چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۳ - Sep 1, 2004
واردات خودرو چيني در مرحله آزمون هاي زيست محيطي است
گروه اقتصادي: تاكنون ۳۰۰ دستگاه خودرو چيني وارد كشور شده و پس از انجام مراحل قانوني و كسب تأييديه هاي محيط زيستي  شرايط فروش آن در رسانه هاي گروهي اعلام مي شود.
به گزارش خبرنگار ما مسعود تهرانچي مدير شركت ايراني واردكننده اين خودروها در مورد قيمت اين خودرو اعلام نظر دقيقي نكرد و اعلام دقيق قيمت آن را به آينده موكول كرد.
وي تأكيد كرد كه توليد كننده چيني در حال حاضر ۲۰ نوع خودرو توليد مي كند كه قيمت هاي مختلفي دارد و براساس نياز بازارهاي مصرف توليد مي شود. وي اعلام كرد كه تاكنون ۴ نوع از توليدات اين كارخانه وارد شده و مراحل قانوني براي عرضه به بازار را مي گذراند.وي در مورد توليد اين خودرو در ايران اعلام كرد كه براساس قرارداد خودروهاي يادشده در حال حاضر به شكل وارداتي عرضه مي شود و پس از بررسي شرايط بازار با توجه به قرارداد امضاء شده ميان وي و شركت چيني براي توليدآن براساس مقررات جاري كشور اقدام مي شود.

يادداشت
چالشهاي بانكداري اسلامي
بعد از انقلاب، تحولات در عرصه بانكداري كشور چنان به سرعت صورت پذيرفت كه بلافاصله بعد از تصويب قانون اساسي، شوراي انقلاب در نخستين مرحله، قانون ملي شدن بانكها را تصويب كرد و بعد از آن شوراي پول و اعتبار در سوم دي ماه سال ۵۸ ساختار جديدي براي بانكها ترسيم نمود و در كنار اين تحولات بانك مركزي و وزارت دارايي به تدريج لايحه حذف ربا از سيستم بانكي و انطباق عمليات بانكي با موازين شرعي را تهيه كردند، تا اين كه در ۸ شهريور سال ۶۲ قانون عمليات بانكداري بدون ربا كه با تلاش عده اي از نخبگان حوزه و دانشگاه تهيه شده بود به تاييد مجلس رسيد.البته آنان كه دغدغه حركت در چارچوب بانكداري بدون ربا داشته اند در اين مدت چندان بيكار ننشستند و برگزاري پانزدهمين همايش بانكداري بدون ربا نمونه اي از اين تلاشها است. هر چند برگزاري اين همايش في نفسه مثبت ارزيابي مي شود اما متاسفانه كمتر شاهد نوآوري و توليدات فكري و علمي جديد در اين همايشها هستيم.رويه اي كه اكنون در توليدات مربوط به بانكداري بدون ربا مشاهده مي شود، تكرار برخي گفته ها است كه در سطح مطالعات دانشگاهي باقي مانده و تا اجرايي شدن بسيار فاصله دارد.رئيس كل بانك مركزي در صحبتهاي افتتاحيه همايش اعلام كرد كه ايران در عمليات بانكداري بدون ربا پيشرو است. اين سخن هر چند از نظر تاريخي به معني پذيرش يك نظام اسلامي در اقتصاد صحيح است اما در عرصه توليد دانش پذيرفتني نيست.اكنون بسياري از علماء علم اقتصاد در قالب فعاليتهاي دانشگاهي در كشور اسلامي در حال نگارش كتب و مقالات مختلفي در باب اقتصاد اسلامي هستند كه شايد ترجمه اين متون اكنون وظيفه اصلي محققان كشور شده است.به هر حال اگر اهميت بانكداري در نظام اقتصادي را بپذيريم تلاش منسجم علمي و اجرايي براي اصلاح و بهينه سازي اين نهاد امري حتمي است و اين مساله براي كشور ما كه از يك سو حركت در چارچوب شريعت را پذيرفته و از سوي ديگر از حركت شتابان ديگر كشورها در بانكداري عقب مانده است دو چندان مي باشد. در پايان بايد گفت: آنچه در شهريور ۶۲ به تصويب مجلس رسيد قانون «عمليات بانكي بدون ربا» است و اين مساله نشان مي دهد براي رسيدن به بانكداري اسلامي هنوز راه طولاني در پيش است.

امارات متحده عربي بزرگترين صادر كننده سيگار به ايران است
010647.jpg
گروه اقتصادي: حدود ۹۴ درصد از سيگارهاي وارداتي به كشور از ۴ كشور امارات متحده عربي، آلمان، سوئيس و تركيه بوده است.
به گزارش خبرنگار ما در سال گذشته امارات متحده عربي با صادرات ۱۳۴ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار سيگار به كشورمان بيشترين ميزان صادرات سيگار به ايران را در بين كشورها به خود اختصاص داد. ميزان وزني سيگارهاي وارداتي از امارات متحده عربي ۱۴ هزار و ۸۸۲ تن بوده است.
اين گزارش حاكيست در سال گذشته مجموعاً ۲۵۲ ميليون و ۵۶۴ هزار دلار سيگار حاوي توتون وارد كشور شده است كه با در نظر گرفتن ميزان واردات سيگار از امارات متحده عربي بيش از ۵۰ درصد آن از اين كشور مي باشد. براساس اين گزارش پس از امارات متحده عربي بيشترين ميزان واردات سيگار به كشورمان توسط آلمان صورت گرفته است كه به ميزان ۴/۶۹ ميليون دلار بود.
پس از امارات متحده عربي و آلمان كشورهاي سوئيس با صادرات ۲/۱۸ ميليون دلار و تركيه با ۵/۱۰ ميليون دلار سيگار به كشورمان بيشترين ميزان را دارا بودند. اين گزارش حاكيست در اين مدت در حدود ۹۴ درصد از سيگارهاي وارداتي به كشورمان از ۴ كشور امارات متحده عربي، آلمان، سوئيس و تركيه بوده است.
همچنين در سال گذشته ۹ ميليون و ۱۰۰ هزار دلار سيگار از منطقه آزاد قشم وارد كشور شد.
بنابراين گزارش رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نحوه برخورد با سيگار را از موارد موفقيت آميز مبارزه با قاچاق معرفي كرده است.
قاليباف در مصاحبه خود در جمع خبرنگاران گفت: در حالي كه ايران به ۵۰ ميليارد نخ سيگار در يك سال نيازمند است توليدات داخل كشور تنها ۲۰ ميليون دلار است كه با اين حال در سال هاي گذشته واردات رسمي اين كالا به كشور ممنوع بود كه خود يكي از عوامل مهم قاچاق اين محصول بوده است.
اين گزارش حاكي است واردكنندگان سيگار تنها تا مهرماه فرصت دارند تا سيگارهاي وارداتي خود را به تأييد رسانده و بعد از آن با سيگارهايي كه از نظر كيفيت و ديگر موارد تأييد نشده باشند مانند سيگار قاچاق برخورد خواهد شد.

رئيس كل بانك مركزي:
كاهش نرخ بهره تسهيلات بانكي مستلزم كاهش نرخ تورم است
گروه اقتصادي: دكتر ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي ديروز در همايش بانكداري اسلامي اعلام كرد: دليل عدم پاسخ شبكه بانكي به همه درخواست هاي دريافت تسهيلات، سه برابر بودن ميزان تقاضا در برابر عرضه تسهيلات است.
به گزارش خبرنگار ما، وي كه به برخي از انتقادها به نظام بانكي پاسخ مي داد افزود: در شرايطي كه ميزان تقاضا بالا است امكان پرداخت تسهيلات به همه متقاضيان از سوي نظام بانكي وجود ندارد.
وي علاوه بر اين در مورد بالابودن نرخ سود تسهيلات گفت: در نظام بانكداري اسلامي دو نوع نرخ سود اسمي و واقعي وجود دارد كه با كسر نرخ تورم مي توان سود واقعي را به دست آورد.
وي تاكيد كرد كه نرخ سود واقعي تسهيلات در ايران نسبت به ساير كشورهاي جهان در پايين ترين ميزان قرار دارد.در اغلب كشورها نرخ سود تسهيلات از نرخ تورم بالاتر است، زيرا اگر بانكداران زير نرخ تورم سود پرداخت كنند در اصل به سپرده گذاران خسارت وارد كرده اند.
وي با مقايسه نرخ تورم و نرخ بهره در كشورهاي گوناگون گفت: نرخ بهره در فرانسه ۶/۶ و تورم ۹/۱درصد، در آمريكا ۷/۴ و تورم ۵/۱درصد و در اندونزي نرخ سود تسهيلات ۱۹درصد و نرخ تورم ۴/۱۱درصد است. اگر نرخ تورم در ايران كاهش يابد متناسب با آن مي توان نرخ سود تسهيلات را كاهش داد.
وي با اشاره به اينكه بانك مركزي در چهار سال گذشته براي كاهش نرخ بهره تلاش كرده است، اظهار اميدواري كرد كه با همكاري دولت، مجلس شوراي اسلامي و ساير دستگاه ها بتوان نرخ تورم را بيش از پيش كاهش داد.
وي در ادامه سخنان خود ربوي بودن و يا صعودي بودن عمليات بانكي در قانون بانكداري اسلامي را رد كرد و گفت: اين ادعا از آنجا سرچشمه مي گيرد كه افراد با قوانين بانكداري اسلامي آشنا نيستند و به قراردادها اشراف ندارند. بيش از ۶۵درصد عمليات بانكي كشور در حال حاضر براساس عقود اسلامي انجام مي شود. وي در ادامه به تاكيد اصول اقتصاد اسلامي به احترام به مالكيت، آزادي انتخاب در شغل، درآمد و غيره اشاره كرد و گفت: علاوه بر تاكيد اقتصاد اسلامي بر دوري از ربا، دوري از جهالت و توجه به شفافيت در معاملات نيز در اين اقتصاد مورد تاكيد قرار گرفته است.
دراين همايش آيت الله رضواني عضو فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي گفت: بانكداري اسلامي از نظر وضع قوانين، تدوين آيين نامه ها دستورالعمل ها هيچ اشكال شرعي ندارد.وي افزود: ممكن است در اجرا مشكل هايي بوجود آيد كه بايد براي رفع آنها تلاش كرد.
سيد محمد موسوي بجنوردي استاد حوزه و دانشگاه نيز از ديگر سخنرانان اين همايش بود كه تاكيد كرد: ربا براساس ظلم مورد نهي قرار مي گيرد ولي اگر فردي يك ميليارد وام بگيرد تا ثروتش را دو ميليارد كند آيا به او ظلم شده است؟ين جاي بحث دارد. اگر كسي قرض دارد، مريض دارد و يا مي خواهد كسب و كار كوچكي را پيش ببرد در اين صورت پرداخت ربا ظلم است.
وي افزود: تدبيري براي افرادي كه وثيقه ندارند در نظام بانكي بايد انديشيده شود، روشي اتخاذ شود كه به بانك هم ظلم نشود و عدالت اجتماعي نيز اعمال شود.
در مقاله معاون اداري مالي بانك مركزي كه در اين همايش ارائه شده، وي از عدم رضايت مردم از عملكرد بانكها خبر داده است.
عليرضا شيراني در مقاله خود افزود: بر اساس تحقيقات انجام شده ۹۷درصد مديران بانك ها عقيده دارند كه نظام بانكي به نيازهاي مشتريان پاسخ مناسب نمي دهد.
در پانزدهمين همايش دوروزه بانكداري اسلامي كه امروز نيز ادامه دارد، مقامات و كارشناسان اقتصادي مقالات متنوع و گوناگوني در زمينه هاي بانكداري ارائه كرده اند.

۳۵ كشور جهان خريدار بالقوه گاز ايران هستند
اداره اطلاعات انرژي آمريكا گزارش داد: كشورهاي اكراين، هند، پاكستان، ارمنستان، آذربايجان، گرجستان، تايوان، كره جنوبي و چين به همراه تركيه و ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا خريداران بالقوه گاز ايران هستند.
اين گزارش با تأكيد بر اين كه ايران پتانسيل توليد قابل توجه گاز را در جهان دارد، از برنامه اين كشور براي افزايش بيشتر صادرات گاز خبر داد.
بنابراين گزارش، ايران از دو طريق خط لوله و تانكر توان صادرات گاز را دارد و ايستگاههاي انتقال گاز مايع طبيعي در عسلويه و كيش امكان صادرات گاز را فراهم آورده است.

قرارداد ال ۹۰ تحت ارزيابي چهار مرجع ذي صلاح مجلس
نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: قرارداد ال ۹۰ در مراجع مختلفي مورد بررسي قرار گرفته و تيم هاي كارشناسي در بخش هاي حقوقي، فني و اقتصادي درحال مطالعه و تحليل آن هستند.حميدرضا كاتوزيان در گفت وگو با فارس، افزود: اين مراجع عمدتا توسط نمايندگان مجلس كه مسئوليت نظارت بر دستگاه هاي اجرايي را نيز دارند، هدايت و رهبري مي شود.وي مراجع بررسي كننده را چهار مرجع دانست و ادامه داد: يك مرجع كميسيون اصل ۹۰ است. مرجع ديگر، مركز پژوهش هاي مجلس است و اخيرا در كميسيون صنايع و معادن هم اين موضوع مطرح است.
مرجع ديگري كه قطعا اين موضوع را بررسي مي كند، كميته تحقيق و تفحص خودرو در مجلس است كه به زودي شكل مي گيرد.

بزرگترين كمپرسور الفين جهان در عسلويه نصب شد
بزرگترين كمپرسور الفين جهان در واحد الفين شركت پتروشيمي جم در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس (عسلويه) نصب شد.
به گزارش روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي، اين كمپرسور با دبي ۴۱۲ هزار كيلوگرم در ساعت از بزرگترين كمپرسورهاي گريز از مركز محسوب مي شود كه قدرت توربين آن ۶۰ مگاوات است.

امضاي يادداشت تفاهم همكاريهاي ايران و ونزوئلا
يادداشت تفاهم همكاريهاي اقتصادي ايران و ونزوئلا ديروز در پايان برگزاري دومين اجلاس كميسيون مشترك دو كشور در تهران امضا شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، يادداشت تفاهم مذكور را مهندس اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن و رئيس ايراني اجلاس و خسوس آرناندو پرزه وزير امور خارجه ونزوئلا امضا كردند.
دومين اجلاس كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي، فرهنگي، علمي و تكنولوژيكي ايران و ونزوئلا از ۸ تا ۱۰ شهريور ماه جاري در تهران برگزار شد.
جهانگيري در جريان امضاي اين يادداشت تفاهم با اشاره به سفرهاي متعدد مقام هاي عالي دو كشور اين امر را بيانگر اراده جدي مسئولان دو كشور براي توسعه روابط دانست و تاكيد كرد: امضاي قرارداد جامع همكاري دو كشور، مبناي همكاريهاي بلندمدت دو كشور خواهد بود

گفت وگوي امروز
افزايش بيش از ۱۰ درصدي قيمت بليت هواپيما خلاف احكام برنامه سوم است
گروه اقتصادي: اخيراً وزير راه و ترابري خبر از افزايش بيش از ۴۰ درصدي قيمت بليت هواپيما از اول مهرماه سال جاري داده كه با اعمال آن قيمت بليت شركت هاي هواپيمايي داخلي از ۱۷۰ هزار ريال براي هر ساعت صندلي پرواز به ۲۴۳ هزار ريال افزايش خواهد يافت.با ولي آذروش مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي پيرامون اقدام ايرلاين هاي خصوصي و افزايش بيش از ۴۰ درصدي قيمت بليت هواپيما گفت و گو كرده ايم.
***
* اخيراً تعدادي از ايرلاين هاي خصوصي از وضعيت پرداخت يارانه هاي دولتي ابراز نارضايتي كرده بودند. مشكل از كجا ناشي مي شود؟
- حدود ۸۵ درصد پروازهاي داخلي و خارجي در كشورمان توسط هواپيماهاي دولتي انجام مي شود و حدود ۱۵ درصد اين پروازها توسط شركت هاي ماهان، آسمان، كيش اير و ساير ايرلاين هاي خصوصي انجام مي شود. مطمئناً بحث قيمت بليت يا پرداخت به موقع يارانه ها نيز هر ساله در قالب قوانين بودجه ساليانه دراختيار دولت و وزارت راه وترابري قرار داشته تا به ايرلاين ها پرداخت شود. در سال گذشته حدود ۸۰ ميليارد تومان براي يارانه سوخت دراختيار وزارت راه و ترابري قرار گرفته بود تا بر مبناي تعداد پروازها و هواپيماها دراختيار ايرلاين ها قرار گيرد.اما به هر حال اقدام ايرلاين ها مبني بر عدم انجام پروازهاي داخلي و درخواست افزايش قيمت بليت مورد تأييد كميسيون عمران نمي باشد.
* افزايش بيش از ۴۰ درصدي نرخ بليت هواپيما تا چه حد موردقبول كميسيون عمران است؟
- كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با هر نوع افزايش قيمت بليت مخالف است. وقتي ايرلاين ها براي افزايش قيمت بليت بحث افزايش قيمت سوخت را مطرح مي كنند اين موضوع نمي تواند به تنهايي ملاك عمل قرار گيرد. بايد پرسيد چگونه است ايرلاين هايي كه ادعا مي كنند با اين قيمت بنزين، انجام پرواز مقرون به صرفه نيست در آن شرايط پروازهاي خارجي را با جديت انجام مي دهند؟! تنها قيمت سوخت نمي تواند عامل افزايش قيمت بليت باشد بلكه بايد ارائه خدمات و رقابت پذيري در اين زمينه مؤثر باشد. همچنين متأسفانه از آنجا كه براي افزايش هواپيما با تحريم هايي مواجه هستيم اين تحريم ها موجب كمبود هواپيما و عدم رقابت پذيري ايرلاين ها و به نوعي باعث شده تا مردم قدرت انتخاب نداشته باشند و مجبور باشند تا هر پروازي كه جا داشته باشد را انتخاب كنند. بايد زمينه افزايش تعداد پرواز ايرلاين ها و رقابت پذيري بيشتر فراهم شود.
* آيا اقدام دولت مبني بر افزايش بيش از ۴۰ درصدي نرخ بليت هواپيما مبناي قانوني دارد؟
- در ماده ۵ قانون برنامه سوم تأكيد شده كه افزايش قيمت هر نوع كالا و خدمات دولتي بيش از ۱۰ درصد مجاز نيست مگر در شرايط و ضوابط خاصي كه در مجلس شوراي اسلامي و دولت به تصويب برسد و اين افزايش تا زماني كه به تأييد مجلس نرسد قانوني نخواهد بود.همچنين افزايش قيمت بليت در ايمني پرواز نيز نقشي ندارد چرا كه در هر شرايطي با قيمت پايين يا بالاي بليت اگر قرار باشد پروازي انجام شود بايد ايمني پرواز نيز فراهم شود.
* از آنجا كه يارانه لازم در اختيار دولت قرار داشته چه عواملي در عدم تخصيص به موقع و صحيح اين يارانه ها و اقدامات بعدي ايرلاين هاي خصوصي نقش داشته است؟
- اين يارانه دراختيار وزارت راه و ترابري قرار گرفته تا بين ايرلاين هاي مختلف توزيع شود حال اينكه چرا پرداخت اين يارانه به برخي از ايرلاين ها با تأخير مواجه شده موضوعي است كه قابل بحث و بررسي در مجلس شوراي اسلامي است تا مشخص شود اين يارانه چگونه تخصيص داده شده است. اما به طور كلي پرداخت اين يارانه ها نيز نمي تواند جوابگوي خواسته هاي ايرلاين ها باشد و بايد با رقابت پذيري بيشتر در ايرلاين ها، افزايش خطوط پروازي و افزايش تعداد هواپيما را مدنظر قرار دهيم و از اين منظر به اصلاح و بهسازي ناوگان هوايي كشور بنگريم.
* براي جلوگيري از افزايش بيش از حد نرخ بليت هواپيما و رفع مشكلات ايرلاين ها چه برنامه اي مدنظر كميسيون عمران قرار گرفته است؟
- ابتدا بايد با توجه به خصوصي سازي، مشكل فرسودگي ناوگان هوايي و افزايش تعداد هواپيما را مدنظر قرار دهيم و سپس در قالب بودجه هاي سالانه براي برنامه ريزي، تخصيص و تأمين اعتبارات براي يارانه هاي سوخت و پروازها اقدام كنيم. اولويت كميسيون عمران رسيدگي به وضعيت مديريت هوايي كشور و رسيدگي جدي براي افزايش تعداد هواپيماها و بهسازي ناوگان هوايي كشور است و اين موضوع از مباحثي است كه تا دو ماه آينده در دستور كار كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي قرار خواهد گرفت.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۲۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۷۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۲۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۲۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۷۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۳۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۵۶۳

اقتصادي
اجتماعي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |