چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۹ - Feb 2, 2005
فروش جهاني VOIP به ۹۸۶ ميليون دلار مي رسد
تلفن اينترنتي ايران در جاده سرگرداني
001440.jpg
اتصال تلفن هاي اينترنتي از دو طريق امكان پذير است. نوع اول همان شيوه معمول تماس به نام TDM و شيوه ديگر برقراري تماس از طريق IP است. وجود اين دو انتخاب موجب سردرگمي هاي زيادي در بازار اين نوع تلفن هاي موسوم به VOIP شده است.در آينده نزديك، كاربران بيشتر به اوريجينيت كردن تماس ها از سيستم TDM به سيستم IP خواهند بود چرا كه سيستم TDM گرانتر و قديمي تر است.
گروه انفورماتيك: بحث و جدل ها در زمينه تلفن اينترنتي در حالي در ايران بالا گرفته است كه تحليل گران از رشد روزافزون اين فناوري در سطح دنيا سخن مي گويند.
به گزارش خبرنگار ما چندي پيش صدور مجوز براي فعاليت در عرصه VOIP براي ۲ يا ۳ شركت خصوصي باعث مخالفت اعضاي انجمن ISPها شد و در همين زمان خبري مبني بر ارسال لايحه اي به مجلس از سوي دولت منتشر شد. به دنبال انتشار اين خبر اعضاي انجمن كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي، مدعي شدند كه دولت با ارسال اين لايحه قصد دارد در ارايه خدمات تلفن اينترنتي نوعي انحصار ايجاد كند.
براساس لايحه ارسالي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه به تأييد كميته مخابرات مجلس نيز رسيده است، نظارت شركت مادر تخصصي مخابرات بر فضاي فركانسي كشور قانونمند مي شود.
از سوي ديگر خبرگزاري رويترز به نقل از صاحب نظران،سال ۲۰۰۵ را سال تلفن هاي اينترنتي در دنيايي ديجيتالي مي نامد و مي نويسد:
رقابت ميان تلفن و اينترنت اكنون به يكي از موضوع هاي داغ و جديد دنياي ديجيتال تبديل شده است. متخصصان و تحليل گران عقيده دارند كه با ورود تلفن هاي اينترنتي موسوم به (VOIP) اين رقابت ها شكل جدي و حساس تري را به خود خواهد گرفت.
رويترز در ادامه گزارش خود مي نويسد: البته حتي خوش بينانه ترين بررسي ها نيز نمي توانند تسلط صددرصد VOIP را تا مدت ها بعد از اين تضمين كنند و در واقع ارايه دهندگان تلفن اينترنتي تا زماني كه موانع كاري خود را در عرصه عمل رفع نكنند، نمي توان انتظار داشت كه جايگاه تعيين كننده تلفن هاي سنتي را در بازار از آن خود كند اما به هر حال آينده روشني در انتظار VOIP خواهد بود.
از طرفي مؤسسه تحقيقاتي بيزنس واير هفته گذشته اعلام كرد كه بازار فروش جهاني VOIP در سال ۲۰۰۳ به رقمي معادل ۳/۱۶۵ ميليون دلار واقع شده است و پيش بيني مي شود كه اين رقم در سال ۲۰۰۹ به ۷/۹۸۵ ميليون دلار برسد و اين يعني رشد آرام اما پيوسته صعودي بازار خدمات تلفن اينترنتي.
VOIP در ايران
در حال حاضر بحث اصلي در عرصه تلفن اينترنتي كشور بر سر ترمينيشن (تماس هاي تلفني از خارج به مقصد داخل كشور) است، چرا كه مخابرات در ازاي ترافيك ايجاد شده حاصل از تماس هاي خارجي به مقصد داخل هزينه ترنسفر دريافت مي كند كه خود رقم در خور توجه است اما با رشد قارچ گونه شركت هاي ارايه دهنده خدمات تلفن اينترنتي و كارت هاي تلفن بين المللي در سال هاي گذشته دريغ مي شد تا اين كه شركت ديتا در خرداد ماه گذشته كليه خدمات تلفن اينترنتي را ممنوع اعلام كرد و با همكاري نيروي انتظامي و قوه قضاييه شركت هاي فعال در اين زمينه را پلمب كرد.
پس از گذشت چند روز مخابرات به فعالان اورجينيشن (تماس هاي داخل به خارج) مجوز فعاليت داد اما فعاليت ترمينيشن را به كل غيرقانوني دانست.
هم اكنون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور اعلام كرده است كه به زودي تنها به ۲ يا ۳ شركت مجوز فعاليت ترمينيشن خواهد داد كه اين مساله بحث هاي فراواني به دنبال داشت.

دزدگيرهاي بي اعتبار
گروه انفورماتيك: رمزگشايي دزدگيرهاي ماشين طي آخرين بررسي هايي كه توسط محققان آمريكايي صورت گرفته ،بسيار از آنچه تصور مي شد آسان تراست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پژوهشگران دانشگاه جان هاپكينز آمريكاتوانستند رمز دزدگير ماشين هاي پارك شده را بگشايند.
حدود ۱۵۰ عدد از اين دزدگيرها محصول شركت ابزارسازي Texas بودند كه در ميان مصرف كنندگان آمريكايي محبوبيت بالايي دارد.
اين گروه تحقيقي كه توسط يك متخصص كامپيوتري به نام آوي روبين هدايت مي شد از ابزار معمول هكرها براي شكستن كدهاي فركانسي دزدگيرها موسوم به RFID استفاده كردند.
به گفته روبين ضعف اصلي دزدگيرهاي استفاده شده در ماشين هاي امروزي ساده بودن ساختار رمزي آن است، در واقع سازندگان اين وسائل راه را براي خلافكاران تا مقدار زيادي باز گذاشته اند.
رئيس اين گروه تحقيقاتي عقيده دارد كه با انجام چنين كاري اين هشدار به مردم و توليدكنندگان داده مي شود كه دزدگيرها چنان كه انتظار مي روند قابل اعتماد نيستند، اما با اين حال روبين هنوز تأكيد مي كند كه دزدگيرها تا ۹۰ درصد، عامل اصلي جلوگيري از به سرقت رفتن اتومبيل ها هستند و اگر نگراني وجود دارد بيشتر براي آن ۱۰ درصد باقي مانده است.
گروه تحقيقاتي دانشگاه جان هاپكينز درصدد است تا با تحقيقات بيشتر و همكاري چند شركت سازنده دزدگير ماشين طرح هايي براي هر چه قابل اعتمادتر شدن اين وسيله ارائه دهد.

كشف آنتي بيوتيك جديد از قورباغه
دانشمندان با استفاده از قورباغه ها آنتي بيوتيك جديدي ساخته اند كه تاثير بيشتري نسبت به نمونه هاي پيشين آنتي بيوتيك دارد.
به گزارش ساينس، طبق آخرين گزارشات ماده اي از پوست قورباغه به دست آمده كه بسياري از انواع باكتري ها را كه آنتي بيوتيك هاي معمولي بر آنها اثر ندارد از بين مي برد.
به گفته محققان اين ماده منافذي را در پوسته با كتريها ايجاد مي كند و آنها را از بين مي برد.

كشف هورمون جديد بيماري فشار خون
پزشكان آلماني هورمون جديدي كشف كرده اند كه باعث تنگ كردن رگهاي خوني و افزايش فشار خون مي شود.
به گزارش INN، اين هورمون را كه به اختصار آپ- فوراي مي نامند سلولهاي ديواره دروني رگهاي خوني توليد مي كنند.
با ترشح اين هورمون به داخل خون، ديواره عروق تنگ مي شود و فشار خون بالا مي رود.پزشكان احتمال مي دهند آپ فوراي علت بروز بيماريهاي فشار خوني باشد.

سخت افزار
دي وي دي هاي آينده
گروه انفورماتيك: متخصصان ادعا كرده اند كه نسل آينده دي وي دي با ارائه تصاوير سه بعدي با كيفيت بسيار بالا و صداي واضح و فراگير، انقلابي در زمينه تجهيزات صوتي و تصويري به پا خواهند كرد.
به گزارش بي بي سي، ظرفيت دي وي دي هاي جديد با نام  « اچ دي- دي وي دي » ۶ برابر بيشتر از دي وي دي هاي فعلي خواهد بود و بدين ترتيب براي جا دادن يك فيلم كامل در يك ديسك  دي وي دي ، ديگر نيازي به فشرده كردن فايلهاي تصويري ديجيتالي نخواهيم داشت؛ براي مثال اگر مي توانيم تصاوير ويدئويي را با همان كيفيتي كه در سينماهاي مدرن پخش مي شوند روي دي وي دي ذخيره كنيم.
در حال حاضر فيلم ها براي ذخيره سازي روي ديسك هاي دي وي دي بايد در حدود۹۸ درصد فشرده سازي شود كه اين امر تا حد بسيار زيادي از كيفيت فيلم اصلي مي كاهد و تفاوت زيادي ميان تصاوير نسخه اصلي فيلم كه در سينما پخش مي شود با تصاوير همان فيلم در  دي وي دي هاي مورد استفاده در منازل ايجاد مي كند.

نرم افزار
پيكاسا۲ آمد
گروه انفورماتيك: شر كت گوگل در اقدامي جديد براي تبديل خود به يكي از پرطرفدارترين شركت  هاي خدماتي موجود بر روي شبكه، نسخه دوم نرم   افزار آرايش عكس پيكاسا ۲ را منتشر كرد.
به گزارش پي سي ورلد، گوگل نسخه اول پيكاسا را سال گذشته خريداري كرد و بلافاصله آن را به صورت رايگان در اختيار كاربران قرارداد تا دانلود كنند.
در پيكاسا ۲ بسياري از ويژگي  هاي نسخه اول حفظ شده و ابزارهاي جديدي براي آرايش و ويرايش عكس اضافه شده است و به محض دانلود، رانه   هارد و تمامي پوشه  هاي عكس موجود در حافظه كامپيوتر را اسكن مي  كند و سپس آرشيو پيكاسا ظاهر مي  شود كه در آن عكس  هاي موجود در اندازه  هاي كوچك و براساس ترتيب زماني يا الفبايي مرتب شده  اند.

آف لاين
كوزه سازي  با حبابهاي  صابون
ايرنا: يك گروه از پژوهشگران هندي  با انجام آزمايش هايي  بر روي  نحوه شكل گيري  حباب هاي  صابون در مجاورت برخي  عوامل شيميايي  كه بر روي  سطح مواد اثر مي كنند، موفق شده اند ساختار  زيبايي  به وجود آورند كه كاملا شبيه ظروف كوزه اي  هستند كه سفالگران با استفاده از گل رس تهيه مي كنند. به گزارش نيچر، جواهري  رائوت و همكارانش، كوزه اي  در ابعاد ميكرومتر را با استفاده از تجمع ماده ميريستيت سديم كه در صابون ها به كار مي رود و از خاصيت كنش بر روي  سطح برخوردار است، در دماي  اتاق، به انجام رسانده اند.
در آزمايش هايي  كه اين گروه بر روي  ماده موجود در صابون در دماهاي  مختلف انجام داده اند مشاهده شده كه اگر سرعت سرد كردن محلول زياد باشد، رشته هاي  ماده شيميايي  به صورت يك سطح مسطح نظير يك قاليچه كوچك در كنار هم جاي  مي گيرند اما اگر سرعت خنك كردن محلول كمتر از دو درجه سانتيگراد در هر دقيقه باشد، رشته هاي  اين ماده شيميايي  به صورت حلقه هاي  پيچ و تاب خورده ظاهر مي شوند. كارشناسان اميدوارند كه بتوانند در آينده نزديك ازاين فناوري درصنايع مختلف ازجمله جواهرسازي استفاده كنند.
گام نخست براي الكترونيك مولكولي
گروه دانش: فناوري ميكرو الكترونيك مبتني بر سيليكون است ، خدمات گسترده اي كه پردازشگرهاي سيليكوني به كامپيوترها و خلق نسل جديد آنها كرده اند آنقدر پربار است كه نمي توان به سادگي از كنار آن گذشت اما گروهي از محققان از دانشگاه شمال غرب آمريكا، به روشي دست يافته اند كه با كمك آن مي توانند گونه هاي مختلفي از مولكولها را بر روي يك صفحه سيليكوني و در دماي محيط اتاق مرتب كنند. گامي كه مي تواند انقلابي در فناوري كامپيوترهاي پيشرفته به حساب آيد، شايد اين گام را بتوان نخستين گام بلند براي رسيدن به فناوري الكترونيك مولكولي دانست. بر مبناي نتايج اين تحقيق جديد، الگوپذيري ساختارهاي مولكولي در مقياسي معادل۱۰هزار بار كوچك تر از روش هاي متداول ميكروالكترونيك قابل دستيابي است.
توليد پيازهاي غير اشك آور
ايرنا:  دانشمندان درصدد توليد پيازهاي غير اشك آور هستند.
پژوهشگران آنزيمي كه در پيازباعث ريزش اشك مي شود را شناسايي كرده اند. آنها درصددند تا با دست كاري اين آنزيم خاصيت  اشك ريزي پياز را از بين ببرند.

آن لاين
راه  اندازي دهكده گردشگري IT در دماوند
ايلنا:  دهكده گردشگري IT، با هدف ارايه خدمات گردشگري از طريق فن  آوري اطلاعات، در دماوند راه  اندازي خواهد شد.
باني، معاونت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با بيان اين مطلب گفت: موافقت اصولي، راه  اندازي دهكده گردشگري IT در دماوند، از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران صادر شده و عمليات اجرايي اين طرح در سال ۸۴ آغاز خواهد شد. او افزود: تسهيلات احداث اين دهكده گردشگري، از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تامين و در اختيار بخش خصوصي قرار خواهد گرفت.

ويروس
ناكارايي ضد ويروس مايكروسافت
ايلنا: كارشناسان امنيتي معتقدند دو برنامه ضد ويروس مايكروسافت كه با هدف پاك سازي كامپيوترهاي شخصي از وجود ويروس  ها طراحي شده، تنها تعداد محدودي از عوامل مخرب را شناسايي مي  كند و كارايي لازم را ندارد.
ماتيو فوردال، كارشناس كامپيوتر كانادايي در اين باره مي  گويد: يك دستگاه كامپيوتر را كه به واسطه آلودگي بيش از حد به كرم  ها و ويروس  هاي مختلف به كلي توان خود را از دست داده بود به وسيله دو نرم  افزار جديد مايكروسافت اسكن كردم، اما بعد از چند دقيقه عبارت اين كامپيوتر هيچ مشكلي ندارد بر روي نمايشگر كامپيوتر  ظاهر شد. به عقيده او ابزارهاي جديد مايكروسافت فقط براي تعداد محدودي از عوامل مخرب نظير SASSER و MSBLASTER طراحي شده و كرم  هايي نظير نت اسكاي-  پي را كه كامپيوتر وي به آن آلوده بوده شناسايي نمي  كند.
به عقيده فوردال ابزار جديد مايكروسافت تنها در صورتي كارآمد خواهد بود كه مجموعه گسترده  اي از عوامل مخرب را در بر بگيرند و هر چند روز يك  بار به روز شود ولي كاربران نمي  توانند هفته  ها منتظر بمانند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |