پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۸ - Jan 20, 2005
ليگ در هفته توقف به كجا مي رسد؟
فولاد اهواز در ذوب آهن اصفهان
000507.jpg
گروه ورزشي- سيامك قليچ خاني: خيزش موج فوتبال آن هم به صورت حرفه اي در شرق، جنوب شرق و غرب آسيا، ايران را مجاب كرد تا ليگ حرفه اي اش را هرچه سريعتر راه اندازي كند. فدراسيون وقت با برداشت هاي نو تلاش مي كرد تا چارچوب روشني را براي ليگ حرفه اي سازماندهي كند.
با اين هدف چند كارشناس مجرب فيفا به ايران آمدند تا شرايط تيم هاي ايراني را براي راه اندازي ليگ حرفه اي از هر نظر _ تمرين كردن حرفه اي، بررسي زمين هاي چمن و ... _ بررسي كنند. كارشناسي هاي مسئولين فيفا در پوشه اي بايگاني شد و نوع مديريت ساده انگارانه در باشگاه هاي ايران و موانع موجود در جذب اسپانسر كماكان دغدغه هاي اصلي ليگ حرفه اي ما است.
منابعي مانند حق پخش تلويزيوني، جذب اسپانسر، حق كپي رايت، فروش بليت و پرورش بازيكن كه در هر كدام از اين سرفصلها ريز شويم، هيچ كدام به طور صحيح اجرا نمي شود تا باشگاه ها روز به روز به اضمحلال نزديكتر شوند.
در واقع چالش بزرگ ليگ حرفه اي ايران برآمده از تفكر غلط نزد مديران باشگاه هاي به ظاهر حرفه اي ايران است. چرا بايد تيم هاي ليگي دست به خريدهاي بزرگ بزنند و هزينه هاي ميلياردي داشته باشند.
هدف از تيمداري نزد مديران باشگاه هاي ايران چيست؟ آنها كه ابتداي فصل دو ميليارد تومان هزينه مي كنند در آخر فصل چقدر از اين هزينه را بازيابي مي كنند؟ كجاي دنيا يك باشگاه در ابتداي فصل دو ميليارد سرمايه دارد و در آخر فصل سرمايه اش به صفر مي رسد؟
اگر مي خواهيم يك ليگ حرفه اي داشته باشيم، پيش از آن بايد به حاكم شدن تفكرات حرفه اي در باشگاه ها فكر كنيم.
باشگاه هاي دولتي با اين نوع مديريت _ دولتي _ نمي توانند مثل يك باشگاه حرفه اي اداره شوند. براي داشتن تفكر حرفه اي بيش از هر چيز بايد به خصوصي سازي باشگاه ها بينديشيم.
* * *
ليگ در زمستان سرد برگزار مي شود؟ آخرين هفته از مسابقات ليگ امروز و فردا در صورت مساعدبودن هوا و زمين انجام خواهد شد، تا برگزيدگان برانكو خود را براي ديدار حياتي با بحرين در منامه آماده كنند. هواشناسي مي گويد هفته باراني و برفي در سراسر كشور خواهيم داشت، اگر بازيهاي امروز و فردا به سلامت برگزار شود، ملي پوشان تيمهاي ليگ تمرينات خود را ادامه خواهند داد و بقيه نيز به بازنگري و بازسازي خود خواهند پرداخت.
فولاد صدرنشين فارغ از مشكلات ذوب آ هن به اصفهان مي رود، شايد تنها مكاني كه بتوان بخشي از فولاد را ذوب كرد همين فولاد شهر اصفهان باشد. اصفهاني ها چشم ديدن فولاد را در صدر جدول ندارند. اگر كربكندي و ذوب آهن بتوانند بر فولاد غلبه كنند، راه بالاآمدن پرسپوليس و استقلال نيز هموار خواهد شد. پرسپوليس و استقلال به تساوي اين دو تيم بيشتر علاقه  نشان مي دهند تا هر دو رقيب در مانع يكديگر باقي بمانند و آ نها خود را نزديك به صدر حفظ كنند. تقابل مردان تكنيكي فولاد با ذوب آ هن كه توانمندي بازي قدرتي را دارد، ديدني خواهد بود.
امروز سه بازي برگزار مي شود، پاس با مصطفي دنيزلي ميزبان ملوان است، براي پاس پيروزي و رسيدن به امتياز ۲۵ مي تواند بهترين بستر آرامش براي دوران بازسازي باشد.
در اصفهان، ذوب آهن و فولاد بازي بزرگ هفته را برگزار مي كنند. دو تيم با شيوه  اي كاملاً متفاوت، ذوب آهن تا حدودي مثل پرسپوليس بازي را در دو بخش دنبال مي كند. استحكام خط دفاعي با پنج بازيكن متمركز و فيزيكي و حضور در يك سوم حريف با يك پنج ضلعي با شعاع هاي محدود. در مقابل، فولاد فانتزي ترين تيم ليگ است، شايد مساوي در اين بازي بيشترين حساسيت را در جدول ايجاد كند.
در ورزشگاه آزادي، پرسپوليس ميزبان پيكان است. پيكان سيزده بازي تا پايان ليگ دارد و هم اكنون ۹ امتياز بيشتر ندارد. اين تيم براي ماندن - از لحاظ استدلال رياضي حداقل نياز به ۳۰ امتياز دارد تا شايد بماند. آيا پيكان توانايي كسب ۲۱ امتياز از بازيهاي آتي را دارد. پيكان فرهاد كاظمي را امروز بهتر مي توان ارزيابي كرد.
پرسپوليس اگر در ۳۰ دقيقه اول بازي به هدف برسد، پيكان متوقف خواهد شد وگرنه شايد اين بازي آغاز حركت دوباره پيكان فرسوده باشد.
بازي هاي جمعه
فردا پنج بازي انجام مي شود. استقلال در شيراز جدال سختي با فجرسپاسي دارد. تاكتيك اوتهاي بلند و ضربات سر فرشيد طالبي. استقلال براي مقابله بايد درهاي بازي را از همان خط دفاعي فجر ببندد. چهار بازي حساس و نزديك هم در شهرستان ها دنبال مي شود. راستي آب و هواي زمستاني بهمن ماه اجازه مي دهد هفته نوزدهم ليگ برتر شكل كاملي به خود بگيرد.
برنامه مسابقات
پنجشنبه اول بهمن
* پرسپوليس _ پيكان _ ساعت ۴۵/۱۶ _ ورزشگاه آزادي
* پاس _ ملوان- ساعت ۳۰/۱۴ _ ورزشگاه شهيد دستگردي
* ذوب آهن- فولاد- ساعت ۳۰/۱۴ _ ورزشگاه فولاد شهر
جمعه دوم بهمن ماه
* استقلال اهواز _ سايپا _ ساعت ۳۰/۱۴ ورزشگاه تختي اهواز
* ابومسلم- برق شيراز- ساعت ۳۰/۱۴ _ ورزشگاه تختي مشهد
* پگاه گيلان- شموشك نوشهر- ساعت ۳۰/۱۴ _ ورزشگاه شهيد عضدي رشت
* صبا باتري- سپاهان- ساعت ۳۰/۱۴ _ ورزشگاه شهيد درخشان صبا شهر
* فجر سپاسي- استقلال- ساعت ۳۰/۱۴- ورزشگاه حافظيه شيراز

رئيس سازمان تربيت بدني در ديدار با مربيان تيم ملي :
بحرين را جدي بگيريد
گروه ورزشي: رئيس  سازمان  تربيت  بدني  مسابقه  رفت  تيم  ملي  فوتبال  كشورمان  مقابل  بحرين را  براي  صعود به  جام  جهاني  ۲۰۰۶ آلمان  بسيار مهم  دانست .
در ديدار عصر ديروز مسئولان  فدراسيون  فوتبال  و كادر فني  تيم  ملي  با رئيس  سازمان  تربيت  بدني در دفتر رياست  اين  سازمان ، محسن  مهرعليزاده  با اشاره  به  حساسيت بازي  نخست  تيم  ملي  در مرحله  مقدماتي  مسابقات  جام  جهاني  كه  ۲۱ بهمن در منامه  مقابل  تيم  ملي  بحرين  برگزار خواهد شد، از مسئولان  فدراسيون  فوتبال  و كادر فني  تيم  ملي  و ملي  پوشان  خواست  بازي  با بحرين  را با حساسيت  و دقت  بالا به  عنوان  مسابقه  فينال  براي  حضور در جام  جهاني  آلمان  تلقي  كنند.
مهرعليزاده  خطاب  به  مسئولان  فدراسيون  فوتبال  و كادر فني  تيم  ملي  تأكيد كرد بايد همه  بازيهاي  مقدماتي  جام  جهاني  به  ويژه  مسابقه  با بحرين  را جدي  بگيريد و در آرامش  هرچه  تمام  در مرحله  نهايي  رقابتهاي  مقدماتي  جام  جهاني  حاضر شويد.
وي  افزود: بايد از تجربه  تلخ  بازي  چهار سال  پيش  ايران  و بحرين  در مرحله  مقدماتي  جام  جاني  ۲۰۰۲ درس  بگيريد و اين  بار با همه  توان  و درايت  همه جانبه  و حمايت  جدي  رسانه  ها با خيالي  آسوده تر به  صعود به جام  جهاني  آلمان  بينديشيد. مهرعليزاده  خاطرنشان  كرد:  من  نيز هر كاري  كه  براي  افزايش  روحيه بازيكنان  تيم  ملي  لازم  باشد كوتاهي  نمي كنم  و بدين  منظور به  همراه تيم  ملي  به  بحرين  سفر خواهم  كرد.

ناظر كيفي نه، تشكيلات نظارتي آري
000504.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: مردان اول كشتي ايران محمدرضا طالقاني و محمدعلي صنعتكاران ديروز نشست دوساعته اي با علي كفاشيان دبيركل كميته ملي المپيك داشتند كه از قرار معلوم در اين جلسه برنامه هاي تيم هاي ملي كشتي جهت حضور در بازي هاي ۲۰۰۶ دوحه و ۲۰۰۸ پكن ارائه شده و كفاشيان هم پاسخ نهايي و اعلام نظر درباره آنها را به روزهاي آينده موكول كرده است. وي حتي در رابطه با بودجه پيشنهادي فدراسيون كشتي هم گفته است به دليل آن كه هنوز بودجه اعطايي از سوي مجلس شوراي اسلامي براي ورزش كشور مشخص نشده است، فعلاً نمي توان در خصوص رقم بودجه براي كشتي اعلام نظر كرد. در همين جلسه موضوع بسيار مهمي در رابطه با برنامه ها و اردوهاي كشتي مورد توجه و مذاكره طرفين قرار گرفته مبني بر اينكه براي ارزيابي بهتر و دقيق تر از برنامه هاي كشتي يك ناظر كيفي از سوي كميته ملي المپيك تعيين مي شود كه بايستي به همراه ناظر تعيين شده از سوي فدراسيون كشتي، به اتفاق كليه برنامه ها را زيرنظر داشته و كنترل دقيق تري در اين زمينه وجود داشته باشد. نفس اين كار در وهله اول بسيار خوب و پسنديده است، اما يكي دو اشكال مهم وجود دارد كه بايستي به آنها توجه بيشتري شود.
نخست آنكه انتخاب ناظر كيفي با ساختار جديد ورزش كه در آن به استقلال بيشتر فدراسيون هاي ورزشي اهميت ويژه اي داده شده است كمي تضاد دارد و دوم هم اين كه با چنين حجم عظيمي از برنامه ها، يك يا دو تن به تنهايي نمي توانند نظارت كافي و كاملي بر آنها داشته باشند. طبيعتاً اجراي صحيح تر چنين كاري نيازمند تشكيلات نظارتي قوي تري است كه بتواند با قدرت بيشتري نقاط قوت و ضعف را شناسايي كرده و آنها را انعكاس دهد. اهتمام جدي تر به اين مسئله مي تواند نشانه درايت و دورانديشي مديران ورزش در اجراي برنامه ريزي هاي پيش بيني شده براي حضوري قدرتمندانه در بازي هاي آسيايي دوحه و المپيك پكن باشد.

ليگ برتر واليبال ايران
برق صدرنشيني را از پيكان گرفت
گروه ورزشي- علي شاكري: در آغاز هفته هشتم از دور برگشت ليگ برتر واليبال ايران برق با شكست دادن پيكان صدرنشيني گروه ۲ را به تيم پگاه اروميه داد. پيكان و «پارك كي ون» هرگز گمان نمي بردند كه با آتش بازي تيم جوان برق روبرو شوند. برق در يك بازي جوانمردانه و در شرايطي كه پيروزي و باخت در اين ديدار تاثيري در سرنوشت اين تيم در جدول نداشت، با ارائه يك بازي قدرتمندانه و دور از انتظار به يك پيروزي بزرگ رسيدند. در روزهاي قبل نوشته بوديم كه غفلت از برق مساوي با شكست خواهد بود و ديديم كه چگونه بازيكنان پرطمطراق و سرشناس پيكان با غافل شدن از اين عامل مهم جنگ را به ملي پوشان جوان باختند.البته اين شكست براي «پارك كي ون» گران تمام شد و او و تيمش در روند رو به جلو متوقف شدند و شايد شوك اين باخت در ديدارهاي آينده باعث هوشياري بازيكنان پيكان شود. در بازي تماشايي پيكان و برق محمد محمدكاظم ستاره بلامنازع بود. بازيكن جواني كه در جاده تكامل گام مي زند و زنگ خطر را براي همه بزرگان كنوني واليبال به صدا درآورده است.
برق ۳- پيكان صفر
گيم ها (۲۰-۲۵ ، ۲۱-۲۵ ، ۱۹-۲۵)
داور اول: فرهاد شاهميري
داور دوم: محمد ابراهيم زاده
برق دست حريف را خوب خوانده بود. شاگردان ست كوويچ با زدن سرويس هاي عالي و دريافت هاي بي نقص از پيكان يك تيم معمولي ساختند. پرويز پزشكي با بازيسازي فكورانه اش بهترين توپ ها را در محله روي تور براي مهاجمانش فراهم كرد و محمد محمدكاظم، عيسي ارمشي، دراگان و وحيد صادقي هم مجالي به دفاع بلندپيكان ندادند. پيكان اين شكست را هرگز فراموش نخواهد كرد.
پاس ۳ _ دخانيات يك
گيم ها (۲۱-۲۵ ، ۲۵-۲۳ ، ۲۶-۲۸ ، ۱۷-۲۵)
داور اول: محمود علي نژاد
داور دوم: بهروز جعفري
پاس كه رقابت سختي با صنام بر سر كسب صدرنشيني گروه يك دارد، در غياب صنام كه جمعه در اروميه به ميدان مي رود با غلبه بر دخانيات پس از هفته ها انتظار رنگ صدرنشيني را به خود ديد. دخانيات حريف آساني براي پاس نبود، اين تيم اگر در پايان تماشايي ترين گيم بازي در ست سوم بازي پاياپاي را ۲۸ بر ۲۶ نمي باخت چه بسا مي توانست به يك پيروزي ناباورانه برسد. پاس تنها روي هنر بازيسازي شريعتي و درخشش عالي سيد مهدي بازار گرد و رامين بابايي و فرهاد ظريف توانست به شكست حريف خود نايل آيد.

رئيس فدراسيون تنيس انتخاب شد
ايرنا - «عليرضا خروشي» سرپرست پيشين فدراسيون تنيس به عنوان رئيس جديد اين فدراسيون برگزيده شد.
۳۱ عضو مجمع عمومي فدراسيون تنيس ديروز در نشست خود كه در محل آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك برگزار شد، با دادن تمامي آراي خود به خروشي ، وي را براي مدت ۴ سال به رياست اين فدراسيون برگزيدند.
خروشي مرداد ماه امسال در پي بركناري عباس خزايي از رياست فدراسيون تنيس از سوي رئيس سازمان تربيت بدني به عنوان سرپرست اين فدراسيون انتخاب شده بود.

ليگ برتر بسكتبال ايران
پيكان- صبا باتري؛ پيكاري متفاوت با دور رفت
گروه ورزشي- شاكري: همه ديدارهاي هفته پنجم از دور برگشت ليگ برتر بسكتبال ايران تحت الشعاع بازي پيكان و صبا باتري واقع شده است. اين حساسيت هم به رقابت دو تيم در جدول بازيها كه پيكان در تعقيب صبا روان است و هم به نوعي به اتفاقات تلخ در ديدار رفت دو تيم بر مي گردد. البته دو تيم با درس عبرت گرفتن از بازي قبلي بي ترديد اين بار همه تلاششان را براي پيروزي در بعد فني بكار مي گيرند و از اين منظر دوستداران بسكتبال مي توانند يك بازي كم حاشيه و جذاب را شاهد باشند.پيكان با مصدوميت چند بازيكن خود مواجه است و از سوي ديگر حامد حدادي را هم در تركيب خود ندارد. محمدرضا اسلامي، امير اميني، پويا تاجيك، محمد شاهسوند، بابك نظافت و محمد اينانلو در پيكان و مهدي كامراني، حامد آفاق، حامد سهراب نژاد، كامران  محمد وند، كرم احمديان، بهزاد افرادي، عليرضا هنردوست و آيدين نيكخواه بهرامي در صبا از جمله نفرات مطرح و آماده دو تيم محسوب مي شوند كه براساس تدابير تاكتيكي مهران شاهين طبع و محمدمهدي ايزدپناه روانه اين بازي مي شوند.اين رقابت ها به تدريج با نزديك شدن هفته هاي پاياني و بازيها پلي آف رنگ و بوي جدي تري به خود گرفته است.

ايران در رده بيستم، بحرين در رده پنجاهم
فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) آخرين رده بندي بهترين تيمهاي ملي فوتبال جهان را اعلام كرد. در اين رده بندي تيم ملي فوتبال كشورمان با ۶۹۵ امتياز مطابق ماه گذشته در رده بيستم جهان و دوم آسيا قرارگرفت.
تيم ژاپن با ۷۰۳ امتياز در رده نوزدهم و اول آسيا و تيم كره جنوبي با ۶۸۹ امتياز در رده سوم آسيا قرار دارند و بحرين نيز رده پنجاهم را به خود اختصاص داده است.
براساس اين گزارش در رده بندي فيفا تيمهاي برزيل، فرانسه و آرژانتين به ترتيب با ۸۲۴ ، ۷۹۱ و۷۸۵ امتياز رده هاي اول تا سوم بهترين تيمهاي ملي فوتبال جهان را در اختيار دارند.

هدف تيم ملي فوتبال،صعود به جام جهاني است
گروه ورزشي: رئيس فدراسيون فوتبال كشورمان ابرازاميدواري كرد كه تيم ملي فوتبال كشورمان درسايه همدلي و اتحاد همه جامعه فوتبال به مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان صعود كند. دكتر محمد دادكان با اشاره به برنامه هايي كه براي راهيابي تيم ملي فوتبال كشورمان به مسابقات جام جهاني در نظر گرفته اند، گفت: تلاش همه ما اين است كه بتوانيم با كمك يكديگر و استفاده از تمامي ابزارها به مسابقات جام جهاني راه يابيم. رئيس فدراسيون فوتبال كشورمان در ادامه افزود: ما براي رويارويي با تيمهاي ژاپن، بحرين و كره شمالي گروههاي كارشناسي سه گانه اي تشكيل داده ايم كه هريك از آنها وظيفه دارند با زير ذره بين بردن حريفان تيم ملي گزارشي كامل از آخرين وضعيت آنها را در اختيار فدراسيون فوتبال قرار دهند تا ما هم اين اطلاعات را در اختيار كادر فني قرار دهيم. اين سه گروه بعنوان چشم هاي تيم ملي در اردوي حريفان عمل خواهند كرد.

فوتبال باشگاه هاي آلمان
بايرن و هامبورگ آغازگر نيم فصل دوم
000510.jpg
گروه ورزشي : دور برگشت رقابتهاي فوتبال باشگاه هاي آلمان از فردا با ديدار حساس بايرن مونيخ و هامبورگ آغاز مي شود. بايرن مونيخ در پايان هفته هفدهم تنها به دليل تفاضل گل بيشتر نسبت به شالكه با ۳۴ امتياز قهرمان نيم فصل شد.
با حضور مجدد ليزارازو در تركيب بايرن اين تيم در خط دفاعي استحكام بيشتري پيدا خواهد كرد. البته باتوجه به درخشش هاشميان در اردوي امارات احتمال حضور او در تركيب اصلي وجود دارد. در بازي رفت تيم بايرن با گلهاي بالاك و دايسلر تيم هامبورگ را در خانه اش مغلوب كرد. در آن سوي ميدان هامبورگ با حضور توماس دال بازيكن سابق اين تيم در كسوت مربيگري حياتي دوباره يافت و موفق شده از انتهاي جدول خود را جدا كند و تا رده نهم پيشروي نمايد.
با توجه به اختلافات مهدوي كيا و دال، بعيد به نظر مي رسد كه او مقابل بايرن به ميدان برود.بازي هاي هفته هجدهم از روز شنبه دنبال مي شود و طي آن شالكه كه سايه به سايه بايرن در تعقيب اين تيم است ميزبان وردربرمن قهرمان فصل قبل مي باشد.
در اين بازي تقابل آيلتون مهاجم فصل پيش برمن با هم تيمي هاي سابقش بسيار ديدني خواهد بود. آيلتون در نيم فصل اول يكي از مهره هاي ارزشمند اين تيم بود. در ساير بازيها تيم كايزرسلاترن با هافبك ايراني اش ميهمان نورنبرگ است. هانزاروستوك با فرايبورگ، وولفسبورگ با دورتموند، گلادباخ با آرمينيا بيلفلد و ماينتس با اشتوتگارت ديدار مي كنند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |