سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۳
نياز به عزم ملي محسوس است
ساماندهي اشتغال جوانان 
جمعيت فعال كشور در سال 1375 از 6258 هزار نفر، به 8325 هزار نفر در سال 1380رسيده و در اين سال ها از رشد متوسط سالانه 8/5درصد برخورداربوده است
019305.jpg
عكس : هادي مختاريان
وضعيت اشتغال در كشور ما به گونه اي شده كه جوانان هر فرصتي كه براي كار پيدا مي  كنند بدون توجه به علايق خود مشغول مي  شوند و چاره اي جز اين ندارند
سينا-در ايران به دليل تركيب جمعيت جوان و فقدان رشد هماهنگ بخش هاي اقتصادي با آن، آثار وعواقب بيكاري، باعث عدم تامين در آمد مناسب براي ادامه زندگي افراد جامعه به ويژه جوانان مي  شود.

باتوجه به رشد فراگير جمعيت جوان كشور وافزايش خواسته ها و نيازهاي طبيعي آنان، امروزه بيكاري وفقدان تامين در آمد مناسب، به عنوان مشكل اقتصادي، گريبانگير شمار قابل توجهي از جوانان است.
بيكاري علاوه بر فقدان امكان دسترسي به مسكن و تامين معاش، موجب بروز آسيب هاي اجتماعي نظير افزايش جرم، گرايش به مواد مخدر و ديگر نابساماني هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي نيز مي شود و خسارات فراواني را به جامعه تحميل مي  كند.
بررسي سازمان ملي جوانان نشان مي  دهد، باتوجه به اهميت قشرجوان در روند شكل گيري وضعيت بازار كار در اقتصاد ايران و همچنين، باتوجه به اينكه در سال هاي آتي موج جديدي از اين گروه سني وارد بازار كار خواهد شد، مي بايد در آينده اي نه چندان دور، در انتظار تحولات چشمگيري در اين عرصه باشيم.
اين بررسي بيانگر آن است كه در حال حاضر 39 درصد نيروي فعال اقتصادي كشور را جوانان۱۵تا۲۹ ساله تشكيل مي  دهند كه تقريبا 31 درصد آنها بيكار هستند.
ميزان بيكاري در بين گروه سني 15 تا 19ساله ونيز 20تا 24 ساله 34درصد و بين 25تا 29 ساله ها، 16درصد است.
همچنين بنا بر نرخ رشد 2/13 درصدي بيكاري در هر سال پيش بيني مي  شود كه در سال،۱۳۸۵ بيش از نيمي۵۲درصداز جمعيت 15 تا 29 سال بيكار باشد.
براساس نتايج بررسي سازمان ملي جوانان، جمعيت فعال كشور در سال 1375 از 6258 هزار نفر، به 8325 هزار نفر در سال 1380رسيده و در اين سال ها از رشد متوسط سالانه 8/5درصد برخورداربوده است.
بر اين اساس سهم نيروي كار فعال مردان جوان به مراتب بيشتر از سهم نيروي فعال زنان بوده است، به طوري كه عرضه نيروي كار فعال مردان جوان از۵۲۶۹ هزار نفر۲‎/۸۴درصددر سال 1375، به حدود۶۷۳۷هزار نفر 9/80درصددر سال 1380رسيده كه به طور متوسط رشد سالانه اي معادل شش درصد داشته است.
در حالي كه نيروي كار فعال زنان جوان طي اين سال ها بانرخ رشد سالانه 93/9درصدافزايش روبه رو بوده است و اين امر مي  تواند نشان دهنده تفاوت ويژگي هاي رشد جمعيت فعال زنان و مردان در دوره فوق الاشاره باشد.
اين نكته بيانگر آن است كه اگر چه در تركيب نيروي كار فعال گروه سني 15تا۲۹سال، مانند گروه هاي سني سهم مردان بيش از زنان است، اما به هر تقدير نقش جمعت جوان فعال زن در اقتصاد دايما در حال تقويت است.
ناصرخالقي وزير كار نيز در خصوص اشتغال جوانان به خبرنگار سينا گفت: اين وزارتخانه قادر نيست به تنهايي براي متقاضيان كار ايجاد اشتغال كند و براي اين مهم وزارت صنايع و معادن ، وزارت بازرگاني و وزارت نفت نيز بايد فعاليت كنند.
وزارت كار تنها يك بخش از ايجاد فرصت هاي شغلي را در اختيار دارد و ما در اين وزارتخانه بخش عمده كار را ايجاد نمي كنيم.
وزارت كار و امور اجتماعي در برنامه سوم طبق ماده 56 اعتباري براي ايجاد فرصت شغلي در اختيار دارد.
طي دو ماه آينده در كشوربه 200 هزار نفر از جوانان تسهيلات بانكي بدون بهره در زمينه خود اشتغالي داده مي  شود.
وزارت كار متولي ايجاد اشتغال در كشور نيست و ما در اين وزارتخانه تنها كار تنظيم نيروي كار را برعهده داريم.
خالقي درخصوص اعزام نيروي كار به خارج از كشور گفت كه در اين باره با كشور هاي اروپايي، حاشيه خيلج فارس و كشور استراليا مذاكراتي انجام شده است.
درحال حاضر به كشورهاي كره، كويت، استراليا، ايتاليا، ژاپن و كشورهاي عربي نيروي كار از جمله مهندس، كارگر ساده و ماهر اعزام كرده ايم.
كشور قبل از اعزام نيروي كار به خارج از كشور براي اين افراد كلاس هايي را برگزار مي  كند.
ايرج نديمي نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص مي  گويد: در حال حاضر مهمترين مشكل جوانان كشور بيكاري است، اما بر اساس تحقيقات انجام شده از سوي سازمان ملي جوانان ، ميان شغل و تحصيلات 48 درصد از جوانان شاغل نيز تناسبي وجود ندارد و 41 درصد آنان از تخصصي كه فرا گرفته اند در كار خود استفاده نمي كنند .
وضعيت اشتغال در كشور ما به گونه اي شده كه جوانان هر فرصتي كه براي كار پيدا مي  كنند بدون توجه به علايق خود مشغول مي  شوند و چاره اي جز اين ندارند.
جالب تر از همه اين است كه مثلا يك جوان فارغ التحصيل رشته حقوق هم اينك در يكي از شهر هاي شمالي كشور به شغل ماهيگيري مشغول است.
درصد بالايي از جوانان كشور به دليل ناهماهنگي در عرضه و تقاضاي كار در كشور به مشاغلي وارد مي  شوند كه تناسبي با تحصيلات آنها ندارد و عموما به اجبار خود را با آن تطبيق مي  دهند.
با وجود اينكه ناهماهنگي بين تحصيلات و مشاغل جوانان در بسياري از كشورها نيز مشاهده مي  شود، اين معضل در كشور ما بيشتر به چشم مي  خورد و همين امر امروزه باعث ياس و نااميدي و بي علاقگي درصد بسياري از جوانان نسبت به كار خود شده ، به صورتي كه تعداد كثيري از آنان تنها به خاطر رفع مايحتاج زندگي كار خود را ادامه مي  دهند .
با وجود بالارفتن سطح تحصيلات و توانايي ها و خلاقيت هاي اكثر جوانان كشور، ناهماهنگي در بين مشاغل و تحصيلات جوانان در كشور ما وسيعا به چشم مي  خورد.
وي ريشه ناهماهنگي بين مشاغل و تحصيلات جوانان را ضعف مديريت در گذشته و عدم آينده نگري مسوولان دانسته و مي  افزايد: اگر در سه دهه گذشته برنامه هاي مشخص در خصوص اشتغال جوانان تحصيلكرده صورت مي  گرفت امروزه با چنين مشكلاتي مواجه نبوديم .
مشكلات و شرايط ناگوار اشتغال در جامعه ما به گونه اي است كه به نظر مي  رسد تا چندين دهه اين مشكلات و ناهماهنگي ها ادامه داشته باشد و به زودي قابل حل نباشد واين موضوع به طور حتم نمي تواند توسط جوانان حل شود ، بنابراين جوانان بايد به نوعي خود را با اين معضل و مشكل تطبيق دهند و شرايط را بپذيرند تا فشار روحي باعث بروز ناراحتي هاي رواني در آنها نشود .
دكتر مجيد كرمي كارشناس مسايل اقتصادي نيز در خصوص بيكاري جوانان گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده از سوي سازمان ملي جوانان ، در سال 85 بيش از نيمي از جمعيت 15 تا 29 سال جوان كشور بيكار خواهند بود.
شاغلان به تحصيل در دوران متوسطه و مقاطع دانشگاهي در سال هاي آينده به تعداد بيكاران بي شمار امروز مي  پيوندند و نرخ بيكاري دو چندان خواهد شد و اين در حالي است كه هيچ گونه فكر اساسي براي اين معضل بزرگ جوانان از سوي مسولان مربوطه انجام نمي شود .
عوامل سياسي، اقتصادي و اجتماعي در فرآيند اشتغال و بيكاري نقش تعيين كننده دارند و چنين شاخص هايي كه با رشد اقتصادي و نيز با ميزان تعادل و آرامش سياسي و همچنين فرهنگ كار و چگونگي مشاركت براي اشتغال مرتبط است در روند اشتغال جوانان بسيار موثر است .
ساماندهي وضعيت اشتغال جوانان علاوه بر عزم ملي نيازمند بهره گيري كامل از همه فرصت ها و ظرفيت هاي كشور است كه متاسفانه چالش هاي سياسي و اختلالات در مسايل اقتصادي باعث شده تا روند اشتغالزايي در كشور به كندي صورت گيرد و امروزه اكثريت جوانان با مشكل دستيابي به شغل مواجه باشند .
در صورتي كه سياست هاي تدوين شده در برنامه چهارم توسعه به صورت مطلوب و با مديريت و نظارت واقعي انجام گيرد، امكان رشد اشتغال و مهار بيكاري در كشور فراهم خواهد شد و با تعداد كمتري جوان بيكار در سال هاي آينده مواجه خواهيم بود.
اسدالله عسگر اولادي رئيس اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران وچين اظهار داشت:در كشور بايد سالي يك ميليون اشتغال ايجاد شود كه بهترين راه حل اشتغال، سرمايه گذاري در توليد كشور است.
در سال 1935 آمريكا با مشكل بيكاري جوانان مواجه شدكه با برنامه ريزي هاي اصولي طي يك برنامه 5 ساله توانست اين مشكل را با احداث اتوبان در خارج از شهر هاي بزرگ بر طرف كند.
اگر دولت ما نمي تواند با احداث اتوبان اين مشكل را برطرف كند ، اما مي  تواند با ايجاد صنايع كوچك و متوسط براي جوانان ايجاد اشتغال كند.
درحال حاضر دولت ما با ايجاد صنايع بزرگ براي هر نفر بيش از 10ميليون سرمايه احتياج دارد و اين در حالي است كه با ايجاد صنايع كوچك كمتر از 3 ميليون سرمايه نياز است.
شعار درباره اينكه مشكل بيكاري جوانان را برطرف مي  كنيم در همه جاي اين كشور به گوش مي  رسد اما اينكه يكي از اين شعارها جنبه عملي پيدا كند تا كنون شنيده نشده است.
اقتصاد ايران به دليل عدم كفايت سرمايه گذاري داخلي و محدوديت سرمايه گذاري هاي خارجي، دچار كمبود سرمايه است، از مهمترين پيامدهاي اين معضل، كاهش توليد، اشتغال و درآمد در يك كشور است كه ايران از آن بي نصيب نيست.

بازار۱
تعرفه واردات كالاهاي چيني بايد افزايش يابد
019290.jpg
يك استاد دانشگاه گفت: تنها راه معقول و منطقي مبارزه كوتاه مدت با ورود كالاهاي چيني، بالا بردن تعرفه بازرگاني اين كالاها است.
فرهاد خرمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در بلند مدت تنها راه مقابله با محصولات چيني در بازار كشور، افزايش كيفيت و ايجاد قيمت رقابتي در بازار است. حتي بالا بردن تعرفه بازرگاني نيز تنها راه حل كوتاه مدت براي مقابله با اين معضل است.
ممنوعيت واردات كالا از كشور چين منتهي به قاچاق و واردات غيررسمي اين كالاها مي شود و مشكلات جديدي را ايجاد مي كند.
فرهنگ مصرفي هيچ نقشي در مواجهه با محصولات چيني نخواهد داشت، چرا كه مصرف كننده تنها به قيمت و كيفيت كالا توجه مي كند و كشور مبدا براي او مهم نيست.

بازار۲
سال تحصيلي و افزايش قيمت تخم مرغ 
019302.jpg
قيمت تخم مرغ در بازار رو به افزايش است و در تهران به شانه اي 1800 تا۱۸۵۰ تومان رسيده. به گزارش خبرگزاري ايسنا، اين افزايش قيمت تخم مرغ درحالي صورت مي گيرد كه طرح ذخيره سازي تخم مرغ با مشكل مواجه شده است. مختاري- مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن - نيز در مورد افزايش قيمت تخم مرغ گفت: قيمت هاي كف دايما رو به افزايش است و درحال حاضر تخم مرغ با قيمت 760 تومان در مرغداري به فروش مي رسد.قيمت تخم مرغ در شيراز نيز همزمان با شروع فصل مدارس افزايش يافته است.
مهندس محسني- معاون امور دام جهاد كشاورزي فارس- با پيش بيني افت قيمت تخم مرغ در هفته هاي آينده گفت:  اين افزايش قيمت ها معمولا كوتاه  مدت است و براي مدت زيادي قيمت تخم مرغ بالا نمي ماند و در برخي مواقع اين قيمت ها به حدي افت مي كند كه بسياري از توليد كنندگان كوچك دچار زيان مي شوند.وي با بيان اين مطلب كه معمولا تخم مرغ در همان حد قيمت توليد عرضه مي شود، تصريح كرد: مشكل اصلي در رابطه با قيمت تخم مرغ، نبود ثبات نرخ آن است كه دليل اصلي آن نبود مصارف بالاي تخم مرغ در كشور است كه اين مشكل با تاسيس واحدهاي صنعتي توليد تخم مرغ حل شدني خواهد بود.
از سال گذشته تاكنون بيش از شش واحد توليد تخم مرغ در فارس ورشكست شده اند و اغلب اين ها جزو واحدهاي كوچكي بوده اند كه با دريافت وام كار خود را شروع كرده اند و بعد از مدتي دچار مشكل شدند.يكي از مسوولان سازمان بازرگاني فارس در اين رابطه به ايسنا گفت:  افزايش قيمت تخم مرغ معمولا در اين فصل صورت مي گيرد كه شايد يكي از دلايل آن شروع فصل مدارس و افزايش تقاضا در اين فصل باشد.

بازار 3
تعطيلي كارخانه هاي توليد مداد
019296.jpg
دبير انجمن صنفي توليدكنندگان مداد ايران با اشاره به اين كه واردات بي رويه مداد خارجي، توليدكنندگان مداد كشور را در آستانه تعطيلي قرار داده است، گفت: مصرف سالانه مداد در كشور 5/2 ميليون قراص معادل 360 ميليون عدد است و در حالي كه توليد كنندگان در داخل توان توليد 5/4 ميليون قراص مداد را دارند، سال گذشته 5/1 ميليون قراص مداد معادل 60 درصد مصرف كشور از خارج وارد شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، جهانبخش بهزادي يكتا افزود: طي چند سال اخير، با حذف كامل موانع غير تعرفه اي واردات مداد و عدم كنترل منطقي در مبادي ورودي كشور، توليدات داخلي لوازم التحرير و به ويژه مداد كه توسط 7 شركت توليد كننده و 3 شركت سازنده مواد اوليه صورت مي گيرد، با بحران جدي مواجه شده است.
طبق آمار رسمي گمرك، سال گذشته 5/1 ميليون قراص مداد به ارزش 2 ميليون و 83 هزار دلار وارد كشور شده كه بر اين اساس متوسط ارزش هر قراص مداد وارداتي معادل 4/1 دلار است و اين در حالي است كه ارزبري تعيين شده توسط كميته صادرات وزارت بازرگاني براي هر قراص مداد مشكي 5/3 و مدادرنگي 5 دلار است.
اين ارقام نشان دهنده دامپينگ شديد شركت هاي خارجي و فرار واردكنندگان از پرداخت عوارض واقعي واردات است.
به گفته وي، اين وضع شرايط رقابت سالم بين توليد كنندگان داخلي و واردكنندگان را به كلي از ين برده است و توليد كنندگان كشور را به شكل خطرناكي با بحران مواجه كرده است. هزينه واردات مداد به دليل ثبات نسبي بهاي ارز طي 5 سال اخير، تغيير چنداني نكرده است؛ اما هزينه توليدكنندگان داخل در همين مدت با افزايش صددرصدي مواجه شده و اين وضع فشار مضاعفي به صنعت داخلي وارد كرده است.
به گفته وي توليد كنندگان خارجي و وارد كنندگان مداد به كشور بهره اي بابت هزينه هاي خود نمي پردازند، در حالي كه بهره تسهيلات بانكي براي توليدكنندگان داخلي كمرشكن است. به گفته بهزادي كيا توليدكنندگان داخلي خواهان انحصار بازار و ممنوعيت واردات نيستند، بلكه تنها خواستار ايجاد شرايط برابر براي رقابت سالم و اعمال نظارت دستگاه هاي ذي ربط براي جلوگيري از دامپينگ واردات هستند.
وي گفت: در چنين شرايط نابرابري، دستگاه ها و سازمان هاي نظارتي در مغازه هاي خرده فروشي، تنها توليدات داخلي را مشمول كنترل قيمت قرارداده اند و بر قيمت عرضه كالاهاي خارجي هيچ گونه نظارتي نمي كنند و اين وضع باعث شده فروشندگان مداد هيچ رغبتي به عرضه مداد ايراني نداشته باشند.
اين انجمن خواهان برخورد يكسان سازمان هاي نظارتي با مقوله قيمت در محصولات داخلي و خارجي است تا حداقل عدالت رعايت شود.
در صورت تداوم وضعيت فعلي كارخانه هاي مداد داخلي يكي پس از ديگري تعطيل خواهد شد.
بهزادي يكتا، در پايان نرخ بهره كنوني سيستم بانكي را كمرشكن توصيف كرد و گفت: اين نرخ در گران ترين كشورها حدود 6 درصد است.

بازار كار
۳۰۰ تا 400 دلار، سهم سرانه هر ايراني از درآمدهاي نفتي 
019293.jpg
دبير كل انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف گفت: سهم سرانه هر ايراني از درآمدهاي نفتي 300 تا 400 دلار است .
علينقي مشايخي در حاشيه مراسم آغاز به كار دومين جشنواره كارآفرينان دانشگاه صنعتي شريف، در گفت و گو با خبرگزاري فارس، با بيان اين كه فرار استعدادها از ايران حركتي غير قابل توجيه است، افزود: در كشورهاي توسعه يافته سهم سرانه هر فرد از درآمد ملي به حدود 40 هزار دلار مي رسد.
وي اين عامل را يكي از دلايل فرار نخبگان از ايران ذكر كرد و افزود: تعداد دانشمندان، وجود آزمايشگاه هاي معتبر و اقتصاددانان قدرتمند، جوانان مستعد ايران را به آن سو دعوت مي كند.
صرف خروج جوانان نخبه از ايران به منظور ادامه تحصيل اشتباه نيست، بلكه بايد با ايجاد زمينه هاي مناسب آنها را به ايران برگردانيم يا در صورت عدم برگشت از خدمات و توانايي هاي آنان براي كمك به ايران استفاده كنيم.
سازمان ها در ايران غالبا دولتي هستند و ملاك هاي خاصي در انتخاب مديران و مسوولان خود اتخاذ مي كنند. به اين دليل تا كنون هيچ اقدام مثبتي براي رفع محدوديت به كارگيري نخبگان صورت نگرفته است.
حتي ممكن است افرادي كه خيلي نخبه هستند، در چارچوب سازمان هاي ايراني نگنجند و چون بخش خصوصي نيز هنوز رشد چنداني نيافته است، لذا اين موسسات و شركت ها هم نمي توانند بهاي استعدادها را بپردازند.

بازار مسكن
شرايط واگذاري واحدهاي اجاره به شرط تمليك
019287.jpg
واحدهاي اجاره به شرط تمليك، پس از احداث بايد به افرادي واگذار شود كه سابقه مالكيت زمين شهري و واحد مسكوني نداشته باشند.
به گزارش خبرگزاري فارس، از شرايط واگذاري واحدهاي اجاره به شرط تمليك طرح غدير به مساحت 55 متر مربع، سابقه پنج سال سكونت متوالي در شهر محل تقاضا براي عموم و حداقل يك سال براي ماموران انتقالي دولت است. بر همين اساس، عضويت در شركت تعاوني مسكن يكي از سازمان ها و نهادها يا شركت هاي دولتي، نظامي، انتظامي و يا وابسته به آنها نيز از الزامات دريافت واحدهاي مسكوني اجاره به شرط تمليك است.
اعمال 80 درصد تخفيف در بهاي كارشناسي قدرالسهم زمين واحدهاي اجاره به شرط تمليك و اخذ 70 درصد بهاي زمين در زمان واگذاري واحدها از مزاياي اصلي دستورالعمل جديد طرح غدير است.
هدف از ارايه دستورالعمل جديد طرح غدير، احداث واحدهاي مسكوني ارزان قيمت و حمايت از خانوارهاي با درآمد پايين از طريق بخش خصوصي است.
در اجراي طرح غدير، سازنده اين امكان را دارد كه تا 50 درصد واحدهاي پروژه را به صورت آزاد و با هر متراژ ساخته و به متقاضيان مورد نظر خود به صورت قطعي و قيمت مورد توافق واگذار كند و صرفا 50 درصد واحدها را با متراژ كمتر از 55 مترمربع احداث و به صورت اجاره به شرط تمليك به اشخاص واجد شرايط واگذار كند.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 10الي 12
عدم پرداخت حقوق
كارفرماها دستمزد كارگران را دير پرداخت مي كنند. اين قضيه به بسياري از اقشار شاغل ديگر نيز تعميم پيدا كرده است. بيمه يا اداره كار، كدام مسوولند؟ كارگران چاره اي جز تسليم در برابر كارفرما ندارند. چون وضعيت اشتغال اسفناك است. چه كسي توان رسيدگي دارد؟
صارمي
اهانت راننده اتوبوس 
دختر من براي كاري رفته بود بيرون و سوار اتوبوس خط آزادي - پونك شده بود ولي راننده مسن اتوبوس هنگام گرفتن بليت حركت خيلي بدي را نسبت به دخترم انجام داد. از مسوولان شركت واحد تقاضا دارم با اين راننده برخورد كنند. شماره پلاك اين اتوبوس در دفتر روزنامه موجود است
بن نداده اند
۴ماه است از طريق بيمه تامين اجتماعي بازنشسته شده ام ولي بدون هيچ دليلي به من بن نداده اند.
حق مسكن را به ما هم بدهند
از بازنشستگان نيروهاي مسلح هستم. مي خواستم بگويم حق مسكني را كه به شاغلان مي دهند به ما بازنشسته ها هم بدهند.
حسين پورحبيبيان 
۱۴ سال انتظار
وزارت جهاد 14 سال پيش زميني را در سوهانك به ما و تعدادي از كارمندانش داد. سند مشاعي هم داريم، ولي بعد از اين همه سال نه آن را تفكيك مي كنند و نه آن را تعويض مي كنند كه با آن كاري كنيم.
خانم كاووسي 
گمشده 
پسر يكي از آشنايان از يكشنبه هفته پيش به مدرسه رفته ولي هنوز پيدايش نشده و مادرش مريض شده و در بيمارستان بستري شد. 15 سال سن دارد و اسمش هم مرتضي ناصري زاده سرگزي زاده است. در شهر قدس قلعه سنگ خان هم زندگي مي كند. شلوار لي رنگ كاغذي، پيراهن كرم، كفش هاي مشكي بر تنش بوده و كوله پشتي هم داشته.
شهرك صالحين 
در اين شهرك در شهرري دو سال است خانه اي خريده ايم. بنگاه به ما گفته بود يك ميليون و 400 هزار تومان وام دارد ولي الان به ما گفته اند 3 ميليون وام دارد و براي ما مشكل زيادي درست شده است. ضمن اينكه در اين شهرك همه بقالي ها و سوپري ها گرانفروش هستند و جنس ها را چند برابر قيمت مناطق ديگر به ما مي فروشند.
آقاي راجمندي 
بازنشسته نيروي هاي مسلح 
من چند مورد بود خواستم بگويم. يكي از اينكه قبلا از ما تعرفه اي بابت ويزيت دارو نمي گرفتند ولي الان مي گيرند. حقوق ما را فقط 6 درصد اضافه كرده اند و حق مسكن را هم حذف كرده اند. يك طرحي اجرا مي شد به نام طرح حكمت كه از حقوق ما قسطي پول كم مي كردند تا به ما وام مسكن بدهند. ولي الان ما را پاس كاري مي كنند و خبري از وام نيست.
روشنايي نداريم 
تيرهاي برق در خيابان شهيد شفيعي و مخصوصا نزديك پل رودخانه محل باغلازار شميران چراغ روشنايي ندارد و تصادفات زيادي هر روز به علت تاريكي مطلق رخ مي دهد. از اداره برق شميران تقاضاي نصب چراغ داشتم.
از اهالي محل
بيكار هستم 
يك جوان 27 ساله ام كه توي ميدان آرياشهر دستفروشي مي كردم. زن و بچه هم دارم ولي از دو ماه پيش ديگر نيروي انتظامي نمي گذارد دستفروشي كنيم و بيكار شده ام. به ما بگوييد چه كار كنيم؟
تعطيلي صندوق قرض الحسنه 
دو ماه پيش در صندوق قرض الحسنه مصباح الهدي پول گذاشته بوديم كه تعطيل شد و الان بعد از اين همه مدت هنوز پول ما را پس نداده اند.
 هادي سلطاني 
كوپن 935 را دوباره اعلام كنيد
كوپن پنير 935 را سه بار تمديد كردند ولي پنيرش را ندادند و الان شماره 959 را اعلام كرده اند. لطفا كوپن 935 را دوباره اعلام كنيد تا بتوانيم پنيرش را بگيريم.
معلم زبان بازنشسته 
بنياد مستضعفان 
۱۵ سال است مي خواهم با رئيس بنياد مستضعفان ملاقات كنم ولي وقت نمي دهند. كشاورزيم و زمين ما را گرفته اند. اين را بنويسيد شايد ترتيب اثر بدهند.
غفور شاهرخي مقدم 
آسفالت كنيد
مسير ورودي مدرسه امام خميني در شهرك ژاندارمري آسفالت نيست و تمام خاك و شن و سنگ و شيشه است. چند بار به شهرداري منطقه 2 گفته ايم ولي ترتيب اثر نمي دهند، غصه مان گرفته با برف و باران چه كنيم.

بازتاب
جوابيه بنياد شهيد
احتراما، در پاسخ به مطلب مندرج مورخ 30/6/83 صفحه 21 تحت عنوان جانبازان خواهشمند است جوابيه ذيل را در همان صفحه مندرج فرماييد.
بر اساس موضوع ماده 3 قانون تسهيلات استخدامي و اجتماعي جانبازان و همچنين واحدهاي مشمول قانون كار اعمال يك مقطع تحصيلي بالاتر براي جانبازان شاغل در دستگاه ها الزامي است و در صورت تخلف موضوع از طريق كميسيون ماده 16 قانون مزبور قابل پيگيري است.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |