يكشنبه ۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۵
براي كاهش آلودگي هواي تهران
باد و باران كافي نيست 
از ميان 186 روز اول سال 146 روز هوا در شرايط سالم و 40 روز هواي تهران در شرايط ناسالم قرار داشت كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 روز كاهش يافته است 
هيچ بعيد نيست كه در اين شرايط آلودگي هوا باز هم افزايش يابد و چون سال گذشته شاهد باشيم كه به دليل آلودگي هوا مدارس تعطيل شوند
020874.jpg
جمعه روز خوبي براي تهران بود. با بارش باران تهران نفسي كشيد و بار ديگر آسمان آبي شد.
عكس: ساتيار
سعيده عليپور
امسال كيفيت هواي تهران نسبت به سال گذشته در شرايط بهتري قرار داشت، اما با اين حال تهراني ها 40 روز از هواي آلوده تنفس كردند و هيچ بعيد نيست شرايط نامساعد جوي و نوزيدن باد تعداد روزهاي آلوده را بالاتر از اين هم ببرد.
البته بايد منتظر بود تا سال آينده با اجراي مصوبه كمك 5/1 ميليون توماني دولت به شركت هاي سازنده خودرو براي تعويض هر خودرو فرسوده، غلظت دود آسمان تهران كمي رقيق شود.

بسياري از كارشناسان شرايط جوي و وزش باد را عامل كاهش قابل توجه آلودگي هوا به نسبت سال گذشته مي دانند، اما به اعتقاد دكتر يوسف حجت، رئيس كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا علاوه بر تغييرات جوي، تغييرات محسوس هم در تعداد خودروهاي عمومي گازسوز رخ داده كه دركاهش آلودگي هوا بي تاثير نبوده است.
كاهش سرب 
كاهلي ما ساكنان تهران در نپرداختن به رفع مشكل آلودگي هوا در سايه محصور شدن ميان البرز و زاگرس محسوس تر شده است. به گفته سازمان هواشناسي وضعيت هواي تهران طي چند روز آينده نيز تغيير محسوسي نخواهد داشت؛ كاهش دماي هوا و رگبار پراكنده در ارتفاعات هم تاثير چنداني بر كم كردن آلودگي هوا ندارد.
به اعتقاد كارشناسان، كاهش دماي هوا يكي از عوامل تشديد كننده آلودگي هواست، چرا كه آلاينده هاي هوا به دليل هواي سرد در سطوح پائين تر جوي قرار مي گيرند و آلاينده هايي كه تنها وزش باد و بارندگي همراه با توفان مي توان آن را از تهران خارج كند. از ميان 186 روز اول سال 146 روز هوا در شرايط سالم و 40 روز هواي تهران در شرايط ناسالم قرار داشت كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 روز كاهش يافته است. اين درحالي است كه شمار خودروهايي كه در سطح شهر تهران تردد مي كنند افزايش قابل توجه اي پيدا كرده است.
دكتر يوسف حجت، رئيس كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا، مي گويد: نيمي از مهر ماه را نيز در وضعيت غير استاندارد از نظر آلودگي هوا قرار داشتيم، گرچه باز هم ميزان آلودگي به نسبت مدت مشابه سال گذشته كاهش پيدا كرده است كه ناپايداري و وزش باد يكي از عوامل كم شدن آلودگي هوا به نسبت سال گذشته بوده و از آنجايي كه در كشور ما پيش بيني وضع هوا با توجه به شرايط و امكانات، كار سختي است و امكان پيش بيني وضع هوا بيش از 5 روز با درصد خطاي بسيار همراه است، هيچ بعيد نيست كه در اين شرايط آلودگي هوا باز هم افزايش يابد و چون سال گذشته شاهد خواهيم بود كه به دليل آلودگي هوا مدارس تعطيل شوند.
اما گازسوز شدن تعداد زيادي از وسايل حمل و نقل عمومي باعث شده است تا رشد 50 درصدي خودروهاي سطح شهر آنقدر نتواند بر آلودگي هوا تاثير گذار باشد.
دكتر حجت مي گويد: از ميان 4 هزار و 300 اتوبوس شركت واحد در سطح شهر، يك هزار و 300 اتوبوس گازسوز شده اند كه ميزان آلودگي آنها يك پانزدهم اتوبوس هاي با استاندارد يورو 2 استاندارد آلودگي هوا است. اين اتوبوس ها طي يك سال و نيم گذشته گازسوز شده اند.
فعاليت شركت نفت طي چند سال گذشته نيز در كمك به كاهش آلودگي هواي شهرهاي كشور بي تاثير نبوده. خاطرتان كه هست... چند سال گذشته سهم هر شهروند تهراني چند كيلو سرب از هواي تهران بود، اما با فعاليت شركت نفت و حذف سرب از سوخت خودروها حالا ديگر سهميه سرب ريه هاي ما هم حذف شده كه جاي شكرش باقي است. همچنين كم كردن ميزان گوگرد موجود در گازوئيل اتوبوس هاي ديزلي هم در كاهش آلودگي هوا موثر بوده است.
ميني بوس ها و بقيه 
داخل ايستگاه ميني بوس ها ايستاده ايد و يك قلپ از دوده هاي ميني بوس ها نصيب شما مي شود. لابد با خودتان فكر خواهيد كرد وزش هيچ بادي روي دود هاي غليظ اين ميني بوس ها تاثيرگذار نيست، شايد نظر شما درست باشد و تنها راه چاره، تعويض اين ميني بوس ها است كه البته مدت هاست به اجرا درآمده، اما در مرحله ابتدايي باقي مانده است.
دكتر حجت مي گويد: ميني بوس هاي گازسوز جديد كه قرار بود واگذار شود توسط شركت زامياد توليد مي شود، موتور آن وارداتي است و بدنه اين ميني بوس ها ساخت و طراحي داخل است. بعد از توليد و عرضه حدود 10 دستگاه از اين ميني بوس ها با اشكالات آن آشنا شدند و خط توليد آن تا رفع اين نواقص متوقف شده است، قرار است كه 800 دستگاه از اين ميني بوس ها توليد شود و در اختيار ميني بوس داران قرار گيرد.
گرچه انتقادات زيادي به نحوه اعطاي استاندارد به خودروها در داخل كشور مطرح است، اما استانداردهاي آلودگي هوا كه در شركت هاي خودروسازي به خودروها اعطا مي شود، در دو رده قرار دارد: استاندارد يورو يك كه شامل پيكان، پرايد، سمند و 405 است و استاندارد يورو۲ كه به خودروهاي زانتيا، مزدا، ماكسيما و 206 اعطا مي شود.
دكتر حجت مي گويد: قصد داريم تا در سال آينده تنها استاندارد يورو 2 را اعمال كنيم به همين دليل خودروهايي مثل پيكان كه قابليت گرفتن استاندارد يورو 2را ندارند، خط توليد آنها متوقف مي شود. پرايد، سمند و 405 هم بايد تا سال آينده تغييرات متناسب با استاندارد يورو 2 را اعمال كنند.
ماجراي تعويض خودرو فرسوده 
سال گذشته بود كه خبر تعويض خودروهاي فرسوده به شكل عملي مطرح شد، اما مدت كوتاهي نگذشت كه روند تعويض خودروهاي فرسوده توسط شركت هاي خودروسازي متوقف شد. عده اي پر شدن پاركينگ اتومبيل هاي فرسوده اين كارخانه ها را عامل توقف مي دانستند، اما واقعيت اين بود كه به نظر اين شركت ها تعويض خودرو فرسوده جز ضرر براي اين شركت ها چيز ديگري به همراه ندارد.
سايپا 5 هزار خودرو تعويض كرد و ايران خودرو هم 500 خودرو. به گفته دكتر حجت، رئيس كميته اجرايي آلودگي هوا و معاون توسعه انساني سازمان محيط زيست: از اين هفته مصوبه هيات دولت ابلاغ خواهد شد، براساس اين مصوبه در صورت تعويض هر خودرو فرسوده آن شركت 5/1 ميليون در سود بازرگاني تخفيف خواهد گرفت.
و اين براي كارخانه هاي خودروسازي انگيزه لازم را براي تعويض خودرو فرسوده ايجاد مي كند. 600 هزار خودرو فرسوده در كل كشور است و از اين تعداد شايد نيمي از آن در 7 شهر بزرگ كشور وجود داشته باشد. خودروهايي كه عمر آنها بالاتر از 30 سال است كه هر ساله هم بر تعداد اين خودروها افزوده مي شود. اين در حالي است كه از آذرماه امسال مجوز تردد تعدادي از پلاك هاي خودروهاي فرسوده باطل خواهد شد.
تعداد خودروهاي شهر تهران به نسبت 4 سال گذشته 50 درصد افزايش پيدا كرده است و در همين حال مصرف بنزين هم 70 درصد بيشتر شده...
شايد با توجه به اين شرايط نبايد فقط منتظر وزش باد در تهران ماند.

مردم
پاركبان در آفريقا
020886.jpg
چند وقتي است با آن پيراهن هاي آبي و قبض سفيد رنگ، زير آن سايه بان مي نشيند و منتظر است كه شما هوس پارك كردن ماشين به سرتان بزند. بعد مجبوريد به خاطر اينكه جريمه نشويد، برويد و از او يا همكارانش قبض پارك بخريد. اين سناريوي كوتاه چند صباحي است كه در تهران اجرا مي شود و نقش اول آن هم كسي نيست جز پاركبان كه به دليل ارزان بودن خدماتي كه ارايه مي دهد، مورد توجه و استقبال مردم هم هست. اما ...يكي از مشكلات طرح پاكبان مربوط است به خيابان هاي پر تردد و اصطلاحا پر ترافيك. اگر به اين خيابان ها دقت كرده باشيد، مي بينيد كه پارك كردن حتي براي چند ثانيه هم مشكلي است بزرگ چه برسد به اينكه شما بخواهيد ساعت ها ماشينتان را جايي پارك كنيد.
مثلا همين خيابان آفريقا كه عرض بسيار كمي دارد و توقف اتومبيل در نقاط پر ترافيك آن به نفع هيچ كس نيست و به نظر بايد سر تا سر آن را توقف ممنوع كرد. اين خواسته جمعي از ساكنان اين خيابان بود كه به خصوص در اين روزها جرات ندارند ماشين از خانه بيرون بياورند. گفته مي شود پياده روي در آفريقا بسيار مقرون به صرفه  تر و سريع تر است.
درك اين نكته كه در آمدزايي از طرح هاي ابتكاري مثل پاركبان به نفع همه مردم است، كار دشواري نيست. اما در گستره جغرافيايي تهران، مسايل تفاوت اندكي با يكديگر دارند كه بايد به آن توجه كرد.

شهري
خانه قمر خانوم!
020889.jpg
ساكن خيابان وحيديه هستند، بعد از حمله قلبي و بازنشسته شدن زود هنگام همسر، تنها چاره شان اجاره كردن يك اتاق 24 متري شد، فقر در اين آشيانه كوچك پايبندشان كرده است. فاطمه سالاري مادر 2 فرزند است. خانواده 4 نفره آنها در كوچه پس كوچه هاي وحيديه با غصه و نداري دست و پنجه نرم مي كنند، پدر به سقفي مي انديشد براي خانواده، سقفي كه به آنان فرصت پرواز هم بدهد. هوشنگ محمدي ماه ها به دنبال خانه بود تا توانست يك خانه 50 متري در طبقه زيرين يك آپارتمان در حاشيه شهر پيدا كند، اتاقي 20 متري، اتاق خوابي كوچك و سرويس بهداشتي. وضعيت بداقتصادي به ناچار اين خانواده 5 نفره را به اين مكان راضي كرده است.
پشت ديوارهاي شهر، اتاق هاي كوچكي در ازدحام غصه هاي آدم ها به سختي نفس مي كشند و تاب مي آورند. شمار خانواده هايي كه مجبور به زندگي در يك اتاق هستند، آمار قابل توجهي است.
بهرام عاشوري صاحب آژانس مسكن خيابان فرجام مي گويد اين اتاق ها بيشتر خانه هاي قديمي در مناطق جنوبي شهر هستند، اغلب چند اتاق دارند كه هر كدام به يك خانواده اجاره داده مي شود، همگي اين مستاجران از حمام و دستشويي مشترك خانه استفاده مي كنند.
قيمت رهن و اجاره معمولا بين 300، 400 هزار تومان پيش و ماهي 49 تا 50 هزار تومان كرايه است. دانشجويان ، كارگرهاي فصلي و زوج هاي جوان بيشترين مراجعان و متقاضيان اتاق هاي اجاره اي هستند.

سلامت
طلاق، مي كشد!
020895.jpg
ما دو توصيه اكيد براي مردان و زناني كه داراي اختلافات خانوادگي هستند داريم، اينكه يا حتي الامكان طلاق نگيرند يا اگر مي گيرند تا چند ماه رانندگي نكنند چون تحقيقات نشان داده است كه خطر بروز تصادفات جاده اي در دوران طلاق و جدايي 4 برابر افزايش مي يابد.
براساس نتايج تحقيق يك گروه پژوهشي در موسسه ملي بهداشت و تحقيقات پزشكي فرانسه در دوران جدايي و طلاق خطر بروز تصادف افزايش پيدا مي كند.
اين مطالعه كه قرار است نتايج آن در شماره نوامبر نشريه آمريكايي اپيديولوژي منتشر شود ادعا مي كند رابطه مستقيمي ميان تصادفات جاده اي و داشتن وقايع تنش زا در فاصله زماني يك سال وجود دارد.
به گفته اين كارشناس حدود 3 درصد از تصادفات مربوط به طلاق است كه اين امر موجب كشته شدن 170 نفر و زخمي شدن 3 هزار نفر در سال مي شود، در حالي كه تعداد قربانيان حوادث رانندگي در فرانسه به 5 هزار و 660 كشته و 100 هزار زخمي مي رسد.
نتيجه اين تحقيق حاكي از ظهور نوعي اضطراب و تنش مربوط به جدايي است كه اين تنش باعث تغيير رفتار فرد در حين رانندگي و كاستن از ميزان توجه وي و بازداشتن او از رانندگي مطمئن مي شود.
به هر حال از ما گفتن بود، تازه اين يكي از خطرات طلاق است!

جامعه
اين شماره تلفن 8280000
020883.jpg
شماره تلفن مذكور را خوب حفظ كنيد.
يك جايي بنويسيد كه دسترسي به آن برايتان آسان باشد چون موقع انتقال خودرو، مخصوصا اگر مدل 80 به بالا باشد سروكارتان با اين شماره تلفن است.
معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اين شماره تلفن آماده پاسخگويي به پرسش ها و ابهامات هموطنان درخصوص نقل و انتقال خودروها و تعويض پلاك است. هموطنان مي توانند از طريق شماره تلفن 8280000 هرگونه مشكل را با كارشناسان معاونت راهنمايي و رانندگي در ميان بگذارند و پاسخ دريافت كنند.
گفتني است از 25مهر خودروهاي مدل،۸۰ 81 و 82 به هنگام نقل و انتقال پلاك جديد دريافت كردند. اما اگر خواستيد حضوري به اين مراكز سري بزنيد بد نيست بدانيد 3 مركز براي گرفتن برگه هاي جديد عدم خلافي معرفي شدند. ضمنا بايد در اين مراكز خودروي شما معاينه فني هم بشود.
آدرس اين مراكز به شرح ذيل است:
۱- مركز خدماتي ميثم: كيلومتر 11 جاده مخصوص كرج، خيابان داروپخش، خيابان روزدارو تلفن تماس: 11-3836001-0262
۲- مركز خدمات آزادي كه مخصوص جانبازان و معلولان است: ميدان آزادي، جاده مخصوص كرج، بعد از فروشگاه رفاه.
۳- مركز خدمات خاوران: كيلومتر 11 جاده خاوران، روبه روي فاز دوم خاورشهر، ضلع شمالي جاده.

ميراث
اصرار ميراث فرهنگي بر خريد خانه مدرس
020898.jpg
هر چند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، در زمينه پرداخت يك ميليارد و 150 ميليون تومان اعتبار به خانه تاريخي آيت الله مدرس با مالك خانه به توافق رسيده است، اما اكنون مشكلات حقوقي و گرو بودن سند مالكيت بنا در بانك، مراحل اقدام در زمينه خريد و مرمت اين بناي تاريخي را مدت ها پس از تامين اعتبارات مالي لازم براي خريد خانه با تاخير رو به رو كرده است.
ناصر پازوكي، مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با بيان اين مطلب، افزود: خريد خانه مدرس به منظور آغاز عمليات مرمت اين بناي تاريخي به دليل كمبود امكانات مالي سازمان ميراث فرهنگي مدت ها به تاخير افتاده بود و در حال حاضر با وجود تامين اعتبارات مالي لازم در زمينه خريد بنا از مالك، اكنون مشكلات حقوقي مالك و درگيري با طلبكاران خصوصي و همچنين گرو بودن سند خانه در بانك، مراحل خريد خانه مدرس را كند كرده است.
وي گفت: با توجه به تاخيرهايي كه تاكنون صورت گرفته و با توجه به زمان شروع باران هاي فصلي، خريد خانه تاريخي مدرس به منظور انجام هر چه سريع تر عمليات مرمت اين بناي تاريخي و استحكام سازي روي آن بنا، بيش از گذشته مورد تاكيد قرار دارد.
خانه تاريخي مدرس كه به دنبال چالش هاي ايجاد شده با مالك در زمينه تهيه مستندات ثبتي، با دشواري در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد، پس از اعتبار بخشي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي هم اكنون با مشكل تازه اي رو به رو شده و همكاري نكردن مالك بنا براي سرعت بخشيدن در زمينه  خريد بنا از مالك و آغاز عمليات مرمت، سرفصل تازه اي از مشكلات را براي ساماندهي اين خانه قديمي گشوده است.
اين خانه در خيابان اميركبير، نرسيده به چهارراه سرچشمه، كوچه شهيد جاويدي، كوچه مدرس واقع شده است.

خارجي
يك ايراني و 11 سپتامبر
020880.jpg
اگر يادتان باشد چند ماه پيش مصاحبه اي داشتيم با دكتر ابوالحسن آستانه اصل. يك دكتر ايراني عضو كميته تحقيق درباره برج هاي دوقلو و حادثه 11سپتامبر و دلايل علمي ريزش اين برج ها كه در كنگره آمريكا هم حضور يافت و شهادت داد، دكتر آستانه كه ليسانس مهندسي عمران را از دانشگاه پلي تكنيك گرفته بود با تحصيل در آمريكا تا مقطع دكترا، توانست به عضويت هيات علمي دانشگاه بركلي دربيايد و الان هم جزو برجسته ترين استادان رشته عمران در دانشگاه هاي آمريكا است. رشته تخصصي دكتر آستانه كه آذري زبان هم هست تا مدت ها مطالعه در زمينه زمين لرزه ها و مقاوم سازي ساختمان ها در برابر زلزله ها بود و در بيشتر زلزله هاي بزرگ دنيا از جمله زلزله رودبار و بم هم حضور يافت و به بررسي حادثه پرداخت، ولي اين روزها دكتر آستانه مطالعاتش را به سمت ايمن سازي ساختمان ها در برابر حملات تروريستي سوق داده است، در همين زمينه هم قرار است در كنفرانس دو روزه اي در لس آنجلس يافته هاي خود را درباره مقاوم كردن ساختمان ها در برابر حملات تروريستي در اختيار اعضاي انجمن مهندسان شهر لس آنجلس بگذارد. او در اين كنفرانس به ويژه به تاثير بمب هاي كار گذاشته شده در وسايل نقليه كه تروريست ها براي حمله به ساختمان ها از آن استفاده مي كنند، پرداخته است. در حال حاضر از نتيجه تحقيقات او در ساختمان هاي دولتي آمريكا در واشنگتن و ساير نقاط استفاده مي شود.

آي تي
سايت هاي ضعيف ايراني و هكرها
020892.jpg
ايرنا - نزديك به 300 سايت ايراني مورد حمله نفوذگرهاي اينترنتي - هكرها - قرار مي گيرند.
كارشناسان، امنيت سايت هاي اينترنتي را حياتي ترين بخش هر سايت مي دانند و فقدان اين بخش اساسي گوياي ضعيف بودن سايت ها و بي اهميت بودن امنيت آن براي صاحب سايت است. يك هكر 14 ساله ايراني در اين باره مي گويد: سايت هاي اينترنتي از نظر اهميت امنيتي به سه دسته تقسيم مي شوند. دسته اول شامل وب سايت هاي كم اهميت است كه در صورت نفوذ، ضرر كمي به صاحب آن وارد مي شود، مثل وبلاگ ها و سايت هاي خصوصي. دسته دوم شامل وب سايت هايي است كه در صورت هك شدن ضرر مالي و معنوي متوسطي به صاحبان آن وارد مي شود و دسته سوم سايت هايي هستند كه در صورت هك شدن خسارت هاي زيادي به بار مي آورند سايت وزراتخانه ها و بانك ها. در ايران سايت ها بيشتر شامل گروه هاي اول و سوم هستند. سه سايت وزارت نفت، سازمان ملي جوانان و سايت مجله خانه سبز ضعيف ترين سايت هايي هستند كه با آنها برخورد كردم. اكثر كساني كه اين سايت ها را طراحي مي كنند تنها به فكر درآمدزايي هستند و هيچ تمهيدي براي جلوگيري از ورود هكرها به آنها ديده نمي شود. در ضمن طراحان سايت ها به فكر زيبايي سايت ها هم هستند، اما مسايل ايمني را در نظر نمي گيرند. به گفته اين نوجوان روي اين سايت ها حتي يك آنتي ويروس ساده هم نصب نشده است. مسعود وطني يكي از كارشناسان مسايل امنيت شبكه نيز ضعيف ترين سايت هاي ايراني را سايت هاي دانشگاهي مي داند و مي گويد: كافي نبودن تخصص مسوولان امنيت اين سايت ها، ضعيف بودن سرور، قديمي بودن و به روز نشدن آنها از دلايل عمده هك شدن سايت هاست. سايت خبرگزاري ايسنا چندي پيش به همين روش مورد حمله قرار گرفت و هكر فقط توانست تغييراتي جزيي در صفحه اول سايت ايجاد كند، در حالي كه به اطلاعات روي سرور دسترسي نداشت. همچنين يك كارشناس ديگر نيز در همين رابطه معتقد است 70 درصد سايت هاي دولتي با مشكل مواجه هستند.

اجتماعي
امداد در 550 محله 
020877.jpg
چندي است كه زمزمه وقوع زلزله در سراسر شهر تهران پيچيده است. البته اين از همان دست شايعاتي است كه يك موجي از ترس را در ميان شهروندان تهراني پراكنده مي كند و آنها را شب ها براي خواب به پارك ها و خيابان ها مي كشاند و دو مرتبه با چند برنامه تلويزيوني سروته قضيه هم مي آيد.
اما گروه هاي امدادي كشور از جمله هلال احمر با توجه به نوع وظايف خود بدون توجه به منشا اين شايعات كار خود را براي عمليات امدادي در سراسر شهر آغاز كرده است، از اين رو خبر رسيده است كه در 550 محله شهر تهران گروه هاي امدادي آموزش ديده مردمي تشكيل مي شود.
مديرعامل جمعيت هلال احمر با اشاره به اينكه براساس تقسيمات شهرداري، تهران 22 منطقه، 110 ناحيه و 550 محله دارد، افزود: جمعيت هلال احمر در برنامه ريزي كه براي عمليات امداد و نجات در زمان وقوع حوادث و سوانح طبيعي در نظر گرفته است با همكاري سازمان فرهنگي شهرداري تهران در همه محله هاي شهر تهران گروه هاي امدادي سازماندهي مي كند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان تهران بر ضرورت آموزش فوريت هاي پزشكي، كمك هاي اوليه و نحوه برخورد با حوادث و سوانح طبيعي در هر خانواده تاكيد كرد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |