سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۳
مجري  برنامه تلويزيوني انگلستان:
قلبم را در ايران جا گذاشتم 
علاقه مفرطي به اصفهان دارد و بهترين تفريح را نوشيدن قهوه در جواريك ساختمان قديمي يا پل مشهور اين شهر مي  داند و دوست دارد پس از آن قليان بكشد
030102.jpg
سيد حسين غضنفري 
دن كرويكشنك مجري يكي از كانال هاي تلويزيوني انگلستان در مصاحبه با روزنامه معتبر گاردين مي  گويد:
قلبم را در ايران جا گذاشتم. وي در گفت وگويي كوتاه با روزنامه مشهور گاردين مي  گويد: بودن در ايران واقعا لذتبخش است. مردم ايران رفتاري بسياردوستانه دارند. فرهنگ اين كشور ريشه هاي عميقي دارد و امپراتوري پارسها 2500 سال پيش و تا قبل از حمله اسكندر مقدوني بسيار قدرتمند بوده است.
علاقه مفرطي به اصفهان دارد و بهترين تفريح را نوشيدن قهوه در جواريك ساختمان قديمي يا پل مشهور اين شهر مي  داند و دوست دارد پس از آن قليان بكشد. او آرزو دارد تا بهترين روزش را در شهر اصفهان سپري كند. وي با ارايه تاريخچه كوتاهي از اين شهر به روزنامه گاردين گفت: مايلم تا اول صبح در بازار اصفهان قدم بزنم و به دنبال قاليچه دلخواهم بگردم. قاليچه اي بخرم و آن را به آدرس خانه ام بفرستم. موقع عصر هم دوست دارم در ميدان تاريخي شهر و كنار حوض بزرگ ميدان قدم بزنم و مغازه  هاي اطراف ميدان را تماشا كنم و به مسجد زيبايي كه در آنجا هست بروم و يكي دو ساعت را در زير سايه مسجد (امام) باشم. اين مسجد علاوه بر آنكه مكاني دل  انگيز است، يك شاهكار معماري نيز به شمار مي  رود. وي به علاقه مندان سفر به اصفهان توصيه مي  كند كه به همراه خود دلار داشته باشند چرا كه از هر ارز ديگر پرطرفدارتر است. قيمت بليت رفت و برگشت از فرودگاه هيثرو لندن به تهران 412 پوند است.
البته او بهترين تعطيلاتش را در اصفهان تجربه نكرده است. بهترين سفر وي به كلكته هند مربوط مي شود و ساختمان ها و مردم جالب اين شهر. اما نحوه توصيف او از ايران در نوع خود جالب و عجيب است. اين مجري مشهور تلويزيوني طوري از ايران و اصفهان تعريف مي  كند كه انگار سرزمين مادري اوست و وي نسبت به اين كشور عرق ملي دارد.
دن قرار است از روز 21 فوريه مجري يك برنامه مستند توريستي باشد كه ساعت 21 به وقت انگليس از شبكه بي .  بي .  سي 2 درباره 80 نقطه مختلف دنيا پخش شود. او كتابي نيز درباره مشاهداتش از اين سفرها توسط انتشارات ويدنفلد و نيكولسن به چاپ خواهد رساند كه قيمت آن 20 پوند اعلام شده است. در اين كتاب نيز مي  توان جلوه هايي از طبيعت و فرهنگ ايران را خواند كه عمدتا توصيف هايي مثبت است.

افزايش طول عمر ايراني هاي مقيم سوئد
030108.jpg
مركز آمار سوئد دست به يك تحقيق جالب زده است كه در آن نشان داده مي شود مهاجرت به سوئد چه تاثيري بر متوسط طول عمر گروه هاي مختلف مهاجر مقيم سوئد در مقايسه با طول عمر آنها در كشور هاي خودشان گذاشته است. اين بررسي بسيار جالب در مورد ايرانيان نشان مي دهد يك زن ايراني كه از ايران به سوئد مهاجرت كرده در مقايسه با ايران 6 / 14 سال بيشتر عمر كرده و هر مرد ايراني كه از ايران به سوئد مهاجرت كرده به طور متوسط 1 / 9 سال بيشتر عمر مي كند. استاندارد بالاي خدمات درماني در كشور جديد از دلايل افزايش اين طول عمر عنوان مي شود. اين بررسي همچنان نشان مي دهد كه بر طول عمر همه گروه هاي مهاجري كه به سوئد مهاجرت كرده اند، افزوده شده است.يك زن آمريكايي كه از آمريكا به سوئد مهاجرت كرده است 1 /4 سال و يك مرد آمريكايي كه از آمريكا به سوئد مهاجرت كرده است 5 /4 سال بيشتر عمر مي كند. يك زن انگليسي كه به سوئد مهاجرت كرده است 4 / 2 سال بيشتر و يك مرد انگليسي كه به سوئد مهاجرت كرده است به طور متوسط 3/ 5 سال بيشتر عمر مي كند. در ميان كل مليت هاي مختلف جهان كه به سوئد مهاجرت كرده اند تنها يك كشور است كه طول عمر اتباع آن پس از مهاجرت به سوئد كمتر شده است و اين كشور فنلاند است. البته اين كاهش با توجه به تساوي سطح زندگي در سوئد و فنلاند بسيار اندك است.
از طول عمر يك زن فنلاندي پس از مهاجرت به سوئد۳‎/۰درصد و از طول عمر يك مرد فنلاندي پس از مهاجرت به سوئد 5/0 درصد كاسته شده است از جالب توجه ترين نتايج اين بررسي آن است كه در ميان زنان همه مليت هاي مهاجر در سوئد گروهي كه پس از مهاجرت به سوئد بيشترين طول عمر را كسب كرده اند زنان از كشور ايران هستند كه طول عمرشان در مقايسه با كشور خود 6 / 14 سال افزايش پيدا كرده است. در ميان مردان مهاجر، مرداني كه از كشور اتيوپي به سوئد مهاجرت كرده اند بيشتر از همه بر متوسط طول عمرشان در مقايسه با كشور خود افزوده شده و نزديك به 24 سال! بيشتر عمر مي كنند.

نوزاد 81 مال كي بود!
030093.jpg
در روزگاران قديم اگر كسي پس از چند سال مي خواست ادعا كند كه كسي فرزند او است، تنها كافي بود يك نشاني مشخص از بدن او بدهد، مثلا يك خال روي شكم يا ...، اما امروزه با استفاده از فن آوري روز و با انجام آزمايش DNA به راحتي مي توان پدر و مادر واقعي را از ميان مدعيان شناسايي كرد.
خيلي مطمئن و با اعتماد به نفس در جلسه دادگاه نشسته و منتظر اعلام راي دادگاه بود. شكي نداشت كه دادگاه به نفع او راي خواهد داد. قاضي راي دادگاه را اعلام كرد؛ طبق آزمايش هاي DNA ، نوزاد 81 متعلق به آقا و خانم جياراجا است.
نوزاد 81 پسر بچه 4 ماهه اي است كه پدر و مادرش او را در حادثه سونامي گم كرده بودند و مي پنداشتند كه نوزادشان زير آوار جان باخته است، ولي يكي از اهالي محل توانسته بود نوزاد را از زير آوار بيرون بكشد و به بيمارستان تحويل دهد. از آنجا كه اين نوزاد هشتاد و يكمين نفري بود كه در اثر فاجعه 26 دسامبر به بيمارستان منتقل مي شد، وي را نوزاد 81 نامگذاري كردند.
پيش از اين ماه، آقاي جياراجا و همسرش به اتهام تلاش براي ربودن نوزاد 81 از بيمارستان دستگير و به قيد كفيل آزاد شدند. پس از آن به همراه 7 زوج ديگر كه هر كدام مدعي بودند پدر و مادر واقعي نوزاد 81 هستند راهي دادگاه شدند تا تكليف كار مشخص شود. جياراجا از اهالي سريلانكا است و به جز همسرش، تمامي اعضاي خانواده خود را در زلزله اقيانوس هند از دست داده است و در حال حاضر در كمپ كالمونيا روزگار مي گذراند. پدر و مادر راضي از به دست آوردن جگر گوشه شان پس از دادگاه به خبرنگار آسوشيتدپرس گفتند: ما خيلي خوشحاليم و از اينكه خداوند پسرمان را دوباره به ما بازگرداند، شكر گزاريم. حادثه سونامي جان بيش از 200 هزار نفر را در اطراف اقيانوس هند گرفت كه نزديك به 31 هزار نفر آن را قربانيان سريلانكايي تشكيل مي دادند و به عبارتي حدود 40 درصد قربانيان سريلانكايي كودك بودند و يك هزار كودك ديگر يتيم شدند.

ادعاي مجري مهمترين مراسم سينمايي هاليوود:
اسكار فقط براي احمق هاست!
030105.jpg
حسام گلبري-اظهارات اخير كريس راك، كمدين سينما و مجري آينده مراسم اسكار درباره اين مراسم، مسوولان برگزار كننده را به فكر واداشت تا به نوعي اين اظهارات را رفع و رجوع و سمبل كنند.
راك در گفت وگو با مجله اي گفته بود: كدام آدم عاقلي وقت خود را صرف تماشاي اين برنامه مضحك مي كند؟ اگر پيدا كرديد، يكي از آنها را به من نشان بدهيد. ناراحتي او بابت ناديده گرفتن ژانر سينماي كمدي در اين مراسم است: مسوولان اسكار به كمدي توجهي ندارد و معمولا افراد زيادي هم در اين رشته نامزد نمي شوند، پس چرا بايد  آن را تماشا كنم؟
به عقيده او مراسم اسكار يك رويداد كاملا تشريفاتي است و وسيله اي است براي به نمايش گذاشتن ابلهان و سرگرمي  احمق ها!
سخنان راك، شايعات بسياري را در سايت هاي اينترنتي به راه انداخته است. در يكي از سايت ها به نقل از يكي از مسوولان برگزاري مراسم اسكار كه نامش فاش نشده آمده است: در پي اظهار لطف جناب راك به اسكار، ما هم به او لطف مي كنيم و فرد ديگري را به عنوان مجري بعدي مراسم اسكار در نظر مي گيريم.
اما طراح جايزه اسكار، گيل گيتس روز دوشنبه در بيانيه اي اعلام كرد او و آكادمي اسكار از راك پشتيباني مي كنند و هيچ يك از اعضاي اين آكادمي در اين زمينه مقصر نيستند.
گيل گيتس مي گويد: مراسم اسكار امسال با اجراي كريس راك بسيار جالب و خنده دار خواهد بود و تفسير اخير راك از اسكار بيشتر به آن جهت بوده است تا به مردمي كه تصورمي كنند مراسم اسكار كسل كننده است، بفهماند كه اينطور نيست و اسكار مراسمي بسيار لذتبخشي است.
عده اي بر اين باورند كه شبكهABC در حال دامن زدن به اين جنجال است تا از كنار آن توجه مردم و مخصوصا جوانان را بيشتر به اسكار جلب كند.
قرار است شبكه ABC هفتاد و هفتمين مراسم اهداي جوايز اسكار را در تاريخ 27 فوريه به طور مستقيم ولي با چند ثانيه تاخير پخش كند.
البته چندان مشخص نيست كه كريس راك به چه جهت در مورد اسكار اين چنين حرف هايي زده است. شايد به خاطر شوخ طبعي ذاتي اش باشد و شايد هم كنايه اي نيش دار به مسوولان برگزار كننده اسكار.
اما هرچه هست با وجود مجري گري كمدين هايي مثل بيلي كريستال كه در سالهاي قبل اجراي اين مراسم را به عهده داشت، توجه چنداني به سينماي كمدي در اسكار نمي شود و كمتر پيش مي آيد كه جوايز به كمدين هاي سرشناس تعلق بگيرد. البه روبرتو بنيني،  كمدين ايتاليايي كه دو سال قبل جايزه برد، يك استثنا در اين زمينه محسوب مي شود.

دكه
030087.jpg
شاه بعدي: ويليام 
روزنامه انگليسي ديلي اكسپرس با دهن كجي به پرنس چارلز، با فونت درشت اينچنين تيتر زد: ويليام شاه بعدي خواهد بود! در انگلستان مدتي بحث بر سر اين مساله است كه آيا پرنس چارلز بايد شاه بعدي انگلستان باشد يا خير. بسياري به خاطر بالا رفتن سن وي مايلند تا ويليام نوه ملكه بريتانيا، پادشاه بعدي آنان باشد.
030090.jpg
ماتم در چين 
روزنامه شانگهاي ديلي در تاريخ 16 فوريه جز چاپ اخبار دلخراش هيچ چيز ديگري ندارد! عنوان اول اين روزنامه به كشته شدگان حادثه معدن چين اختصاص دارد. در اين حادثه بيش از 200 معدنچي كشته شدند. در پايين صفحه خبر حادثه مسجد ارگ تهران را مي  خوانيم. به نوشته اين روزنامه، در اين حادثه دلخراش 59 نفر كشته و بيش از 350 نفر مجروح شدند. خبر ناگوار سوم صفحه اول هم به ماتم و عزاداري در لبنان به خاطر مرگ رفيق حريري اشاره دارد.
030099.jpg
افزايش تنش در خاورميانه 
يو اس اي تودي: اين روزنامه آمريكايي همانند بسياري ديگر از روزنامه هاي آمريكايي، خبر فراخواندن هيات سياسي آمريكايي از سوريه را به چاپ رسانده است. تنش بين دو كشور در حال افزايش است.
در قسمت ديگري اين روزنامه خبر از افزايش امنيت اينترنت اكسپلورر، توسط شركت مايكروسافت داده است.
030096.jpg
۲۰۳ قرباني 
روزنامه عرب نيوز از معدود روزنامه هاي انگليسي زبان عربستان، يكي از مهمترين عناوين خود را به كشته شدن 203 معدنچي در كشور چين اختصاص داده است. در چين هرچند وقت يكبار شاهد شنيدن چنين اخبارهايي هستيم. اين روزنامه خاورميانه اي همچنين خبر بازگشت اعتراض آميز سفير آمريكا از سوريه را به چاپ رسانيده است.

سرقلم
رديف ميرزاعبدالله با دستخط كامكار
كتاب رديف ميرزاعبدالله براي سنتور توسط پشنگ كامكار به چاپ رسيد. پشنگ كامكار براي اولين بار رديف ميرزاعبدالله را براي سنتور توسط انتشارات درويش خان به چاپ رسانده است.
اين كتاب 259 صفحه اي، شامل سرفصل هايي چون دستگاه شور، آواز، ابوعطا، بيات ترك، بيات كرد، آواز دشتي، دستگاه نوا، دستگاه همايون، راست پنج گاه، چهارگاه و سه گاه است.
تاكنون رديف ميرزا عبدالله فقط براي تار و سه تار تنظيم شده بود و پشنگ كامكار براي اولين بار آن را براي سنتور تنظيم كرده است.
پشنگ كامكار، فرزند حسن كامكار، در سال 1330 در شهر سنندج و در خانواده اي هنرمند متولد شد. او در اوايل نوجواني (۱۲ سالگي) با راهنمايي هاي برادر بزرگتر، هوشنگ، فراگيري ساز سنتور را آغاز كرد. تنها منبع موجود در آن زمان كتاب تازه منتشر شده استاد فرامرز پايور بود. بزرگان سنتورنواز ساكن تهران بودند و پشنگ نوجوان در سنندج.
پشنگ كامكار دراين باره مي  گويد: در آن زمان تنها كساني كه مي  توانستند مرجعي باشند براي رفع مشكلات و سوالات، پدر و برادر بزرگ ترم بودند. البته وقتي نوبت به مسايل تخصصي  تر نوازندگي سنتور رسيد كمك آنها هم محدودتر شد زيرا ساز تخصصي پدر ويولن بود و برادرم نيز مدتي بود كه به صورت تخصصي به ويولن مي  پرداخت. مسايلي از قبيل طرز مضراب گرفتن، مضراب زدن، حركت دست و ... مجهولاتي بود كه خودم بايد آنها را پيدا مي كردم .حدود 2 سال بعد از آن تاريخ فرامرز پايور كنسرتي را در سنندج ترتيب داد. همانجا بود كه پشنگ كامكار براي اولين بار فيگور و استيل يك نوازنده حرفه اي سنتور را مي  بيند و متوجه اشكالاتي در فيگور و حالت نوازندگي خود  شد: ... دو يا سه سال مضراب را اشتباه مي  گرفتم. تا اينكه استاد پايور به همراهي خانم خاطره پروانه براي اجراي كنسرت به سنندج آمدند. در سالن كنسرت از دور حركات دست استاد پايور را نگاه مي كردم و متوجه اشكالات دست خودم مي  شدم. متوجه شدم كه مضراب را بايد با كمك مچ حركت داد نه انگشتان ... .
به همراه ساير برادران و خواهرم، قطعات و ملودي هاي كردي را به صورت گوشي و بدون نت با هم تمرين مي  كرديم. آنقدر يك قطعه را گوش مي  كرديم و سپس روي آن تمرين مي  كرديم كه به اصطلاح ملودي ها برايمان روان مي  شد.

چارچوب
030111.jpg
به مناسبت صدمين سالگرد معرفي تئوري نسبيت توسط آلبرت اينشتين، نابغه رياضي و فيزيك در مراسمي با شركت يكهزار و 500 نفر در دانشگاه جورج واشنگتن، استيون هاوكينگ، بزرگترين دانشمند زنده جهان، مدال گرفت. هاوكينگ كه به فلج كامل دچار است، با استفاده از يك سيستم كامپيوتري سخن مي گويد. او 29 سال پيش تئوري حفره سياه را ابداع كرد. وي نشان داد كه تئوري نسبيت اينشتين از انفجار شگرف يا Big Bang آغاز مي شود و به آنچه حفره سياه ناميده مي شود خاتمه مي يابد و تنها با وحدت تئوري نسبيت عام و تئوري كوانتوم است كه مي توان اين نتيجه را گرفت.
او يك چهره محبوب و دوست داشتني در تمام جهان است كه به واسطه توانايي هاي علمي و البته پيروزي مقابل ناتواني بدني الگوي بزرگ محسوب مي شود.

كوتاه تر از گزارش
ما همه خوبيم 
بريتني اسپيرز و همسرش كوين فدرلاين شايعات پيرامون ناكامي در ازدواجشان را رد كردند. روزنامه ها و مجلات آمريكايي پيش از اين نوشته بودند كه بريتني اسپيرز 22 ساله به خاطر قماربازي و دايم الخمر بودن شوهر 27 ساله اش قصد دارد از او جدا شود، اما اين زوج اين اخبار را تكذيب كردند و ابراز داشتند كه از داشتن يكديگر خوشحال هستند. پيش از اين براد پيت و همسرش جنيفر آنيستون هم شايعات مربوط به جدايي از يكديگر را رد كرده بودند، اما در آخر در دام طلاق افتادند.
شاه، شاه است!
رسانه هاي گروهي سوازيلند ( يك كشور آفريقايي) اعلام كردند كه پادشاه اين كشور براي هر كدام از 10 همسر خود يك اتومبيل بي ام و مدل بالا خريده است كه اين اتومبيل ها 820 هزار دلار براي او هزينه داشته . ميس واتي سوم، پادشاه ولخرجي است كه 10 زن و سه نامزد دارد. اتومبيلي كه اين شاه 36 ساله در دسامبر سال گذشته براي خود خريده داراي يك تلويزيون، دي وي دي، 21بلندگو، يخچال، تلفن بي سيم و امكانات بسيار ديگري است در سالهاي اخير او از مجلس اين كشور مبلغ۵‎/۱ ميليون دلار بابت ساخت منزل هريك از همسرانش مطالبه كرده است. اويك هواپيماي جت سلطنتي به قيمت 45 ميليون دلار خريده و اگر اعتراضات مردمي نبود، قصد خريد يك جت لوكس ديگر را داشت. سوازيلند كشورفقرنشين آفريقايي با 40 درصد نرخ بيكاري است و در حدود 70 درصد از مردم اين كشور - كه شامل يك ميليون نفر مي شود- با درآمدي كمتر از روزي يك دلار زير خط فقر زندگي مي كنند. دو ماه قبل نيز پادشاه يك كشور آفريقايي به خاطر خريد يك اتومبيل لوكس 500 هزار دلاري مورد انتقاد قرار گرفته بود.
030114.jpg
۷۴ هزار سال محكوميت براي مظنونين 11 سپتامبر
پدرو رابيرايس، به دنبال وضع محكوميتي سنگين براي 3 عضو گروه القاعده است كه از مظنونين اصلي حادثه 11 سپتامبر به شمار مي آيند. از ميان جمع 18 نفري كه احتمال مي رود جزو سازمان تروريستي باشند، ممكن است عمادياركاس، ادريس چبلي و غاصب الابرش به 25 سال حبس به ازاي هر كدام از 2973 نفر قرباني 11 سپتامبر، محكوم شوند. هر چند زمان مشخصي براي محاكمه اين افراد تعيين نشده، اما زمان حدودي آن ماه مارس اعلام شده است. با اين حساب قبل از اجراي حكم بايد به تروريست ها آب حيات داده شود!
ساخت اسلحه آمريكايي  توسط بلژيك 
يك كمپياني بزرگ بلژيكي موفق شد قرارداد ساخت اسلحه براي ارتش ايالات متحده آمريكا در راه مبارزه با تروريسم را امضا كند.
اين كمپاني كه در اطراف شهر لي يژ قرار دارد توانست از بين 30كمپاني كه از تمام نقاط دنيا تقاضاي ساخت اسلحه براي آمريكا را داده بودند. برنده اين مناقصه شود و براساس قراردادي، صدها هزار تفنگ جنگي  بسازد.
در 30 نوامبر 2004 كارخانه Fn Herstal توانست يكي از كمپاني هاي مورد نظر آمريكا قرار بگيرد. بالاخره آمريكايي ها با مطالعه 15 نمونه از اسلحه تهاجمي SCAR كاليبر 56/5 تا 62/7 ميلي متر ساخت اين كارخانه در اين هفته، رسما خبر گزينش اين كمپاني براي توليد 150 هزار اسلحه در سال 2005 را اعلام كردند.
به گفته منابع آمريكايي از آنجا كه به شمار زيادي از اين اسلحه نيازمند هستند چنانچه پروژه سال 2005 به خوبي اجرا شود و به دست آنها برسد، آنها قرارداد خود را براي سالهاي آينده نيز تمديد خواهند كرد.
اين اسلحه ها در بلژيك ساخته خواهند شد، ولي در ايالت كارولايناي جنوبي آمريكا مونتاژ و به كارشناسان و نيروهاي ويژه ضدتروريسم ارتش آمريكا واگذار مي شوند.
اين در حالي است كه آمريكايي ها خودشان منبع ساخت سلاح هاي متنوع هستند.
نام كامل اسلحه هاي توليدي:
(Assault Rifle) USA/Belgiun FN SCAR - Special Forces Combat

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |