يكشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۳ - Aug 1, 2004
شير مادر، كودك را در مقابل بيماري بيمه مي كند
008013.jpg
گروه اجتماعي- معصومه بيات: از آنجا كه ساعت مرخصي مادران شاغل در اداره متفاوت است مادر مجبور است بعد از يك ماه تا ۴ ماه به محل كار خود برگردد بايد اين مادران در دوران بارداري و بعد از زايمان آموزش لازم را در خصوص نگهداري شير مادر و چگونگي شيردهي ببينند. در همين زمينه و به مناسبت روز ترويج تغذيه با شير مادر با دكتر آذر ميرزايي رئيس فرهنگسراي سلامت به گفتگو پرداخته ايم كه در ادامه از نظرمان مي  گذرد.
* مادران شاغل براي نگهداري شير نوزادان خود بايد به چه نكاتي توجه كنند و بهترين زمان براي دوشيدن شير چه زماني است؟
مادران شاغل مي توانند در ساعات متفاوت اقدام به دوشيدن شير براي نوزاد كنند، اما بهترين زمان براي دوشيدن شير، پس از شيردادن نوزاد توصيه مي شود بخصوص طول شب كه شير مادر افزايش داشته است.
*شير مادر در چه ظرف هايي  بايد نگهداري شود و مدت زماني كه شير ارزش غذايي خود را حفظ مي كند چقدر است؟
شير مادر بايد در ظرف هاي پلاستيكي نگهداري شود و توصيه مي شود از ظرف هاي كريستال و يا شيشه اي به دليل بار منفي سطح ظروف و احتمال از بين رفتن سلولهاي زنده درون شير مادر خودداري شود.
شير مادر از ۲۴ ساعت تا ۶ ماه قابل نگهداريست، اين شير براي نگهداري تا ۲۴ ساعت بايد در دماي پنج درجه سانتي گراد در طبقات پايين يخچال نگهداري شود و براي زمان بيشتر بايد در ظرف پلاستيكي كوچك براي يك نوبت در دماي ۴ درجه تا ۱۰ درجه C در داخل فريزر از آن نگهداري شود. براي گرم كردن شير نبايد از حرارت مستقيم استفاده كرد بلكه بايد بطور غيرمستقيم در ظرف آب داغ گرم شود تا به پروتئين و سلولهاي زنده آن آسيب وارد نشود.
* آيا زمان نگهداري تا زمان مصرف آن بر ارزش غذايي، شير تاثير مي گذارد.
هر چقدر فاصله ساعات دوشيدن شير با ساعات مصرف آن بيشتر شود ارزش غذايي آن كمتر خواهد شد؛ اما با اين حال ارزش غذايي آن بيشتر از شيرهاي مصنوعي و شيرخشك خواهد بود.
* افزايش يا كاهش شير مادر به چه عواملي بستگي دارد؟
مادر هر چقدر با نوزاد تماس بيشتري داشته باشد، در ميزان افزايش شير تاثير مثبتي خواهد داشت و داشتن استرس نيز بر كاهش شير مادر تاثير مي گذارد.
* شاخص استفاده نوزاد از شير مادر و مادراني كه اقدام به شير دادن نوزادان خود مي كنند چيست؟
شير مادر از ابتلاي نوزاد به بيماري آلرژي، آسم، بيماريهاي روده اي، انواع عفونتها جلوگيري مي كند و استفاده از شير مادر در ثبات شخصيت و ارتباط عاطفي او با فرزند تاثيرگذار است و مادراني كه اقدام به شيردهي نوزاد خود مي كنند نسبت به ديگر مادران كمتر دچار خونريزي بعد از زايمان مي شوند و زودتر به وزن قبل از بارداري بر مي گردند و اين افراد همچنين كمتر دچار افسردگي روحي مي شوند.
* چه مدت زماني را براي شير دادن به نوزاد توصيه مي كنيد؟
نوزاد در ۴ دقيقه اول شيردهي قند و چربي از شير مادر مي گيرد و در زمانهاي بعدي از املاح و پروتئين برخوردار مي شود و به همين دليل لازم است مادران وقت بيشتري براي شيردهي بگذارند.

مديركل حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداريهاي كشور اعلام كرد:
كمك ۲۰ ميليون ريالي به رانندگان تاكسي هاي فرسوده قطعي شد
008016.jpg
مديركل حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداريهاي كشور گفت: با تصويب شوراي عالي اقتصاد پرداخت كمك بلاعوض ۲۰ ميليون ريالي وزارت نفت به رانندگان تاكسيهاي فرسوده و خودروسازان سمند دوگانه سوز قطعي شد.
مهندس عبادالله فتح اللهي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور به ازاي هر دستگاه سمند دوگانه سوز ۲۰ ميليون ريال كمك بلاعوض پرداخت مي كند، افزود: از اين مبلغ سازمان بهينه سازي ۷۷۰ دلار براي واردات مخزن گاز و خريد تجهيزات در اختيار ايران خودرو قرار مي دهد.
به گفته وي طبق اين مصوبه، شركت ايران خودرو نيز موظف است ۵۰۰ هزار تومان قيمت سمند دوگانه سوز را كاهش دهد.
وي با اشاره به جلسه اي كه از سوي رئيس سازمان شهرداريهاي كشور تشكيل شد، قيمت قطعي شده سمند را ۹ ميليون و ۸۸۴ هزار تومان اعلام و خاطرنشان كرد: يك ميليون و ۳۸۴ هزار تومان از اين مبلغ، كمك بلاعوض سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور بوده و از سوي بانك رفاه كارگران نيز تا سقف ۷ ميليون تومان وام با نرخ ۷ درصد سود به مالكين خودرو اختصاص مي يابد.
وي در پايان با اشاره به اين كه وام مذكور به رانندگان داراي تاكسيهاي فرسوده و به تشخيص معاونت فني راهنمايي و رانندگي اختصاص مي يابد، گفت: تاكنون ۳ هزار دارنده دستگاه تاكسي سمند از تسهيلات اين طرح استفاده كرده اند.

رئيس كميسيون حقوقي و قضايي:
لايحه جلوگيري از كودك آزاري در حال تدوين است
آموزش به والدين براي جلوگيري از كودك آزاري، بايد باعث شود كه از اين پديده شوم به طور كلي جلوگيري كند.
سيد محمد تقي محصل  همداني، نماينده مردم بافق و مهريز در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا، درمورد ريشه كني پديده كودك آزاري در كشور و تدوين قانوني مشخص در اين رابطه گفت: مدت زيادي است كه مسأله كودك آزاري ازسوي مطبوعات منعكس مي شود و در اين راستا پدر يا مادر و يا ناپدري و نامادري به شكنجه و آزار كودكان مي پردازند. در اين خصوص لايحه اي از سوي قوه قضائيه براي جلوگيري از اين پديده و مجازات والدين كودك آزار در حال تدوين است.
وي با بيان اينكه طولي نمي كشد كه اين لايحه  به صحن علني مجلس فرستاده شود، تصريح كرد: متأسفانه مساله كودك آزاري در جامعه ما زياد است و عامل اصلي اين امر نيز فقر، تنگدستي و مشكلات مالي است. در عين  حال بايد توجه داشته باشيم كه عده اي داراي قساوت قلب زيادي هستند كه از شكنجه، اذيت و آزار فرزند خود لذت مي برند كه در اين راستا بايد براي آنها فكري كرد.
نماينده بافق معتقد است: قانوني كه در همين رابطه براي جلوگيري از آزار كودكان و افراد نابالغ در حال تدوين است و پيگيري هايي كه در اين زمينه صورت مي گيرد، باعث مي شود تا چنين پديده هاي ناپسندي در اجتماع ما كاهش يابد. در قوه قضائيه بحث توسعه قضايي و تدوين قانون هاي خاص مد نظر است كه يكي از آنها تدوين قانون مبارزه با كودك آزاري است. همچنين در اين رابطه مي توان لايحه اي از طريق دولت به مجلس داده شود تا ويژگي ها و خصوصيات آن بررسي و به صورت قانون اجرا شود. در اين خصوص مردم نيز مي توانند نظرات خود را به مسئولان پيشنهاد دهند.
رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس درمورد چگونگي برخورد دستگاه قضايي با والدين كودك آزار گفت: اگر اين دستگاه اطلاعي از اين مسأله داشته و شواهدي نيز درمورد كساني كه دست به اين پديده مي زنند در دست داشته باشد، يقيناً در اين زمينه اقدام خواهد كرد، ولي نوعاً مساله به گونه اي است كه اين كار از افرادي صادر مي شود كه انسان هيچ شك و گماني درمورد آنها ندارد.
وي با بيان اينكه براي پيشگيري از وقوع اين جرم ايجاب مي كند انسان جلوي چنين افرادي را بگيرد، افزود: اگر در اين راستا آموزش به خانواده ها براي جلوگيري از كودك آزاري مطرح باشد، اين امر بيشتر بايد به معنا پيشگيري و جلوگيري از وقوع جرم صورت گيرد.
محصل همداني درمورد تأثيرات پيوستن ايران به كنوانسيون حقوق كودك، اظهار داشت: در كنوانسيون ها و پيوستن به آنها بعضاً مسائلي وجود دارد كه بايد با اصول و قوانين ما نيز منطبق باشد. در واقع، بايد حدود كنوانسيون ها مشخص شود. در اين راستا، بايد لايحه اين امر به مجلس فرستاده شود تا مسائل، موارد و حدود آن را بررسي و درنهايت به نحو احسن و اصلح بر روي آن اقدام نماييم.

۱۵ مردادماه، آخرين مهلت ارسال دفترچه هاي خوداشتغالي معلولان
گروه اجتماعي: مددجويان و معلولان تحت پوشش سازمان بهزيستي تا ۱۵ مردادماه فرصت دارند دفترچه خوداشتغالي خود را ارسال نمايند. به گزارش خبرنگار ما، مددجويان و معلولاني كه تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور بوده و آموزش حرفه اي ديده اند، چنانچه متقاضي وام خوداشتغالي وزارت كار باشند، مي توانند با مراجعه به واحدهاي پستي سراسر كشور دفترچه خوداشتغالي صندوق فرصت هاي شغلي وزارت كار و امور اجتماعي را دريافت؛ با كمك ستادهاي اشتغال سازمان بهزيستي سراسر كشور آن را تكميل و حداكثر تا تاريخ ۱۵/۵/۸۳ ارسال نمايند.
متقاضيان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۸۷۳۶۹۹۹-۸۷۳۶۸۶۹ معاونت هماهنگي و برنامه ريزي امور اشتغال تماس بگيرند.

آتش سوزي بازار ۶۵۰ ميليون تومان خسارت داشت
۶۵۰ ميليون تومان خسارت درپي آتش سوزي ۶ مردادماه به بازار تهران وارد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، مسئول ستاد خبري آتش نشاني با اعلام اين خبر، افزود: علت آتش سوزي همچنان تحت بررسي و كارشناسي است. طي اين حادثه كه طبقات پاساژ منصور در بازار كويتي ها طعمه حريق شد، اجناس ۴۰ باب مغازه خاكستر شد كه به گفته تعدادي از مغازه داران مال باخته، تنها ۵ تا ۶ كسبه بيمه هستند.

زنان خانه دار به زودي مدرك كارداني مي گيرند
رئيس موسسه آموزش عالي علمي كاربردي هلال ايران گفت: زنان خانه دار به زودي مي توانند با شركت در آزمون پودماني هلال احمر مدرك كارداني بگيرند.نادر اكرامي نسب در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: اين مدرك مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است و افراد پس از دريافت مدرك كارداني مي توانند در مقاطع تحصيلي بالاتر ادامه تحصيل دهند.
اكرامي نسب خاطرنشان كرد: محدوديت سني براي شركت كنندگان در آزمون دريافت مدرك كارداني يادشده وجود ندارد. وي گفت:برنامه هاي آموزشي گوناگوني توسط مؤسسه آموزش عالي علمي - كاربردي هلال  ايران تهيه شده است كه همه مردم در همه شهرها مي توانند از طريق سيماي جمهوري اسلامي از اين برنامه ها استفاده كنند و درنهايت با شركت در امتحان سراسري مربوط به آن، مدرك كارداني خود امدادي دريافت كنند. وي درخصوص محتواي برنامه ها گفت: محتواي برنامه هاي آموزشهاي خودامدادي براي مواجهه با سوانح و حوادث است.

رئيس اورژانس كشور اعلام كرد:
خط توليد آمبولانس مهرماه در كشور راه اندازي مي شود
رئيس اورژانس كشور با اعلام اين كه هزينه تمام شده براي هر آمبولانس ۳۷ ميليون تومان است، گفت: خط توليد آمبولانس از ابتداي مهر ماه در كشور راه اندازي مي شود.
دكتر شهرام علمداري در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه با راه اندازي خط توليد، ماهانه ۶۰ آمبولانس به اورژانس كشور تحويل داده مي شود، اظهار داشت: طي دو پروژه، آمبولانس براي كشور خريداري مي شود؛ در يك پروژه، شركت ايران خودرو ديزل نزديك به ۱۸۰۰ دستگاه تا پايان سال ۸۴ تحويل مي دهد و در پروژه بعدي با ۲۳ ميليون دلار وام بانك جهاني نزديك به ۵۵۰ دستگاه تا پايان آذر ماه اورژانس داده خواهد شد.
وي با بيان اين كه شركت ايران خودرو ديزل به دليل برنده شدن شاسي بنز در مناقصات وزارت صنايع از سوي اين وزارتخانه براي توليد معرفي شده است، گفت: آمبولانس داراي دو جزء شاسي و كابين است كه شاسي بنز Spirenter314 ساخت آلمان است در حالي كه كابين هاي نصب شده از سوي بانك جهاني از شركت ژيف فرانسه و كابين هاي شركت ايران خودرو ساخت ايتالياست.
دكتر علمداري افزود: شركت گواه ايران خودرو ديزل نيز خط توليد آمبولانس را راه اندازي مي كند. در حالي كه گمركي هر آمبولانس ۱۵۷ درصد است كه اين گمركي بايد حذف و آمبولانس به عنوان يك ماشين خدمتي رايگان وارد كشور شود.
وي با بيان اين كه تا كنون هيچ آمبولانسي تحويل داده نشده است، گفت: از آنجايي كه ۲۰ دستگاه MB140 وارداتي در سالهاي ۷۵-۷۴ پس از دو ماه مصرف، خراب و به دليل نبود خدمات پس از فروش اسقاطي شدند لذا سه شرط استاندارد بودن و خدمات شبانه روزي پس از فروش و خط توليد براي ورود اين آمبولانسها الزاميست.
وي افزود: تا كنون ۵ هزار نقطه پرتصادف در كشور شناسايي و از بين اين نقاط جاده ها براساس تعداد كشته و مجروح به ۴ اولويت تقسيم شده كه بر آن مبنا پايگاه هاي اورژانس شهري، جاده اي ـ شهري و جاده اي طراحي شده است.
رئيس اورژانس كشور با بيان اين كه بر اين اساس مي بايست تا پايان برنامه سوم توسعه ۸۵۰ پايگاه احداث مي شد، گفت: در برنامه سوم توسعه به ازاي هر ۷۰ هزار نفر در برنامه چهارم توسعه به ازاي هر ۵۰ هزار نفر يك آمبولانس پيش بيني شده است اما به تعداد پايگاههاي راه اندازي شده آمبولانس در سطح كشور توزيع مي شود.
دكتر علمداري در پايان با اشاره به اختصاص ۳ آمبولانس به هر پايگاه يادآور شد: براي توزيع آمبولانس از قبل برنامه ريزي هاي خاص انجام شده است.

تهران خنك  مي شود
سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: در نقشه سطح زمين امروز بجز در سواحل شمالي بقيه مناطق ايران توده هواي كم فشار فصلي مستقر است.
به گزارش ايسنا، تصاوير دريافتي از ماهواره هاي هواشناسي پوشش ابرهاي پراكنده اي را در شمال شرق، نواحي مركزي و سواحل شمالي و جنوبي ايران نشان مي دهد.
نقشه هاي پيش يابي در تراز مياني جو بيانگر كاهش ارتفاع طي ۷۲ ساعت آينده در سطح كشور است كه سبب بروز ناپايداري در سطح كشور خواهد شد.
بر اين اساس آسمان استانهاي آذربايجان شرقي و غربي صاف تا قسمتي ابري و در پاره اي از نقاط نيمه ابري همراه با رگبار پراكنده و رعد و برق، آسمان استانهاي اردبيل و گيلان صاف تا قسمتي ابري و در پاره اي از نقاط نيمه ابري همراه با مه صبحگاهي با احتمال بارندگي و آسمان استانهاي مازندران و گلستان قسمتي تا نيمه ابري و در پاره اي از نقاط تمام ابري همراه با بارندگي پراكنده و وزش باد يا مه صبحگاهي خواهد بود.
طي مدت ياد شده آسمان شمال استانهاي سمنان و خراسان صاف تا قسمتي ابري و در پاره اي از نقاط با افزايش ابر و رگبار پراكنده و رعد و برق، آسمان شمال استانهاي بوشهر و هرمزگان قسمتي تا نيمه ابري و در پاره اي از نقاط همراه با وزش باد و رعد و برق و رگبار پراكنده و آسمان سواحل خليج فارس و درياي عمان و جزاير تنب بزرگ و كوچك، خارك، كيش، قشم، سيري، لاوان و ابوموسي صاف تا قسمتي ابري و در بعضي از ساعات همراه با وزش باد و غبارآلود يا گرد و خاك و در پاره اي از نقاط با افزايش ابر و مه صبحگاهي و آسمان استانهاي فارس، زنجان، قزوين و ارتفاعات زاگرس صاف تا قسمتي ابري و در پاره اي از نقاط با افزايش ابر و وزش باد خواهد بود.به گزارش ايسنا، سازمان هواشناسي كشور طي شبانه روز آينده آسمان استان تهران را صاف تا قسمتي ابري و در بعضي از ساعات با افزايش ابر پيش بيني كرد كه حداكثر دماي تهران در اين روز با ۲ درجه كاهش به ۳۶ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.

زايران عمره فقط از آب و مواد غذايي كاروان استفاده كنند
مسئول درمان جمعيت هلال احمر شهر تهران به زايران سفر عمره كه به كشور عربستان سفر مي كنند هشدار داد: تنها از آب و مواد غذايي تهيه شده به وسيله كاروان استفاده كنند.
دكتر خديجه محمد پور در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: براي پيشگيري از بيماري هاي عفوني به حجاج توصيه مي شود كه از خوردن و آشاميدن آب و مواد غذايي كه از سلامت آنها اطمينان ندارند خودداري و فقط از مواد غذايي و آب آشاميدني كه مسئولان كاروان ها براي آنها تدارك ديده اند، استفاده كنند. وي اظهار داشت: به علت تعداد ازدحام زياد مردم در اين كشور ها و احتمال بروز آلودگي زايران بايد به طور مرتب و مكرر و پس از مراجعه از اماكن زيارتي و به ويژه پيش از صرف غذا، از آب و صابون براي ضد عفوني دست هاي خود استفاده كنند. دكتر محمد پور گفت: به زائراني كه در اثر ابتلا به برخي بيماري ها از تزريق واكسن مننژيت محروم هستند، توصيه مي شود كه مراقبت هاي لازم نظير اجتناب از مناطق پر جمعيت و در صورت قرار گرفتن در مناطق پرجمعيت استفاده از ماسك را در طول سفر خود در نظر گيرند.
وي تصريح كرد: با وجود اينكه واكسن آنفولانزا فقط در ماه هاي سرد سال به زايران خانه خدا اجباري است اما در اين ماه ها براي پيشگيري از ابتلاء آنها به اين بيماري واكسن آنفولانزا براي حجاج مسن به ويژه زايران بالاي ۵۰ سال توصيه مي شود اما چون اين واكسن ها فرد را فقط به يك نوع خاصي از ويروس آنفولانزا كه معمولا در عربستان شايع است مصون مي كند، بنابراين علاوه بر تزريق آن بايد نكات بهداشتي ياد شده نيز رعايت شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |