دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۶ - Oct 25, 2004
شوراي شهر ابلاغ كرد
مأموريت براي شركت مترو؛
احداث خطوط ۳ و ۴
اورژانس خدمات شهري راه اندازي شد
004770.jpg
گروه شهري- با تصويب شوراي اسلامي شهر تهران، اجراي خطوط ۳ و ۴ مترو به شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) واگذار شد.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي شهر ديروز با تصويب لايحه ۲  فوريتي «اجازه واگذاري اجراي پروژه هاي احداث و بهره برداري خطوط ۳ و ۴ مترو تهران» به شهرداري اجازه داد تا در راستاي اجراي پروژه هاي رفع موانع ترافيكي و معارضات شهري، احداث و بهره برداري از خطوط ۳ و ۴ مترو را به شركت راه آهن شهري (مترو) از طريق ترك تشريفات مناقصه واگذار كند.قرار است اين خطوط با استفاده از تسهيلات خارجي (فاينانس) تكميل و به بهره برداري برسد.
شوراي شهر قبلاً طي مصوبه اي اجازه استفاده از تسهيلات فاينانس براي مترو را به شهرداري داده بود تا شهرداري بتواند با استفاده از اين تسهيلات نسبت به توسعه و گسترش خطوط مترو اقدام كند ولي از آنجا كه شوراي عالي اقتصاد براساس قوانين موجود استفاده از فاينانس براي مترو را منوط به تصويب شوراي شهر و پرداخت مستقيم آن به مترو كرده بود، شورا با تصويب اين لايحه به مترو اجازه داد تا بتواند از اين تسهيلات جهت گسترش خطوط ۳ و ۴ خود استفاده كند.
گفته مي شود قراردادهاي مربوط به احداث خطوط ۳ و ۴ با استفاده از تسهيلات فاينانس مراحل نهايي خود را طي مي كند. پيمانكار خط ۴ چيني ها هستند و خط ۳ نيز مشتركاً توسط يك شركت ايراني و خارجي به اجرا درمي آيد.

سازندگان ساختمان بايد شناسنامه  فني  و ملكي  تهيه  كنند
صدور شناسنامه براي ساختمان ها از دي ماه آغاز مي شود
سازمان  نظام  مهندسي  در تمامي  استانها بجز تهران  تاكنون  بيش  از ۸ هزار شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  به  صورت  آزمايشي  صادر كرده است .
خالد خيري سرپرست دفتر كنترل اجراي ساختمان، در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر افزود:  در شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  اطلاعات  لازم  در سه  بخش ، مشخصات ثبتي  و ملكي ، اطلاعات  اشخاص  مسئول  در احداث  ساختمان  و مشخصات  فني ساختمان  شامل  اطلاعات  سازه ، نوع  مصالح  بكار رفته ، تاسيسات  مكانيكي، وضعيت  انشعابات  گاز، برق ، آب  و تلفن  ثبت  مي شود.
سرپرست  دفتر كنترل  اجراي  ساختمان  گفت : مالكين  بعدي  ساختمانهاي  نوساز مي توانند از طريق  اين  شناسنامه ، اطلاعات  لازم  در باره  كيفيت ساخت ، ملك  خود را بدست  آورند. وي  خاطرنشان  كرد: همچنين  از طريق  شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  سازمان  نظام  مهندسي  مي تواند در يك  بانك  اطلاعاتي ، اطلاعات  لازم  در زمينه  سازه  ها، مصالح  و استفاده  از فناوريها در ساخت  و سازها را جمع آوري  كند.
خالد خيري ، هزينه  تهيه  شناسنامه  فني  و ملكي  را برعهده  مالك  يا سازنده  ساختمان  دانست  و گفت : اين  شناسنامه  را سازمان  نظام  مهندسي  ساختمان  از حدود دي  ماه  صادر خواهد كرد.
بر اساس  مصوبه  تيرماه  امسال  هيأت  وزيران،  كساني  كه مي خواهند ساختمان  بسازند بايد شناسنامه  فني  و ملكي  تهيه  كنند.
طرح  صدور شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  پس  از تعيين  دستورالعمل اجرايي  آن در سازمان  نظام  مهندسي  ساختمان  و تصويب  در وزارت  مسكن  و شهرسازي  از حدود دي  ماه  امسال  در كشور اجرا مي شود.

گسترش خدمات شهرداري
اورژانس خدمات شهري راه اندازي شد
004722.jpg
اداره كل فوريتها و خدمات اضطراري شهرداري تهران با هدف خدمت رساني سريع بويژه در زمينه مسايل ترافيكي راه اندازي شد.
ابراهيم مداحي با اعلام اين خبر رفع معضلات شهري در كمترين زمان ممكن را بدون طي كردن تشريفات اداري و اجرايي از اهداف ايجاد اين اداره عنوان و تصريح كرد: شهروندان در صورت مواجهه با مشكلاتي كه در حيطه وظايف شهرداري تهران است مي توانند از طريق واحد ۱۳۷ يا مناطق و نواحي شهرداري، موضوع را اطلاع دهند تا تيمهاي مستقر در نقاط مختلف شهر و ميادين يا اكيپهاي امدادرساني تند رو - موتورسواران امداد رسان - به محل اعزام و نسبت به رفع موانع و مشكلات اقدام كنند. به گفته وي فعاليت اين اداره به صورت شبانه روزي بوده و نيروهاي امدادرسان در طول ۲۴ ساعت آماده كمك به شهروندان هستند.
مداحي افزود: يكي از مهمترين ماموريتهاي اين اداره رفع موانع ترافيكي بوسيله امدادرسانان موتورسوار در شرايط بحراني و مواقعي كه ترافيك قفل شده است.
گفتني است در پي  تشكيل  اداره  كل  فوريت ها و خدمات  اضطراري  شهرداري  تهران، اين  واحد در منطقه  شش  راه  اندازي  و مشغول  فعاليت  شد.
  اين  واحد به  منظور پيگيري  و انجام  آن دسته  از امور شهري  كه  به  فوريت  نياز دارند تشكيل  شده  و علاوه  بر دفتر مركزي، داراي  دفتر و متصدي  امور فوريت ها در هريك  از نواحي  ششگانه  منطقه  نيز است.
  واحد فوريت ها و خدمات  اضطراري  منطقه  شش  علاوه  بر كارگاه  و انبار تجهيزات، داراي  امكانات  مختلف  ديگري  از قبيل  دو دستگاه  نيسان  كفي، يك  دستگاه  كمپرسور، دستگاه  هوابرش، موتور جوش، اره  برقي، انواع  موتور پمپ، پمپ  كف  كش، فرز، دريل، كپسول  آتش  نشاني  و... است.

واگذاري سيم كارت تلفن همراه طبق برنامه ادامه دارد
واگذاري سيم كارت هاي چهار اولويت اعلام شده دوازده روز ديگر آغاز مي شود
با فرارسيدن آبان ماه انتظار براي واگذاري مرحله بعدي اولويت هاي سيم كارت تلفن همراه بازار پررونق اين كالا را در كشور دچار نوسانات متعددي كرده است.
به گزارش خبرنگار ما، برخي با دامن زدن به شايعات گوناگون تلاش مي كنند تا قيمت هاي جاري را دستكاري كرده و با خريد و يا فروش سيم كارت هاي خود سود بيشتري كسب كنند.
در تازه ترين واكنش بازار به روند جاري واگذاري ها هفته جاري شايع شد كه واگذاري ها با تاخير انجام مي شود و به نوسان تا ۲۰ هزار تومان در بازار منجر شد كه با اعلام ادامه روند واگذاري ها طبق برنامه از پيش تعيين شده قيمت ها فروكش كرد.
اگرچه برخي مسئولان شركت مخابرات از امكان واگذاري سريعتر اولويت هاي تعيين شده سخن گفته اند ولي در صورت عدم واگذاري پيش از موعد روند جاري به طور قطع بدون تغيير عملي خواهد شد.
دليل اصلي ادامه واگذاري ها طبق برنامه اعلام شده تامين تجهيزات فني لازم براي گسترش شبكه مخابراتي تلفن همراه است كه مقامات ارشد شركت مخابرات در مورد آن تاكيد دارند و با توجه به وجود تجهيزات توسعه شبكه طبق برنامه انجام و واگذاري ها بدون تغيير و طبق اولويت هاي اعلام شده عملي مي شود.
ديروز شركت مخابرات اعلام كرد: از نيمه دوم ماه جاري واگذاري چهار اولويت اعلام شده كه حدود ۲۳۰ هزار سيم كارت را شامل مي شود، آغاز مي شود.

اجلاس جهاني و تجربه شهر به شهر
گروه شهري: دومين اجلاس جهاني شهر بر اين باور است كه اگر بهبود كاركردهاي شهري مورد توجه قرار بگيرد، در شهرهاي بزرگ (كلان شهرها) مي توان امكانات رفاهي بيشتري براي شهروندان فراهم كرد.
دكتر سيمين حناچي عضو كميته فني شورايعالي شهرسازي و معماري ايران ضمن ارائه گزارشي درباره رايزني هاي دومين اجلاس جهاني شهر كه از ۲۲ تا ۲۶ شهريورماه و با حضور نمايندگان ۱۸۰ كشور در شهر بارسلون اسپانيا برگزار شد، همچنين افزود: با توجه به اين كه ۶۸ درصد از جمعيت ايران شهرنشين مي باشند، براي اداره هر چه بهتر شهرها ضروري است از تجارب و دستاوردهاي ديگر كشورها به ويژه مهم ترين پيام اجلاس اخير تحت عنوان «تجربه شهر به شهر» استفاده كنيم و از اين طريق از روي آوري به آزمون و خطاهاي جديد بپرهيزيم.

مواد زائد جوي هاي روباز، آلودگي را در شهر پراكنده است
روح الله محمودخاني كارشناس محيط زيست شهري گفت: جوي هاي روباز خيابان ها به علت جمع شدن مواد زائد در آنها ميزان آلودگي محيطي را در سطح شهر افزايش مي دهند. به گزارش خبرگزاري آنا ، روح الله محمود خاني  افزود: مهم ترين پيامد اين معضل، غيرقابل استفاده بودن آب ها پس از تصفيه، به دليل دفع نشدن كليه مواد آلوده است. به گفته وي همچنين گرفتگي فاضلاب ها كه كم هم نيستند علاوه بر آلودگي محيطي، چهره شهر را زشت و كريه مي سازند.
محمود خاني درباره حل مشكل اين نوع از آلودگي در سطح شهر افزود: شهرداري ملزم است سامانه مناسبي براي جمع آوري اينگونه مواد زائد ارائه دهد. علاوه بر اين عمده ترين توليد كنندگان اين آلودگي ها، ميوه فروش ها هستند كه نياز به كار فرهنگي دارند.

تأثير تغيير ساعت كار بانك ها بر ترافيك
004731.jpg
ساخت و توسعه بزرگراه ها، بنا به تجارت جهاني در برابر توليد انبوه خودرو پاسخگو نبوده و تنها راه حل مشكل ترافيك تهران، توسعه حمل و نقل همگاني قابل اعتماد و دردسترس مي باشد.
مهندس رئوفي دبير شورايعالي ترافيك كشور در گفت وگو با ايسنا، همچنين يادآور شد، چنانچه بانك مركزي ايران با تغيير ساعت كار بانك ها موافقت كند، اين تغيير تاثير مثبتي بر ترافيك خواهد داشت. وي يادآور شد كه اگر ساعت كار بانك ها ۵/۸ شود به ميزان قابل توجهي در كاهش حجم ترافيك و افزايش جابه جايي مسافران شهري تاثير خواهد داشت.
دبير شورايعالي ترافيك افزود: با اختصاص فاينانس براي حمل و نقل عمومي طي يك دوره ۵ ساله، سهم جابه جايي مسافر با سامانه هاي اتوبوسراني و انواع قطارهاي شهري از ۲۵ درصد فعلي به ۵۰ درصد افزايش خواهد يافت.

كارگران فني ساختمان موظف به ارائه گواهينامه
مهارت فني هستند
004725.jpg
براساس توافقنامه امضا شده با وزارت مسكن و شهرسازي از اين پس كارگران ساختماني در سطح ماهر توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي آموزش داده شده ودر پايان دوره هاي آموزشي گواهينامه تخصصي به آ نان ارائه مي شود.
«ناصر خالقي» وزيركار و امور اجتماعي در گفتگو با ايسنا افزود: رشته هاي جوشكاري، آلماتوربندي، كفراژبندي و قالب بندي از جمله رشته هايي است كه كارگران موظف به دريافت گواهينامه تخصصي در اين رشته ها و ارائه اين گواهينامه به هنگام به كارگيري به كارفرمايان ساختماني هستند.

بازسازي و ساماندهي برج طغرل
004728.jpg
برج طغرل، كه از ميراث هاي ارزشمند دوره سلجوقيان به شمار مي آيد، بازسازي و ساماندهي مي شود.
مهندس وحدتي در گفت و گو با ايسنا قدمت تاريخي «برج طغرل» كه در منطقه ۲۰ شهرداري تهران واقع شده است را يك هزار سال خواند و گفت: بر اساس كاوش هاي ميراث فرهنگي، برج هاي مشابه طغرل، ۷۰ برج بوده كه بر اثر حمله مغول ها از بين رفته اند. براساس طرح هاي پيش بيني شده، در اطراف اين برج، فضاهاي فرهنگي احداث مي شود. برج طغرل به دليل پيشينه اش ، قابليت جذب گردشگران داخلي و خارجي را دارد.

نگاه
فريد مرتضوي
004734.jpg
سخنگوي وزارت خارجه : اميدواريم با اروپاييها به توافق برسيم

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |