شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۰
جعبه طرح سازمان زيباسازي براي تحول در تهران
تصاوير زيبا روي ديوارهاي شهر
در حال حاضر اكثر ساختمان ها از معماري ويژه اي برخوردار نيستند و با الگوهاي غلط طراحي شده اند، هنوز محور خاصي براي اين كار تعيين نشده و در مرحله مطالعاتي است اما پس از پايان رسيدن مقدمات تصميماتي براي بهبود اين مكان ها در نظر گرفته مي شود
018531.jpg
ليلا موسوي زاده
زيبا سازي تصويري در سطح شهري با هزار جور طرح، شكل و شمايل مختلف و توجه به شادابي و بهينه سازي فضاهاي تيره وتاريك از فعاليت هاي جديد سازمان زيباسازي شهرداري است.
طي يك فراخوان از علاقه مندان و هنرمندان دعوت شده تا به پيشرفت اين طرح كمك كنند.
محمود شعيبي، فوق ليسانس نقاشي از دانشگاه هنر و مدير اداره نقاشي ديواري و گرافيكي سازمان زيباسازي در رابطه با اين فراخوان مي گويد:اين كار در واقع يك اعلام عمومي سازمان محسوب مي شود تا به همه هنرمندان و علاقه مندان خبر دهيم كه در سازمان زيباسازي اين امكان وجود دارد كه طرح ها و ايده هايشان را درمورد نقاشي  روي ديوارهاي شهر به سازمان زيباسازي ارايه دهند. پس از ارايه طرح طبق ضوابط فني كه تعيين شده مي توانند كارشان را شروع كنند البته اين ضوابط به صورتي نيست كه دست هنرمندان را ببندد آنها از لحاظ موضوعي، تكنيكي، طراحي و انتخاب ديوار آزاد هستند. سازمان به هنرمندان مشاوره مي دهد. ديوارهايي كه در سطح شهر استعداد كار دارند، در تمامي مناطق با اولويت اول به صورت آلبوم تهيه شده و در اختيار هنرمندان قرار مي گيرند. البته ممكن است بعضي ها ديوارهايي را در مسير رفت و آمدشان در نظر داشته باشند و ايده خاصي براي آن در نظر گرفته اند، آنها در صورت هماهنگي با ضوابط ما مي توانند روي آن كار كنند.
انتخاب ديوار طبق ضوابط
ضوابطي كه براي اين امر در نظر گرفته شده به اين صورت است كه هنرمندان بايد ديواري را از سطح شهر انتخاب، از آن عكاسي و طرحشان را بر اساس آن ديوار ارايه كنند. معماري ديوار، محل و منطقه فرهنگي و جغرافيايي ديوار را در نظر داشته باشند. به عنوان مثال فضاي اطراف ديوار و معماري ديوار از هر لحاظ شكل، بافت و فرم به چه صورت است، تمامي طرح ها بايد متناسب با اين شرايط نقاشي شود. پس از ارايه طرح كه پيشنهاد هنرمند است 5 نفر از استادهاي تراز اول كه سابقه طولاني در اين كار داشته اند نظرات خود را عنوان مي كنند. هر طرحي كه در سطح شهر بخواهد اجرا شود بايد به تاييد سازمان زيباسازي برسد و زير نظر اين شوراي هنري تصويب شود. اگر طرح ها طبق ضوابط شورا نباشد، ستاد اجرايي آن را پاكسازي خواهد كرد. در حال حاضر كارهايي كه در سطح شهر شكل گرفته هيچ كدام مربوط به سازمان زيباسازي نيست. طبق طرح ها و برنامه ها، در يك محدوده زماني شهرتهران با يك شكل و شمايل جديدي از نقاشي ديواري مواجه خواهد شد.
قسمت هاي اصلي پروژه
پروژه هاي ماندگار كه در واقع نقاشي هاي ديواري ماندگار هستند، با تكنيك و طرح هاي ويژه اي توسط استادها و هنرمندان شاخص صورت مي گيرد.
در اين پروژه از مواد عالي ويژه براي قدمت بالاي صد سال استفاده مي شود. اين طرح ها در نقاط مهم شهر مثل بوستان ها و پارك هاي خاص كه محل عبور و مرور مردم است توسط استادهاي تراز اول اجرا خواهد شد.
مرحله بعدي كار بهينه سازي نقاشي هاي شهدا است. اكثر ما به ياد داريم كه نقاشي ديواري روي شهر با تصاوير شهدا آغاز شد يا نوشته هايي كه در اوايل انقلاب روي ديوارها نقش بست. با اين طرح تصاوير شهدا در سطح شهر با شكل و شمايل جديد و با طرح هاي كاملا هنري اجرا خواهد شد كه با اساس زيبا شناسي و موضوعي همراه باشد. تعدادي از شهداي شاخص در هر منطقه تا دهه فجر تصاويرشان كار مي شود . حدود۳۰ هزار شهيد در استان تهران وجود دارد كه فقط 140 تصوير در سطح تهران كار شده. بقيه مفاهيم به اين صورت است كه به موضوعات كلي ايثار و شهادت پرداخته شود وتصاوير موجود فقط بهينه سازي شود. يعني موضوعات كلي به جاي تصاوير شهدا جايگزين شود كه مقدماتش در حال اجرا است. اولين كار در بزرگراه شهيد گمنام به نام عروج يا شهيد گمنام است.
ناهماهنگي تصويري
طبق طرح هاي جديد سازمان زيبا سازي ، روي ساختمان ها وفضاهايي كه در سطح شهر وجود دارد فقط با استفاده از تركيب هاي رنگي مي شود كار كرد. با اين كار احتمالا اغتشاشات و ناهماهنگي هاي بصري كمتر به چشم مي خورد. ديوارهاي بعضي از ساختمان ها كه عقب نشيني دارند محلي براي نصب تابلوهاي تبليغاتي شده كه بدون هيچ ضابطه  و قانوني فضاي شهر را به هم ريخته اند. اين تابلوها از سطح شهر جمع و طرح هاي جديد براي ايجاد شادابي اجرا مي شود. ساختمان هايي كه مدت ها نيمه كاره مانده اند يا قديمي و كثيف شده اند با تصاوير زيبا و جذاب پوشش داده خواهند شد.
در حال حاضر اكثر ساختمان ها از معماري ويژه اي برخوردار نيستند و با الگوهاي غلط طراحي شده اند، هنوز محور خاصي براي اين كار تعيين نشده و در مرحله مطالعاتي است اما پس از پايان رسيدن مقدمات تصميماتي براي بهبود اين مكان ها در نظر گرفته مي شود.
قسمت زيادي از كار و طرح هاي جديد نقاشي ديواري توسط دانشجويان نقاشي به اجرا درمي آيد. عده زيادي از آنها پروژه هايشان به صورت اجرايي در نمي آيد و خيلي از آنها كه ايده هاي مناسب و خلاقيت دارند نمي توانند طرح هايشان را عملي سازند.
در صورت مناسب بودن طرح هاي دانشجويان، با استادهايشان قرارداد مي بنديم تا پروژه دانشجويان را هدايت كنند.
استقبال مردم از نوآوري
طبق نظرسنجي كه توسط سازمان اداره آموزش و هماهنگي مناطق شهرداري صورت گرفته، عده زيادي از مردم با تعميرات فضاهاي بصري شهر موافق بوده اند و از آن استقبال كرده اند، اما ابتدا بايد چند كار در سطح شهر به اجرا درآيد تا بتوان نظر نهايي را اعمال كرد.
براي خيابان هايي كه محور اصلي تردد هستند، مثل خيابان وليعصر، از هنرمندان برجسته دعوت خواهيم كرد تا طرح ها و تصاوير را با دقت بيشتري انتخاب كنيم. اين پروژه دايمي و وظيفه هميشگي سازمان زيبا سازي شهر است و به زمان خاصي محدود نمي شود. اين سازمان موظف است از طريق اداره تخصصي نقاشي ديواري حجم و مبلمان شهري از متخصصان دعوت كند تا در امور هنري شهر مشاركت داشته باشند و نتايج دلپذير تري در رابطه با فضاهاي شهري براي شهروندان به وجود بياورند.
اساس كار سازمان زيبا سازي تخصصي و هنري است و كار بر اساس چهار محور صورت مي گيرد كه شامل ساختار زيبا شناسي، محتواي فرهنگي اثر، مكان اجرايي و هزينه هاي اجرايي اثر است.
تركيب بندي و تكنيك طرح موضوع و هماهنگي فرهنگي مورد بررسي قرار مي گيرد و پس از تاييد كار، به اجرا در خواهد آمد.
به هر حال عملكرد شوراي كار تخصصي و هنري سازمان زيبا سازي بر مبناي اصلاح كار است تا نفي يا رد طرح ها. همه عوامل اين شورا به دنبال اين هستند كه خلاقيت در بين هنرمندان به وجود بيايد و در نهايت شهري زيبا همراه با استانداردهاي جهاني داشته باشيم تا مردم در فضاي شاد و دلپذير زندگي كنند

جعبه
هيچ چيز به جزايران -آلمان
امروز شايد از نظر فرم و شكل شبيه به روزهاي ديگر باشد. اما حتما همه شما امروز را به نحوي ديگر شروع كرده ايد. هر كجا كه مي رويد صحبت از بازي امشب است. ميان دوستان، در محل كار، سر كلاس درس. خلاصه هر جايي كه پايتان را مي گذاريد يك روزنامه ورزشي روي ميز است باعكس بزرگي از تمرين تيم آلمان يا عكسي پرسنلي از اسطوره فوتبال آلمان فرانس بكن بائر.
۶ سال وتقريبا سه ماه از آخرين باري كه با آلمان ها بازي كرديم مي گذرد.
جام جهاني 98 فرانسه را عرض مي كنم. زياد وارد حاشيه نشويم. براي تماشاي مسابقه امروز بايد تا ساعت 30:19 صبر كنيد. بازي كه تمام مراحل تصويربرداري آن توسط شبكه ZDF آلمان انجام مي شود. اين بار تصويربرداري از آزادي به نحوي ديگر خواهد بود. راستي روز دوشنبه عادل فردوسي پور در برنامه اش گفت كه برنامه 90 اين هفته شنبه پخش مي شود و البته با حضور مربيان آلماني و شايد هم بكن بائر.
شايد امشب از تب سرد خبري نباشد ، شايد مسابقات ليگ انگليس و ايتاليا تعطيل باشد ولي يك بازي ديدني و حساس امشب برگزار مي شود كه به تمام آنها مي ارزد. در ستون جعبه امروز هيچ برنامه ديگري براي تماشا كردن را توصيه نمي كنيم. فقط پيشنهاد مي كنيم، ساعت۳۰:19، شبكه سوم را بگيريد و به تماشاي بازي تيم ملي ايران و آلمان بنشينيد.

ذهن زيبا
خداي من! اينجا ديگر چه جهنمي است! من تقريبا هيچ دشمني ندارم. اما دوستانم با من چنان رفتار مي كنند كه مجبورم شب تا صبح در اتاق خوابم قدم بزنم.
وارن هاردينگ
اگر مي خواهي راز تو را دشمن نداند، با دوست مگوي.
ضرب المثل كوبايي
با همه جوري رفتار كن كه انگار از ميهمان پذيرايي مي كني.
ضرب المثل چيني
خودتان راتغيير دهيد تا زندگيتان تغيير كند.
پرمود بترا

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |