شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۲ - May 8, 2004
يك مسئول سازمان تامين اجتماعي:
حوادث ناشي از كار افزايش يافته است
006030.jpg
عدم نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزارت كار و امور اجتماعي حوادث ناشي از كار را در كارگاهها افزايش داده است .
رييس گروه تخصصي بهداشت حرفه اي و طب كار سازمان تامين اجتماعي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه هر ساله بر تعداد حوادث ناشي از كار افزوده مي شود، افزود: عدم تناسب ميان تعداد كارگاهها و بازرسان ارگانهاي مختلف در كشور باعث شده تا نظارت چنداني در خصوص استاندارد سازي و سالم سازي كارگاهها و محيط هاي كاري از سوي اين ارگانها صورت نگيرد .
وي گفت : در حال حاضر بيش از يك ميليون كارگاه در كشور وجود دارد كه تعداد بازرساني كه وظيفه نظارت بر اين كارگاهها را برعهده دارند تناسبي با تعداد كارگاهها ندارد .
مهران ذوالفقاري ادامه داد : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و وزارت كار به عنوان متوليان نظارت بر سالم سازي محيط هاي كاري، آموزش هاي لازم را به بازرسان خود نمي دهند و در اين زمينه ضعيف عمل مي كنند .
وي تصريح كرد : اكثر حوادث ناشي از كار در كارگاههاي كوچك رخ مي دهد و اين در حالي است كه نظارت بر واحدهاي كوچك بسيار ضعيف تر است .
وي گفت : با توجه به اينكه در سالهاي اخير با رشد حوادث ناشي از كار در كارگاهها مواجه بوده ايم بنا براين ارگانهاي متولي مي بايست با افزايش تعداد بازرسان خود، محيط هاي پر خطر را شناسايي و به كارفرما اطلاع دهند.
رييس گروه تخصصي بهداشت حرفه اي و طب كار خاطر نشان كرد: علاوه بر اينكه بايد تمهيدات و تسهيلات لازم را در خصوص استاندارد سازي و سالم سازي محيط هاي كاري در اختيار كارفرمايان قرار دهيم مي بايست تعداد بازرسان محيط هاي كاري را افزايش دهيم تا با شناسايي محيط هاي كاري در جهت رفع اين مشكل اقدام شود.

همشهري بررسي مي كند
چالش هاي پرسشگري مطبوعات و پاسخگويي مسئولان
گروه اجتماعي: شعار اصلي يازدهمين نمايشگاه مطبوعات «پرسشگري مطبوعات و پاسخگويي مسئولان» است.
اين عنوان به يكي از بديهي ترين و اصلي ترين وظايف مطبوعات اشاره دارد. زيرا مطبوعات بدون پرسشگري و يافتن پاسخ كاركرد اصلي خود را از دست مي دهند.
اينكه چرا اين اصل بديهي كه بدون آن چيزي به نام مطبوعات وجود خارجي ندارد به عنوان شعار اصلي اين دوره انتخاب شده است جاي بحث و بررسي دارد.شايد زير سئوال رفتن اين اصل توسط نهادهاي حكومتي و اجرايي ضرورت اين نامگذاري را پديد آورده است. چرا كه رسم شده است كوچكترين پرسشگري مطبوعات از سوي دست اندركاران قدرت با نام هايي چون «جوسازي»، «بازيهاي ژورناليسيتي» تشويش اذهان» و... نامگذاري شود تا بدين وسيله از پاسخگويي فرار كنند.
اين امر آنچنان گسترش يافته كه چندي است جامعه و مردم تا حدي از مطبوعات روي برگرداننده و كاهش تيراژ كلي مطبوعات را مي توان گواهي بر اين مسأله دانست.
شايد عناويني چون خودسانسوري، نبود امنيت شغلي، نبود تعريف درست از جايگاه مطبوعات و... نيز در اين زمينه بي تأثير نباشد.اما آنچه بديهي است اين كه مطبوعات بدون پرسشگري و طلب پاسخ از مسئولان فلسفه وجودي خود را از دست مي دهند.
در همين زمينه تني چند از مديران مسئول و دست اندركاران مطبوعات ديدگاه هاي خود را عنوان كرده اند.
مديرمسئول روزنامه انتخاب در همين زمينه معتقد است: مطبوعات به عنوان يك حلقه وصل بين مردم و حاكميت تعريف شده اند و اصولاً جنس عملكرد مطبوعات پرسشگرانه است و به نمايندگي از افكار عمومي نقش پرسشگري و انعكاس پاسخ ها را برعهده دارند.دكتر طه هاشمي ادامه داد: البته مطبوعات در ايران چند نسل بعد از تولد مطبوعات جهان متولد شدند و از همان آغاز مطبوعات جاي حقوقي خود را در نظام اطلاع رساني پيدا نكرد و همواره اين جايگاه گم بوده است به اين معنا كه مسئولان و اصحاب قدرت همواره مطبوعات را در خدمت توجيه عملكرد خود خواستند و از همان آغاز جايگاه مطبوعات از منظر مسئولان در حد روابط عمومي دستگاه ها و نهادهاي مختلف حكومت تعريف شده است و نگاه همواره از بالا به پايين و يكسويه بوده است.
هاشمي تصريح كرد: هرجا كه مطبوعات مي خواستند به نقش اصلي خود نزديك شوند، مسئولان را به چالش بكشند و عملكردها را زير ذره بين قرار دهند مورد بي مهري واقع شده اند، البته در مقاطع كوتاه شاهد دوره طلايي از فعاليت مطبوعات پرسشگر بوده ايم اما هيچ گاه اين سير يك روند پايدار و مستمر نبوده است.
مديرمسئول روزنامه شرق نيز گفت: نشريات كشور به لحاظ آن كه هنوز تعريف درستي از آزادي مطبوعات نشده، هنوز در جايگاه اصلي خود قرار نگرفته اند.
مهدي رحمانيان خاطرنشان كرد: در دنياي امروز مطبوعات نقش واسط را بين دولت و ملت و به نوعي رابطه نخبگان با مردم را بر عهده دارند، پاسخگويي به مردم و طرح پرسش از مسئولان اساسي ترين كاركرد آنهاست كه بايد به آن بپردازند.وي تصريح كرد: اما در كشور ما به خاطر آن كه تعريف مشخصي از آزادي مطبوعات وجود ندارد، آنها نمي توانند در جايگاه واقعي خود ايفاي نقش كنند.
مجتبي آقايي دبير يازدهمين نمايشگاه مطبوعات در اين زمينه مي گويد: لازمه پاسخگويي و يكي از نتايج مثبت آن اطلاع رساني است. اطلاع رساني شفاف و مبتني بر واقعيات سبب مي شود تا گزارش ها و اطلاعاتي كه به مردم و جامعه ارائه مي شود مورد استقبال قرار گيرد.
به اعتقاد وي نتيجه قطعي چنين رويكردي همراهي و هم سويي افكار عمومي جامعه با برنامه ها از يك سو و از سوي ديگر تأثيرپذيري تصميم سازان، تصميم گيرندگان و برنامه ريزان جامعه از بازخوردهاي اطلاع رساني آن است.
وي مي افزايد كه ستاد برگزاري نمايشگاه مطبوعات امسال با انتخاب شعار محوري نمايشگاه، پرسشگري و پاسخگويي درصدد تبيين اين جايگاه و شعاري است كه خط مشي فعاليت فرهنگي و اجرايي دستگاه هاي مختلف كشور را در سال جديد ترسيم كرده است.
اصحاب قلم و مديران مطبوعات هم در اظهارنظرهاي متفاوتي بر نقش پرسشگري و پاسخگويي نشريات تأكيد كردند.
منصور مظفري مدير مسئول روزنامه آفتاب يزد در اين زمينه مي گويد: مطبوعات به عنوان نماينده افكار عمومي مي توانند با پرسشگري نقادانه خود، مديران را وادار به پاسخگويي در برابر ملت كنند.
وي مي گويد: متأسفانه طي چند سال اخير كمتر مسئولي را ديده ايم كه خود را ملزم به پاسخگويي به مطبوعات بداند به طوري كه شرايط كنوني به صورتي شده است كه تنها مطبوعات در برابر مردم پاسخگو هستند و مديران رده هاي بالا و حتي رده هاي مياني و پاييني كشور به اشكال مختلف از پاسخگويي به مردم طفره مي روند.
پرويز اسماعيلي مديرعامل خبرگزاري مهر نيز مي گويد: مردم انتظار دارند حرف هايي را كه نمي توانند خود به زبان آورند، رسانه ها آنها را بر زبان آورده و به گوش مسئولان برسانند.

بازتاب
فرار از اعتراف
علت ريزش سقف ورزشگاه متقي ساري، پوسيدگي جايگاه و جمعيت زياد. عامل خارج شدن قطار مسافري از خط در محدوده ورامين، بهره مندي از ابزار غيراستاندارد. دليل قطع برق بزرگترين مركز دياليز كشور، عدم پرداخت بدهي ديگر سازمان ها. قصور در واژگوني قايق حامل دانش آموزان در استخر پارك شهر تهران، خودسر بودن مربي. مرگ شهروندان به خاطر استفاده از خون هاي آلوده، زياده خواهي و منفعت طلبي وارد كننده .انفجار قطار باري در نيشابور، سهل انگاري كارگران و سوزن بان و قرباني شدن چند بيمار دريك بيمارستان در تهران، مسامحه كادر درماني در اتاق عمل اعلام شد.
اما اين همه وقايع ناگوار، پس از چند روز كنكاش در نهايت يا به بوته فراموشي سپرده شد و يا اينكه اگر پي جويي مطبوعات و خانواده هاي آن ها ادامه يافت، پرونده با معرفي چندين كارگر، پيمانكار و بهره بردار به بايگاني رفت. در اين ميان گويا اهرم هاي نظارتي نقش و كاركرد خود را از ياد برده  اند و فقط كوتاهي و مسامحه در حوزه اجرا بازخواست دارد، اما در حوزه نظارت كسي نبايد پاسخگو باشد.
در دو اتفاق اخير در كشور، مجلس به يك باره از پيگيري حادثه انفجار قطار در نيشابور منصرف شد و وزارت بهداشت هم پيش از اعلام نظر پزشكي قانوني، تمام كاسه كوزه  ها را بر سر بيمارستان و كادر درماني اتاق عمل شكست.و البته كسي هم نيست از مديران و مسئولان بپرسد در حوزه  نظارتي خود چه كرده ايد تا چنين وقايعي كمتر رخ دهد؟
آيا شهامت و جسارت مديريتي داريد، به قصور و اشتباه خود اعتراف كنيد و بپذيريد در حوزه مسئوليت خود آنچنان كه بايد وارد ميدان نشده ايد؟
فرار از اعتراف به خطا و اشتباه،  ميدان عملياتي فعاليت هاي پر تقصير را هر روز بيش از گذشته افزون خواهد كرد، شايد به همين دليل فاصله زماني شمار اتفاقات غير منتظره، غير متداول و غير متعارف در ايران در مقايسه با ساير كشورها كمتر است.
عباس اسدي

با هدف ترويج فرهنگ حفظ محيط زيست برگزار مي شود
نخستين مسابقات تيراندازي به هدفهاي پروازي
نخستين دوره مسابقات تيراندازي به هدفهاي پروازي در ايران، جام آزادي خرمشهر از روز شنبه دوم الي هشتم خرداد ماه سال جاري در سه رشته تراپ ، تراپ دوبل و اسكيت در باشگاه تيراندازي مهام برگزار مي شود.
گزارش روابط عمومي فدراسيون تيراندازي در اين زمينه حاكيست: تيراندازان داوطلب از سراسر كشور مي توانند براي شركت در اين دوره از مسابقات با فدراسيون تيراندازي يا باشگاه مهام و در شهرستان ها به هيأت هاي تيراندازي استان مربوطه مراجعه و پس از تأييد و اخذ گواهي مربوطه ثبت نام نمايند.
مقررات حاكم بر اين مسابقات براساس مقررات فدراسيون جهاني تيراندازي «ISSF» خواهد بود.
توجه به اينكه تيراندازان علاقمند به رشته تيراندازي به هدفهاي پروازي توجه چنداني به شكار پرندگان نشان نمي دهند فدراسيون تيراندازي مي تواند با گرايش به اين رشته ورزشي، در بحث مسايل زيست محيطي برنامه هاي گسترده اي براي توسعه فرهنگ ورزش تيراندازي بويژه در بين جوانان ايجاد نمايد.

رامسفلد درباره سوء رفتار با زندانيان عراقي پاسخ مي دهد
رسوايي مربوط به سوءرفتار نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي به قلب دولت جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا كشيده شده است.
بي.بي.سي با اعلام اين مطلب افزود: در همين ارتباط دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا قرار است در كميته نيروهاي مسلح مجالس سنا و نمايندگان آمريكا حاضر شود و به اين سئوال پاسخ دهد كه چرا كنگره را به طور كامل در جريان اين سوءرفتار و تحقيقاتي كه درباره آن شده، قرار نداده است.
اين مساله هفته گذشته پس از چاپ عكسهايي كه نشان مي داد با زندانيان عراقي در يكي از زندان هاي اين كشور بدرفتاري شده است علني شد.
رئيس جمهوري آمريكا رامسفلد را سرزنش كرده اما تقاضاهاي فزاينده براي قبول استعفا يا بركناري او را رد كرده است.
خبرنگاران مي گويند: برخي عقيده دارند بسته به عملكرد دونالد رامسفلد در جلسه كنگره تصور مي رود كه فشارها براي بركناري او ممكن است بي اندازه افزايش يابد.

درباره حادثه ايرانمهر
قاضي ،نظر پزشكي قانوني را بررسي مي كند
معاون آزمايشگاهي تشخيص سازمان پزشكي قانوني گفت: جواب قطعي پزشكي قانوني درباره تعيين علت مرگ در بيمارستان ايرانمهر به قاضي ابلاغ شد و ايشان درحال بررسي پرونده است.
دكتر حسن محمد حسيني اكبري در گفت وگو با خبرگزاري مهر افزود: پيگيري حادثه توسط پزشكي قانوني در دو بخش بود كه براي بخش نخست آن- كه مربوط به تعيين علت مرگ بود- تا ۱۹ ارديبهشت ماه فرصت داشتيم كه روز ۱۶ ارديبهشت به نتيجه قطعي رسيديم و به درخواست قاضي اين نتيجه با پيك ويژه و محرمانه  ۱۷ ارديبهشت ماه به قاضي ابلاغ شد.
وي اظهار داشت: بخش ديگر بررسي اين حادثه مربوط به معاونت پزشكي باليني سازمان پزشكي قانوني است كه بايد در اين باره كميسيوني تشكيل شود تا به وسيله آن ميزان خسارت هاي وارد شده، بررسي قصور پزشكي و درصد قصور آنها را مشخص كنند.
معاون آزمايشگاهي تشخيص سازمان پزشكي قانوني افزود: در حال حاضر پرونده هاي شاكيان در اختيار دكتر عابدي معاون پزشكي باليني سازمان پزشكي قانوني قرار گرفته كه مشغول بررسي آنها هستند.
دكتر اكبري گفت: بر اساس نامه اي كه از دادگستري دريافت كرديم نتايج اين آزمايشات همچنان محرمانه است و فقط بايد در اختيار قاضي پرونده قرار گيرد.
از سوي ديگر نماينده بخش علمي كمپاني بي  براون آلمان در ايران گفت : داروي پروپوفل اين كمپاني، پس از تأييد متخصصان انجمن بيهوشي در ايران ثبت و از مجاري قانون و نيز تحت نظارت وزارت بهداشت  ، درمان و آموزش پزشكي به كشور وارد شده است.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، دكتر حسن شكوهي، نماينده بخش علمي كمپاني بي  براون آلمان در ايران، در زمينه وجود مشكل در داروي بيهوشي پروپوفول افزود: داروي پروپوفول بي براون آلمان دو بار در تاريخ  هاي ۲۷ اسفند ۸۰ و اول دي ماه ۸۲ از سوي اداره كل آزمايش  هاي كنترل غذا و داروي وزارت بهداشت  ، درمان و آموزش پزشكي، مورد تاييد قرار گرفته است.

در منطقه ۱۴ تهران اجرا مي شود
الگوسازي از سه ساختمان براي احداث بناهاي مقاوم
شهردار منطقه ۱۴ تهران گفت: در اين منطقه از سه باب ساختمان كه با رعايت اصول فني و موارد ايمني ساخته شده است،  الگوسازي مي شود.
علي سعيدي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران، مقابله با حوادث غيرمترقبه و تشويق شهروندان براي مقاوم سازي هرچه سريعتر منازل و املاك خود در اين منطقه را از اهداف احداث اين ساختمان ها ذكر كرد.
وي افزود: اين ساختمان ها با كاربري هاي چندمنظوره ايجاد مي شود كه در مواقع عادي به عنوان مراكز ورزشي و فرهنگي مورداستفاده قرار مي گيرد.
سعيدي خاطرنشان كرد: تمام موارد ايمني و اصول و ضوابط فني در احداث اين ساختمان ها رعايت مي شود كه نمونه ساختمان مقاوم در منطقه خواهد بود.
وي افزود: با وجود تلفات بسيار در زلزله بم، هنوز شهروندان آگاهي كاملي از خطرات احتمالي اين حادثه غيرمترقبه ندارند.سعيدي، اصلاح هندسي برخي ميادين و معابر منطقه، احداث پل هاي عابر پياده در نقاط حادثه خيز، توقفگاه عمومي و اصلاح پياده روهاي منطقه بويژه براي روشندلان را از برنامه هاي سال جاري شهرداري منطقه ۱۴ ذكر كرد.

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس:
هزينه ايجاد هر تخت جديد بيمارستاني ۳۰ ميليون تومان است
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره هزينه جايگزيني بيمارستان هاي جديد به جاي بيمارستان هاي فرسوده گفت: هزينه هر تخت بيمارستان ۳۰ ميليون تومان است و براي تاسيس يك بيمارستان ۱۰۰ تخته سه ميليارد تومان لازم است.
دكتر سراج الدين وحيدي مهرجردي در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: متاسفانه ۷۰ درصد بيمارستان هاي كشور فرسوده اند كه از ميان آنها ۳۰ درصد با مشكل جدي روبرو هستند و هزينه هاي زياد براي هر بيمارستان، مشكلات حادي را ايجاد كرده است.
دكتر وحيدي مهرجردي با بيان اينكه ترديدي وجود ندارد كه بيمارستان هاي جديد استانداردها را رعايت مي كنند اما اطلاع دقيقي موجود نيست كه اين بيمارستانها تا چه حد در مقابل زلزله مقاوم هستند، گفت: براي جايگزين كردن بيمارستان هاي جديد به جاي بيمارستان هاي فرسوده در مرحله نخست، نياز به بودجه زيادي است، اما متاسفانه بودجه هاي جاري وزارت بهداشت هم با مشكل مواجه است.
وي افزود: بيمارستان ها هنوز حقوق سال گذشته پرسنل خود را نداده اند و طلب شش ماهه از سازمان هاي بيمه گر دارند بنابراين تا زماني كه اين مسائل اورژانسي وجود دارد و بودجه ناچيزي را براي تعميرات بيمارستان ها قرار داده اند، دور از ذهن است كه به مسائل فرسودگي بيمارستان ها بپردازيم.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه اقتصاد سلامت كشور دچار مشكل است، افزود: شكي نيست كه يكي از علت هاي تخليه بيمارستان توحيد توسط مراجع قضايي هم مشكلات فيزيكي ساختمان است.
وي گفت: بيمارستان هاي نيمه تمام زيادي در شهرهاي كوچك در حال ساخته شدن است اما مسئله جايگزيني بيمارستان ها در شهرهاي بزرگ موضوع جدي است كه بايد براي آن هر ساله بودجه خاصي در نظر گرفت.

آغاز به كار خبرگزاري «سلام هموطن»
گروه اجتماعي: خبرگزاري «سلام هموطن» با مديريت علي آقامحمدي از امروز كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار ما اين خبرگزاري مشي اجتماعي- فرهنگي دارد و تأكيد اصلي آن بر مسائل جوانان است. خبرگزاري سلام هموطن فعلاً بر روي اينترنت قابل دسترسي است و در آينده نزديك روزنامه اي با همين عنوان منتشر خواهد شد. علي آقامحمدي كه در پيشينه كار مطبوعاتي خود نشريه حوادث را دارد، اكنون قائم مقام رياست سازمان صدا و سيماست.

برنامه هاي پيشگيري از بيماري ها در بم
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان گفت: براي پيشگيري از شيوع سالك بمي در فصل گرما ۲ هزار پشه بند بين ۲۰ هزار خانوار بمي توزيع شد كه در صورت پذيرش از سوي مردم گسترش مي يابد.
دكتر افلاطيونيان در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه با سمپاشي هاي وسيع و گسترده، تا كنون اپيدمي از بيماري خطرناك در منطقه بم نداشته ايم، اظهار داشت: ۲۸ مورد سالك بمي و ۷۳ مورد اسهال خوني كه از اين تعداد ۵ مورد اسهال شيگيلايي در منطقه شناسايي شده كه اين ارقام بسيار كمتر از ميزان موارد گزارش شده در سالهاي گذشته بوده است.
وي با بيان اين كه بم منطقه مستحكمي است و مالاريا در فاصله ۱۰۰ كيلومتري از آن به صورت بومي وجود دارد، گفت: تا كنون ۴ مورد مالاريا در بم شناسايي شده كه همگي بدليل ورود افاغنه به منطقه بوده است.وي در عين حال اظهار داشت: سرويسهاي بهداشتي موجود مورد قبول مردم نيست، هرچند سعي شده سرويس بهداشتي منازل تخريب شده بازسازي و مورد استفاده قرار گيرد.
دكتر افلاطيونيان افزود: عدم همكاري ساير ارگانها در بازسازي بم به صورت مستقيم و غيرمستقيم بر بهداشت محيط تاثيرگذار است در عين حال وزارت بهداشت همواره نقش نظارتي خود را اعمال مي كند.
وي با اعلام آمادگي كامل براي سم زدايي و سرم تراپي افراد مار و عقرب گزيده گفت: تاكنون موردي اين چنين در منطقه بم نبوده و كليه پيش بيني هاي لازم براي مقابله با بيماري ها صورت گرفته از آن جمله بيماريهايي كه در مرحله حذف و يا ريشه كني قرار دارند نظير فلج اطفال، سرخك و سرخجه و حتي بيماريهاي نادري چون تب همراه  خونريزي .

خاتمي در غرفه همشهري
006054.jpg
گروه اجتماعي: سيد محمد خاتمي رئيس جمهور ضمن بازديد از غرفه همشهري در نمايشگاه مطبوعات طي يادداشتي در دفتر يادبود روزنامه نوشت: همشهري در عرصه مطبوعات كشور جايگاهي بلند دارد و اين روزنامه براي همه است و براي همه كساني كه در كار نوآوري و تقويت محتوا و مطالب آن كار مي كنند آرزوي توفيق دارم.
رئيس جمهوري در بازديد از غرفه همشهري در جريان تحولات كمي و كيفي روزنامه همشهري قرار گرفت. عليرضا شيخ عطار مدير عامل موسسه همشهري در توضيحات خود روند افزايش صفحات روزنامه و همچنين ويژه نامه هاي همشهري را معرفي كرد و رئيس جمهوري از فعاليت هاي گسترده روزنامه همشهري قدرداني كرد.
رئيس جمهوري مشي معتدل همشهري را مورد تأييد قرار داد و در مورد ضمائم جديد روزنامه از جمله نشريات ويژه محله هاي مختلف تهران گفت اين قبيل كارها ارتباط همشهري را با شهروندان تقويت مي كند.
گفتني است يازدهمين نمايشگاه مطبوعات با شعار «مطبوعات پرسشگري و پاسخگويي»، روز پنجشنبه با حضور «سيدمحمد خاتمي»  رييس جمهوري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونان اين وزارتخانه در محل دايمي نمايشگاه ها گشايش يافت.آقاي خاتمي همچنين با حضور در سالن هاي شماره ۲ و ۳۵ مطبوعات از غرفه هاي مطبوعات مختلف بازديد كرد و با امضاي دفاتر يادبود نشريات براي آنها آرزوي موفقيت كرد.
به گزارش ايرنا، آقاي خاتمي همچنين در بازديد سه ساعته خود از يازدهمين نمايشگاه مطبوعات، با حضور در غرفه خبرگزاري جمهوري اسلامي بر نقش مهم خبرگزاري ها در بالابردن دانش و بينش جامعه و نقش ارتباطي ممتاز رسانه ها تاكيد كرد.
006051.jpg

رييس جمهوري همچنين از غرفه خبرگزاري هاي ايسنا، فارس، مهر، ايلنا، ايپنا، پانا و خبرگزاري قرآني بازديد كرد و براي دست اندركاران اين رسانه ها در انجام كارهايشان آرزوي موفقيت كرد.
آقاي خاتمي به محض ورود به سالن ۳۵ مطبوعات، در غرفه «گل آقا» حضور يافت و ضمن تسليت به دختر مرحوم كيومرث صابري، با قرائت فاتحه براي آن مرحوم طلب آمرزش كرد.
رييس جمهور در دفتر يادبود غرفه نشريه گل آقا نوشت: «كيومرث صابري»  مرد شرف، جوانمردي، آگاهي و بيداري بود كه هنر والا و فاخر خود را در خدمت اعتلاي جامعه جوان ما قرار داد.
در ادامه نوشته رييس جمهور درمورد مرحوم صابري اضافه شده: «امروز فقدان اين عزيز خلاء بزرگي در عرصه فرهنگ و هنر است كه تنها خدا مي تواند آن را جبران كند، گرچه امروز ديگر گل آقا، شاغلام، غضنفر و مش رجب در ميان ما نيست، اما «گل آقا» زنده است، حقيقت و زيبايي زنده است، زنده باد حقيقت و زيبايي.»
رييس جمهوري با حضور در غرفه خبرگزاري فارس ضمن آ رزوي موفقيت براي دست اندركاران اين خبرگزاري، در دفتر يادبود آن نوشت: در جهان امروز خبرگزاري ها نقش مهمي در بالابردن دانش و بينش جامعه دارند و تعدد خبرگزاري ها باعث پويايي اين فرايند خواهد شد.
آقاي خاتمي همچنين با حضور در غرفه خبرگزاري دانشجويان در دفتر يادبود اين خبرگزاري نوشت: روزي كه ايسنا پا به عرصه فعاليت گذاشت، باتوجه به نيت خير و شايستگي دست اندركاران آن و توانائي هاي نسل جوان، مطمئن بودم كه ايران شاهد جرياني پويا در عرصه خبررساني و اطلاع دهي خواهد بود.
آقاي خاتمي همچنين در ديدار از غرفه هاي نشريات مختلف اقتصادي بر اطلاع رساني، نقد و گزارش در عرصه اقتصاد تاكيد كرد.
غرفه نشريات كودكان، نوجوانان و جوانان ازجمله غرفه هايي بود كه رييس جمهور به آنها توجه ويژه اي داشت و آقاي خاتمي در بازديد از اين غرفه ها كار مطبوعاتي و اطلاع رساني براي نوجوانان و جوانان جامعه جوان و رو به آينده ايران را امري حياتي دانست كه بايد مورد پشتيباني قرار گيرد.
رييس جمهور پس از بازديد از روزنامه حيات نو اقتصادي در دفتر يادبود اين روزنامه نوشت: «گرچه با كمال تاسف حيات نو سياسي در محاق تعطيلي است - كه اميدوارم هرچه زودتر شاهد حضور پربار اين نشريه در عرصه جامعه باشيم - ولي تقدير از حيات نو اقتصادي را بر خود فرض مي دانم و موفقيت دست اندركاران آن را آرزو مي كنم.»رييس جمهور همچنين با حضور در غرفه انجمن روزنامه نگاران زن ايران، در دفتر يادبود اين انجمن نوشت: زنان شايسته ايران باوجود محدوديت ها و محروميت ها توان و ظرفيت والاي خود را درعصر ما نشان دادند.
در نوشته رييس جمهور اضافه شده: انجمن صنفي روزنامه نگاران زن ازجمله پايگاه هاي مهم مدني است كه درجهت اعتلاي دانش و بينش زنان مي تواند نقش ممتازي داشته باشد.
آقاي خاتمي همچنين در بازديد از غرفه روزنامه ايران نيوز در دفتر يادبود اين نشريه نوشت: ايران نيوز ازجمله نشريات وزيني است كه صداي ميهن را به خوانندگان غيرايراني مي رساند و منشاء خدمات ارزنده اي بوده است.
آقاي خاتمي همچنين با حضور در غرفه هاي مطبوعات استاني، از نشريات مختلف اين استان ها ديدن كرد.
نمايشگاه مطبوعات تا ۲۴ ارديبهشت ماه پذيراي علاقه مندان خواهد بود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |