چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۶
فروشگاه
قيمت گوشي موبايل

قيمت/تومان 
محصول 
نوكيا
۶۴۰۰۰
۰۱۳۳
۷۶۰۰۰
۰۰۱۱
۷۶۰۰۰
۰۰۱۲
۲۰۵۰۰۰
۰۵۶۳
۲۲۰۰۰۰
۰۶۶۳
۳۱۰۰۰۰
۰۰۶۶
۱۶۰۰۰۰
۰۱۶۶
۱۹۰۰۰۰
۶۶۱I0
۱۴۶۰۰۰
۰۰۱۶
۱۹۲۰۰۰
۸۰۱۶
۱۱۰۰۰۰
۰۰۱۳
۱۷۰۰۰۰
۷۲۵I0
۲۸۵۰۰۰
۰۵۶۷
۷۷۰۰۰
۳۵۱I0I
۱۱۰۰۰۰
۰۱۳۸
۲۳۴۰۰۰
۰۶۶۳
سامسونگ 
۱۰۸۰۰۰
۱۰C0
۱۱۲۰۰۰
۱۰X0
۱۸۸۰۰۰
۴۰T0
۲۸۲۰۰۰
۷۰E0
۲۴۸۰۰۰
۶۰E0
۳۵۰۰۰۰
۴۱D0
۱۲۰۰۰۰
۸۰A0
۹۶۰۰۰
۰۲۶
۲۱۱۰۰۰
۳۰S0
۷۰۰۰۰
۲۲R0
۱۷۳۰۰۰
۶۰X0
۲۳۵۰۰۰
۲۰V0
۱۶۵۰۰۰
۴۳X0
۲۷۹۰۰۰
۷۰A0
زيمنس
۱۳۰۰۰۰
۵S5

قيمت/تومان 
محصول 
۱۷۵۰۰۰
۴LS5
۸۷۰۰۰
۵M5
۱۲۲۰۰۰
۶CM0
۶۲۰۰۰
۵A5
۳۷۰۰۰۰
XS1
۵۰۰۰۰
۶C2
۱۲۹۰۰۰
۶CM0
۶۲۰۰۰
۵A2
۶۰۰۰۰
۵A0
۱۸۵۰۰۰
۵LS5
۲۵۰۰۰
۵TS5
سوني-اريكسون 
۶۱۵۰۰۰
۹۱P0I
۱۹۵۰۰۰
۶۰Z0
۱۱۹۰۰۰
۲۰Z0
۱۱۸۰۰۰
۶۱T0
۴۳۰۰۰۰
۸۰P0
۵۹۵۰۰۰
۹۰P0
۱۸۵۰۰۰
۶۳T0
ال جي 
۱۷۶۰۰۰
۲۰G0
۲۰۴۰۰۰
۳۰G0
۳۰۹۰۰۰
۵۰G0
۱۴۲۰۰۰
۷۰G0
۲۷۵۰۰۰
۹۰G0
پن تك 
۱۳۵۰۰۰
۰۰۳۵
۱۸۰۰۰۰
۰۰۵۵
۸۸۰۰۰
۰۰۰۳
۱۷۹۰۰۰
۰۰۴۵
۲۸۰۰۰۰
۰۰۱۷
۲۰۴۰۰۰
۰۲۰۷

بازار۲
گراني، مهمترين مشكل اقتصادي 
016059.jpg
اگر همين الان يك گزارشگر در خيابان شما را گير بياورد و از شما بپرسد مهمترين مشكل اقتصادي شما چيست، چه جوابي مي دهيد؟ مطمئنا گراني اولين كلماتي است كه از دهان شما خارج مي شود. حالا بشنويد از يك نظرسنجي.واحد مركزي خبر نظرسنجي را از مردم تهران سرپرست خانوار يا والدين انجام داده كه نتايجش دور از ذهن نبود. طبق اين نظرسنجي 
۸‎/۷۴ درصد از شهروندان تهراني معتقدند گراني مهمترين مشكل اقتصادي آنها و عموم افراد جامعه است. فكر مي كنيد در رتبه هاي بعد چه چيزهايي قرار گرفته اند؟ مسكن با 4/28 درصد در رتبه دوم و بيكاري با 2/25 درصد در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند، 9/1 درصد از پاسخگويان درآمد كم را يكي از مهمترين مشكلات اقتصادي خود اعلام كردند و 9/1 درصد از پاسخگويان هم مشكل اقتصادي نداشتند. 3/3 درصد از پاسخگويان هم هر سه مورد گراني، بيكاري و مسكن را مهمترين مشكل اقتصادي خود اعلام كردند. بنابراين گزارش 5/62 درصد پاسخگويان گراني، 9/18 درصد بيكاري و 3/12 درصد مسكن را به عنوان مهمترين مشكلات اقتصادي عموم مردم دانسته اند.
در اين نظرسنجي 800 نفر از سرپرستان خانواده ها يا والدين شركت كرده بودند. يك نگاه به همين نظرسنجي كافي است تا همه چيز دستتان بيايد. از اول هم گفتيم نيازي به نظرسنجي و اين حرف ها هم ندارد، به دور و بر خود نگاه كنيد متوجه مي شويد كه اكثر خانواده هاي ايراني دارند با گراني دست و پنجه نرم مي كنند و احتمالا شما هم. البته شايد شما كه داريد اين مطلب را مي خوانيد جزو آن 9/1 درصد جامعه باشيد كه هيچ مشكل اقتصادي ندارند. آرزو مي كنيم اين درصد آخري روزي به 100 درصد تبديل شود.

بازار 1
مرغ باز هم گران شد
016056.jpg
اين قيمت مرغ حسابي با اعصاب و روان ما بازي مي كند! روز شنبه خبر افزايش 40 توماني قيمت مرغ را شنيديم و اينكه مرغ از 1400 به 1440 افزايش پيدا كرده و امروز هم خبر گران شدن مرغ در ميادين ميوه و تره بار. به گفته قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار، قيمت هر كيلو مرغ از 1250 تومان در هفته گذشته به 1350 تومان رسيده، يعني 100 تومان افزايش. وي دليل اين افزايش قيمت را افزايش نرخ تمام شده خوراك مرغ و هزينه حمل ونقل ذكر كرد و گفت اين افزايش قيمت مقطعي است و ممكن است در روزهاي آينده با تغيير فصل، كاهش يابد. قيمت كنوني هر يك كيلو تخم مرغ هم درميادين ميوه و تره بار 720 تومان است.
اين روزها با توجه به ماه هاي رجب و شعبان و رمضان، مصرف مرغ هم بالا رفته و همين قضيه ممكن است باعث گران تر شدن قيمت مرغ شود. ولي به گفته اين مسوول شهرداري تهران به منظور جلوگيري از افزايش قيمت ها، عرضه اين نوع مواد غذايي را در ميادين افزايش داده است: روزانه 100 تن گوشت مرغ در ميادين تهران عرضه مي شود و شهرداري به مناسبت جشن هاي مذهبي با افزايش 20 درصدي توزيع مرغ و 15 درصدي توزيع گوشت، از افزايش قيمت درميادين جلوگيري مي كند. به گفته وي هم اكنون مرغ به ميزان تقاضاي شهروندان در ميادين وجود دارد.
بايد منتظر ماند و ديد در روزهاي آينده اين مرغ قرار است چه بازي هايي براي ما در بياورد. چون هرچه به ماه رمضان نزديك شويم و تقاضاي مردم بيشتر شود، شيطنت هاي قيمت مرغ و گوشت هم بيشتر مي شود.

بازار كار
بيمه شدگان مظلوم 
016053.jpg
شايد شما هم ازكساني باشيد كه از حق بيمه خود ناراضي باشيد. منظورمان حق بيمه اي است كه كارفرماي محترم مي دهد. چرا كه خيلي كمتر از آن چيزي كه هست حقوق شما را رد مي كند تا حق بيمه كمتري بپردازد. اين قضيه فقط مخصوص شما نيست، اتفاقي است كه اغلب براي بيمه شدگان مي افتد. طبق گفته هاي معاون امور فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي، دستمزد بيش از 60 درصد جمعيت پرداخت كننده حق بيمه ازسوي كارفرمايان نزديك به حداقل اظهار مي شود و اين باعث شده بيشترين نارضايتي بازنشستگان مربوط به كمي مستمري ها باشد. بالاتر بودن ميانگين دستمزد ماهانه مشمولان تامين اجتماعي در كشور از ميزان اظهار آن، نشان مي دهد كه درصد زيادي از دستمزدها غيرواقعي به سازمان تامين اجتماعي اعلام مي شود.
همه اينها در حالي است كه اعلام دستمزد واقعي نقش موثري در برقراري حمايت هاي قانوني سازمان تامين اجتماعي دارد: اطلاع رساني به بيمه شدگان درباره نتايج مثبت اظهار دستمزد واقعي به سازمان و كسر حق بيمه بر مبناي آن در ميزان رضايتمندي آنها بسيار اهميت دارد. همكاري بيمه شدگان با سازمان تامين اجتماعي از طريق نظارت بر اعلام واقعي دستمزد آنان ازسوي كارفرمايان در احقاق حقوق آنان بسيار ضروري است: سازمان تامين اجتماعي با نزديك به 500 شعبه و نمايندگي بايد از 850 هزار كارگاه تحت پوشش، وصول درآمد كند. به همين دليل دقت بيمه شدگان به اظهار دستمزد واقعي از سوي كارفرمايان، در برخورداري آنها از حمايت هاي بيمه اي اهميت بسياري دارد.
اگر شما هم از كساني هستيد كه كارفرما دارد حقتان را مي خورد، سعي كنيد زودتر كاري براي خود و آينده تان بكنيد.

۱۰۹ ميليون خانوار آمريكايي 220 ميليون ماشين دارند و جمعيت 70 ميليوني كشور ما فقط 5/4 ميليون 
هر خانواده اي بايد ماشين داشته باشد
بهروز عيدي
016065.jpg
مصرف روزانه بنزين براي 45 ميليون خودرو در آلمان 72ميليون ليتر، براي 220 ميليون خودرو در آمريكا 130 ميليون ليتر وبراي 964 هزار خودرو در كويت 6 ميليون ليتر است، ولي براي 5/4 ميليون خودروي ايراني 63 ميليون ليتر!
اولين چيزي كه با نگاه به خيابان هاي شلوغ و پرترافيك تهران به ذهن آدم مي رسد اين است: چرا اينقدر در تهران ماشين زياد است. مثلا وقتي يكي دو ساعت است در بزرگراه همت گير كرده ايم و به خودمان يا ديگران لعنت مي فرستيم كه چرا ماشين خريده اند يا مثلا وقتي كه۳۰ -20دقيقه در ايستگاه هاي اتوبوس منتظر ايستاده ايم و حسابي هم كلافه شده ايم و به ترافيك روبه رويمان نگاه مي كنيم و براي صاحبان اين ماشين ها غرغر مي كنيم كه چرا با خريدن اين همه ماشين، خيابان ها را اينجور شلوغ كرده اند كه همين يكي دو تا اتوبوس هم سر موقع نمي رسند، در همه اين لحظه ها، اين جمله به ذهنمان مي رسد: چرا اينقدر در تهران ماشين زياد است، ولي اگربهتان بگوييم در تهران ماشين كم هم هست باور نمي كنيد. البته با اين وضع در هم و برهم براي همين تعداد ماشين هم درتهران جا نيست. ولي حرف ما چيز ديگري است.
هر خانواده اي بايد ماشين داشته باشد
جمعيت 70 ميليون نفري كشور ما فقط حدود 5/4 ميليون خودرو دارد، يعني تقريبا به ازاي هر 15 نفر يك دستگاه و براي تهران ما نيز سرانه خودرو به ازاي هر هزار نفر 200 دستگاه است.
از طرفي مصرف زياد بنزين خودروها در ايران پازلي شده كه قطعه هاي گمشده زيادي پيدا كرده است و در دوره هاي مختلف، مسوولان هر كدام براي پيدا كردن قسمتي از آن تلاش هاي نافرجامي را انجام داده اند و بعضي از آنها هم زياد بودن تعداد خودروها را علم كرده اند. همه اين حرف ها در حالي است كه سرانه خودرو در ايران هنوز فاصله زيادي تا استانداردهاي جهاني دارد و تعداد خودروها نه تنها زياد نيست، بلكه از نظر استانداردهاي رفاه اجتماعي در كشور، كم هم هست. نبود مديريت صحيح بر مسايل حمل ونقل شهري باعث شده كه اين واقعيت وارونه جلوه كند و بسياري تصور مي كنند كه تعداد زياد خودروها مشكل آفرين شده است. در حاليكه از نبود فرهنگ درست حمل و نقل عمومي، افزايش هر روزه تردد خودروهاي تك سرنشين و رعايت نكردن استانداردهاي مصرف سوخت خودرو از جانب شركت هاي سازنده، غافل مي شوند.
همانطور كه گفتيم سرانه خودرو در ايران فاصله زيادي با كشورهاي ديگر دارد، مثلا در كشور آمريكا حدود 109ميليون خانوار زندگي مي كنند كه طبق آمارهاي ارايه شده هر خانوار داراي 2 خودرو است. به عبارت ديگر حدود 220 ميليون خودرو در خيابان ها وجاده هاي اين كشور تردد مي كنند. پس مي توان نتيجه گرفت نسبت خودروها به جمعيت 230 ميليوني اين كشور تقريبا يك به يك است.
اين ميزان براي كشور آلمان نيز تقريبا 2 به 1 است يعني براي جمعيت 83 ميليون نفري آلمان، 45 ميليون خودرو وجود دارد.اين نسبت ها براي كانادا هم تقريبا شبيه كشور آلمان است، يعني در مقابل 3/31 ميليون نفر جمعيت اين كشور بيش از 17ميليون خودرو در جاده ها و خيابان هاي اين كشور تردد مي كنند.
مقايسه هاي بالا، مسووليت را متوجه سياستگذاران شهري مي كند و آنها را متوجه اين نكته مي سازد كه خودرو لازمه زندگي شهروند امروزي و تقريبا در زمره كالاهاي اساسي خانواده ها قرار گرفته و آنچه مهم است برنامه ريزي و نگرشي درست به حمل و نقل و ساماندهي توسعه شهري است، نه زياد بودن خودروها.
توجه به حمل ونقل عمومي 
ارتباط اين سر فصل با صفحه دخل و خرج شايد اين باشد كه قشر آسيب پذير جامعه با ساماندهي حمل و نقل عمومي بتوانند به جاي كرايه هاي 100، 150، 200 و بالاتر از اتوبوس، مترو و... استفاده كنند، اما چگونه؟
با يك بررسي كوتاه، درمورد تاثير كاهش و بهينه سازي مصرف بنزين در اقتصاد كشور متوجه مي شويم كه در صورت هدايت سرمايه هاي به دست آمده از اين راه به صنعت حمل و نقل عمومي، وضعيت خيلي بهتر مي شود.
همانطور كه گفته شد در ايران تقريبا 5/4 ميليون خودرو تردد مي كند. طبق آمارها مصرف بنزين اين تعداد خودرو به طور متوسط 63 ميليون ليتر در روز است. حالا به آمار بقيه كشورها توجه كنيد و سعي كنيد زياد تعجب نكنيد.
مصرف روزانه بنزين سال گذشته براي 45 ميليون خودرو در آلمان 72 ميليون ليتر، براي 17 ميليون خودرو در كانادا 13 ميليون ليتر، براي 220 ميليون خودرو در آمريكا 130 ميليون ليتر و براي 964 هزار خودرو در كويت تقريبا 6 ميليون ليتر بوده است. حالا فكر مي كنيد علت اين تفاوت مصرف درچيست؟
بسياري از كارشناسان وجود خودروهاي فرسوده وجمع آوري نشدن اين خودروها را از دلايل مصرف زياد بنزين در ايران مي دانند. در حاليكه عمر خودروي فرسوده طبق استانداردهاي جهاني 15 سال است، در ايران حدود 2 ميليون و 69 هزار خودروي بالاي 20سال وجود دارد و طبق استانداردهاي جهاني نگهداري اين خودروها از نظر مصرف سوخت، آلودگي محيط زيست و ايمني، روزانه بيش از يك و نيم ميليون دلار به اقتصاد ايران ضربه مي زند، يعني ساليانه حدود 550 ميليون دلار.
حال تصور كنيد با ذخيره سازي اين ميليون دلارها در طول سال چه تحولي مي توان در صنعت حمل و نقل عمومي ايجاد كرد و همگان مي توانند به جاي پرداخت كرايه هاي 100، 150، 200 و بالاتر، از اتوبوس هاي سريع و كولردار در خيابان هاي خلوت استفاده كنند!

نظارت
بازرسان جديد به بازار مي آيند
016050.jpg
براي كنترل بهتر و مستمر بازار، بخش بازرسان اصناف در آينده نزديك در مجمع امور صنفي توزيعي و خدماتي تهران فعال مي شود. قاسم نوده فراهاني، رئيس مجمع امور توزيعي و خدماتي تهران در گفت وگو با ايسنا گفت: اين بخش به طور مستقل و بدون تداخل كاري با كميسيون بازرسي مجمع و اتحاديه ها طي هفته هاي آينده كار خود را شروع مي كند. او كنترل نصب برچسب  قيمت ها، صدور فاكتور و پروانه كسب صاحبان مشاغل را از جمله وظايف بازرسان اصناف عنوان و گزارش تخلفات ديگر از جمله گران فروشي به مجمع را از وظايف مهم اين بازرسان عنوان كرد. رئيس مجمع امور توزيعي و خدماتي تهران ايجاد بخش بازرسان اصناف در مجمع را در مراحل كارشناسي و برنامه ريزي دانست كه در مرحله اول در دو سه گروه كاري آغاز به كارخواهد كرد كه علت تشكيل اين بخش هم كمك به اتحاديه ها دركنترل دقيق تر واحدهاي صنفي در سطح شهر تهران عنوان شده است. اگر دولت مسووليت ها را به اصناف واگذار و از آنان مسووليت خواهي كند، بهتر از اين است كه به بخش ديگر واگذار كند. اگر در هر مقطعي مسووليت ها به كننده كار واگذار و از او مسووليت خواهي شود، مشكلات به راحتي قابل حل است. با رايزني هايي كه با فرمانده نيروي انتظامي تهران انجام شد درخواست نيروي پليس براي بازرسي و كنترل بهتر از صاحبان مشاغل شد كه اميدواريم به اين درخواست جواب مثبت داده شود. وي ارجاع پرونده هاي تخلفات به دادگاه هاي بدوي اتحاديه ها را منوط به سپري شدن زمان دانست و تاكيد كرد: به تمامي اتحاديه ها رسما ابلاغ شده كه واحدهاي بازرسي يا كميسيون هاي بازرسي خود را بيش ازگذشته فعال كنند. البته تا نهادينه شدن اين مساله در اتحاديه ها اين دادگاه ها به پرونده هاي معوقه رسيدگي مي كنند. پرونده هاي باقي مانده از ارديبهشت ماه را تنها دادگاه هاي بدوي رسيدگي مي كنندو پرونده هاي قبلي را بايد سازمان تعزيرات حكومتي رسيدگي كند. ضمن اينكه سازمان تعزيرات حكومتي مسوول رسيدگي به تخلفات آن دسته از توليدكنندگاني است كه زير نظر اصناف كنترل نمي شوند.109 ميليون خانوار آمريكايي 220 ميليون ماشين دارند و جمعيت 70 ميليوني كشور ما فقط 5/4 ميليون 
هر خانواده اي بايد ماشين داشته باشد

بهروز عيدي
مصرف روزانه بنزين براي 45 ميليون خودرو در آلمان 72ميليون ليتر، براي 220 ميليون خودرو در آمريكا 130 ميليون ليتر وبراي 964 هزار خودرو در كويت 6 ميليون ليتر است، ولي براي 5/4 ميليون خودروي ايراني 63 ميليون ليتر!

ولين چيزي كه با نگاه به خيابان هاي شلوغ و پرترافيك تهران به ذهن آدم مي رسد اين است: چرا اينقدر در تهران ماشين زياد است. مثلا وقتي يكي دو ساعت است در بزرگراه همت گير كرده ايم و به خودمان يا ديگران لعنت مي فرستيم كه چرا ماشين خريده اند يا مثلا وقتي كه۳۰ -20دقيقه در ايستگاه هاي اتوبوس منتظر ايستاده ايم و حسابي هم كلافه شده ايم و به ترافيك روبه رويمان نگاه مي كنيم و براي صاحبان اين ماشين ها غرغر مي كنيم كه چرا با خريدن اين همه ماشين، خيابان ها را اينجور شلوغ كرده اند كه همين يكي دو تا اتوبوس هم سر موقع نمي رسند، در همه اين لحظه ها، اين جمله به ذهنمان مي رسد: چرا اينقدر در تهران ماشين زياد است، ولي اگربهتان بگوييم در تهران ماشين كم هم هست باور نمي كنيد. البته با اين وضع در هم و برهم براي همين تعداد ماشين هم درتهران جا نيست. ولي حرف ما چيز ديگري است.
هر خانواده اي بايد ماشين داشته باشد
جمعيت 70 ميليون نفري كشور ما فقط حدود 5/4 ميليون خودرو دارد، يعني تقريبا به ازاي هر 15 نفر يك دستگاه و براي تهران ما نيز سرانه خودرو به ازاي هر هزار نفر 200 دستگاه است.
از طرفي مصرف زياد بنزين خودروها در ايران پازلي شده كه قطعه هاي گمشده زيادي پيدا كرده است و در دوره هاي مختلف، مسوولان هر كدام براي پيدا كردن قسمتي از آن تلاش هاي نافرجامي را انجام داده اند و بعضي از آنها هم زياد بودن تعداد خودروها را علم كرده اند. همه اين حرف ها در حالي است كه سرانه خودرو در ايران هنوز فاصله زيادي تا استانداردهاي جهاني دارد و تعداد خودروها نه تنها زياد نيست، بلكه از نظر استانداردهاي رفاه اجتماعي در كشور، كم هم هست. نبود مديريت صحيح بر مسايل حمل ونقل شهري باعث شده كه اين واقعيت وارونه جلوه كند و بسياري تصور مي كنند كه تعداد زياد خودروها مشكل آفرين شده است. در حاليكه از نبود فرهنگ درست حمل و نقل عمومي، افزايش هر روزه تردد خودروهاي تك سرنشين و رعايت نكردن استانداردهاي مصرف سوخت خودرو از جانب شركت هاي سازنده، غافل مي شوند.
همانطور كه گفتيم سرانه خودرو در ايران فاصله زيادي با كشورهاي ديگر دارد، مثلا در كشور آمريكا حدود 109ميليون خانوار زندگي مي كنند كه طبق آمارهاي ارايه شده هر خانوار داراي 2 خودرو است. به عبارت ديگر حدود 220 ميليون خودرو در خيابان ها وجاده هاي اين كشور تردد مي كنند. پس مي توان نتيجه گرفت نسبت خودروها به جمعيت 230 ميليوني اين كشور تقريبا يك به يك است.
اين ميزان براي كشور آلمان نيز تقريبا 2 به 1 است يعني براي جمعيت 83 ميليون نفري آلمان، 45 ميليون خودرو وجود دارد.اين نسبت ها براي كانادا هم تقريبا شبيه كشور آلمان است، يعني در مقابل 3/31 ميليون نفر جمعيت اين كشور بيش از 17ميليون خودرو در جاده ها و خيابان هاي اين كشور تردد مي كنند.
مقايسه هاي بالا، مسووليت را متوجه سياستگذاران شهري مي كند و آنها را متوجه اين نكته مي سازد كه خودرو لازمه زندگي شهروند امروزي و تقريبا در زمره كالاهاي اساسي خانواده ها قرار گرفته و آنچه مهم است برنامه ريزي و نگرشي درست به حمل و نقل و ساماندهي توسعه شهري است، نه زياد بودن خودروها.
توجه به حمل ونقل عمومي 
ارتباط اين سر فصل با صفحه دخل و خرج شايد اين باشد كه قشر آسيب پذير جامعه با ساماندهي حمل و نقل عمومي بتوانند به جاي كرايه هاي 100، 150، 200 و بالاتر از اتوبوس، مترو و... استفاده كنند، اما چگونه؟
با يك بررسي كوتاه، درمورد تاثير كاهش و بهينه سازي مصرف بنزين در اقتصاد كشور متوجه مي شويم كه در صورت هدايت سرمايه هاي به دست آمده از اين راه به صنعت حمل و نقل عمومي، وضعيت خيلي بهتر مي شود.
همانطور كه گفته شد در ايران تقريبا 5/4 ميليون خودرو تردد مي كند. طبق آمارها مصرف بنزين اين تعداد خودرو به طور متوسط 63 ميليون ليتر در روز است. حالا به آمار بقيه كشورها توجه كنيد و سعي كنيد زياد تعجب نكنيد.
مصرف روزانه بنزين سال گذشته براي 45 ميليون خودرو در آلمان 72 ميليون ليتر، براي 17 ميليون خودرو در كانادا 13 ميليون ليتر، براي 220 ميليون خودرو در آمريكا 130 ميليون ليتر و براي 964 هزار خودرو در كويت تقريبا 6 ميليون ليتر بوده است. حالا فكر مي كنيد علت اين تفاوت مصرف درچيست؟
بسياري از كارشناسان وجود خودروهاي فرسوده وجمع آوري نشدن اين خودروها را از دلايل مصرف زياد بنزين در ايران مي دانند. در حاليكه عمر خودروي فرسوده طبق استانداردهاي جهاني 15 سال است، در ايران حدود 2 ميليون و 69 هزار خودروي بالاي 20سال وجود دارد و طبق استانداردهاي جهاني نگهداري اين خودروها از نظر مصرف سوخت، آلودگي محيط زيست و ايمني، روزانه بيش از يك و نيم ميليون دلار به اقتصاد ايران ضربه مي زند، يعني ساليانه حدود 550 ميليون دلار.
حال تصور كنيد با ذخيره سازي اين ميليون دلارها در طول سال چه تحولي مي توان در صنعت حمل و نقل عمومي ايجاد كرد و همگان مي توانند به جاي پرداخت كرايه هاي 100، 150، 200 و بالاتر، از اتوبوس هاي سريع و كولردار در خيابان هاي خلوت استفاده كنند!

تعميرگاه
قدرت موتور را 80 درصد افزايش دهيد!
016062.jpg
نادر سياهپوش- سوپاپ ورودي باز مي شود، پيستون در داخل سيلندر موتور از سمت بالاترين نقطه كه به آن نقطه مرگ بالا يا TDC گفته مي شود به سمت پايين حركت مي كند تا مرحله مكش كه اولين مرحله از چهار مرحله توليد نيرو در موتورهاي چهار زمانه است آغاز شود. درواقع پيستون در زمان پايين رفتن، مخلوط سوخت وهوا را از طريق سوپاپ ورودي به داخل مكش مي كند اما زمان براي انجام اين مرحله به دليل دوران بالاي موتور بسيار اندك بوده و از طرف ديگر اينرسي مخلوط سوخت و هوا در داخل چند راهه ورودي يا مانيفوله نيز باعث مي شود تمام حجم سيلندر از اين مخلوط به طور كامل پر نشود. براي حل اين مشكل در خودروهاي اسپرت و مسابقه اي كه در آنها نياز به حجم كم موتور و قدرت بالا است سيستم پرخوران يا سوپرشار ژ كه به آن توربوياتور بوشارژ نيز مي گويند نصب مي شود.
توربو شارژ به زبان ساده يك پمپ هوا است كه هوا را از سمتي مكيده با فشار زياد متراكم كرده و پمپا ژ مي كند. اين پمپ كه سرعت ونيروي دوران خود را در خودروها اكثرا از سرعت و فشار گازهاي خروجي از اگزوز دريافت مي كند هواي محيط را مكيده ، متراكم كرده و با فشار در پشت سوپاپ ورودي سليندرها قرار مي دهد تا به محض باز شدن سوپاپ ورودي هواي فشرده به سرعت وارد سيلندر شود كه پيستون آن نيز در حال پايين رفتن است.
اين عمل يعني فشار آوردن و هل دادن هواي ورودي به سمت سيلندر باعث بيشتر پر شدن حجم سيلندر از مخلوط سوخت وهوا مي شود كه اين سيستم قدرت موتور را بعضا از 30 تا۸۰ درصد افزايش مي دهد.
سيستم پرخوران روي موتورهاي با حجم بالاتر از 2هزار سي سي داراي بازده بالاتري است، همچنين سيستم داراي يك سوپاپ كنترل فشار است كه چنانچه فشار هواي پشت سوپاپ ورودي موتور از حدي بالاتر رود كه باعث ايجاد خودسوزي در مرحله تراكم شود، فشار را كم مي كند. بر روي خودروهاي داراي توربو شارژ كلمه Turbo يا komperessor نوشته مي شود
مزاياي سيستم عبارت است از : ايجاد قدرت و گشتاور بيشتر در موتورهايي با حجم و وزن كمتر
و از معايب آن :
احتمال خاموش شدن خودرو در هنگام گازدادن هاي ناگهاني به دليل عدم انطباق سريع سرعت توربوشارژ با سرعت موتور.
به بعضي توربوها بي توربو نيز گفته مي شود كه نشانه وجود دو سيستم توربو در داخل آنهاست.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۴۷۳۳۶ تماس 9 الي 12
بنزين در ژاپن گران نيست!
بعد از چاپ يك مطلب كوتاه با تيتر بنزين ليتري 900 تومان! در روز يكشنبه اين هفته، تماس هاي زيادي داشتيم. تماس  هايي كه درهمه آنها به اين خبر اعتراض داشتند و حرف هاي مختلفي مي زدند. يكي مي گفت شما كه اين مطلب را مي زنيد مگر خبر نداريد حقوق آنها آنجا چقدر است؟ چرا آنها را با ما مقايسه مي كنيد؟ يكي ديگر مي گفت اين تنها بي ارزش شدن پول ما را نشان مي دهد چون، چند سال پيش هر ين تقريبا برابر يك تومان بود. ولي الان ارزش پول ما هشت برابر كمتر شده. ديگري مي گفت شما كه اين مطالب را مي زنيد، مسوولان هم مي خوانند و با توجه به همين فرايند بنزين را گران مي كنند و تا بخواهيم حرف بزنيم مي گويند در ژاپن بنزين 900 تومان است و ...
و اما توضيح ما:
۱ در اينكه در ژاپن متوسط حقوق از ايران خيلي بيشتر است حرفي نداريم. خود ما هم درتاريخ دوشنبه 16 شهريور مطلبي داشتيم كه اگر آن را خوانده باشيد متوجه مي شويد نويسنده اين مطلب از متوسط حقوق در آنجا خبر داشته: بد نيست بدانيد هر كارمندژاپني ميانگين 5 هزار دلار حقوق مي گيرد و تنها 3 هزار دلار از اين حقوق را هم صرف هزينه زندگي مي كند. يعني اگر به ين بگوييم مي شود 525 هزار ين.
۲ قيمت هر ليتر بنزين در ژاپن 119 ين و متوسط حقوق 525 هزار ين. اگر ميانگين 100 ليتر بنزين در ماه مصرف شود، مي شود 11 هزار ين. يعني حدودا يك پنجاهم حقوق آنها. حالا ببينيم در ايران چه خبر است. اگر متوسط حقوق را در ايران 150 تا 200 هزار تومان بگيريم و 100 ليتر بنزين را هم 8500 حساب كنيم، اين نسبت مي شود يك پانزدهم تا يك بيستم حقوق.همين مقايسه نه چندان دقيق نشان مي دهد خانواده هاي ايراني هزينه زيادتري را براي بنزين بايد بپردازند و اينكه بنزين در ژاپن گران نيست.
۳ اينكه مشكلات زياد هست وهمه چيز گران است و خيلي چيزهاي ديگر را همه مي دانيم. اين ستون را هم براي همين حرف ها گذاشته ايم. پس فكر نكنيد قصد داريم با اعصاب شما بازي كنيم يا طرفداري از گراني بكنيم. آن مطلب كوتاه تنها يك خبر از وضعيت اقتصادي خانواده هاي ژاپني بود، همين!
۴ باز هم منتظر حرف ها ونظرات شما هستيم. اين صفحه جايي است براي حرف هاي شما. هر چه دل تنگتان مي خواهد بگوييد، ما هم تا بشود آنها را مي نويسيم.
از سال 80 منتظر
سال۸۰ ، 2 ميليون ريختم به حساب سازمان زمين شهري براي مسكن. قرار بود خانه ها را 22 بهمن بدهند. هر دفعه مي رويم، مي گويند 10 روز ديگر. از ارديبهشت در خانه فك و فاميل مي نشينيم. پسر 20ساله ام ديشب تو كوچه خوابيده، آبرويمان رفته، هيچ كس به فكر مانيست.
دانشكده وارنژ روسيه 
از تلويزيون اعلام شد اين دانشگاه اعتبار قانوني ندارد. 2 سال است دخترم دارد در اين دانشكده درس مي خواند و 3 تا 4 هزار دانشجو دارد. چرا اينقدر دير به مردم اعلام كرده اند؟ كلي هزينه دلاري كرده ايم. چه كسي پاسخگوي ماست.
مادر يك دانشجو
يخچال جديد
يك كارگر ساده هستم كه ماهي 70 هزار تومان حقوق مي گيرم. 230 هزار تومان جمع كرديم تا توانستيم يك يخچال بگيريم از فروشگاه... در امين حضور.ولي يخچال بعد از 2 ماه كار، موتورش خوب كار نمي كند، حالا نه كارخانه جواب مي دهد و نه فروشنده. لطفا مسوولان رسيدگي كنند.
شهرك الهيه شهرري 
تكليف سپرده گذاران تعاوني مسكن در شهرك الهيه شهر ري چه مي شود؟ مسوولان تعاوني مسكن پيشگامان مخابرات واقع در يادگار امام در سال 68 مبلغ هنگفتي از 130 كارمند براي پروژه فوق گرفتند و وعده دادند 4 سال ديگر خانه ها را تحويل مي دهند. بعد از 15 سال هنوز هيچ كاري نكرده اند و زمين كشاورزي را به ما نشان مي دهندv.

بازار۳
قيمت خودروهاي صفر كيلومتر
اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران قيمت انواع خودروهاي صفر كيلومتر را درهفته منتهي به بيست و دوم شهريور اعلام كرد:
پژو 1600 آر دي سفيد با كولر و هيدروليك..5/71 تا۵‎/۷۲
پژو 1600 آر دي يشمي با كولر و هيدروليك ................................................................. 73 تا۷۴
پژو 1600 آر دي عدسي با كولر و هيدورليك...............................................................5/71 تا۵‎/۷۲
پژو 1800 جي ال ايكس مشكي متاليك........................................................... 119 تا۱۲۱
پژو 1800 جي ال ايكس بژ طلايي......................................................................................118 تا 119
پژو 1800 جي ال ايكس نوك مدادي...................................................................................118 تا۱۱۹
پژو 1800 جي ال ايكس عنابي...................................................................................116 تا۱۱۷
پژو پارس پرشيا نقره اي ............................................. 158 تا۱۶۰
پژو پارس پرشيا مشكي متاليك............................................................... 158 تا۱۶۰
پژو پارس پرشيا 16 سوپاپ جديد...........173 تا۱۷۵
پژو 206 نقره اي / مشكي .......................................................................................103 تا۱۰۴
پژو 206 تيپ 5 بهترين رنگ................................................... 128 تا۱۲۹
پژو 206 بهترين رنگ اتوماتيك.................................... 158 تا۱۶۰
پژو 206 قرمز / آبي متاليك................................................................................103 تا۱۰۴
سمند توكرم مشكي / نقره اي چوبكاري شده......................................................................117 تا۱۱۸
سمند توكرم چوبكاري بژ....................................................................................117 تا۱۱۸
پيكان انژكتوري سفيد سقف معمولي...................................................................................58 تا۶۰
وانت پيكان سفيد .......................................................................................53 تا۵‎/۵۳
وانت پيكان بهترين رنگ................................................. 240 تا۲۴۵
سواري سپند پي كي بهترين رنگ........... 5/48 تا۴۹
رونيز چهار سيلندر بهترين رنگ.....................................................................................310 تا 315
ماكسيما بهترين رنگ اتوماتيك در كارخانه.............................................................................392
ماكسيما بهترين رنگ دنده اي در كارخانه........................................................ 352
پروتون 4 درب بهترين رنگ در كارخانه.................................................... 143
پروتون 5 درب بهترين رنگ در كارخانه..................................................... 147
سيناد يك رنگ بهترين رنگ در كارخانه.....................................................................................94
سيناد دو رنگ بهترين رنگ در كارخانه........... 5/97
وانت تك كابين مزدا بهترين رنگ ........................................................... 100 تا۳‎/۱۰۱
وانت دو كابين مزدا بهترين رنگ.....................................................................................8/116 تا۱۲۰
سواري مزدا با ايربگ بهترين رنگ......................................................... 215 تا۲۳۰
پرايد صبا فول جي تي ايكس سفيد جديد...........................................................................69 تا۷۰
پرايد صبا فول جي تي ايكس سفيد قديم.......................................................... 67
پرايد صبا فول جي تي ايكس يشمي جديد........................................................................5/70 تا 71
زانتيا سوپر دولوكس بهترين رنگ ...................................................................................228 تا۲۳۰
زانتيا بهترين رنگ كارتكس................................................................ 240 تا۲۴۲
وانت نيسان بهترين رنگ................................................ 83 تا 5/83
پرايد نسيم فول دي ام سفيد قديم.......................................................... 67 تا۵‎/۶۷
پرايد نسيم فول دي ام سفيد جديد................................... 68 تا۵‎/۶۸
پرايد نسيم فول دي ام يشمي ........................................... 67 تا۵‎/۶۷
پرايد 141 بهترين رنگ ......................................... 74 تا۷۵
دووسي  يلو سفيد................................................ 122 تا۱۲۴
دووسي يلو بژ جديد.......122 تا۱۲۴
دووسي يلو مشكي متاليك........................... 122 تا۱۲۴
دوو ماتيز نقره اي .......69 تا۷۰
دوو ماتيز مشكي متاليك.............. 69 تا۷۰
موسو 6 سيلندر فول .............................. 430 تا 435
موسو 6سيلندر دنده اي ..........385 تا۳۹۰

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |