سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۷۰
۳ روز تا پايان نمايشگاه ياد يار مهربان
فرصتي براي مدارس 
دعوتنامه هاي مدارس توسط آموزش و پرورش مناطق مختلف تهران به مدارس فرستاده شده  و آگهي هاي مختلف در اين باره در روزنامه  ها به چاپ رسيده است اما با اين حال تعدادي از مدارس از وجود چنين امكاني اظهار بي  اطلاعي مي  كنند
024498.jpg
شايد تجهيز مدارس بهتر از ساخت خانه هاي فرهنگ در سطح شهر تهران باشد. حداقل دانش آموزان بيشتري از اين بودجه استفاده كنند.
عكس : گلناز بهشتي 
سعيده عليپور
اول مهر نيست، اما ساختمان شيك و نوساز خانه هنرهاي ايراني ميان هزار تا ساختمان قديمي خيابان بهشت بوي آشناي اول مهر را مي  دهد. بخصوص وقتي كه چشمتان به نوشته هاي پوسترهايي كه به سينه ديوار چسبيده بيفتد؛ ياد يار مهربان. رسيديم به حوضچه  در ورودي، باد سرد آذرماه آب حوضچه را مي  لرزاند و موج مي  اندازد، توي ذهن مي  چرخد بوي جوي موليان آيد همي... ياد يار مهربان آيد همي...
گرچه در اين بزم اول مهري كه در ميانه آذرماه برپاست خبري از دانش آموز و مدرسه نيست، اما سالن پر است از مدير و معلم و مشاوري كه آمدند تا از آنچه مهيا شده براي مدارسشان استفاده كنند.
طبقات ساختمان، مقاطع تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان را از هم جدا مي  كند.
۵ هزار و پانصد مدرسه تهران امكان اين را پيدا كردند تا از نمايشگاهي كه سازمان فرهنگي و هنري تهران همزمان با هفته كتاب برپا كرده، كم و كسري هاي مدارس را كه اصولا كم هم نيست تا حدي مرتفع كنند.
از پذيرش كه رد شويم و از پله هاي مرمرين سياه كه پائين    رويم، هنوز روبان صورتي رنگ قيچي شده مراسم افتتاح بر ميله هاي فلزي باقي مانده است.
خانم معلم ها و آقا معلم ها، خانم مديرها و آقا مديرها به دقت غرفه كتاب را نگاه مي  كنند و برچسب را از كنار كتاب ها برمي دارند و روي دفترچه اي كه در دست دارند مي  چسبانند.
از مانتوي سياهش كه خاك و گچ رويش نشسته معلوم است دستي در درس دادن هم دارد؛ راضي است و خوشحال از اينكه بالاخره كسي يادش آمد مدارس هزار كمبود دارند.
ابوطالبي، معاون مدرسه دخترانه اي در منطقه 2 تهران است. او مي  گويد: سال گذشته هم از طرف شهرداري نمايشگاه اهداي كتاب و لوازم ورزشي به طور مجزا برگزار شد اما امسال وسايل و تجهيزات كمك آموزشي هم اضافه شد كه اتفاقا خيلي به كار ما مي  آيد چون مدارس از اين جهت خيلي فقير هستند.
رنگ ها و تصاوير كارتوني روي كتاب ها، فضاي غرفه هاي كتاب داستان را از ساختمان جدا مي  كند.
ابوطالبي مي  گويد: كاش همانقدر كه كتاب هاي سرگرم كننده و آموزشي و كمك آموزشي براي دانش آموزان وجود داشت، مقداري هم كتاب براي بالا رفتن اطلاعات عمومي معلمان وجود داشت.
غرفه هاي وسايل آزمايشگاهي به وسايل آزمايشگاه مقطع دبستان مختص مي  شود، سيم پيچ، سطح شيب دار، گردش خون برقي و... دكتر امير مسعود شهرام نيا، مدير عامل موسسه نشر شهر و مسوول اجرايي اين طرح مي  گويد: 3 ميليارد تومان بودجه جهت تجهيز مدارس تهران از اين طريق در نظر گرفته شده كه براي هر كدام از مقاطع مبلغ يك ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. به طوري كه هر مدرسه مي  تواند 600 هزار تومان از اين نمايشگاه خريداري كند.
وي گفت: مسوولان مدارس پس از ثبت كردن اقلام مورد نياز خود، موارد ثبت شده را تحويل مي  دهند و در كمتر از 3 ماه اين اقلام توسط ما خريداري و به مدارس مورد نظر تحويل داده مي  شود. البته اين موضوع منوط به اين است كه توليد كنندگان داخلي موفق شوند حجم عظيم سفارشات مدرسه را تا موعد مقرر آماده كنند.
از پله ها كه مي  رويم بالا، روي تابلوي بزرگي نوشته شده مقطع راهنمايي. تعداد افراد در جست وجو انگار به نسبت بالا رفتن مقاطع سني كم مي  شود.
در غرفه هاي ورزشي، از چارچوب دروازه گرفته تا توپ بدمينتون و سوت داور را مي  شود انتخاب كرد.
دروازه بزرگ، 135 هزار تومان... زيرچارچوب دروازه مي  ايستم، حس مي  كنم خيلي بايد كوتاه تر از يك دروازه  واقعي باشد، درست هم قد و قواره يك پسر بچه، شايد. ميله بارفيكس آن سوتر است و زير ميز شيشه اي غرفه اي ديگر حتي انواع مختلف كاپ قهرماني هم براي عرضه به مدارس وجود دارد.
غرفه كتاب ها از رنگ و بوي كودكانه بيرون آمده و كمي شكل جدي تري به خودش گرفته، كتاب هاي داخل غرفه ها ضخيم تر شده است.
شهرام نيا، مدير طرح ياد يار مهربان مي  گويد: چند ماه پيش طي فراخواني از ناشراني كه در زمينه كتاب هاي كودكان و نوجوانان و كتاب هاي آموزشي و كمك آموزشي فعال هستند، دعوت شد تا در اين طرح شركت كنند و چيزي حدود 400 ناشر در اين طرح شركت داشتند.
وي گفت: در مقطع دبيرستان 2 هزار و 200 عنوان كتاب، در مقطع راهنمايي يكهزار و 300 عنوان كتاب و در مقطع دبستان 850 عنوان كتاب براي عرضه به مدارس به نمايش گذاشته شده و تاكيد هم بر اين بوده است كه همه اين كتاب ها از كتاب هاي چاپ هاي سال 82 يا 83 باشند.
برپايي اين نمايشگاه گام مثبتي است براي كمك به مدارس، اما بهتر بود اينچنين فعاليت هايي از سوي آموزش و پرورش صورت بگيرد كه به مشكلات مدرسه بيشتر آشناست 
از پله ها كه باز هم بالاتر مي  رويم سطح مقاطع تحصيلي با طبقات ساختمان بالا مي  رود، طبقه سوم مي  شود... متوسطه...
دفتر انتقادات و پيشنهادات جلوي ورودي پله هاي طبقه سوم، اين طبقه را از بقيه طبقات مجزا مي  كند. چندين صفحه نوشته شده كه اغلب از برپايي نمايشگاه و اهداي وسايل به مدرسه تشكر كرده اند، به چشم مي  خورد.
افشاري، مسوول آزمايشگاه يكي از مدارس دولتي پسرانه منطقه 5 تهران مي  گويد: برپايي اين نمايشگاه گام مثبتي است براي كمك به مدارس، اما بهتر بود اينچنين فعاليت هايي از سوي آموزش و پرورش صورت بگيرد.
شهرام نيا دليل كمبود بخشي از وسايل آزمايشگاهي مقطع متوسطه را توليد نشدن بسياري از وسايل و تجهيزات آزمايشگاه در داخل كشور مي  داند. وي مي  گويد: ما اصرار داشتيم تا وسايل اهدايي به مدارس را از توليد كنندگان داخلي تهيه كنيم اما متاسفانه توليدكنندگان داخلي خيلي از وسايل را توليد نمي  كنند و علت غني نبودن وسايل آزمايشگاه در مقطع دبيرستان نيز همين موضوع است.
تعدادي از مراجعه كنندگان از مسوولان مدارس غيرانتفاعي نيز هستند، گرچه تعدادي از دست اندركاران، اهداي اين تجهيزات را به مدارس غيرانتفاعي به دليل نبود نظارت لازم بر اين مدارس خيلي جايز نمي  دانند. اما شهرام نيا معتقد است: ما به مسوولان همه مدارس اعم از غيرانتفاعي و دولتي اعتماد داريم و اصل را بر صداقت آنها مي  دانيم ولي با اين حال در طول سال بازرساني براي سركشي به مدارسي كه از اين وسايل و تجهيزات استفاده كرده  اند، خواهيم فرستاد.
اين نمايشگاه از 2 تا 13 آذرماه داير است كه مديران و مسوولان مدارس مناطق مختلف در روزهاي تعيين شده به اين نمايشگاه مراجعه مي  كنند.
به گفته حامد ياري، مسوول روابط عمومي طرح ياد يار مهربان دعوتنامه هاي مدارس توسط آموزش و پرورش مناطق مختلف تهران به مدارس فرستاده شده  و آگهي هاي مختلف در اين باره در روزنامه  ها به چاپ رسيده است اما با اين حال تعدادي از مدارس از وجود چنين امكاني اظهار بي  اطلاعي مي  كنند. برخي از مديران مدارس مي گويند به صورت شفاهي از مناطق آموزش و پرورش از آنها خواسته شده كه در اين نمايشگاه حضور فعالي نداشته باشند. گرچه وزير آموزش و پرورش در روز افتتاح از اقدام شهرداري در اين مورد تجليل كرد.
وي به اين مدارس توصيه كرد تا از روزهاي باقيمانده براي استفاده از اهداي امكانات رايگان براي مدارس استفاده كنند.

يكهزار و 600 دانش آموز كرجي پشت درهاي بسته
دانش آموزان، مستاجران دربدر
024489.jpg
يكهزار و 600 دانش آموز پشت درهاي پلمپ شده يك مدرسه تجمع كرده اند. اواخر سال 2004 ميلادي است و اوايل قرن 21 كه حكم تخليه دو مدرسه در حوالي پايتخت ايران صادر شده است. دو ماه از آغاز سال تحصيلي مي گذرد و بچه هاي مدرسه جابر بن حيان و استاد شهريار در شهرستان كرج جايي براي درس خواندن ندارند. اين فقط يك مشت از خروار صدها مدرسه در انتظار تخليه است.
با گذشت دو ماه از آغاز سال تحصيلي حكم تخليه مدرسه جابربن حيان با 900 دانش آموز و استاد شهريار با 800 دانش آموز صادر شده است و اين دو مدرسه بايد در اين هفته مدرسه را تخليه كنند.
ساماني، معاون مدرسه جابربن حيان است و درگير و دار رفت و آمد اداري اين حكم براي جلوگيري از پلمپ در مدرسه تا اواخر شب در مدرسه حضور دارد. او در مورد علت صدور حكم تخليه يادآور شد: مالك اين مدرسه سند به دست، با حكم دادگستري هفته قبل به اينجا مراجعه كرد و از مسوولان خواست تا در مهلت يك ماهه اقدام به تخليه مدرسه كنند.
او يادآور شد كه از يكسال قبل مدرسه درگير دعواي حقوقي با اين مالك است. وي تاكنون در خارج از كشور زندگي مي كرده و از بناي اين مدرسه در ملك خود بي اطلاع بوده است.
ساماني اضافه كرد: اين مدرسه حدود 900 دانش آموز با 30 كلاس دو شيفته دارد كه بناي آن 20 سال قبل در اين ملك استيجاري توسط آموزش و پرورش ساخته شده است.
۲ هزار متر زمين با 15 كلاس در حال حاضر موضوع دعواي حقوقي آموزش و پرورش و مالك زمين است.
وي خبر داد كه آموزش و پرورش نسبت به حكم تخليه، به دادگاه تجديدنظر شكايت كرده است. عرفاني رئيس آموزش و پرورش منطقه 4 كرج با اشاره به اينكه با توجه به تراكم بالاي دانش آموزان اين دو مدرسه، نمي توان آنها را در مدارس اطراف توزيع و ساماندهي كرد، خواستار تصميم گيري سريع مسوولان آموزش و پرورش كرج شد.
وي اضافه كرد كه 27 مدرسه در كرج حكم تخليه دريافت كرده اند و حدود 20 هزار دانش آموز كرجي در مدارس استيجاري مشغول تحصيل هستند. محمدجوادي، يك كارشناس حقوقي شهرستان هاي استان تهران نيز به خبرگزاري مهر گفت حكم تخليه 43 مدرسه در شهرستان هاي استان تهران صادر شده است. سازمان مديريت و برنامه ريزي هم 3 ميليارد و 500 ميليون تومان اعتبار براي خريد مدارس استيجاري اختصاص داده است، اما با اين مبلغ فقط مي توان حداكثر 4 يا 5 مدرسه را خريداري كرد. مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش نيز با تاييد كمبود كلاس هاي درس در استان تهران اطمينان داد كه براي رفع اين كمبودها 20 هزار كلاس در سطح استان تهران تا 2 سال ديگر ساخته خواهد شد.
وي تصريح كرد كه تصويب اعتبار براي ساخت 10 هزار كلاس درس در سال آينده، اين كلاس ها به ترتيب اولويت در شهرستان هاي محروم تر اجرا خواهد شد.

ريسمان هاي پوسيده خانه دار شدن
024483.jpg
شهره مهرنامي 
پس از مطالعه پديده شهرنشيني مي توان گفت مسكن اولين نياز جمعيت مهاجر به عنوان يك شهروند شهرنشين بود، به گونه اي كه برخي از مشاغل همچون واسطه گري را با خود به همراه آورد و همين واسطه گري اساس گراني و نايابي مسكن در شهرهاي بزرگ شد.
بعد از انقلاب، مهاجرت به شهرهاي بزرگ از جمله تهران افزايش يافت و ساكنان اين شهر را با مشكل كمبود مسكن مواجه كرد و برابري نكردن دخل و خرج، فرهنگ اجاره نشيني را رواج داد و همين نياز دليلي بر افزايش روزافزون كرايه هاي منازل شد و اينگونه به نظر مي رسد كه افراد فعاليت مي كنند تا در انتهاي ماه تنها بتوانند كرايه خانه خود را پرداخت كنند.
از آنجايي كه درآمدها به خصوص در بخش دولتي سالانه تنها 10 درصد افزايش مي يابد و كرايه هاي منازل با افزايش 100 درصدي روبه رو است، خانه دار شدن براي ساكنان شهرهاي بزرگ امري واهي و رويايي دور و دست نيافتني است.
در اين ميان ايجاد مراكزي همچون تعاوني ها رواج پيدا كرد تا افراد بتوانند با روي هم گذاشتن قسمتي از مال خود به امكانات موردنياز دست پيدا كنند، ولي با وجود اينكه در فرهنگ اسلام نيز از مسلمانان خواسته شده تا با مشاركت و تعاون يكديگر مشكلات را از پيش پا بردارند، باز در عمل ديده شده اين فرهنگ كه از شريعت ما نيز به ما رسيده، با شكست روبه رو شد و روزي نبود تا با خبر ورشكسته شدن يك تعاوني يا تحصن سهامداران يك تعاوني مسكن روبه رو نشويم. البته در اينجا نيز مردم بينوا متوجه نشدند پول و دارايي كه با زحمت بسيار جمع آوري كرده بودند به كجا رفت، اتفاقي كه همه روزه در صندوق هاي قرض الحسنه نيز مي افتد و انسان هاي گرفتار نمي دانند سراغ دارايي خود را از كجا بگيرند.
تعاوني هاي مسكن نيز يكي از هزاران نمونه مشاركت مردم است كه بيش از پيش با شكست مواجه مي شود و مردمي كه حتي يك روز در سال دخل و خرجشان برابري ندارد، در آرزوي خانه دار شدن، سرگردان هيچ دري را براي زدن نمي يابند.
يكي از مشاوران عرصه ساخت و ساز در حوزه تعاوني هاي مسكن در اين باره مي گويد: مشكل اين است كه هميشه متوليان اين امور افرادي بوده اند كه تخصصي در امور ساختمان نداشته اند، به همين دليل تنها هفت تعاوني مسكن از حدود 6 هزار تعاوني مسكن در تهران فعال هستند. وي معتقد است: براي چنين پروژه هاي بزرگي تنها يك مهندس مشاور كافي نيست و اين عمل بايد با حجم وسيعي از مهندسان و مشاوران صورت بگيرد. وي اظهار مي دارد: ساخت بنا كار وزارت تعاون نيست و ارگان هايي همچون وزارت مسكن، شهرداري و ... بايد متولي اين امور باشند.
به گفته وي حتي تقسيم پول در وظايف كارفرما نيست و حتي خرج هزار توماني بايد با نظر مشاور انجام پذيرد، چراكه باعث صرفه جويي در هزينه ها مي شود و پيمانكارها نيز به هيات مديره به چشم انسان هاي بي اطلاع نگاه نمي كنند و ترجيح مي دهند زيرنظر مشاور به فعاليت بپردازند. در اين بين همچنان كه اشاره شد مواردي موفق و البته بسيار محدود نيز به چشم مي خورد.
آيا بعد از شنيدن خبرهاي فراوان از ورشكستگي تعاوني هاي مسكن، نبايد سعي در منطقي كردن مديريت سيستم تعاوني مسكن كرد؟
به گفته مديركل تعاون استان تهران قبل از انقلاب، تنها 154 تعاوني مسكن به ثبت رسيده است و بعد از انقلاب سالانه 106 تعاوني مسكن به ثبت رسيده و امروزه حدود 3 هزار تعاوني مسكن به ثبت رسيده و درحال فعاليت هستند.
اين تعداد تعاوني مسكن حاكي از نياز بيشتر مردم به خانه و محلي براي سكونت است و بايد كاري براي هموارتر شدن اين راه كرد.
در سال جاري و در هفته تعاون 97 طرح در استان تهران به بهره برداري رسيده و از 962 طرح به بهره برداري رسيده در كشور، تنها 10 درصد آن متعلق به تهران بوده است كه به گفته مديركل تعاون استان تهران اين تعداد طرح، 8 هزار و 49 مورد اشتغال زايي را ايجاد مي كند.
اين تعاوني ها در بخش توليد، خدمات، مسكن، تامين نياز مسكن و اعتبار به ترتيب 16 مورد، 40، 36 و 5 مورد فعاليتشان را آغاز خواهند كرد.
البته در سال 1357 و 70 به ترتيب حدود 673 و 3 هزار و 975 تعاوني در استان تهران فعاليت مي كردند و در زمان حاضر اين تعداد به 10 هزار تعاوني رسيده است.
در حال حاضر 324 تعاوني اعتبار در سطح استان تهران فعال است كه 190 تعاوني اعتباري كارمندي، 123 تعاوني كارگري و 21 تعاوني آزاد هستند و تعداد اعضاي آن به 64 هزار و 611 نفر با سرمايه ثبتي اوليه 3 ميليارد و 902 ميليون تومان مي رسد.
به گفته عسگر اسلام دوست، مديركل تعاون استان تهران حدود 3 هزار تعاوني مسكن فعاليت مي كنند كه سالانه حدود 10 هزار واحد مسكوني مي سازند و در حال حاضر 138 هزار واحد مسكوني نيز در دست احداث دارد.
سرپرست دستگاه نظارت تعاوني فتح مي گويد: پروژه ما سال 79 شروع شد و تا بهمن 82 تنها 35 درصداز كار به پايان رسيده بود و در آستانه ورشكستگي بود كه مديريت آن به يك شركت مشاوره مهندسي سپرده شد و حالا در ظرف 9 ماه آماده تحويل به سهامداران است كه در اين 9 ماه سرعتي برابر با شركت هاي خصوصي داشته است و نكته جالب تر اينكه در كشوري مثل الجزاير وزير مسكن از احداث يك ميليون واحد مسكوني و واگذاري آن به بي خانمان ها از طريق قراردادهاي اجاره به شرط تمليك خبر داده است. اين ميزان واحد مسكوني كه طي 5 سال آينده ساخته خواهد شد، در پي كسري بزرگي است كه بازار مسكن شاهد آن است. وزير مسكن الجزاير گفت: دولت الجزاير سياست اجاره نشيني را متوقف خواهد كرد و روش هاي صاحبخانه شدن كه موفقيت آنها ثابت شده است، مثل روش اجاره به شرط تمليك، مورد استفاده قرار خواهدگرفت. در اين روش، مردم واحدهاي مسكوني را از دولت تحويل مي گيرند و پول آن را قسطي مي پردازند. 7/5 ميليون واحد مسكوني در الجزاير وجود دارد كه 800هزار واحد بالاتر از 50 سال عمر دارند ودر اين كشور 32 ميليون نفري به ازاي هر 5/5 نفر يك واحد مسكوني وجود دارد.

۲۰۰ هزار تومان براي پيشگيري از اعتياد
024495.jpg
اينكه مبلغي از سوي آموزش و پرورش براي پيشگيري از اعتياد در مدارس در نظر گرفته مي شود يك مساله است و توجه مسوولان به اين امر، مساله اي ديگر. اتفاقا وقتي مي بينيم كه مصطفي سفال منش كه سالها دروازه بان تيم فوتبال وحدت بود و در بازي با پرسپوليس خداحافظي كرد، حالا در سمت مدير كل دفتر تربيت بدني آموزش و پرورش تهران پيشگام اجراي اين طرح است بيشتر خوشحال مي شويم. او در اين باره مي گويد:200 هزارتومان به هر مدرسه براي اجراي برنامه هاي پيشگيري از اعتياد اختصاص يافته است، سال گذشته اين طرح در 21 مدرسه تهران اجرا شد و امسال در 48 مدرسه اجرا مي شود. اين طرح با همكاري بهزيستي به صورت گسترده تري اجرا مي شود. در سال گذشته طرح پيشگيري از اعتياد از دي ماه در مدارس آغاز شد، اما به اندازه كافي فرصت در اختيار نداشتيم كه تمام برنامه ها را به طور كامل اجرا كنيم. در سال جاري طرح پيشگيري از اعتياد بهتر از سال قبل اجرا مي شود و كلاس هاي ضمن خدمت نيز براي معلمان برگزار خواهد شد. پس از اولين بازديد مسوولان از چگونگي اجراي طرح مدرسه محور پيشگيري از اعتياد، اعتبار تعيين شده به آنها اختصاص مي يابد.

فن آوري و اطلاعات درسي جديد
024480.jpg
بچه هايي كه در نظام جديد تحصيلي درس خواندند، در دوره دبيرستان با درسي رو به رو شدند به نام برنامه ريزي. آنها بايد كتاب اين درس را مي خواندند و امتحان مي دادند،حتي اگر چيزي از آن نمي فهميدند.
ابراهيم آقا خاني معاون برنامه ريزي و پشتيباني سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش در اين باره مي گويد: برنامه فن آوري اطلاعات به درس هاي دانش آموزان دوره هاي ابتدايي و راهنمايي افزوده مي شود.
راهنماي ماده درسي فن آوري اطلاعات دوره هاي ابتدايي و راهنمايي تدوين و تاييد شده است و پس از تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش به اجرا در مي آيد.
هم اكنون فن آوري اطلاعات به عنوان يك ماده درسي در پايه اول متوسطه كشور به صورت اختياري تدريس مي شود. دانش آموزان در اين برنامه درسي با كاربرد فن آوري اطلاعات از جمله رايانه و اينترنت آشنا مي شوند. وي همچنين از تدوين برنامه جامع فن آوري اطلاعات در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي خبر مي دهد و مي گويد: شوراي عالي آموزش و پرورش در مصوبه اي اين سازمان را مكلف كرد كه حداكثر تا پايان امسال برنامه جامع فن آوري اطلاعات را تدوين و براي تصويب به اين شورا ارسال كند.

ترافيك عجيب آفريقا
024486.jpg
دقيقا نمي دانيم اين چندمين بار است كه درباره ترافيك بعدازظهرهاي بزرگراه آفريقا مي نويسيم. شايد يك دليلش آن است كه دفتر روزنامه همشهري در اين بزرگراه واقع شده و ما مجبور هستيم هر روز از رود خروشان ترافيك اين خيابان بگذريم. اما اگر باران ببارد مثل چند روز پيش، اين ترافيك طوري گره مي خورد كه حتي اگر بخواهيد از يك كوچه به كوچه ديگر برويد، شايد بيش از يك ساعت طول بكشد.
در ضمن ما نمي دانيم تعريف شما از ترافيك چيست و ايستا بودن ماشين ها در چه فاصله اي را ترافيك مي ناميد، ولي ترافيك بزرگراه آفريقا از كوچه تنديس شروع مي شود و تا چهارراه جهان كودك ادامه پيدا مي كند، هيچ كاري هم از دست كسي برنمي آيد. در ضمن شما به اين بار ترافيكي اضافه كنيد حجم ماشين هايي را كه از ساير كوچه ها به آن اضافه مي شوند.
بعد هم اگر شما متوجه شديد اين چندمين مطلب ما در مورد ترافيك اين خيابان است، برايمان بنويسيد.

دروس جديد كنكور
024492.jpg
انگار قرار نيست اين مساله به گونه اي حل شود كه ديگر حرفي و حديثي به جاي نگذارد. هر كاري مي كنيد باز هم كنكور مساله ساز مي شود. يك بار بايد مواظب اين باشيم كه سوالي را نفروشند و بار ديگر مواظب اضافه شدن درس جديد به مفاد امتحاني!
تعجب نكنيد. اين هم مشكل جديد بچه هاي رشته مهندسي پزشكي است كه حالا كاسه چه كنم دستشان گرفتند و نمي دانند با اين درس تازه وارد چه كار كنند. جريان از اين قرار است؛ آنهايي كه ليسانس خود را در اين رشته گرفتند و حالا قصد دارند در مقطع فوق ليسانس ادامه تحصيل بدهند، با درس تازه اي در دفترچه راهنما رو به رو شدند كه تا ديروز جزو دروس اختياري بوده و آنها روي آن حساب نمي كردند. حالا نه تنها اين درس اختياري نيست كه ضريب 3 دارد و حتي استاداني كه در كلاس هاي كارشناسي به كارشناسي ارشد تدريس مي كنند، نمي دانند واقعا تدريس اين درس ضروري است يا نه. اين مشكل را دوستي در تماس با تحريريه ايرانشهر عنوان كرده است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |