يكشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۲
سرمايه گذاري سنتي خانواده ها و خريد طلا وسكه را فراموش كنيد
سبد سهام زندگي تان را سنگين كنيد
اگر از دنياي بورس و حال و هواي آن چيزي نمي دانيد، اين مطلب را بخوانيد تا با خريد و فروش سهام و اين فرصت سرمايه گذاري پرسود براي خانواده ها بيشتر آشنا شويد؛ سرمايه گذاري كه هم هيجان را به زندگي مي آورد و هم پول را
قبل از هر چيز در مورد 2 موضوع از خودتان مطمئن شويد. يكي اينكه قلب و مغز شما با هر هيجاني از كار نمي افتد و ديگر اينكه پاهاي شما هم صبر كافي داشته باشند
021705.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
مهدي خاكي فيروز
براي ورود به بازار بورس، راه حل هاي متفاوتي وجود دارد كه بسته به سليقه و شرايط زماني و ميزان سرمايه، بايد يكي از اين راه ها را انتخاب كنيد. راه حل اول مخصوص كساني است كه علاقه زيادي به ريسك ندارند.
كساني كه به دوران بازنشستگي نزديك مي شوند؛ آنها كه خانه يا ماشين خود را مي فروشند تا سهام بخرند، همچنين بيماران قلبي در اين گروه جاي مي گيرند. اگر عضو اين گروه هستيد به سراغ سهام شركت هايي برويد كه از يك روند ثابت ولي پايين رشد برخوردارند. نوسان براي شما جذابيت چنداني ندارد. دبير كل سازمان بورس و اوراق بهادار براي اين افراد يك راه حل جديد ارايه داده است؛ سبد سهام. يعني شما لازم نيست روند تفسير قيمت ها را در بورس دنبال كنيد. كافي است به برخي افراد نظير كارگزاري هاي بورس اعتماد كنيد. كاري كه به ظاهر بي خطر مي رسد و از آنها بخواهيد مسير سرمايه گذاري شما را تعيين كنند. اما اگر جوان هستيد و طالب موفقيت هاي بزرگ، اين روش چندان براي شما جالب نخواهد بود. زيرا تمام هيجان كار را مي گيرد. اما مسير دوم شرايط خاص خود را دارد. قبل از هر چيز در مورد 2 موضوع از خودتان مطمئن شويد. يكي اينكه قلب و مغز شما با هر هيجاني از كار نمي افتد و ديگر اينكه پاهاي شما هم صبر كافي داشته باشند. ممكن است وقتي هر روز براي خريد و فروش سهام خود راهي بازار بورس مي شويد با برخورد سرد كاركنان آنجا مواجه شويد. مشتر ي هاي سه، چهار ميليوني كه وقت دفاتر كارگزاري را مي گيرند و اجازه نمي دهند كار مشتري هاي چند صد ميليوني سريع راه بيفتد، نوعي مزاحم تلقي مي شوند كه ممكن است در روز شاهد برخوردهاي سردي باشند. اما نبايد زود از كوره در برويد، چون پول در آوردن زحمت دارد حتي اگر در بازار سرمايه باشد.
باور كنيد كه سرمايه دارها هم كار مي كنند. بنابراين پله ها را بالا و پايين برويد تا يك كارگزاري به نسبت خوش برخوردتر پيدا كنيد.
دومين نكته براي موفقيت در بازار بورس، نداشتن اطمينان است. اگر دوستي به شما توصيه كرد كه سهام فلان شركت را بخريد، كمي شك كنيد! ممكن است بخواهد آنچه را در دست وي مانده و خريداري ندارد به شما غالب كند. چون در بازار بورس، شما متوجه نخواهيد شد كه چه كسي سهام را به شما مي فروشد. همچنين اگر در روزنامه يا سايتي خوانديد كه سهام فلان شركت در هفته آينده گران خواهد شد، دو برابر مشكوك شويد. چون برخي شركت ها به برخي خبرنگاران بورس پول مي دهند تا از سهام آنها تعريف كنند يا از رقبا بد بگويند. به افزايش قيمت ها هم هرگز اعتماد نكنيد. يك شركت ممكن است با ايجاد بازار مصنوعي تقاضا، به صورت موقت  بهاي سهام خود را افزايش دهد، آن وقت تا شما به خودتان بياييد كه اوضاع از چه قرار است، كلي سهام خريده ايد كه حالا بايد با قيمت پايين تر بفروشيد.
اگر مي خواهيد وارد بازار بورس شويد در گام اول با سرمايه تان سهام نخريد. اول كمي تجربه كسب كنيد بعد با تمام توان به ميدان بياييد. به جاي اعتماد كردن بي جا به اين و آن، اين ستون را دنبال كنيد تا خودتان با مفاهيم اوليه بورس آشنا شده و توان تحليل پيدا كنيد. از اين به بعد در ستون بورس صفحه دخل و خرج شما را بيشتر با حال وهواي بورس و سرمايه گذاري در آن آشنا مي كنيم. يك سرمايه گذاري مناسب و سودآور براي خانواده ها، البته اگر همراه با آگاهي كافي باشد.

خرج
كاپشن هاي پاييزي 
با شروع فصل بارندگي نياز مردم به خريد كاپشن پاييزي محسوس است. امسال كاپشن ويژه اي به نام مد سال در بازار حضور ندارد. شايد قرار باشد اواخر پاييز و اوايل زمستان كاپشن هاي مد به مغازه ها راه پيدا كنند و بر تن مانكن ها پوشيده شوند. نوسان قيمت همچنان مشهود است. بالا و پايين شهر قيمت ها متفاوت است. كالايي را كه در شمال شهر مي بينيد با همان كيفيت در مركز شهر نرخ ديگري بر گوشه كالا چسبيده است. حوالي ميدان آرژانتين و ونك كاپشن هاي توليد داخلي را مي توان با قيمت هاي زير پيدا كرد: كاپشن پسرانه با رنگ  بندي هاي مختلف و متنوع قيمتي حدود 14 تا 22 هزار تومان دارد. بلندي كاپشن اور يا نيم تنه، اندازه و وجود كلاه پشت يقه قيمت را در اين بين بالا و پايين نشان مي دهد. كاپشن دولايه با دو رنگ زير و رو از توليد كارخانه هاي داخلي با قيمت 71250 تومان در اين منطقه به چشم مي آيد. يقه هاي اين لباس ها ايستاده است. رنگ بندي مختلف دارد و به گفته فروشنده به لحاظ كيفيت از بسياري اجناس خارجي پيشگام تر است. كاپشن يقه خزدار كره اي با قيمت 62500 تومان به فروش مي رسد. اين البسه كره اي كه متحمل پرداخت هزينه گمرك نيز شده است، در مقايسه با نمونه ايراني مشمعي تر به نظر مي آيد. انگار الياف مصنوعي تار و پود اين لباس را به هم رسانده است. يقه هاي خزدار اين كاپشن ها از دو سال پيش متداول شد. كاپشن كره اي با نشان آدو و همان توضيح يقه ايستاده با نرخ 65 هزار تومان فروخته مي شود. كاپشن مخمل بافت همين نام و نشان با نرخ 43750 تومان روي لباس آويزهاي فروشگاه مي چرخد. در اين بين ژيلت باراني را نبايد فراموش كرد. قبل از كاپشن اين ژيلت ها بر تن شهروندان زيادي خودنمايي مي كند. ژيلت  باراني پسرانه با نرخ 8 هزار تومان فروش مي رود. معمولا اين ژيلت ها دو رنگ و دورو توليد مي شوند. كاپشن كوتاه يقه كشي بافت كره قيمتي حدود 57 هزار تومان دارد و در كنارش باراني آستردار ايراني با قيمت عجيب 37 هزار و پانصد تومان ايستاده. كنار البسه، ديگر نرخ ارزان تري دارد و ظاهرش نيز حكايت از دوخت خوب دارد. گونه اي كاپشن با ژيلت همراه كه زير آن زيپ مي خورد قيمتي حدود 67 هزار تومان دارد. سوي شرت نيز در فصل پاييز بازار داغي پيدا مي كند. سوي شرت  توليد داخلي با يقه ايستاده كه ظاهرا امسال جزو مد به حساب مي آيد قيمتي حدود 12 هزار و 700 تومان دارد. اين قيمت با اين كالا از تناسب خوبي برخوردار است. نوع جلوبسته همين سوي شرت با قيمت 12 هزار تومان فروخته مي شود. پليور فصل پاييز لباس خوبي به حساب مي آيد و تا اواخر زمستان نيز كاركرد خود را حفظ مي كند. پليور مخمل يقه دار خارجي ايتاليايي با نرخ 18750 تومان خودنمايي مي كند و مدل كره اي آن با يقه ايستاده قيمتي حدود 14 هزار تومان دارد.
چاي گران شد
رئيس اتحاديه بازرگانان و توزيع كنندگان چاي كشور گفت: به دليل افزايش قيمت چاي در كشورهاي توليدكننده كه عمده چاي ايران را تامين مي كنند، قيمت چاي در بازار داخلي طي يك هفته گذشته 10 درصد افزايش يافته است.
حسين عيوضي درياني با بيان اين مطلب، افزود: افزايش 50 سنتي قيمت چاي در كشورهاي توليدكننده به خصوص سريلانكا كه از هفته گذشته آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و اين روند موجب شده تا چاي در بازارهاي داخلي كه عمده چاي خود را از كشورهاي هند و سريلانكا تامين مي كنند بالغ بر 10 درصد افزايش يابد.
قيمت چاي در حال حاضر در كشور سريلانكا با 40 الي 50 سنت افزايش به فروش مي رسد، به طوري كه متوسط خريد چاي از كشور سريلانكا قبلا 60/2 دلار تا 10/3 دلار بود اما در حال حاضر بايد با افزايش 40 الي 50 سنت خريداري شود.
محصولات توزيعي در ميادين ميوه و تره بار، 30 درصد ارزانتر از بازار
نرخ محصولات توزيعي در ميادين ميوه وتره بار، 30 درصد كمتراز بازار آزاد است. محمد محمديزاده در گفتگو با ايرنا، اظهارداشت : اين رقم براي برخي از كالاها و نيز محصولات كشاورزي به 100 درصد مي رسد كه براي استفاده شهروندان بسيار مقرون به صرفه است .
وي با اشاره به اينكه نرخ محصولات توزيعي ميادين در شهريور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال از تفاوت محسوسي نسبت به بازار آزاد برخوردار بود، افزود : مراجعه مردم به ميادين ميوه وتره بار در يك سال گذشته روند رو به رشدي داشته و تقريبا 45درصد از شهروندان نيازهاي كشاورزي خود را از ميادين تهيه مي كنند.
وي تصريح كرد : بر اساس آمار موجود، نرخ انواع ميوه توزيعي در ميادين ميوه و تره بار در شهريور ماه امسال 5 هزار و 58 ريال ونرخ انواع حبوبات يكهزار و 244ريال نسبت به بازار آزاد كمتر بوده است .
كالاهاي بازرگاني نيز با 5 درصد كمتر از نرخ درج شده روي كالاها در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شود. بايد شرايطي فراهم شود تا مردم به دليل كيفيت بالا، نرخ پايين و احترام بيشتر در عرضه محصولات ، به ميادين مراجعه كنند. وي با اشاره به فعاليت 25 بازار سيار عرضه ميوه و تره بار در تهران ،خاطر نشان كرد : راه اندازي بازارهاي سيار عرضه ميوه وتره بار در سطح شهر علاوه بر تسهيل دسترسي مردم به ميادين ، در كاهش نرخ محصولات توزيعي مغازه ها نيز اثرگذار بوده است .
سيگارهاي سنتي خريدار ندارد
هم اكنون سيگارهاي سنتي كه كم ضررترين نوع سيگارها هستند تنها درصورت درخواست و سفارش مشتري توليد مي شوند و در بين سيگاري ها مصرف بالايي ندارند.
سيدآقا صفوي در گفت وگو با ايرنا، افزود : گرايش به مصرف سيگارهاي لوكس در سال هاي اخير زياد شده و سيگارهاي سنتي ديگر جايگاه خاصي در بين سيگاري ها ندارد. به گفته وي، سيگارهاي سنتي به دليل نداشتن هيچگونه افزودني، از ساير انواع سيگارهاي داخلي و خارجي براي مصرف كنندگان كم ضررتر است .
صفوي خاطرنشان كرد : حدود 15 ميليارد نخ سيگار در داخل كشور توليد مي شود كه حدود يك ميليارد آن به سيگارهاي سنتي اختصاص دارد. وي، انواع سيگارهاي سنتي را …زر”، …شيراز”، …ويژه …، …هماي 50 عددي” و …ارديبهشت … عنوان كرد و گفت: توليد اين نوع سيگارها در كشور به دليل نبود تقاضا بسيار اندك است .

انرژي
توصيه هايي در زمينه كاهش مصرف سوخت 
مركز طراحي و توسعه محصولات جديد ايران خودرو اعلام كرد: تنظيم به موقع موتور خودرو ضمن 15 درصد صرفه جويي در مصرف سوخت، خروج گازهاي آلاينده از اگزوز را تا 50 درصد كاهش مي دهد.
اين مركز به مالكان خودروها توصيه كرد با نگهداري و رسيدگي به موقع به خودروها، رعايت الگوهاي صحيح رانندگي و توجه به قواعد تردد از استهلاك زودهنگام خودرو جلوگيري كرده و مصرف سوخت آن را كاهش دهند.
بنا بر اعلام اين مركز، يكنواختي در ساييدگي لاستيك ها و بالانس چرخ ها تا 3 درصد مصرف سوخت را كاهش مي دهد.
بنا بر تحقيقات، نگه داشتن دماي مايع خنك كن موتور در دماي اندكي كمتر از نقطه جوش، در كاركرد مناسب موتور موثر است. چرا كه مصرف سوخت به ازاي هر 6 درجه سانتيگراد كاهش دماي موتور، يك درصد افزايش مي يابد.
اين مركز همچنين پرهيز از تردد غيرضروري، مرتب چيدن بار، تنظيم باد لاستيك و خاموش كردن خودرو به هنگام توقف را، از اصلي  ترين راههاي جلوگيري از اتلاف سوخت خودروها برشمرده است.
تحقيقات مركز طراحي و توسعه محصولات جديد ايران خودرو نشان مي دهد كه استفاده از روغن هاي اصلاح شده جديد، از اصطكاك و فرسودگي موتور كاسته و تا 2 درصد در موتورهاي ديزل و 4 درصد در موتورهاي بنزيني سبب كاهش مصرف سوخت و آلايندگي خودرو مي شود.
از ديگر عوامل موثر بر كاهش مصرف سوخت مي توان به استفاده از لاستيك هاي راديال، اضافه كردن افزودني هاي مجاز به سوخت و رعايت سرعت مجاز۶۰ كليومتر براي خودروهاي سنگين و 90 كيلومتر براي خودوهاي سبك اشاره كرد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
چند سرعت گير!
۱- خيابان آزادي، دور برگردان يادگار امام به سمت انقلاب به شكلي است كه اتومبيل ها با سرعت دور مي زنند و عابران به راحتي امكان عبور از خيابان را ندارند و امنيت آنها در خطر است. لطفا سرعت گير نصب كنيد.
۲- خيابان مجاهدين تقاطع سپاه نياز به سرعت گير دارد.
۳- خيابان مجاهدين، جنب خيابان ايران، خيابان شهيد آقاجانلو به علت شيب زياد آن نياز به سرعت گير دارد.
ارتقاي شغلي معلمان 
كارمندان آموزش و پرورش منطقه 5 هستيم كه ارتقاي شغلي به علت نوع شغل به ما تعلق نگرفته است، آيا منطقي است كه با 27 سال سابقه اين طرح شامل حال ما نشود؟
جمعي از فرهنگيان منطقه 
سازمان بهينه سازي پول بدهد
با تشكر از هيات دولت براي خريد 5/1 ميليون تومان خودروهاي فرسوده جهت تعويض با خودروهاي جديد، با توجه به تمكن مالي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور خواهشمند است اين سازمان جهت تكميل 10 الي 15 درصد، بهره وام خودرو نو آن را تقبل كند.
كاشاني - تهران 
چهار ماه معطلي
چهار ماه پيش در ايران خودرو براي خريد ليزينگ پژو GLI ثبت نام كرديم. حالا بعد از گذشت چهار ماه مي گويند ليزينگ قبول نمي كند و بايد نقدي خريد كنيد.اگر مي توانستيم نقدي بخريم كه چهار ماه پولمان را آنجا نمي گذاشتيم.
آقاي قاضي
تنها 10 هزار تومان كمك
به زنان سرپرست خانواده هيچ توجهي نمي شود. نه حقوقي، نه بيمه اي؛ بچه هاي دانشجو دارند و كلي خرج ديگر. بهزيستي ماهي 10 هزار تومان مي دهد، آن هم به شرطي كه نوشته اي بياوري كه از كميته امداد پول نمي گيري. كميته امداد هم همين طور. يك زن سرپرست خانواده با 10 هزار تومان چطوري زندگي اش را بگذاراند؟
بيمه عمر!
سه سال قسط بيمه عمر و پس انداز بيمه ايران را پرداخت كرديم و بعد از سه سال انصراف داديم.
مجموع پول ما يك ميليون 800 هزار تومان شده بود. ولي 750هزار تومان كم كردند و تنها يك ميليون و۵۰ هزار تومان به ما دادند.
آقاي حسين لو
دانشكده فني شريعتي
بزرگترين مشكل ما راه دور است. اين دانشكده در خاني آباد نو است و سرويس هم نمي گذارند. بعد از كلاس هايي كه 5/7 شب تمام مي شود واقعا خانه رفتن مشكل است. دومين مشكل هم به پول ژتون غذا برمي گردد.
امسال رئيس عوض شده و گفته اند ژتون غذايي را كه 100 تومان است از دانشجويان شبانه 200 تومان بگيرند.
از طرف دانشجويان شبانه اين دانشكده
سه ميليون يا يك ميليون؟
در روزنامه ها نوشته بودند كه به دانشجويان كارشناسي ارشد شبانه تا 3 ميليون وام مي  دهند، ولي با دانشگاه كه صحبت مي كنيم مي گويند يك ميليون است.
بدون خانه
برج يك، ازدواج كردم. چند ماهي در يك شركت تعطيل زندگي مي  كرديم. آنجا را خريدند و الان مسكن نداريم.
چه كسي پاسخگو است؟
گراني ها بيداد مي كند. در همين هفته چاي هر كيلو 1200 تومان گران شده و قيمت شوينده ها هم 40 درصد بالا رفته. سازمان نظارت در خواب است؟
آقاي اسلام زاده 
شهريه اجباري
در دبستان... در خيابان فاطمي در منطقه 6 جلسه اي گذاشتند و مدير گفت: آموزش و پرورش گفته اينجا هيات امنايي بشود و از مردم بايد اجباري پول بگيرند.
يكي از والدين
پارك بسازيد
در خيابان وفا منش پايين تر از ميدان هروي دو قطعه زمين بزرگ است كه براي پارك مناسب است. اما اقدام جدي براي تبديل آن صورت نگرفته است.
مهرابي 

بازتاب
روشنايي خيابان شهيد شفيعي 
احتراما خواهشمند است دستور فرمايند در پاسخ به شكوائيه مندرج در روزنامه همشهري مورخ 21/7/83 تحت عنوان روشنايي نداريم مطلب ذيل چاپ گردد.
به آگاهي اهالي محترم خيابان شهيد شفيعي واقع در محله باقلازار شميران مي رساند كه تمامي پايه هاي فشار ضعيف موجود در آن محل داراي چراغ هاي گازي بوده، ليكن در خصوص جاده جديد الاحداث، حد فاصل انتهاي خيابان فوق الذكر تا شهرك البرز و گل ها نيز طرح مربوطه تهيه شده كه در آينده نزديك اجرا و روشنايي معابر به نحو مطلوب تامين خواهد شد.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمالشرق تهران 

فروشگاه
قيمت بليت قطار
021711.jpg
021714.jpg
021717.jpg

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |