پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۲ - Oct 21, 2004
نماينده كارگران در شوراي عالي تأمين اجتماعي:
وضعيت كارگران بيكار شده مشمول قانون مشاغل سخت و زيان آور نامشخص است
نماينده كارگران در شوراي عالي تأمين اجتماعي گفت: وضعيت بازنشستگي كارگران مشمول مشاغل سخت و زيان آور كه قبل و يا پس از تصويب اين قانون بيكار شده اند، نامشخص است. علي اصغر بادبان در گفت وگو با ايسنا، افزود: حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر از كارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زيان آور قبل و يا پس از تصويب اين قانون بيكار شده و رسيدگي به درخواست آنها با مشكل مواجه شده است.
وي تصريح كرد: گروهي از مشمولان قانون مشاغل سخت و زيان آور قبل و پس از اعلام درخواست بازنشستگي خود به ادارات كار و امور اجتماعي، بيكار شده اند؛ بنابراين در زمان بازديد كميته هاي مشاغل سخت و زيان آور در كارگاه حضور نداشتند و از آنجايي كه طبق قانون مشاهده كارگران در محيط كار الزامي است، درخواست آنها بي پاسخ مانده است.
به گفته بادبان مشكل اصلي سازمان تأمين اجتماعي شناسايي كارگراني است كه به نحوي كارفرماي آنها قابل شناسايي نيست.
نماينده كارگران در شوراي عالي تأمين اجتماعي خاطرنشان كرد: گروهي از كارگراني علي رغم بيكار شدن، كارگاه آنها موجود و سوابق و مشخصات آنها قابل كنترل است، ولي گروهي از كارگران شاغل در مشاغل سخت و زيان آور قبل از تصويب اين قانون بيكار شده و كارخانه يا كارگاه آنها نيز به طور كلي تعطيل شده و مقرري بيكاري نيز دريافت نمي كنند.
وي با اشاره به اين كه خط مشي هيأت مديره جديد سازمان تأمين اجتماعي شرايط تعامل با بيمه شدگان و رفع منطقي مشكلات را فراهم كرده است، افزود: اين سازمان با حذف بند ۳ بخشنامه شماره ۱۱ قانون مشاغل سخت و زيان آور، مهمترين مانع بازنشستگي كارگران را مرتفع كرد كه اميدواريم به زودي سازمان تأمين اجتماعي براي رفع مشكل كارگران بيكار شده مشمول اين قانون با اتخاذ راهكار مناسب شرايط بازنشستگي اين گروه از كارگران را نيز فراهم كند.

نادران:
طرح حذف برخي از امتيازات نمايندگان جديد نيست
ايسنا: الياس نادران، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه حذف برخي از امتيازات ويژه نمايندگان مجلس در راستاي حفظ منزلت مجلس تهيه شده است، گفت: اين طرح بيش از يك ماه گذشته تهيه و به هيأت رئيسه مجلس تقديم شد. بنابراين موضوع جديدي نيست.
وي درباره عدم بررسي اين طرح تاكنون گفت: باتوجه به اين كه بخشي از اين طرح در آيين نامه داخلي مجلس قابل اعمال است، مجلس اين طرح را به كميسيون آيين نامه داخلي مجلس ارجاع داده است.

كارت شناسايي معلولان تا پايان سال صادر مي شود
معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور با اعلام صدور كارت شناسايي براي جامعه معلولان تا پايان امسال گفت: ۳ درصد سهميه كليه مجوزهاي استخدامي معلولان در دستگاهها جهت گزينش معلولان از سوي سازمان مديريت به بهزيستي واگذار شد.علي اصغر كارانديش تصريح كرد: بر اين اساس پس از برگزاري آزمونهاي تخصصي ويژه و گزينش معلولان، دستگاهها بايد تنها ابلاغ استخدام معلولان را صادر كنند.
وي با اشاره به اعلام آمادگي وزارت بهداشت و صنايع و معادن براي استخدام به ترتيب ۸۰ و ۷ معلول اظهار كرد: به علاوه آيين نامه اجرايي بعضي از بندهاي قانون حمايت از معلولان درحال تهيه بوده و تعدادي از پيش نويسها نيز نهايي شده است.

چين: به خاطر نفت تحريم عليه ايران را «وتو» مي كنيم
نماينده چين در سازمان ملل گفت: پكن در صورت تصميم به تحريم اقتصادي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران، آن را «وتو» خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «اينترپرس سرويس» ، ونگ گوانگ ابراز داشت: به دنبال تحريم سازمان ملل عليه سودان كه منجر به قطع صادرات نفت اين كشور به چين شده است، پكن با هرگونه تحريم اين سازمان عليه ايران كه بعد از روسيه مهمترين صادركننده نفت به چين مي باشد، مخالفت كرده و آن را «وتو» خواهد كرد. وي خاطرنشان ساخت: ايران و سودان در مجموع ۲۰ درصد از واردات نفت چين را تأمين مي كنند و در صورت قطع صادرات اين دو كشور، اقتصاد چين به طور كامل به انزوا كشيده خواهد شد. گوانگ با انتقاد از تحريم شوراي امنيت سازمان ملل عليه سودان، اضافه كرد: سودان ۹/۶ درصد از تقاضاي نفت چين را تأمين مي كند و با توجه به اينكه پكن براي واردات نفت اين كشور ۳ ميليارد دلار هزينه كرده است، تحريم اين سازمان عليه سودان براي اقتصاد چين گران تمام خواهد شد.

مخالفت پاكستان با ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت
سخنگوي  وزارت  خارجه  پاكستان  ديروز مخالفت  دولت  اين  كشور را با ارجاع  پرونده  برنامه  اتمي  ايران  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  اعلام  كرد.
مسعود خان  در مصاحبه  هفتگي  با خبرنگاران  در اسلام آباد در پاسخ  به  سئوالي  درباره  توجيه  پذيري  فشار بر برنامه  اتمي ايران  گفت : به  نظر ما ارايه  پرونده  ايران  به  شوراي  امنيت  در مقطع  كنوني  قابل  توصيه  نيست .
وي  با بيان  اين كه  برخي  كشورهاي  غربي  عضو شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي در گفت وگوي  مستقيم  با تهران  درباره  توقف  برنامه  غني سازي  اورانيوم  هستند، افزود: پاكستان  موضع  خود را در اين  خصوص  در تماس  دو جانبه  با دولت  ايران  و در چارچوب  گروه  كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد در آژانس  هماهنگ  مي كند.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
نظر من توافق روي هاشمي رفسنجاني است
ايسنا: غفوري فرد دبير كل وفاداران انقلاب اسلامي گفت: اگر بخواهيم به شخصيتي كه مقبوليتي عام دارد، برسيم به اعتقاد من، آن شخص، هاشمي رفسنجاني خواهد بود كه تا حد زيادي در هر دو جناح زمينه لازم را براي پذيرش دارد.
وي توافق دو جناح روي هاشمي رفسنجاني را به عنوان كانديداي مشترك مفيد دانست و افزود: هنوز براي پيش بيني اينكه آيا اين اتفاق خواهد افتاد يا نه، زود است.
كانديداي مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي معين است
ايسنا: جلالي زاده عضو شوراي مركزي بر مشاركت از رايزني گروههاي مختلف در مورد كانديداهايشان در گروههاي دوم خردادي خبر داد كه هنوز به اجماع نرسيده اند.
وي از «معين» به عنوان كانديداي مورد حمايت جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين؛ كروبي و هاشمي به عنوان مطرح ترين كانديداتوري بقيه اصلاح طلبان ياد كرد و ولايتي و لاريجاني را نيز عمده ترين كانديداهاي محافظه كاران دانست.
اصرار بر كانديداتوري موسوي، منتفي نيست
عضو شوراي مركزي مشاركت گفت: از نظر دعوت كنندگان موسوي پذيرش كانديداتوري از سوي وي هنوز منتفي نيست. وي موضوع منتفي بودن حضور مهندس موسوي را از دو منظر؛ شخص موسوي و طرفداران و دعوت كنندگان وي مورد بررسي قرار داد و گفت: از منظر شخص مهندس موسوي مساله از اول هم منتفي بود، منتهي وي با توجه به اصرار درخواست كنندگان پذيرفت روي مساله بيشتر فكر كند و با گروه هايي رايزني نمايد تا در صورت مجاب شدن از نظرش برگردد.

وزير آموزش و پرورش:
آموزش از راه دور دانش آموزان را از عواقب منفي تكرار پايه مصون مي كند
وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر نقش آموزش از راه دور در جبران تكرار پايه دانش آموزان گفت: استفاده از آموزشهاي مؤسسه آموزش از راه دور، دانش آموزان را از عواقب منفي تكرار پايه مصون مي دارد.
به گزارش ايسنا، مرتضي حاجي در مراسم افتتاح مؤسسه آموزش از راه دور شهر تهران با اشاره به ضرورت آموزشهاي از راه دور به جهت محروم ماندن عده اي از افراد كشور از تحصيل اظهار كرد: محل زندگي دانش آموزاني كه دسترسي به مدارس نداشته و تعداد پراكندگي آنها در كشور اجازه ساخت مدرسه را نمي دهد، اولين عاملي است كه سبب محروم ماندن دانش آموزان از تحصيل شده كه در اين زمينه دختران به جهت ديدگاههاي فرهنگي در محدوديت بيشتري هستند.
وي با اشاره به ايجاد مراكز شبانه روزي براي تحصيل دانش آموزاني كه با مشكلاتي نظير دوري راه، عدم دسترسي به مدارس و... روبه رو هستند، گفت: سالانه بيش از۲۰۰ واحد به تعداد مدارس شبانه روزي كشور اضافه مي شود به نحوي كه هم اكنون بيش از ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه شبانه روزي در سطح كشور وجود دارد اما اين وضعيت به نحوي نيست كه تمامي دانش آموزان به اين مراكز دسترسي داشته باشند.
به گزارش ايسنا، حاجي بزرگسالان علاقه مند به تحصيل، زنان خانه دار، دانش آموزان خارج از كشور كه دسترسي به مدارس ايراني ندارند و... را از جمله گروههاي نيازمند به آموزش ازراه دور بيان و تصريح كرد: تمامي ايرانيان خارج از كشور در مكانهايي كه آموزش و پرورش كشور مدرسه دارد، سكونت نداشته و شايد محروميت اين افراد بيش از كساني باشد كه در نقاط محروم مرزي زندگي مي كنند.
وي با اشاره به اين كه با دانش آموزان در سن تحصيل استفاده كننده از آموزشهاي از راه دور همانند مدارس عادي برخورد مي شود، تصريح كرد: بعلاوه با افرادي كه خارج از سن تحصيل تحت پوشش اين آموزشها هستند نيز همانند ساير بزرگسالان مدارس آموزش و پرورش برخورد شده وهيچ ارفاق و ملاحظه اي نسبت به آنها نشده بلكه ارزشيابي ها نيز بايد سختگيرانه تر باشد تا كيفيت آموزشها زير سوال نرود.
به گزارش ايسنا، وزير آموزش و پرورش با اشاره به اجراي برنامه آموزش براي همه از پيش دبستان تا پايان دوره متوسطه در برنامه چهارم توسعه تأكيد كرد: بعلاوه دوره آموزش اجباري از پايان دوره ابتدايي به راهنمايي انتقال يافته و از اين طريق مي توان پايه سواد را در سطح كشور ۳ تا ۴ سال بالا برد كه اميدواريم تا پايان برنامه پنجم بتوان دوره متوسطه را به عنوان پايان تحصيلات اجباري تعيين كرد.

مديركل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي:
بيكاري، مهم ترين آسيب اجتماعي كشور است
گروه اجتماعي: براساس يافته هاي طرح پژوهشي اولويت بندي آسيب هاي اجتماعي در سطح كشور بيكاري مهم ترين آسيب اجتماعي جامعه محسوب مي شود.
به گزارش دفتر مطالعات و پژوهش هاي راهبري سازمان فرهنگي شهرداري تهران، در نشست تبيين يافته هاي پژوهشي در حوزه مفاهيم اجتماعي _ فرهنگي كلان شهر تهران، دكتر سيدهادي معتمدي، مديركل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي نتايج طرح پژوهشي اولويت بندي آسيب هاي اجتماعي در سطح كشور را تشريح كرد.
در اين طرح كه چهار سال به طول انجاميده است، درمجموع ۸۲۳ نفر از مسئولان و كارشناسان مرتبط با آسيب هاي اجتماعي به اولويت بندي آسيب ها پرداختند، تركيب پاسخگويان پرسشنامه ها عبارتند از اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها، قضات، روحانيون،مديران و معاونان دستگاه هاي دولتي، فرهنگيان و برخي گروه هاي كوچك.
براساس يافته هاي اين پژوهش ۸۱ درصد پاسخگويان بيكاري را مهم ترين آسيب اجتماعي اعلام كرده اند و پس از آن اعتياد، فقر، طلاق، خانواده نابسامان، رشوه خواري، سرقت، دختران فراري، فحشا، فرار مغزها، رباخواري، ناهنجاري هاي آموزشي، تكدي گري، خودكشي، مشكلات جوانان، كودكان يتيم، جنايت، فرار از منزل، كودكان خياباني، مهاجرت و حاشيه نشيني به ترتيب در اولويت هاي بعدي قرار دارند.
بنا بر اين گزارش دكتر معتمدي با تأكيد بر اين كه نتايج به دست آمده برآيند ديدگاه هاي مسئولان و كارشناسان است گفت: ميان ديدگاه مسئولان و جوانان در اولويت بندي آسيب ها تفاوت فاحش وجود دارد به طوري كه مسئولان مشكلات جوانان را در رتبه پانزدهم آسيب ها دانسته اما ۹۵ درصد جوانان، مشكلات جوانان را در رأس آسيب هاي اجتماعي كشور اعلام كرده اند كه از ديدگاه ما همين تفاوت فاحش خود نوعي آسيب است.وي افزود: يكي از دلايل اين امر ميانگين سني بالاي۴۰ سال مديران كشور و جوان نبودن تركيب جمعيتي آنان است ضمن آنكه هنگام واگذاري پست هاي مديريتي افراد ۲۰ تا ۳۰ سال جايگزين مي شوند و به تعبير من نسل ۳۰ تا ۴۰ ساله ها نسل گمشده است.بخش اعظم اين نسل يا در جنگ شهيد شده اند يا جانبازند و يا اعتقادشان به نظام تضعيف شده و غالبا در بخش خصوصي فعاليت مي كنند.
دكتر معتمدي با اشاره به اين كه از نظر پاسخگويان فحشاء و رباخواري تقريبا به يك اندازه اولويت دارند گفت: اين در حالي است كه مشاهده كنيم رباخواري عملا در كشور ترويج مي شود و اطلاعيه هاي مربوط به رباخواري به طور مستقيم و غيرمستقيم در رسانه هاي رسمي كشور به اشكال گوناگون منتشر مي شود.
مديركل دفترامور آسيب ديدگان اجتماعي در ادامه افزود: اولويت  آسيب هاي اجتماعي از نظر گروه هاي تأثيرگذار اجتماعي متفاوت است به طوري كه ملاحظه مي شود از نظر برخي گروه ها فحشاء در رأس آسيب هاست. اكثريت هركدام از اين دو طيف در مراكز قانونگذاري و تصميم گيري، قوانين و برنامه هاي رفع آسيب هاي اجتماعي متفاوت خواهد بود.دكتر معتمدي فقدان روش علمي قابل اعتماد كامل براي شناسايي و ارزيابي دقيق وضعيت آسيب هاي اجتماعي را مشكل عمده مسئولان و تصميم گيران دانست و گفت: تمامي آمارهاي ارائه شده در زمينه آسيب هاي اجتماعي غيرواقعي است و ما از تمام اساتيد و محققان درخواست مي كنيم چنانچه روش علمي دقيق در اين خصوص سراغ دارند اطلاع دهند.وي با اشاره به كمبود متخصصان آسيب شناسي اجتماعي در كشور گفت: درحالي كه هفتاد هزار روانشناس در كشور داريم، تعداد متخصصان آسيب شناسي اجتماعي به عدد انگشتان يك دست نيز نمي رسد.
مديركل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي در پايان گفت: دو طرح پژوهشي با عناوين اولويت بندي آسيب هاي اجتماعي در كلان شهرها و اولويت بندي آسيب هاي اجتماعي در مناطق غيرشهري نيز در دست اجراست.

در مراسم روز جهاني فقر زدايي در تهران اعلام شد
۱۱۴ ميليون كودك در سن آ موزش از مدرسه محرومند
گروه اجتماعي- عباس اسدي: مراسم روز جهاني فقرزدايي شامگاه ديروز به همت برنامه عمران سازمان ملل متحد در سالن شقايق تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم اهداف توسعه هزاره از سوي شركت كنندگان مورد تاكيد قرار گرفت و ريشه كن كردن فقر شديد و گرسنگي، دستيابي به آموزش ابتدايي همگاني، ترويج برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان، كاهش مرگ و مير كودكان از اهداف توسعه هزاره اعلام شد و شركت كنندگان بهبود بهداشت مادران، مبارزه با ويروس و بيماري ايدز، مالاريا و ساير بيماري ها، تضمين پايداري محيط زيست و ايجاد مشاركتي جهاني براي توسعه را از اهداف و چشم انداز توسعه هزاره در روز جهاني فقرزدايي اعلام كردند.در اين مراسم همچنين معاون نماينده سازمان ملل در ايران پيام دبيركل سازمان ملل متحد را قرائت كرد.در پيام كوفي عنان به مناسبت روز جهاني فقرزدايي آمده است:
كشورهاي در حال توسعه در زمينه فقرزدايي به سه گروه عمده تقسيم مي شوند اولين گروه شامل بيشترين قسمت آسيا وشمال آفريقا هستند كه در مسير رسيدن به هدف نصف كردن فقر و دستيابي به بسياري از اهداف اجتماعي هستند. گروه دوم كه در آ سياي غربي و آ مريكاي لاتين و كارائيب قرار دارند، پيشرفت مطلوبي به سوي برخي از اهداف مانند آ موزش ابتدايي داشته اند اما در زمينه كاهش فقر كمتر موفق بوده اند، گروه سوم شامل كشورهاي منطقه جنوب صحراي آفريقا، همچنين كشورهاي كمتر توسعه يافته در ساير مناطق مي شود كه تا حد زيادي از پيشرفت كافي در زمينه دستيابي به بيشتر اين اهداف دور هستند.
در پيام دبير كل سازمان ملل متحد همچنين آمده است: در روز بين المللي محو فقر، تمامي كشورها را ترغيب مي كنم تا به مسئوليت خود عمل كنند و توان سياسي تازه اي را به تلاش براي امنيت و بهروزي آينده جهان متمركز كنند.
در مراسم روز جهاني فقرزدايي همچنين اعلام شد: اكنون در جهان يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون نفر، با روزي كمتر از يك دلار زندگي مي كنند، ۸۰۰ ميليون نفر دچار سوءتغذيه هستند و ۱۵۳ ميليون كودك كمتر از پنج سال كمبود وزن دارند. در اين مراسم همچنين مشكلات آموزشي و تحصيلي كودكان مورد بررسي قرار گرفت و اعلام شد: ۱۱۴ ميليون كودك در سن آ موزش ابتدايي در جهان به مدرسه نمي روند كه از اين ميان ۶۳ ميليون دختر هستند.همچنين ۱۱ ميليون كودك كمتر از پنج سال يعني بيش از ۱۲۰۰ نفر در هر ساعت كه بيشتر آنان به دلايلي كه به راحتي قابل پيشگيري است مي ميرند.در مراسم روز جهاني فقرزدايي از شماري تشكل هاي غيرمردمي به خاطر فعاليت هاي زيست محيطي و برنامه هاي بهداشتي تقدير شد.

قانون بازنشستگي جانبازان به معلولين عادي مشاغل سخت و بنياد شهيد تسري مي يابد
محمدعلي مقنيان، مخبر كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، در گفت وگو با ايسنا، در خصوص جلسه روز گذشته اين كميسيون گفت: سه لايحه در دستور كار داشتيم كه هر سه با تغييراتي به تصويب رسيد. وي افزود: بررسي لايحه «تسري قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي و معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور» با اين تغيير كه اين قانون شامل بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز شود؛ به تصويب رسيد.
هم چنين در مورد لايحه الحاق يك تبصره به ماده (۸۰) قانون تامين اجتماعي مصوب ۱۳۵۴ و ماده ۱۵۳ قانون ارتش جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۳۶۶ و ماده ۱۷۱ قانون مقررات استخدامي سپاه پاسداران مصوب ۱۳۷۰ اصلاحاتي صورت گرفت كه طبق ماده ۸۰ اين قانون كساني كه شاغل در اين بخش ها بوده اند، اگر به دلايلي مفقودالاثر شوند تا ۱۰ سال صبر مي كنند و اگر خبري از آنها نشد، به خانواده هاي آنها مستمري مي دهند كه با تغييراتي قبلا اين ۱۰ سال به يك سال تغيير كرده بود و ديروز به پيشنهاد اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس اين يك سال نيز به ۶ ماه تغيير كرد.

گزارش همشهري از نشست امروز وين
شوراي امنيت را به توقف
غني سازي ترجيح مي دهيم
004368.jpg
امروز نشست مشترك مقامات سياسي ايران و اتحاديه اروپا در مورد مذاكرات هسته اي كه به اجلاس «يورو۳» مشهور شده است برگزار مي شود. پيشتر رويترز در خبري كه منتشر كرد مسئول گروه مذاكره كنندگان ايران را دكتر حسن روحاني اعلام نمود درحالي كه حسين موسويان سخنگوي اين گروه رياست گروه ايراني دور مذاكرات «يورو ۳» را اميرحسين زماني نيا مديركل امور بين الملل وزارت امور خارجه معرفي كرد.
موسويان همچنين گفت اين مذاكرات در سطح مديران كل وزارت امور خارجه چهار كشور ايران، آلمان، انگليس و فرانسه برگزار مي شود.
موسويان هدف اصلي سفر گروه ايراني به وين را آگاهي از پيشنهادهاي تازه سه كشور انگليس، فرانسه، و آلمان درباره فعاليت هاي غني سازي ايران اعلام كرد. وزير امور خارجه كشورمان نيز به خبرنگاران پارلماني گفت: در نشست وين هيچ اظهارنظري از سوي ايران نخواهد شد به اين ترتيب هيأت ايراني در نشست امروز فقط پيشنهادهاي اروپا را مي گيرد و مذاكره اي نخواهد داشت موسويان در اين زمينه به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: پس از دريافت توضيحات طرف اروپايي تصميم گيري نهايي در تهران انجام خواهد شد.
پيشنهادهاي ايران
البته طبق گفته هاي ديگر علاوه بر اين كه مذاكره كنندگان ايراني پيشنهادات اروپا را دريافت مي كنند در اين جلسه پيشنهاداتي نيز به طرف اروپايي مي دهند. غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان روز گذشته در حاشيه هيأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما خودمان برنامه و پيشنهاد داشتيم و به اروپايي ها ارائه داديم و منتظريم واكنش آنها را نسبت به طرحي كه ما ارائه داده ايم ببينيم. خرازي هم در اين زمينه گفت: ايران پيشنهاداتي نيز دارد كه آن را در مذاكرات وين ارائه خواهد كرد. خرازي از بيان جزئيات پيشنهاد ايران خودداري كرد و بيان آنها را منوط به نوع پيشنهادات اروپايي ها دانست.
موسويان نيز در توضيح طرح پيشنهادي ايران به اتحاديه اروپا گفت: چند ماه پيش در اجلاس پاريس كه در سطح مديران وزارت امور خارجه ۴ كشور برگزار شد ايران  نظرش را در چارچوب طرحي به صورت شفاهي ارائه كرده است.
سند پيشنهادي اروپا
خبرگزاري فرانسه روز گذشته نوشت كه به اسنادي محرمانه در زمينه مذاكرات وين دسترسي يافته است. براساس اين اسناد در مذاكره امروز سند هفت صفحه اي كه در گروه ۸ مورد بحث قرار گرفته است از سوي آلمان، فرانسه و انگليس به ايران ارائه خواهد شد تا براساس آن مقدمات يك توافق درازمدت با ايران در جهت تعليق فعاليت چرخه سوخت فراهم شود. در خبر خبرگزاري فرانسه هرچند اين سند غيرقطعي و قابل تغيير معرفي شده ولي ديپلمات هاي اروپايي آن را آخرين فرصت ايران دانسته اند كه در صورت عدم پذيرش آن كشورهاي اروپايي را با آمريكا در زمينه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت هم نظر مي سازد.
براساس اسناد خبرگزاري فرانسه مجموعه پيشنهادي به ايران شامل دسترسي ايران به سوخت هسته اي براي استفاده در راكتورهاي غيرنظامي، به رسميت شناخته شدن حق ايران در توسعه برنامه توليد برق هسته اي، ازسرگيري مذاكرات تجاري ايران و اتحاديه اروپا و حمايت از ساخت راكتور هسته اي نيروگاه بوشهر توسط روس ها مي شود. اما جديدترين و مهم ترين پيشنهاد مبتني بر حمايت از ساخت راكتور آب سبك در ايران توسط اروپاست. موضوع پيشنهاد ساخت راكتور آب سبك تا روز سه شنبه اعلام نشده بود. براساس همين گزارش يك ديپلمات اروپايي نيز ارائه اين پيشنهاد را تأييد كرده است و حتي از حمايت مقامات آمريكايي از اين پيشنهاد نيز خبر داده است. به اين ترتيب گروه تحت رياست زماني نيا در بازگشت از وين با خود سند مكتوب حاوي اين پيشنهادات را به تهران مي آورد و در مذاكرات امروز متن پيشنهادات ايران را هم تحويل مديران كل وزارتخانه هاي خارجه انگليس، فرانسه و آلمان مي نمايد.
004365.jpg
موضع ايران چه خواهد بود؟
تصميم گيري درمورد پيشنهاد گروه ۸ در تهران مطمئنا چنان كه مسئولان جمهوري اسلامي اعلام كرده اند بر اين اصل مبتني خواهد بود كه «اگر پيشنهاد غربي ها حاوي توقف كامل غني سازي در ايران باشد مورد پذيرش واقع نخواهد شد و مجموعه نظام در اين زمينه حتي ارجاع پرونده به شوراي امنيت را هم مي پذيرد». اما اگر اين پيشنهادات حقوق ايران در امكان استفاده صلح آميز از چرخه سوخت و فناوري هسته اي به رسميت بشناسد به طور جدي مورد بررسي قرار خواهد گرفت و ايران از اقداماتي در جهت اعتمادسازي فروگذار نخواهد كرد. اين مواضعي است كه بارها از سوي مقامات ايراني به روشهاي مختلف تكرار شده است و به نظر نمي آيد كه مسئولان در زمينه آن اختلاف نظري داشته باشند. و بنا بر نظرسنجي ها ۸۰ درصد مردم هم از حق جمهوري اسلامي در بهره برداري از فناوري هسته اي حمايت مي كنند. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در مورد موضع گيري ايران نسبت به پيشنهادات مطرح شده در رسانه ها گفت: بايد ببينيم طرح ها و پيشنهادهاي سه كشور اروپايي آيا ضامن حقوق ملت ما خواهد بود يا نه؟
موسويان هم در اين زمينه به خبرگزاري فرانسه گفت: ما بايد قادر باشيم مقداري از سوخت هسته اي مان را در ايران توليد كنيم اما اين به معناي آن نيست كه ارائه سوخت پيشنهادي كشورهاي اروپايي و يا حتي آمريكا را رد مي كنيم. وي افزود: ما بر حق مشروعمان تأكيد مي كنيم و نيز اعلام مي كنيم توليد سوخت هسته اي در ايران اقتصادي تر از خريد آن از طرف خارجي  است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |