شنبه ۱۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۶
پس از شش سال تاخير دومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي برگزار مي شود
به IT صد ميليارد كمتر از پيكان دادند
027420.jpg
با كمتر كردن كار آدم ها و كيفي كردن زحمات آنها، مالتي مديا رغبت به بهتر كار كردن را به اميد بيشتر نتيجه  گرفتن ايجاد مي  كند.
شما يك تلفن همراه يا گوشي موبايل يا تلفن سلولي! يا... اسمش راخودتان انتخاب كنيد- وسيله الكترونيك ديگري در دسترس داريد و با آن تلفن مي  زنيد يا اصلا فقط جوك و پيغام تبريك و تسليت SMS مي  كنيد، چون مجموعه مديريتي آقاي معتمدي به شما خط نمي   دهد، چه كارها اما هست كه مي  توانيد و نمي  كنيد.
مي  توانيد به اينترنت وصل شويد و پيغام هايتان را چك كنيد و نمي  كنيد. مي  توانيد از شبكه هاي مخابراتي دنيا با پول دادن و بدون پول دادن بهره مند شويد و نمي  شويد. هر آن چيزي را كه مي  توانيد از دنياي بي  پايان شبكه هاي بين المللي به دست بياوريد، مي  توانيد با استفاده از موبايلتان در چنگ داشته باشيد و چنين نمي  كنيد. كتاب خواندن، عكس گرفتن به هر دو معني عكاسي و تماشاي عكس هاي ديگران، نامه نوشتن و فرستادن و با خبرشدن از بهترين  محل هاي مسافرتي و قيمت ها و روش هاي دستيابي، همه از امكانات موبايل است و در ايران نه مخابرات به مشتركان امكانات مي  دهد و نه كسي از كمترين اين قابليت ها بهره مي  برد.
يك عدد يخچال مانيتور دار مي  خريد. مي  دانيد كه آن شركت ايراني فقط به صرف خدمات بعد از فروش مدعي بهترين بودن است و ربط چنداني به شركت سازنده اصلي در كره ندارد، پس يخچال را مي  خريد و يك كارت اينترنتي 20 ساعته را هم به شما به عنوان پيشكش نمي  دهند. مي   توانيد با داشتن اين يخچال از محتويات آن با خبر شويد و از يخچال مورد نظر درخواست كنيد كه به سرعت وقتي موجودي گوشت منزلتان تمام شد يا ميزان ميوه ذخيره شده از حد خاصي كه شما تعريف كرده ايد كمتر شد، خودش به نزديك ترين مغازه سفارش بدهد و به آن مغازه اجازه هم بدهد كه هزينه گوشت يا ميوه مزبور را از ذخيره حساب بانكي شما كم كند و وقتي كه امكان دريافت مواد سفارش داده شده وجود دارد، گوشت يا ميوه را به خانه تان بفرستد. رايانه يا كامپيوتر موجود در يخچال به اين ترتيب هزينه اي را كه شما اضافه بر سازمان پرداخت مي      كنيد به شما پس مي     دهد. يعني ديگر لازم نيست شما وقت ارزشمند يا محترم خود را صرف بررسي هايي كنيد كه با يك برنامه ساده دادن به رايانه يخچال ممكن مي    شود و خيلي هم ضروري نيست. معمولا به جاي همه اين كارها افرادي كه پولشان را صرف خريد چنين يخچال هاي مانيتور داري مي كنند از آن، دو استفاده عمده مي    برند: در درجه اول به ميهمان ها و همسايه ها نشانش مي    دهند تا ثابت كنند كه جدا از پولدار بودن، جربزه خرج كردن پولشان را هم دارند و دوم، با كامپيوتر يخچال موسيقي گوش مي    دهند. هر وقت هم چيزي را لازم داشتند در يخچال را باز مي    كنند و به اين ترتيب از بهترين توجيه اقتصادي چنين وسيله اي- كه كاهش انرژي به خاطر كمتر باز شدن در يخچال است- هم بهره نمي  برند.
مالتي مديا يك كليت در ايران است كه عمدتا به دلايلي از همين جنس مغفول مانده و كمتر كسي به توانايي هاي آن توجه مي  كند. نگاه عمده مديران كشور به اين مقوله گسترده، نرم افزارهايي است كه روي يك سي دي يا بيشتر عرضه مي  شوند تا به بچه ها الفبا بياموزند يا با آن بتوان هم فال حافظ گرفت، هم غزلخواني هاي استادها را گوش داد و هم كلمه تركيب هاي غزل ها را شنيد يا بدتر از آن، مثنوي خواني يك داروساز رابا لهجه پوپري شنيد و متن كتاب انتشارات علمي- فرهنگي را كه خوب و تميز و ارزان قيمت چاپ شده است نخريد. دقيقا همين نكته است كه موجب مي  شود در يك قيام و قعود، به پولدارترين صنعت كشور باز هم 300 ميليارد تومان پول تزريق شود و به كل طرح تكفا در سال فقط 200 ميليارد تومان پول تخصيص يابد؛ كسي البته منكر لزوم بهينه سازي مصرف سوخت پيكان و نتايج مترتب بر آن نيست اما يكي از مهمترين طرح هاي كشور- كه سالانه مي  تواند در هزينه شدن ده ها ميليارد تومان بودجه صرفه جويي كند- با كسري بودجه مواجه است و به چه دليلي؟ از مهندس محسن ميرابراهيمي بشنويد:وقتي نوبت به تصميم گيري در مورد مقولات محسوس مي  رسد- درباره چيزهايي كه ديده مي شوند و ملموسند- به سرعت تصميم گيري مي شود اما موضوعاتي كه جنبه فيزيكي ندارند مانند محيط زيست، علم، كپي رايت، فن آوري اطلاعات و... چندان مورد توجه مسوولان قرار نمي گيرد. دبير دومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي معتقد است: امروزه كمتر مي توان ديد كه در جايي از نرم افزارهاي مالتي مديا استفاده نشود، در واقع به نظر ميرابراهيمي ، به جز برخي صنايع و بعضي سازمان ها كه از نرم افزارهاي ساده استفاده مي كنند،مالتي مديا جاي خود را در بانكداري، بيمارستان ها، اطلاع رساني بيمه و سايت هاي اينترنتي دولتي و خصوصي باز كرده است اما توجهي كه به آن مي        شود در قبال كاربردهاي مالتي مديا خيلي كمرنگ است. او كه تجربه يك دوره برگزاري جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي مالتي مديا را از سر گذرانده و به رغم موفقيت چشمگيري كه به واسطه اين كار به دست آورده، به دليل برگزاري جشنواره هاي موازي از سوي نهاد هاي دولتي ديگر حوزه هنري سازمان تبليغات، سازمان فرهنگي، هنري شهرداري، وزارت ارشاد و... چند سال گذشته را بدون برگزاري اين جشنواره سپري كرده است، به خوبي از نقشي كه مالتي مديا در بالا بردن كيفيت زندگي روزمره مردم داشته است با خبر است و بهبوده كاركرد سازمان هاي متعدد دولتي را كه موجب رضايت بسياري از مردم از تسريع كارهاشان شده است مديون حضور اين رسانه كم دردسر، قدرتمند و پركاربرد مي  داند و امكانات سخت افزار موجود براي توسعه IT در زندگي مردم را مناسب و قيمت بالاي خدمات رايانه اي را باعث كمبود نسبي كاربرد نرم افزار چندرسانه اي مي  داند و به اين صورت قضيه را تشريح مي  كند كه: از نظر اقتصادي قيمت كامپيوترها طوري است كه عمده مردم مي  توانند مثلا با پرداخت ماهي 38 هزار تومان قسط، كامپيوتر خانگي بخرند، يعني ناتواني مردم در خريد كامپيوتر بيش از آنكه به هزينه اين خريدها برگردد، به نامطلوب بودن اوضاع عمومي اقتصادي افراد بستگي دارد.
در مقايسه با اين توان اقتصادي، خريد كارت هاي اينترنت و اشتراك هاي اينترنتي براي مردم بسيار پرهزينه است كه اين امر موجب كمبود كاربرد مالتي مديا- به عنوان يك رسانه اينترنتي- مي  شود. كاهش كاربرد مالتي مديا در جامعه و گراني اينترنت توابع نامطلوبي دارد كه با توجه به كار بسيار بزرگي كه كاربران اينترنتي ايراني در زمينه اقدام هاي مذبوحانه و و ناجوانمردانه اي كه بر سر اسم خليج فارس برپا كردند و رسانه هاي عمومي سنتي رسمي نتوانستند كسري از آنچه راكه ايرانيان سراسر دنيا با استفاده از ابزارهاي مالتي مديا به دست آوردند برآورده  كنند. ايرانيان سراسر دنيا نشان دادند كه با حركت هاي جمعي مدرن- كه اينترنتي بودند- مي  توانند توطئه مادي- سياسي شيخ نشين هارا بي  اثر كنند و عذرخواهي ها و تصحيح هايي كه در اين مورد انجام شد بيش از آنكه محصول كمك هاي سازمان ميراث فرهنگي باشد، از يد تواناي افرادي برآمد كه ابزارها را مي  شناختند و آنچه كه بايد انجام مي  شد را به دور از بوروكراسي جهت دار سازمان  ها انجام دادند. قدرت مالتي مديا را نمي توان دست كم گرفت.
رقابت رنگ ها و صداها
مهدي خاكي فيروز-همين كه بيل گيتس بزرگ ترين سرمايه دار دنيا در قرن 21 مي شود، خود نشاندهنده نيازي است كه بشر امروز به IT حس مي كند. دوران تك گويي و تك نويسي رو به پايان است و عصري آغاز مي شود كه همه انسان ها با همه حواس و قدرتشان مي توانند با هم سخن بگويند. چندوجهي مالتي مديا-ديداري شنيداري و ... شدن ابزارهاي ارتباطي، پاياني است بر نظريه تكست و كانتكست كه برپايه آن رسانه ها، محدوديت هايي بر پيام تحميل مي كردند.
در اين تحول، دانش نيز از روش هاي سنتي توليد و انتقال به سمتي حركت مي كند كه هوشمندترين افراد را كه لزوما منضبط ترين نيستند به سمت خود جلب كند و اينچنين است كه هر روز نرم افزارهاي جديدي توليد مي شوند تا نشانه ا ي باشند از ارتقاي قالب هاي تحليل و تصميم گيري. در دوران گذشته آموختن قالب ها يك مهارت به شمار مي رفت، اما با روي كار آمدن نرم افزار، بازنگري و ارتقاي قالب هاست كه اهميت مي يابد. البته در اين مسير انواع و اقسام تقريب زدن ها و صرفنظر كردن از قابليت هاي فكر انساني هم ظهور مي كند كه فقط با گسترش رايانه ها و ابزارهاي حاشيه اي آن مي توان به آن پايان داد.
تحولات اين حوزه آنقدر سريع است كه براي آشنا شدن با آن نه فقط به دانشگاه ها و هنرستان ها كه به جشنواره ها و نمايشگاه هاي تخصصي هم نياز باشد. جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه اي كه به زودي دومين دوره آن پس از وقفه اي 6 ساله در نمايشگاه بين المللي تهران به همت طرح تكفا و چند نهاد ديگر افتتاح خواهد شد، جايي است براي عرضه صدها هزار عنوان CD كه ازدحام اسپيكرها هم نمي تواند از اهميت و جذابيت آنها بكاهد. رقابت رنگ ها، صداها و انديشه ها در نرم افزارها به خوبي مشاهده مي شود.
در ميان اين همه ازدحام شايد متوجه شويد كه باهوش ترين آدم هاي جامعه چطور مي توانند در ميان نظارت كساني كه در وزارت ارشاد عنوان كارشناس را به خود نسبت داده اند، كارهايي خارق العاده كنند كه نه هنجارهاي جامعه را زير پا مي گذارد و نه ذوق و سليقه رو به تحول مردم را. و اينچنين نگاه ها و گوش هاي پير و جوان را مجذوب خود كنند.
دنياي رايانه به دو قسمت آنلاين و آفلاين تقسيم مي شود. اولي ويژه خدماتي است كه در ثانيه ها تغيير مي يابد و دومي آنچه در فاصله هاي يكي، دو هفته اي تغيير مي يابد. در واقع همه چيز روي رايانه به زمان وابسته است و اينچنين است كهCD ها به ويژهCDهاي مالتي مديا نمي توانند نشانه اي از عدم تحرك باشند. شايد تغييري كه در اين حوزه رخ مي دهد، چيزي كمتر از اينترنت نباشد. به همين دليل فقط مغازه ها و دستفروش هايي كهCD هاي ارزانقيمت مي فروشند، نمي توانند واقعيت هاي رو به تحول مالتي مديا را نشان دهند.
اگر به آشنايي با توانمندي هاي كامپيوتري علاقه منديد، حتما به نمايشگاه نرم افزارهاي چندرسانه اي برويد، چون هر چقدر هم كه ما براي شما قلمفرسايي كنيم، نمي توانيم تصويري كامل از آنچه در اين نمايشگاه در معرض ديد شما قرار خواهد گرفت، ارايه دهيم، چون نمي  توان رقص رنگ و صدا را در واژه ها به زنجير كشيد. بايد خودتان از نزديك ببينيد.
***
اطلاعات دست اول ايرانشهر درباره دومين نمايشگاه تا چهارشنبه گذشته: 470 شخص حقيقي و 80 شخص حقوقي در كنار 170 عضو انجمن ناشران الكترونيك و 100 عضو انجمن شركت هاي اينترنتي در نمايشگاه ثبت نام كرده  اند.
تاريخ دقيق برگزاري نمايشگاه از 14 تا 18 بهمن ماه جاري در نمايشگاه بين المللي تهران است.

ستون ما و شما
در شهر
چگونه اي آينده من؟

شاعر مي گويد پيرمرد خميده قامت را ديدم كه داشت مي رفت، گفتم كجا مي روي اي آينده من؟ اگر به زلزله بي توجهيم، شايد به اين خاطر است كه اميدواريم تا ما هستيم و هرجا كه هستيم زلزله نيايد، اما عاقلانه نيست كه به مشكلات سالمندان بي توجه باشيم زيرا بالاخره همه اميدواريم با گذر از بلايا روزي به سالمندي برسيم. خانم بهادري زاده، رئيس آسايشگاه معلولان و سالمندان كهريزك از اوضاع سالمندان در ايران اصلا راضي نيست. او مي گويد: اوضاع بد است. هيچ امكاناتي براي افراد مسن تعبيه نشده است. نه در حمل و نقل شهري، نه در ساختمان هاي پر از پله ادارات و نه در بيمارستان ها كه حتي يك پزشك يا بخش ويژه سالمندان ندارند. گلايه هاي ايشان براي همه ما شنيدني است.
خبرسازان 
پرويز پرستويي در جشنواره بيست و سوم 

پرويز پرستويي از آن جمله ستاره هاي سينماست كه نان مهارت و هنرش را مي خورد، نه چهره و بر و بالايش را. در اين سالها هم تقريبا در همه فيلم هاي موفق بازي كرده و خودش هم در هر فيلمي كه بوده، قدر آن را در چشم مردم و منتقدان افزوده است. او اكنون درگير بازي در فيلم شاعر زباله ها است. منتقدان پيش بيني كرده اند اين فيلم كه نخستين تجربه بلند كارگردان آن محمد احمدي است از جمله آثار قابل توجه بيست و سومين جشنواره فيلم فجر باشد.
دخل و خرج 
شغل دوم خوب 

يكي از دوستان ما كه هميشه از روزگار گلايه دارد، يك بار مي گفت كه حتي كارگران معادن گوگرد روم قديم هم وقتي از صبح كار مي كردند، غروب ديگر به حال خودشان رها بودند و مي توانستند استراحت كنند، اما ما اينجا بعدازظهر بايد از كار اول بدويم به سمت كار دوم و بعضا هم غروب از كار دوم به كار سوم...
حالا كه اشتغال به كار دوم براي خيلي ها اجتناب ناپذير است، ويژگي يك كار دوم خوب چيست و چگونه مي توان آن را پيدا كرد؟ خلاصه كردن اين موضوع واقعا كار سختي است. اگر دنبال كار دوم هستيد، صفحه 25 را بخوانيد.
تهرانشهر
فرمول خواب راحت 

روز اول هفته شلوغي را احتمالا در پيش رو داري، يا داري مي گذراني، يا پشت سر گذاشته اي. با گذر از اين روز، شب چطور خواهي خوابيد؟ سرخپوست ها درباره نحوه راحت خوابيدن آدم ها فرمولي دارند كه به يك ضرب المثل تبديل شده است: كسي كه وجدانش پاك باشد، زود خوابش مي برد.

ايرانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |