سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۳
سخنراني دكتر احمدي نژاد در جمع مردم اصفهان - بخش پاياني
ويژگي هاي مديريت انقلابي
شهيد رجايي جمله اي را نوشته و بالاي سر خود گذاشته بودند كه «ضعف من را به حساب انقلاب و مكتب من نگذاريد». مديريت شهيد رجايي تصريح مي كرد كه اگر اشكالي مي بينيد از من است نه از نظام جمهوري اسلامي يا از ملت بزرگوار ايران. اين نگاه انقلاب است
010131.jpg
اشاره: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران هفته گذشته در جمع مردم اصفهان در مسجد الغفور اين شهر به تشريح يك مدل نوين از مديريت پرداخت. اين مدل مديريتي كه شهردار تهران آن را مديريت انقلابي مي خواند دو شاخصه اساسي پويايي و تحولگرايي را با خود دارد. در قسمت اول اين سخنراني كه روز گذشته منتشر شد. احمدي نژاد اولين ويژگي مديريت انقلابي را اعتقاد به تماميت اسلام و دومين آن را توكل بر خدا دانست. قسمت دوم اين سخنراني به همراه پرسش و پاسخ هاي مردم از شهردار تهران درپي مي آيد.
يكي از اين مديران ، چند وقت پيش مهمان من بود . به او گفتم چه خبر؟ گفت: اوضاع خوب نيست. گفتم يعني چي خوب نيست؟ گفت: آقا ما بايد كوتاه بيائيم.
گفتم: از چي! مگه ما زياده خواهي كرديم، دست اندازي كرديم به مال كسي به سرزمين كسي، زور گفتيم به كسي چرا بايد كوتاه بيائيم از چي بايد كوتاه بيائيم.
گفت: مردم بريده اند، خسته شده اند، مردم كشش ندارند، اسم يك كشوري هم مي برد و مي گفت بايد كوتاه بيائيم وبا آن كشور كنار بيائيم و كار كنيم.
من عرض كردم، آقاي عزيز مردم خسته نشده اند، نبريده اند، تو بريده اي، تو توكلت ضعيف شده، تو خودت رو باخته اي و افتاده اي دنبال دنيا و احساس ضعف مي كني.
ويژگي سوم نگاه مديريت انقلابي ، فداكاري در راه آرمانهاي انقلاب و در راه منافع ملت است . اصلا مديريت انقلابي خودش را فدا مي كند و مديريت غير انقلابي خود را از مردم طلبكار مي داند. مديريت انقلابي ازموضع بدهكار بودن با مردم مواجه مي شود و مديريت غير انقلابي خودش را آقاي مردم و بالا دست آنها مي داند. شهيد رجايي يك جمله اي نوشته و بالاي سر خود گذاشته بودند كه ضعف من را به حساب انقلاب و مكتب من نگذاريد. مديريت شهيد رجايي تصريح مي كرد كه اگر اشكالي مي بينيد از من است نه از نظام جمهوري اسلامي يا از ملت بزرگوار ايران. اين نگاه انقلاب است.
حالا مديري كه از نگاه انقلاب فاصله گرفته است ، فلسفه مي بافد كه اشكال و ضعف و ناكارآمدي درحوزه كاري خودرا به گردن نظام جمهوري اسلامي بيندازد و اخيرا هم كه مد شده و عده اي ضعف خود را به گردن ملت مي اندازند و در برابر اين سئوال كه چرا يك نقطه ضعف ۵۰ دفعه در حوزه كاري شما تكرار مي شود؟ به جاي آنكه ضعف خود را بپذيرند ، مي گويند اين اشكال مربوط به ملتهاي جهان سوم است. آنها ملت را تحقير و ضعف خود را به ملت بزرگوار ما تحميل مي كنند. وقتي شهيد رجايي حقوق وزرا را كاهش داد، گفت: نمي شود يك مسئول ۱۰ يا ۵۰ برابر زيردستش حقوق بگيرد و بايد فاصله ها كم شود.ايشان كار مي كردند و خودشان را مديون ملت مي دانستند.حالا آقايي كه با نگاه غير انقلابي مدير شده است فقط در سال چند ميليون تومان پاداش مي گيرد و خود را طلبكار ملت هم مي داند.
ويژگي ديگر مديريت انقلابي «تكليف گرايي» است. اوايل انقلاب كه مي خواستند مسئوليتي را به كسي بسپارند ، اصرار و خواهش مي كردند و او نمي آمد. سرانجام متوسل به تكليف مي شدند و مي گفتند تكليف شرعي است و وقتي مي آمد ديگر جانش را هم براي اداي تكليف مي داد. حالا آقا آنقدر خودش را به صندلي دوخته است كه از بيت المال به طور بي حساب خرج مي كند كه مبادا او را بردارند. آقاي مهندس چمران رييس شوراي شهر تهران نقل مي كند: اول جنگ گروه جنگهاي نامنظم به فرماندهي شهيد چمران داشتيم . يك عده آمده بودند مي جنگيدند و ما هر كاري مي كرديم به اينها حقوق بدهيم نمي گرفتند. شب عيد نوروز شد و ما به فكرمان رسيد كه چون اين رزمندگان زن و بچه دارند، به آنها حقوق بدهيم .رفتيم از شهيد صدوقي پولي را گرفتيم و برديم خدمت حضرت امام تبرك كردند با اين تصور كه به نام تبركي امام به اين رزمنده هايي كه عاشق امام هستند مي دهيم و آنها پس نمي زنند. ليست نوشتيم و گفتيم بيائيد به صف بنشينيد مي خواهيم پول تبركي امام را بدهيم. نفر اول كه آمد ،گفت: چقدر است؟ گفتيم : ۳ هزار تومان و او يك صد تومان برداشت و بقيه را گذاشت و گفت: تبركي امام ۱۰۰ تومان بس است و همينطور هيچ كس حاضر نشد حقوق بگيرد.
ويژگي بعدي مديريت انقلابي اعتقاد به مردم سالاري ديني است. بعضي ها فكر مي كنند كه اين مردمسالاري ديني كه رهبر انقلاب فرمودند چيزي شبيه دموكراسي غربي است. بعضي براي اينكه عقب نيفتند مي خواهند بگويند كه اسلام هم اين را دارد. مردمسالاري ديني يك حقيقيت بسيار ارزشمند است و اصلا تنها نظامي كه بدون حضور و مشاركت و دخالت و نظارت مستمر نه شكل مي گيرد و نه ادامه حيات مي دهد نظام اسلامي است. در نظام اسلامي ، مردم مالك و متولي امور كشور و برپا كردن عدالت هستند و كشور بايد به دست مردم ساخته شود. اين نيست كه بگوئيم دولت دارد كار مي كند و مردم هم زندگي خودشان را مي كنند. مقام معظم رهبري مردم را سهامداران نظام اسلامي يعني صاحب كشور معرفي كرده اند. فرمودند: «من اصبح ولم يهتم بامورالمسلمين فليس بمسلم» هر كسي كه صبح پا مي شود بايد به دنبال اهتمام امور مسلمين باشد و نسبت به همه چيز حساس باشد.
فرمودند: كلكم راع و كلكم مسئول، فرمودند: امر به معروف و نهي از منكر واجب است و بالاترين امر به معروف و نهي از منكر، امر به معروف و نهي از منكر مديران است.
كشور مال مردم است و از نگاه انقلاب مردم مالك همه چيز هستند. اگر دولتي خيال كند با اتكا به ۴ تا اداره و پول مي تواند كشور را بسازد اشتباه مي كند. اگر مي بينيد امروز در اقتصاد مشكل داريم به دليل اين است كه عرصه ها براي فعاليت به روي مردم بسته شده است. دولت فكر مي كند كه همه مسائل را خودش بايد حل كند در حالي كه دولت بايد راه را باز كند و جهت گيري ها را تنظيم نمايد. اگر مي بينيد در فرهنگ مشكل داريم به اين خاطر است كه مردم در فرهنگ حضور فعال ندارند. در هر مقطعي كه اين احساس مالكيت در مردم افزايش پيدا كرد، پيروز بوديم. اصل انقلاب هم بر اساس همين باور پيروز شد. چون همه مردم نسبت به انقلاب احساس مالكيت كردند و حاضر شدند همه چيز خود را براي دفاع از انقلاب فدا كنند. ديگر كسي خود را با همسايه اش مقايسه نمي كرد كه آيا همراه انقلاب است يا نه؟ در دفاع مقدس هم بر همين اساس پيروز شديم. همه مي گفتند مال خودمان است و به همين دليل فرزندش و جان خودش و زندگي اش را مي داد.
سازمان منافقين پيچيده ترين و اهريمني ترين سازمان تروريستي دنياست و به خاطر تشكيلات بسيار آهنين ، خبيث و ناجوانمردانه اي كه دارد در هر كشور ديگري اگر بود قطعا حكومتش را ساقط مي كرد. وقتي اينها فعاليتشان را عليه انقلاب آغاز كردند ،امام فرمودند تك تك ملت ايران بايد مامور اطلاعاتي باشند و همه مردم چون انقلاب را مال خودشان مي دانستد ظرف ۲-۳ ماه ريشه منافقين را از اين كشور كندند.
010134.jpg
يكي از ويژگي هاي مديريت انقلابي ، فداكاري در راه آرمانهاي انقلاب و در راه منافع ملت است. مديريت انقلابي خودش را فدا مي كند و مديريت غير انقلابي خود را از مردم طلبكار مي داند .مديريت انقلابي ازموضع بدهكار بودن با مردم مواجه مي شود و مديريت غير انقلابي خودش را آقاي مردم و بالا دست آنها مي داند
اگر اين احساس در مردم بوجود بيايد يك انرژي عظيم آزاد مي شود كه كشور را به سرعت مي سازد. پس مبارزه با فساد بدون نظارت مردمي امكان پذير نيست. نظارت مردمي موجب اصلاح و تضمين نظام اداري و تضمين پيشرفت كشور است. اما اگر مديريت غير انقلابي شد نقش مردم دست دوم مي شود.
همه اساتيد دانشگاه مي گويند آقاي مسئول بانك اين سيستمهاي بانكي شما به ضرر توليد كشور است مي گويند به شما ربطي ندارد من مي دانم چه بكنم. مديريت انقلابي خودش را زيرپاي مردم له مي كند و فداي رفاه و آسايش و پيشرفت مردم مي شود اما مديريت غير انقلابي خود را رقيب مردم مي داند.
به تازگي كه خيلي پيشرفت كرده اند مي گويند مردم مشتري هاي مديريت اند. ما بايد مراقب باشيم مشتري از ما راضي باشد . در تفكر انقلابي مردم نه مشتري دولت هستند و نه رقيب دولت بلكه مردم مالك دولت هستند.
دقت كنيد در حالي كه امروز خوشبختانه قيمت نفت خيلي بالاست اما احساس تولي و مسئوليت و حضور مردم تضعيف شده است. نفت سرمايه ملي ماست وقتي قيمتش بالا مي رود همه بايد جشن بگيريم. اما مردم در قبال بالا رفتن قيمت نفت تنها بي تفاوتي را از خود بروز مي دهند. براي اينكه مديريت غير انقلابي باعث مي شود كه آثار افزايش قيمت نفت در زندگي مردم ديده نشود. در سياست داخلي، خارجي و فرهنگ و امنيت هم همين طور است. اخيرا مقام معظم رهبري جمله اي فرمودند كه من بودم و خواستم از خجالت بميرم. ايشان فرمودند: اصلا ما نوكر مردم هستيم . حالا آقا خراب مي كند و تا از او سئوال مي كني ، به خاطر خرابكاريش منت سر ملت مي گذارد .
سئوال : چرا از بودجه عمومي شهرداري تهران به قول خودتان ۶۰۰ ميليون تومان براي مسابقات ورزش بانوان پايتخت هاي كشورهاي اسلامي آسيايي خرج كرديد آيا اين مساله با شعارهاي شما سنخيت دارد؟
جواب : سئوال خوبي است. اتفاقا اين كار جزو وظايف مستقيم و غير مستقيم شهرداري است.
اولا اين مصوبه شوراي اسلامي شهر است و در قانون شوراها هم امور ورزشي ، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي شهرها زير نظر شوراي اسلامي شهر است. در برنامه سوم توسعه تصويب شده كه دولت موظف است بخشي از كارها از جمله ورزش را به شهرداري ها منتقل كند و تا حالا كه چند روزي به پايان برنامه مانده ، دولت اين كار را نكرده است و همين الان هم دارد اختيارات را از شهرداري سلب مي كند. امروز در كلان شهرها با مديريت جزيره اي نمي توان شهر را اداره كرد ،بلكه تنها مديريت واحد تحت عنوان دولت شهر است كه مي تواند برخي از شهرها با مقياس تهران را اداره كند. كار فرهنگي، ورزشي، عمراني، نظافت و همه اينها با هم بايد مورد توجه مديريت شهري قرار بگيرد. اين ايراد را برخي به وام ازدواج هم مي گرفتند. وقتي كه بزرگترين دغدغه جوانان مشكل ازدواج است ما چطور مي توانيم شهر را بدون توجه به اين دغدغه اداره كنيم. شوراي اسلامي شهر تهران به خوبي تشخيص داد كه نظام سلطه در بخش فرهنگي در حوزه ورزش موج بسيار وقيحي را راه انداخته است و مي خواهد مرزها را بين زن و مرد بردارد و متاسفانه در داخل كشور هم عده اي دارند اين را عملي مي كنند و براي بخش خانمها مربي و داور مرد معرفي مي كنند كه اين خيلي چيز بدي است.
شوراي اسلامي شهر تهران تشخيص داد كه براي مقابله با اين موج استعماري بايد يك حركت قدرتمند زيباي اسلامي به انجام برسد كه هم در داخل كشور به دنيا ثابت كنيم كه دختران و زنان مسلمان ما مي توانند با حفظ شئون اسلامي ، ورزش كنند. اينها مي خواهند زنهاي مسلمان را در مقابل دو راه قرار دهند يا محروميت يا ابتذال . يعني يا بايد محروم بشوند و يا به ابتذال و فضاي غيراسلامي تن بدهند كه به نظرمن ، شهرداري و شوراي شهر در كار خود موفق عمل كرد و كساني كه در داخل كشور با سوء تدبير دارند ميليارد ميليارد برباد مي دهند، شوراي شهر را به باد انتقاد گرفته اند كه چرا براي ورزش اسلامي بانوان خرج كرده است.
راجع به وام ازدواج هم بايد بگويم كه اگر ما مي بينيم دشمنان ما از چند هزار كيلومتر آن طرف تر آمدند وسط شهر ما و جوانان ما را دارند شكار مي كنند ما بايد چه كنيم؟ بايد نگاه كنيم يا درمان كنيم؟ بديهي است بايد مقابله كنيم. آنها با ترويج ابتذال مي خواهند جوان هاي ما را شكار كنند ما بايد با ترويج ازدواج آنها را جذب كنيم.
سئوال : نظر شما در مورد ورود آقاي هاشمي رفسنجاني به عرصه انتخابات چيست؟ و آيا در صورت ورود آقاي هاشمي قادر به رقابت با ايشان هستيد يا خير؟
جواب: به نظر من چنين نگاهي به صحنه انتخابات ، درست نيست. انتخابات يك عرصه عظيم است و همه آزادند و مي توانند در آن شركت كنند و ما نبايد نسبت به وجود افراد حساسيت نشان دهيم. ما بايد ببينيم وظيفه خودمان چيست. انتخابات مال ملت است و ملت ما هم آگاه ، امين و هوشيار است و از حق خود بهترين استفاده ممكن را خواهد كرد. بنابراين ما نمي توانيم مانع كسي شويم و كسي را تقبيح كنيم، هر يك از رجال سياسي آزادند خود را نامزد كنند و شوراي نگهبان نيز صلاحيت او را بررسي مي كند كه در صورت تاييد در معرض آراء مردم قرار خواهد گرفت .
سئوال : نظر شما در مورد بدحجابي و ابتذال چيست ؟
جواب: بايد ببينيم ريشه ابتذال در كجاست؟ يك بخش آن به تهاجم فرهنگي دشمن مربوط مي شود كه با صرف هزينه هاي ميلياردي به ترويج ابتذال در ايران رو آورده است. اگر اين مساله و ريشه آن را به خوبي بشناسيم، مشكل قابل حل خواهد بود. هر انساني براي يك زندگي شرافتمند نيازمند دو عنصر يكي هويت و ديگري آرمانهاي بلند است.
هويت هر انسان به گذشته او مربوط مي شود و آرمانها هم آينده و جهت حركت را نشان مي دهد. بي هويتي زماني واقع مي شود كه انسان رابطه خود را با گذشته قطع كند و قطع ارتباط با آرمانها نيز موجب سرگرداني انسان مي شود و در اين صورت هر كسي مي تواند يك انسان بي هويت و سرگردان را به هر سمت و سويي كه مايل باشد هدايت كند. برخي از مديران غير انقلابي جاي آرمانها را عوض كرده و لذت جويي و فردگرايي افراطي و بهره مندي هاي شخصي را جايگزين كرده اند. آنها آرمانهاي بلند الهي را به يك مساله دست دوم تبديل كرده اند و بديهي است كه در چنين فضايي ، زمينه تاثير هجوم فرهنگي دشمن فراهم مي شود و دشمن هم بي نقش نيست. دشمن تلاش زيادي را به عمل آورده است تا رابطه جوانان ما را با گذشته قطع كند و آرمانهاي بلند را از پيش چشم جوانان ما دور سازد زيرا به خوبي آگاه است كه جوانان برخوردار از هويت روشن كه به صورتي هدفمند به دنبال آرمانهاي بزرگ هستند ، هيچ گاه به كارهاي پست تن نمي دهند.اگر اين را مداوا كنيم و آرمانخواهي در فضاي جامعه حاكم شود خواهيم ديد كه موج موج به سمت انقلاب حركت مي كنند. مگر قبل از انقلاب در اين كشور فساد نبود؟ آيا كسي به خانه هاي مردم مراجعه كرد و يكي يكي از جوانان التزام گرفت كه بايد اصلاح شوند؟ فضاي عمومي جامعه در انقلاب يك فضاي آرماني شد و همه به آن پيوستند. بعضي فكر مي كنند جمهوري اسلامي به زور حجاب را براي خانمها آورد بلكه اين طور نبود و خانمها خودشان انتخاب كردند.
ايادي دشمن كه نمي خواهند ضعف ها و بي عرضگي هاي شان رو شود، موج انقلاب و روحيه انقلابي را به خشونت طلبي، بي منطقي و ناكارآمدي تفسير مي كنند. اين يك خيانت و يك دروغ بزرگ است. اين جور مي گويند كه اگر فضاي كشور انقلابي شود مديران فقط حواسشان به اين است كه روسري خانمها يك سانت رفته جلو يا عقب.اين يك دروغ بزرگ است. در فضاي انقلابي همه در خدمت رفاه مردم هستند و مدير انقلابي وقتي مي خواهد خدمتي ارائه كند به چهره ، منصب ، قوميت و دين افراد توجه نمي كند و هر كسي در نظام جمهوري اسلامي است بايد از خدمات مديريت انقلابي بهره مند شود . البته عده اي هستند كه به طور سازمان يافته ابتذال را ترويج مي كنند و وظيفه مسئولين آن است كه دست آنها را قطع كنند اما اين بدان معنا نيست كه بروند با جواني كه يك لباس يا مدل مويي دارد ، برخورد كنند. اين جوان عزيز ماست و سرمايه كشور است و بايد با ملاطفت و رفتار عاطفي و ايجاد فضاي آرمانخواهي ميدان را براي جذب او آماده كنيم . من ترديد ندارم كه اگر فضاي كشور آرماني شود بخش عظيمي از اين مسائل كه نگرانش هستيم خود به خود حل خواهد شد.
سئوال : با توجه به ارتباطي كه رييس جمهور بايد با ديگر ممالك جهان داشته باشد آيا فكر نمي كنيد اين تيپ ظاهري شما كه ساده است درخور يك رييس جمهور انقلاب مردمي نباشد؟
جواب: بعضي از شهروندان تهراني هنگام مراجعه و درخواست وقت براي حضور در اتاق كار من فكر مي كنند و بر اين تصور هستند كه قدرت شهردار به ميز و ۶ تا منشي و چيزهاي گران قيمت و اتاق و دكور آن است و باورشان نمي شود كه مشكلشان در بيرون از اتاق شهردار هم قابل حل باشد .
هفت يا هشت سال پيش ۸۰۰ ميليون تومان خرج كارهاي چوبي همين ساختمان شهرداري تهران كرده اند . آيا اينها اقتدار مي آورد؟ آيا عزت اميرالمومنين علي (ع) به اين بود كه لباسهاي فاخر مي پوشيد؟ يا در كاخ زندگي مي كرد؟ عزت امام به چي بود؟ عزت رهبري به چيست؟ البته ظاهر را با ۱۲۰ هزار تومان مي شود فوري درست كرد ولي آن چيزي كه ملت ما رويش حساب مي كند چيز ديگري است . البته بايد پاك و پاكيزه و مرتب و نظيف بود كه از وظايف اسلامي است اما سادگي يكي از ويژگيهاي انقلاب اسلامي است. آن چيزي كه ديگران رويش حساب مي كنند قدرت روحي ، اتكال و توكل انقلابيون است. كسي در دنيا، روي آنهايي كه مسابقه دكورها را گذاشته اند حساب نمي كند . قدر شهيد رجايي ناشناخته است و يكي از ظلم هايي كه به شهيد رجايي مي شود، مقايسه امثال بنده با ايشان است. رجايي يكي از اسطوره هاي انقلاب است و ما بايد خودمان را به ايشان نزديك كنيم. شهيد رجايي در سال ۶۰ و در بحبوحه جنگ و در آن شرايط سخت به سازمان ملل رفت و پايش را بالا زد و آورد جلوي دوربين ها و گفت دنيا آثار شكنجه يك دولت مستبد وابسته به آمريكا را ببيند و دولت آمريكا به عنوان مدافع حكومتهاي ديكتاتور براي ملت ايران شعار حقوق بشر و دموكراسي ندهد. حالا ۲۵ سال بعد كه همه شرايط به نفع جمهوري اسلامي ايران شده است ، آقا از موضعي بسيار پايين به فلان خانم رييس حزب در اروپا گزارش پيشرفت دموكراسي در ايران را مي دهد و با حالت سرافكندگي مي گويد موانعي داريم كه آنها را برطرف خواهيم كرد.
يك شبي در غرب كشور با يكي از دوستان مسئول كه با شهيد رجايي قرار داشت همراه شدم . در اتاق انتظار نشستيم و ايشان داشت شام مي خورد. باقي مانده شام ايشان را بيرون آوردند ديديم يك تكه نان بود به علاوه نصف كتلت. اما الان آقاي مدير ميهماني مي دهد و ۸ نوع غذا سر ميز مي گذارد اما در دفاع از حقوق ملت لنگ مي زند. ظاهر را به سرعت همه مي توانند درست كنند ولي قدرت انقلاب ما در اين دكورها و پول خرج كردنها نيست. قدرت انقلاب ما در ويژگيهاي انقلابي است كه اگر از آن فاصله بگيريم و كاخها روي هم درست بشود ما زمين مي خوريم. در صدر اسلام هم همين طور شد تا موقعي كه حاكمان اسلامي با مردم همراه و ساده زيست بودند ، اسلام رو به جلو بود اما وقتي كاخها درست شد نقطه افول آغاز شد.
امام در روزهاي اول جنگ كه نفت سهميه بندي شده بود و مردم در سرما به سر مي بردند بخاري شان را خاموش مي كردند. اين زيبايي مختص انقلاب اسلامي است و اين است كه دنيا را متحول و انسانها را جذب مي كند.
سئوال : در قضيه هسته اي پيشرفتمان چگونه است؟ و آيا شما به توافق با اروپا خوشبين هستيد يا نه؟
جواب : نمي شود با يك سلسله مناسبات تحميلي جلوي پيشرفت يك ملت را گرفت، آن هم ملت ايران كه خود پايه گذار بسياري از علوم دردنيا بوده است و حالا كه عرصه ها باز شده است خواهيد ديد ظرف ۱۰- ۱۵ سال ، ملت ايران تمام قله هاي علمي جهان را فتح خواهد كرد. نمي شود با يكسري حرفهاي بي ربط جلوي رشد علمي يك ملت را گرفت. اين يك سيل است و نمي شود با يك چوب كبريت جلويش را گرفت. البته ما با همه دنيا رابطه داريم و از موضع منطق گفت و گو مي كنيم واگر هم حق قانوني و طبيعي ملت ما را بپذيرند با آنها همكاري و همراهي مي كنيم و اگر نه ملت ايران هيچ تعهدي نداده است كه از خواسته هاي تحميلي آنها تبعيت كند؟ اگر صادقانه بيايند ما هم صادقانه مي آئيم اما اگر بخواهند از اين بازي هايي كه سر ملت فلسطين در آوردند و در چرخه اي بيندازندكه ۲ سال آن را كش بدهند ، حتما سياستهاي جمهوري اسلامي تغيير خواهد كرد.
سئوال : در مورد دارائيهايي كه داريد و حقوق شهردار تهران توضيح دهيد.
جواب : من روزي كه به شهرداري آمدم ، داوطلبانه تمام دارائيهاي خودم، زنم، بچه هايم و هر آنچه كه داشتم را در آن دفترچه اي كه اصل ۱۴۲ قانون اساسي مشخص كرده است ، نوشتم و امضا كردم و تحويل دادم. البته توجه داشته باشيد كه دارايي من خيلي زياد است و اصلا قابل محاسبه نيست و آن هم «عشق خدمت به مردم عزيز است» كه فكر نمي كنم هيچ دارايي با آن برابري كند.
سئوال : با توجه به رهنمودهاي رهبري در خصوص توجه به محور عدالت و پيشگيري از فساد، كارنامه چند ساله شما در مبارزه با فساد چيست؟
جواب: من فكر مي كنم پاسخ شما را به نحوي در سخنانم داده ام . مديريت انقلابي به شدت عدالت گراست. مگر يك مدير انقلابي مي تواند تحمل كند كه يكي با رابطه ، ديگري با رانت و آن يكي با امتيازهاي ويژه به آلاف و الوف برسند. مگر يك مدير انقلابي مي تواند تحمل كند كه ثروتهاي عظيم در بعضي جاها به شكلي نادرست انباشته شود، بعد خيل عظيم جوانهاي بااستعداد و توانمند ما براي زندگي روزمره شان لنگ باشند. قابل تحمل نيست. امروز هم شوراي اسلامي و هم شهرداري تهران در تلاش هستند تا در محدوده شهر تهران اين امر را محقق كنند. اينها جزو آرمانهاي ماست و هر كسي هم كه از اين آرمان هادور مي شود بايد با نهيب آگاه كننده آنها را بيدار كرد. به آن آقايي كه خود را اقتصاد دان معرفي مي كند ، مي گوييم اين سياستهايي كه شما داريد پيش مي بريد باعث شده عده زيادي از مردم همه چيز خود را از دست بدهند و او با يك قيافه روشنفكري جواب مي دهد بله در روند دستيابي به توسعه بعضي از مردم بايد از بين بروند. انگار مردم چوب، درخت و سنگ هستند. اين براي مديريت انقلابي قابل تحمل نيست .حضرت علي (ع) اگر مي شنيد كه در شهرشان يك نفر گرسنه خوابيده است امكان نداشت كه راحت بخوابد؟ اين نگاه انقلابي است و ما بايد تلاش كنيم به آنجا برسيم.
سئوال : آيا در انتخابات حضور مجدانه داريد و آيا با شوراي هماهنگي هماهنگ هستيد يا نه؟
جواب : من بايد در ابتداي سخنانم تذكري را مي دادم . حضور من در جمع شما تحت عنوان كانديدا نيست. وظيفه امروز من غير از كارهاي شهر تهران، تبيين مديريت انقلابي است و تصريح مي كنم كه اين وظيفه امروز من است تا فردا خدا چه خواهد.
سئوال : ظاهرا برخي از راههاي بودجه اي شهرداري را بسته اند. با اين حال چگونه مي توانيد كارهايي از قبيل وام ازدواج و.. را ادامه دهيد؟
جواب : سال گذشته قبل از استقرار شوراي شهر تهران با چند تا مصوبه، راههاي اصلي درآمدي شهرداري بسته شد. در فروردين ماه سال گذشته حادثه عجيبي اتفاق افتاد و يك باره مصوبه اي آمد كه فروش تراكم را تقريبا ممنوع اعلام كرد. اصلاح امور در تهران به هم ريخته با مشكلات فراوان ، هزينه هاي بسيارزيادي را طلب مي كند. يك كيلومتر بزرگراه ۳۰ ميليارد تومان خرج دارد. زمين در برخي نقاط تهران متري يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است. بزرگراه به پل و آسفالت هم نياز دارد. حتي ناوگان اتوبوسراني آن قدر آسيب ديده بود كه در كل شهر تهران ۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس روزانه در خيابانها حركت مي كرد و بقيه در تعميرگاهها متوقف شده بود، بالاخره دوستان گفتند وظيفه است و من را مكلف كردند كه بايد مسئوليت كار را در شهرداري تهران بپذيرم. به عنوان يك تجربه كوچك عرض مي كنم: عزيزان ما در شوراي شهر تهران حقيقتا با توكل به خدا كار كردند با اين كه همه متخصص اند و از ۱۵ نفر ۹ نفر استاددانشگاه هستند. همين توكل بر خدا راه را باز كردكه اگر ۱۰ سال هم فكر مي كرديم اين راهها به ذهنمان نمي رسيد. بدون اينكه به مردم فشار بياوريم يا گراني درست كنيم. راههايي باز شد كه درآمد را از مسير درست تامين كرد نه قانون فروختند و نه به كسي ظلم كردند. در شرايطي كه درآمدهاي شهرداري به سرعت در حال سقوط بود ، به پيشنهاد يكي از دوستان ، لايحه اي را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كرديم كه بر اساس آن به يك رسم غلط در شهرداري يعني دريافت ۲۴ درصد سود سالانه از بدهي مردم كه خلاف شرع آشكار بود ، خاتمه داده شد و با تصويب لايحه در شورا ، اين رويه نامشروع لغو گرديد. خدا شاهد است كه با اين كار از همه جا براي ما درآمد جوشيد. افرادي بودند كه بيست تا سي سال به شهرداري بدهكار بودند ، خودشان آمدند و گفتند كه مي خواهند بدهكاري خود را به شهرداري بپردازند و با طيب خاطر نيز اين كار را مي كردند. نمي گويم درآمدمان خيلي زياد شده اما آنقدر هست كه هم وظايفمان را انجام بدهيم و هم به آن چيزهايي كه در لايحه بودجه تعيين شده بود جامه عمل بپوشانيم و هم به لطف الهي به مساجد ، وام ازدواج جوانان و مدارس شهر تهران برسيم. فكر مي كنيم اينها ناشي از يك چيز است كه ما از آن غافل شده ايم و آنهم اسمش «بركت» است يعني خدا بركت مي دهد. در سال ۸۴ بودجه كشور ما ۱۵۰ هزار ميليارد تومان است. اگر خدا بركت بدهد با اين مبلغ مي شود خيلي از جاها را زير و رو كرد. اما اگر خدا را فراموش كنيم بركت و تدبير از دست و دل و ذهنمان مي رود.
سئوال : در مديريت انقلابي ، دانشجو و دانشگاه چه وظيفه اي دارند؟
جواب: من پاسخ را داده ام .اگر ما به نگاه انقلاب بازگرديم بايد به سرعت در اين سرزمين يك جامعه پيشرفته اسلامي برپا كنيم. اين ماموريت ماست كه اگر به درستي تعريف شود آن وقت وظيفه و آرمان دانشگاه هم مشخص خواهد شد. آرمان دانشگاه درست تعريف نشده است و متاسفانه هركس در هر دانشگاهي به يك سمتي كشيده مي شود. بهترين جوانان و استادها را داريم اما آن طور كه بايد از آنها بهره نمي گيريم. اگر نگاه انقلابي به وجود بيايد خواهيم ديد كه در دانشگاههاي ما جهشهاي بلند علمي اتفاق خواهد افتاد.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |