سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۸ - Feb 1, 2005
با ابلاغ آيين نامه جديد وزارت علوم :
نحوه تشكيل و فعاليت قطب هاي علمي كشور تغيير مي كند
امكان همكاري صاحب نظران و اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها در اين فعاليت ها وجود دارد
001368.jpg
گروه علمي، فرهنگي: با تصويب و ابلاغ آيين نامه جديد قطب هاي علمي كشور، چگونگي تشكيل اين قطب ها تغيير كرده و كليه قطب هاي علمي كشور مأموريت گرا مي شوند و امكان جذب و پرورش استعدادهاي درخشان و نخبگان به عنوان قطب هاي علمي فراهم مي شود.
دكتر جعفر كيواني، رييس موسسه پژوهش و برنامه ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين خبر گفت: آيين نامه جديد قطب هاي علمي كشور تصويب و ابلاغ شد.
وي با اشاره به تعريف قطبهاي علمي، تصريح كرد: قطب علمي از نظر لغوي معادل مركز برتري يا مركز مزيت  است ولي اصطلاحا مركزي متشكل از تعدادي عضو هيات علمي است كه با تمركز بخشيدن به فعاليتهاي علمي در يك زمينه تخصصي به نوآوري و توليد دانش مي پردازند و به يك كيفيت برتر در سطح ملي، منطقه اي و يا جهاني نائل مي شوند.
به گزارش ايسنا، دكتر كيواني همچنين پاسخگويي به نيازهاي اجتماعي را يكي از عناصر مهم در قطبهاي علمي دانست و گفت:  نيازهاي متحول شونده بشر در عصر كنوني مستلزم پشتيباني از نظر علمي است.
وي با بيان اين كه وجود قطب علمي در هر كشوري يك ضرورت است، خاطرنشان كرد: سابقه وجود قطبهاي علمي در دنيا به سال ۱۹۸۰ برمي گردد، به گونه اي كه تنها در يك زمينه خاص يعني يادگيري و ياددهي ۳۵۵ قطب علمي در كشور آمريكا وجود دارد.
وي ايجاد قطبهاي علمي در كشور را به عنوان راهكاري براي كاهش فاصله كشور با ساير كشورهاي جهان در زمينه توليد و توسعه علم عنوان كرد و گفت: اولين قطب علمي كشور در سال ۷۹ ايجاد شد و در حال حاضر ۶۹ قطب علمي فعال در زمينه هاي فني، كشاورزي و دامپزشكي، علوم پايه، علوم انساني و هنر در كشور وجود دارد.
دكتر كيواني افزود: با اين حال در همايش سال ۸۳ قطبهاي علمي كشور پس از بررسي نقاط قوت و ضعف وضعيت فعلي قطبهاي علمي و تجديدنظر آيين نامه قطبي آن، آيين نامه جديد با ماهيت ميان رشته اي و چندرشته اي و همچنين متناسب با نيازهاي جامعه تصويب شد.
وي با اشاره به ويژگيها، خصوصيات و تسهيلات آيين نامه جديد، تصريح كرد: امكان همكاري صاحب نظران و اعضاي هيات علمي ساير دانشگاه ها و رشته ها در يك قطب علمي، حذف مرزها و حتي مرزهاي جغرافيايي براي توسعه فعاليتهاي بين رشته اي يكي ديگر از ويژگيهاي آيين نامه جديد است كه طي آن حتي اعضاي هيات علمي خارج از كشور نيز مي توانند با توجه به ارتباطات مهم بين المللي در فعاليتهاي اين قطب علمي شريك و همكار شوند.
به گزارش ايسنا، وي ماموريتگرا كردن فعاليت قطب هاي علمي را از ديگر شاخصهاي اين آيين نامه عنوان كرد و افزود: بر اين اساس فعاليت قطبهاي علمي بايد متوجه يك نياز اولويت دار در كشور باشد و اولين قدم براي تشكيل قطب علمي تشخيص نيازها و اولويت هاي كشور است.
وي با بيان اين كه ساختار قطب علمي در اين آيين نامه منعطف و سيال است، گفت: امكان پرورش استعدادهاي درخشان و جذب نخبگان علمي نيز در آيين نامه جديد فراهم شده است؛ به عبارت ديگر بستري فراهم شده كه طي آن استعدادهاي درخشان به عنوان دانشجوي دكترا و يا فوق دكترا در اين قطبها جذب شوند و پس از تربيت به عنوان يك پژوهشگر در همان قطب علمي به كار پژوهشي مشغول شوند.
وي توسعه ارتباطات بين المللي در بسترهاي مناسب و غيرساختارمند را از ديگر ويژگيهاي اين آيين نامه عنوان كرد.

رييس مركز بيماريهاي وزارت بهداشت:
هرگونه نگراني نسبت به آنفلوانزاي شايع  شده بي مورد است
ايسنا: رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت، با تشريح آنفلوآنزاي شايع شده در ميان مردم به ويژه دانش آموزان، هرگونه نگراني نسبت به اين بيماري را بي مورد اعلام كرد.
دكتر محمدمهدي گويا توضيح داد: بيماري تب داري كه هم اكنون با علايم تنفسي شايع شده آنفلوآنزاست كه بر دو نوع A و B است.
وي در تشريح انواع اين بيماري گفت: نوع B اين بيماري بيشتر در ميان دانش آموزان و نوع A آن در سالخوردگان شايع شده است كه هيچ يك به درمان دارويي خاصي نياز ندارند و صرفا بيمار با استراحت و مصرف مايعات گرم بهبود مي يابد.
اواز پزشكان خواست كه الزاما به موضوع استراحت دانش آموزان تاكيد كنند تا دانش آموزاني كه به نوع B آنفلوآنزا مبتلا شده اند، با استراحت كافي وپس از بهبودي كامل به مدرسه بروند.
همچنين والدين نيز بايد مراقبت هاي لازم را در اين خصوص به عمل آورند و به فرزندان خود مايعات گرم بخورانند.
وي سردرد، سرفه، گلودرد و دردهاي عضلاني را از علايم اين بيماري ذكر و توصيه كرد كه چنانچه افراد اين علايم را در خود مشاهده كردند حتما به پزشك مراجعه كنند.
رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با بيان اين كه اين آنفلوآنزا با آنفلوآنزاي مرغي تفاوت دارد،تاكيد كرد: جز در مواقع ضروري نياز به درمان دارويي خاصي وجود ندارد كه بايد به تجويز پزشك معالج بيمار صورت گيرد.

معلولان، خدمات رايگان حقوقي دريافت مي كنند
فارس: معلولان از اين پس مورد حمايت قانوني و قضايي دولت و دادگاهها قرار گرفته و از خدمات رايگان حقوقي بهره مند مي شوند.
بر اساس پيشنهاد مشترك وزارت دادگستري و سازمان بهزيستي كشور و تصويب دولت، سازمان بهزيستي موظف شد نسبت به ارائه مشاوره حقوقي به كليه معلولان كشور و تعيين وكيل براي دفاع از حقوق افراد معلول در محاكم قضايي اقدام و معرفي نمايد.
همچنين مراقبت، نگهداري و توانمندي سازي معلولان و نمايندگي قانوني آنها در كليه امور مربوط به اموال و حقوق مالي تا زمان نصب قيم توسط دادگاه با سازمان بهزيستي خواهد بود.
همچنين براساس ماده ۸ آئين نامه قانون جامع حمايت از معلولان، سازمان بهزيستي موظف شد علاوه بر استفاده از وكلاي دادگستري و مشاوران حقوقي، از كارشناسان اداره حقوقي و كارمندان رسمي خود به عنوان نماينده حقوقي استفاده نمايد.
تبصره يك اين ماده كانون وكلاي دادگستري در سراسر كشور و نيز مراكز امور مشاوران حقوقي و وكلاي قوه قضائيه را موظف كرد حسب درخواست سازمان بهزيستي نسبت به تعيين وكيل معاضدتي مورد نياز افراد معلول اقدام نمايد.

آمبولانس  هاي ايران خودرو مجوز استاندارد ندارند
ايلنا: رييس اورژانس كشور، اعلام كرد:   آمبولانس  هاي توليدي ايران خودرو مجوز استاندارد ندارند و نمي  توانيم از آنها استفاده كنيم.
شهرام علمداري، رييس اورژانس كشور، گفت: ايران خودرو به تعهدات خود مبني بر ارائه آمبولانس به ناوگان اورژانس كشور عمل نكرده است. وي افزود: ايران خودرو ۸۴ دستگاه آمبولانس به اورژانس تحويل داده كه اين آمبولانس  ها نيز غير قابل استفاده هستند.به گفته علمداري، آمبولانس  هاي ايران خودرو هنوز مجوز استاندارد ندارند و در انبارها خاك مي  خورند. وي، با اشاره به مستعمل بودن ناوگان اورژانس كشور، گفت  : ناوگان اورژانس كشور بسيار مستعمل شده و نياز به بازسازي جدي دارد.وي خاطر نشان كرد  : قرار اين بود كه ايران خودرو تا پايان سال، ۵۲۰ دستگاه ديگر آمبولانس به اورژانس كشور تحويل دهد؛ اما اين اتفاق نيفتاده است.

معاون امور مجلس وزارت بهداشت:
مقام چهل و سوم بهداشت و درمان دنيا را داريم
گروه اجتماعي-مريم غفاري: دكتر حسن امين لو معاون امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين كه ترمينولوژي سلامت، محور توسعه پايدار كشورها شناخته شده است افزود: توليد ناخالص ملي، سرمايه گذاري هاي صنعتي و زيربنايي شاخص هاي توسعه محسوب مي شوند ولي محور اصلي توسعه، شاخص سلامت كشورهاست كه در طي اين ۲۶ سال پس از پيروزي انقلاب، نظام جمهوري اسلامي، گام هاي بلندي برداشته است به طوري كه در منطقه مديترانه شرقي رتبه بالايي داريم و طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت در دنيا مقام ۴۳ را داريم. وي افزود: در بخش درمان تعداد تخت هاي بيمارستاني از ۵۰ هزار به ۱۰۸ هزار تخت افزايش داشته است و در بخش اورژانس در ضمن برنامه ۵ ساله سوم با تأكيد بر ماده ۱۹۳ قانون توانستيم ۴۰۰ مركز اورژانس اضافه كنيم. وي پايه گذاري سيستم گسترش شبكه را كه در آن ايران به عنوان الگو معرفي شده است و همچنين تصويب قانون بيمه همگاني در كشور را ۲ تحول بزرگ در سيستم بهداشت و درمان ذكر كرد .

تسهيلات كميته امداد و مجلس براي اشتغال زايي و زدودن فقر فرهنگي
گروه اجتماعي:  علاوه بر ۳۰۰ ميليارد ريال بودجه اي كه كميته امداد براي فعاليت هاي فرهنگي و همچنين زدودن آثار فقر فرهنگي اختصاص داد، كميسيون اجتماعي مجلس هم فارغ التحصيلان اين كميته را در اولويت دريافت وام اشتغال مولد قرار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، معاون فرهنگي كميته امداد  گفت: به منظور آسيب شناسي فرهنگي و شناسايي نيازها، فقر و هويت فرهنگي خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد در سراسر كشور، مرحله اول تهيه شناسنامه فرهنگي براي خانواده ها به پايان رسيده و پرسشنامه هايي نيز با كمك هزار نفر از رابطين اين نهاد، پر شده است.
حميدرضا ترقي افزود: در حال حاضر كارشناسان و اساتيد علوم اجتماعي مشغول بررسي و تحليل محتواي پرسشنامه ها هستند و پس از جمع بندي در جهت مبارزه با فقر و نياز فرهنگي خانواده ها برنامه ريزي مي شود و متناسب با نيازهاي هر كدام كلاس و برنامه هاي آموزشي برگزار خواهد شد.
وي گفت: در حال حاضر ۲۶ هزار دانشجو و ۹۷۰ هزار دانش آموز در سراسر كشور تحت پوشش و حمايت كميته امداد قرار دارند و در سال جاري ۱۴ ميليارد تومان براي تأمين هزينه هاي تحصيلي اين افراد اختصاص پيدا كرده است.
وي افزود: تأمين هزينه تحصيل با رويكرد اشتغال و خودكفايي و زدودن آثار فرهنگي فقر از مهمترين اهداف معاونت فرهنگي كميته امداد است ، به طوري كه بيش از ۵۰ درصد دانشجويان و دانش آموزان تحت پوشش،هر ساله پس از فارغ التحصيلي جذب بازار كار مي شوند و همچنين فارغ التحصيلاني كه نياز به وام ، سرمايه و وسيله كار دارند ، امكانات لازم دراختيارشان قرار مي گيرد.
همچنين خبرگزاري فارس به نقل از يك عضو كميسيون اجتماعي مجلس اعلام كرد:  طبق مصوبه كميسيون اجتماعي مجلس فارغ التحصيلان كميته امداد و بهزيستي از سال ۸۴ در اولويت اشتغال مولد قرار مي گيرند.
موسي الرضا ثروتي همچنين گفت: بر اساس لايحه بودجه سال ۸۴ دولت، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است مبلغ يكصد ميليارد ريال را از طريق دفتر همكاريهاي فناوري نهاد رياست جمهوري به منظور ايجاد اشتغال مولد جهت متخصصان فارغ التحصيل دانشگاهها و جلوگيري از فرار مغزها منظور نمايد.
وي در ادامه گفت: طبق بند «س» تبصره ۲ ، ايثارگران شامل رزمندگان، جانبازان، آزادگان و خانواده هاي شهدا در اولويت اشتغال مولد هستند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس در خصوص تغييرات ايجاد شده در اين مصوبه، اظهار داشت: بر اساس مصوبه كميسيون اجتماعي تصميم گيري در اين رابطه به جاي دفتر همكاريهاي فناوري نهاد رياست جمهوري ، بر عهده «شوراي هماهنگي اشتغال استانها» خواهد بود و به فهرست ايثارگران نيز فارغ التحصيلان كميته امداد و بهزيستي اضافه شده است.

حق بيمه افراد آسيب ديده ناشي از حوادث رانندگي افزايش مي يابد
مهر: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: در صورت تصويب مجلس حق بيمه افراد آسيب ديده ناشي از حوادث رانندگي افزايش مي يابد.
دكتر بيژن شهبازخاني ضمن اعلام اين مطلب، افزود: براي افزايش بودجه بهداشت و درمان كشور چندين پيشنهاد از سوي اعضاي كميسيون شده كه در صورت تصويب كميسيون تلفيق مجلس و راي آوردن در صحن علني مجلس اين بودجه به ميزان مناسبي افزايش يافته و بسياري از مشكلات مردم در زمينه درمان در مراكز درماني حل خواهد شد.
وي اظهار داشت : بر اساس اين پيشنهادها ، ۱۰درصد از بيمه هاي تجاري بويژه بيمه هايي كه براي خودرو است نظير بيمه بدنه اتومبيل كسر مي شود ، اين ميزان بودجه براي درمان افراد صدمه ديده ناشي از حوادث رانندگي اختصاص خواهد يافت چون هزينه هاي مربوط به درمان صدمات ناشي از تصادفات رانندگي در بيمارستان ها بسيار بالاست بنابراين با اختصاص اين بودجه حق بيمه اين آسيب ديدگان افزايش مي يابد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تصريح كرد: با كسر يك درصدي از بودجه جاري شركت هاي دولتي سودآور و افزودن اين بودجه به بخش سلامت و بيمه به ميزان ۵۰۰ ميليارد تومان به بودجه سلامت و بيمه اضافه مي شود.وي گفت: همچنين ميزان بودجه در زمينه بيمه هاي مكمل دستگاه هاي اجرايي، شركت ها، بانك ها و نهادهاي غير دولتي محاسبه خواهد شد و به بيمه خدمات درماني كه اغلب مردم از اين بيمه ها استفاده مي كنند افزوده مي شود كه در اين صورت نيز ۳۰۰ ميليارد تومان به بخش سلامت و درمان افزوده خواهد شد.دكتر شهباز خاني ادامه داد: در تلاش هستيم كه مجلس منابع جديد پيشنهاد شده براي افزايش بودجه سلامت را تصويب كند چرا كه مواردي نظير حذف بيمه هاي تكميلي سبب از بين بردن تبعيض ميان مردم و برقراري عدالت است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |