سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۶ - Aug 24, 2004
حق
امام علي (ع): با كسي كه نتواني حق خود را از او بگيري داد و ستد مكن.
(غررالحكم / ۳۳۲)
امروز با حافظ
خداش در همه حال از بلا نگه دارد
هرآنكه جانب اهل خدا نگه دارد
كه آشنا سخن آشنا نگه دارد
حديث دوست نگويم مگر به حضرت دوست
نگارستان
009939.jpg
گوستاو كوربه
«سنگ شكنان» - ۱۸۵۱ / رنگ روغن روي بوم/ ۲۵۹*۱۵۹ سانتي متر ‎/ گالري فورمرلي گمالدي / درسدن
در تابلوي «سنگ شكنان» كوربه كه بعدها به عنوان شاخص يك سبك مطرح شد، ساكنين روستايي از روستاهاي اطراف شهر «اورنان» (شهري كه كوربه در آن اقامت داشت) نشان داده مي شوند.
در اين تصوير، نقاش به ترسيم كار سخت روزانه كارگران پرداخته و آنها را در حالي كه به كار در آفتاب سوزان مشغولند،  نشان مي دهد. زندگي دشوار و محنت آور يك جوان با پيراهن پاره و يك پيرمرد با لباس هاي وصله شده در نقاشي گوستاو كوربه مشاهده مي شود.
در نقاشي عريض كوربه، وضعيت اين دو روستايي با غبار جاده تركيب شده و به اين ترتيب مشخصات زندگي كارگري در يك اثر هنري نمايان شده است.
در چنين شيوه اي، نقاش با نگاهي ترحم آميز به زندگي روزمره اين قشر از جامعه به تعريف دوباره نقش هنرمند در اجتماع مي پردازد.

بهارستان
ميان درختان حياط
زردي ليمو خودنمايي مي كند
در اينجا، ما فقرا نيز سهم ثروتمان را داريم
و آن بوي ليموست
اه اوجه نيومونتاله - ترجمه بهمن محصص

۱۰ سالن به تعداد سينماهاي كشور افزوده شد
از ابتداي سال جاري و در ۵ماهه نخست  امسال ده سالن سينما به ظرفيت ۲۶۰۰ صندلي به ظرفيت نمايش سينمايي كشور اضافه شد.
به گزارش خبرگزاري فارس  در چارچوب سياست هاي اين معاونت مبني بر گسترش سالن هاي سينما و افزايش ظرفيت نمايشي در سراسر كشور از ابتداي سال جاري تا پايان مرداد ماه تعداد ده سالن سينما در تهران و شهرستان ها به بهره برداري رسيد.
اين گزارش حاكي است: از مجموع ده سالن مذكور ۶ سالن در تهران و ۴ سالن در ساير شهرهاي كشور واقع شده است، بنا به اعلام اداره كل نظارت و ارزشيابي سينماهاي آسان، كانون قدس، سالن نمايش رازي، مجتمع فرهنگي امام علي(ع)، سالن شماره ۲ سينما سپيده، سالن موزه سينما، مجموع ۶سالن اضافه شده به ظرفيت نمايشي در تهران با ظرفيت ۱۵۱۶ صندلي مي باشند. سينماهاي ساويز شماره ۲ (كرج)، گلستان (نظرآباد) و پيام (شاهرود) با ظرفيت ۱۰۸۴ صندلي، چهار سينماي بهره برداري شده در شهرهاي كشور بوده اند.
بنا به اين گزارش از مجموع ۱۰ سينماي ياد شده تعداد ۷ سالن سينما متعلق به بخش دولتي و سه سالن نيز متعلق به بخش خصوصي است. در سال گذشته نيز ۲۰ سالن سينما با ظرفيت ۵۵۰۰ صندلي در تهران و ۵ استان كشور به بهره برداري رسيده بود.

شكلك در تالار قشقايي
نمايش «شكلك» به كارگرداني كيومرث مرادي بعد از اتمام اجراي نمايش «پيرسگ خرفت» در تالار قشقايي به روي صحنه مي رود.
به گزارش خبرگزاري فارس، نمايش «شكلك» نوشته نغمه ثميني و به كارگرداني كيومرث مرادي است كه در اواخر شهريورماه در تالار قشقايي، ساعت ۱۹ به روي صحنه مي رود.اين نمايش توسط گروه تئاتر تجربه ايران اجرا مي شود و در آن احمد ساعتچيان، پانته آ بهرام، احمد مهرانفر و ستاره پسياني به ايفاي نقش مي پردازند.
طراحي صحنه نمايش برعهده پيام فروتن است و آهنگسازي برنامه را حيدر ساجدي انجام مي دهد.

۱۰۰ فيلم كوتاه در ۹ شهر به نمايش در مي آيد
مدير طرح  اكران  فيلم هاي  كوتاه  كشور از نمايش  بيش  از يكصد فيلم  كوتاه  در۹ شهرستان  كشور از اواسط شهريورماه  امسال  خبر داد.
حسن  نجفي  در گفت  و گو با ايرنا هدف  از طرح  نمايش  فيلم هاي  كوتاه  را ترويج  ساخت  اين  نوع  فيلم  در حوزه  سينماي  حرفه اي  ايران و فراهم  آوردن  بستر لازم  براي  نمايش  آثار كوتاه  سينمايي  در سطح  عمومي  ذكر كرد. به  گفته  وي ، برنامه  نمايش  فيلم هاي  كوتاه  در شهرهاي  تبريز، تهران ، شيراز، اردبيل ، زنجان ، قزوين ، كرج ، مشهد و آبادان  و در قالب  نمايش  هر چهار فيلم  در يك  مرحله  اجرا مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
تهيه طرح انحلال «سيا»
طرح تازه اكثريت كميسيون اطلاعات سناي آمريكا كه خبر آن در صفحه اول شماره دوشنبه روزنامه هاي اين كشور قرار گرفته بود اين گونه تعبير شده است كه در صورت تصويب و اجرا به انحلال «سيا» منجر خواهد شد. در اين طرح كه خلاصه اي از آن در مصاحبه يكشنبه «پت رابرتز» سناتور جمهوري خواه كانزاس و رئيس كميسيون اطلات سنا با شبكه «سي. بي.اس.» اعلام شد، پيشنهاد شده است كه عمليات اطلاعاتي از «سيا» و نيز آژانس امنيت ملي وابسته به وزارت دفاع گرفته شود و زير نظر يك مدير «اطلاعات ملي» قرار گيرد. اين، طرح جانشيني براي پيشنهاد كميسيون رسيدگي به رويدادهاي ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تلقي شده است كه خواسته بود هر ۱۴ سازمان اطلاعاتي آمريكا در يك وزارتخانه ادغام و زير نظر يك وزير قرار گيرند تا دوباره كاري و فعاليت متناقض نشود. در طرح اكثريت كميسيون اطلاعات سنا پيشنهاد شده است كه سه مديريت سيا از هم مجزا و گزارش هاي خود را به سه معاون مدير «امنيت ملي» بدهند. سه مديريت سيا عبارتند از: ۱- مديريت عملياتي كه وظيفه اش جمع آوري اطلاعات (از طريق مأمور) و انجام عمليات محرمانه (نظير براندازي ۲۸ مرداد) است. ۲ - مديريت جمع آوري اطلاعات از طريق تكنولوژي الكترونيك و روش هاي علمي ديگر. ۳ - مديريت تحليل اطلاعات. اين مديريت ها كه اينك گزارش هاي خود را به مدير سيا مي دهند، در صورت تصويب طرح كاملاً مجزا از هم عمل خواهند كرد و به سه معاون مدير امنيت ملي گزارش خواهند داد. طبق طرح تازه، سه آژانس اطلاعاتي وزارت دفاع از اين وزارت جدا و تحت نظر مدير امنيت ملي قرار خواهند گرفت كه عبارتند از: آژانس تعقيب (رهگيري) و كشف علائم الكترونيك در سراسر جهان، آژانس دريافت و تحليل اطلاعات ماهواره اي، آژانس جمع آوري اطلاعات توسط مأموران. مدير امنيت ملي همچنين بر عمليات واحدهاي ضد اطلاعات و ضد تروريسم اف.بي.آي. نظارت خواهد داشت. به اين ترتيب در صورت تصويب اين طرح، وظيفه اي براي مدير سيا باقي نخواهد ماند و وزارت دفاع نيز مأموريت اطلاعاتي جز حراست از سازمان هاي داخلي اين وزارتخانه نخواهد داشت. سناتورهاي دمكرات به خبرنگاراني كه با آنان تماس گرفته بودند گفته اند كه طرح را به طور كامل نديده اند تا درباره اش اظهار نظر كنند، ولي مشاور امنيتي جان كري نامزد حزب دمكرات گفته است كه طرح همان چيزي است كه كري خواهان آن بوده است. مفسران رسانه ها در اظهار نظرهاي خود گفته اند كه به احتمال زياد سناتورهاي هر دو حزب بر سر تصويب آن به توافق خواهند رسيد.
نفت مفت مي خواهند
بالا رفتن بهاي نفت خام در روزهاي گذشته باعث شده است كه در كشورهاي صنعتي، از ژاپن تا آمريكا، مقامات اقتصادي ابراز نگراني كنند كه بالا بودن بهاي نفت رشد اقتصادي آنها را متوقف خواهد ساخت و خواهان اتخاذ تدابيري براي افزايش توليد شده اند زيرا به زعم آنها در شرايطي كه ميزان مصرف چين و هند رو به افزايش است، تنها راه پايين آمدن بها، افزايش توليد است. برخي روزنامه هاي ونزوئلا و مقامات اين كشور در پاسخ به اين اظهار نظرها گفته اند كه كشورهاي صنعتي مانند گذشته نفت مفت مي خواهند. ما مي دانيم كه اين ثروت ملي تمام شدني است. بنابراين ما هم نمي توانيم بيش از حد پمپ بزنيم تا قيمت پايين آيد كه اگر چنين كنيم به زيان خودمان عمل خواهيم كرد. همان طور كه كشورهاي صنعتي متوجه شده اند كه رشد اقتصادي شان به نفت ما بستگي دارد، مردم كشور هاي نفت خيز هم متوجه شده اند كه جيبشان به نفت بسته است، نفتي كه دير يا زود پايان خواهد يافت.
عكس دو چهره در صفحه اول روزنامه هاي يكشنبه
روزنامه هاي يكشنبه اروپا و آمريكا كه در صفحات بيشتري انتشار مي يابند عكس بانو «بولا چودري» و «يو ژن هوا» را در صفحات اول خود چاپ كرده بودند. «بولا» ۳۴ ساله كه يك بانوي هندي است تنگه «پالك» كه سريلانكا را از هند جدا كرده است با شنا در ۱۴ ساعت طي كرده است. وي قبلاً از شش تنگه ديگر از جمله جبل طارق و درياي مانش با شنا عبور كرده بود. بولا داراي شوهر و يك فرزند است. عكس «يو» كه يك نوازنده چيني است به عنوان مردي پر مو چاپ شده است. ۹۶ در صد از سطح بدن «يو» را موي سياه نسبتاً بلند پوشانده است. در جهان، تنها دو برادر مكزيكي همانند او پر مو هستند.

برگي از تاريخ
سالروز تعرض نظامي به ايران
روز پنجم تير ۱۳۲۰، پنج روز پس از آغاز تعرض آلمان به خاك شوروي، دولت ايران بي طرفي كامل خود را در جنگ ميان آن دو كشور به دولت شوروي اعلام داشته بود و دولت مسكو از اين اقدام ايران سپاسگزاري كرده بود. همچنين رضا شاه پس از دريافت اولتيماتوم مشترك مسكو و لندن دستور خروج آلماني هايي را كه وجودشان در ايران لازم نبود داده بود. با وجود اين نيروهاي انگلستان و شوروي در بامداد روزي چون امروز (سوم شهريور ماه ۱۳۲۰ خورشيدي) طبق نقشه از پيش تهيه شده، تعرض خود را به وطن ما آغازكردند و از چند نقطه وارد ايران شدند. انگلستان مدت ها بود كه مقدمات اين كار را آماده مي كرد و براي اين منظور از هند به عراق سرباز فرستاده بود. به علاوه، گروهي نظامي را هم به مرزهاي جنوب شرقي ايران گسيل داشته بود و مطبوعات لندن به انتقاد از رضا شاه دست زده بودند. به موازات آن، عوامل دولت لندن به تطميع مقامات نظامي و سياسي ايران پرداخته بودند، به گونه اي كه رضاشاه را در بي خبري نگهدارند و در آغاز تعرض، ارتش نسبتاً نيرومند ايران را با يك بخشنامه محرمانه و بدون اطلاع قبلي رضا شاه مرخص كنند. اندكي پس از عبور نيروهاي انگلستان و شوروي از مرزها و ورود به خاك ميهن ما، نمايندگان سياسي دو كشور در تهران در يادداشتي كه تسليم علي منصور نخست وزير وقت كردند جريان اين لشكركشي را به او اطلاع دادند. براي رسيدگي به اين واقعه پيش از ظهر سوم شهريور جلسه شوراي وزيران در حضور رضاشاه تشكيل شد. رضاشاه كه به توان ارتش اطمينان داشت تصميم به مقاومت گرفت، ستاد جنگ به رياست سرلشكر ضرغامي در باشگاه افسران برپا شد و دستور احضار سربازان احتياط چهار دوره به زير پرچم داده شد تا شمار نيروهاي رزمي به سيصد هزار تن بالغ شود. همچنين دستور داده شد كه دو لشكر پايتخت در اطراف تهران موضع دفاعي بگيرند، شكاري هاي مستقر در قلعه مرغي آماده دفاع از پايتخت شوند و توپ هاي ضد هوايي در نقاط مشخص نصب گردند و جريان به اطلاع مجلس نيز برسد كه همان روز رسيد. رضاشاه در همين حال با ارسال يك تلگرام به روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا نسبت به اقدام دولت هاي شوروي و انگلستان اعتراض كرد كه خبر رسيد انگليسي ها با تمهيداتي (دعوت از افسران ناوها به يك ضيافت رسمي، البته ساختگي) ناوگان ايران را كه از دير زمان چشم ديدن آن را نداشتند در شط العرب و خور موسي منهدم و تعدادي از كشتي ها را تصاحب كرده اند. شماري از افسران نيروي دريايي از جمله دريادار بايندر فرمانده اين نيرو نيزكشته شده اند. ظرف چند روز با خيانت چند افسر و مرخص كردن سربازان پادگان ها، ايرانِ بي دفاع، اشغال نظامي و رضا شاه مجبور به كناره گيري شد و از ايران تبعيد گرديد و تا پايان عمر زنداني انگلستان بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم سرطان ريه
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي، علائم سرطان ريه را از اين قرار بيان داشته است: سرفه مداوم، خروج خلط كه بعضي اوقات با خون همراه است، خس خس كردن، سينه درد، احساس خستگي مفرط، از دست دادن وزن، درد شانه و بازو، استخوان درد و بعضي اوقات بدون هيچگونه علامت. عوامل آن: دود سيگار و پس از آن آلودگي هوا، آزبست، گاز «رادون»، ذات الريه مزمن و انتقال سرطان از نقاط ديگر بدن به ريه.

با همنوازي اردشير كامكار و نوازنده اي از يونان برگزار مي شود
كنسرت از پارس تا بنتوس در تالار وحدت
اردشير كامكار نوازنده صاحبنام كمانچه كه آخرين كار وي با همايون شجريان چندي قبل به بازار موسيقي عرضه شده بود در كاري مشترك با يك نوازنده يوناني به اجراي برنامه در تالار وحدت مي پردازد.
به گزارش همشهري كامكار روز گذشته به اتفاق ماتئوس چاهوريسيس نوازنده ليره، كامبيز گنجه اي نوازنده تمبك، حسين زهاوي نوازنده دف و وحيد اسداللهي نوازنده پركاشن اين برنامه، كه عنوان از پارس تا بنتوس را با خود دارد، در نشست مطبوعاتي با حضور خبرنگاران شركت كردند و به سئوالات آنها پاسخ دادند.ماتئوس نوازنده يوناني در خصوص قدمت ساز «ليره» كه در اين برنامه نواخته مي شود، گفت: نام اين ساز در داستان هاي اسطوره اي يوناني برده شده و ارفئوس يكي از قديمي ترين ليره نوازان تاريخ موسيقي يونان است؛ همچنين پس از جنگ تروا در رقص ها و پايكوبي ها از اين ساز استفاده شده است.
اين نوازنده يوناني كه دانشجوي دكتراي
«اتنو موزيكوژي» دانشگاه لندن است براي چهارمين بار با ماتئوس به اجراي زنده و مشترك مي پردازد و پيش از اين نظير اين برنامه را در كشورهايي چون سوئد و بلژيك هم اجرا كرده بودند.
اردشير كامكار نيز در گفت وگوي خود با خبرنگاران تأكيد كرد: در آينده نزديك با تجربه هاي مفيدي كه در جهت هماهنگي بيشتر گروه به وجود مي آيد، اثر را به صورت استوديويي ضبط خواهيم كرد.
كنسرت «از پارس تا بنتوس» كه در روزهاي ۵ و ۶ شهريور در تالار وحدت برگزار مي شود، شامل قطعاتي چون هم نوازي در ماهور، تك نوازي كمانچه در دستگاه چهارگاه، هم نوازي در شور، هم نوازي با سازهاي كوبه اي و تك نوازي ليره در دستگاه شور و بيات اصفهان است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
انتظار
ساعت ها بود به انتظار زنگ تلفن به سر مي برد. آنقدر دلش شور مي زد كه حال و روزش را دگرگون كرده بود.
سرانجام نااميد شد و خودش شماره را گرفت. صدايش كردند.
نفسش در نمي آمد، حال خرابش حاكي از ساعت ها انتظار بود. وقتي احوالش را پرسيد، جواب داد: خيلي وقت است منتظر زنگ شما هستم احساس مي كنم پر در آورده ام.
و او فهميد بي خود نيست كه از قديم گفته اند «دل به راه دارد».
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
گل هاي المپيك ۲۰۰۸
پكن: شهر پكن در تابستان سال ۲۰۰۸ ميزبان رقابت هاي المپيك خواهد بود. با توجه به اين كه هواي اين شهر در زمان برگزاري بازيهاي المپيك گرم و شرجي خواهد بود، مسئولان زيباسازي شهر قصد دارند گياهان گلداري را براي كاشتن در شهر پيدا كنند كه در مقابل گرما مقاوم باشند.
به همين دليل شهرداري پكن طي سه سال آينده صدها نوع گياه مختلف در باغچه هاي شهر خواهد كاشت تا در نهايت مقاوم ترين گياهان براي استفاده در سال ۲۰۰۸ انتخاب شوند.
سفرهاي تابستاني پراسترس
پاريس: روانشناسان پس از تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيده اند كه سفر كردن در تابستان در اغلب مواقع پراسترس تر از حضور در محل كار است.
معمولاً مردم براي اينكه از استرس هاي موجود در محل كار رهايي يابند همراه با خانواده خود درفصل تابستان به سفر مي روند اما در اغلب مواقع سفر آنان مملو از استرس مي شود و هيچ لذتي از آن نمي برند.به گفته روانشناسان اگر افراد در طول سفر به پرداخت هزينه هاي سنگين ناچار شوند، يا توسط بچه هاي پرسروصداي همسفران محاصره شوند هيچ لذتي از سفر خود نخواهند برد و بهتر است در محل كار خود باقي بمانند.
اشتباه در خالكوبي
منچستر: چند روز قبل يك خانم ۲۹ ساله در انگليس تصميم گرفت براي گراميداشت ياد و خاطره پدربزرگش كه در جنگ كشته شده بود، يكي از جملات موردعلاقه پيرمرد را روي مچ خود خالكوبي كند.به هر حال وي با مراجعه به يك خالكوب، اين كار را انجام داد اما هنگامي كه به خانه رسيد متوجه شد كه خالكوب يك حرف را در حين خالكوبي جاانداخته و به همين دليل، جمله خالكوبي شده كاملاً بي معني شده است.اين خانم ابتدا قصد داشت عليه خالكوب شكايت كند اما بعد از اين كار منصرف شد.
جت اختصاصي آبراموويچ
لندن: رومن آبراموويچ، ميلياردر روس كه صاحب باشگاه فوتبال چلسي انگليس است با صرف ۵۶ ميليون پوند، يك فروند جت اختصاصي براي خود خريداري كرد.
در اين هواپيما بيش از ۳۰ ميهمان قادر خواهند بود در كابين اختصاصي آبراموويچ دور يك ميز و زير نور شمع، غذا بخورند كه غذاي آن ها در آشپزخانه هواپيما كه شيرآلات آن از طلا ساخته شده، آماده مي شود.اين هواپيما همچنين داراي يك اتاق خواب است و هزينه هر كيلومتر پرواز آن در حدود ۵۰ پوند برآورد مي شود.
تنبيه وحشيانه
لندن: يك زوج در انگليس به جرم تنبيه وحشيانه دو فرزند خود به تحمل سه سال حبس محكوم خواهند شد. اين زوج بي رحم طي دو سال هر بار كه دختر ۸ ساله و پسر ۷ ساله شان شيطنت مي كردند، آنها را با يك سگ وحشي در باغچه خانه رها مي كردند و سگ نيز با دندان هاي تيز خود به سوي آنان حمله ور مي شد.
شدت جراحات وارده به اين دو كودك به حدي بود كه والدين بي رحم مجبور شدند چندين بار آنها را به بيمارستان ببرند.در حال حاضر اين دو كودك در پرورشگاه به سر مي برند و سگ وحشي نيز با شليك چند گلوله كشته شده است.
زندگي با ۶ هزار عقرب
كوالالامپور: يك خانم ۲۴ ساله در مالزي قصد ثبت ركورد جهاني زندگي با عقرب ها را دارد. وي مي خواهد به مدت يك ماه در يك قفس شيشه اي در كنار ۶ هزار عقرب زندگي كند.در حال حاضر ركورد زندگي با عقرب ها متعلق به يك شهروند تايلندي است كه در سال ۲۰۰۲ به مدت ۳۱ روز در كنار سه هزار عقرب زندگي كرد.اين خانم مالزيايي مجاز است تنها ۱۵ دقيقه در هر روز از جعبه شيشه اي خارج شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه سوره: نمايشگاه آثار خوشنويسي سيده باهر پاكدامن و اكرم رشتياني / ۸ تا ۱۹ شهريور / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
* نگارخانه سيحون: نمايشگاه آثار خوشنويسي رضا رينه اي / ۷ تا ۱۲ شهريور / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري گلستان: نمايشگاه تابستاني ۱۰۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند / ۶ تا ۲۶ شهريور / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن:  ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه دكوراسيون خانه هاي ايراني / تا ۲۲ شهريور / زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* عكسخانه شهر:  نمايشگاه عكس هاي قديمي آنتوان سوريوگين / تا ۲۸ شهريور / ميدان هفت تير، بهار شيراز، موزه عكسخانه شهر / تلفن: ۸۸۴۸۹۹۳

گل و گياه
سينينژيا
009936.jpg
نام علمي: Sinningia شRed Flicker'
خانواده: GESNERIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۳۵ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است داراي ساقه هاي كوتاه لوله اي و برگهاي روزت بوده و گلهاي قيفي شكل و قرمز مايل به صورتي آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان پرنور و غيرمستقيم آفتاب و خاك پيت، مرطوب كه غرقابي نباشد نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر بهار يا تابستان، تهيه قلمه انتهايي ساقه در اواخر بهار يا اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |