پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۱ - Aug 19, 2004
۲‎/۱ در صد از كل شاغلان زن مدير و كارمند عالي رتبه هستند
تعداد مديران زن تا پايان امسال افزايش مي يابد
009405.jpg
فائزه توكل- كميسيون اجتماعي دولت سال گذشته «طرح افزايش و ارتقاي تعداد و وضعيت مديران زن دستگاه هاي دولتي» را به تصويب رساند و در كنار آن مركز امور مشاركت زنان كه مجري اين طرح است سه طرح تخصصي با نام مليكا را به مرحله اجرا درآورد، تا راههاي حضور زنان در مجامع بين المللي را هموار سازد.
زهرا شجاعي با اشاره به اين كه زنان ايراني نيز در مقايسه با رتبه جهاني خود به لحاظ فعاليت، مشاركت و پيشرفت اندازه گيري و مقايسه مي شوند، گفت: اگر زنان به دليل ناتواني، ضعف و ناكارآمدي خود به پست هاي مديريت نمي رسند ما بايد تلاشمان اين باشد كه آنها را به سمت توانمند شدن پيش ببريم. وي گفت: البته در كنار عدم توانمندي ها موانع ذهني، نگرش هاي غلط و تفكرات نادرست مردسالارانه نيز بالاي سر زنان هست كه مانع از رشد و پيشرفت آنها مي شود و لذا ما براي احقاق حقوق زنان و فراهم كردن زمينه بهره مندي نظام از فكر و انديشه زنان بايد تلاش كنيم، اين موانع رفع شوند و براي رفع موانع ذهني،  نگرش هاي غلط فرهنگ و تفكرات نادرست مجبوريم برخي الزامات اداري را ايجاد كنيم تا به مرور زمان و در جريان عمل مديريت زنان پذيرفته و موانع برداشته شود.
زهرا شجاعي عدم استفاده از توانمندي نيمي از ثروت و سرمايه انساني كشور را مانع توسعه همه جانبه دانسته گفت: ارتقاي سطح مديريت زنان به نفع منافع ملي و مصالح نظام است.
وي تأكيد كرد: مديريت زنان امتياز و يا غنيمتي براي زنان نيست و حتي سهم هم نيست. ما نمي خواهيم بگوييم بايد سهم زنان داده شود، بلكه نگران عدم استفاده از ظرفيت، پتانسيل و توانمندي نيمي از جمعيت كشور هستيم.
رئيس مركز امور مشاركت زنان تأكيد كرد: ما اين اعتقاد را هم نداريم كه با فراواني نيروهاي توانمند، مستعد و داراي قابليت هاي بالا در زمينه مديريت روبه رو هستيم. زيرا زنان به هر دليلي عقب نگه داشته شده اند و ما براي پرورش استعدادهاي آنها تلاش مي كنيم.
زهرا شجاعي از اجراي طرح «مليكاي ۳» از اوايل تيرماه سال جاري خبر داد كه براساس آن براي هفتاد نفر از زنان شاغل در سازمانهاي غيردولتي و دولتي دوره آموزش گذاشته مي شود تا آنها بتوانند براي حضور در مجامع بين المللي آماده شوند.
وي با اشاره به اين كه مجري اين طرح دانشكده بين المللي وزارت امور خارجه است گفت: آشنايي با اسناد بين المللي، حقوق معاهدات، ساختار سازمانها و مجامع بين المللي، زبان تخصصي و محاوره اي، آشنايي با روش مذاكره، حقوق و جنبش زنان در جهان و... از جمله دروسي است كه در اين دوره آموزش تدريس مي شوند.
شجاعي افزود: طرح مليكاي يك و دو كه قبلاً اجرا شده تخصصي تر بوده و زير نظر دكتر نسرين مصفا استاد حقوق بين الملل دانشگاه تهران به مرحله اجرا درآمد.
دوره آموزشي طرح مليكاي ۳ دو ماهه است كه در هفته دو روز كامل را به خود اختصاص مي دهد.
شجاعي در مورد محتواي پيشنهادي كه در كميسيون اجتماعي دولت به تصويب رسيده است گفت: براساس اين پيشنهاد دستگاه هاي دولتي موظفند حداكثر تا پايان برنامه سوم توسعه تعداد مديران زن خود را با رعايت اصل شايسته سالاري و بر مبناي شاخص نسبت مديران زن به كاركنان زن دستگاه در مقايسه با مديران مرد به كاركنان مرد آن دستگاه، براساس ضوابط اعلام شده افزايش دهند.وي با بيان اين كه دستگاهها بايد گزارش عملكرد سالانه خود را به مركز امور مشاركت زنان و سازمان مديريت و برنامه ريزي ارائه كنند، اظهار كرد: براساس برنامه نهايي شده، تعداد مديران زن به تفكيك دستگاههاي دولتي با فرض ثابت بودن تعداد پستهاي مديريتي و لحاظ حداقل درصد رشد سالانه تعيين شده در هر گروه، به ترتيب در وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت تعاون، وزارت بازرگاني و وزارت امور خارجه با لحاظ حداقل رشد سالانه ۱۰ درصد بايد به ۱۸۴، ۲۲، ۶۸ و ۶ نفر برسد.
همچنين بر اين اساس وزارت كشور، وزارت كار و امور اجتماعي، وزارت مسكن و شهرسازي و وزارت نيرو با لحاظ حداقل ۱۵ درصد افزايش سالانه به ترتيب با ۷۷، ۲۷، ۲۶، ۵۹ مدير زن موظف شده اند تا اين تعداد مديران زن را تا پايان برنامه سوم توسعه به ۱۷۸، ۶۲، ۶۰ و ۱۳۷ نفر برسانند.
تعداد مديران زن وزارتخانه هاي بهداشت- درمان و آموزش پزشكي، وزارت راه و ترابري، وزارت صنايع و معادن، وزارت جهاد كشاورزي و نهاد رياست جمهوري نيز با لحاظ حداقل ۲۰% رشد سالانه بايد به ۹۰۸، ۱۰۴، ۱۰۷، ۱۴۹ و ۱۷۴ نفر برسند. وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا، وزارت امور اقتصاد و دارايي با لحاظ ۳۰% رشد سالانه بايد تعداد مديران زن خود را به ۱۴۰، ۲۹، ۱۱۰۵ نفر برسانند.
نهادهاي انقلاب اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت، وزارت دادگستري و وزارت پست نيز به لحاظ حداقل ۴۰% رشد سالانه مي بايست تعداد مديران زن را تا پايان برنامه سوم به ۱۸۸، ۲۶۳، ۲۲، ۶۱، ۱۴۳ نفر برسانند. اين گزارش حاكيست، براساس آخرين آمار موجود، در سال ۸۲، درصد مديران، كاركنان عالي رتبه و قانونگذار زن در كشور نسبت به كل شاغلان زن، ۱/۲ درصد بوده است، اما معلوم نيست به طور مشخص تعداد مديران زن در كشور به تفكيك نهادها و دستگاههاي مختلف تا پايان برنامه پنج ساله سوم توسعه چه ميزان بوده است.
براساس آخرين گزارش ارائه شده از سوي «ILO» (سازمان بين المللي كار) در خصوص درصد مديران، كاركنان عالي رتبه و قانونگذار زن در مقايسه با كل مديران مرد در كشورهاي جهان، آمريكا، آلمان، سوئد، انگلستان، نروژ به ترتيب با ۴۶، ۳۴، ۳۱، ۳۱ و ۲۸ درصد بالاترين نسبت مديران و كاركنان عالي رتبه زن را نسبت به كل مديران و كاركنان عالي رتبه به خود اختصاص داده اند.
در اين گزارش نسبت كاركنان عالي رتبه و مديران زن در مقايسه با كل كاركنان عالي رتبه و مديران ايران ۱۳ درصد، مالزي ۲۰ درصد و تركيه ۷ درصد اعلام شده است.

تاريخ اعزام مشمولان اعلام شد
گروه اجتماعي- معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، تاريخ اعزام مشمولان فارغ التحصيل به خدمت نظام وظيفه عمومي در شهريورماه امسال را اعلام كرد. بنا به اطلاعيه اين معاونت، تمامي مشمولان فارغ التحصيل دوره كارداني غير گروه پزشكي و دوره كارشناسي و بالاتر غير گروه پزشكي كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند، به ترتيب بايد در ساعت ۷ صبح روزهاي يكشنبه و دوشنبه،يكم و دوم شهريور ماه، به معاونت وظيفه عمومي ناجا واقع در ميدان سپاه مراجعه كنند تا نسبت به اعزام آنان اقدام شود.
براين اساس مشمولان فارغ التحصيل دوره هاي كارداني، كارشناسي و بالاتر گروه پزشكي نيز كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه آماده به خدمت دريافت داشته اند، بايد ساعت ۷ صبح روز سه شنبه مورخ
۳/۶/۸۳ خود را به اين معاونت معرفي كنند.
اين اطلاعيه مي افزايد آن عده از مشمولان فارغ التحصيل دوره كارداني غيرگروه پزشكي كه از مراكز وظيفه عمومي شهرستانها دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند نيز بايد در ساعت ۷ صبح روز يكشنبه ۱/۶/۸۳ با مراجعه به مراكز وظيفه عمومي مربوط به آن شهرستان نسبت به معرفي و اعزام خود اقدام كنند.
تمامي مشمولان فارغ التحصيل دوره كارشناسي و بالاتر غير گروه پزشكي كه از مراكز وظيفه عمومي شهرستانها دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند، ساعت ۷ صبح روز دوشنبه مورخه ۲/۶/۸۳ به همان مراكز مراجعه كنند.
تمامي مشمولان فارغ التحصيل دوره هاي كارداني، كارشناسي و بالاتر گروه پزشكي، جز مقطع دكترا، كه از مراكز وظيفه عمومي شهرستانها دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند، ساعت ۷ صبح روز
سه شنبه مورخ ۳/۶/۸۳، به معاونتهاي وظيفه عمومي فرماندهي انتظامي استان مراجعه كنند تا به خدمت اعزام شوند.همه مشمولان پزشك، دندانپزشك، دامپزشك، دكتر داروسازي و دكتر در ساير رشته هاي گروه پزشكي كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ و مراكز عمومي شهرستانها دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند، نيز بايد در ساعت ۷ صبح روز سه شنبه مورخ ۳/۶/۸۳ با در دست داشتن دفترچه آماده به خدمت در تهران به معاونت وظيفه عمومي ناجا در ميدان سپاه مراجعه كنند تا به خدمت اعزام شوند.

هر درد نا مشخصي را بر چسب عصبي نزنيد
گروه اجتماعي- ناآشنايي مردم با كلمه درد و برداشت عموم جامعه از نحوه برخورد و راه هاي پيشگيري از آن جمله كارهايي است كه بايد در بين مردم جامعه نهادينه و فرهنگ سازي شود. به گزارش خبرنگار ما، سالانه ميلياردها ريال صرف تخفيف دردهاي اعضاي مختلف بدن مي شود. در ايران متأسفانه تا چند سال اخير هيچ مركز مطالعات و تحقيقاتي بر روي پديده درد فعال نبوده و اكثر پزشكان تنها به تجويز برخي داروهاي مسكن از قبيل استامينوفن، مفناميك اسيد و ديكلوفناك به عنوان تنها راه حل تخفيف سردرد، كمردرد و غيره كه در هر داروخانه اي پيدا مي شود بسنده مي كردند.دكتر محمد شريفي رئيس اين انجمن افزود: فعاليت هاي تحقيقاتي در خصوص همه گيرشناسي درد در ايران، ارتباط بين دردهاي مزمن و افسردگي، ارتباط بين دردهاي مزمن و از كارافتادگي جسمي، تأثير درد بر خلق و خوي و ارتباط اجتماعي افراد. دردهاي ناشي از عمل جراحي در طي چند سال اخير با صرف هزينه  زياد انجام شده است .

جايگاه ايران در جهان
توليد شير رتبه چهارم ،مصرف رتبه آخر
009408.jpg
ليلا خاكسار- شير و فرآورده هاي آن در افزايش رشد و سلامت جسم، ارتقاي هوش و قدرت فراگيري و افزايش توان كاري، طول عمر و جلوگيري از كارافتادگي زودهنگام بسيار مفيد است. البته اين ويژگي ها وقتي مي تواند مفيد باشد كه مصرف شير در طول زندگي استمرار داشته و قطع نشود. براي اينكه افراد يك جامعه بتوانند از شير استفاده كنند و نسبت به مصرف آن عدم تحمل نداشته باشند، مصرف شير بعداز دوران شيرخوارگي نبايد قطع شود. در غير اين صورت، توليد آنزيم هضم كننده قند شير (لاكتوز) در بدن متوقف مي شود و در نتيجه استفاده از شير در ميانسالي و يا بعداز آن منجر به عوارض گوارشي از جمله نفخ معده، دل درد و حتي اسهال مي شود.
مصرف روزانه نيم ليتر شير حدود ۵۰ درصد پروتئين، ۱۰ تا ۱۴ درصد انرژي، ۱۰۰ درصد نياز افراد بالغ به كلسيم و ۹۰ تا ۱۰۰ درصد نياز افراد بالغ به فسفر را تأمين مي كند.
همه اينها صحبتهايي است مفيد كه كارشناسان و مسئولان امور تغذيه پيرامون مزاياي نوشيدن شير به زبان مي آورند و صد البته كه براساس يافته هاي علمي به اين نتايج رسيده اند. اما آنچه كه جامعه كنوني ما با آن مواجه است مقوله اي ديگر است. صفهاي طويل براي گرفتن شير يارانه اي روز به روز بلندتر مي شود. افراد كهنسال و آنهايي كه فرزندان كوچك دارند، به ناچار ساعتها وقت خود را در اين صفها مي گذرانند. زيرا در شرايطي هستند كه درآمد آنها مصرف هميشگي شير غيريارانه اي را جوابگو نيست و مجبورند وقت زيادي را در اين صفها بگذرانند. آنهايي هم كه فرصت صرف چنين وقتهايي را ندارند يا به طور كلي قيد خوردن اين نوشيدني پرخاصيت را مي زنند و يا اينكه هرازگاهي از شيرهاي غيردولتي با نرخ بالاتر استفاده مي كنند كه اين استفاده و خريد چندان هم منظم نيست.خلاصه اينكه اين ماده غذايي ارزشمند عليرغم ضرورتش چندان جايگاهي در سبد مصرفي خانواده ها ندارد و عوارضي كه در گروه هاي سني مختلف ديده مي شود اعم از كوتاهي قد در نوجوانان و پوكي استخوان زودرس در افراد بالاتر از ۴۵ سال نشانه هايي هرچند اندك از اين كمبود است.
دكتر ايرج خسرونيا دبير كنگره علمي نقش مصرف شير طي گفت وگويي با خبرنگار ما مي گويد: سرانه مصرف شير در كشور كمتر از نصف استكان است و اين درحالي است كه در كشورهاي ديگر ۲۵۰ سي سي بخصوص در كودكان شير مصرف مي شود.وي مي افزايد: براساس پژوهشهايي كه صورت گرفته در حال حاضر ۳۰ درصد از مردم لبنيات به ويژه شير مصرف نمي كنند. در حالي كه در گذشته مردم به دليل مصرف انواع لبنيات، كمتر به بيماري قلب و عروق، پوسيدگي دندان، پوكي استخوان و... دچار مي شدند. باماشيني شدن جوامع، مصرف لبنيات در شهرها جاي خود را به استفاده از نوشابه و ساير تنقلات فاقد ارزش غذايي داده است.
دكتر خسرونيا در مورد روستائيان مي گويد:۵۰ سال پيش اصلي ترين ماده غذايي روستائيان مواد لبني اعم از شير و ماست و كشك و... بود در حالي كه در حال حاضر يك كودك روستايي هفته اي يكي دوبار مواد لبني و در هفته ۵ تا ۶ بار از پفك و چيپس و خوراكيهايي از اين قبيل استفاده مي كند و اين روند تغيير الگوهاي غذايي باعث شده كه در سن ۴۵ سالگي افراد پوكي استخوان داشته باشند و در اصطلاح پزشكي به مرگ خاموش و تدريجي برسند و در كودكان نيز مشكل كوتاه قدي و كمبود كلسيم به اوج خود برسد.
اين در حالي است كه براساس گزارش روابط عمومي بنياد مستضعفان در حال حاضر توليد شير در ايران حدود ۶ ميليون تن است و رقم سرانه مصرف ۸۵ تا ۹۰ كيلوگرم براي هر فرد است كه در مقابل رقم ۵۰ كيلوگرم كشورهاي درحال توسعه رقم خوب و قابل توجهي است ولي نسبت به كشورهاي پيشرفته كه رقم سرانه مصرف ۲۵۰ كيلوگرم به ازاي هر فرد در سال است، هنوز عقب هستيم.براساس اين گزارش رقم سرانه مصرف ۷۲ كيلوگرم بوده و در يك دوره ۱۰ ساله به طور ميانگين ۱۷ كيلوگرم افزايش داشته ايم كه با توجه به برنامه ريزي هاي ۵ ساله چهارم پيش بيني مي شود كه اين رقم به ۱۵۰ كيلوگرم و توليد از ۶ ميليون تن به ۱۶ ميليون تن برسد.
براساس اين گزارش توليد شير در كشور چندان پايين نيست و ايران رتبه چهارم آسيا را در توليد اين محصول دارد. اما نكته اين است كه اين توليد به چه شكلي توزيع مي شود. آنچه مسلم است شيوه توزيع چندان قابل دسترس و قابل استفاده براي عموم مردم نيست و دولتمردان و مسئولين با توجه به اينكه اين محصول از ارزش غذايي بسيار بالايي در تمام سنين برخوردار است، مي بايست به دنبال سياستها و تصميم گيريهاي جدي براي استفاده عموم باشند.

يك ميليون و ۴۲۰ هزار كودك استثنايي محروم از تحصيل
009411.jpg
از يك ميليون و ۵۰۰ هزار كودك استثنايي لازم التعليم در كشور، تنها ۸۰ هزار نفر تحت پوشش  آموزش هاي رسمي قرار دارند و يك ميليون و ۴۲۰ هزار كودك باقي مانده به علل گوناگون از تحصيل محروم اند.
به گفته معاون سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، كودكان داراي نيازهاي ويژه از نظر آموزشي يا استثنايي، به افرادي گفته مي شوند كه برخلاف اكثريت افراد هم سن خود در شرايط عادي قادر به سازگاري با محيط نباشند.
در حالي كه با تشكيل سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور و تقسيم بندي كودكان استثنايي به هفت گروه ناشنوا و نيمه شنوا، نابينا و نيمه بينا، كم توان ذهني، با اختلالات رفتاري، چند معلوليتي، معلول جسمي و حركتي ومبتلايان به ناتواني هاي يادگيري در اين سازمان، نظام آموزش و پرورش كشور سال ها پيش آموزش اين قبيل كودكان را رسماً از كودكان عادي جدا ساخت و از همان زمان به علل گوناگون از جمله كمبود امكانات و مدارس استثنايي در سطح كشور و عدم اقبال خانواده ها به واگذاري كودكان خود به مدارس موجود و يا عدم توان اين خانواده ها در انجام اين كار، با عده بي شماري از كودكان استثنايي لازم التعليم و محروم از تحصيل مواجه بود.
امروز كارشناسان ضمن تأكيد بر ضرورت برنامه ريزي هاي لازم براي پوشش تمامي اين كودكان، عادي سازي آموزش براي اين قشر را يكي از راهكارهاي تحقق اين منظور مي دانند.
دكتر محمدرضا بهرنگي استاد دانشگاه متخصص تعليم و تربيت در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: متأسفانه علي رغم جديت زياد وزارت آموزش و پرورش در حل مشكل كودكان لازم التعليم،  ما با دو مشكل در اين زمينه همچنان مواجهيم: گروهي از اين كودكان اساساً دسترسي به امكانات آموزشي ما را ندارند و از تحصيل محروم مي مانند و گروهي ديگر كه تحت پوشش قرار مي گيرند و به دليل آن كه پاسخ نياز خود را در مدارس موجود نمي يابند از مدرسه فرار مي كنند و جذب نمي شوند.
وي گفت: اين كه مدارس موجود ما از جاذبيت لازم براي آموزش اين كودكان برخوردار نيستند به چند دليل باز مي گردد كه كمبود معلمان حرفه اي و آموزش ديده يكي از آنها است.
وي افزود: از سوي ديگر شناسايي و معرفي آنها به مدارس موجود مي بايست با همكاري و مشاركت ساير نهادها و سازمان هاي ذيربط صورت بگيرد و الزامات لازم در اين زمينه انجام شود تا اين كودكان به نظام آموزشي سپرده شوند.
وي گفت: شايد حدود يك سوم كودكاني كه مرحله ابتدايي را به پايان مي برند، هنوز به صورت مؤثر خواندن و نوشتن را ياد نگرفته باشند و در مورد كودكان استثنايي كه اكثراً قابليت و توان يادگيري را دارند، نيازمند شيوه هاي جديد آموزشي هستيم.
دكتر بهرنگي با تأكيد بر ضرورت پوشش تحصيلي كودكان استثنايي لازم التعليم گفت: اين كودكان اگر به مهارت هاي لازم اجتماعي نرسند، سرباران جامعه خواهند شد و به جاي اين كه توليد كننده باشند به مصرف كننده هاي صرف تبديل مي شوند و از نظر فكري توان و ظرفيتشان توسعه پيدا نخواهد كرد.
وي گفت: تحقيقات و بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد يكي از دلايل عدم توفيق و پيشرفت اين بچه ها اين است كه نگاه جامعه و آموزش و پرورش به آنها نگاه خاصي است. به آنها به عنوان يك استثنايي نگاه مي شود. در حالي كه اگر اين كودكان در ميان بچه هاي عادي آموزش ببينند، در درجه اول ياد مي گيرند با افراد عادي و با جامعه خود را تطبيق بدهند.
البته بايد درك لازم به آنها داده شود كه با ديگران متفاوت هستند و كودكان عادي نيز بايد ياد بگيرند كه چگونه با آنها برخورد و زندگي كنند. علاوه بر اين كه در كنار همه اينها مي بايست زيرساخت هاي لازم در مدارس عادي در اين زمينه فراهم شود.
دكتر بهرنگي ادامه داد: حالا چرا ما اينها را جدا مي كنيم و چرا مدارس كودكان را انتخاب و به اصطلاح جدا مي كنند، معلوم نيست.
وقتي اين مسئله در آموزش و پرورش جا نيافتاد و مدارس جدا شدند و سازمان استثنايي ايجاد شد، مشكلات به وجود آمد.
وي با اشاره به اين كه در دنياي امروز حركت به سمت عادي سازي آموزش اين قبيل كودكان است گفت: ما هم بايد آموزش كودكان استثنايي را تا حد امكان به سمت عادي سازي ببريم و فقط موارد خيلي استثنايي را جدا كنيم.
براساس گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در حال حاضر حدود شش هزار نفر دانش آموزان استثنايي در قالب «طرح تلفيقي» در مدارس عادي به تحصيل مي پردازند. كه اين طرح در سه گروه نابينا، ناشنوا و معلولان جسمي در حال اجرا است.

اخبار كوتاه
سالانه ۱۰ درصد زايران، از حج تمتع باز مي مانند
معاون سازمان حج و زيارت گفت: به طور متوسط سالانه ۱۰ درصد زايران به دلايلي مانند تحصيل، مسافرت، بيماري و... نمي توانند به حج تمتع مشرف شوند.
سيد ابوالحسن رضوي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: بر اساس آمارهاي ارايه شده تعداد زايراني كه از سال ۶۰ تا ۶۳ براي حج تمتع ثبت نام كرده اما به دلايلي مانند فوت ، بيماري ، تحصيل و... توانسته اند به حج مشرف شوند، يك هزار نفر بوده است .
وي افزود: اين افراد مي توانند امسال براي رفتن به حج تمتع به كاروان هاي مجاز مراجعه نمايند.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به اين كه بر اساس تعهدات ملزم به اين هستيم كه افرادي كه در آن سالها ثبت نام كرده اند را با قيمت قبلي اعزام كنيم ، بنابراين دولت تسهيلاتي را براي آنها در نظر گرفته و آخرين مبنا را نرخ ثبت سال ۷۷ كه ۸۰۰ هزار تومان بود قرار داده و۳۰۰ هزار تومان به اين افراد تسهيلات داده خواهد شد.
معاون سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: براي اعزام زايرين به حج تمتع هرساله ضمن محاسبه افراد باقي مانده از سالهاي قبل، درصدي را نيز به عنوان ريزش قرار مي دهيم، بنابر اين امسال بر اساس پيش بيني هاي انجام شده رقمي در حدود ۹۶ هزار نفر را تشكيل مي دهند كه ده درصد نيز احتمال كم و زياد شدن آن وجود دارد.


حق بيمه سرانه كاركنان دولت در سال ۸۳ اعلام شد
براساس مصوبه هيأت وزيران نرخ حق بيمه سرانه كاركنان دولت در سال ۱۳۸۳ اعلام گرديد. به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان بيمه خدمات درماني طبق مصوبه هيأت وزيران در خصوص نرخ حق بيمه سرانه سال ۱۳۸۳، سهم كارمند از حق بيمه سرانه بيمه شدگان اصلي و تبعي يك معادل ۳۳/۳۳ درصد سرانه مصوب ماهانه (۲۸۰۰۰ ريال) و به ميزان ۹۳۳۳ ريال و سهم كارمند از حق بيمه سرانه تبعي ۲ معادل صد در صد (۱۰۰%) سرانه مصوب و به ميزان ۲۸۰۰۰ ريال مي باشد.
اين گزارش حاكي است سهم كارمند از حق بيمه سرانه بيمه شدگان تبعي ۳، معادل ۳۴۲۲۲ ريال مي باشد. بديهي است حق بيمه سرانه همسر و تمامي فرزندان خانمهاي كارمند معادل ۲۸۰۰۰ ريال و حق بيمه سرانه ساير بيمه شدگان تحت پوشش (پدر، مادر و...) معادل ۳۴۲۲۲ ريال مي باشد.
حق بيمه سرانه صندوق ساير اقشار سازمان بيمه خدمات درماني طبق مصوبه هيأت وزيران همانند كاركنان دولت جهت بيمه شدگان تبعي يك و تبعي ۲ (۲۸۰۰۰ ريال) و بابت بيمه شدگان تحت پوشش بنياد شهيد كه شامل بيمه شدگان تبعي يك (همسر، پدر، مادر، خواهر، برادر تحت تكفل و فرزندان شهدا) مي باشد. قابل ذكر است كه ۸۰% از حق بيمه افراد تبعي يك ۲۲۴۰۰ ريال از محل اعتبارات بنياد شهيد هر استان سراسر كشور و ۲۰% باقيمانده ۵۶۰۰ ريال از مشمولين فوق دريافت خواهد شد.


تعداد مهد هاي كودك استان تهران استاندارد نيست
معاون  امور اجتماعي  بهزيستي  استان  تهران  گفت : ميزان  مهدهاي  كودك  موجود در اين  استان  با استاندارهاي  جهاني  فاصله  زيادي  دارد.
«علي اصغر ظاهري»   در گفت گو با ايرنا افزود:  اين  امر با توجه  به  حساس  بودن  اين  مقطع  سني  آثار منفي  بر شكل گيري  شخصيت  اين  كودكان  به  همراه  دارد و مانع  از پرورش  استعدادهاي  آنان  مي شود.
وي  بدون  ذكر آماري  درباره  ميزان  مهدهاي  كودك  موجود در استان  تهران  ادامه  داد : براساس  استانداردهاي  بين المللي  براي  هر ۱۰۰ كودك  يك  مهد نياز است  وبا در نظر گرفتن  اين  استاندارد، اين  استان  به  ۳۰هزار مهد كودك  نيازدارد.
به  گفته  ظاهري ، اين  شاخص  آموزشي  و تربيتي  در كشورهاي  توسعه يافته  با رشد ۹۵ درصدي  همراه  است  اما در ايران  رشد آن  ۱۹ درصد بوده  است .
وي  سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  و ترغيب  خيرين  براي  مشاركت  در تأمين  امكانات  آموزشي  و تربيتي  براي  اين  كودكان  را از راهكارهاي  عملي  مناسب  براي  رفع  اين  معضل  برشمرد.


جايزه ۵/۱۷ ميليون دلاري سازمان بهداشت جهاني به ايران
دكتر انوشيروان محسني بندپي، نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با بيان اقدامات دولت در يك سال گذشته در بخش بهداشت و درمان كشور به ايسنا گفت: دولت در بخش بهداشت و درمان به موفقيت هايي دست پيدا كرده كه از جمله آنها مي توان به پوشش واكسيناسيون هاي مختلف از جمله سرخك و سرخجه اشاره كرد. اين كار، كار بسيار سختي بود كه با موفقيت به اتمام رسيده است. وي افزود: همچنين پوشش كامل صددرصد مراقبت از طفل نيز از اقدامات مفيد دولت به حساب مي آيد. در رابطه با بحث شناسايي بيماران ايدزي و مراقبت از آنها، نيز دولت ايران جايزه ۵/۱۷ ميليون دلاري سازمان بهداشت جهاني را به خود اختصاص داد.


شوراهاي مدارس، رنگ و نوع روپوش دانش آموزان را
تعيين مي كنند
رنگ ، نوع  لباس  و پوشش  دانش آموزان  بر اساس  آيين  نامه  اجرايي  در شوراهاي  مدرسه  تعيين  و مشخص  مي شود.
براساس آيين نامه  اجرايي مدارس ، تصميم گيري  در مورد لباس  و پوشش  دانش آموزان ، در چهارچوب  مباني  و ضوابط مندرج  در فصل  پنجم  اين  آيين نامه  از وظايف  شوراي  مدرسه  است .رنگ  مانتو، شلوار و مقنعه  دانش آموزان  دختر بايد ضمن  توجه  به  شرايط سني  و جغرافيايي  از ميان  رنگ هاي  مناسب  انتخاب  شود و لباس  دانش آموزان  بايد از نظر دوخت  و رنگ ، ساده  و داراي  ظاهري  آراسته  و متناسب  با محيط آموزشي  و تربيتي  مدرسه  باشد.به گزارش ايرنا، دانش آموزان  بايد در آمد و رفت  در مسير مدرسه  نيز از لباس  و پوشش  مناسب  و فاقد هرگونه  تصوير و نوشته  استفاده  كنند.
پوشش  دانش آموزان  دختر شامل  «چادر، مانتو، شلوار و مقنعه» و «مانتو، شلوار و مقنعه» است . اعضاي  شوراي  مدرسه ، متشكل  از مدير، معاونان  مدرسه ، يك  نفر از مربيان  يا مشاوران  به  انتخاب  مربيان  و مشاوران ، نماينده  شوراي  معلمان  و نماينده  انجمن  اوليا و مربيان  به  انتخاب  انجمن  مي باشند.


هيچ دانشگاه خارجي در ايران شعبه ندارد
فعاليت  مؤسسه هايي كه خود را شعبه اي از يك دانشگاه خارجي معرفي و اقدام به پذيرش دانشجو با شهريه هاي كلان مي كنند، كاملاً غيرقانوني و فاقد اعتبار است.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مؤسسه اي با عنوان «سرآمد فن آوري اطلاعات» كه خود را نماينده رسمي NCC-Education انگلستان معرفي مي كند براي جذب دانشجو اقدام به دادن آگهي از طريق مطبوعات كرده است.
بدين وسيله اعلام مي شود اولاً، هيچ دانشگاه خارجي در ايران شعبه ندارد و فعاليت  دانشگاه هاي خارجي در كشور ما تنها از طريق همكاري با دانشگاه هاي داخلي و با اخذ مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي امكان پذير است و ثانياً، دادن هر گونه مدرك دانشگاهي بدون داشتن مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي ممنوع است و چنين مداركي فاقد اعتبار قانوني هستند.


كشور در زمينه فعاليت هاي علمي عقب مانده است
بي اعتنايي غيرقابل توجيه به پژوهش در كشور كه كليد اصلي توسعه به شمار مي رود باعث شد فعاليت هاي علمي و پژوهشي كشور نه تنها از مرز هفت دهم درصد از درآمد ناخالص ملي فراتر نرود بلكه كشور ما در اين زمينه عقب مانده بماند. به گزارش ايسنا رضا منصوري معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين مطلب گفت: در برنامه چهارم پيش بيني شد كه سهم پژوهشي از درآمد ناخالص ملي به سه درصد برسد. اين رقم بسيار بلند پروازانه بوده و رسيدن به آن غيرممكن است. اگر بتوانيم واقع بينانه به مرز يك درصد برسيم آن وقت مي توان به آينده علمي كشور اميدوار بود.


واگذاري  تلفن  ثابت  در استان  تهران 
تا پنج  سال  آينده  به  روز مي شود
مديركل  روابط  عمومي  شركت  مخابرات  استان  تهران  اعلام  كرد: وضعيت  تلفن  ثابت  در تهران  تا پايان  برنامه  چهارم  توسعه  به  حد اشباع  رسيده  و واگذاري  شماره ها به  روز خواهد شد. محمد خجسته نيا ديروز  درگفت  وگو با ايرنا افزود: همزمان  با اشباع  وضعيت  تلفن  ثابت  و واگذاري  به روز در تمام  مراكز ، عمليات  توسعه  شبكه  و ظرفيت سازي  نيز به  پايان  مي رسد.وي  خاطرنشان  كرد: براساس  برنامه  مدون  شركت  مخابرات  استان  تهران ، در مدت  زمان  تعيين  شده  براي  توسعه  شبكه ، عمليات  توسعه  به  طور موردي  و جزيي  فقط  در موارد خاص  انجام  مي شود.

زلزله هاي خاورميانه سالانه جان ۴۳هزار نفر را مي گيرد
براساس بررسي هاي انجام شده هر ساله ۴۳ هزار نفر در زلزله هاي خاورميانه جان خود را از دست مي دهند.
پروفسور ابوالحسن آستانه اصل، استاد ايراني دانشگاه بركلي كاليفرنيا كه روز سه شنبه در دانشگاه صنعتي اميركبير سخن مي گفت با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: با توجه به اين امر و پس از زمين لرزه بم طرحي منطقه اي موسوم به پروژه «مهر» در راستاي كاهش تلفات جاني زلزله در خاورميانه پيشنهاد شد كه اجراي اين طرح به زودي در پژوهشكده سوانح طبيعي آغاز مي شود.
پروفسور آستانه اصل خاطرنشان كرد: براساس مطالعات اين طرح در فاصله سالهاي ۱۹۰۳ تا ۲۰۰۳، ۴۳ زلزله با بزرگي بيش از ۶ ريشتر در اين منطقه رخ داده كه ۱۶ مورد آنها يعني حدود ۳۰ درصد كل زلزله هاي خاورميانه در كشور ما به وقوع پيوسته كه البته بيشترين تلفات اين زلزله ها نيز مربوط به زلزله اخير شهرستان بم است.
به گزارش ايسنا، مسئول پروژه تحقيقاتي چگونگي ريزش برجهاي تجارت جهاني هدف از اجراي طرح «مهر» را بازسازي و مقاوم سازي خانه هاي روستايي، خشتي و گلي و ساختمان هاي غيرمهندسي منطقه خاورميانه به منظور كاهش تلفات زمين لرزه عنوان و تصريح كرد: اين پروژه تنها ساختمان هاي روستايي را در برمي گيرد. پروژه منطقه اي «مهر» طي دو نسل اجرا مي شود كه تصميم داريم با آغاز فعاليت آن در سال جاري تا يك قرن آينده تلفات زلزله هاي با بزرگي ۶ ريشتر و بالاتر را در منطقه به كمتر از ۲۰ نفر برسانيم.

حقوق شهروندي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |