چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳
نظرسنجي درباره طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در تهران
مالكان خودرو فرسوده چه مي گويند؟
010167.jpg
بنا بر آمار منتشر شده از سوي سازمان محيط زيست ايران سالانه ۲۰۰ هزار خودرو به مجموع خودروهاي فرسوده كشور افزوده مي شود. همچنين اين آمار اضافه مي كند كه در حال حاضر بيش از ۸۰۰ هزار خودرو با سن ۳۰ سال در كشور وجود دارد و حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نيز با سن بالاي ۲۰ سال در كشور موجود است.
درباره ضرر و زيان هاي ناشي از تردد خودروهاي فرسوده در كشور تاكنون مسئولان و كارشناسان ذيربط مباحث متعدد و گوناگوني را متذكر شده اند كه از آن جمله مي توان به اتلاف مصرف بنزين در اين نوع خودروها اشاره كرد. بنا بر آمار منتشر شده هر خودرو در سال معادل يك هزار دلار يارانه سوخت دريافت مي كند كه اين رقم در خودروهاي فرسوده به دليل قدمت آنها، به صرفه چرخه اقتصاد ملي نيست.
همچنين نتايج كارشناسي تست ۳۲۳ خودرو در كشور نشان داده است كه به ازاي هر سال قدمت خودرو مصرف سوخت در آن حدود يك درصد افزايش مي يابد!
با نگاهي به آمار موجود ملاحظه مي شود مجموع خودروهاي فرسوده كشور اعم از سواري و باري، حدود ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار خودرو است كه بالا بودن مصرف سوخت در اين نوع خودروها موجب شده تا روزانه ۸۰۰ هزار دلار به اقتصاد ملي ضرر و زيان وارد  شود.
از آمار فوق مي توان چنين نتيجه گرفت كه در مجموع روزانه از محل بودجه سالانه كشور كه بايد صرف توسعه و رشد اقتصادي كشور شود حدود ۷۰۰ ميليون تومان صرف سوخت رساني به خودروهاي فرسوده  مي شود كه اين رقم در سال بالغ بر ۲۵۵ ميليارد تومان قابل محاسبه است!
در حقيقت از اين مبالغ كه بايد در جهت تسريع طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده و در نتيجه جلوگيري از ادامه هدر رفت ثروت ملي بهره گرفته شود، هم اينك در يك چرخه باطل، سرمايه كشور سوزانده مي شود و ضمن آنكه ادامه آن هم با شيوه كنوني امكان پذير نيست!
010170.jpg
در كنار مقوله اتلاف سوخت در خودروهاي فرسوده بايد اتلاف اكسيژن و هواي قابل تنفس براي مردم را نيز افزود. آمارها نشان داده اند كه هر خودروي فرسوده فقط براي پيمودن يك كيلومتر مسافت، اكسيژن مورد نياز ۲۰۰ نفر را در شبانه روز مي سوزاند و تا ۸ برابر وزن خودرو توليد دي اكسيدكربن مي كند!
به نظر مي رسد كه تردد خودروهاي فرسوده با رشد روز افزون آن با طرح ها و برنامه هاي فعلي چندان هماهنگ نباشد.
چندي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده كه براي سال اول اجراي آن خروج ۲۰ هزار خودرو فرسوده را در سال جاري در نظر دارد از موضوعات بحث برانگيز در محافل مختلف خبري، كارشناسي، توليدكنندگان و مالكان خودروهاي فرسوده بوده و هست.
مالكان خودروهاي فرسوده طرح جايگزيني را طرح بسيار محدود و ناكارا و با شرايط انتفاعي براي توليدكنندگان خودرو و شرايط طاقت فرسا براي مصرف كننده ياد مي كنند و مسئولان ذيربط نيز تأمين اعتبارات لازم براي اجراي اين طرح را جهت اعطاي تسهيلات مالي به عنوان دغدغه مهم خود ياد مي كنند. عملكرد خودروسازان نيز در اين مسير به منظور حفظ سوددهي فعاليت اقتصادي شان با چالش هاي مهم رو در رو است.
به هر تقدير، پرسشگران گروه پژوهش همشهري نيز با اتكا به اين موضوع مهم ملي به سراغ دارندگان خودروهاي فرسوده رفته اند و از آنان درباره مسائل پيش رويشان در خصوص اهداف طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، تعريف خودروي فرسوده، ميزان رضايت و موافقتشان با اجراي اين طرح و آمادگي و يا دلايل عدم آمادگي آنها براي مشاركت در اين طرح پرسش كرده اند.
حاصل اين گفت وشنودها و نظرسنجي، فرآيند نهايي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده را در آخرين چرخه آن يعني سبد خريد مالكان خودرو فرسوده به عنوان اصلي ترين هدف اين طرح منعكس كرده است.
در اين طرح نظرسنجي كه از ۱۰۰ نفر دارنده خودروي فرسوده اعم از راننده تاكسي خطي و يا تاكسي شهري، راننده خطي غيرآرم تاكسي و رانندگان آژانس و رانندگان شخصي داراي شغل دوم در برخي خيابانهاي تهران شامل خطوط شهري شريعتي- آزادي، شريعتي- شهرك قدس، شريعتي- جنت آباد، پل سيد خندان- تجريش، سيدخندان- چهارراه اشراق، تجريش- رسالت، تجريش- ونك، تجريش- آزادي، ولي عصر- صادقيه، ولي عصر_ آزادي، هفت تير- آزادي، سعادت آباد- انقلاب، انقلاب- شهرك قدس، ونك- آزادي و آزادي- تهرانپارس پرسش شده است.
در اين پرسش و پاسخ ها نكات قابل توجهي در خصوص مسائل پيش روي مالكان خودروهاي فرسوده در حال تعويض و يا در انتظار تعويض و يا عدم توان مالي براي تعويض به دست آمده است كه مي تواند بخشي از معضلات موجود در روند جايگزيني خودروهاي فرسوده را از ديد برخي از صاحبان اين نوع خودروها منعكس كند. در اين طرح همچنين از چند راننده كه به تازگي خودروي سمند جديد دريافت كرده اند نيز پرسش شده است.
پاسخ دهندگان درباره وضعيت فروش اقساطي خودروهاي جايگزين، نبودن تسهيلات مناسب و لازم براي صاحب خودروي فرسوده به منظور ايجاد ترغيب و تشويق آنها در جايگزيني خودرو فرسوده شان، نامعلوم بودن وضعيت تعويض خودروهاي فرسوده موجود شهرهاي غير از ۷ شهر بزرگ اعلام شده، روند كند جايگزيني و نامرغوب بودن خودروهاي نو تحويلي و ... پاسخ هاي مشروحي ارائه داده اند كه بررسي تطبيقي اين نتايج با اهداف اجرايي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده مي تواند در اجراي بهتر و سريع تر طرح مؤثر افتد.
010158.jpg
جزييات اين طرح را در پي مي خوانيد:
جنس و سن پاسخگويان
از ميان ۱۰۰ نفر پاسخگو در اين طرح نظرسنجي معادل ۳/۱ درصد زن و معادل ۷/۹۸ درصد مرد مي باشند. حداقل سن پاسخگويان ۲۴ سال و حداكثر سن آنها ۶۵ سال مي باشد.
از ميان پاسخگويان يك نفر زن راننده ۴۷ ساله نيز وجود دارد.
سطح تحصيلات
از ۱۰۰ نفر پاسخگو به پرسشهاي گروه پژوهش همشهري معادل ۳/۱۱ درصد داراي تحصيلات تا سطح ابتدايي، ۱۵ درصد داراي مدرك تحصيلي سيكل، ۶/۲ درصد پيش دانشگاهي، ۳/۵۶ درصد ديپلم، ۸/۳ درصد فوق ديپلم، ۱۰ درصد كارشناس و ۳/۱ درصد كارشناس ارشد مي باشند.
از ميان پاسخگويان داراي مدرك كارشناسي مي توان به رشته هايي همچون حسابداري، كشاورزي، روانشناسي، جامعه شناسي، تاريخ و... اشاره كرد. از ميان پاسخگويان داراي مدرك فوق ديپلم نيز رشته هاي نقشه كشي، ادبيات، اقتصاد و تاريخ وجود دارد.
در بين پاسخگويان يك نفر هم زن با مدرك سيكل به عنوان راننده مشغول به كار است.
شغل پاسخگويان
معادل ۵/۲ درصد پاسخگويان داراي شغل آزاد و ۵/۲ درصد نيز كارمند بوده كه در ساعات غيركاري و اداري خود به شكل كمك خطي تاكسي و يا آزاد مسافركشي مي كنند.
از ميان پاسخگويان، معادل ۵ درصد راننده آژانس مي باشند و معادل ۵/۲ درصد نيز بازنشسته كه در خط تاكسي و يا در خطوط غيرتاكسي رانندگي مي كنند.
010224.jpg
7/۳۸ درصد پاسخگويان نيز راننده تاكسي خطي و ۸/۳۳درصد آنان راننده خطي غيرتاكسي مي باشند.
۱۵ درصد پاسخگويان نيز راننده تاكسي شهري مي باشند.
نوع خودرو
معادل ۸/۸۳ درصد پاسخگويان داراي خودروي پيكان، معادل ۵/۷ درصد داراي خودروي سمند (جديد) و ۸/۸ درصد نيز داراي انواع خودرو شامل شورلت، رنو ،۲۱ فيات، تويوتا و پژو ۴۰۵ مي باشند.
از ميان خودروهاي مورد اشاره بالا، معادل ۵/۵۷ درصد آنها از نوع آرم تا كسي شامل پيكان، سمند و رنو ۲۱ مي باشد. معادل ۳۵ درصد داراي خودرو خطي غيرتاكسي از نوع پيكان و يا خودروهاي ديگر مي باشند. ۵/۷ درصد خودروها نيز از نوع پيكان در آژانس ها بوده و يا به صورت غيردائمي در شهر براي مسافركشي استفاده مي شود.
سال ساخت خودرو
در مجموع معادل ۳/۷۱ درصد پاسخگويان از عمر خودروي آنها ۱۰ سال تا حداكثر ۴۳سال گذشته است.
براين اساس معادل ۵/۲ درصد پاسخگويان داراي خودروي سال ،۱۳۴۹ معادل ۳/۱ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۵۰ معادل ۳/۱ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۵۲ معادل ۳/۱ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۵۳ معادل۳/۱ درصد داراي خودروي ۱۳۵۴ ، معادل ۸/۳ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۵۵ معادل ۵/۲ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۵۶ معادل ۵/۷ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۵۷ معادل ۵/۲ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۵۸ معادل ۸/۸ درصد داراي خودروي سال ۱۳۵۹ مي باشند.
010227.jpg
همچنين معادل ۳/۶ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۶۰ معادل ۸/۳ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۶۱ معادل ۵/۷ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۶۲ معادل ۸/۸ درصد داراي خودروي سال ۱۳۶۳ و معادل ۳/۱ درصد داراي خودروي سال ۱۳۶۴ و معادل ۸/۳ درصد نيز داراي خودروي سال ۱۳۶۵ مي باشند.
از ميان پاسخگويان معادل ۵/۲ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۶۹ ۵ درصد داراي خودروي سال ،۷۰ ۵/۲ درصد داراي خودروي سال ،۱۳۷۲ ۸/۳ درصد داراي خودروي سال ۱۳۷۳ و معادل ۳/۶ درصد داراي خودروي ۱۳۷۵ مي باشند.
۳/۶ درصد پاسخگويان نيز داراي خودروي سال ،۱۳۷۶ ۵/۲ درصد داراي خودروي سال ۱۳۷۷ مي باشند.
۸/۳ درصد پاسخگويان داراي خودروي سال ۱۳۸۲ و ۸/۳ درصد نيز داراي خودروي سال ۱۳۸۳ مي باشند.
در مجموع مي توان چنين جمع بندي كرد كه معادل ۸/۳۸ درصد پاسخگويان داراي خودرو از سال ۱۳۶۰ به قبل از آن هستند. معادل ۷/۲۷ درصد پاسخگويان داراي خودرو بين سال هاي ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۹ مي باشند و معادل ۶/۱۷ درصد داراي خودرو بين سال هاي ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ و معادل ۸/۹ درصد نيز داراي خودروي بين سال هاي ۷۶ تا ۱۳۷۷ مي باشند.
فقط ۶/۷ درصد آنان صاحب خودروي ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ مي باشند، كه اين گروه اقدام به تعويض خودروي فرسوده خود كرده اند. همچنين از ميان پاسخگوياني كه داراي خودروي پيكان مي باشند مدل خودروي آنها بين سال هاي ۱۳۴۹ تا ۱۳۷۷ مي باشد. از ميان پاسخگويان داراي خودرو سال ۷۰ به بالا براين باورند كه سن تنها عامل مؤثر در شناسايي خودروي فرسوده نيست و اين گروه بيشتر صاحب پيكان هستند.
010164.jpg
* به نظر شما فرسودگي خودرو تا چه حد در اتلاف مصرف بنزين مؤثر است؟
- از ميان پاسخگويان معادل ۳/۱۱ درصد براين باورند كه فرسودگي خودرو خيلي زياد در مصرف بنزين تأثير دارد و معادل ۳۰ درصد اين موضوع را زياد ارزيابي كرده اند. معادل ۳۰ درصد نيز فرسودگي خودرو را تا حدي مؤثر در مصرف بنزين ذكر كرده اند و ۲۵ درصد نيز اين عامل را بي تأثير مي دانند. ۸/۳ درصد نيز به اين پرسش پاسخي نداده اند.
خودروي شما در هفته چقدر بنزين مصرف مي كند؟
در مجموع معادل ۵/۴۲ درصد پاسخگويان داراي انواع خودروهايي هستند كه با دو سوخت همزمان گاز و بنزين كار مي كند كه از اين ميان ۴۰ درصد از نوع خودروي سواري پيكان و ۵/۲ درصد نيز شامل سمند و رنو ۲۱ مي باشد.
از ميان پاسخگويان معادل ۲/۱۰ درصد خودروي آنان بين حداقل ۱۰۰ تا حداكثر ۱۵۰ ليتر بنزين در هفته مصرف مي كند، كه از اين ميان معادل ۶/۲ درصد آنان از سوخت جانشين يعني گاز بين حداقل ۲۸۰ تا حداكثر ۴۰۰ سي سي استفاده مي كنند.
معادل ۲/۱۵ درصد نيز بين حداقل ۱۶۰ تا حداكثر ۲۰۰ ليتر باك خودروي خود را با بنزين پر مي كنند كه از اين ميان معادل ۳/۱ درصد از سوخت جانشين يعني گاز معادل ۴۰۰ سي سي  استفاده مي كنند.
معادل ۲/۳۰ درصد آنان نيز بين ۲۱۰ تا حداكثر ۲۵۰ ليتر بنزين در طول هفته به خودروي خود مي زنند.
معادل ۵ درصد آنان معادل ۲۸۰ ليتر و ۳/۱ درصد نيز ۲۸۰ ليتر بنزين و ۱۰۰ سي سي گاز در هفته به باك خودروي خود مي زنند.
010230.jpg
از ميان افرادي كه خودروي آنها به طور هم زمان از دو سوخت گاز و بنزين استفاده مي كند ميزان مصرف بنزين آنان بين حداقل ۱۰ تا حداكثر ۹۰ ليتر در هفته در نوسان است، كه بيانگر كاهش مصرف بنزين در اين نوع خودروهاست.
* هزينه تعميرات و نگهداري خودروي شما در ماه چقدر است؟
هزينه تعميرات و نگهداري دارندگان خودرو در اين پژوهش بين حداقل ۱۰ هزار تومان تا حداكثر ۳۰۰ هزار تومان در ماه است.
از اين ميان ۵/۳۱ درصد پاسخگويان بين ۱۴۰ تا حداكثر ۳۰۰ هزار تومان هزينه نگهداري و تعمير خودرو دارند كه بخش قابل ملاحظه اي از اين ميزان هزينه پرداخت اقساط خودرو كه با شرايط قسطي خريداري شده و در خطوط شهري در حال كار است و خودرو نيز كاركرده است، مي باشد و بخشي از آن نيز هزينه بيمه خودرو مي باشد.
همچنين معادل ۳۰ درصد پاسخگويان بين حداقل ۱۰ تا حداكثر ۵۰ هزار تومان هزينه تعمير و نگهداري خودرو دارند و معادل ۹/۳۸ درصد پاسخگويان نيز بين ۶۰ تا حداكثر ۱۲۰ هزار تومان هزينه تعمير و نگهداري خودرو در ماه دارند.
از ميان پاسخگوياني كه داراي هزينه هاي بالاي ۱۴۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان هستند معادل ۵/۷ درصد آنان داراي خودروي سمند و معادل ۸/۸۳ درصد داراي خودروي پيكان مي باشند.
* به نظر شما تعريف خودروي فرسوده چيست؟
از ميان ۶۰۰ نفر پاسخگو به پرسش هاي گروه پژوهش همشهري معادل ۸/۳۸ درصد پاسخگويان گفته اند كه تعريف خودروي فرسوده يعني خودرويي كه از زمان توليد آن ۱۰ سال گذشته باشد. معادل ۵ درصد نيز گفته اند خودروي با عمر بالاي ۱۰ سال كه داراي شرايط دريافت برگه معاينه فني نيز نباشد.
در مجموع معادل ۹/۲۸ درصد نيز گفته اند كه خودروي با عمر بالاي ۱۰ سال و عدم شرايط لازم براي دريافت برگه معاينه فني و نيز بالا بودن اتلاف سوخت در آن مي تواند تعريف يك خودروي فرسوده باشد.
معادل ۵ درصد نيز گفته اند عمر بالاي ۱۰ سال و اتلاف سوخت در آن از جمله تعاريف يك خودروي فرسوده است.
010161.jpg
8/۸ درصد نيز گفته اند خودرويي كه شرايط لازم براي دريافت برگه معاينه فني را دارا نباشد خودرو فرسوده ناميده مي شود.
معادل ۳/۶ درصد نيز گفته اند دارا نبودن شرايط دريافت برگه معاينه فني و اتلاف سوخت، تعريف خودروي فرسوده است.
۸/۳ درصد نيز فقط موضوع اتلاف سوخت را از جمله تعاريف خودروهاي فرسوده عنوان كرده اند.
۸/۳ درصد هم عواملي همچون نازيبايي و ظاهر فرسوده خودرو را به عنوان تعريف اصلي خودرو فرسوده ياد كرده اند.
* مهمترين اهداف طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده چيست؟
معادل ۲/۲۲ درصد پاسخگويان گفته اند كه مهمترين هدف طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده كاهش مصرف سوخت است. معادل ۱/۳۱ درصد نيز در اين باره گفته اند، كاهش آلودگي هوا مهمترين هدف جايگزيني خودروهاي فرسوده است.
معادل ۶/۱۲ درصد افزايش ضريب ايمني مسافران و سرنشينان خودرو و ۴/۱۶ درصد نيز بهبود و افزايش رفاه و ايمني رانندگان را از اهداف طرح جايگزيني خودروها ذكر كرده اند.
معادل ۷/۱۷ درصد پاسخگويان نيز اهداف جايگزيني خودروهاي فرسوده را عواملي همچون فروش خودروهاي ساخت داخلي و بي خريدار، كسب سود بيشتر براي سازندگان خودرو، زيباسازي شهر و نابودي قشر ضعيف ذكر كرده اند!
* ميزان موافقت شما با طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده چقدر است؟
معادل ۳/۱۱ درصد با طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده كاملاً موافق هستند. معادل ۸/۵۸ درصد نيز با اجراي اين طرح موافق هستند، معادل ۵درصد نيز تا حدي موافق هستند. در مقابل ۸/۲۳ درصد دارندگان خودرو مورد پرسش در اين طرح نظرسنجي با اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده موافق نيستند.
* دلايل شما در صورت عدم موافقت با اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده چيست؟
معادل ۵/۷۲ درصد به اين پرسش پاسخي نداده اند كه دليل آن موافقت آنها با اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده است، در مقابل معادل ۵/۲۷درصد به اين پرسش پاسخ داده اند كه معادل ۷/۳ درصد آنان كساني هستند كه تا حدي با اجراي طرح جايگزيني خودروها موافق هستند.
براين اساس از ۵/۲۷ درصد پاسخگو، معادل ۳/۱ درصد آنان گفته اند كه مسئولان اجرايي به فكر رفاه مصرف كننده نيستند و فقط به فكر سود بيشتر توليداتشان هستند.
معادل ۸/۳ درصد نيز گفته اند خودروهاي نو و صفر تحويلي استاندارد نيست و بخش مهمي از آنها پيكان است كه مصرف سوخت آن بالا است و يا هزينه ها و قطعات ساير خودروها گران است!
معادل ۳/۶ درصد آنان نيز گفته اند كه دليل عدم موافقتشان با اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده ناعادلانه بودن شرايط تعويض خودرو است. اين گروه گفته اند كه خودروهاي آنها با قيمت كم از رده خارج مي شود و با شرايط خيلي سخت و خارج از توان تاكسي دار و يا دارنده خودرو فرسوده، خودرو گران صفر با وام و سود بالا تحويل آنها مي شود.
اقساط اين نوع خودروها خيلي بالاست و شرايط آن در حد و توان افراد داراي شرايط جايگزين نيست!
معادل ۳/۱ درصد آنان نيز گفته اند كه طرح جايگزيني، طرح اشتباهي است و تأكيد كرده اند كه قيمت فروش خودرو سمند در ايران با قيمت فروش آن در جايي مثل دبي حداقل ۵ برابر بيشتر است!
اين گروه گفته اند كه چراخودرو به قيمت كارخانه به مالكان خودروي فرسوده تحويل نمي شود؟
معادل ۳/۱ درصد نيز عواملي همچون تفكر سود بيشتر براي توليد كننده و عدم توجه به شرايط مصرف كننده و نيز ناعادلانه بودن شرايط اجراي طرح را به عنوان دلايل عدم موافقت خود ذكر كرده اند.
معادل ۳/۱ درصد نيز عدم استاندارد بودن خودروهاي تحويلي را در كنار شرايط واگذاري ناعادلانه از دلايل خود ذكر كرده اند.
۳/۱ درصد پاسخگويان نيز گفته اند كه نداشتن بيمه و خدمات پس از فروش و عدم استانداردهاي لازم در خودروهاي صفر از دلايل عدم موافقت آنهاست.
معادل ۳/۱ درصد هم گفته اند كه قيمت بالاي خودروي تحويلي و ناعادلانه بودن قيمت گذاري خريد و فروش خودروها در اين طرح از دلايل نارضايتي آنهاست.
* آيا شما آمادگي لازم را براي جايگزيني خودروي فرسوده خود داريد؟
معادل ۷/۳۸ درصد پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي گفته اند هم اينك آمادگي لازم را براي جايگزيني خودروي فرسوده خود دارند و در مقابل ۵/۵۲ درصد گفته اند كه آمادگي لازم را براي جايگزيني ندارند. ۸/۸ درصد پاسخگويان نيز گفته اند كه به ناچار و با شرايط سخت خودروي صفر را گرفته اند و يا در حال تعويض و يا تحويل خودروي صفر هستند.
* در صورت عدم آمادگي براي جايگزيني خودروهاي فرسوده دلايل شما چيست؟
معادل ۵/۴۷ درصد پاسخگويان به اين پرسش پاسخي نداده اند. از ميان ساير پاسخگويان معادل ۵/۷ درصد دليل عدم آمادگي خود را در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده عدم استاندارد بودن خودروهاي صفر تحويلي، بالا بودن هزينه قطعات و استهلاك گاز سوز نبودن و مصرف سوخت زياد آن ذكر كرده اند. معادل ۵/۲۷ درصد آنان نيز گفته اند كه عدم توانايي مالي در پرداخت اقساط قيمت خودروهاي جايگزين با سود بانكي بالا (تقريباً ۲ برابر) و نداشتن سرمايه كافي براي جايگزيني را ذكر كرده اند.
معادل ۱۰درصد نيز گفته اند كه عوامل مختلفي از جمله عدم استاندارد خودروهاي جايگزين و بالا بودن استهلاك و هزينه هاي نگهداري آن و نيز گاز سوز نبودن آن در كنار اقساط بالاي خريد از دلايل عدم آمادگي آنهاست.
معادل ۳/۱درصد نيز بدقولي تاكسيراني را در تحويل به موقع خودروهاي جايگزين دليل عدم آمادگي خود ذكر كرده اند.
معادل ۹/۴درصد نيز گفته اند كه خودروهاي آنها هنوز سرپاست و بهتر از خودروهاي جايگزين كار مي كند!
۳/۱ درصد نيز عدم توانايي مالي و سرپا بودن خودروي خود را از دلايل عدم آمادگي خود ذكر كرده اند.
* پيشنهاد شما در رابطه با اجراي بهتر طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده چيست؟
معادل ۳/۶۲ درصد پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي گفته اند كه آسان تر كردن شرايط واگذاري در پرداخت اقساط به صورت بلند مدت تر با سود بانكي كمتر و واگذاري خودرو به نرخ كارخانه پيگيري شود و تاكسي داران نيز گفته اند كه تسهيلات ويژه از سوي تاكسيراني اعطا شود تا رغبت بيشتري ايجاد شود.
معادل ۵/۵ درصد گفته اند تسريع در تحويل خودروهاي جديد جايگزين و با ارائه بيمه و گارانتي مناسب دنبال شود.
معادل ۲/۲درصد پاسخگويان نيز گفته اند در اين طرح، توجه بيشتر به توليد كننده است تا به حقوق مصرف كننده.
همچنين اين گروه گفته اند با محاسبه عمر مفيد خودروها كار جايگزيني خودروهاي فرسوده را سرعت بخشند.
معادل ۲/۲ درصد پاسخگويان نيز گفته اند تعاوني تاكسيراني از لحاظ لوازم يدكي و خدمات بيشتر، پشتيباني داشته باشد و به امنيت شغلي تاكسي رانان توجه بيشتري كند.
معادل ۱/۱ درصد نيز گفته اند براي تعويض فقط به مدل و سال ساخت آن توجه نكنند بلكه به مشكلات ظاهري و فني خودرو بيشتر توجه كنند.
معادل ۱/۱ درصد نيز گفته اند خودروهاي جايگزين به شكل گازسوز تحويل داده شود، تا در مصرف بنزين هم صرفه جويي شود.
معادل ۱۰ درصد پاسخگويان نيز گفته اند خودرو با قطعات ارزان تحويل دهند.
همچنين معادل ۵/۱۴ درصد گفته اند كه بر موضوع فرهنگ سازي براي مسافران نيز كار شود تا با خودرو سمند مثل پيكان رفتار نكنند و كرايه ها نيز با توجه به هزينه هاي سمند واقعي شود.
معادل ۱/۱ درصد نيز گفته اند شخصي مانند شهردار تهران (احمدي نژاد) جايگزين مسئولان فعلي شود تا شرايط تاكسيراني متحول شود.

نظر سنجي
مهمترين دغدغه هاي جوانان
گروه پژوهش همشهري هفته آينده قصد دارد كه از جوانان بين ۱۷ تا۳۰ ساله مجرد درباره مهمترين دغدغه هاي آنان نظرسنجي كند. جوانان مجرد اعم از دختر و پسر به ما تلفن بزنيد و به پرسشهاي ما پاسخ بدهيد.
۱- داشتن تحصيلات دانشگاهي تا چه حد برايتان مهم است؟
۲- داشتن يك شغل برايتان چقدر مهم است؟
۳- ازدواج در زندگي شما چه اهميتي دارد؟
۴- مسكن، خودرو، موبايل و كامپيوتر چه نقشي در زندگي شما دارد؟
۵- مهمترين دغدغه  فعلي شما چيست؟
۶- مهمترين فرصت زندگي شما در شرايط موجود چيست؟
۷- مهمترين نياز فعلي شما در زندگي كنوني تان چيست؟
۸- آيا خود را شخصي موفق تلقي مي كنيد؟
۹- پشتكار و اراده شما چقدر است؟
۱۰- كدام يك از اين مفاهيم شامل عشق، ترس، نااميدي، اميد، خستگي، افسردگي، ايمان، اراده و تلاش، هم اينك در زندگي شما نقش پررنگ تري دارد؟
۱۱- براي حل مسائل تان چه مي كنيد؟
۱۲- با وقوع تغييرات در زندگي خود چگونه برخورد مي كنيد؟
تلفن: ۲۰۲۱۱۳۰

پژوهش
اجراي طرح هاي نظر سنجي
مركز مطالعات و تحقيقات همشهري، در ادامه گسترش برنامه هاي پژوهشي و نظرسنجي هاي برون سازماني خود، آماده تهيه و اجراي طرح هاي پيشنهادي كليه سازمانها، شركتها و ارگانهاي مختلف است.
درخواست كنندگان مي توانند با تلفن ۲۰۲۱۱۱۶ تماس بگيرند.

علم
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |