يكشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۸۷
اقتصاد و المپيك
محمود فاضلي
007278.jpg

نقش اقتصاد يونان در المپيك ۲۰۰۴ آتن
بي ترديد يكي از موضوعات مهمي كه كارشناسان اقتصادي يونان را در ماه هاي اخير به خود مشغول ساخته است اين سئوال است كه آيا با برگزاري مسابقات المپيك ۲۰۰۴ آتن در تابستان سال جاري، وضعيت اقتصادي اين كشور عضو اتحاديه اروپا رونق بيشتري خواهد گرفت و يا روند كنوني خود را حفظ خواهد كرد؟ اين نگراني وجود دارد كه آيا پروژه هاي عمراني اين كشور پس از اين مسابقات ادامه خواهد يافت يا اينكه ساخت اين پروژه ها براي مدت ها متوقف خواهد ماند.
پس از ۵ دسامبر ۱۹۹۷ كه يونان به عنوان محل برگزاري بيست و هشتمين دوره مسابقات المپيك تعيين گرديد ساخت صدها طرح ساختماني و عمراني كه بسياري از آنها با المپيك آتن مرتبط بود در دستور كار مقامات دولتي و كميته المپيك اين كشور قرار گرفت كه بي ترديد بسياري از اين طرح هاي زير بنايي، در زندگي مردم اين كشور و همچنين در بخش هاي خدمات، تجارت و صنايع اين كشور نقش تعيين كننده اي خواهد داشت.
در سال جاري ۲/۹ ميليارد يورو كه از سوي اتحاديه اروپا و بخش خصوصي تأمين مي شود به احداث پروژه هاي بزرگ و كوچك در اين كشور عضو اتحاديه اروپا اختصاص خواهد يافت. طبق ارزيابي مقامات اين كشور، رشد اقتصادي يونان مي بايستي در سطح بالاتر از ميانگين رشد اقتصادي كشورهاي عضو اتحاديه باقي بماند. رشدي كه در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۸/۳ درصد پيش بيني گرديده اما طبق آمارهاي رسمي اين كشور هم اكنون ۷/۴ درصد مي باشد. موضوع رشد اقتصادي اين كشور در حالي است كه يكي از مشكلات كنوني اين كشور نرخ تورم ۲/۳ درصدي اين كشور است. طبق جديدترين گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا متوسط نرخ تورم در اين اتحاديه ۵/۱ درصد است.
كارامانليس نخست وزير جديد يونان و رهبر كنوني حزب محافظه كار نئودموكراسي كه در انتخابات ۱۷ اسفند گذشته با كسب ۴۵ درصد آرا قدرت را براي يك دوره چهار ساله بدست گرفت در آخرين مصاحبه خود با نشريه ۰۴ ATHENS (ارگان كميته المپيك يونان) ضمن اشاره به نقش تاريخي يونان در برگزاري جنبش المپيك برگزاري موفق اين مسابقات را وظيفه اصلي دولت يونان و تمامي نهادهاي اين كشور دانست. وي معتقد است برگزاري مسابقات المپيك و پارالمپيك آتن در سال جاري فرصت بسيار مناسبي براي نشان دادن چهره اين كشور به عنوان يكي از اعضاي اتحاديه اروپاست.
به گفته وي «برگزاري المپيك موجب هويت دادن به كشور خواهد شد و تصميم ما اين است كه براي يونان امنيت بالا و يك توسعه ثابتي را دنبال كنيم و تلاش هاي ما نشان خواهد داد كه يونان در سال ۲۰۱۰ ميلادي در چه وضعيتي است. در راستاي اين تلاش است كه مسابقات المپيك فرصت مناسبي است كه گام هاي اساسي تري برداريم، كار بيشتري نمائيم تا سرمايه گذاري بيشتري در كشور انجام گيرد. با نيرو و توان بيشتر به دنبال توسعه صنعت توريسم و حضور تجار جديد سرمايه گذار در عرصه اقتصادي كشور خواهيم بود و بي شك بعد از پايان يافتن طرح هاي المپيك بايد پشتيبان چنين طرح هايي باشيم.»
نخست وزير ۴۸ ساله يونان در پاسخ به سئوال اين نشريه مبني بر اينكه: «آيا وضعيت اقتصادي يونان پس از مسابقات المپيك بهتر خواهد شد» پاسخ مي دهد: اين طبيعي است كه ما از برگزاري اين مسابقات سود ببريم. نه فقط در سطح توسعه اقتصادي و تكنولوژي بلكه در توسعه صنعت توريسم يونان. همه يونانيان به ما نيرو مي دهند كه به توسعه اقتصادي و اجتماعي عمل كنيم.»
به ادعاي نخست وزير يونان مي بايستي هزينه آماده سازي پروژه هاي المپيك به دقت كنترل شود. وزير محيط زيست يونان نيز در اين زمينه مدعي است: «هزينه هاي مصرف شده براي پروژه هاي المپيك بيش از بودجه هاي در نظر گرفته شده بوده و براي پايان دادن به طرح ها بودجه بيشتري مورد نياز است». به گفته نخست وزير: «وضعيت عمومي يونان هر روز بهتر مي شود نه فقط در بخش اقتصادي و كسب تكنولوژي بلكه بويژه در توسعه فرهنگي يونان. من مطمئن هستم اين مسابقات به بهترين شكل خود برگزار خواهد شد و همه يونانيان با تمام نيرو و توان خود مشاركت فعالي در اين زمينه خواهند داشت».
عليرغم خوش بيني هاي موجود در نامه اخير نخست وزير به رئيس پارلمان اين كشور، وي با ابراز نگراني از وضعيت اقتصادي اين كشور خواستار بررسي فوق العاده و فوري اين مشكلات از سوي پارلمان شده و تأكيد كرده است: «چنانچه براي بهبود وضع اقتصادي كشور اقدام فوري صورت نگيرد جبران آن در آينده بسيار مشكل خواهد بود.»
اظهارات نخست وزير جديد يونان
007281.jpg

در رابطه با المپيك ۲۰۰۴ آتن
آقاي كارامانليس نخست وزير جديد يونان كه در انتخابات سراسري يونان(۱۷ اسفند ماه گذشته) با كسب ۴۵ درصد آرا به عنوان حزب برتر پارلمان پست نخست وزيري اين كشور را براي يك دوره چهار ساله به دست گرفت در مصاحبه با نشريه۰۴ ATHENS ارگان كميته المپيك،  مهمترين مسائل المپيك آتن را مورد اشاره قرار داد. وي در بخشي از مصاحبه مفصل اظهار مي دارد: «ما تا روز افتتاح اين مسابقات نبايد حتي يك روز را از دست بدهيم چرا كه مسئولانه مي بايستي پاسخگوي جنبش المپيك باشيم. به نظر من يوناني ها هر وقت تصميم به انجام كاري بگيرند با همكاري يكديگر قادر به انجام آن هستند و ما محكوم هستيم كه در خصوص برگزاري المپيك موفق باشيم» . بخشي از اين مصاحبه به شرح ذيل است:
* در روز ۱۳ آگوست استاديوم ۷۰ هزار نفري المپيك آتن پر از جمعيت خواهد شد. اين مسابقات با حضور ورزشكاران ۲۰۲ كشور جهان در آتن آغاز مي شود. چهار ميليون نفر نيز از سراسر جهان افتتاحيه اين مسابقات را نظاره خواهند كرد. اين لحظات شما چگونه سپري مي شود و احساس شما چيست؟
- عميقاً اعتقاد دارم المپيك آتن يك رويداد بزرگ و رويايي خواهد بود. المپيك يك موقعيتي است كه حتي به مدت كمي آنچه كه ما را از يكديگر جدا مي كند، مي بايستي فراموش كنيم. اعتقاد دارم ميليون ها نفر اين مسابقات را پيگيري مي كنند. قبل از هر چيز رضايت خود را از بازگشت اين بازي ها به محلي كه متولد شده است اعلام مي كنم و اين براي فرهنگ و ورزش ما جشن بزرگي است و همين مسأله مسئوليت ما را در زمينه برگزاري المپيك، روح صلح و روح المپيك، تقويت برادري، مبارزه و همكاري بعد از پايان اين مسابقات دو چندان مي كند. البته براي يوناني ها اين مسابقات سمبليك خواهد بود. مسابقات المپيك و پارالمپيك فرصتي براي نمايش دوران چهره معاصر به جهانيان است. هر بار كه تصميم بگيريم با يكديگر همكاري كنيم، مي توانيم در هر برنامه اي موفق باشيم.
* وقتي شهر پكن چين برگزار كننده المپيك ۲۰۰۸ پرچم مسابقات المپيك را تحويل بگيرد و شعله اين مسابقات در آتن خاموش شود چه احساسي داريد؟
- با پايان اين مسابقات ما دوستان جديدي پيدا كرده ايم. البته اين موجب رضايت ما است كه همه چيز خوب پيش رفته باشد.
* اگر زمان كافي براي برگزاري المپيك آتن در اختيار داشتيد چه كاري انجام مي داديد؟
- خيلي مواردي بود كه پيگيري مي كردم و به دنبال كار بيشتر و قوي تر بودم.
* چه پيامي براي ورزشكاران يوناني شركت كننده در المپيك آتن داريد، چه انتظاري از آنها داريد؟
- مطمئن هستم كه ورزشكاران يوناني در نوع خود بهترين هستند. نه فقط براي آنكه موفق هستند بلكه براي آنكه داراي روح جنبش المپيك بوده و در اين مسابقات مبارزه مي كنند. در ماه آگوست و سپتامبر ورزشكاران ما نتايج درخشاني براي كشور ما كسب مي كنند.
* نظرتان در خصوص آغاز سفر مشعل بازي هاي المپيك از استاديوم باستاني المپيك يونان چيست؟
- عبور مشعل بازي هاي المپيك از يونان به ساير كشورها يك كار سمبليك است كه انسان هاي جهان را با يكديگر حول محور جنبش المپيك متحد مي كند. وقتي مشعل در يونان روشن مي شود براي ما يك مسئوليت بزرگي به همراه دارد.
* همكاري شما با آقاي ژاك روك رئيس كميته بين المللي المپيك چگونه است؟
- با ژاك روك هميشه همكاري خوبي داشتم. براي ما هدف اصلي برگزاري بهتر و امن تر مسابقات المپيك آتن است.
* نظرتان در خصوص ميزان كارهاي انجام شده چيست؟
- هم اكنون زمان انتقاد نيست. همه ما مي دانيم چند ماه قبل از برگزاري المپيك بايد كارهاي مهم و نتيجه بخشي را به پايان برسانيم و تا روز افتتاح مسابقات نمي بايستي حتي يك روز و يا حتي يك ساعت را از دست بدهيم. البته طبيعي است كه ارائه آنها بايد با اطمينان صورت گيرد.
* سازماندهي المپيك آتن در شرايطي پيش مي رود كه در محيط بين المللي، ترس ناشي از ايجاد ضربات تروريستي و تهديد وجود دارد. دولت شما با اين مسأله چگونه روبرو خواهد شد؟
- ما با دولت هاي خارجي كه در اين زمينه تجربه و تكنولوژي پيشرفته اي دارند همكاري مي كنيم و هماهنگي ما در اين زمينه بايد اين پيام را اعلام دارد كه يونان مسابقات امني را برگزار مي كند.
* چگونه مي شود تصوير خوبي را براي موفقيت يونان به جهانيان به نمايش گذاشت؟
- براي شهروندان يونان برگزاري موفق مسابقات المپيك موجب نمايش تصويري خوب از كشورمان خواهد بود. يونان مي تواند به سرعت راه خود را براي بالاتر رفتن و قوي تر شدن ادامه دهد. ما در دوره فعلي افراد قوي را براي بهبود وضعيت موجود در اختيار داريم. براي همين است كه معتقدم ما در المپيك محكوم به موفقيت هستيم. يونان چهره جديدي به جهانيان نشان خواهد داد و كشور ما تصميم گرفته است ارزش و جايگاه خود را به جهان نشان دهد.
همچنين ما با برگزاري موفق اين مسابقات ميهمان نوازي خود را به شركت كنندگان، خبرنگاران و تماشاچيان نشان خواهيم داد و اين موضوع بسيار مهمي براي همه يونانيان است. اين مسأله نه تنها براي هزاران ورزشكار بلكه براي همه ما مهم است. ما در طول مسابقات به دعوت شدگان نشان مي دهيم كه چگونه تلاش كرده ايم، ما در «عمل» سازماندهي خود را در اين جشن جهاني به ديگران نشان خواهيم داد.

بداقبالي آيلتون
فتح دژ مونيخ
007275.jpg
گروه ورزشي:گل سوم وردربرمن را كه به ثمر رساند، اعجوبه برزيلي با چشماني نمور و بغضي در گلو، شروع به دويدن در دورادور ورزشگاه المپيك مونيخ كرد. شايد به اين خاطر بود كه سرانجام توانسته بود تيم محبوبش را براي نخستين بار از سال ۹۳ تا لمس جام قهرماني بوندس ليگا پيش ببرد و شايد به اين دليل كه سهميه فصل آينده جام قهرمانان به نام هم تيمي هايش ضرب شده بود و او بختي براي بازي در اين مسابقات نداشت. اما نه،  وراي تمام اينها، بالا بردن جام زرين ليگ، در خانه حريف پرنخوتي كه هميشه به خود و به قدرتش باليده، آيلتون را به وجد آورده بود. او ضربه آخر را بر پيكره از هم گسيخته بايرن وارد آورد تا برمن- تيمي كه در ۱۹۹۸ از نيو آلئون مكزيك به آن پيوسته بود- در المپيك مونيخ، جشن باشكوهي به راه بيندازد.
  شرايط آرماني
وقتي بايرن روي ماكاي را خريد، خيلي ها كفش طلايي اين فصل فوتبال ژرمن ها را از آن او دانستند و خيال مي كردند، تك خال هلندي، با گشودن دروازه غالب حريفان، مؤثرترين و خطربارترين مهاجم بوندس ليگا لقب مي گيرد اما نه مارتين مكس بيست گله (هانزا روستوك) و نه روي ماكاي بيست و سه گله، هيچ يك نتوانستند آيلتون را در جدول گلزنان ليگ به زير بكشند و كفش طلا را از دست او بربايند. آمار شگفت آور بيست و هشت گل در سي و سه بازي، اينك چنان قابليت هاي كم نظير مهاجم با فراست وردربرمن را عيان كرده كه او را در زمره برترين هاي قاره سبز به شمار مي آورند.
با اين وجود او قادر نيست مردان توماس شاف را در جدال هاي ليگ قهرمانان سال بعد همراهي كند. آيلتون، اكتبر گذشته پذيرفت كه تابستان به شالكه بپيوندد اما برخلاف انتظار او، اين برمن بود كه راه خود را به سوي ديدارهاي اروپايي گشود. شاف در ملامت تصميم مهاجم برزيلي مي گويد: «آيلتون مي خواست در جام قهرمانان بازي كند اما...»
برخلاف ويژگي هاي ذاتي مردي با قامت نه چندان بلند و اندامي نسبتاً  فربه، آيلتون بسيار سريع مي دود و ضربات مرگباري با پاي چپ به توپ مي نوازد اما خب، برمن از حضور چنين مهره گرانبهايي در جدال هاي اروپايي محروم است و در عوض، آيلتون بايد نخستين مسابقات اروپايي خود را با شالكه در جام اينترتوتو، تجربه كند.
پشيماني
هر چه به پايان فصل نزديك تر مي شد، آيلتون نسبت به پوشيدن پيراهن شالكه دلسرد و مأيوس تر مي گشت تا جايي كه در يك گفت وگوي تلفني گفت:«هر آنچه راجع به گلزن كرشن شنيده ام، فقط از مصائب آن بوده.» شهردار شالكه هم كه حسابي بر آشفته بود، در مقابل گفت: «معلوم است كه آيلتون در فوتبال خيلي بهتر عمل مي كند تا در مقابل ميكروفن!»
آيلتون اين بار مقابل خبرنگاران هشيارانه تر رفتار مي كند و برخلاف نشانه ها مي گويد: «اصلاً  پشيمان نيستم. ترك برمن دشوار است اما من به شالكه اميدوارم و به اين تيم، به ورزشگاه فوق العاده اش، دل بسته ام.» با اين وجود او بازگشت به برمن در آينده را انكار نمي كند: «تصميم گرفته ام حرفه ام را در اروپا پايان بدهم و اميدوارم اين اتفاق، روزي در برمن روي دهد.» ... و اگر چنين شود، مهاجم محبوب وزراشتاديون به اسطوره باشگاه تبديل خواهد شد. او با طي فصلي رويايي در برمن - كه سرانجام پس از مدت ها، با مصدوميت تيره نشد- آمار گلهاي خود طي صد و شصت و نه بازي براي سبزقبايان را به هشتادو هشت رساند تا به يكي از برترين گلزنان تاريخ باشگاه تبديل شود، اگر چه اين مهم چندان ساده برآورده نشده است. او امسال هم درگير و دار آسيب ديدگي گرفتار آمد اما برنامه دقيق پزشك باشگاه كه طي تعطيلات زمستاني در برزيل به كار گرفت، باعث شد تا براي نخستين بار به موقع بر سر تمرينات تيم حاضر شود و همراه سايرين تمرين كند. از آن پس بود كه دگرگوني در شيوه بازي او، بارز شد: «شما به زودي آيلتون جديدي خواهيد ديد. اين مهمترين و جذابترين فصل تمام عمرم است و مي خواهم وردربرمن را به سوي جام قهرمانان پيش برانم. به همين خاطر است كه سرموقع به اينجا برگشته ام.»
اينك با رسيدن به منظورش، آيلتون خود را نيازمند اندكي استراحت مي يابد: «بايد چهار هفته اي را با خانواده ام در برزيل سر كنم و از تعطيلات استفاده كنم.» ... و پس از آن، آيلتون ناچار است به جاي بازگشت به ورزشگاه هميشگي با آن چهره هاي ديرآشنا، به شالكه برود تا دنياي جديدي را تجربه كند.

خبر و نگاهها
نيروهاي پليس در دهكده مخصوص اسكان داده مي شوند
معراج مژده- مأموران پليس هم در بازيهاي المپيك آتن همانند ساير گروههاي حاضر در بازيها همچون ورزشكاران يا خبرنگاران در دهكده اختصاصي اسكان داده خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آتن و به نوشته روزنامه كاتيمريني چاپ آتن، هزار تن از مأموران پليس امنيتي بازيها، از ماه ژوئن تا سپتامبر امسال در اردوگاه دانش آموزان به نام آگيوس آندرئاس واقع در حومه آتن مستقر خواهند شد.
در همين اردوگاه، تعداد ۴۰۰۰ خبرنگار حاضر در بازيها هم اسكان داده مي شوند.
اردوگاه آگيوس آندرئاس تابستان هر سال پذيراي ۵۲۰۰ دانش  آموز است.
تابستان امسال اين اردوگاه در اختيار بازيهاي المپيك قرار داده مي شود و اردوي دانش آموزان درمحلي ديگر كه هنوز مشخص نشده، برپا خواهد شد.
در بازيهاي المپيك آتن تعداد ۱۰ هزار و ۲۰۰ ورزشكار شركت خواهند داشت و اين در حالي است كه تعداد نيروهاي پليس بازيها ۷ برابر يعني ۷۰ هزار تن است. در قياسي صوري به عبارتي براي هر ورزشكار ۷ مأمور پليس وجود خواهد داشت.
برنامه انتقال مشعل المپيك آتن به پكن تغيير كرد
كميته سازماندهي بازيهاي المپيك ۲۰۰۸ پكن اعلام كرد كه برنامه انتقال مشعل المپيك ۲۰۰۴ آتن به پايتخت چين تغيير كرده است.
007287.jpg

روزنامه  «ورزش چين» به نقل از اين كميته گزارش كرد كه مشعل بازيهاي المپيك آتن كه قرار بود روز هشتم ژوئن وارد پكن شود، با يك روز تأخير به پايتخت چين خواهد رسيد.
اين كميته خاطر نشان كرد كه تغيير در برنامه انتقال مشعل به تأييد كميته بين المللي المپيك و سازمان دهندگان بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن رسيده است.
كميته تشكيلات بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ پكن همچنين اعلام كرد كه به مناسبت اين رويداد مهم و تاريخي، مراسم ويژه اي در بخش «موتيان يو» ديوار بزرگ چين برگزار و فيلم مستندي از انتقال مشعل به پكن تهيه خواهد شد.
پكن به عنوان ميزبان بازيهاي المپيك ۲۰۰۸، پنجمين محل توقف مشعل بازيهاي المپيك آتن و جزو ۳۴ شهري خواهد بود كه چنين افتخاري كسب مي كنند و مشعل بازيها دو روز در اين شهر باقي خواهد ماند.
بخش بين المللي انتقال مشعل بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ از چهارم ژوئن آغاز مي شود و مساحتي به ميزان ۷۸ هزار كيلومتر در پنج قاره را در برمي گيرد. اين مشعل را سه هزار و ۶۰۰ حمل كننده ويژه و يازده هزار دونده حمل مي كنند و براي نخستين بار به آمريكاي جنوبي و آفريقا نيز منتقل خواهد شد.
«ورون» ديدار حساس تيم ملي فوتبال آرژانتين برابر برزيل را از دست داد
«خوان سباستين ورون» هافبك ارزنده تيم ملي فوتبال آرژانتين، ديدار حساس اين تيم مقابل تيم ملي فوتبال برزيل را از دست داد.
007284.jpg

به گزارش خبرگزاري رويترز از بوينس آيرس، هافبك آرژانتيني تيم چلسي انگليس به دليل عمل جراحي كمر خود نمي تواند در اين ديدار حضور يابد.
«مارچلو بيلسا» سر مربي تيم ملي فوتبال آرژانتين با تأييد خبر فوق گفت:  متأسفانه «استفان كامبيوسو» بازيكن آرژانتيني تيم رئال مادريد اسپانيا نيز به دليل مصدوميت از ناحيه قوزك پا ديدار اين تيم برابر تيم هاي برزيل و پاراگوئه را از دست داد.
وي كه نگران ميانه ميدان تيم ملي فوتبال آرژانتين است، اظهار داشت: «روبرتو آيالا» هافبك با تجربه تيم والنسيا اسپانيا نيز به دليل محروميت در ديدار مقابل برزيل غايب خواهد بود.
«بيلسا» اضافه كرد: اما «آيالا» در فهرست ۱۶ بازيكن آرژانتيني شاغل در ليگ هاي اروپايي حضور دارد به طوري كه وي در ديدار مقابل تيم پاراگوئه حضور خواهد داشت.
اسامي ۱۶ ملي پوش آرژانتيني شاغل در ليگ هاي اروپايي به شرح زير است: 
دروازه بانان: پابلو كاوالرو
مدافعان: روبرتو آيالا، فابريسيو كولونيني، والتر ساموئل، گابريل هينزو و فرناندو گويروگو
بازيكنان مياني: خاوير زانتي، ديه گو پلاسنته، خوان پابلو سورين، خوان رومان ريكلمه، پابلو آيمار، كريستين گونزالز و اندرس دي الساندرو
مهاجمان: خاوير ساويولا، هرنان كرسپو و سراز دلگادو.
ديدار تيم هاي ملي فوتبال آرژانتين و برزيل در مرحله مقدماتي رقابت هاي فوتبال جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان روز چهارشنبه ۱۳ خرداد ماه سال جاري در شهر بلو هوريزونه آرژانتين برگزار مي شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |