دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۲
بزرگداشت پرفسور رضا در دانشگاه تهران
حافظ قرآن، شاهنامه و حافظ
پرفسور رضا متولد سال 1294 است. وي ابتدا دوره مهندسي برق و مخابرات را در دانشكده فني گذراند. سپس راهي آمريكا شد و در حال حاضر از دانشمندان برجسته دنيا در اين رشته محسوب مي شود. وي در سالهاي بازگشت به وطن دوره اي رياست دانشگاه تهران و رياست دانشگاه صنعتي شريف را به عهده داشته. همچنين مدتي نيز به عنوان سفير ايران در يونسكو فعاليت كرده است. پرفسور رضا در زمينه تحليل شبكه هاي برق، تئوري اطلاعات و فضاهاي خطي آثاري به رشته تحرير در آورده است.
028506.jpg
جوانان ما بايد دنبال خلاقيت و پژوهش باشند.
اين مهم ترين توصيه پرفسور فضل الله رضا براي جوانان است. سالها قبل وقتي آتش جنگ در اروپا شعله ور بود، جوان جوياي علم ايراني راهي آمريكا شد تا به دور از جنگ افروزي ها روح تشنه خود را سيراب كند.
پرفسور رضا از نخستين دانشجويان دانشگاه تهران است. وي به خاطر يك عمر فعاليت علمي امسال به عنوان يكي از چهره هاي ماندگار برگزيده شد.
پرفسور رضا در حال حاضر ساكن آمريكا است. با اين همه هفته گذشته به ايران آمده بود تا براي دانشجويان و دانش پژوهان جوان از روزهاي جواني خود بگويد. وي در مراسمي كه از سوي كانون مهندسين فارغ التحصيل دانشكده فني دانشگاه تهران به مناسبت بزرگداشتش برگزار شده بود، شركت كرد.
وي از سالهاي تحصيل در ايران مي گويد: يكي از مهم ترين اتفاقات سال 1313 در ايران تاسيس دانشكده فني و يكي ديگر از اتفاقات مهم اين سال برگزاري نخستين كنگره بين المللي ايران بود. كنگره اي به عنوان هزاره فردوسي كه دانشمندان دنيا را از نقاط مختلف به ايران كشاند. آن هم در شرايطي كه هواپيماي مسافربري به اين شكل مورد استفاده قرار نمي گرفت.
وي در حالي تحصيل در دانشگاه تهران را در سال 1313 شروع كرد كه در آن زمان بسياري از امكانات فعلي براي جوانان وجود نداشته است.
يك دانشجوي اردبيلي يك هفته پس از ثبت نام به دانشكده رسيد. وقتي از او علت دير كرد را پرسيدند، گفت: پاي پياده به تهران آمده و به خاطر همين دير رسيده است.
با آنكه به پيشرفت علمي جهان غرب اذعان دارد، اما راه پيشرفت جوانان ايراني را دنباله روي محض از غربي ها نمي داند. بايد تصديق كنيم و واقع بين باشيم. دانش غرب از ما جلوتر است. اما بايد آگاهي پيدا كنيم و نكات خوب را از بد جدا كنيم. فكر كنيم دانش تمام كساني كه برنده نوبل شده اند براي سعادت ما كارآيي دارد. به جوان ها توصيه مي كنم دنبال كارهاي جديد باشند، نمي شود مدام افتخارات گذشته را تكرار كرد. بهتر است وقتمان را به ترجمه و تاليف كارهاي گذشته صرف نكنيم. سخن نو آر كه نو را حلاوتي است دگر.
به اعتقاد پرفسور رضا يكي از گرفتاري هاي جهان در اين چند ساله فاصله بي تناسب صنعتي و اقتصادي بين كشورهاي غني و فقير است. اما گرفتاري دنياي آينده، فاصله اطلاعاتي بين كشورهاي مطلع و غير مطلع است. به اين دليل نبايد از قافله اطلاعات عقب بمانيم. با اين همه در دنياي امروز بزرگترين دريچه اميد، اخلاق، آزادگي و آدميت، روحاني و دوري از تعصبات است.
پرفسور با آنكه 65 سال است در آمريكا سكونت دارد، در سخنانش از كلمات انگليسي استفاده نمي كند. وي در پاسخ به اين سوال كه چه چيز باعث پيشرفتش شده، مي گويد: من موفقيتي نمي بينم جز آنكه طلبه اي بوده ام كه سعي كرده جهان را بشناسد. اگر مختصر روشي هم در اين  راه در من به وجود آمده، بخش اعظم آن در پرتو فرهنگ ايراني تحصيل شده. اما اين به اين معنا نيست كه هر چه از قدما به ما رسيده گنجينه است.
دنياي علمي امروز قابل پيش بيني است و آنچه كه مي تواند رمز موفقيت جوانان ايراني باشد، به عقيده پرفسور رضا فروتني در يادگيري و خلاقيت است.
وي سه كتاب قرآن، ديوان حافظ و شاهنامه فردوسي را حفظ است؛ كتاب هايي كه در سالهاي طولاني غربت بهترين گنجينه  براي غلبه بر ناملايمات بوده اند.

دكه
028509.jpg
گروگان ها سالمند
شانگهاي ديلي: روزنامه انگليسي زبان شانگهاي ديلي در تاريخ 22 ژانويه خبر از سالم بودن گروگان هاي چيني در عراق مي  دهد.
اين روزنامه اشاره دارد به اينكه گروگان هاي چيني در جديدترين نوار ويدئويي سالم بوده اند. دولت چين به شهروندان خود تاكيد كرده است كه به هيچ وجه به عراق نروند. اين روزنامه همچنين از كشته و زخمي شدن 54 نفر در يك بمبگذاري واقع در مسجد شيعيان عراق در روز عيد قربان خبر داده است.
028503.jpg
پايان مراسم تحليف 
عكس صفحه اول روزنامه واشنگتن پست در تاريخ 22 ژانويه جمع آوري داربست ها و ديگر تجهيزاتي كه براي سخنراني جورج بوش در مراسم تحليف برپا شده بود را نشان مي  دهد. اين روزنامه همچنين از قول صاحبنظران نوشته است كه صحبت هاي بوش در مراسم تحليف حاكي از عوض نشدن سياست هاي آمريكا در دوره دوم رياست جمهوري بوش است. اين روزنامه همچنين عكس يك كودك عراقي را به چاپ رسانده كه در بمبگذاري مسجد شيعيان عراق در روز عيدقربان مجروح شده است.

كوتاه تر از گزارش
028512.jpg
سيدحسين غضنفري 
بدون اسكار هم خوشحالم
ساموئل جكسون بازيگر مشهور سينما مي گويد كه حتي اگر جايزه اسكار هم نگيرم هيچ اشكالي ندارد، چون اين جايزه فقط باعث مي شود كه دستمزد بازيگران بيشتر شود و هيچ ارزش ديگري ندارد.
به هر حال اين هم نظري است!
فيلمبرداري در موزه لوور
پاريس مقامات فرانسه به ژان هاوارد كارگردان آمريكايي، اجازه خواهند داد تا صحنه هايي از فيلم جديدش را با عنوان رمز داوينچي در موزه لوور فيلمبرداري كند. در اين فيلم كه برگرفته از پرفروش ترين كتاب  رمز داوينچي است، تام هنكس نقش اول را به عنوان پرفسور روبرت لگندان بازي خواهد كرد. فيلمبرداري رمز داوينچي در ماه مه آغاز خواهد شد.
يوتو ستاره گرمي
ايرلندي هاي يوتو در Grammyawards به صورت زنده برنامه اجرا خواهند كرد. مراسم جشن بهترين هاي سال موسيقي يك ماه ديگر در لس آنجلس برگزار خواهد شد. به غير از گروه يوتوتيم مك گراو خواننده محلي و همچنين آتشتيا كيز نيز برنامه هايي به صورت زنده اجرا خواهند كرد. اما يوتو ست كه قرار است آس مراسم باشد.
سگ هاي نيويورك روي پرده
تعداي از سگ هاي نيويورك افتخار بازي كردن در قسمتي از فيلم چيتي چيتي بنگ بنگ را به دست آوردند. كارگردان اين فيلم 24 سگ را كه در يكي از مراكز حفاظت از اين حيوانات در نيويورك نگهداري مي شوند، جهت اجراي قسمتي موزيكال براي فيلم چيتي چيتي بنگ بنگ انتخاب كرده است. اميدواريم حق سگ ها را كارگردان فيلم به آنها بدهد.
فيلم جديد جوليا رابرتز
جوليا رابرتز پس از به دنيا آوردن دوقلوهايش در نوامبر 2004 و استراحت كامل در خانه، قصد دارد تا دوباره به عالم سينما بازگردد. جوليا رابرتز قرار است تا صداي شارلوت كه يك شخصيت كارتوني است را دوبله كند. اين كارتون بر اساس رمان كودكان تار شارلوت ساخته شده است. علاوه بر اين گفته مي شود جوليا رابرتز قرار است تا در يك فيلم كمدي رومانتيك نيز ايفاي نقش كند.
پيش از اين جوليا رابرتز 37 ساله گفته بود كه به مدت 5 سال از سينما به دور خواهد ماند تا براي كودكانش مادر خوبي باشد!

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |