پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۵
حتما با يك كارشناس به بازار قطعات كامپيوتر برويد
مارك هاي تقلبي در بازار كامپيوتر
فقط 5 درصد قطعات كامپيوتري در ايران مارك اصلي است 
028719.jpg
عبدالله  افتاده
بازار كامپيوتر ايران به دلايل متعدد با هيچ يك از معيارها و استانداردهاي رايج دنيا مطابقت ندارد. يكي از مشخصه هاي آشكار وضعيت بازار كامپيوتر فاصله بسيار آن با الگوهاي رقابتي و مشتري مداري است كه اين امر ناشي از نبود نظارت و كنترل كافي بر بازار و اعمال روش ها و سياست هاي نادرست اقتصادي و تجاري در اين عرصه است.
آمارهاي غيررسمي بازار كامپيوتر كه به نظر مي رسد از لحاظ ارزش اطلاعاتي در سطح بالاتري از آمارهاي رسمي باشد، حكايت از آن دارد كه بخش قابل توجهي در حدود 90 تا 95 درصد از كالا و قطعات كامپيوتري موجود در بازار ايران يا به صورت قاچاق وارد شده يا تقلبي است.
در كشور ما بر خلاف بسياري از جوامع ديگر، اين كاربران كامپيوترهستند كه به بازار احتياج دارند، در نتيجه فروشندگان كالا و خدمات نياز به مشتري مداري را احساس نمي كنند.
سياست هاي اشتباه دولت مبني بر حمايت بي دريغ از صنايع داخلي، فرآيند بوروكراتيك و محدود واردات قانوني، توليد قطعات توسط برخي شركت هاي دولتي و از همه مهم تر، انحصار دولتي باعث شده تا اصولا توازن و ثبات بازار كامپيوتر در كنترل اهرم هاي نظارتي دولت نباشد و بر مدار فعاليت هاي سودجويانه برخي از افراد و سازمان هايي كه از رانت ها و ارتباط هاي قوي برخوردارند، بگردد.
يك صاحبنظر در زمينه بازار معتقد است كه مقررات وسياستگذاري هاي خرد و كلان كه در مواردي به صورت هدفمند موجب تخريب ساختار بازار كامپيوتر مي شود، در كنار پيامدهاي فرعي نامطلوب خود، باعث شده تا كامپيوترهايي با نرخ هاي غير رقابتي و خدمات و كيفيت نامناسب به مردم ارايه شود.
يكي ديگر از فعالان بازار كامپيوتر مي گويد: از آنجا كه در چند سال اخير برقراري ارتباط با كشورهاي آسيايي از جمله چين به سهولت انجام مي شود، برخي از فروشندگان قطعات كامپيوتر اقدام به خريد اجزاي قطعات كامپيوتر كرده و با صرف هزينه اي اندك در كشور چين، قطعات را با مارك هاي معروف مونتاژ مي كنند، سپس اين قطعات در بازار كشورهايي به فروش مي رسد كه به دليل عدم نظارت سازمان هاي مسوول، هر كالايي را مي توان در آنها به با قيمت هايي بالا به فروش رساند.
به عقيده وي يكي از مهم ترين دلايلي كه سودجويان بدون ترس و واهمه اقدام به فروش قطعات تقلبي در بازار ايران مي كنند، نبود قوانين بين المللي و برخي از مسايل سياسي است، چرا كه شركت هاي اصلي توليد كننده قطعات كامپيوتري در اكثر موارد نمي توانند از حق خود دفاع كنند و همين باعث شده تا بازار قطعات تقلبي كامپيوتري، به بازاري بكر براي سودجويان در ايران تبديل شود.
كارشناسان معتقدند تا زماني كه فروشندگان و خريداران جز نام مارك اجناس، اطلاعات ديگري ندارند نمي توان انتظاري بيش از اين داشت.
سهيل مظلوم رئيس انجمن شركت هاي انفورماتيك دراين خصوص مي گويد: تا زماني كه 95 درصد كالاهاي كليدي كامپيوتري به صورت قاچاق وارد ايران مي شود، ديگر جايي براي مبارزه با قاچاق باقي نمي ماند.
وي در خصوص كالاهاي تقلبي و غير اورژينال در بازار ايران مي افزايد: زماني جنس غير اورژينال معنا دارد كه در كنار آن جنس اصلي و اورژينال نيز وجود داشته باشد و از آنجا كه در قطعات كليدي كامپيوتري، تقريبا تمامي قطعات موجود در بازارهاي ايران ، تقلبي يا ريمارك شده اند، ديگر مبارزه با ورود كالاهاي تقلبي بي معنا است.
وي بالا بودن نرخ تعرفه گمركي و نبود معافيت مالياتي را از مهم ترين دلايل روي آوردن فروشندگان به قاچاق كالا دانست و افزود: قبلا ورود اجناس به صورت عمده و سفارش جعبه براي آنها درايران رايج ترين مشكل بود، اما امروز ديگر نمي توان به چيپ ست ها، مارك ها و ظرفيت هاي قطعات اعتماد كرد.
قبلا ورود اجناس به صورت عمده و سفارش جعبه براي آنها درايران رايج ترين مشكل بود، اما امروز ديگر نمي توان به چيپ ست ها، مارك ها و ظرفيت هاي قطعات اعتماد كرد
رئيس انجمن شركت هاي انفورماتيك نيز مي گويد: دولت تا كنون هيچ برنامه اي براي كنترل روش هاي غيرقانوني و وجود مارك هاي تقلبي در بازار كامپيوتر ايران نداشته و تنها كار انجام شده، اعمال محدوديت بر ورود قانوني قطعات كامپيوتر بوده كه جز گراني و دامن زدن به قاچاق كالا نتيجه اي در برنداشته است.
مظلوم اظهار كرد: قوانين بايد به نوعي تدوين شود كه امكان ايجاد كسب و كار سالم نيز وجود داشته باشد، ولي در حال حاضر با وضعيت فعلي، كساني كه به كسب و كار سالم بپردازند يا ورشكست مي شوند يا به صف متخلفان مي پيوندند.
حميد رضا يوسفي معاون دبير شوراي عالي انفورماتيك، عدم پيگيري مراجع قضائي و پليسي را نبود دانش فني و اجحاف به قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان در اين زمينه عنوان كرد.
وي افزود: تا زماني كه مصرف كنندگان به حقوق قانوني خود آشنايي ندارند و مرجعي براي پاسخگويي به مشكلات مصرف كنندگان نمي توان يافت، راهي براي مبارزه با اين روند وجود ندارد.
وي در خصوص قاچاق كالاهاي كامپيوتري مي افزايد: با وضعيت فعلي كه اكثر قطعات به صورت غير قانوني وارد مي شود، افرادي اقدام به قاچاق مي كنند كه قدرت استفاده از رانت هاي سازمان هاي دولتي را دارند، چون قاچاق كالا بدون حمايت نهادهاي قانوني امكانپذير نيست.
وي يكي از راه هاي مبارزه با اين مشكل را اعمال بخشنامه ها و جريمه هايي براي فروشندگان كالاهاي غير اصلي از سوي اصناف و سازمان هاي مسوول دانست.
معاون دبير شوراي عالي انفورماتيك نيز گفت: در حال حاضر سازمان ها و نهادهاي مسوول دچار نوعي بي برنامگي شده اند و با اين روند راهي جز نشستن و مشاهده پايمال شدن حق مصرف كنندگان وجود ندارد.
يوسفي اظهار كرد: كساني كه نسبت به خريد كالاهاي تقلبي شكايت دارند، مي توانند ادله خود را به دبيرخانه شوراي عالي انفورماتيك ارايه دهند تا در اسرع وقت به آنها رسيدگي شود.
وي افزود: كاربران نيز براي اثبات غير اصلي بودن قطعه خريداري شده مي توانند به سايت اينترنتي شركت توليد كننده مراجعه كرده و مشخصات قطعه مورد نظر را با مشخصات فني قطعه اصلي در سايت اينترنتي شركت توليد كننده مقايسه كنند كه در صورت عدم تطابق مشخصات، قطعه خريداري شده، تقلبي و غير اورژينال خواهد بود.
كارشناسان مي گويند: يكي از نتايج مهم غير اورژينال بودن قطعات كامپيوتر  ، پايين آمدن سرعت كار كامپيوتر است. اما به نظر مي رسد تنها راه حل اين مشكل آشنايي هرچه بيشتر خريداران با مشخصات فني مارك هاي اصلي است، چون هر نوع نظارت ديگري در نهايت منافع نظارت كنندگان را تضمين خواهد كرد، نه مصرف كنندگان را.

وزارت نيرو در پي گران كردن آب
028725.jpg
معاون وزير نيرو در آب و فاضلاب شهري گفت: قيمت آب در كشور ارزان است و به اين ترتيب صرفه جويي معناي خاص خود را از دست مي دهد.
عباس شفيعي با اشاره به تشكيل همايش هايي در مورد مصرف بهينه آب اظهار داشت: اين همايش ها به ارتقاي سطح كيفي تجهيزات به ويژه تجهيزات كنترل مصرف و تاسيساتي در رابطه با مصرف آب و در جهت نصب انشعاب و ميدان دادن به توليدكنندگان تجهيزات كمك مي كند.
معاون وزير افزود: توليد كنندگان بايد با افزايش خط توليد خود و كاهش قيمت ابزارها زمينه اي را فراهم كنند تا مشتركان از آنها بهره ببرند.
وي با اشاره به مشتركان پر مصرف گفت: اين مشتركان شامل بيمارستان ها، هتل ها و ساختمان هاي اداري و دولتي هستند و آنها از ابزار كنترل مصرف آب استقبال مي كنند. وي در رابطه با ابزار كنترل مصرف موجود در بازار گفت: اين ابزار كنترل مصرف در عين زيبايي و شكيل بودن دركنترل مصرف نيز نقش اساسي دارد.

تعلل دولت باعث گراني تخم مرغ شد
028722.jpg
در حالي كه چندي پيش مدير دفتر پرورش و بهبود توليدات طيور وزارت جهادكشاورزي خبر از ثابت ماندن قيمت تخم مرغ تا پايان سال داده بود، اما درچند هفته اخير با افزايش قيمت در بعضي از نقاط شهر تهران مواجه بوديم. به گونه اي كه در برخي از نقاط شهر هر شانه تخم مرغ به قيمت۲۲۰۰ تومان نيز عرضه مي شد. برخي از توليدكنندگان بر اين باورند كه هزينه تمام شده هر كيلوتخم مرغ براي آنها 780 تومان است و قيمت هاي موجود در بازار واقعي نبوده و دليل آن عملكرد واسطه  گران است. اما مدير دفتر پرورش طيور وزارت جهادكشاورزي دليل افزايش قيمت تخم مرغ را تاخير در انعقاد قرار داد خريد تخم مرغ كه ميان دولت و اتحاديه ميهن منعقد شده است، مي داند و مي گويد: كميسيون تنظيم بازار چندي پيش مقام مسووليت هاي خريد تخم مرغ براي ذخيره سازي را به اتحاديه ميهن كه از تمامي مرغداران كشور تشيكل شده، واگذار كرد. پس از اين تفويض مسووليت قرار شد كه قراردادي مابين دولت و اتحاديه ميهن براي خريد اين محصول جهت ذخيره سازي منعقد شود، اما به دليل تشريفات اداري اين قرارداد در زمان مناسبي كه قيمت تخم مرغ مناسب بود، صورت نگرفت. به همين دليل اتحاديه ميهن نتوانست تخم مرغ را جهت ذخيره سازي خريداري كرده و همين مساله موجب افزايش ناگهاني قيمت اين محصول طي چند هفته اخير شد.

كدام چوب بادوام تر است؟
صنم بياناتيچوب گردو با يكهزار سال دوام، بهترين چوب موجود در بازار است كه عمدتا براي ساخت در، پنجره و ضريح امامزاده ها از آن استفاده مي شود. وضعيت چوب در كشور به دليل شرايط خاصي كه دارد، واردات اين كالا را به ايران اجباري كرده است. درست است كه چوب راش كشور ما در دنيا حرف اول را مي زند، اما براي جلوگيري از تخريب جنگل ها ناگزيريم واردات چوب را بپذيريم. نابودي جنگل ها در كشور عواقب ناخوشايندي در پي دارد. از اين رو واردات در اين زمينه بهترين گزينه است.
رجبي  راد، رئيس اتحاديه صادركنندگان مبلمان و لوازم اداري در اين خصوص مي گويد: نحوه برداشت از جنگل ها در كشور ما علمي نيست و حدود 50 درصد چوب هاي داخلي به دست آمده از جنگل، قابليت استفاده ندارد و از بين مي رود. همچنين دستگاه هاي خشك كن مطلوب هم در ايران وجود ندارد، بنابراين كالاهايي كه با استفاده از اين نوع چوب ها ساخته مي شوند، مرغوب نيستند. از اين رو ما ترجيح مي دهيم از چوب هاي وارداتي استفاده كنيم. البته واردات چوب براي صيانت از جنگل هاي كشور هم موثر است. ناگفته نماند كه جنگل  اگر برداشت نداشته باشد، مخروبه مي شود و در مواقع ضروري مي بايد برداشت منطقي از جنگل صورت گيرد و اين برداشت ها بايد جهت حفظ جنگل باشد، اما متاسفانه از جنگل هاي ما برداشت هاي غير استاندارد مي شود؛ به عنوان مثال برداشت از جنگل براي ساخت كاغذ. جنگل، ثروت ملي است، به همين دليل بايد از آن استفاده بهينه شود. ما براي رعايت منافع عموم، پيشنهاد واردات چوب را مطرح كرديم. بسياري از دولت ها براي حفاظت از جنگل هاي كشورشان هزينه حمل چوب هاي وارداتي را تقبل مي كنند و در واقع براي اين امر در كشورشان يارانه گذاشته اند، اما متاسفانه در كشور ما هزينه حمل چوب هاي وارداتي به عهده خود خريداران است و با يارانه سوخت، به مصرف چوب هاي داخلي يارانه پرداخت مي شود.
در كنار اظهارات رئيس اتحاديه صادركنندگان مبلمان و لوازم اداري، ثقفي، رئيس اتحاديه مبلسازان و درودگران نيز مي گويد: متاسفانه چوب هايي كه از داخل به دست ما مي رسد، اكثرا خيس است و قابليت استفاده ندارد. البته اگر اين مشكل هم حل شود، باز بايد در مقابل برداشتي كه از جنگل ها مي شود نهال كاري كرد. مثلا در برابر چوبي كه از هر درخت به دست مي آيد، بايد 3 نهال جايگزين شود. همچنين قاچاق چوب در گذشته در كشور مساله ساز بود كه البته امروز اين مشكل تا حدودي برطرف شده است.
چوب در اقسام مختلف و كيفيت هاي متفاوت كاربردهاي گوناگوني دارد. در اين رابطه حسين افشار امين، يكي از اعضاي رسمي گروه كارشناسان صنايع چوب توضيحات جالب توجهي ارايه مي دهد: چوب با توجه به كيفيت و زيبايي كارايي مختلفي را به همراه دارد. رايج ترين كاربرد اين صنعت در منازل و ادارات است. درهاي پرسي منازل قاعدتا از چوب هاي روسي يانراد است كه اصطلاحا چوب كاج گفته مي شود. اين درها به صورت سه لايي، نئوپان يا MDF پرس مي شود. البته از چوب راش و ملچ نيز بدين منظور مي توان استفاده كرد. چوب ملچ زيباترين نوع در بين ديگر چوب هاست. اين زيبايي در نقش موجود در اين چوب كه به صورت موج نمايان شده، هويدا مي شود. شايد اين موضوع يكي از دلايل گران تر بودن اين نوع چوب در ميان ديگر اقسام چوب هاست. در اين ميان چوب راش را هم نبايد ناديده گرفت. البته اين نوع از چوب محكم و صنعتي بيشتر براي مبلمان كاربرد دارد و بهترين انواع چوب راش متعلق به كلاردشت است. عمر چوب راش حدود 150 سال و چوب ملچ 100 سال است كه اين قضيه حكايت مقاوم تر بودن چوب راش نسبت به ملچ را مسلم مي كند. در اين ميان، گونه چنار از بين انواع چوب ها با عمر يكهزار ساله براي درهاي ورودي امامزاده ها كاربرد دارد.
براي ساخت كابينت ها بيشتر از MDF استفاده مي شود، چراكه دوام بهتري دارد. نئوپان نيز در اين زمينه مصرف دارد. همچنين نئوپان هاي ملامينه براي كابينت استفاده مي شود. كمدهاي ديواري نيز كه به صورت چوب كار مي شود، تمام مشخصه هاي درهاي ورودي پرسينگ را در بر دارد.
يكي ديگر از اقسام چوب، چوب گردو است كه از گونه هاي نادر و كمياب است و با برداشت صنعتي به دست مي آيد. چوب گردو داراي رنگ راه دار تيره است كه با رگه هاي تيره تر نقش زيبايي به خود گرفته و براي منبت كاري انتخاب مناسبي است. البته متاسفانه در كشور ما از چوب هاي گردو استفاده نادرستي مي شود. كاربرد چوب گردو در مبلمان مثال آشكاري براي اين ادعا است.
حسين افشار امين در ارتباط با واردات گونه هاي مختلف چوب مي گويد: در صورتي كه چوب راش كلاردشت ما بهترين نوع در دنياست ما براي عدم تخريب جنگل ها، اين نوع چوب را از روماني و تركيه و اروپاي شرقي وارد كشور مي كنيم. همچنين چوب نراد، از روسيه و فنلاند و بعضي گونه هاي اتريشي نيز وارد كشور مي شود. كارشناس فوق، برداشت غيرحرفه اي دامسراها را يكي از علل تخريب جنگل معرفي مي كند.
افشار امين در ادامه نكته هاي متعددي را يادآور مي شود: در حال حاضر سالانه يكهزار و 200 تا 2 ميليون متر مكعب چوب از جنگل هاي ايران به دست مي آيد و حدود 5/2 ميليون متر مكعب از خارج وارد مي شود. اين در حالي است كه به گفته مسوول روابط عمومي سازمان جنگل ها و مراتع در سال 1381 كارخانه هاي چوب با 50 درصد ظرفيت كار مي كردند. با حذف تعرفه واردات چوب، اميدواريم اولا از تخريب جنگل ها جلوگيري شود، ثانيا كارخانه هاي صنايع چوب با 100 درصد ظرفيت به كار خود ادامه دهند. 
كارشناس صنايع چوب در ادامه مي گويد: طبق آمار منتشر شده حدود 72 هزار واحد صنفي و صنعتي در سراسر ايران در بخش صنعت چوب فعال هستند كه در سال 1375 تعداد 117254 نفر به طور مستقيم در اين بخش صنعت مشغول به كار بوده اند. 
با توجه به رشد جمعيت و اقبال مردم به اين صنعت و گسترش صنايع چوب، تعداد كساني كه به طور مستقيم در اين صنعت اشتغال دارند به 351762 نفر مي رسد و اين تعداد با توجه به 4 هزار نوع كاربردي كه براي صنعت چوب و صنايع وابسته به آن تعريف شده، جمعيت زيادي از مردم را به صورت مستقيم و غير مستقيم با اين صنعت و صنايع وابسته به آن به كار گرفته است.
تعدادي از كارخانه هايي كه به صورت مستقيم و غير مستقيم از اين صنعت ارتزاق مي كنند، عبارتند از: بخش عظيمي از جنگلداري و برداشت چوب از جنگل، كارخانه هاي نئوپان سازي، فنرسازي، صنايع پلاستيك، شيشه سازي، ميخ سازي، پيچ سازي، چرم سازي و بسياري ديگر از كارخانه ها كه ارتباط تنگاتنگي با صنعت چوب دارند و از اين صنعت بهره مند هستند.
افشار امين در خاتمه مي گويد: متاسفانه اين صنعت با اين حجم وسيع و گسترده و قابليت هاي بسيار، تامين كننده نيازهاي فني و معنوي و فرهنگي جامعه نيست و از حمايت هاي بعضي از مسوولان بي بهره است.

جشنواره و نمايشگاه شير در شيراز
در راستاي تبيين ارزش غذايي شير و ضرورت ارتقاي سرانه مصرف آن، بزرگترين نمايشگاه صنعت شير كشور در سال 83 همزمان با برپايي نخستين جشنواره شير منطقه جنوب كشور از 7 تا 10 بهمن ماه در شيراز برپا مي شود.
هدف از برپايي اين نمايشگاه، معرفي استعدادها و توانمندي هاي صنعت شير كشور و نيز فراهم آوردن زمينه همكاري و همفكري ميان دست اندركاران توليد شير اعم از بخش دولتي، خصوصي و مصرف كنندگان است.
اين نمايشگاه در مساحتي بالغ بر يكهزار و 150 مترمربع و با شركت ده ها واحد صنعتي توليدكننده شير و فرآورده هاي شيري، وسايل آزمايشگاهي و توليدكنندگان تجهيزات و مواد اوليه برگزار مي شود.
علاقه مندان به كسب اطلاعات بيشتر مي توانند، به پايگاه اينترنتي www.milkfestivalshiraz.ir مراجعه كنند.

كامپوزيت در خودرو و ساختمان
اگر مي خواهيد، ساختمان مستحكم تري بسازيد، حتما از كامپوزيت استفاده كنيد. چرا كه استفاده از آن علاوه بر كاهش آلودگي محيط زيست و مصرف سوخت، استحكام ساختمان را نيز به طرز چشمگيري افزايش مي دهد.
نايب رئيس انجمن كامپوزيت ايران ضمن بيان اين مطلب در توصيف بيشتر مزاياي كامپوزيت به خبرنگار ايرانشهر مي گويد:بررسي ها نشان داده استفاده از اين مواد در خودروسازي سالانه باعث صرفه جويي 300 ميليارد ريال در مصرف سوخت مي شود.
ابراهيم مباهات مي گويد: به علت سبكي كامپوزيت ها، سوخت كمتري براي حركت خودرو مصرف مي شود، بنابراين مصرف سوخت و نيز ايجاد آلودگي زيست محيطي كاهش مي يابد.
وي به وقوع زلزله هاي مكرر در ايران و آسيا اشاره كرده و مي افزايد: مقاومت و در عين حال سبكي اين مواد به گونه اي است كه خسارت ناشي از زلزله را به حداقل مي رساند.
به گفته وي، در حال حاضر سرانه مصرف كامپوزيت در جهان 3كيلوگرم و در كشورهاي صنعتي حدود 7كيلوگرم است. اين در شرايطي است كه سرانه مصرف اين مواد در ايران از 400 گرم فراتر نرفته است.
مباهات مي افزايد: سهم تجارت اين مواد در جهان ساليانه به 150 ميليارد ريال مي رسد، در صورتي كه اين رقم در ايران از 300 ميليون دلار فراتر نمي رود. از سويي ديگر برخي كشورها به علت كاربرد محدود اين ماده هنوز فايبرگلاس يكي از مواد اوليه كامپوزيت را از خارج وارد مي كنند.
همچنين توليد فعلي كامپوزيت در ايران به 40هزار تن مي رسد كه از ارزشي بيش از 200 ميليون دلار برخوردار است.
او معرفي مواد كامپوزيت به جامعه، توسعه فن آوري اين صنعت براي ايجاد اشتغال جديد و صادرات را از اهداف اوليه انجمن كامپوزيت ايران عنوان كرد.
گفتني است، پنج شنبه امروز همايش بين المللي مصرف كامپوزيت در نمايشگاه بين المللي تهران بر پا مي شود.

نوسان در بازار سيم كارت
بازار قيمت سيم كارت در نوسان و آشفتگي به سر مي برد.
بازار سيم كارت هنوز ثبات خود را به دست نياورده است. اكنون سيم كارت صفر به مبلغ 910 هزار تومان خريده شده و 920 هزار تومان به فروش مي رسد. همچنين، سيم كارت كاركرده، 880 هزار تومان براي خريد و 900 هزار تومان براي فروش معامله مي شود.

تخم مرغ خوب
تخم مرغ هاي موجود در بسته ها، شانه ها و كارتن ها بايد از نظر رنگ و طبقه بندي وزن يكنواخت باشند.
به گزارش خبرنگار ما تخم مرغ تازه، تخم مرغي است كه بيش از يك هفته از تخمگذاري آن نگذشته و اتاقك هوايي آن بيش از اندازه طبيعي بزرگ نباشد و زرده آن غلظت طبيعي خود را دارا باشد و همچنين سفيده آن شفاف بوده و پوسته شكسته نشده باشد.
براساس اين گزارش تخم مرغ بايد عاري از هرگونه بوي خارجي و گنديدگي باشد و در بسته هاي 12 عددي و شانه هاي 30 عددي بسته بندي شود. بسته ها و شانه هاي تخم مرغ بايد سالم، محكم، تميز، خشك و عاري از بوي آلودگي باشد.

گراني كاميون در ايران
مركز پژوهش هاي مجلس در گزارشي اعلام كرد: انحصار توليد كاميون توسط دو شركت ايران خودرو ديزل و سايپا ديزل موجب شده تا براي كاميون هاي توليد داخل بازار سياه ايجاد شود، به طوري كه تفاوت بين قيمت توليدي كارخانه و بازار آزاد به دوبرابر مي رسد. در گزارش ارايه شده مركز پژوهش هاي مجلس آمده است: در سالهاي 79 الي 82 ناوگان باري جاده اي عموما از طريق توليدات داخلي تامين شده و وجود تعرفه هاي سنگين گمركي موجب شده تا واردات كاميون چندان به صرفه نباشد و تمايلي به واردات كاميون به وجود نيايد.
بنابراين گزارش، وجود تعرفه سنگين به خاطر حمايت از توليد داخلي، در جهان معاصر كه حدود 148 كشور عضو سازمان تجارت جهاني هستند و جهان به سمت حذف تعرفه ها پيش مي رود، در كشور ما بازار انحصاري براي توليدات داخلي به وجود آورده است.

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
حق جذب در سايپا
طرح طبقه بندي مشاغل هنوز در شركت سايپا اجرا نشده و حق جذب براي مديران و روسا بسيار زياد اضافه شده، در صورتي كه به حقوق ديگران يا اضافه نشده يا بسيار ناچيز بوده است.
احمدي 
مشكل دارو
من بيماري مالتي  پل مايلو بيماري خوني دارم و پيوند مغز استخوان انجام داده ام و بايد دارويي به نام تالي دوميد را روزي 2 عدد مصرف كنم. به هلال احمر مراجعه كردم. گفتند نداريم. گفتم چرا؟ جواب دادند: در انبار هست ولي وزارت بهداشت هنوز قيمت آن را اعلام نكرده تا بتوانيم توزيع كنيم. علاوه بر آن قيمت آن هر روز زياد مي   شود. چرا وزارت بهداشت مردم را آزار مي   دهد؟
رحمتي 
مشكل كنتورهاي برق 
اداره برق منطقه وحيديه گفته است: بايد كنتورهاي برق 5 آمپري  تعويض و 25 آمپري شود. بابت تعويض كنتور 235 هزارتومان دريافت مي  كنند. همچنين عنوان كرده اند مي  توانيد اين مبلغ را به صورت اقساط بپردازيد ولي مدت پرداخت اقساط بسيار كوتاه است و 21 درصد سود از ما مي  گيرند.
مهرسا
تعرفه بالاي بيمه تامين اجتماعي 
من يك كارفرما تحت پوشش تامين اجتماعي هستم. نرخ 30 درصدي بيمه كه تامين اجتماعي مي  گيرد باعث سقوط بسياري از كارگاه ها شده است. چرا اين سازمان كه بايد حامي توليدكننده باشد، با اين نرخ تسهيلات موجب زيان كارگاه ها و كارفرمايان مي  شود.
جعفري 
نوسازي بافت هاي فرسوده 
شوراي شهر اعلام كرده است: بافت هاي فرسوده شهر كه توسط تجميع سازان نوسازي شوند، شامل كاهش عوارض زيربنا و مازاد تراكم مي  شود. اگر شخص مستضعفي خودش خانه اش را نوسازي كند، تكليفش چيست؟
علي كرم زاده 
مبلغ خودياري 
شوراي شهر به ما گفته است 30 هزارتومان بايد بابت خودياري طرح لوله كشي گاز به حساب 1193 واريز كنيم. مي  خواهم بدانم آيا اين مبلغ فقط مربوط به شهرك گلدسته واقع در كيلومتر 11 جاده ساوه منطقه 18 شهرداري است؟ چرا مناطق ديگر اصلا پرداخت نمي  كنند يا اين مبلغ بسيار كمتر است؟
يارجاني 
افزايش حق اشتراك آب 
با وجودي كه مجلس عنوان كرده به قيمت هاي خدمات دولتي اضافه نشود، سازمان آب منطقه 2، درصدد است حق اشتراك گذشته را افزايش دهد. دليل اين كار چيست؟
يك شهروند
پيشنهاد عجيب
پيشنهادي براي معضل ترافيك دارم، شهرداري مي  تواند در خيابان هايي كه شيب كم دارد مثل انقلاب، آزادي،  بلوار كشاورز و... خط ويژه دوچرخه احداث كند، ايستگاه بگذارد و دوچرخه كرايه دهد.
رابطه دزدي و بيمه
در تاريخ 25 آبان ماه اتومبيل مرا سرقت كردندپرشيا. بعد از مدتي پيدا شد ولي حدود۵ ميليون از آن سرقت شده بود. همان روز به پليس 110 و بيمه... اطلاع داديم، پرونده را براي شعبه فرستادند و مبلغ 4 ميليون و 358 هزار تومان قيمت دادند. چون قيمت بالا بود گفتند: دفتر مركزي بايد تاييد كند، دفتر مركزي هم بعد از 3بار تحقيق اعلام كرد سرقت بوده و بيمه بايد خسارت را پرداخت كند ولي در تاريخ 19 دي بدون هيچ دليلي به من اعلام كردند كه خسارت به شما تعلق نمي  گيرد. اكنون پس از گذشت۲ ماه از حادثه مرا بلاتكليف گذاشته اند، نه پول خسارت را مي دهند و نه دليل ندادن آن را مي گويند، در صورتي كه ماده 24 بيمه مركزي اعلام كرده كه بعد از 15 روز از توافق طرفين، بايد خسارت پرداخت شود.
عاصفي فر
حقوق اندك
بازنشسته راه آهن هستم، به مسوولان بگوييد فكري به حال ما كنند. بعد از 35 سال خدمت فقط 150 هزار تومان حقوق مي گيرم، همه چيز حتي آب و برق هم گران شده. با اين همه تورم و چندين فرزند اين حقوق كم به كجا مي رسد.
رزاقي
برخورد خشن با دانش آموزان 
از آموزش و پرورش منطقه۷ عاجزانه تقاضا داريم سري به دبستان هاي اين منطقه بزنند و ببينند معاونان مدرسه چه برخوردهاي بدي نسبت به دانش آموزان دارند. وقتي كادر مدرسه در حضور دانش آموزان با يكديگر درگير مي شوند و حرف هاي ناپسندي به يكديگر مي زنند، ديگر از دانش آموزان چه توقعي مي توان داشت. خواهشمنديم به اين مساله رسيدگي شود.
جمعي از اولياي دانش آموزان مدرسه

بازتاب
نياز به پل هوايي عابر
در پاسخ به پيام مندرج به مورخ 27/8/83 مبني بر درخواست نصب پل هوايي عابر پياده در تقاطع بزرگراه شهيد محلاتي تقاطع مخبر، با توجه به توضيحات اداره كل هماهنگي حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران براساس پاسخ شهرداري منطقه 14 به آگاهي مي رساند اين تقاطع ما بين دو پل عابر پياده در ضلع شرق، مقابل ورزشگاه آيت ا... سعيدي به فاصله 200 متر و در ضلع غرب، مقابل مسجد سيدالشهداع به فاصله 150 متر واقع شده كه حدفاصل اين دو پل نيز نرده ايمني نصب شده و لذا با توجه به ضوابط ترافيكي، نصب پل عابر پياده در تقاطع مذكور مقدور نمي باشد.
معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران 
نصب سرعت گير
در پاسخ به مطلب مندرج در 15 دي ماه سال جاري مبني بر نصب سرعت گير در باند غربي اتوبان شهيد باقري به اطلاع مي رساند:
باتوجه به گزارش حوزه معاونت حمل ونقل و ترافيك منطقه، نصب سرعت گير در بزرگراه ها ممنوع مي باشد. ضمنا تقاطع 196 شهيد باقري و تقاطع وفادار شهيد باقري مجهز به سيستم چراغ راهنمايي زماندار مي باشد. همچنين در محدوده خيابان 212 نيز پل هوايي عابر پياده همراه با علايم راهنمايي در محل نصب شده است.
شهرداري منطقه 4 تهران

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |