوي اتاق اسلامي تأمين خواهد شد.

لايحه تشكيلات كلان دولت تا اواخر اسفند
به مجلس ارائه مي شود
فارس: معاون دفتر ساختارهاي سازماني سازمان مديريت و برنامه ريزي ضمن تشريح جزئيات ادغام وزارتخانه هاي دولت در برنامه چهارم توسعه اعلام كرد: تا اواخر اسفند ماه، لايحه تشكيلات كلان دولت تقديم مجلس مي شود.
سليم صمدي خاطرنشان كرد: براساس ماده ۱۳۷ برنامه چهارم توسعه، دولت مكلف است كه لايحه تشكيلات كلان دولت را به مجلس ارائه كند و بر اين اساس دولت پيش نويس اين لايحه را آماده كرد.
وي گفت: موضوع ادغام وزارتخانه ها چندين بار در جلسات شوراي عالي اداري مطرح شد و لايحه پس از طي اين فرايند بايد براي تصميم گيري به دولت ارائه شود.

باتصويب هيات امناي حساب ذخيره ارزي
يك ميليارد دلار از منابع حساب ذخيره ارزي
براي توسعه گردشگري اختصاص يافت
گروه اقتصادي: با تصويب هيات امناي حساب ذخيره ارزي كشور يك ميليارد دلار از منابع اين حساب براي توسعه گردشگري در كشور اختصاص پيدا خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مصوبه كه به درخواست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفته، ذكر شده است كه بانكهاي عامل موظفند طرحهاي سرمايه گذاري بخش غيردولتي از خدمات گردشگري را پذيرفته تا در چارچوب شرايط و ضوابط، قرارداد مربوطه امضا شود.
بنابراين گزارش در حالي هيات امناي حساب ذخيره ارزي چنين تصميمي را اتخاذ كرده است كه برداشتهاي مكرر دولت و همچنين مصوبات مجلس سهم بخش غيردولتي از اين حساب را به شدت كاهش خواهد داد.
براساس اساسنامه حساب ذخيره ارزي ۵۰ درصد از منابع اين حساب بايد به بخش غيردولتي اختصاص پيدا كند.
اين گزارش مي افزايد كه در ۹ ماهه اول سال ۱۳۸۲ دولت بيش از ۳۵ هزار و ۵۳۲ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت كرده بود كه اين رقم در ۹ ماهه اول سال ۱۳۸۳ به بيش از ۳۸ هزار و ۹۳۶ ميليارد ريال افزايش يافت كه رشد حدود ده درصدي را نشان مي دهد.بنابراين گزارش، ميزان مصوب برداشت از حساب ذخيره ارزي براي ۹ ماهه اول سال ۱۳۸۳ معادل ۳۷ هزار ميليارد ريال بوده است.
بنابراين گزارش تاكنون هيأت امناي صندوق مجوز اعطاي ۱۰ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي را تصويب كرده است كه براي ۸/۵ ميليارد دلار آن گشايش اعتبار شده است.
همچنين تا پايان آذرماه سال جاري حدود ۵ ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي واريز شده است.

نتيجه پرونده ال- ۹۰ اين هفته اعلام مي شود
ايسنا: عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي خبر داد: مجلس و اعضاي اين كميسيون در نظر دارند تا قرارداد ال _ ۹۰ را به طور معقولانه و كاملاً كارشناسانه بررسي كنند.
عشرت شايق با اشاره به جلسه هفته گذشته اين كميسيون درباره ال _ ۹۰ كه با حضور اسحاق جهانگيري وزير صنايع، معاونان وي، رئيس سازمان گسترش و نوسازي، رئيس سازمان ايران خودرو، برخي از اعضاي مركز پژوهش ها، كارشناسان و شاكي پرونده، حميدرضا كاتوزيان برگزار شد افزود: نتيجه بررسي هاي اخير بعد از تصميم نهايي كميسيون در اولين جلسه بعد از تعطيلات اعلام خواهد شد.

مجوز تردد خودروهاي ورود موقت تمديد نمي شود
براساس بخشنامه گمرك جمهوري اسلامي ايران مجوز تردد خودروهاي ورود موقت از كشورهاي حاشيه خليج فارس سه ماه است و تمديد نخواهد شد.در بخشنامه مديركل دفتر واردات گمرك به گمرك هاي كشور تأكيد شده است كه ايرانيان متقاضي ورود موقت خودرو بايد داراي شرايط لازم از جمله مقيم بودن در خارج بيش از شش ماه به طور مداوم در آخرين سفر به ايران باشند.

سيمان قشم به عراق، امارات و كويت صادر مي شود
خط دوم آسياب سيمان قشم باتوليد ۳۵ تن در هر ساعت آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي منطقه آزاد قشم، خواجه پيري مدير عامل شركت سيمان قشم در مراسم افتتاح اين خط ضمن اعلام خبر فوق گفت: ظرفيت آسياب اول ساعتي ۲۵ تن بود كه با افتتاح اين خط جديد ظرفيت توليد افزايش يافته و اميدواريم با راه اندازي كامل خط توليد سيمان ظرفيت توليد يك هزار تن در هر روز را داشته باشيم.
وي افزود: بيشترين حجم سيمان توليدي به كشورهاي عراق، امارات و كويت صادر مي شود.
وي با اشاره به مزيت هاي نسبي كشور در زمينه توليد سيمان اظهار داشت: كشورهاي اروپايي و غربي از صنعت سيمان در حال خارج شدن هستند و اين مزيت و فرصتي براي ما است كه در توليد و صادرات سيمان بيش از پيش فعال شويم.

گزارش همشهري از بررسي
بودجه ۸۴ در كميسيون هاي مجلس
* قيمت دلار در سال آينده احتمالاً۸۸۰ تومان تعيين مي شود
* بودجه اي براي افزايش وام فرهنگيان در نظر گرفته خواهد شد
گروه اقتصادي: كميسيون تلفيق بودجه مجلس اين روزها سرگرم بررسي و ارائه لايحه بودجه سال آينده براي تصويب نهايي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي است.
به گزارش خبرنگار ما، در طول چند هفته گذشته پس از ارائه لايحه بودجه به مجلس از سوي رئيس جمهور، بحث هاي مختلفي درمورد اين لايحه و اصلاحات احتمالي در آن از سوي مجلس شوراي اسلامي انجام گرفت كه برخي از اين اصلاحات و تغييرات در قالب مصوبات كميسيون هاي مربوطه و همچنين كميسيون تلفيق انجام شده است.
مرتضي تمدن عضو كميسيون تلفيق و دكتر عباس پور تهراني فرد رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت وگو با خبرنگار همشهري آخرين بحث ها و مصوبات مجلس را تشريح كردند.
مرتضي تمدن در تبيين اصلاحات و تغييرات صورت گرفته در لايحه بودجه سال آينده، با اشاره به اين كه قيمت دلار در سال آينده احتمالا ۸۸۰ تومان خواهد بود، گفت: به علت نقطه نظرات فراوان درمورد نرخ دلار، كميسيون تلفيق هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است ولي احتمالا قيمت دلار بين عدد مورد نظر دولت (۹۱۰ تومان) و پيشنهادات مطرح شده باشد كه اين رقم ۸۸۰ تومان است. وي افزود:  البته پيشنهاد قيمت ۷۹۰ تومان و ۸۵۰ تومان هم در كميسيون داشتيم كه رأي نياورد.وي در رابطه با مصوبات مربوط به نوسازي بافت هاي فرسوده گفت: در اين زمينه كميسيون تلفيق به وزارت مسكن و شهرسازي اجازه داد كه به منظور اجراي پروژه هاي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري براي انتشار و فروش اوراق مشاركت به ميزان ۵۰۰ ميليارد ريال در سال ۸۴ اقدام كند.
تمدن افزود:به شهرداري ها نيز اجازه داده شد با تصويب شوراي شهر و براساس آيين نامه اي كه به تصويب هيات وزيران مي رسد براي سرمايه گذاري در نوسازي بافت هاي فرسوده شهري تا سقف ۵۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت در سال آينده با تضمين خود نسبت به پرداخت اصل و سود منتشر كنند تا درآمدهاي ناشي از فروش اين اوراق صرف نوسازي بافت هاي شهري بشود.محدوده بافت هاي فرسوده نيز مقرر شده براساس تصويب كميسيون هاي ماده ۵ به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران برسد.
تمدن در پاسخ به اين سئوال كه موضوع كاهش بودجه شركت هاي دولتي به كجا رسيده است،گفت: در اين زمينه پيشنهادهاي متعددي در كميته ها مطرح شد و چون بحث زيادي پيرامون بودجه اين شركت ها وجود دارد لذا مقرر گرديد كه ميزان ماليات پرداختي از سوي اين شركت ها به دولت افزايش يابد تا حقوق دولت بالاتر برود و در مورد كاهش سرجمع اعتبارات اين شركت ها كه ۱۰۵ ميليارد تومان بود وضعيت به همان شكلي كه در لايحه دولت آمده است بماند. به عبارتي ديگر كاهش بيشتري در اين زمينه اعمال نشده است.
وي در مورد ديگر مصوبات كميسيون تلفيق گفت:دولت در لايحه بودجه سال ۸۴ براي توسعه روستاها و مناطق عشايري بودجه اي معادل ۶۰۰ ميليارد ريال را در نظر گرفته بود كه در كميسيون اين رقم به يك هزار ميليارد ريال رسيد يعني افزايش معادل ۴۰۰ هزار ميليارد ريال براي آن اعمال شد.تمدن افزود:همچنين كميسيون تلفيق در مصوبه اي ديگر مقرر كرد از محل درآمدهاي ساير منابع استاني حداقل ۴۰ درصد براي توسعه مناطق عشايري و روستايي در نظر گرفته شود. در واقع سقف ۴۰ درصدي در اين زمينه از سوي كميسيون در نظر گرفته شد چراكه قبلا رقمي در اين راستا لحاظ نشده بود.
وي ادامه داد:از مصوبات ديگر مي توان به تخصيص درآمدهاي مربوط به تخليه و دفع فاضلاب در شهرهاي بزرگ چون تهران، اصفهان، شيراز، تبريز و مشهد اشاره كرد كه براساس آن مقرر شد ۱۵ درصد از درآمدهاي اين شهرها در شهرهاي زير ۱۵۰ هزار نفر جمعيت همان استان ها براي توسعه و احداث شبكه فاضلاب آنها هزينه شود. رقم در نظر گرفته شده براي تحقق اين امر نيز ۵۰ ميليارد ريال مقرر شد.اين عضو كميسيون تلفيق در موردتغيير در رقم درآمدها و هزينه هاي پيش بيني شده در لايحه بودجه سال ۸۴ گفت: با توجه به اينكه هنوز مراحل رسيدگي ادامه دارد و شايد هر لحظه رديف هاي درآمدها تغيير كند لذا تا پايان جمع بندي نمي توانيم از قطعيت ارقام درآمدي و هزينه ها سخني به ميان آوريم.پيشنهادات زيادي درباره رديف ها داده شده است و تبصره ها نيز به طور كامل رسيدگي نشده اند.در واقع ارقام درآمدي و هزينه اي هنوز تفكيك نشده اند. پس از جمع بندي پاياني كميسيون تلفيق، ارقام پيشنهادي اعلام خواهند شد.در اين زمينه دكتر عباس پورتهراني فرد رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات نيز در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار پارلماني همشهري با اشاره به موافقت مجلس با لايحه دولت در خصوص جابجايي برخي رديف ها و اعتبارات جذب نشده برخي دستگاه ها گفت: براساس اين موافقت دولت با اختصاص ۸۰۰ ميليارد تومان به آموزش و پرورش كسري بودجه اين وزارتخانه را مرتفع مي نمايد.وي سپس به اقدامات كميسيون آموزش در خصوص آموزش و پرورش در بودجه سال ۸۴ اشاره نمود و گفت: حدود ۴۰۰ ميليارد تومان را براي حق جذب معلمان پيشنهاد كرده ايم كه افزايش ۳۰% را بدنبال خواهد داشت.
همچنين در جهت افزايش وام معلمان ۷ميليون تومان و همچنين افزايش ارتقاي شغلي معلمان بودجه هايي را پيشنهاد نموده ايم و تلاش خواهيم كرد كه در مجلس تصويب شود. مشروح مصاحبه دكتر عباسپور در صفحه ۸ روز چهارشنبه ۵/۱۲/۸۳ همشهري به چاپ خواهد رسيد.

قيمت طلا و ارز
نوع --- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۹۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۵۷۰


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |