شنبه ۱۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۶ - Jan 8, 2005
جديدترين تحليل انتخاباتي بهزاد نبوي
مهر: بهزاد نبوي عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي پيش از بستري شدن در بيمارستان و انجام عمل جراحي قلب، در جلسه اي با حضور برخي از نمايندگان جبهه دوم خرداد در استانها و شهرستانها به تحليل خود از شرايط انتخاباتي در جبهه دوم خرداد پرداخت و ضمن اعلام اينكه جبهه دوم خرداد نمي تواند حيات خود را به پايگاه اجتماعي ضعيف كروبي گره بزند از راي دادن به معين يا نامزدي پنهان در صورت رد صلاحيت او در شوراي نگهبان خبر داد.
به گفته منبع فوق كه خواستار عدم افشاي نام خود شد، نبوي در تحليل خود گفته است: «۴ راه بيشتر براي حضور ما در انتخابات نهم رياست جمهوري وجود نداشت و اين راهها را به دقت بررسي كرديم. يكي اينكه ما مي توانستيم از ابتدا به سمت آقاي هاشمي برويم ولي بدليل مغايرت اساسي ديدگاهها و اعتقادات خودمان كه در سالهاي گذشته نيز به كرات اظهار شده از اين مسير منصرف شديم. گرچه هرگز قرار نبوده و نيست كه به اين خاطر به هاشمي حمله اي صورت گيرد.»
وي با اشاره به اينكه قبلا نيز از زبان ديگر اعضاي سازمان مجاهدين ضرورت خويشتنداري از هرگونه موضعگيري منفي عليه رفسنجاني گوشزد شده بود اينچنين به ادامه تحليل بهزاد نبوي پرداخت: «راه دوم ما نيز رفتن به سمت كروبي بود. اما اولا كروبي و هاشمي از نظر ما در يك اردوگاه تعريف مي شوند و ثانيا كروبي از پايگاه مردمي برخوردار نيست. از اين لحاظ عاقلانه نبود كه شانس جبهه دوم خرداد را به پايگاه اجتماعي كروبي گره بزنيم.«منبع يادشده به نقل از عضو ارشد سازمان مجاهدين افزود: «عدم شركت در انتخابات هم گزينه اي بود كه امكانپذير ارزيابي نشد زيرا حيات جريان سياسي به شركت و تأثيرگذاري در انتخابات است و در غير اينصورت يك تشكيلات حزبي و سياسي مي ميرد.»
اين عضو موثر شوراي مركزي يكي از احزاب جبهه دوم خرداد، چهارمين بخش از تحليل بهزاد نبوي را چنين ذكر كرد: «راهي كه براي ما مانده بود ابتدا حمايت از گزينه اي چون مهندس موسوي بود كه اگر مي آمد كسي در جبهه دوم خرداد ياراي ايستادن جلوي وي را نداشت، اما نتيجه اي نگرفتيم. بعد به سراغ يكي از وزراي اقتصادي كابينه رفتيم و او هم صراحتا گفت من آنقدر نادان نيستم كه بدون اذن و موافقت بزرگان به صحنه بيايم. لذا به مصطفي معين رسيديم و ايشان را مطرح كرديم.»
اين منبع مطلع دوم خردادي ادامه تحليل بهزاد نبوي در نشست يادشده را چنين عنوان كرد: «بعد از طرح معين و كروبي و مباحثي كه در مورد احتمال رد صلاحيت معين و ضرورت اجماع در جبهه دوم خرداد مطرح شد نيز ما با دو گزينه روبرو شديم. يكي اينكه براساس پيشنهاد محتشمي (عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز) هرگونه اجماع و توافق در جبهه دوم خرداد را به بعد از نظر شوراي نگهبان در مورد كانديداهاي فوق موكول كنيم و يكي هم نظر آقاي آرمين كه معتقد بود بايد صريحا معين را معرفي كنيم و در صورتيكه شوراي نگهبان وي را رد كرد بطور گسترده اعلام كنيم كه ما در انتخابات به كانديداي پنهان خودمان كه اسمش در ليست نامزدهاي نهايي غايب است راي خواهيم داد.»به گفته وي بهزاد نبوي در اين جلسه گفته است كه آنها به اتفاق جبهه مشاركت پيشنهاد محسن آرمين را پذيرفته اند. منبع يادشده در خصوص ساير مسايل طرح شده در جلسه فوق اشاره اي نكرد ولي يادآوري كرد كه برخي شركت كنندگان اعتراض خود به سخنان اخير و صريح بزرگان مشاركت و سازمان مجاهدين در مورد عدم حمايت از كروبي و اينكه اجماع تنها در صورتي شكل خواهد گرفت كه گزينه اي غير از كروبي مثل خوئيني ها وارد صحنه شود را بيان داشته و اين اقدامات را باعث نشان دادن اختلافات دروني جبهه دوم خرداد به رقيب در فاصله شش ماهه تا انتخابات دانسته اند. يادآوري مي شود بهزاد نبوي در گفتگويي نيز كه روز پنج شنبه در روزنامه ها منتشر شد در خصوص معين گفته بود: دكتر معين در همان حدي شناخته شده است كه آقاي خاتمي در هفتمين دوره انتخابات رياست جمهوري شناخته شده بود. هر شناخته شده اي هم معلوم نيست خوب باشد. اتفاقا گاهي اوقات ناشناخته ها بهتر از شناخته شده ها هستند، چون مردم خيلي به عملكرد ماها نظر مثبتي ندارند كه اگر شناخته شده مان به ميدان بيايد بگويند به او راي بدهيم.
بهزاد نبوي افزوده بود: ما قبل از معين، مهندس موسوي را نامزد كرديم. دكتر معين هم موافق ايشان بود و كنار مي رفت. همين الان هم اگر موسوي خوئيني ها بيايد معين به نفعش كنار مي رود.
چند روز پيش نيز سعيد حجاريان عضو ارشد جبهه مشاركت در مصاحبه با يك نشريه مهمترين مشكل فعلي دوم خردادي ها را نداشتن پايگاه اجتماعي ذكر كرده بود.

نشست حاميان معين برگزار شد
معين : بزودي معاون اول خود را معرفي مي كنم
ايسنا: نخستين نشست حاميان انتخاباتي مصطفي معين صبح ديروز در سالن اجتماعات وزارت كار برگزار شد.
معين در اين نشست با اشاره به برنامه هايش اظهار داشت: اين انتخاب بهادادن و پذيرش يك خرد و تصميم جمعي است. من هيچ گاه خود را قهرمان ندانسته ام و به اين نكته واقفم كه امروز قهرمان ها هم افراد نيستند.
وي در ادامه افزود: من همه موانع، كمبودها و كارشكني ها را نه تنها از هم اكنون تا زمان برگزاري انتخابات، كه حتي پس از كسب موفقيت هم مي دانم و هم تجربه كرده ام.
دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي هم در اين نشست، با بيان اين مطلب كه ما در جامعه در برابر سئوالي از چرايي و سودمندي شركت در انتخابات رياست جمهوري قرار داريم، اظهار داشت: «يك حزب سياسي معتقد به مشي اصلاحي مبارزه پارلمانيستي به فرصت هاي سرنوشت ساز سياسي نظير انتخابات توجه و تاكيد دارد و به همين خاطر، براي چنين حزبي كناره گيري و عدم حضور، نشانه انفعال، بي عملي و تسليم است.»
سلامتي تصريح كرد: «مادامي كه امكان و احتمال برگزاري انتخاباتي با حداقلي از رقابت سياسي وجود داشته باشد، در نظر طرفداران مبارزه اصلاحي، حضور در انتخابات بايد يك ضرورت تلقي شود.»
وي تأكيد كرد:« محافظه كاران، حضور ضعيف و يا عدم حضور ما را براي دستيابي بي دردسر و بي هزينه به اهداف انحصارطلبانه خود مفيد مي دانند».
سلامتي، از دارا بودن ديدگاه هاي اصلاح طلبانه، سابقه سياسي و فردي روشن و آشنايي با امور كشور و توان مديريت و اجراي برنامه اي اصلاحي، برخورداري از زمينه ها و ظرفيت هاي لازم براي كسب آراي قابل قبول در مقايسه با كانديداهاي ديگر و فقدان بهانه ها و دستاويزها براي رد صلاحيت به عنوان پنج محور اساسي براي انتخاب كانديداي اين سازمان يعني دكتر معين ياد كرد.
علي شكوري راد هم به عنوان رئيس ستاد انتخابات معين، در اين جلسه اظهار داشت:« انتخابات دومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا انتخاباتي كاملا آزاد بود، اما بسياري از مردم به پاي صندوق هاي راي نيامدند. نيامدن مردم موجب شكست اصلاح طلبان در شهرهاي بزرگ شد. در آستانه انتخابات مجلس هفتم عده اي مي گفتند مردم نمي آيند. انتخابات فايده اي نخواهد داشت. ما نيز مي دانستيم اگر مردم نباشند، كاري از پيش نخواهد رفت.»
وي در ادامه مدعي شد: «رد صلاحيت هاي گسترده نامزدهاي انتخابات مسير مشاركت حداكثري مردم را مسدود ساخت و امكان شركت بسياري از نامزدهاي انتخاباتي را از آنان و انگيزه حضور در پاي صندوق هاي راي را از مردم سلب كرد.»
شكوري با طرح اين مطلب كه «پس از حوادث انتخابات مجلس هفتم اين سئوال به صورت جدي مطرح شد كه با چنين وضعيتي آيا سياست ورزي ممكن و مفيد خواهد بود؟» گفت:« بحث هاي بسياري انجام شد و نظرات مختلفي مورد بررسي قرار گرفت كه نتيجه بحث ها اين شد كه نه تنها راه ديگري وجود ندارد و يا مفيد نخواهد بود، بلكه ادامه مسير اصلاحات و سياست ورزي در چارچوب قانون اساسي موجود مي تواند فرصت هاي بسياري را براي مردم به وجود بياورد تا به تحولات و اهداف اصلاح طلبانه خود نزديك شوند ».وي افزود كه بحث تعيين نامزد بعد از مهندس موسوي كه گفته شد نخواهد آمد حدود سه ماه به طول انجاميد،اما« سازوكاري كه بشود بر اساس آن به نامزد واحدي در ميان اصلاح طلبان دست يافت، به دست نيامد ».
شكوري راد با اشاره به مطرح شدن بحث امكان رد صلاحيت دكتر معين افزود:« اين حرف وقتي دردناك تر است كه برخي از دوستان با حالت تسليم در برابر چنين تهديد و يا اراده ناحقي، ما را نيز نصيحت مي كنند كه تسليم شويم ».
رئيس ستاد انتخاباتي معين تصريح كرد:« ما در برابر اين گفته پايداري كرده ايم و گفته ايم دليلي براي اين مساله وجود ندارد. سعيد حجاريان هم ديروز طي سخناني در همايش انتخاباتي حاميان كانديداتوري دكتر معين، اين همايش را «اتفاق مباركي» دانست و گفت كه نشست انتخاباتي تشكيل شده نخستين بيعت با دكتر معين محسوب مي شود.
حجاريان با بيان اين كه معين وارد عرصه اي پر از مشكلات و مصائب شده است، تاكيد كرد:به عنوان حاميان دكتر معين به ايشان اعلام مي كنيم كه خواستي جز حركت در جهت تحقق آرمان هاي انقلاب اسلامي كه همان آرمان هاي اصلاحات دوم خرداد است، نداريم.
اين تحليلگر در ادامه تاكيد كرد: حتما راه طي شده در ۲۵ سال پس از انقلاب و ۸ سال اصلاحات قابل انتقاد است و حتما ما در مدت باقي مانده تا انتخابات رياست جمهوري بايد نقد گذشته را پيشه كنيم و براي سؤالات مردم پاسخ داشته باشيم.
محمد رضا خاتمي دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي نيز در اين نشست گفت: نه انفعال و نه انزوا، نه خشم و عصيان بلكه تداوم راه اصلاحات راهبرد اصلي ماست و امروز روز ديگري براي تجلي اراده اين نسل است. وي تاكيد كرد: همه ما دل در گرو اسلام داريم و آن را رمز سعادت دنيا و آخرت خود مي دانيم و به صراحت مي گويم :اگر روزي در اين وادي، حكومتي سكولار به معناي واقعي آن مستقر شود، تلاش خواهيم كرد با منطق و تدبير زمينه هاي استقرار يك نظام مبتني بر معنويت و اخلاق را فراهم سازيم، چرا كه آن را نياز بشريت مي دانيم. وي افزود: آن چه طيف اصلاحات را مي ساخت، خود به خود اين محدوديت را بر همه ما تحميل مي كرد كه به حداقل ها و گاه كمتر از حداقل ها قانع باشيم. دبيركل جبهه مشاركت تاكيد كرد: كانديداي ما بايد راي ملت را داشته باشد، به هيچ وجه ما نبايد بر روي فردي كه از هم اكنون احتمال راي آوري اش كم است سرمايه گذاري كنيم، به عبارت واضح تر؛ حتما براي بردن به صحنه بياييم. وي گفت: اگر به ظرفيت هاي موجود در شخصيت دكتر معين و مجموعه همكاران ايشان و نيز آنچه كه نظرسنجي ها نشان مي دهد توجه كنيم، خواهيم ديد كه رشد سايرين تقريبا امكان پذير نخواهد بود.
گفتني است در اين نشست مصطفي تاج زاده و محمدرضا ظفرقندي نيز به بيان ديدگاههاي خود در خصوص كانديداتوري مصطفي معين پرداختند.

انتخاب نهم
ترديدهاي جدي درباره واقعي بودن نامزدي دكتر معين
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت اذعان كرد: ترديدهايي جدي درباره واقعي بودن نامزدي دكتر معين از سوي اين حزب وجود دارد. واحد مركزي خبر به نقل از محسن صفايي فراهاني آورده است: «از معين حمايت مي كنيم، اما اگر شرايط به نفع وي نباشد، از ديگر نامزدهاي دوم خرداد حمايت خواهيم كرد.»
شنيده هاي موثق حاكي است كه چندي پيش كميته تعيين كننده كانديداي راديكال هاي دوم خردادي مصطفي معين را واجد حداقل شرايط لازم و شانس پيروزي در انتخابات رياست جمهوري دانستند ولي در عين حال ايشان را به عنوان كانديداي راديكال هاي دوم خردادي معرفي نمودند. ازجمله دلايل گفته شده در آن كميته مسائلي از قبيل: دكتر معين فاقد پايگاه مردمي است و جامعه شناختي نسبت به ايشان ندارد، عصبي مزاج است و تحمل سختي هاي چنين سمتي را ندارد. نامبرده حرفي نو براي مردم ندارد و با شعارهاي كهنه شده دوم خردادي ها نمي تواند از مردم ايران رأي بگيرد.علاوه بر اين معين براي هيچيك از بخش هاي جامعه داراي شخصيتي كاريزماتيك نيست.
راديكال هاي جبهه دوم خرداد در راستاي استراتژي «گزينه پنهان» و تاكتيك «دقيقه ۹۰» زمينه را براي تغيير نامزدي معين مهيا مي سازند.
نتيجه نظرسنجي رياست جمهوري از شهروندان تهراني
مهر: براساس يك نظرسنجي كه توسط يك موسسه معتبر علمي درباره انتخابات رياست جمهوري صورت گرفته، شهروندان تهراني كانديداهاي اصولگرايان را بيش از نامزدهاي اصلاح طلب مورد حمايت قرار داده اند. علي اكبر هاشمي رفسنجاني، علي لاريجاني، علي اكبر ولايتي، محمود احمدي نژاد، احمد توكلي، محسن رضايي، مهدي كروبي و مصطفي معين از جمله نامزدهاي شركت كننده در اين نظرسنجي بوده اند.در اين نظرسنجي كه از ميان قشرهاي مختلف مردم تهران انجام شده، شركت كنندگان به گزينه هاي مختلفي درباره اين انتخابات پاسخ گفته اند.در يكي از اين روشها، پاسخ دهندگان راي خود را در ميان «گروه هايي ۳ نفره» تقسيم كرده اند:
الف _ لاريجاني ۶/،۲۶ معين ۸/،۱۳ كروبي ۴/۱۱ درصد
ب _ ولايتي ۵/،۲۵ معين ،۱۵ كروبي ۸/۱۲ درصد
ج _ هاشمي ۲۵ ، توكلي ۲/۱۵ ، معين ۹/۱۲ درصد
د _ احمدي نژاد ،۲۱  هاشمي ۷/،۲۰ كروبي ۸/۱۲ درصد
ه _ معين ۹/،۱۶ كروبي ۴/،۱۳ رضايي ۷/۱۰ درصد
در اين جامعه آماري، شهروندان تهراني افرادي كه «حتما به آنها راي مي دهند» را مشخص كرده اند: لاريجاني با ۴/۲۷ درصد، در صدر اين ليست است؛ ولايتي با ،۲۷ هاشمي ۹/،۲۵ احمدي نژاد ،۲۴ توكلي ،۲۰ معين ۹/،۱۷ كروبي ۱۷ و رضايي با ۱۰ درصد در رديفهاي بعد قرار دارند.
به گزارش «مهر» ، شركت كنندگان در اين نظرسنجي همچنين در پاسخ به سئوالي ديگر، افرادي كه «به هيچ عنوان به آنها راي نمي دهند» را نيز مشخص كرده اند؛ در آمار بدست آمده: كروبي ۳/،۴۴ هاشمي ،۴۰ رضايي ،۳۸ لاريجاني ،۳۲ توكلي ۲/،۲۷ ولايتي ،۲۷ معين ۳/۲۳ و احمدي نژاد با ۲۳ درصد جاي گرفته اند.
تأكيد رضايي
بر دفاع از هويت تاريخي در كنار هويت اسلامي
ايسنا: محسن رضايي كه براي ديدار با مردم مهاباد به اين شهر سفر كرده بود، با اشاره به اين كه كردستان و آذربايجان غربي از استانهايي هستند كه در دوران دفاع مقدس بار سنگيني را از جنگ بر دوش داشته اند، خاطرنشان كرد:در كنار هويت اسلامي مان بايد به هويت ايراني و تاريخي خود نيز افتخار و با تمام قدرت از اين هويت در برابر نغمه هايي مانند آنچه مبني بر تحريف عناوين تاريخي ايران در سطح منطقه و خليج فارس مطرح مي شود، پاسداري و دفاع كنيم.
تنوع كانديداها براي اصل جمهوريت نظام خوب است
نفس تكثر و تنوع كانديداها كه موجب طرح ديدگاههاي مختلف در عرصه انتخابات مي شود، به حضور گسترده مردم خواهد انجاميد. كروبي، دبيركل مجمع روحانيون مبارز گفت: تكثر كانديداها براي اصل جمهوريت نظام جمهوري اسلامي ايران خوب است. اين كه هر دو جناح امكان تكثر كانديدا براي حضور در نهمين انتخابات رياست جمهوري داشته باشند، به آخرين مراحل انتخابات تا پيش از ثبت نام كانديداها بستگي دارد.
محسن مهرعليزاده:به فضل خداوند و آراء مردم اميدوارم
ايسنا: محسن مهر عليزاده رئيس سازمان تربيت بدني گفت: قصد دارم تا آخرين لحظه در صحنه انتخابات حضور داشته باشم و جلو بروم بنابراين به فضل خداوند و آراء مردم اميدوارم.وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا به عنوان كانديداي مستقل در انتخابات شركت كرده و يا از طرف جناح اصلاح طلب ها مي آيد، گفت: من جزء ياران آقاي خاتمي و معاون ايشانم و با جبهه اصلاحات قدم به عرصه فعاليت سياسي گذاشته ام و طبعاً باهمين گروه جلو خواهم آمد.
روحاني هنوز حرفي نزده است
مهر: حبيب الله عسگراولادي نايب رئيس شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي اعلام كرد: حسن روحاني تاكنون هيچ حرفي را در خصوص نامزدي خود در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مطرح نكرده است.وي افزود: اعلام نامزدي حسن روحاني در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري آفريده برخي از مطبوعات و رسانه هاي كشور است.عسگراولادي خاطرنشان كرد: حضور حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري منوط به حضور يا عدم حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات است.
توضيح مريم بهروزي درباره ميثاق ۵ كانديدا
مهر: رئيس واحد سياسي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: هاشمي رفسنجاني در حال مديريت عرصه سياسي است و اگر وضع به همين شكل كنوني بماند به عرصه انتخابات نخواهد آمد.مريم بهروزي در خصوص پيشنهاد اصولگرايان در خصوص پيمان ميثاق ۵ كانديداي مطرح اين جريان گفت: جبهه پيروان خط امام و رهبري به سمت اين پيشنهاد پيش مي رود كه ميثاق نامه اي از هر كدام اين ۵ نفر دريافت كند كه هر كدام رئيس جمهور شوند، چهار نفر ديگر هم در برگزاري انتخاباتي پرشور كمك كنند و هم در كابينه وي حضور داشته باشند.
بهروزي در پاسخ به اينكه آيا امكان دارد كه اگر هاشمي بيايد فردي از اين ۵ نفر كنار برود، گفت: نمي توان اين مسئله را پيش بيني كرد، تاكنون آقاي هاشمي اعلام حضور نكردند و جبهه هم به اين مسئله نپرداخته و نمي پردازد مگر اينكه شرايط تغيير كند و آقاي هاشمي عنوان كند كه براي آمدن آمادگي دارم و بعد با اين ۵ نفر جلسه مي گذارد و به يك نظر مصلحتي مي رسند.
جامعه اسلامي دانشجويان به جمع بندي نرسيده است
مهر: مسئول سياسي جامعه اسلامي دانشجويان گفت: دفتر مركزي جامعه اسلامي دانشجويان خود را منتخب دفاترش مي داند نه قيم آنها و موضع گيري اخير برخي از دفاتر جامعه اسلامي دانشجويان گواه وجود نشاط و شادابي سياسي در اين تشكل دانشجويي است.
اميرحسين خليلي تصريح كرد: هنوز جمع بندي و گزينه نهايي جامعه اسلامي مشخص نيست و براساس اساسنامه، براي رسيدن به جمع بندي نهايي، شوراي مركزي پيشنهاد مي دهد و در مجمع نمايندگان دفاتر به راي گذاشته خواهد شد.
گفتني است پيش از اين دفتر مركزي جامعه اسلامي دانشجويان اعلام كرده بود كه كانديداي اين تشكل دانشجويي آقايان لاريجاني و احمدي نژاد هستند اما ۱۵ دفتر اين تشكل دانشجويي در بيانيه اي مشترك اعلام كردند كه كانديداي آنها ولايتي است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |