سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۲ - Sep 21, 2004
واكنش شديدخاتمي
به قطعنامه شوراي حكام آژانس اتمي
براي اين كه پيشرفت نكنيم تحت فشار قدرت هاي بزرگ هستيم
بايد در برابر افزون خواهي ها بايستيم
001500.jpg
رئيس جمهوري گفت: برخورداري ايران از فناوري هسته اي حق مشروع مردم ايران است.
سيد محمد خاتمي روز يك شنبه در جمع نخبگان فرهنگي آذربايجان غربي گفت چرا مردم ايران حق نداشته باشند قدرتمند شوند؟ شما ملت ايران براي اينكه پيشرفت نكنيد مورد فشار قدرت هاي بزرگ هستيد.
وي ادامه داد: آنچه كه اين روزها درباره مسايل هسته اي مي گذرد نشانه اي از انحطاط اخلاقي در دنياست و حاكميت زور و تزوير در روابط بين الملل است.
رئيس جمهوري اضافه كرد: چرا مردم ايران حق نداشته باشند با استفاده از استعدادهاي فراوان فرزندان خويش، صاحب فن آوري هاي پيشرفته شوند؟ چرا مردم ايران حق نداشته باشند از اين فن آوري در جهت ساختن و آباد كردن مملكت استفاده كنند؟ براي اينكه جمهوري اسلامي نباشد.
وي گفت: ما كه عضو «ان. پي. تي» هستيم، ما كه همه تعهدات بين المللي را گردن نهاده ايم، گزارش ها هم كه به نفع ما است، ما كه در آيين و گرايش هايمان در استراتژي اساسي كشورمان، در سياست هاي كلي مان، نه تنها رفتن به سوي سلاح هاي اتمي جايي ندارد بلكه به شدت با آن مخالف هستيم.
رئيس جمهوري گفت: چرا در اين دنياي تهديدآميز، جمهوري اسلامي به جرم اينكه مستقل است و مي خواهد پيشرفت كند و الگوي مردم سالاري ديني خودش را پايدارتر كند مورد فشار قرار مي گيرد؟
خاتمي افزود: اينها دلشان براي حقوق بشر سوخته؟ دلشان براي بشر سوخته؟ كه نگران سلاح اتمي هستند.
وي اظهار داشت: اگر اينطور است چرا اسرائيل را كه عضو NPT نيست و به هيچيك از مقررات بين المللي پايبند نيست نه تنها مورد خطاب قرار نمي گيرد كه مورد حمايت نيز قرار مي گيرد.
خاتمي گفت: ما در چنين دنيايي قرار داريم و موظف هستيم از يك طرف با مردم سالاري ديني و با تأمين آزادي هاي سياسي و مشروع در جامعه و با حرمت نهادن بر حقوق انسان ها با رعايت موازين قانوني و با مستحكم كردن پايه هاي مردم سالاري بر قدرت خود بيفزاييم.
رئيس جمهوري اسلامي ايران افزود: از سوي ديگر در برابر افزون خواهي هايي كه در دنياست بايستيم و اين رسالت ماست و اين درسي است كه از قيام اباعبدالله الحسين(ع) مي گيريم.
رئيس جمهوري در ادامه سخنان خود در جمع منتخبين استان آذربايجان غربي گفت: نام امام حسين بن علي(ع) تداعي كننده بندگي خدا، عدالت، آزادي، آزادگي و ستم ستيزي است.
آقاي سيد محمد خاتمي افزود: ياد و خاطره آن بزرگوار و پيروي از مرام و بينش او امروز بيش از هر زمان ديگري مورد نياز است.رئيس جمهوري با بيان اينكه انقلاب ما تبلور خواست تاريخي ملت ما براي استقرار مردم سالاري، استقلال و پيشرفت بود گفت: براي حفظ اين موازين و جلوگيري از انحراف آنان به حسين بن علي(ع) نياز داريم.رئيس جمهوري گفت: ما مفتخريم كه در مقابل حركت تندرو و خشونت گرا به نام اسلام، اسلام مردم گرا را مطرح كرديم.وي تأكيد كرد: امروز بايد از اين اسلام پاسداري كنيم.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص آذربايجان غربي گفت: آذربايجان از جمله آذربايجان غربي پيشتاز آگاهي و آزادگي و جامعه مدني در دوران اخير تاريخ ماست.

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت حجت الاسلام ديباجي
درپي درگذشت عالم بزرگوار مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيد حسن ديباجي، مقام معظم رهبري پيام تسليتي صادر كردند. متن پيام تسليت به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت عالم بزرگوار و روحاني جليل القدر مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيدحسن ديباجي را به خانواده محترم و بيت شريف و آ قازادگان ايشان و نيز به همه علاقمندان و همكاران ايشان در فعاليتهاي وسيع اجتماعي كه از نزديك شاهد تلاش مخلصانه آن بزرگوار در صحنه هاي گوناگون انقلاب بوده اند تسليت مي گويم و از خداوند متعال مسالت مي كنم كه روح مطهر ايشان را با ارواح طيبه معصومين عليهم السلام محشور كند.
سيدعلي خامنه اي

آيت ا... مكارم شيرازي:
جريان انرژي اتمي ثابت كرد در دنيا هيچ منطقي وجود ندارد
مهر: آيت ا... العظمي مكارم شيرازي از عملكرد آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره پرونده ايران به شدت انتقاد كرد.
آيت ا... العظمي مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد قم در جمع مدال  آوران المپيك آتن تأكيد كرد: نحوه تصميم گيري آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره پرونده اتمي ايران ثابت كرد كه در دنيا هيچ منطقي وجود ندارد و تنها زور حكمفرماست.
وي افزود: درحالي كه اسراييل در زرادخانه هاي خود انواع بمب هاي اتمي را مي سازد، آنها حتي حق استفاده صلح آميز از انرژي اتمي را از ايران سلب مي كنند.
اين مرجع تقليد بر تقويت قواي روحي و جسمي تاكيد كرد و گفت: بايد در دنياي امروز كه زور بر آن حاكم است، از تمام جهات خود را تقويت كنيم تا از دنيا عقب نمانيم.

هاشمي رفسنجاني: در بخش فرهنگ،
تعادل اسلامي رعايت نشد
001506.jpg
ايرنا: آيت ا... مشكيني رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبري در محل مجمع تشخيص مصلحت نظام با آيت ا... هاشمي رفسنجاني ديدار و گفت وگو كردند.
در اين ديدارآيت ا... مشكيني با تشكر از دعوت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با توجه به شرايط حساس و خطير منطقه، اهتمام جدي مسئولان براي شناخت و رفع توطئه هاي دشمنان و رفع مشكلات كشور را خاطرنشان ساخت.
آيت ا...  هاشمي رفسنجاني نيز در اين ديدار با ارائه تحليلي از شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي گفت: براي رسيدن به شرايط مطلوب اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بايد با بررسي دقيق و كارشناسانه، راهكارهاي اساسي ارائه گردد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اجبار و احاله مشكلات به اين و آن، راه حل معقول و منطقي نيست.
ايشان اظهار اميدواري كرد در تدوين چشم انداز و سياستهاي كلي نظام و الزامات اجراي آن در مجمع تشخيص مصلحت، افق روشني از مسير پيشرفت و ترقي جامعه ترسيم شود.
ايشان در پاسخ به سؤالي در مورد وضعيت نرخ بهره، جرايم و مشكلات بانكي گفت: بعد از انقلاب با استفاده از نظرات بابركت حضرت امام خميني (ره)، قانون بانكها مدون شد و براساس آن بايد عمل شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: در صورتي كه با مشكلات و نارساييها مواجه باشيم بايد راهكار قانوني آن را بررسي و با وضع قانون و يا اصلاح از بروز مشكلات جلوگيري كرد اما نبايد از هيچ نهاد و دستگاهي انتظار داشته باشيم كه خارج از قانون عمل نمايد.
آيت ا...  هاشمي رفسنجاني همچنين به بررسي مسايل فرهنگي جامعه پرداخت و اظهار داشت: اسلام دين جامع و مانعي است و از اين جهت بايد در اجراي دستورات و احكام آن نيز جامع نگري لحاظ شود.
وي افزود: متاسفانه دربخش فرهنگي تعادل اسلامي رعايت نشده و افراط و تفريط صورت گرفته است.
در ابتداي اين ديدار، حجج اسلام فلاحيان، انصاري، اراكي، صابري، وافي، دري نجف آبادي و موحد كرماني هر يك بطور جداگانه گزارشي از وضعيت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه ارائه كردند.

لاريجاني:
نبايد فرهنگ را زير سايه قوانين قضايي ترويج كرد
در جلسه روز گذشته مجلس خبرگان رهبري، دكتر علي لاريجاني به عنوان شخصيت مدعو گزارشي از وضعيت فرهنگي كشور ارائه كرد.
نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين مطلب كه آمار موجود نشان دهنده فطرت دين جوي مردم، به ويژه قشر جوان و تحصيل كرده است، به تلاش دشمنان انقلاب اسلامي براي جذب جوانان و خلأهاي موجود اشاره كرد و گفت: بايد براي ميانگين ۵/۵ ساعت اوقات فراغت جوانان در شبانه روز برنامه هاي منظم و با كيفيت تري ساخته شود. وي گفت: بايد بپذيريم كه با غرب و آمريكا جنگ فرهنگي داريم و فرهنگ يك مسئله ملي است.
بايد همه با وحدت رويه براي راهبري فرهنگي جامعه تلاش كنيم.
دكتر لاريجاني گفت: هر چند انقلاب اسلامي با مبناي فرهنگ ديني شكل گرفت اما مسايل فرهنگي انقلاب از نقطه صفر شروع نشده است، بلكه مفاهيمي از گذشته ها مخصوصا رژيم سابق بر فرهنگ ملي و مذهبي ما سايه انداخته بود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: نزديكي اقتصادي كشورها در جهاني شدن طبيعي است ولي غربيها در انديشه جهاني سازي هستند و طرح خاورميانه بزرگ در راستاي اين انديشه شوم است.
وي ترويج سكولاريزم را يك طرح جامع بين المللي براي مقابله با اسلام در كشورهاي اسلامي دانست كه با توجه به فشارهاي بيش از حد روي ايران، بايد به عنوان يك مسئله ملي مورد توجه همه مسئولان باشد.
دكتر لاريجاني در ادامه سخنان خود با تحسين از بستر ديني و معنوي موجود در جامعه گفت: توجه به قرآن، ارزشها، مفاهيم ديني و ارزشي در سالهاي پس از پيروزي انقلاب رشدي روزافزون دارد؛ به طوري كه به عنوان نمونه يك ميليون و۲۰۰ هزار نفر در يك مسابقه راديويي قرآني به نام آيه  هاي زندگي شركت كردند.
وي گفت: بايد از سياسي كردن پديده هاي فرهنگي پرهيز كرد و نبايد فرهنگ را زير سايه قوانين قضايي ترويج و تبليغ كرد.

ولايتي:
ما در فناوري هسته اي از مواضع خود
عقب نشيني نمي كنيم
001503.jpg
عصر ديروز در آيين پاسداشت زنان نمونه و ايثارگر كشور در مركز همايش هاي بين المللي صداوسيما دكتر علي اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با ارايه تحليلي از تصميم اخير اروپا و آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران انتقاد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري دكتر ولايتي طي سخناني از ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي ياد كرد و گفت: حضور هسته اي به عنوان يكي از مسايل اساسي و درجه اول نظام است و ايران نمي تواند به صرف آنكه بيگانگان موفقيت ايران را در اين عرصه برنمي تابند از مواضع اصولي خود كوتاه بيايد.
مشاور مقام رهبري با اشاره به اينكه تصميم تازه اروپا و آمريكا براي آن است كه مقاومت ايران را به عنوان يك كشور مستقل درهم شكنند گفت: ساده انديشانه است كه فكر كنيم اروپا و يا آمريكا از منافع خود دست كشيده و دل در گرو منافع ايران داشته و به تعهدات خود پايبند هستند.
وي همچنين افزود: هرگاه منافع كشورهاي توسعه طلب و صنعتي در دنيا ايجاب كند با يكديگر كنار مي آيند و منافع كشورهاي جهان سوم و كشورهاي مسلمان را تحت پوشش اهداف خودخواهانه و زياده خواهانه خود قرباني خواهند كرد.دكتر ولايتي با ذكر اينكه آگاهان به تاريخ ديپلماسي جهان به وعده هاي قدرت هاي جهاني دل نمي بندند گفت: آن ها در عرصه هاي غيررسمي و در گفت وگوهاي خودماني قول و قرار مي گذارند و وعده و وعيد مي دهند اما در مذاكرات و به هنگام راي ميدان را خالي كرده و خلف وعده مي كنند.
مشاور مقام رهبري همچنين گفت: آنچه اروپايي ها كردند از ماهيت آنچه آمريكايي ها مي خواستند جدا نبود و نشان داد در سياست، قدرت ها، به چيزي جز منافع خود فكر نمي كنند.
دكتر ولايتي تقويت بنيه علمي و تكنولوژيك را يكي از راه هاي تثبيت اقتدار ايران اسلامي اعلام كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران در تئوري و عمل تلاش دارد به پيشرفت و توسعه در امور مادي و معنوي بينديشد و در اين راه به تقويت بنيه علمي و تكنولوژيك در همه حوزه ها همت خواهد كرد.مشاور مقام رهبري بار ديگر با تكيه بر اينكه ايران قدرت منطقه است و ظرفيت فرامنطقه اي را در خود دارد گفت: تاريخ، استعداد و توانمندي هاي ايران اسلامي نشانگر محوريت ايران در بيداري اسلامي و حركت امت هاي اسلامي است و اين توانمندي و اقتدار هر روز بيش از گذشته قدرت هاي جهاني را نگران كرده و اقدام تازه آن ها درباره برنامه هسته اي ايران از اين جمله است.
دكتر ولايتي در پايان گفت: فكر انقلابي، اعتقاد اسلامي و جوهر بيداري اسلامي اگر در ايران نهادينه شود هركس و هر قدرتي هر اقدامي انجام دهد سرانجامش شكست در مقابل اراده و اعتقادات مردم خواهد بود و بنده بر اين باورم به رغم بسياري از مشكلات رودرروي ملت ايران و جهان اسلام، كشور ما آينده اي رو به پيشرفت دارد و گام هاي بعدي را براي موفقيت با صلابت بيشتري برخواهيم داشت.

امروز نيروهاي مسلح اقتدار خود را به نمايش مي  گذارند
فارس: صبح امروز و در اولين روز از هفته دفاع مقدس، اقتدار نيروهاي مسلح كشور با رژه يگانهاي نمونه در حضور رئيس جمهوري به نمايش درمي آيد.
در اين مراسم كه امروز در ضلع شمالي مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود، يگان هاي نمونه ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، نيروي مقاومت بسيج و نيروي انتظامي رژه مي روند و ادوات زرهي، توپخانه  اي و موشكي ساخت داخل كشور از جمله آخرين دستاوردهاي جهاد خودكفايي نيروهاي مسلح به نمايش درمي آيد.
در اين مراسم سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران نيز سخنراني مي كند.
در مراسم گراميداشت آغاز هفته دفاع مقدس جمعي از مسئولان لشكري و كشوري و وابستگان نظامي سفارتخانه هاي خارجي مقيم تهران نيز حضور دارند.

ساعت رسمي كشور يك ساعت عقب كشيده شد
ساعت رسمي كشور از ساعت ۲۴ ديشب (دوشنبه سي ام شهريورماه) يك ساعت به عقب كشيده شد.
به گزارش دفتر رياست جمهوري، به موجب مصوبه مورخ ۲۳ مردادماه سال ۱۳۷۰ هيات وزيران، ساعت رسمي كشور هر سال در ساعت ۲۴ اول فروردين ماه يك ساعت جلو كشيده مي شود و در ساعت ۲۴ سي ام شهريورماه به حالت سابق برگردانده مي شود.

اخبار مجلس
نمايندگان رهبر معظم انقلاب به ديدار جانبازان رفتند
همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام و روز جانباز، روز دوشنبه سه هيات از جانب مقام معظم رهبري و به سرپرستي حجج اسلام والمسلمين غيوري، تقوي و ابراهيمي با حضور در منزل تعدادي از جانبازان در نقاط مختلف شهر تهران ضمن گفت وگو با اين جانبازان و كسب اطلاع از نحوه زندگي، كار و مشكلات آنان از ايثارگري و فداكاري جانبازان سرافراز انقلاب اسلامي قدرداني و تشكر كردند.
خاتمي، روز ملي عربستان سعودي را تبريك گفت
ايرنا: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران در پيام هاي جداگانه اي فرارسيدن روز ملي عربستان سعودي را، به دولت و ملت مسلمان اين كشور تبريك گفت.
آقاي خاتمي اين پيام هارا عصر روز دوشنبه براي ملك فهد بن عبدالعزيز آل سعود پادشاه و امير عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود وليعهد عربستان سعودي ارسال كرد.
رئيس جمهوري، در اين پيام ها ابراز اميدواري كرد كه در سايه حسن تدبير و تلاش هاي مشترك مسئولان دو كشور، همچنان شاهد ارتقاي بيش از پيش روابط حسنه موجود ميان دو طرف در جهت منافع متقابل و تقويت پايه هاي صلح و امنيت باشيم.
سال تحصيلي بم با حضور حداد عادل شروع مي شود
رئيس مجلس شوراي اسلامي در دومين سفر رسمي خود، روز چهارشنبه اول مهرماه براي آغاز سال تحصيلي به شهرستان بم مي رود. غلامعلي حدادعادل در اين سفر با به صدا درآوردن زنگ يكي از مدارس شهرستان بم، اولين سال تحصيلي پس از زلزله را در اين شهر آغاز مي كند. وي در سفرقبلي خود به بم با اشاره به گلايه هاي مردم در مورد هزينه هاي ثبت نام و تحصيل در مدارس از تقبل هزينه هاي ثبت نام و تحصيل دانش آموزان بمي توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
وزير اطلاعات: قطعنامه شوراي حكام خلاف وظايف آژانس است
ايرنا: علي يونسي وزير اطلاعات قطعنامه اخير شوراي حكام را «غيرقانوني» و «خلاف وظايف آژانس بين المللي انرژي اتمي» دانست.
يونسي كه ديروز براي پاسخ به سئوال دو تن از نمايندگان در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس حضور يافته بود، در جمع خبرنگاران افزود: آژانس وظيفه دارد از حقوق كشورهاي عضو دفاع كند، اما درخصوص حق ايران كوتاهي كرده است.وزير اطلاعات اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران نيز رسما اعلام كرده است به مفاد قطعنامه اخير شوراي حكام اهميت نمي دهد.
يونسي تاكيد كرد: ما تعليق غني سازي اورانيوم را داوطلبانه آغاز كرديم، اگر مصلحت بدانيم غني سازي را ادامه مي دهيم.
اطلاعيه ستاد كل نيروهاي مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس
ايرنا: ستاد كل نيروهاي مسلح با انتشار اطلاعيه اي بيست و چهارمين سالگرد «هفته دفاع مقدس» را گرامي داشت.در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: هفته دفاع مقدس تداعي كننده سالهاي مظلوميت و مقاومت دليرانه مردم مسلمان ايران در برابر جبهه استكبار جهاني و عزم و اراده ملتي است كه در پرتو راهبرهاي قائدي الهي، قله هاي بلند حماسه و شرف را در راه دفاع از اسلام، انقلاب و ميهن اسلامي خويش فتح كردند.اين اطلاعيه افزوده است: امروز نظام مقدس جمهوري اسلامي به بركت خون هاي پاكي كه در راه صيانت از انقلاب اسلامي ريخته شده با عزت و اقتدار در مواجهه با دشمنان كه هر از گاهي با بهانه هاي واهي بر تهديدات خود مي افزايند، ايستاده است و با تكيه بر تجارب و دستاوردهاي اندوخته از دفاع مقدس، راه سازندگي و توسعه را استوار مي پيمايد.
البرادعي: درخواست تعليق غني سازي با قوانين موجود مطابقت ندارد
مهر: محمد البرادعي دبير كل آژانس انرژي اتمي پس از تصويب قطعنامه شوراي حكام درباره ايران در جمع خبرنگاران گفت: ايران بايد به اعتمادسازي مجدداً اقدام و تمام فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را متوقف كند. وي با اذعان به اينكه اين خواست آژانس با قوانين موجود مطابقت ندارد مدعي شد: ايران پس از مخفي كردن فعاليتهاي هسته اي اش براي مدت دو دهه بايد به شفاف سازي بپردازد.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين اعلام كرد كه قطعنامه براي ۲۵ نوامبر ضرب الاجل تعيين كرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
شهري
داخلي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  داخلي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |