چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۳ - May 19, 2004
امروز با حافظ
وزو به عاشق بي دل خبر دريغ مدار
صبا ز منزل جانان گذر دريغ مدار
نسيم وصل ز مرغ سحر دريغ مدار
به شكر آنكه شكفتي به كام بخت اي گل
پايان دي ماه آينده:
نخستين دوره جايزه جهاني هنر و نيايش برگزار مي شود
006639.jpg
نخستين جايزه جهاني هنر و نيايش در دو رشته عكاسي و ادبيات داستاني پايان دي ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
در نشست خبري كه ديروز با حضور دست اندركاران اين جايزه برگزار شد، دبيران و اعضاء هيات علمي عكس و ادبيات داستاني جايزه جهاني هنر و نيايش به تشريح برنامه هاي جايزه مذكور پرداختند.
مهدي ارگاني دبير بخش ادبيات داستاني، جستجوي جوهره اصلي هنر و باطن گرايي را از اهداف اصلي اين جايزه دانست واز اين جهت، موضوع آن را با اهميت تلقي كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اكبر عالمي دبير عكس جايزه جهاني هنر و نيايش نيز با اعلام اينكه اين جايزه وابسته به هيچ گروه و جناحي نيست، گفت: پيروان همه اديان الهي و همه اقوام و ملل كه به عكاسي علاقه دارند، مي توانند در اين جايزه سهيم باشند. وي در زمينه داوري جايزه گفت: داوري همواره بر عهده داوراني از پنج قاره جهان خواهد بود تا دچار حس خودمحوري نشويم. عكاسان برگزيده توسط وب سايت و اينترنت معرفي خواهند شد و تعداد ۲۲۰ عكس در قالب نمايشگاهي به معرض ديد عموم گذاشته مي شود كه همزمان با آن، مردم دنيا مي توانند در گالري عكس وب سايت از اين آثار ديدن كنند.وي نيز هدف از برگزاري اين جايزه را ستايش و نيايش پروردگار بيان كرد.
آيت قاسمپور دبير اجرائي جايزه جهاني هنر و نيايش در اين جلسه گفت: اين جايزه غير دولتي، خودجوش و حاصل هم انديشي صاحبنظران و انديشمندان است. وي افزود: برگزاري اين جايزه براي پنج سال برنامه ريزي شده و هر سال دو رشته به آن اضافه مي شود. سال اول را به موضوعات عكس و ادبيات داستاني اختصاص داده ايم و سال ۸۴ نيز به دو موضوع شعر و نقاشي اختصاص دارد. به اين ترتيب در پايان پنج سال، ده رشته اصلي هنري را خواهيم داشت.
قاسمپور با اشاره به اينكه سايت اين جايزه تا ۱۰ روز آينده قابل دسترسي خواهد بود، آثاري را كه براي شركت در اين جايزه عرضه مي شوند، آثاري دانست كه مضامين معنوي داشته باشند. وي همچنين اشاره كرد: بيشتر جوايز و فستيوالهاي معتبر دنيا را شناسايي و مورد بررسي قرارداده ايم و با الهام از ساختارهاي سازماني اين رويدادها بستر مستحكم و بنيادي براي جايزه جهاني هنر و نيايش پي ريزي شده و امروز شاهد هستيم كه همان مطالعات اوليه زمينه ساز مناسبي براي ترسيم ساختار سازمان يافته شد و اميدواريم توفيق اين را داشته باشيم كه يك رويداد خوب و شكوهمند كه برازنده نام مقدس ايران اسلامي باشد، برگزار كنيم.

از بزرگان
ثمره تلخ معامله نامشروع
مردي، چندين رمه گوسفند داشت. آنها را به چوپاني سپرده بود تا در بيابان بگرداند و شير آنها را بدوشد. چوپان هر روز، شير گوسفندان را نزد صاحب آنها مي آورد و او شير را با آب مخلوط مي كرد و به مردم مي فروخت. چوپان، چندين بار، صاحب گوسفندان را نصيحت كرد كه چنين مكن كه اين خيانت به مردم است. اما آن مرد، سخن شبان را به كار نمي بست و كار خود را مي كرد.
روزي، گوسفندان در ميان دو كوه، به چرا مشغول بودند و چوپان بر بالاي كوه رفته و به آن ها مي نگريست. ناگاه ابري عظيم برآمد و باراني شديد، باريد. تا چوپان به خود بجنبد، سيلي تند و خروشان، راه افتاد و گوسفندان را با خود برد. چوپان، به شهر آمد و نزد صاحب گوسفندان رفت. مرد پرسيد: چگونه است كه امروز، براي ما شير نياورده اي؟ چوپان گفت: اي خواجه! چندين بار تو را گفتم كه آب بر شير نريز و خيانت به مردم را روا مدار. اكنون آن آب ها كه بر شيرها مي ريختي، جمع شدند و گوسفندانت را با خود بردند.
قابوسنامه ص ۱۷۲

تازه هاي دنياي رسانه ها
پخش مجدد مصاحبه پاول بدون ويرايش
شبكه تلويزيوني «ان بي سي» آمريكا متعلق به كمپاني جنرال الكتريك كه خارج از حرفه روزنامه نگاري است و هفته گذشته هم كمپاني فرانسوي «ويوندي اونيورسال» را در خود ادغام كرده است، دوشنبه شب (بامداد سه شنبه به وقت تهران) مصاحبه تلويزيوني از راه دور با كالين پاول، وزير امور خارجه را كه يكشنبه پخش شده بود «بدون اديت» تكرار كرد. ژنرال پاول در اردن و در كنار درياي عقبه ديده مي شد. در جريان مصاحبه، هنگامي كه پاول در برابر يك پرسش حساس قرار گرفته بود خط ارتباطي پارازيتي و قطع شد كه با اعتراض تيم راسرت (مصاحبه گر شبكه) رو به رو گرديد كه ماموران دولت را متهم به اين كار مي كرد. پاول كه او نيز در حال اعتراض به آنان بود دستور برقراري ارتباط را داد و مصاحبه ادامه يافت و دوشنبه شب، جزئيات اين قطع و وصل (بدون اديت) به همين صورت عيناً پخش شد. اين همان مصاحبه اي است كه در آن ژنرال پاول از اين كه پيش از حمله نظامي به عراق از تريبون شوراي امنيت سازمان ملل گفته بود كه عراق داراي سلاح كشتار جمعي است عذرخواهي كرده بود و گفته بود كه ماموران اطلاعاتي، او را گمراه كرده بودند. در همين مصاحبه، وقتي «تيم راسرت» پرسيد: آيا با توجه به نظر سنجي از عراقي ها كه ۸۲ درصد آنان گفته اند دولتي را كه باحضور نظامي آمريكا در كشورشان انتخاب شود قبول نخواهند داشت، باز هم دولت جورج بوش مي خواهد انتخابات برگزار كند؟ پاول گفت كه برنامه انتخابات و تحويل امور عراق به يك دولت موقت عراقي تغيير نخواهد يافت ولي نيروهاي نظامي ما براي حفظ نظم در عراق باقي خواهند ماند. در جريان همين مصاحبه، شبكه ان بي سي فيلم سناتور كندي را كه در سناي آمريكا ضمن اعتراض به شكنجه عراقي ها مي گفت: ما از همان شكنجه گاه كه صدام ساخته بود و بارها مورد اعتراضمان قرار گرفته بود، براي شكنجه عراقي ها استفاده كرديم.
اثر انتشار اخبار بد بر بورس سهام
انتشار همزمان اخبار ترور رئيس شوراي حكومتي عراق، عقب نشيني بدون مقاومت نيروهاي ايتاليايي در ناصريه، نتيجه نظرسنجي از آمريكايي ها كه تنها ۴۲ درصدشان هنوز به كارايي دولت بوش ابراز اعتماد كرده بودند، تجاوز بهاي متوسط بنزين از دو دلار و سه سنت در آمريكا و عبور بهاي نفت خام در نيويورك از خط هر بشكه ۴۱ دلار و۸۵ سنت؛ شاخص سهام گروه هاي سه گانه را آخر وقت دوشنبه به پايين ترين حد خود در پنج ماه گذشته تنزل داد. ميزان متوسط اين تنزل در مورد گروه «داو جونز» ۱۰۶ واحد بود. ضمناً بالا رفتن بهاي بنزين، قيمت ساير كالاها را در آمريكا افزايش داده است.
«سرطان زا» بودن نوشابه گازدار، تيتر اول روزنامه ها
تيتر اول روزنامه هاي صبح جهان در روز سه شنبه را خبر سرطان زا بودن نوشابه هاي گاز دار (كربناته) تشكيل مي داد و پس از اين تيتر، تيترهاي مربوط به قتل رئيس شوراي حاكمه عراق و مرگ دلخراش ۱۰۳ زنداني كه در حريق يك زندان در كشور هندوراس قرار گرفته بود.
پژوهشگران بيمارستان بنياد تاتا (وابسته به موسسه تاتا، ثروتمند پارسي هند كه در اين كشور كارخانه هاي فولاد سازي و شركت هواپيمايي تاسيس كرد ) پريروز به سمپوزيوم بين المللي كارشناسان سرطان و بيماري هاي جهاز هاضمه كه در نيواورلئان برگزار شده است اعلام كردند كه بررسي هاي چندين ساله آنان اين نتيجه را به دست داده است كه نوشابه هاي گازدار عامل اول سرطان مري هستند و مصرف آنها ريسك ابتلاء به سرطان مري را افزايش مي دهد كه سرطاني بسيار كشنده است. طبق اين بررسي، به موازات افزايش مصرف نوشابه هاي گازدار در كشورهاي مختلف، ميزان ابتلاء به سرطان مري هم بالا رفته است. براي مثال: در سال ۱۹۴۶ مصرف سرانه نوشابه هاي گازدار در آمريكا ۱۱ گالن و در سال ۲۰۰۰ چهل و نه گالن بود كه يك افزايش ۴۵۰ درصدي را نشان مي دهد. به موازات آن شمار مبتلايان به سرطان مري هم كه به ساير نقاط بدن گسترش مي يابد ۵۷۰ درصد بوده است. روزنامه ها ضمن انتشار اين خبر، نظر پزشكان متخصص را در زمينه اين كشف مهم استعلام كرده اند كه موافق كشف تازه بوده و به مردم در اين زمينه هشدار داده اند.
فوق ليسانس روزنامه نگاري در دانشگاه نيويورك داير مي شود
شوراي دانشگاه دولتي شهر نيويورك كه از دانشگاه هاي بسيار بزرگ آمريكاست ديروز تصويب كرد كه از سال آينده فوق ليسانس روزنامه نگاري داير كند و شرط ورود به آن، علاوه بر ليسانس روزنامه نگاري، دانستن دو زبان ديگر (جز انگليسي)، ده سال سابقه كار موفق روزنامه نگاري و يا گذرانيدن امتحان استعداد اين حرفه و مهارت كامل در نوشتن زبان انگليسي، عكس خبري، دانستن تاريخ عمومي، استفاده از رفرنس ها و اطلاع يابي الكترونيك و عادي (استفاده از كتب مرجع و ...)، استفاده از كامپيوتر و آشنايي با طراحي وب است. با اين كه اين دانشگاه دولتي است، از دانشجويان فوق ليسانس روزنامه نگاري براي هر ترم دو هزار و ۷۲۰ دلار شهريه دريافت خواهد كرد و بيش از ۵۰ دانشجو هم براي هر ترم نخواهد پذيرفت.
«روزنامه نگاري»، آكادميك نيست و صرفاً با داشتن مدرك تحصيلي نمي شود به آن پرداخت و موفق شد. اين حرفه، بيشتر تجربي است و استعداد، خلاقيت، علاقه مندي و فداكاري خاص لازم دارد.

در تفليس و با ارائه چندين مقاله
مراسم بزرگداشت عمر خيام برگزار شد
به  مناسبت  روز جهاني  عمر خيام  شاعر و حكيم  نيشابوري  روز دوشنبه مراسم  بزرگداشتي  با حضور جامعه  ايراني  و شهروندان  گرجي  در دانشگاه  تربيت  معلم تفليس  برگزار شد.
به  گزارش  سفارت  ايران  در تفليس ، در اين  مراسم  كه  با مشاركت  و همكاري برخي  از دانشگاههاي  گرجستان  برپا شد، واختانگ  سارتانيا رئيس  دانشگاه تربيت  معلم  تفليس  طي  سخناني  بر گسترش  همكاريهاي  متقابل  علمي اين  دانشگاه با مراكز علمي ايران  بويژه  دانشگاه  اروميه  تأكيد كرد. همچنين  تعدادي  از استادان دانشگاهها و محققان  گرجي  به  ارائه  مقاله هاي خود درباره  عمر خيام  پرداختند.
«عمرخيام  در ادبيات  گرجي »، «خراسان  زادگاه  عمرخيام» ، «عمرخيام  در شعر روسي »، «نقش  عمر خيام  در نجوم  و رياضي » از جمله  مقالات  ارائه  شده  در اين مراسم  بود.
حسين  امينيان  سفير ايران  در تفليس  نيز به  قرائت  مقاله  خود با عنوان نگاهي  به  انديشه هاي  عمر خيام  پرداخت .
در پايان  اين  مراسم  دانشجويان  گرجي  دهها رباعي  از عمر خيام  را به زبانهاي  فارسي  و گرجي  سرودند.

سخنراني درباره شهر
دفتر پژوهش هاي فرهنگي، كارگاه گفت وگويي با عنوان عرصه عمومي و فضاي شهري برگزار مي كند.در اين كارگاه كه امروز ساعت ۳۰/۱۵ آغاز مي شود، دكتر فرهاد خسروخاور استاد مدرسه عالي مطالعات اجتماعي پاريس و دكتر محسن حبيبي استاد دانشكده هنرهاي زيبا سخنراني مي كنند.اين جلسه با همكاري خانه هنرمندان ايران و در سالن اجتماعات خانه، واقع در خيابان ايرانشهر شمالي، خيابان موسوي برگزار مي شود.

ناصر تقوايي در جمع مستندسازان
اعضاي هيات داوران سومين جشنواره فيلم يادگار طي يك نشست درباره سينماي مستند و داوري در جشنواره يادگار به بحث و گفتگو با علاقه مندان مي پردازند. به گزارش خبرنگار سينمايي «مهر» ناصر تقوايي، محمد رضا مقدسيان، احمد ضابطي جهرمي، مرتضي رزاق كريمي و پروين صدر ثقة الاسلامي در نشست تخصصي روز پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ماه ساعت ۳۰/۱۷درسالن شماره ۲ سينماايران حاضر مي شوند.
حضور فيلمسازان نام آشناي عرصه مستند در هيات داوري زمينه بررسي دقيق اين آثار را فراهم آورده است . اعضاي هيات داوران پيش از اين نيز در سال هاي گذشته جشنواره را همراهي كرده اند ؛ناصر تقوايي سال گذشته در دومين جشنواره يادگار نيز طي يك جلسه با علاقه مندان به سينماي مستند به گفتگو پرداخت. مراسم بزرگداشت مقدسيان از مستندسازان برجسته كشورمان نيز در دومين جشنواره يادگار برگزار شد. همچنين امسال بزرگداشت و مرور آثار ضابطي جهرمي يكي از برنامه هاي اين جشنواره است. رزاق كريمي تهيه كنندگان عرصه سينماي مستند نيز در جشنواره هاي گذشته حضوري چشمگير داشته است . صدر ثقة الاسلامي مديريت كاخ موزه گلستان را بر عهده دارد و نماينده سازمان ميراث فرهنگي در هيات داوري است.او در اولين دوره برگزاري جشنواره يادگار نيز عضو هيات داوري بود. هيات داوران سومين جشنواره يادگار از ميان ۸۹ فيلم مستند با موضوع ميراث فرهنگي برگزيدگان خود را روز سوم خرداد در مراسم اختتاميه اين جشنواره معرفي خواهد كرد.

نقاشي براي كودكان بم
با همكاري شوراي كتاب كودك نمايشگاهي از آثار نقاشي كودكان دبستان شهداي هفتم تير ميدان دركه، به نفع كودكان بم برگزار مي شود. درآمد حاصله از اين نمايشگاه كه از ۸ صبح الي ۸ بعدازظهر فردا در خيابان دركه، مدرسه شهداي هفتم تير برپا مي گردد، صرف خريد كتاب براي كودكان شهر زلزله زده بم خواهد بود.

مجموعه يادداشتهاي ايرج افشار درباره بزرگان فرهنگ ايران و جهان منتشر شد
006633.jpg
نام ايرج افشار در حيطه ايران شناسي و فرهنگ و كتابت درخشان است. افشار بيش از ۵۰ سال سردبير نشريه هاي مهر، فرهنگ ايران زمين، سخن، كتابهاي ماه، ايران شناسي، كتابداري، راهنماي كتاب و... بوده و دهها كتاب و صدها مقاله از وي درباره ايران و ايران شناسي به چاپ رسيده است كه بخشي از اين مقالات و يادداشتها كه حجم فراواني هم دارند، به مناسبت درگذشت اين چهره هاي نامي نگاشته شده است.
كتاب «نادره كاران» گردآورده اين دسته از نوشته هاي ايرج افشار است كه حدود ۶۱۰ يادداشت را شامل مي شود.اين يادداشتها را محمود نيكويه جمع آوري و نشر قطره روانه بازار كتاب كرده است.به گفته افشار اين مجموعه از اين جهت مي تواند مفيد باشد كه ياد جمعي را در بر دارد كه جاي ديگر شايد اطلاع دو سطري هم درباره آنها نيامده است. و به گفته جمع آورنده اين مجموعه به نوعي تاريخ ادبيات در زمينه پژوهشگران سده اخير، كتابخانه هاي شخصي دانشمندان و نيز شرح حال ايران شناسان خارجي است.

جشنواره تئاتر مقدس در اروميه برگزار مي شود
نخستين مرحله از دومين دوره منطقه اي جشنواره تئاتر دفاع مقدس ۴ تا ۷ خرداد ماه در اروميه برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، محمد جمال پور، دبير جشنواره دفاع مقدس با اعلام اين مطلب در نشستي با حضور نمايندگان رسانه ها گفت: تمام تلاش ما در اين دوره از جشنواره اين است كه جشنواره اي در خور ارزش هاي دفاع مقدس برگزار كنيم و دغدغه اول ما همسويي نمايش ها با ارزش هاي دفاع مقدس بوده است.وي از سلامت محتوايي و مضامين آثار شركت كننده به عنوان يكي از اولويت هاي مهم اين دوره از جشنواره ياد كرد و گفت: تمام تلاش دوستان اهل قلم ما اين بوده كه بتوانند رويدادها و روابط انساني موجود در ۸ سال دفاع مقدس را آنگونه كه شايسته آن رويدادها و حال و هوا بوده منعكس كنند. جمال پور با تاكيد بر لزوم توجه به آسيب شناسي تئاتر دفاع مقدس گفت: يك تيم پژوهشي با هدف شناساندن معضلات و معايب موجود، در حوزه هاي گوناگون تئاتر دفاع مقدس در حال بررسي و دسته بندي و ارائه  راهكارهاي اجرايي هستند ضمن اينكه مي كوشيم تيمي را مركب از استادان تهراني و شهرستاني همراه گروه هاي بازبيني به شهرستان ها اعزام كنيم و هنرمندان شهرستاني از اين بخش استقبال ويژه اي كرده اند.

۴۳ فيلم ميراث فرهنگي در سومين روز جشنواره يادگار
جشنواره فيلم مستند يادگار امروز چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ماه سومين روز فعاليت خود را با نمايش فيلم عبدالماء ساخته عباس اميني در سا لن شماره ۳ سينما ايران آغاز مي كند.
به گزارش ستاد خبري، جشنواره سالن شماره ۳ در ادامه اين روز فيلم هاي در كوير، خدا زنده است، گنبد، سوم، موشانه، آنجا هيچكس نيست، طلاكوبي استاد مغيث، مادرم ايران، اصغر بيچاره، لالايي لالي و بند هفتم از بخش مسابقه و فيلم هاي بعد از ۱۲ ثا نيه، خشت هاي داغ دار، گرگ و ميش داخلي، بم و آواي بم از بخش يادگار بم را همراه با آثار احمد ضابطي جهرمي به روي پرده مي فرستد.
در بخش مرور بر آثار جهرمي ۴ قسمت از مجموعه موسيقي فولكلور شمال ايران با عناوين موسيقي گيلان، تالش و ديلمان و موسيقي مازندران دودانگه و تركمن صحرا به همراه فيلم قهرماني به نمايش درمي آيد.سالن شماره ۲ كه به نمايش فيلم هاي بخش مسابقه اختصاص دارد در اين روز طي ۴ سانس فيلم هاي برج خاموشان، اوفر، برگسل زاده ام، محسن فيلم مي سازد، تاريخ پول، خشت و لاجورد، شهر خيالي، جويباره- تصعيد، درخت ميان دو لحظه، شيدايي، دله، گوركها، خانه ام روي تپه هاست، بناهاي رويا، آواي آتش، روياي پسر ناخدا و از شمس تا شمس را به نمايش مي گذارد.

نگارستان
منظره اي از خيابان
006636.jpg
۱. جرج گرْس George Grosz
۲. تولد: برلين ۱۸۹۳/وفات: ۱۹۵۹
۳. سبك نقاش: دادايسم (ضدهنر، سبكي است كه براي نشان دادن پوچي كليه ارزش ها و اصول اخلاقي پس از جنگ جهاني اول و در سال ۱۹۱۶ آغاز و تا سال ۱۹۲۲ ادامه داشت. اين مكتب مقدمه مكتب سوررئاليسم است).
۴. درباره هنرمند: گرْس تنفر خود را از حكومت، به افكار پوسيده و مديريت نابسامان آلمان، با زبان طنز بيان مي كرد. او فردي آزاده بود و از اين رو از بيان نظرش ابايي نداشت: گرْس آلمان را معترضانه به سوي آمريكا ترك كرد. ابتدا هجو و سبك رومانتيسم را در هم آميخت و آثار زيبايي آفريد،اما پس از بازگشت به وطن، در سال ۱۹۱۸ به پيروان سبك «دادايسم» پيوست.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: منظره اي از خيابان هاي برلين/ ۱۹۳۰ / آبرنگ، جوهر و رنگ روغن روي كاغذ/ ۴۶*۶۰ سانتي متر خانمي شيك پوش و البته متمول با پالتويي زيبا و يقه خز، در حالي كه به مردي كه او نيز متمول و شيك پوش است، توجه دارد. نكته مهم بي توجهي اين دو فرد متمول به پيرمرد فقيري است كه با لباس مندرس و نخ نما در حال گدايي است. اين اثر گزنده وضعيت نابسامان پس از جنگ را در آلمان نشان مي دهد. هنرمند، خيابان هاي وطنش را زمينه  بيان وضعيت مردم و زندگي كابوس مانند آنها، پس از جنگ قرار داده است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

پاسخ به پرسش پزشكي
علل عمده بيماري هاي كبد
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي عوامل عمده بيماري هاي كبد را الكل، ابتلاء به يكي از انواع هپاتيت، چاقي، مصرف بيش از نياز آهن و نيز عوارض جانبي برخي داروها اعلام داشته و تاكيد كرده است كساني كه از داروهاي پايين آورنده كلسترول استفاده مي كنند بايد هر چند وقت يك بار از لحاظ مشكلات كبدي آزمايش خون شوند.

بهارستان
[در توصيف] آبي:
درياي بي موج
محبت بي اضطراب
عمق آسمان
خورشيد نقاشي كودك خردسال
آرامش چشم ها
رسول رضا - ترجمه مرتضي مجدفر

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
رؤيا
مي دانست به خاطر بزرگي و هيبتش هيچ پرنده اي جرأت نزديك شدن به مزرعه را ندارد. باد كه در لباس سياهش مي افتاد روحش از روياي فرمانروايي پر مي كشيد.اما كسي از هراسي كه در دل او بود خبر نداشت. تا روزي كه چشمان پرندگان از حيرت خيره ماند.
موريانه ها پايه مترسك را ويران كرده بودند.
حسين استاد احمد خزدوز

گشتي در دنياي خبرها
املت هزار دلاري
نيويورك: يك بشقاب املت در يكي از هتل هاي منهتن هزار دلار قيمت دارد. مواد اوليه اين املت عبارتست از: ۶ عدد تخم مرغ، يك خرچنگ، ۲۸۵ گرم خاويار و چند گوجه فرنگي.به گفته صاحب رستوران، وي براي خريد ۲۸ گرم خاويار ۶۵ دلار پرداخت مي كند كه همين موضوع باعث افزايش قيمت املت شده است.
البته تاكنون هيچ كس از اين نوع املت سفارش نداده است.
خواب در هواپيما
آبردين: يك زن ۲۲ ساله در اسكاتلند كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت به راحتي وارد باند فرودگاه آبردين شد و در يكي از هواپيماها به مدت ۸ ساعت خوابيد.اين زن كه پس از مصرف مشروبات الكلي احساس خواب آلودگي شديد مي كرد به دنبال مكان مناسبي براي خوابيدن مي گشت. به همين دليل به راحتي از ماموران امنيتي فرودگاه عبور كرد، وارد يك هواپيما شد و در اتاق خلبان به خواب عميقي فرو رفت.
قرار است تحقيق مفصلي در اين مورد انجام شود تا مشخص شود كه چگونه اين زن توانسته است از تمام موانع امنيتي فرودگاه عبور كند.
كارمندان خواب آلود
هلسينكي: از هر ۴ شهروند اروپايي حداقل يك نفر در محل كار خود مي خوابد.
براساس تازه ترين آمارگيري انجام شده ۲۴ درصد از كاركنان اروپايي حداقل يكبار در طول عمر خود، پشت ميز، داخل جلسه و يا در توالت به خواب فرو رفته اند و ۳۹ درصد نيز اعلام كرده اند، با آنكه در محل كار خود نخوابيده اند اما براي بيدارماندن بسيار زجر كشيده اند.در ميان شهروندان اروپايي، وضعيت ايرلندي ها از همه بدتر است چون ۴۰ درصد از كاركنان اين كشور پشت ميز خود خوابيده اند. در عوض ۸۰ درصد از هلندي ها هرگز در محل كارشان به خواب فرو نرفته اند.علت خواب آلودبودن كاركنان، طولاني بودن مدت زمان كار روزانه، به درازا كشيدن جلسات، تكراري بودن كار و خيره شدن به نمايشگر كامپيوتر اعلام شده است.
فوتبال سياسي
سازمان ملل: در برخي مواقع بازي فوتبال سياسي حتي به شوراي امنيت نيز كشيده مي شود. ديروز آرياس سفير اسپانيا در سازمان ملل در پايان مدت ماموريت خود، هديه اي به همتاي چيني اش تقديم كرد، اين هديه پيراهن رونالدو در تيم فوتبال رئال مادريد بود.آرياس كه در گذشته يكي از مديران باشگاه رئال مادريد بود علاقه زيادي به اين تيم دارد.حتي گفته مي شود، نگراني هاي وي در مورد عملكرد ضعيف تيم رئال مادريد در فصل جاري بسيار بيشتر از بحران هاي سياسي اسپانيا بوده است.
مار سمي مزاحم
آمستردام: يك مار سمي در شهر روتردام هلند باعث تخليه سه منزل مسكوني شد. ديروز صاحب يكي از اين خانه ها با يك مار سمي يك متري مواجه شد كه از طريق سوراخي كوچك به درون ديوار رفت و ديگر بيرون نيامد.به همين دليل ماموران  آتشنشاني بخشي از ديوار را تخريب كردند اما قادر به كشف مار نشدند.در پي اين ناكامي، پليس دو خانه مجاور را جهت حفاظت از جان ساكنان آن تخليه كرد كه هنوز عمليات آتشنشاني براي به دام انداختن مار سمي ادامه دارد.
اسلحه در زمين فوتبال
برلين: بازيكنان يك تيم فوتبال در شهر برمن مجبور شدند براي حفاظت از جان خود، در رختكن ورزشگاه پناه بگيرند. هنگامي كه داور بازي به ضرر تيم ميزبان سوت زد، ۳۰ تماشاگر خشمگين به زمين هجوم آوردند تا اينكه به ضرب و شتم بازيكنان تيم حريف بپردازند. حتي دو نفر از اين تماشاگران متخلف با خود سلاح گرم حمل مي كردند و قصد داشتند به سوي بازيكنان شليك كنند. به هر حال، بازيكنان تيم ميهمان در داخل رختكن پناه گرفتند تا پليس تماشاگران خشمگين را كنترل كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۵ دقيقه

گل و گياه
پالونيا
006630.jpg
نام علمي: poulownia tomentosa
خانواده: SCROPHULARIACEAE
درخت خزان دار به بلندي ۱۲ متر و گستردگي ۱۰ متر است. داراي برگهاي تخم مرغي شكل سبز روشن بوده و گلهاي معطر صورتي مايل به بنفش آن مجتمع در خوشه هاي افزاشته در بهار ظاهر مي شوند.
نياز ها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك غني مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر پاييز و بهار و تهيه قلمه ريشه در زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |