پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۸۴
سفر به شهري نزديك تهران، با فاصله يك ساعت راندن در بزرگراهي با چهار باند
پياده روي ، روي موزاييك هاي چند قرن پيش
در قزوين مي توانيد به گرمابه هاي قديمي زيادي برويد و در تاريخي چند صد ساله استحمام كنيد. يكي از مراسم قديم قزويني ها مربوط به استحمام است و در اين روزهاي ماه رجب و شعبان مي توانيد شاهد اين مراسم باشيد
ايمان مهدي زاده 
پاييز در راه است. هنوز مي شود زير انعكاس تابش تيز آفتاب، تني به آب زد. جاده هاي شمال روزهاي پر ازدحامي را پشت سر مي گذارد. روي دست سواحل خزر در دنيا ساحل نداريم!
خوشبختانه سفر روند رو به رشدي پيداكرده است. آمار و شواهد عيني گواهي مي دهد مردم روز به روز بيشتر به مقوله مهم مسافرت توجه مي كنند. حدود دو هفته ازتابستان بيشتر نمانده است البته با احتساب روزهاي قبل از رسيدن پاييز در زمره ايام كاري.
پيشنهاد ما براي سفر اما جايي است متفاوت با شمال. به شهري نزديك تهران، با فاصله يك ساعت راندن در بزرگراهي با چهار باند سفر كنيد و لذت ببريد.
ابتدا راجع به آخرين آبتني هاي شمال چند خبر تازه حوادثي داريم. آنها كه هر روز شاهد تردد خودروها دراين جاده هستند مي توانند به ياد بياورند ترافيك همه ساله اين روزهاي آخر تابستان را. نكته دراينجاست كه اين روزها شمال رفتن پرهزينه تراز روزهاي ديگر سال است. خيلي ازدوستان ما مي گويند تا تابستان ديگر، شنا در آب هاي نيلگون و با شكوه خزر به بايگاني ورزش مي رود. بايد باز دل خوش كنيم به گل كوچك و واليبال محلي و در نهايت كوه هاي شميران. باور كنيد شمال پاييزهاي اعجاب انگيزي دارد، در فصلي كه هر كسي به شمال نمي رود. در روزهاي باشكوه جنگل هاي رنگارنگ گاه همراه مي شود با باران هاي خنك كه مجبورتان كند، لجبازي هاي كودكانه را كنار بگذاريد و كاپشن بپوشيد. به قول معروف بايد اهل پاييز و زيبايي هايش باشيد تا لذت ويژه خودش را ببريد. نمي خواهيم از پاييز زيادي تعريف كنيم ولي خودتان هم قبول داريد كه فصل رنگ ها، پاييز است. درختان پهن برگ  جاده هاي شمال در دو سوي جاده و برگ هاي خشك خزان زده و خش خش زير پايتان،  باران نمور و شايد غروبي سرخ، همه اينها وسوسه انگيز است. دراين چند روز كه اجاره خانه گران و ترافيك و پايين آمدن ضريب امنيتي جاده نيز به آن افزوده شده و درآخر با اعصابي خرد از صحنه هاي تصادفي كه هر روز در محور هراز به چشم مي آيد به خانه بر مي گرديد . با اين اوضاع و احوال شمال رفتن چندان صرفي ندارد.
014976.jpg
محله باغ دبير و مقبره حمدا... مستوفي در مركز شهر قرار دارد. قزوين پر از بناهاي قديمي است.

از وضعيت امنيتي محور چالوس حرف هاي ضد ونقيضي از گوشه وكنار به گوش مي رسد.
از قزوين اما بي خبر نمانيم. شهري نزديك تهران با قابليت هاي بسيار جذاب براي ميزباني. ازنظر آب وهوايي، فعلا وضعيت مناسب است و برايتان ارزان درمي آيد. دو سه ماه ديگر كه هواي شمال، باردار خزان بود و آنجا مقصد شد، قزوين سرد شده و احتمال دارد عهد و عيال دچار سرماخوردگي شوند!
قزوين شهري ديدني است با تاريخي زنده و گويا،. طبيعت بكر، مردمي ميهماندوست با ويژگي لهجه خاص «ببم جان». در خيابان هاي قزوين، ساختمان هاي حاشيه پياده رو را نگاه مي كنيد و موزائيك هاي كهنه را يكي يكي قدم برمي داريد و با تاريخي دور، از نزديك آشنا مي شويد. با گذشتن از هركدام از اين بناها، به چند قرن پيش چند قدم مي گذاريد. مي توانيد در حياط هاي بزرگ اين ويرانه هاي كهن بايستيد و خيره شان شويد.
براي رفتن هر شهر ابتدا خرده اطلاعاتي از گويش، آداب و رسوم محاوره، قيمت ها و سوغات به همراه داشته باشيد. اين بار را كه در چمدان رفت بگذاريد، در برگشت سوغاتي و لذت و خاطره زيباتر و بيشتري در چنته تان جاي مي گيرد.
قزوين شهر غريبي است. مردان عجيبي نيز از آن برآمده اند، همانند دهخدا، عارف قزويني و... ميان آدم هاي شهر قزوين كه مي روي، نژادهاي مختلف مي بيني و گويش هاي مختلف مي شنوي. آنان سال هاست ساكنان اين شهرند. مهاجر يا بومي، تفاوتي ندارد. براي رفتن به قزوين از سوي تهران، ميدان آزادي محل حركت و آغاز راه قرار دارد. پس از دورزدن برج بلند آزادي تهران، در سوي غربي دو پاي بلند، جاده قزوين دراز پهن شده، از دل خيابان تا بيابان، خزيده و رفته است. اتوبوس هايي كه در پايانه غرب، شما را به قزوين مي رسانند، داراي وجه تفاوت هستند. برخي بنزهاي ۳۰۲ قديمي و فرسوده است، البته برخي از آنها موتورهاي خوبي دارد. اين بنزها با ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در فاصله زماني دو ساعت- حدود ۲۰ دقيقه بالا و پايين دارد- شما را به قزوين مي رساند. اتوبوس هاي كولردار و نوشابه پخش كن با امكانات و ظرفيت هاي متفاوت با فاصله زماني نيم ساعت زودتر، مي تواند مركب سفر شما به قزوين باشد. قيمتي كه براي سوارشدن به اين خودروها بايد بپردازيد، بين يكهزار و ۳۰۰ تا۲  هزار تومان براي روزهاي متفاوت، در نوسان است. سواري هاي پژو، پرايد و سمند نيز با نرخ كرايه در روزهاي عادي ۲ هزار تومان و ايام ويژه ۳ تا ۳هزار و ۵۰۰ تومان در فاصله زماني يك ساعت شما را به قزوين مي رسانند.
در قزوين كرايه ها نسبت به تهران خيلي ارزان تر است. از ميدان وليعصر قزوين تا دورترين نقطه شهر را مي توانيد با ۷۰۰ تومان طي كنيد. اين سقف قيمت است. برخي جاذبه هاي قزوين نزديك و در دسترس است و با تور داخلي قزوين گردي به راحتي جلو چشم در قابي تاريخي قرار مي گيرند.
پايتخت قديمي 
قزوين در زمان صفويه پايتخت ايران بود. قبل از اينكه شاه عباس مركزيت سياسي ايران را به نصف جهان انتقال دهد، شاه طهماسب در قزوين بر تاج و تخت تكيه زده بود. در همان دوران، بناهايي در قزوين سرپا شد كه بعدها چهل ستون و هشت بهشت اصفهان از آن الگوبرداري شد و در اندازه هاي بزرگتر قد كشيد. آنچه در معماري هاي قزوين به چشم مي آيد، بناهاي دوره صفويه و قاجاريه است.
برخي از اين بناها مانند مجموعه سعدالسلطنه - كاروانسرا و خوابگاهي به جا مانده از عهد شاه طهماسب - به كارگاه هاي صنعتي تبديل شده و رو به ويراني گذاشته است. ولي اگر اهل تاريخ باشيد قزوين شهر ابنيه ها و آب انبارهاست. هتل و ميهمانپذيرهاي قزوين به تناسب امكاناتي كه دراختيارتان مي گذارند، چيزي بين ۵/۳ تا ۷۰ هزار تومان از شما پول دريافت مي كنند. منطقه  تفريحي باراجين، پاركي است در دامنه كوهستان با رودخانه زيبا و قهوه خانه هاي سنتي. جاده يزدگرد نيز از مكان هاي ديدني و ماندني خوب است. در قزوين مي توانيد به گرمابه هاي قديمي زيادي برويد و در تاريخي چند صد ساله استحمام كنيد. يكي از مراسم قديم قزويني ها مربوط به استحمام است و در اين روزهاي ماه رجب و شعبان مي توانيد شاهد اين مراسم باشيد. شب هاي حنابندان در قزوين رسم زيبايي دارد. خانواده داماد حمام، را براي ساعاتي قرق مي كنند. داماد را مي آورند حمام، با گروه موسيقي و مردهاي فاميل. رقص و پايكوبي چند ساعت طول مي كشد و پس از شادي بسيار، نزديك نيمه شب، داماد را به خانه مي برند.
مي توانيد از دكه هاي ويژه سازمان ميراث و گردشگري نقشه و اطلاعات كاملي از قزوين تحويل بگيريد. اين بروشورها به شما در آسوده سفر كردن كمك مي كند.
سوغات يادتان نرود
سوغات از مقولات شيرين و فراموش ناشدني سفر است. قزوين را كه پشت سر گذاشتيد و ديدني هايش را با چشم هاي باز به عمق حافظه ريختيد، سوغات قزوين را براي تحفه به خانه تان بياوريد.
باقلواپيچ و لوزينه قزويني بسيار شيرين است. از مواد تشكيل دهنده تا نوع پخت و صرف آن با باقلواي يزدي متفاوت است. گونه هاي مختلف شيريني هاي خانگي، نان برنجي، نخودي نازك، لب پيچ، بادامي، گردويي، قرابيه، نارگيلي، بهشتي، اتابكي، وليعهدي قندي، چرخي و... در قنادي ها و خانه هاي قديمي اين شهر پيدا مي شود.
هنرمندان صنايع دستي قزوين بيكار ننشسته و هنرهاي اصيل را سينه به سينه گردانده اند تا امروز نيز آثار ارزشمند دستي را روي پيشخوان برخي مغازه ها ببينيم. خوشنويسي و نگارگري، حكاكي و قلمزني، فرش ابريشمي، سفال نقش برجسته، گليم، جاجيم و چادر شب، نقش برجسته روي مس، منبت و معرق و خاتم، مجموعه اي از اين هنرهاي دستي است.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
014979.jpg
۲۰۵۶۷۴۱ ---۲۰۴۷۳۳۶
سمند به جاي پيكان 
اين تاكسي هاي سمند را با كدام برنامه ريزي وارد بازار كرده اند؟ ما راننده ها اصلا راضي نيستيم.
استهلاك سمند زياد است. يك جفت لنت تعويض كني، حدود ۸۰-۷۰ هزار تومان برايت آب مي خورد. براي يك حلقه لاستيك بايد ۹۰هزار تومان تلكه شوي وتازه به اندازه پيكان نيز بايد از آن كار كشيد. نرخ كرايه را كه بالا ببري، مسافر تحت فشار مالي قرار مي گيرد.
اگر در خط هاي راهي كار نكنيم و در شهر به دنبال دربستي بگرديم بازفايده اي ندارد و خلاصه اينكه مسوولان و برنامه ريزان به فكر جايگزيني بهتري بيفتند. خيابان هاي درب و داغان شهر باعث زود پياده شدن جلوبندي خودرو مي شود.
لوازم يدكي آن نسبت به پيكان خيلي گران است. كارهاي تعميري پيكان را خودمان ياد گرفته بوديم ولي براي سمند كاملا ناكارآمديم.
قيمت نوشابه!
ماموران تعزيرات هروقت به مغازه بنده مي آيند، صرفا قيمت نوشابه را مي پرسند. قيمت آن را روي در بطري نوشته اند. لطفا اين ماموران زحمتكش راجع به غذا و ديگر قيمت ها نيز حساسيت نشان بدهند.
افشين محبي 
باز هم برچسب 
«من از شهرداري تشكر مي كنم كه اين برچسب ها را از روي در و ديوار خانه هاي ما جمع كردند ولي دوباره اين شركت هاي تخليه چاه شروع كرده اند به چسباندن. لطفا يك كاري بكنيد،بساط اين كارها برچيده شود.»
شما اصلا توجه نداريد اين خودش يك نوع اشتغال زايي است. يك عده برچسب مي زنند و يك عده آنها را جمع مي كنند. هم آنها سركارند و هم شما!
كرايه هاي متفاوت 
«چرا نرخ كرايه ها اينقدر تفاوت دارد. بعضي تاكسي ها مسير وليعصر تا پارك ساعي را ۲۰۰ تومان مي گيرند و بعضي تاكسي ها ۲۵۰ تومان. چرا كسي بر اينها نظارت نمي كند؟»
چرا خودتان را اينقدر ناراحت مي كنيد. اين راننده ها مي خواهند يك تنوع درست و حسابي به زندگي شما بدهند. هر روز با قيمتي شما را مي رسانند تا احساس يكنواختي نكنيد!
الكي تيتر نزنيد
«هر دفعه مي گويند كارگران را با ۲۵ سال سابقه بازنشسته مي كنند ولي هيچ خبري نمي شود. وقتي مي خواهيد كاري را نكنيد چرا آن را تيتر بزرگ روزنامه ها مي كنيد و كارگران را الكي اميدوار مي كنيد.»
اميد چيز خوبي است. مسوولان هم مي خواهند شما را اميدوار به زندگي كنند. شما نبايد تيترها را زياد جدي بگيريد!
شهريه هاي گران 
«بعضي دبيرستان هاي غيرانتفاعي تهران شهريه هاي يك ميليوني و بالاي يك ميليوني مي گيرند. مدرسه هايي كه امكانات رفاهي و آموزشي خوبي دارند و اصلا قابل مقايسه با مدرسه هاي دولتي نيستند چرا اينقدر تبعيض وجود دارد؟ خانواده هايي كه پول ندارند بايد بچه هايشان را به مدرسه هاي دولتي بفرستند كه كمتر معلم درست و حسابي در آنها پيدا مي شود ولي آنها كه پول دارند بچه هايشان را به بهترين مدرسه مي فرستند.»
نكته: به اين مي گويند آموزش رايگان!
فايده اين آژانس ها چيه؟
«آقا آژانس را گذاشتند براي اينكه آدم هر وقت عجله داشت و كار فوري، بتواند با خيال راحت استفاده كند. ولي اين آژانس محله ما معمولا ماشين ندارد و هر دفعه بايد ۳۰-۲۰ دقيقه منتظر بمانيم. بعد هم انگار دوست ندارند مسيرهاي طولاني را بروند. مسيرهاي نزديك را مي گوييم سريع مي آيند ولي مسيرهاي دورتر يا شلوغ تر را نه. هم بايد پول بدهيم و هم اعصابمان خرد شود.»
دخل ثابت، خرج دوبله 
همه مردم با ماه شهريور آشنايي دارند. ماهي كه كارمندان و قشر آسيب پذير همچنان حقوق ماه هاي ديگر را دريافت مي  كنند. دخل آنها هم اندازه دخل ماه هاي ديگر است. در نهايت بن چند هزار توماني كه از سوي ادارات به آنان تعلق مي  گيرد، شايد بتواند گوشه اي كوچك از خريد دفتر و كتاب بچه هايشان را تامين كند. ولي خرج و برج در اين ماه به اوج مي  رسد. در اسفندماه مشابه اين مخارج وجود دارد. خريد شيريني، آجيل، لباس نو و احيانا مسافرت هزينه هاي ماه آخر سال به حساب مي  آيند. در شهريورماه به جاي آجيل و شيريني، كتاب و دفتر و نوشت افزار، محصول مورد نياز خانواده هاست. كيف و كفش و لباس نو براي مدرسه نيز الزامي به شمار مي  رود. جداي از اينها شهريه مدرسه و هزينه سرويس حمل و نقل از اين ماه آخر تابستان، براي كارمندان، هيولايي مي  سازد، پر اضطراب. در اين ماه هزينه ها دو برابر دخل است.

بازار
014982.jpg

روغن مصرف كنيد
امسال قرار است حدود ۵۰۰ هزار تن روغن نبا تي به كشور وارد شود تا دولت بتواند روغن نباتي كالا برگي (همان كوپني خودمان) را تامين كند. التبه اين غير از ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار تن روغني است كه شركت هاي خصوصي آن را وارد مي كنند. بنابراين مي توانيد كمي با خيال راحت تر روغن نباتي هاي خانه تان را بخوريد تا كالا برگ بعدي اعلام شود.
014985.jpg

شغل از راه دور!
فارغ التحصيلان دانشگاهي ديگر نگران نباشند كه مشكل كار آنها حل شد. يكي از كارشناسان IT در گفت وگو با خبرگزاري ايلنا گفته كه اين فارغ التحصيلان با آموزش مناسب مي توانند جذب بازار كار از راه دور شوند. « به كارگيري تكنولوژي اطلاعات دركشور باعث توسعه مشاغل در بازار كار شده است تشكيل شوراي توسعه الكترونيك و فن آوري اطلاعات و تاسيس منطقه ويژه اقتصادي با موضوع الكترونيك نيز گوياي همين واقعيت است و فارغ التحصيلان با آموزش مناسب مي توانند از اين امكانات استفاده كرده و از راه دور مشغول كار شوند.»
پس ديگر نگران آينده شغلي خود نباشيد و با خيال راحت روي مبل خانه لم بدهيد وبا اينترنت و كامپيوتر پول در بياوريد!
014988.jpg

تلويزيون هاي جديد
بازار رنگارنگ انواع مارك هاي تلويزيون، ضبط، ويدئو و دي وي دي كم بود، يك مارك ديگر ژاپني هم بعد از ۲۰ سال دوباره وارد ايران شد. اين شركت ژاپني در دهه ۵۰ و اوايل ۶۰ از معتبرترين مارك هاي لوازم صوتي و تصويري در بازار ايران بود ولي بعد از انقلاب ديگر حضوري در ايران نداشت، تا امسال كه اولين محموله اين شركت با كشتي وارد بندر خرمشهر شد. ورود اين شركت جديد از يك طرف بازار رقابت را تنگ تر مي كند و احتمالا باعث كاهش قيمت ها و بهتر شدن خدمات مي شود كه كلي به نفع ما و شماست و از طرف ديگر هم شرايط توليد كنندگان ايراني لوازم صوتي و تصويري بهتر خواهد شد. خلاصه اگر اين روزها به خيابان جمهوري رفتيد و بايك مارك جديد روبه رو شديد، زياد تعجب نكنيد.

باشگاه ثروتمندان
جشن بگيريد
014991.jpg
نادر شاكرين- جشن هاي بزرگ ديگري هم در روزهاي آينده خواهيم داشت. همين واژه«جشن» ما را به ياد شيوه اي جديد در باره تبليغ انداخت. البته نه تبليغات مدرن در تلويزيون و روزنامه، بلكه تبليغ به روش سنتي كسبه بازار. اين روش جذب مشتريان، علاوه بر نفع زياد مادي، سود معنوي را هم به همراه دارد. اين تبليغ چيزي نيست جز پذيرايي از مردم با نوشيدني و شيريني در ايام عيد. حتما لازم نيست كه نذر داشته باشيد تا تشنه اي را سيراب و فقيري را سير كنيد. تبليغات هم بهانه اي مناسب است براي جلب قلوب مشتريان. شما مي توانيد با هزينه كردن سالانه ۱۰۰ هزار تومان در روزي مشخص، صدها مشتري را به مغازه خود جذب كنيد. انجام اين كار بسيار ساده است. تنها كافيست يك روز را كه هم دل مردم شاد است و هم سر شما خيلي شلوغ نيست، انتخاب كنيد.
۶۰ هزار تومان از بودجه اي را كه مي خواهيد هزينه كنيد براي خريد شيريني، شربت و يخ كنار بگذاريد. ۱۵ هزار تومان ديگر را براي تهيه ليوان و ظروف بسته بندي شيك اختصاص دهيد. از ۲۵ هزار تومان باقي مانده، ۱۵ هزار تومان را براي تزئين مغازه تان خرج كنيد و ۱۰ هزار تومان آنرا هم براي چاپ كارت هاي تبليغاتي مغازه و معرفي محصولات خود درنظر بگيريد. شما حتي مي توانيد براي خريداراني كه بعدا اين كارت ها را به شما تحويل بدهند، تخفيف قايل شويد. انجام اين كار چندين فايده دارد؛ اول بندگان خدا را سير كرده ايد، دوم تبليغاتي را كه درون اين بسته ها قرار مي گيرد افراد مختلف مي خوانند و سوم در روز پخش اين خوراكي ها تعداد زيادي از مردم را به مغازه خود جلب مي كنيد و آخر و مهم تر از بقيه اين است كه با اين كار در ذهن ديگران، تصوير آدمي دست و دلباز و مهربان از خود ايجاد مي كنيد و نه كسي كه فقط به فكر پول است. درست خرج كردن سرمايه به شما كمك مي كند تا در آينده ثروت خود را چند برابر كنيد.

انرژي
شيشه هاي دوجداره
014994.jpg
بهزاد عيدي-كشور ايران با توجه به شرايط آب و هوايي سرد و خشك همواره مشكلاتي در زمينه خنك سازي و گرم كردن خانه ها و ساختمان داشته است. البته معماري سنتي با وجود كمبود امكانات اين مشكلات را با مصرف حداقل انرژي رفع كرده ولي در مقابل معماري كنوني ايران با مصرف بالاي انرژي، اين محيط آسوده را براي ساكنان ايجاد مي كند.
حدود ۴۰ درصد از كل سوخت كشور در ساختمان ها مصرف مي شود كه از جمله دلايل اين مصرف بالا استاندارد نبودن مصالح ساختماني و عايق بندي نشدن آنهاست. نوع كاربرد شيشه ها به عنوان مصالح شفاف و نورگير ساختمان از دلايل عمده هدر رفتن انرژي در ساختمان ها محسوب مي شوند. جداره هاي شفاف و نورگير ساختمان به دليل داران بودن ضريب انتقال حرارت بالا، بيشترين انتقال حرارت را با محيط خارج دارند كه با استفاده از شيشه هاي دوجداره اين تبادل حرارتي به حداقل ممكن مي رسد و باعث صرفه جويي زيادي در مصرف انرژي و نفوذ آلودگي صوتي مي شود. نفوذ هواي محيط بيرون به داخل ساختمان ها و خارج شدن هواي داخل ساختمان به محيط بيرون هم از نظر مصرف انرژي بسيار مهم است و اگر درزبندي قسمت هاي ثابت يا باز شونده در و پنجره هاي خارجي ساختمان مناسب نباشد، ميزان تبادل هواي داخل و بيرون زياد مي شود و همه اينها يعني بالا رفتن ميزان مصرف سوخت براي تامين سرما و گرماي ساختمان. همچنين نفوذ آب باران و باد از درزهاي موجود پنجره ها و درها باعث خوردگي و زنگ زدگي پنجره هاي فولادي و بقيه قسمت هاي فلزي ساختمان مي شود. نفوذ آب در شيشه هاي دوجداره هم باعث كثيفي جداره داخلي و افزايش ميزان تبادل حرارتي مي شود. بنابراين در نصب شيشه هاي دوجداره بايد حواستان باشد كه هيچ درز و منفذي براي عبور آب باقي نماند.
توجه به استانداردهاي تعريف شده در ساخت و ساز ساختماني و انجام فعاليت ها زير نظر مهندسان مشاور بهترين راه براي جلوگيري از هدر رفتن انرژي در ساختمان هاست.

چراغ سبز
كار حلال
014997.jpg
* عبادت ۷۰ جز است و برترين آنها به دست آوردن مال حلال است.
* بهترين كارها كسب حلال است.
* مردي براي پيامبر از دوست همسفر خود تعريف مي كرد كه از او زاهدتر وعابدتر نديده است. پيامبر گفت: چه كسي به او غذا مي رساندو امورش را انجام مي داد؟ مرد گفت: ما براي او انجام مي داديم و غذا درست مي كرديم و ... پيامبر گفت: همه شما از او عابدتر هستيد. نيكوترين شما كسي است كه سربار مردم نباشد. مورد لعنت و نفرين است كسي كه كارهايش را روي دوش ديگران مي اندازد.
* هر كه در كسب روزي شرم نكند، بار زندگي بر او سبك و خاطر او آسوده و خوشي و رفاه نصيب خانواده اش مي شود.
* هر كه روزي حلال براي خود و خانواده اش بطلبد، مانند مجاهد در راه خداست.
* كار كن گرچه باربري باشد تا از مردم بي نياز شوي.
* كاري كه پستي ظاهري دارد، بهتر از گدايي از مردم است.
* هركه از دسترنج خود بخورد، خداوند نظر رحمت به او كند وهيچگاه عذاب نخواهد شد.
* هر كه از دسترنج خويش خورد در قيامت از پل صراط مانند برق سريع خواهد گذشت. آنكه از دسترنج خويش مال حلال خورد، درهاي بهشت به روي او باز مي شود و از هر دري كه بخواهد وارد مي شود.

فروشگاه
قيمت خودرو صفر
قيمت/ ميليون ريال 
سواري ۱۶۰۰ آر.دي 
۷۱ تا ۷۲
سفيد با كولر و هيدروليك 
۷۳ تا ۵/۷۳
يشمي با كولر و هيدورليك 
۵/۷۱ تا ۷۲
عدسي با كولر و هيدروليك 
پژو ۱۸۰۰ جي ال ايكس 
۱۱۹ تا ۱۲۱
مشكي متاليك 
۱۱۷ تا ۵/۱۱۸
بژ طلايي 
۱۱۷ تا ۵/۱۱۸
نوك مدادي 
پژو پارس پرشيا
۵/۱۵۸ تا ۱۶۰
نقره اي متاليك 
۵/۱۵۸ تا ۱۶۰
مشكي متاليك 
۱۷۳ تا ۱۷۵
۱۶ سوپاپ جديد
پژو ۲۰۶
۵/۱۰۳ تا ۱۰۴
نقره اي / مشكي 
۱۲۸ تا ۱۲۹
تيپ ۵ بهترين رنگ 
۱۰۳ تا ۱۰۴
قرمز / آبي متاليك 
سمند
۱۱۶ تا ۱۱۷
توكرم مشكي / نقره اي چوبكاري شده
قيمت/ ميليون ريال 
سمند
۱۱۶ تا ۱۱۷
توكرم چوبكاري بژ
پيكان انژكتوري 
۵۶ تا ۵۷
سفيد سقف معمولي 
وانت پيكان 
۵۲ تا ۵۳
سفيد
وانت پيكاپ 
۲۴۴ تا ۲۴۵
بهترين رنگ
سپند پي كي 
۴۸ تا ۴۹
بهترين رنگ 
رونيز
۳۱۲ تا ۳۱۵
چهارسيلندر بهترين رنگ 
ماكسيما
۳۹۲
بهترين رنگ اتوماتيك
۳۵۲
بهترين رنگ دنده اي 
پروتون 
۱۴۳
۴ درب بهترين رنگ 
۱۴۷
۵ درب بهترين رنگ
قيمت/ ميليون ريال 
سيناد
۹۴
تك رنگ بهترين رنگ در كارخانه 
۵/۹۷
دورنگ بهترين رنگ در كارخانه 
مزدا
۵/۹۳ تا ۹۵
وانت تك كابين بهترين رنگ 
۱۱۶ تا ۱۱۷
وانت دوكابين بهترين رنگ 
۲۲۶ تا ۲۲۸
سواري با اربك بهترين رنگ 
۲۰۵ تا ۲۰۷
سواري بدون اربك بهترين رنگ 
پرايد
۵/۶۹ تا ۷۰
صبا فول جي تي ايكس سفيد جديد
۶۷
صبا فول جي تي ايكس سفيد قديم 
۵/۷۱ تا ۷۲
صبا فول جي تي ايكس يشمي جديد
۶۸
صبا فول جي تي ايكس يشمي قديم 
زانتيا
۲۲۶تا ۲۲۷
سوپردولوكس بهترين رنگ 
۲۲۷ تا ۲۲۸
بهترين رنگ كارتكس 
وانت نيسان
۵/۸۲ تا ۵/۸۳
بهترين رنگ
قيمت/ ميليون ريال 
پرايد
۵/۶۶ تا ۶۷
نيسم فول دي ام سفيد قديم 
۶۷ تا ۶۸
نيسم فول دي ام سفيد جديد
۶۷ تا ۵/۶۷
نيسم فول دي ام يشمي قديم 
دوو سي يلو
۱۲۲ تا ۱۲۴
سفيد
۱۲۳ تا ۱۲۴
بژ جديد
۱۲۳ تا ۱۲۴
مشكي متاليك 
سواري دوو ماتيز
۶۹ تا ۷۰
نقره اي 
۶۹ تا ۷۰
مشكي متاليك 
موسو
۴۳۰ تا ۴۳۵
۶ سيلندر فول 
۳۸۵ تا ۳۹۰
۶ سيلندر دنده اي 

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |