دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۲
گوش گل كلمي
مولفه ثابت سرشاخ
در مرحله اول كه خونريزي زير پوستي ايجاد مي شود مي توان خون به وجود آمده را آسپيره تخليه كرد، البته ممكن است گوش كاملا به حالت اول برنگردد، ولي از ايجاد فرم برجسته و پيچ در پيچ گل كلمي جلوگيري مي شود
018864.jpg
فكر نكنيد عكس كشتي در ايران كم داشتيم. ولي براي جلوگيري از هرگونه سوء تفاهمي ترجيح داديم اين عكس را بگذاريم.
لاله ميراسكندري 
گروهي كه شكستگي گوش را عمدي مي دانند، شاهد خود را، سالم بودن گوش بعضي از كشتي گيران و به خصوص كشتي گيران خارجي مي دانند و اعتقاد دارند كه، گوش گل كلمي مخصوص افراد خاصي است !
حتما تا به حال توجه كرده ايد كه هميشه مي توان يك كشتي گير را بين هزاران ورزشكار تشخيص داد و البته حتما باز هم مي دانيد كه اين تمايز نه به خاطر هيكل عضلاني و پيچ در پيچ، بلكه به خاطر گوش هاي گل كلمي و پيچ در پيچ آنهاست!
در مورد اين گوش هاي گل كلمي داستان هاي زيادي شنيده ايم؛ مثلا اينكه شكستگي گوش نوعي معرفي نامه يا شناسنامه كشتي گير بودن است و بعضي كشتي گيران براي اعلام نوع ورزشي كه انجام مي دهند، عمدا گوش هاي خود را مي شكنند و خب روش هاي انجام اين كار هم متفاوت است؛ مثلا قرار دادن گوش بين در و چارچوب در، قرار دادن دو سكه در بالا و پايين گوش و وارد كردن فشار يا فشار دادن گوش روي تشك كه همگي اين كارها هم با مقدمه مالش گوش و گرم كردن آن شروع مي شود و نهايتا هم به شكستن گوش مي انجامد.
البته بهانه بعضي از كشتي گيران هم براي انجام اين شكستگي عمدي، درد زيادي است كه شكستن گوش هنگام تمرينات يا مسابقات ايجاد مي كند. اين دسته، گوش خود را مي شكنند تا هنگام مسابقه شكستگي گوش مشكلي ايجاد نكند.
محمد جواد رفوگر دبير فدراسيون كشتي جمهوري اسلامي ايران ضمن شايعات خواندن اين داستان ها و ادعاها در اين باره مي گويد: شكستگي گوش اتفاقي است كه هنگام تمرين و مسابقه براي اكثر كشتي گيران مي افتد. هنگام زيرگيري و سرشاخ شدن، گاهي فشار يا ضرباتي به گوش وارد مي شود كه باعث به اصطلاح شكستگي گوش و ايجاد حالت گل كلمي مي شود.
گروهي كه شكستگي گوش را عمدي مي دانند، شاهد خود را، سالم بودن گوش بعضي از كشتي گيران و به خصوص كشتي گيران خارجي مي دانند و اعتقاد دارند كه، گوش گل كلمي مخصوص افراد خاصي است !
رفوگر علت اين پراكندگي را اين طور بيان مي كند: گوش بعضي كشتي گيران نرم تر بوده و انعطاف پذيري بيشتري دارد و به همين علت خيلي كمتر بر اثر ضربه يا فشار شكسته مي شود و از طرفي اين حالت در زمان مناسب خود قابل درمان بوده و ايجاد فرم گل كلمي بر اثر شكستگي هاي متوالي و پشت سر هم ايجاد مي شود. هرچه كشتي گير تمرينات بيشتري داشته باشد، تغيير شكل گوش بيشتر و شديدتر خواهد بود.
وي حتي تكنيك كشتي گيران و فن هايي كه بيشتر مورد استفاده قرار مي دهند را هم در بروز شكستگي گوش دخيل دانست و گفت: كشتي گيران روس و آسياي ميانه هم مثل كشتي گيران ايراني بيشتر در معرض اين نوع شكستگي ها قرار دارند.
وي تنها راه جلوگيري از بروز اين حالت را استفاده از گوشبندهاي خاص عنوان كرد كه درصورتي كه مانعي براي تمرين ايجاد نكرده و به طرفين آسيب نرساند، قابل استفاده است. البته تا به حال مشاهده نشده است كه در مسابقات جهاني يا بين المللي از اين وسيله استفاده شده باشد.
دكتر پرويز سيار، جراح، ضمن متناقض خواندن نظريه ها، پاتولوژي ايجاد گوش گل كلمي را اين طور توضيح مي دهد: وقتي غضروف بالايي گوش در اثر فشار زياد يا ضربه بشكند، خونريزي زيادي ايجاد شده و خون بين غضروف و پوست محتقن مي شود. اين خون در ناحيه لخته شده و در آنجا باقي مي ماند. وجود اين هماتوم باعث مي شود تا بافت هاي اطراف و همسايه، مويرگ هايي را وارد هماتوم كنند تا لخته را جذب كند. اين مويرگ ها تنها قادرند مقداري از اين لخته  ها را جذب كنند و خود اين مويرگ ها وقتي بي فايده باقي مي مانند، به صورت فيبرين سخت درمي آيند. هماتوم باقي مانده هم به تدريج دچار كلسيفيكاسيون رسوب كلسيم شده و نهايتا فرم گل كلمي گوش تشكيل مي شود.
در مرحله اول كه خونريزي زير پوستي ايجاد مي شود مي توان خون به وجود آمده را آسپيره تخليه كرد، البته ممكن است گوش كاملا به حالت اول برنگردد، ولي از ايجاد فرم برجسته و پيچ در پيچ گل كلمي جلوگيري مي شود. اگر آسپيراسيون انجام نگيرد، لخته ها و عروق ناحيه كوآگوله شده و تنها راه درمان، جراحي است. پس از جراحي هم گوش بايد با باندهاي بسيار سفت و محكم بسته شود.
دكتر سيار در مورد اختلاف نظر بر سر اينكه در ايجاد گوش گل  كلمي واقعا غضروف مي شكند يا تنها پارگي مويرگ در كار است، گفت: هر دو حالت ممكن است. در صورت فشار زياد معمولا غضروف شكسته و خود باعث پارگي مويرگ ها مي شود. در بعضي موارد هم مثل ضربه محكم زانو، تنها مويرگ پاره شده و خونريزي ايجاد مي شود. به هر حال در هر دو مورد آنچه باعث تغيير شكل گوش مي شود، خونريزي و احتقان خون زير پوست است. ولي اگر غضروف هم بشكند معمولا تغيير شكل گوش شديدتر است حتي گاهي بر اثر شكستگي غضروف، گوش كوتاه تر شده و تغيير اندازه مي دهد.
به هر حال به نظر مي رسد امروزه شيوع گوش هاي گل كلمي در بين كشتي گيران كمتر شده است. معلوم نيست اين كاهش مقدار، ناشي از وقوع كمتر شكستگي ها بر اثر مراقبت و احتياط هاي بيشتر است يا درمان هاي به موقع يا از نظر بعضي اشخاص بدبين، مد گوش گل كلمي كم كم دارد به فراموشي سپرده مي شود و طرفداران آن كمتر شده است.

ثبت الكترونيكي مراقبت هاي بهداشتي
018861.jpg
فرزانه نجاتي رستمي 
وقتي شخصي براي برطرف كردن مشكل خود بيمار به يك موسسه مراقبت بهداشتي بيمارستان مراجعه مي كند با يكسري پرسنل كه همان كاركنان مراقبت بهداشتي هستند رو به رو مي شود. اين شخص جهت مداواي خود بايد يكسري اطلاعات را در اختيار پرسنل قرار دهد، البته اين اطلاعات ممكن است از خود فرد يا همراهان وي گرفته شود كه شامل اطلاعاتي در مورد وضعيت فيزيكي و عقلاني و حتي بهداشتي او است. در اينجا اطلاعات گرفته شده بايد در جايي جمع آوري شود تا به شكل واقعي خود درآيد كه همان پرونده است، حال بحث HCR به وجود مي آيد.
HCR چيست؟
Health care Record پرونده مراقبت بهداشتي كه شامل همان اطلاعات فوق است. براي تهيه يك پرونده مراقبت بهداشتي بايد تمامي صحبت هاي فرد مورد نظر بيمار و مشاهدات و نظرات كاركنان موسسه در نظر گرفته شود. صحت اطلاعات فردي را بايد شناسنامه يا كارت شناسايي او تاييد كند.
ورود اطلاعات نه تنها به وسيله كاركنان مراقبت بهداشتي ثبت مي شود، بلكه به وسيله كادر پزشكان و پيراپزشكان هم تهيه وتكميل مي شود. اين اطلاعات چه به صورت دستي، چه به صورت الكترونيكيEHCR بايد در جاي امن قرار بگيرد كه هم محرمانه بودن  آن و هم قابل دسترس بودن آن در نظر گرفته شود.
پرونده ها در EHCR، ذخيره شده با استفاده از تكنولوژي كامپيوتري انتقال داده مي شوند و EHCR به اطلاعات اجازه مي دهد كه استفاده شوند و به طور همزمان توسط افرادي كه ممكن است از همديگر دور باشند اين اطلاعات وارد شده بايد كنترل شوند. با رمز عبور Password براي حل اين مشكل كنترل اطلاعات مي توان متدهايي را براي قفل كردن اطلاعات در سيستم به وجود آورد.
شبكه ها كه هم اكنون كره خاكي را محصور كرده اند مي توانند با يكديگر يكپارچه شوند، وارد سيستم اطلاعاتي ما شوند و تمامي اطلاعات ما را در اختيار خود قرار دهند. در اينجا علاوه بر ثبت اطلاعات، محرمانه بودن و حفاظت و كنترل آنها به وجود مي آيد، بنابراين ضروري است كه مسوولان سازمان هاي مراقبت بهداشتي مديران بيمارستان ها متوجه شوند كه چرا مهم است كه محيطي امن را براي موارد ثبت شده بيماران و مراقبت از آنها و اينكه اين كار چطورسازماندهي شوند را برقرار كنند.
اين كار طي يك برنامه ساختاري خوب كه تمام مسوولان ، مربيان، كاركنان و كارآموزان مراقبت بهداشتي در آن شركت داشته باشند به خوبي اجرا مي شود، كاري است كه بايد توسط افراد حرفه اي كشور به طور پيوسته و متحدانه انجام شود. يك مدير ساختاري در موسسات مراقبت بهداشتي لازم است تا مسووليت اين مراقبت را درك كرده و در نتيجه اطلاعاتي كه به امنيت بيمارانش مربوط است حفظ كند. در اينجا يك پيشنهاد به مسوولان مي توان داد كه مسووليت نهايي نگهداري و امنيت اطلاعات مراقبت بهداشتي به يك پزشك يا به دكتر اطلاعاتي در آن سازمان داده شود.
دكتر اطلاعاتي چيست و كيست؟
دكتر اطلاعاتي دكتر باليني است كه علاوه بر فعاليت هاي روزانه خود در زمينه پزشكي بايد تجربه ومهارت خاصي در زمينه حسابرسي و رسيدگي به اطلاعات را داشته باشد، اين دكتر بايد گروه حفاظت اطلاعات را رهبري كند كه اين گروه شامل پرسنل يا كاركنان موسسات مراقبت بهداشتي، كارشناسان حسابرسي، متخصصان كامپيوتر و كارشناسان امنيتي هستند. گروه حفاظت اطلاعات به همراه دكتر اطلاعاتي بايد از پس مشكلات برآمده برديسك ها غلبه پيدا كرده و امنيت اطلاعات را در خط قانون و پيشرفت هاي تكنيكي حفظ كنند.
نتيجه كلي اين است كه پزشكان باليني، مديران اجرايي و افراد متخصص IT بايد همگي در مديريت امنيت اطلاعات، شركت داشته باشند. تمام افراد متخصص تيم مراقبت بهداشتي بايد آموزش هاي لازم در زمينه حفاظت اطلاعات را ببينند. متدهاي تكنيكي، تجزيه و تحليل داده ها در سيستم الكترونيكي را در نظر گرفته و راه هاي تكنيكي مثل امضاهاي ديجيتالي، كارت هاي هوشمند و رمزگذاري اطلاعات كه براي امنيت برقرار كردن اطلاعات حساس لازم است ونياز است تا در قسمت هاي مراقبت بهداشتي اجرا شود را پياده كنند.
ITچيست؟
Information Technology تكنولوژي اطلاعات يا فن آوري اطلاعات IT در سه جزء قابل بيان است:
۱- سيستم اطلاعاتي Information system
۲- سيستم مكانيزه اداريAutomation system
۳- ارتباطات Communication
نتيجه آنكه اگر ارتباطات و جود نداشته باشد IT شكل نمي گيرد.
چرا ما نياز به IT داريم؟
چندين دليل وجود دارد كه چرا ايمني IT در محيط مراقبت بهداشتي نياز است. سه دليل عمده را مي توان نام برد.
الف تهديدات فيزيكي مثل آتش، سيل، خرابي ساختمان يا افت قدرت
بتهديدات ابزاري مثل CPU ، شبكه يا افت ذخاير
پ تهديدات انساني مثل اشتباهات طراح يا اپراتور، استفاده اشتباه از منابع يا زيان بدانديشي
ما چطور مي توانيم ايمني IT را اجرا كنيم؟
معمولا اينطور فكر مي شود كه ايمني يك موضوع تكنيكي است، اما در واقع موضوعي تجاري است. هر حفاظتي كه براي سيستم استفاده مي شود بايد عملي باشد و مورد قبول مردمي كه آن را مصرف مي كنند درآيد. اين تجارت مديريت بايد تعادلي بين افراد و سازمان ها داشته باشد تا بتواند بر پايه آن شكل بگيرد واجرا شود.
ايمني IT چيست؟
بسيار سخت است كه مشخص كنيم چه چيزي در خطر است و از چه چيزي بايد محافظت شود؟ براي سيستم هاي كامپيوتري، سرمايه اصلي كه بايد حفاظت شود اطلاعات پردازش شده، ذخيره شده و مرتبط با سيستم است. اطلاعات خروجي محصول نهايي سيستم و هدف ايجاد سيستم را نشان مي دهد. براي محافظت از اطلاعات لازم است تا از نرم افزارها، سخت افزارها و سرمايه هاي حمايت كننده مختلف و فرآينده هايي كه به پروسه ها اجازه انجام شدن را مي دهند حفاظت شود.
هدف حفاظت چيست؟
1- محرمانه بودن دستيابي به اطلاعات براي آنهايي كه با اختيارات مشخص بتوانند اطلاعات را مشاهده كنند.
2- تماميت تمام موجودي هاي سيستم به طور صحيحي طبق تشخيص و در راهي كه كاربر آنها را باور كرده و بتواند به آنها اعتماد كند عمل نمايد
۳- قابليت و دسترسي اطلاعات خروجي به نقطه اي كه نياز باشد و هر زماني كه به آن احتياج باشد، بايد ارايه شود.

برخورد با سالمندان
018852.jpg
دكتر صدر، روانشناس گفت: برخورد كودكانه با سالمندان، موجب شكنندگي روح آنان شده و اين گروه را براي ابتلا به اضطراب و افسردگي مستعد مي  كند.
وي با بيان اينكه سالمندان به دليل وضعيت خاص جسمي و روحي با گروه هاي سني ديگر تفاوت عمده دارند، اظهار داشت: با توجه به اينكه سالمندان طي دوران زندگي، بيماري ها، شكست ها و موفقيت هاي زيادي را تجربه كرده اند، ويژگي هاي خاصي دارند كه به همين دليل مستعد افسردگي هستند، چه بسا كه اين افسردگي مي  تواند سبب تشديد بيماري هاي جسمي آنها شود.
اين روانشناس گفت: خانواده ها بايد بدانند سالمند، كودك نيست و نياز زيادي به مراقبت جسمي ندارد ولي بايد براي او و نظراتش در خانواده ارزش قائل شوند تا حس از كارافتادگي به او دست ندهد.
وي افسردگي را شايع ترين بيماري رواني در ميان سالمندان دانست.
دكتر صدر ادامه داد: با توجه به اينكه در آسايشگاه به سالمند حس مراقبت دست مي  دهد، بسياري از سالمندان كه سالم به آسايشگاه مي  روند دچار يك سير قهقرايي مي  شوند و متاسفانه بعد از مدتي از دنيا مي  روند.

عوارض استامينوفن
018855.jpg
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به خانواده ها توصيه كرد: مصرف استامينوفن نبايد بيش از 10 روز ادامه يابد، مگر آنكه زير نظر پزشك باشد.
وزارت بهداشت همچنين تصريح كرد: استامينوفن از بين مسكن هاي موجود، به عنوان يك داروي ضد درد كم عارضه در ميان مصرف كنندگان دارو شناخته شده است و در نتيجه اين باور غلط، برخي افراد به صورت خودسرانه و بي  رويه اين دارو را مصرف مي  كنند، در حالي كه اين دارو در موارد مصرف با دوزهاي درماني نيز ايجاد عارضه كرده ودر صورت مصرف بيش از حد و بي  رويه و نيز خارج از كنترل، عوارض دارو به صورت بارز و برجسته  تري ظهور مي  كند، لذا مصرف دارو بايد با احتياط و فقط در مواقع نياز صورت گيرد.كم خوني، افت فشار، افت دماي بدن، سميت كبدي و كليوي از عوارض جانبي داروي استامينوفن است و در صورت دوز بالاي دارو، نكروز كبدي و... هم بروز مي  كند.

مصدوميت درافراد چاق
018849.jpg
تحقيقات نشان مي دهد درمان بيماري يا عمل جراحي در افراد چاقي كه از مصدوميت هاي جدي رنج مي برند، در مقايسه با افراد لاغر مشكل تر است.
چاقي موجب كاهش توانايي ريه و افزايش مشكلات قلب مي شود كه در نتيجه وضع فرد مصدوم را وخيم تر مي كند. مطالعه روي 242 بيمار از جمله 63 بيمار چاق در سال 2002 نشان داد ميزان مرگ و مير در افراد سنگين وزن بسيار بيشتر است.
نويل از اعضاي گروه تحقيق دانشكده پزشكي كاليفرنياي جنوبي گفت: چاقي غير مستقيم خطر مرگ را در افراد 6 برابر مي كند.
براساس اين تحقيق به علت وجود چربي زياد در بدن افراد چاق عمل جراحي در آنها بسيار مشكل است.

علايم سرطان
018846.jpg
بارها و بارها از سرطان وتشخيص به موقع شنيده ايم. ولي علايم هشداردهنده سرطان چه هستند تا بتوان آن را به موقع تشخيص داد؟
اين بيماري زماني ايجاد مي شود كه تعدادي ازسلول هاي بدن شروع به رشد غيرطبيعي كرده و از كنترل فرماندهان بدن خارج مي شوند. اگر هر يك از علايم زير در شما ايجاد شد حتما باپزشكتان مشورت كنيد.
۱- تغيير در عادات دفع مدفوع يا ادرار
۲- زخمي كه تمايل به بهبود يا التيام ندارد.
۳- خونريزي يا ترشح غير طبيعي از مجاري طبيعي بدن.
۴- توده يا برآمدگي در پستان يا هر جاي ديگر بدن.
۵- اشكال در بلع و هضم غذا.
۶- سرفه هاي مداوم يا گرفتگي مزمن صدا.
۷- هرگونه تغيير در زگيل يا خال هاي موجود در بدن.
البته وجود اين علايم الزاما نشان دهنده وجود سرطان نيستند ولي آگاهي و مراجعه منظم به پزشك دوعامل مهم پيشگيري و درمان به موقع سرطان است.

سكته در بچه هاي چاق
018858.jpg
احتمال بروز سكته هاي قلبي ومغزي در كودكان چاق 3 تا۵ برابربيشتر از سايرين است.احتمال بروز سكته در كودكان چاق قبل از رسيدن به سن 65 سالگي بيشتر از افراد ديگر است، حتي بيماري هايي كه قبلا فكر مي شد تنها بزرگسالان بدان مبتلا مي شوند هم اكنون در كودكان چاق ديده مي شود.
به گفته دكتر Vovte وويت سرپرست فدراسيون جهاني قلب علاوه بر سكته هاي قلبي و مغزي احتمال بروز ديابت نوع دوم و ساير بيماري ها در كودكاني كه اضافه وزن و چاقي مفرط دارند بيشتر از ساير كودكان وجود دارد.
عواملي مثل استفاده ار رژيم  هاي پر كالري كاهش فعاليت هاي ورزشي، گذراندن ساعات متوالي پشت كامپيوتر و استفاده از تنقلات چاق كننده از موارد تاثير گذار بر كاهش تندرستي است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |