چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۲ - Jun 9, 2004
در ديدار وزير دادگستري عربستان با خاتمي و هاشمي شاهرودي عنوان شد:
گرايشهاي خشن و افراطي خلاف روح اسلام و مغاير با منافع مسلمانان است
وزير دادگستري عربستان سعودي ديروز به طور جداگانه با رئيس جمهور و رئيس قوه قضاييه ديدار و گفت و گو كرد.
به گزارش ايسنا سيد محمد خاتمي در ديدار عبدا… بن محمد بن ابراهيم آل شيخ با وي اظهار داشت: هم اكنون اسلام در معرض خطرات بزرگي از جمله پيدايش گرايش ها و حركت هاي تند افراطي است كه با نام اسلام صورت مي گيرد.
رييس جمهور افزود: اين حركتها به ديگران بهانه مي دهد تا منافع نامشروع خود را در پوشش مبارزه با حركت هاي افراطي تامين كنند.رئيس جمهور افزود: بزرگترين تشكيلات تروريسم دولتي را در رژيم صهيونيستي شاهد هستيم كه نه تنها آنها به تروريست بودن متهم نمي شوند بلكه سركوب و ترور توسط اين دولت را مورد تاييد قرار مي دهند.وي گفت: كشورهاي اسلامي بايد در كنار يكديگر و منطبق بر موازين اسلامي برائت خود از حركتهاي تند كه به خشونت منجر مي شود را اعلام كنند و نيز در برابر اعلام جنگ آشكار يا مخفي عليه اسلام و مسلمانان نيز بايستند.
رئيس قوه قضاييه نيز در ديدار وزير دادگستري عربستان سعودي ابراز اميدواري كرد كه با گسترش همكاري هاي قضايي ايران و عربستان، مقدمات تشكيل يك نهاد قضايي مشترك ميان كشورهاي اسلامي جهت دفاع مشترك از حقوق بشر، حقوق مسلمانان و جهان اسلام فراهم شود.
آيت ا...هاشمي شاهرودي تبيين اصول اسلامي و بسط و گسترش آن ميان كشورهاي اسلامي را به ويژه در زمينه  مسايل حقوق بشر و حقوق شهروندان در جامعه  اسلامي ضروري دانست و افزود: حقوق بشر و حفظ حقوق شهروندان از مسايل حاد و حساس جهان است و بر اساس فرهنگ غني اسلام، كشورهاي اسلامي بهترين و عادلانه ترين سيستم و نظام تامين كننده  حقوق بشر را در اختيار دارند اما بر اثر تبيين نامناسب و اجراي نه چندان دقيق موجب سوءاستفاده  دشمنان اسلام عليه جهان اسلام شده است.
رييس قوه  قضاييه نيزگرايش هاي افراطي و خشن برخي گروه هاي اسلامي را برخلاف روح اسلام و ناشي از جهل آنان نسبت به مباني غني اسلام برشمرد واظهار داشت: امروز در جهان اسلام گرفتار دو جريان خطرناك افراطي گري و دفاع از خوي استكباري و حضور مدافعان آن در برخي جوامع اسلامي هستيم.
وزير دادگستري عربستان سعودي نيز در اين ديدارها با تاكيد بر ضرورت تعميق روابط دو كشور گفت: در حال حاضر شاهد بدترين و بي رحمانه ترين تهمت ها نسبت به افراد و گروه هاي ميانه روي اسلامي و حقيقي از طرف گروه هاي تندرو و جناح هاي دشمن هستيم.

فشار آمريكا به كشورهاي صنعتي براي قطع همكاري علمي با ايران
مقامات واشنگتن انتظار دارند كه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در نشست گروه هشت به طور خاص به برنامه هسته اي ايران بپردازد. روزنامه نيويورك تايمز روز گذشته با بيان اين مطلب به نقل از برخي مقامات آمريكايي بدون ذكر نام نوشت: انتظار مي رود جورج بوش رئيس جمهور آمريكا كه رياست نشست گروه هشت را در سال جاري به عهده دارد بار ديگر بر انجام اقدامي گسترده به منظور متوقف كردن توليد مواد هسته اي جديد كه مي توانند به سوخت سلاح هسته اي منجر شود، تأكيد كند و اين گامي است در جهت متوقف كردن تأمين تجهيزات هسته اي كشورهايي نظير ايران و كره شمالي.
امنيت هسته اي روسيه
در همين حال خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري ريانووستي گزارش داد كه به منظور كمك به تأمين امنيت مواد هسته اي روسيه، كشورهاي دانمارك، ايرلند و برخي كشورهاي ديگر به ابتكار عمل كنفرانس گروه هشت خواهند پيوست. به نوشته ريانووستي اين خبر از سوي سخنگوي عاليرتبه دولت آمريكا اعلام شد.
برنامه شركت كشورهاي جهان عليه گسترش تسليحات و مواد كشتار جمعي اولين بار در اجلاس گروه هشت ژوئن ۲۰۰۲ در كاناسكيس كانادا، اعلام شد .در آن زمان كشورهاي عضو اين گروه موافقت كردند كه ظرف ۱۰ سال، ۲۰ ميليارد دلار به روسيه در زمينه حفظ امنيت هسته اي اين كشور كمك كنند.از سوي ديگر اينترفكس به نقل از سفير ايران در روسيه گزارش داد: همكاري ايران و روسيه داراي ماهيت كاملا دفاعي است و هيچ گونه اهداف نظامي ندارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري روسي افزود كه غلامرضا شافعي، سفير ايران در روسيه اظهار داشت:همكاري ميان مسكو و تهران با هدف حفظ آمادگي كشور در امور دفاعي و اطمينان از منافع ملي در قالب دكترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران صورت مي گيرد و هيچ گونه اهداف تهاجمي را دنبال نمي كند.وي ادامه داد: درخصوص سلاح هسته اي، ايران به هيچ وجه قصد ندارد در مسير نظامي حركت كند و يا به چنين سلاح هايي دست يابد.
اين گزارش به نقل از شافعي افزود: روسيه و ايران به همكاري هاي هسته اي و نظامي خود با رعايت هنجارها و توافقات بين المللي ادامه مي دهند.

ديدار سفير كويت باهاشمي رفسنجاني
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: منافع قدرت هاي بزرگ در بر هم زدن روابط خوب كشورهاي منطقه است و در اين صورت است كه فضا براي ورود آنان باز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله  هاشمي  رفسنجاني در ديدار سفير كويت در ايران، با تبيين اهداف قدرت هاي خارجي در سوء استفاده از موضوع عراق، بر لزوم هوشياري كشورهاي منطقه در اين مقطع سرنوشت ساز تاكيد كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مسئوليت مستقيم ناامني در عراق را برعهده اشغالگران دانست و افزود: آمريكايي ها تنها منافع خود را مي بينند و اين، باعث بروز ناامني هايي شد كه مي تواند سراسر منطقه را دچار تنش كند.
بنا بر اين گزارش، مجدي ظفيري، سفير كويت در تهران، ضمن تسليم پيام كتبي رئيس هيات وزيران كويت به  هاشمي  رفسنجاني، با اشاره به تبليغات مسموم برخي از كشورها در دوران هشت سال دفاع مقدس تصريح كرد: مواضع واقع گرايانه ايران پس از سقوط صدام، فرصتي به وجود آورد تا آناني كه ايران را به توسعه طلبي متهم مي كردند، اشتباهات خود را اصلاح كنند.
وي در مورد تحولات عراق گفت: مواضع كويت در مورد مسائل عراق و منطقه با ايران همسو است و معتقديم سياست خارجي ايران واقع بينانه و دورانديشانه است.
سفير كويت در تهران، در اين ديدار دعوت رسمي شيخ صباح احمد جابر الصباح از رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي سفر به آن كشور تقديم وي كرد.

گراميداشت آيت الله حائري شيرازي در قم
آيين گراميداشت ارتحال آيت الله صدرالدين حائري شيرازي دوشنبه شب از سوي آيت الله مكارم شيرازي يكي از مراجع تقليد، جامعه مدرسين، شوراي عالي و مديريت حوزه علميه قم در مسجد اعظم اين شهر برگزار شد.
آيت الله حائري شيرازي از عالمان ديني شيراز و برادر آيت الله محي الدين حائري شيرازي امام جمعه شيراز بود كه دو روز پيش در قم فوت كرد.
در مراسم گراميداشت اين عالم رباني، حضرات آيات عظام مكارم شيرازي و نوري همداني، نمايندگان آيات عظام تقليد، موسوي لاري وزير كشور، مسئولان و گروهي از مردم استان فارس، طلاب و روحانيون و اقشار مختلف مردم قم حضور داشتند.

عضو هيات رئيسه مجلس:
ديپلماسي ايران، امارات را جسور كرده است
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي گفت: نوع ديپلماسي ايران در زمينه جزاير سه گانه مسئولان امارات را جسور و زياده خواه كرده است كه لازم است در اين زمينه تصميمات قاطع و مقتضي رفتار اين كشور اتخاذ شود.
حميد رضا حاجي بابايي در گفتگو با خبرگزاري مهر ، افزود: ديپلماسي ايران بايد ديپلماسي قدرتمندي باشد، تنش زدايي به معناي حركت هاي منفعلانه و معارض با منافع ملي تفسير نمي شود. وي خاطرنشان كرد: امارات متحده با توجه به جو و فضاي امروزي جهان و فشارهاي سياسي كه از سوي آمريكا و لابي صهيونيست به ايران وارد مي شود، فرصت را مغتنم ديده كه تقاضاهاي واهي گذشته خود را عنوان كند.
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اين خوش خيالي است اگر تصور كنيم امارات بدون هيچگونه لابي ديگر اين ادعاها را مطرح كرده است. قطعا فشارهاي آمريكا و در پشت پرده صهيونيست ها در اين امر موثر بوده است.
وي تاكيد كرد: با حركات و ادعاهايي كه امارات امروز مطرح مي كند، نمي توان گفت كه در آينده خواهد توانست موضع گيري امروز خود را در آينده جبران كند.

سخنگوي قوه قضاييه خبر داد
مذاكرات ايران و اروپا درباره حقوق بشر هفته آينده آغاز مي شود
چهارمين دور گفت وگوهاي ايران و اتحاديه اروپا در زمينه حقوق بشر هفته آينده برگزار خواهد شد.
به گزارش ايسنا، غلامحسين الهام سخنگوي قوه قضاييه با اعلام اين خبر افزود: اگرچه وزارت امورخارجه متصدي و مسئول اين گفت وگوهاست اما قوه قضاييه نيز در اين مذاكرات مشاركت فعال خواهد داشت.
الهام گفت: تقويت همكاري و همبستگي بين المللي درباره حقوق بشر موضوع بحث در اين مذاكرات است. به گفته الهام مذاكرات در روزهاي ۲۵ و ۲۶ خرداد برگزار خواهد شد.
سخنگوي قوه  قضاييه در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه پرونده  آقاجري در حال حاضر در كدام مرجع و نهاد مورد رسيدگي است؟، با بيان اينكه اين پرونده،  بين ديوان عالي كشور و دادگستري است، يادآور شد: همان  موقع كه رأي صادر شد، دستورات لازم صادر گرديد اما در مجراي كار اداري است.
سخنگوي قوه  قضاييه در اين جلسه  مطبوعاتي از تصويب پيش نويس قانون «مسئوليت مدني مؤسسات عمومي» خبر داد.وي گفت: بحث قانون مسئوليت مدني مؤسسات عمومي  از مدت ها پيش مطرح بوده و روز گذشته خوشبختانه با ارائه اين لايحه از سوي دولت و تصويب قوه قضاييه آماده  ارائه به مجلس شوراي اسلامي است و اميدواريم كه مجلس هفتم اين لايحه را كه از لوايح مهم در پاسخگوكردن نهادهاي عمومي  و دولتي است، هرچه سريع تر به تصويب برساند.
الهام با بيان اين مطلب كه طبق اين لايحه تمامي مراكز و مؤسسات عمومي  و دولتي در قبال خسارت هاي وارده مسئول هستند، به تشريح قسمت هايي از اين لايحه پرداخت.
وي اظهار داشت: مطابق اين لايحه كليه وزارتخانه ها، شركت هاي دولتي و مؤسسات عمومي مسئول جبران خسارت هاي مادي، معنوي و بدني اي هستند كه مستخدمان و كاركنان اين سازمان ها در نتيجه بي احتياطي، بي مبالاتي يا عدم رعايت غيرعمدي مقررات دولتي در حين انجام وظيفه يا به مناسبت آن به اشخاص وارد كرده اند.
الهام در ادامه متذكر شد: بر اساس اين لايحه، سازمان هاي ذيربط مسئول جبران خسارت هايي كه در نتيجه نقص و كمبود امكانات و عدم تصويب مقرراتي كه آن مؤسسات قانونا مكلف به وضع آن بودند، هستند.
سخنگوي قوه  قضاييه با اعلام اين مطلب كه قوه  قضاييه نيز طبق اين لايحه مكلف و موظف به جبران خسارت شده، اظهار داشت: اين مسئوليت مدني شامل دستگاه قضايي نيز مي شود يعني در مواردي كه خسارات ناشي از تخلف،  تقصير يا اشتباه قاضي باشد، همين مسئوليت نيز قابل تصور بوده و وجود دارد و بازهم بايد سازمان و مؤسسه  ذيربط (قوه  قضاييه) جبران خسارت كند.
وي تصويب و اجراي اين لايحه را موجب حفظ حقوق شهروندان، انضباط اداري، ارتقاء سطح خدمت رساني به مردم عنوان كرد و گفت: طبيعي است كه اگر مؤسسه و نهادي مسئول جبران خسارت باشد در اعمالش دقت بيشتري كرده و بر همين اساس از نظر آموزش و تخصص نيز نظارت كافي را بر رفتار كاركنان خود انجام خواهد داد.
سخنگوي قوه قضاييه عدم تصويب يا تصويب مقررات و آيين نامه هاي خلاف قانون را نيز مشمول اين مسئوليت عنوان كرد و اظهارداشت: بر اساس اين لايحه تصويب قانوني كه حقوق اشخاص را تضييع كند و يا عدم تصويب قانوني كه به لحاظ تصويب نكردن خسارتي متوجه اشخاص شود شامل اين لايحه شده و سازمان و نهاد مربوطه مسئول جبران خسارت وارده خواهد بود.

۴۰ تن در مرز ايران و عراق دستگير شدند
خبرگزاري فرانسه به نقل از وزارت دفاع اكراين نوشت كه سربازان اكرايني مستقر در شرق عراق ۴۰ تن را كه سعي داشتند به طور غيرقانوني وارد عراق شوند، دستگير كرده اند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري افزود كه در بيانيه وزارت دفاع اكراين آمده است اين افراد كه به سلاح هاي كلاشينكف، اسلحه شكاري و مهمات مجهز بوده اند هنگامي كه قصد داشته اند با سه خودرو و سه ميني بوس از طريق منطقه (واسط) وارد عراق شوند، دستگير شده اند.
خبرگزاري فرانسه به نقل از وزارت دفاع اكراين مدعي شد كه اين افراد قصد داشته اند به گروه هايي كه عليه نيروهاي اشغالگر به رهبري آمريكا مي جنگند، بپيوندند.
طبق گزارش يادشده سلاح هاي توقيف شده اين افراد به پايگاه نظامي اكراين منتقل شده و افراد دستگير شده نيز به پليس مرزي عراق تحويل داده شده اند.

احتمال امضاي توافق نامه پنج جانبه كشورهاي ساحلي خزر در نشست تهران
ويكتور كاليوژني اظهار داشت كه روند فعلي گفت وگوها پيرامون رژيم حقوقي درياي خزر بسيار فعال است و طرفين در حال حاضر به گفت وگوهاي فعال و موثر در خصوص آماده سازي برگزاري نشست سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در تهران ادامه مي دهند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك سايت اينترنتي روسي با مخابره اين خبر افزود كه ويكتور كاليوژني، نماينده ويژه رئيس جمهور روسيه در امور درياي خزر طي گفت وگو با شبكه تلويزيوني ATV جمهوري آذربايجان همچنين اظهار داشت: در صورت نزديك شدن مواضع كشورهاي ساحلي در خصوص مساله تعيين رژيم حقوقي خزر، بعيد نيست در نشست تهران توافق نامه اي پنج جانبه به امضاي طرفين برسد.
كاليوژني ادامه داد: روسيه تمايل بسياري دارد طي نشست آتي سران، مساله تعيين رژيم حقوقي خزر خاتمه يافته و راه حلي براي اين مشكل ارائه شود.
اين گزارش حاكي است، كاليوژني ضمن مثبت ارزيابي كردن موضع تركمنستان در خصوص تقسيم بستر درياي خزر براساس اصل خط مياني امكان تصويب توافقنامه اي چهارجانبه ميان روسيه، آذربايجان، قزاقستان و تركمنستان را در نتيجه مذاكرات دوجانبه بعيد ندانست، اما تأكيد كرد كه روسيه دستيابي به توافقي پنج جانبه در اين خصوص را خواهان است.
به گزارش ايسنا، براساس اين گزارش نماينده ويژه رئيس جمهور روسيه در امور خزر گفت: نشست دوم سران كشورهاي ساحلي خزر به منظور تعيين رژيم حقوقي اين دريا در ماه ژانويه سال ۲۰۰۵ در تهران برگزار خواهد شد.

كوتاه از سياست ايران
ديدار نماينده ايران بادبيركل سازمان كنفرانس اسلامي
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان كنفرانس اسلامي با دبيركل اين سازمان ديدار و گفت و گو كرد.به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، در ملاقات حجت الاسلام سيدمحمد كاظم خوانساري و بلقزيز مسايل مهم جهان اسلام بويژه تحولات جاري در فلسطين و عراق مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.براساس اين گزارش در اين ديدار همچنين در ارتباط با موضوعات و دستور كار اجلاس آتي وزيران امور خارجه كشورهاي اسلامي كه هفته آينده در استانبول برگزار خواهد شد،  رايزني به عمل آمد.
نگاه به انتخابات از دريچه منافع ملي
دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي گفت: بايد انتخابات رياست جمهوري آينده را از دريچه منافع ملي و موقعيت جهاني اسلام نگاه كرد و نگاه به اين مسئله از دريچه منافع حزبي و جناحي خسارت بار است.به گزارش روابط عمومي حزب مؤتلفه اسلامي، عسگراولادي در پايان نشست دبيران اين حزب با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوري افزود: اينكه برخي مطرح مي كنند چه كسي بايد رئيس جمهور باشد، ساده كردن مسئله انتخابات رياست جمهوري است.وي گفت: قبل از اين كه به اين مسئله بينديشيم كه چه كسي رئيس جمهور باشد به اين سئوال پاسخ دهيم در چه موقعيتي هستيم، مشكلات كنوني كشور چيست و راه حل آن كدام است؟دبيركل حزب مؤتلفه گفت: مؤتلفه اسلامي معتقد است دولت آينده بايد متشكل از مديران متعهد، انقلابي و معتقد به مباني نظام و اسلام و ترجيحاً از جوانان متخصص باشد تا بتواند بار سنگين انقلاب اسلامي را در ربع دوم قرن حيات خود به سرمنزل مقصود برساند.
انتقاد از تندروي در جبهه دوم خرداد
رئيس شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد گفت: برخي افراد در ميان اصلاح طلبان تندروي هايي را تحت عناوين مختلف انجام دادند، اما جبهه دوم خرداد همچنان سياستهاي معقولانه پيشين خود را ادامه خواهد داد.
جميله كديور در گفتگو با خبرگزاري فارس درخصوص پيش گرفتن مؤلفه تندروي يا منطق و گفتگو جهت ادامه كار جبهه دوم خرداد، تصريح كرد: تلاش و تأكيد جبهه دوم خرداد تا به امروز در راستاي حركت در چارچوب نظام، قانون اساسي و تز گفتگو و منطق بوده و در اين مدت نيز سعي شده تا تلاشهاي خود را در همين راستا سامان دهيم.رئيس دوره اي شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد گفت: حساب جبهه دوم خرداد را به عنوان مجموعه اي كه تعريف خاص خود را دارد، بايد از گروه و افرادي كه ممكن است عرق اصلاح طلبي داشته باشند اما مواضعشان در چارچوب جبهه نگنجد، جدا بدانيم.
بايد در اصول جبهه دوم خرداد تجديدنظر شود
قائم مقام حزب همبستگي گفت: اگر مي خواهيم همه با هم همكاري كنيم، بايد در اصول جبهه دوم خرداد تجديدنظر كرده و همه اصول جديد را نيز پذيرا باشيم.محمدرضا خباز در گفتگو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: به نظر من بايد اصولي را طراحي كرد كه براساس منش اعتدال طراحي شود زيرا غير از اعتدال كار پيش نمي رود و همه اصلاح طلبان نيز بايد آن را بپذيرند.
وي تأكيد كرد: اگر تمام اصول قانون اساسي در كشور به اجرا درآيد، اصلاحات در كشور پياده مي شود. همه را بايد با هم ديد. هم بايد اصول دفاع از حقوق شهروندي را ديد و هم اصول دفاع را از حقوق دين و اعتقادات را و همه را با هم به صورت يك مجموعه قبول داشت.
پاسخ آرمين به كروبي
محسن آرمين، سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب به اظهارات اخير مهدي كروبي درباره اصلاح طالبان پاسخ داد.
به گزارش ايرنا، آرمين گفت: آقاي كروبي براي ما شخصيت ارزشمندي است و به او احترام مي گذاريم هرچند كه درباره سخنان ايشان ديدگاه ها و مستنداتي داريم كه با گزارش تحليلي او مغايرت دارد.كروبي چند روز پيش در گفتگو با خبرگزاري فارس بخشي از جبهه دوم خرداد ازجمله متحصنين مجلس ششم را به تندروي متهم كرد.آرمين پيش بيني كرد كه تاريخ درباره عملكرد مجلس ششم داوري مثبت خواهد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |