سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۵
به حسين راي بدهيد
026547.jpg
عكس : ساتيار
وب سايت IWF ، پايگاه اطلاع رساني ورزش سابقا پرشكوه وزنه برداري، شلوغ ترين روزهاي چند سال گذشته خود را تجربه خواهد كرد.
پس از اينكه اعلام شد بهترين وزنه بردار قرن جهان از بين 6 نامزد انتخاب مي شود، اسامي براي طرفداران وزنه برداري خاطره انگيز است. واسيلي الكسيف كبير، قهرمان بلامنازع فوق سنگين جهان در دهه 70، نعيم سليمان اوغلو نابغه كوچك اندام آهن پيكر و دوست داشتني، هليل موتلو پشه قدرتمند ترك، والدمايرباژانوفسكي قهرمان نوستالژيك وزنه برداري كهن، پيروس ديماس قهرمان يوناني و البته قهرمان بزرگ، حسين رضا زاده كه به اندازه كافي درباره او نوشته ايم.
امروز هشتم دي ماه است و شما فقط 3 روز فرصت داريد تا به حسين رضا زاده راي بدهيد، فوق سنگين دوست داشتني ما كه تايپ كردن اسم او در فرم هاي voting card سايت www. Iwf.net مي تواند يكي از مهمترين كارهاي روزمره شما باشد. يادتان باشد گستره اين انتخاب مربوط به 100 سال اخير 1905 تا 2005 است و مشاركت فعال شما مي تواند حسين را در صدر اين جدول قرار دهد، جدولي كه قرار گرفتن در آن افتخاري بس بزرگ و تكرار نشدني است 
نكته: ترك ها دو وزنه بردار دارند و رايشان مي شكند. اين يك شانس است!

جنجال سال نو در كوبا
آذين بندي هاي دفتر حفاظت از منافع آمريكا در كوبا منجر به واكنش فيدل كاسترو شد
026571.jpg
فيدل كاسترو رابطه خوبي با كريسمس ندارد. كاسترو در سال 1969 رسما برگزاري هرگونه جشني را مربوط به كريسمس ممنوع كرد تا شايد كشت شكر در كوبا به حد نهايت خود برسد. اما كاسترو با حضور پاپ ژان پل دوم و ديدار وي از كوبا اين سختگيري را تا حدي آسان تر كرد و اكنون به واسطه حضور جيمز كيسون حتي مي شود گفت فيدل كاسترو كريسمس را دوست دارد، البته اين نظر آمريكايي هاست. كيسون رئيس گروه حافظ منافع آمريكا در هاواناست كه محوطه ساختمان حافظ منافع را به طور باشكوهي براي كريسمس و سال نوي ميلادي تزئين كرده است. يك ستاره، آبنبات، آدم برفي، پاپانوئل و چراغ هايي كه عدد 75 را به صورت بزرگي نشان مي دهد .
شايد بپرسيد كه چرا 75؟ 75 تعداد افرادي است كه در بهار 2003 در كوبا دستگير شده اند. شرايط دستگيرشدنشان كه نيمي از آنها متهم به ارتباط با كيسون آب زيركاه هستند بد نيست ولي كيسون با لجبازي هرچه تمام تر باعث واكنش كاسترو شد. بعد از آنكه چراغ هاي كريسمس به دستور كيسون در محوطه ساختمان حافظ منافع روشن شد، كاسترو پاسخ او را داد؛ پاسخ كه چه عرض كنيم، پاتك! مقامات كوبايي با زيبايي هر چه تمام تر تابلويي بزرگ را كه جنايت هاي آمريكاييان در عراق را نشان مي داد، روبه روي ساختمان حافظ منافع، كار گذاشتند تا چهره زيباي كريسمس جاي خود را به چيزهاي تازه اي بدهد.
و البته حتما حدس زده ايد كه چه تصاويري درآن تابلو نقش بسته بود؛ تصاوير جنايت هاي آمريكاييان در زندان ابوغريب. اين تابلو همچنين شامل القابي به زبان اسپانيولي بود كه آمريكاييان را فاشيست و نازي خطاب مي كرد. نورافكن ها كارگذاشته شده در اطراف تابلوها، اثرگذاري آنان را چند برابر بيشتر مي كرد. در مجموع معلوم بود كه كوباييان كارشناسان ويژه اي براي اين امور دارند و بي مطالعه تابلويي و نور افكني و مكاني را براي اينچنين كارهاي ظريف انتخاب نمي كنند. واكنش كوبا به اقدام حافظ منافع آمريكا با يك اخطار شفاهي  آغاز شده بود و آن اخطار اينچنين بود: چراغ ها را پايين  آوريد و گر نه هرچه ديديد از چشم خودتان ديديد! كيسون لجباز هم در پاسخ به اين تهديدات گفت كه تا پايان مراسم جشن هاي سال نو و كريسمس دست به تزئينات ساختمان نخواهد زد.

خاتمي ارگ را نديد
026574.jpg
مهران بهرو زفغاني ارگ هزار ساله بم كه شكوهش مايه افتخار ايرانيان است و زلزله پنجم دي ماه سال 82، پژمرده اش كرد، در سفر اخير رئيس جمهوري به كرمان از نظرها پنهان ماند و پژمرده تر شد.
سفر رييس جمهوري به كرمان كوتاه بود و سخنانش در جمع مردم بم سرشار از التيام زخم هايي براي خانواده هايي كه عزيزانشان را از دست دادند. آنجا كه گفت: اينجا بم است. شهر نخل هاي سر افراز . اينجا بم است، شهر نارنج، خرما و ترنج ... اينجا بم است، شهري كه ترنم سرود مهر و مدارايش دل هر صاحب ذوقي را مي لرزاند... اينجا بم بزرگ و فاخر است... بم لرزيد و با لرزش بم، ايران هم لرزيد و لرزه بر اندام جهان انداخت.
مردم بم با اين سخنان التيام بخش، شايد در گوشه اي از ذهن زخم خورده و جان از دست داده شان، تصوير زلزله سال گذشته را در فرو ريختن عظمت ارگ بم، نقاشي مي كردند، اينكه تاريخ و هويت شهرشان، نخل هايشان و نشانه افتخار سرزمين شان در تاريك و روشناي يك جمعه، هم اندازه خاك شد، ولي كمتر سخني از رييس جمهورشان در اين باره نشنيدند.
نه اينكه بازديد از مخروبه هاي بزرگترين سازه خشتي جهان، انتظار مردم همان سامان بوده باشد، كه اين سوي آن زلزله و آوارهايش، چشم هايي منتظر قدوم سيد محمد خاتمي بودند، اينكه همچون بازديد از پايگاه مهندسي فني بم، قرائت فاتحه بر مزار در گذشتگان زلزله و حضور در مراسم گشايش خط راه آهن كرمانبم و... لحظه اي هم هر چند كوتاه بر دروازه ارگ فرو ريخته درنگ كند، گوشه چشمي بچرخاند به خرابه ها، به هويت فرو ريخته، به تلاش كارشناسان ميراث فرهنگي و به همه آنچه كه نداشتن و نبودنش امروز دردي است بزرگ، به اندازه همه زلزله اي كه به قول رييس جمهوري لرزه به جان جهان انداخت.
بازمانده هاي شهر بم، چند روز زودتر و در آستانه زلزله مرگبار 5 دي 82، عزاداري خود را آغاز كرده اند و يقينا هر كدام شان، آن لحظه كه سنگ قبري از درگذشتگان را مي شستند، روزها و صحنه هايي را به ياد مي آوردند كه خويشان و اسير شدگان خاك، در زمين بالا و بلند ارگ بم، چرخي زده اند و عكسي گرفته اند به يادگار. اسيران خاك هر كدامشان خاطره اي داشته اند از فخر سرزمين شان و يادگار هايش.
تنها اين تصويرهاست كه انتظار از رييس جمهوري را به اختصاص فرصتي هر چند كوتاه براي ديداري دوباره از ارگ بم، بيشتر مي كند. يا شايد هم تلاش هاي كارشناساني كه مدت يك سال است در خاك سياهپوش ارگ بم، خشت جابه جا مي كنند، زمين را مي كاوند و خاك از رخ ديوارهاي هنوز مدفون كنار مي زنند.
مگر نه اينكه رييس جمهوري در سفر بهمن ماه سال 79 خود به كرمان و سخنراني در جمع مردم بم، گفته بود: بم، دروازه بزرگ ايران در طول تاريخ و از ولايات پر رونق بوده است... ارگ بم هم يكي از پيامدهاي مهم تاريخ اين منطقه است و سابقه ارگ كه از مهم ترين، بزرگ ترين و زيبا ترين و هنري ترين مجموعه هاي خشتي جهان امروز است، به 2200 سال پيش مي رسد...
شايد چون ديگر ارگ بم افراشته نيست، برنامه چينان سفر، بازديد از آن را در فهرست برنامه هاي سيد محمد خاتمي نگذاشتند. يا شايد سايه اندوه از نظاره افتخاري فرو  خفته، چون بغض در گلو مي  انباشت و طاقت و تحمل به دست نمي داد،اينچنين ايستادن بر دروازه بزرگ ايران ميسر نشد.
مرور اخبار مخابره شده رسانه ها درباره اين سفر كوتاه، چنين نشان مي دهد كه رويكرد كمتر سخني به ارگ تاريخي بم بوده و حتي در جلسه محمد علي كريمي استاندار كرمان در گفت و گو با ميراث خبر، دليل عدم بازديد رييس جمهوري از ارگ بم را چنين بيان مي كند:  سفر آقاي خاتمي بيشتر از چند ساعتي در بم طول نكشيد و يك سفر نيم روزه بود. در اين سفر ايشان قصد بازديد از جاي خاصي را نداشتند. هدف اصلي سفر آقاي خاتمي فقط ديدار با مردم بود و اصل برنامه سفر مربوط به استان كرمان مي شد. ايشان در سفر فقط توانستند يك بيمارستان و قطار بم كرمان را افتتاح كنند و از مراحل بازسازي بم بازديد كنند. ايشان در صورت زمان بيشتر مي توانستند از خيلي جاهاي ديگر هم ديدار كنند. به هر حال، اما مي  شد مانند صدها بازديد سر زده، هيات اعزامي به كرمان و بم بر دروازه بزرگ ايران بايستد و شكوه فرو ريخته را و تلاش هاي بازسازي كارشناسان را در ارگ تاريخي بم هر چند كوتاه ببيند.
شايد به قول يكي از كارشناسان پروژه ارگ بم، نبايد خيلي سخت گرفت.

۴۱ روز سرپا
يك مرتاض هندي توانست ركورد ايستاده ماندن را بشكند. رم دايال سنيچار موني 41 روز را در حالت ايستاده گذراند و تمام امورات خود را از قبيل خوردن، خوابيدن و كارهاي ديگرش را بدون اينكه بنشيند، انجام داد.
اين مرد 45 ساله هندي كه در يكي از معابر شمال هند زندگي مي  كند، وسيله مخصوصي را براي خواب خود فراهم كرده بود تا بتواند حالت ايستاده خود را طي اين مدت نيز حفظ كند.
او مي  گويد طي اين مدت هرگز فكر اينكه به خودش استراحت دهد يا از عزم خودش عقب نشيني كند را به ذهنش راه نداده بود.
وي همچنين به روزنامه ها گفته است من نمي  دانم چه بر سرم آمده بود. احساس مي  كردم كه خدا به من انرژي مي  دهد تا بتوانم 41 روز را سرپا باقي بمانم. اين مرد قبلا يك معبر ساخته بود كه پيش از مقدمات شروع كار، با خود عهد بسته بود تا سرمايه اين كار را جمع نكند، ننشيند.

جورج پشت خط
جورج بوش جمعه گذشته با تماسي تلفني ضمن تشكر از سربازان آمريكايي به خاطر حضورشان در عراق، سال نو را به آنها تبريك گفت. اين تماس تلفني در حالي رخ داد كه انفجار يك بمب در مقر نيروهاي آمريكا باعث كشته و زخمي شدن عده اي از سربازان حاضر در اين پايگاه شد.
بوش طي تماس تلفني خود با 6 نفر از سربازان آمريكايي، از آنها به خاطر حضورشان در عراق و نثار جانشان براي برقراري دموكراسي تشكر كرد و سال نو مسيحي را به آنها تبريك گفت.
او در اين تماس تلفني كه از دفتر كاخ سفيد انجام مي شد، از تلاش اين سربازان در راه نظم دادن به مردم عراق قدرداني كرد.
البته بوش حتما بعد از اين تماس تلفني كلي به صحبت هاي خودش خنديد!

چگونه از در عبور كنيد!
دستورالعملي در اختيار كاركنان بي  .بي .  سي قرار گرفته است كه چگونه از در عبور كنند! تمام 800 كارمند شعبه بي . بي .  سي در بيرمنگام، به دنبال گيرافتادن پاي يكي از كاركنان بين در و زمين كه منجر به كنده شدن ناخن وي شد، ايميلي دريافت كردند كه در آن نحوه عبور از درهاي چرخان توضيح داده شده بود.
اين ايميل با عنوان دستورالعمل صحيح استفاده از درهاي چرخان در راستاي ايمني كاركنان طبق قانون كار فرستاده شده است.

شكايت همسر اول لوپز
لس آنجلس همسر سابق جنيفر لوپز از وي به دادگاه شكايت كرد. او جاني نوا، همسر اول لوپز مدعي شده است كه در ابتداي كار، در رستوراني كه سرمايه اش از خود جنيفر است استخدام شده و مديريت آن را بر عهده داشته است، اما چندي پس از به رونق رسيدن كار و كاسبي رستوران، جنيفر او را از كار بركنار كرد و به عبارتي وي را اخراج كرد. لوپز 35 ساله اكنون با همسر سوم خود زندگي مي كند.

دلجويي پادشاه اسپانيا از مادر داغديده
مادريد خوان كارلوس پادشاه اسپانيا به يك مادر اسپانيايي كه فرزند 20 ساله اش را در بمبگذاري  در اسپانيا از دست داد، تلفن كرد و اظهار داشت از اينكه خود را يكي از شهروندان وي مي داند، افتخار مي كند. اين خانم با متهم كردن احزاب اسپانيايي به سوءاستفاده سياسي از اين واقعه دلخراش، در صدر تيتر روزنامه هاي اسپانيا قرار گرفت. در بمبگذاري 11 مارس، در اسپانيا كه توسط گروه هاي وابسته به القاعده صورت گرفت، 191 نفر كشته و يكهزار و 900 زخمي بر جاي ماند.

دكه
پليس، القاعده، مهاجرت، فرصت شغلي 
026556.jpg

026562.jpg
026559.jpg
026553.jpg
026550.jpg
روزنامه نيويورك پست چاپ 26 دسامبر مطلب اول خود را به كمك مالي چند مامور پليس به خانواده اي فقير اختصاص داده است كه حتي پول غذاي كريسمس را نيز نداشتند. اين روزنامه همچنين بهترين و بدترين فيلم هاي سال 2004 را معرفي كرده است. واشنگتن تايمز ديلي از دستگيري 2 رهبر القاعده در عراق خبر داده است. روزنامه واشنگتن تايمز با واشنگتن تايمز ديلي اشتباه نكنيد! چاپ 27 دسامبر از كاهش 7 درصدي مواد مخدر در بين جوانان خبر داده اين روزنامه همچنين از نارضايتي هلندي ها نسبت به پديده مهاجرت به اين كشور خبر داده و از قول يكي از نمايندگان نوشته است مهاجران به زودي تمام دستاوردهاي آنان از جمله دموكراسي را نابود خواهند كرد. روزنامه عرب نيوز از آغاز پروژه 224 هزار ميليون ريالي واحد پول عربستان خبر داده و نوشته اين پروژه كه در شهر صنعتي جوبايل آغاز خواهد شد، 50 هزار فرصت شغلي ايجاد خواهد كرد و همچنين 130 هزار ميليون ريال عربستان سرمايه خارجي كسب خواهد شد.

كوتاه تر از گزارش
پاپ بعدي ايتاليايي است 
بروكسل گادفرايد دانيلز يكي از سران كليسا در بلژيك گفت: به احتمال بسيار قوي رئيس بعدي كليساي كاتوليك، ايتاليايي خواهد بود.
آخرين پاپ كه اصليتش ايتاليايي بوده، پاپ ژان پل اول بود كه در سال 1978 جان سپرد. بعد از ژان پل اول، پاپ فعلي بر سر كار آمد كه اهل لهستان است. پاپ 84 ساله فعلي از پاركينسون رنج مي برد و ديگر توانايي راه رفتن را ندارد و از هم اكنون گزينه هايي براي جانشيني وي در نظر گرفته شده است.
گادفرايد دانيلز، 71 ساله كه خود يكي از گزينه هاي احتمالي براي جايگزيني پاپ فعلي به حساب مي آيد، مي گويد: هنوز زود است كه از آسيا يا آمريكاي جنوبي پاپي بر سر كار بيايد. پاپ فعلي، اولين پاپ غير ايتاليايي بعد از 455 سال به حساب مي آيد.
آنجلينا جونز در لبنان
خانم آنجلينا جونز، يكي از بازيگران مطرح سينماي جهان جهت ديدار با كودكان فلسطيني وارد لبنان شد. آنجلينا جونز 29 ساله به همراه پسر خوانده كامبوجي 4 ساله اش در آستانه كريسمس و براي ديدار با كودكان آواره، از جانب يك گروه مدافعان آوارگان وارد لبنان شده است. وي پيش از اين از اردوگاه هاي آوارگان در سودان و تايلند بازديد داشته است. آنجلينا جونز با يك اسم جعلي در يكي از هتل هاي بيروت براي به دور ماندن از خبرنگاران به سر مي برد و با خبرنگاران هيچ صحبتي نكرده است. قريب به 400 هزار فلسطيني در لبنان آواره اند.

چارچوب
مرد عنكبوتي بار ديگر حمله كرد
026565.jpg
026568.jpg
آلاين روبرت، مرد فرانسوي كه به مرد عنكبوتي مشهور شده است، از بلندترين آسمانخراش جهان بالا رفت. روبرت از ساختمان 508 متري تايپه 101 در مدت 4 ساعت بالا رفت. وي بالا رفتن از ساختمان 508 متري را در حالي كه هوا مساعد بود، آغاز كرد و پس از رسيدن به بالاترين نقطه آسمانخراش براي جمعيتي كه در پايين ساختمان وي را تشويق مي كرد، دست تكان داد. آقاي روبرت از ساختمان هاي معروفي در جهان از جمله برج ايفل در پاريس، ساختمان امپايراستيت در نيويورك و برج هاي دوقلوي كوالالامپور بالا رفته است.

سرقلم
گوشه هايي از يك مصاحبه تلويزيوني با ديويد بكام 
هافبك مياني رئال مادريد، ديويد بكام، هيچ برنامه اي براي تقبل مديريت هيچ تيمي را بعد از اتمام دوران بازيگري اش در تيم هاي بزرگ ندارد. كاپيتان تيم  ملي فوتبال انگلستان در گفت و گو با يك برنامه تلويزيوني گفت: من هيچ علاقه اي براي مربيگري ندارم، اما دوست دارم تا يك مدرسه فوتبال داشته باشم. بكام مي گويد: از آن موقعي كه در مدرسه فوتبال بابي چارلتون بودم، هميشه دلم مي خواست تا يك مدرسه فوتبال داشته باشم و حتما يكي از آنها را در لندن و ديگري را در لس آنجلس خواهم ساخت.
بكام در اين گفت و گوي تلويزيوني ادامه داد: دومين علاقه من، انجام كارهاي خيريه و مردمي است. من نماينده يونيسف هستم و اين براي من غرور آفرين است اما بكام گفت: در كوتاه مدت آرزوي بردن جام قهرماني ليگ فوتبال اسپانيا را در سر دارد. گفتني است رئال مادريد 13 امتياز از تيم صدر جدولي، بارسلونا، عقب تر است. بكام اعتراف كرد كه با داشتن چنين تيمي، گرفتن اين امتيازات واقعا تاسف بار است. بكام گفت: من واقعا از ته دل دوست دارم كه جام لاليگا را با رئال مادريد برنده شوم، تا به حال 2 سال در اينجا بودم و هنوز موفق نشدم به آرزويم برسم.
بكام مي گويد:  به خاطر داشتن خانواده اي مستحكم و مربي  همچون آلكس فرگوسن خود را خوش شانس مي داند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |