دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۶
روابط متقابل بازيكن و مربي در بسكتبال
مربي تماشاگر نيست
003951.jpg
مهندس صفاعلي كماليان
بازي دوم مرحله اول مسابقات حذفي ليگ برتر بسكتبال كشور تكليف تيم هاي حاضر در مسابقات نهايي را مشخص كرد.
به عنوان تماشاگر، به خلاف آنچه كه در رقابت تيم هاي صاحب نام كشور در فصل عادي (Regular Season) ديده بودم، در اين مرحله شاهد بسكتبال نسبتاً راضي كننده تري بودم. گويا تيم هاي سطح اول بسكتبال كشور (يا به عبارت ديگر بازيكنان طراز اول) به اين نتيجه رسيده اند كه به عوض برتري فيزيكي، بايد برتري مهارتي خود را به رخ حريفان بكشند. بازيكنان خارجي كه معتقدم اگرچه شايد با آنچه كه مورد نظر همگان باشد فاصله داشته باشند اما دقيقاً نقاط ضعف تيم هاي خود در كارهاي گروهي را به اندازه اي كه به كار گرفته مي شوند پوشش داده اند.
اما مستقل از تمامي نكات مثبت و منفي ملاحظه شده آنچه كه بيش از همه، به نظر مي رسد كه اهالي بسكتبال را تحت تأثير قرار داده است روابط متقابل بازيكنان و مربيان است. روابطي كه بعضاً منجر به اعتراض، مجادله، قهر و بي احترامي طرفين نسبت به يكديگر مي شود. بدون اينكه قصد اشاره به آنچه كه گذشته است را داشته باشم، فقط به ذكر نكاتي مي پردازم كه به مربيان در برخورد با بازيكنان توصيه مي شود تا به خلاف روابط متعارف از تخطئه پرهيز كرده باشم، اميدوارم مورد استفاده قرار گيرد:
به طور خلاصه مربي بايد همانند جلسات تمريني، در مسابقات بسكتبال نيز روحياتي بي طرف، سازنده و مثبت داشته باشد.
مربي بايد در طول مدت مسابقات به رفتار خود مسلط باشد.
مربي تماشاچي نيست و نبايد مانند يك تماشاچي رفتار كند. مربي متخصصي است كه مي بايد رفتار خود را (مستقل از عملكرد) براي تيمش تبديل به تجربه اي ارزشمند نمايد.
مسابقه محيط مناسبي براي اصلاح اشتباهات جدي نيست (اين همان هدفي است كه براي آن جلسات تمريني در نظر گرفته مي شود) بنابراين صرف انرژي مربي در اين جهت بي فايده بوده و به جز تأثير منفي بر عملكرد بازيكنان اثر ديگري ندارد. در طي مسابقه، مربيان بايد بر جنبه هاي مثبت تمركز كرده و با تشويق، زمينه تكرار آنها را فراهم آورند و تنها به اصلاح جزيياتي بپردازند كه به طور واقع بينانه اي قابل تغييرند.
همچنين مربي نبايد وقت زيادي را مصروف آنچه گذشته نمايد(اين كاري است كه بعداً و موقع تحليل كامل بازي قابل اجرا است) بلكه بايد بر حال و آينده بازي تمركز كند.
اتفاقات گذشته نيز كه قابل تغيير نيستند اهميتي ندارند، بلكه آنچه كه اكنون رخ مي دهد يا شايد در ادامه بازي اتفاق بيفتد مهم است.
به طور مثال، اينكه تيم مقابل امتيازات زيادي را از ضد حمله كسب كرده اهميتي ندارد، اما استفاده از اين تجربه براي جلوگيري از تكرار اين اتفاق بسيار مهم است.
بنابراين مربي نبايد در مورد امتيازات كسب شده توسط تيم مقابل به مجادله با بازيكنان خود بپردازد بلكه بايد دستورات سازنده اي صادر كند كه به واسطه آنان بازيكنان در جهت اصلاح يا كاهش اين مشكل در ادامه مسابقه توجيه شوند.
جدا از اين توضيحات عمومي، رفتار مربيان در طي زمان مسابقات به دو قسمت تقسيم مي شود:
۱) دوران فعاليت يا زماني كه بازيكن در جريان بازي است.
۲) دوران توقف يا زماني كه بازي متوقف مي شود.(زمان خطاي شخصي، تايم اوت و...)
دوران فعاليت:
طي دوران فعاليت رفتار مربي مي تواند اثر منفي اي بر عملكرد مناسب بازيكنان داشته باشد. براي مثال مربي اي كه از كنار خط با بازيكنان خط مجادله نموده يا در اين دوره به آنان دستور مي دهد مي تواند آنان را عصبي كرده، يا توجه آنان را از بازي منحرف نمايد. بنابراين خود، باعث اشتباه بازيكنان مي شود.
لذا بهتر است كه مربيان در دوران توقف ها با بازيكنان خود صحبت كنند. در صورتي كه مربي احساس كند كه لازم است با بازيكن خود در دوره فعاليت صحبت كند، بايد به مطالبي اشاره كند كه بازيكن بايد در اين زمان انجام دهد نه مواردي كه قبلاً اتفاق افتاده و شايد در آينده اهميت داشته ولي در اين لحظه نامربوط هستند.
به طور مثال، تصور كنيد كه بازيكني به هنگام دفاع دچار اشتباه شده و بازيكن مهاجم امتياز كسب كرده است. مربي عصباني و از نيمكت بلند شده و با بازيكن در مورد اشتباهي كه كرده است مشاجره مي كند و به او تذكر مي دهد كه دفعه بعد توجه كند. موقعي كه اين اتفاق مي افتد تيم در حال حمله است. بازيكنان به سرعت توپ را در اختيار گرفته و براي شوت به سمت سبد حركت مي كنند. بازيكني كه قبلاً اشتباه كرده است در حال گوش دادن به صحبت هاي مربي ، عصباني شده، تمركز خود را از دست داده و هنگامي كه توپ را در اختيار مي گيرد، تصميم اشتباهي گرفته و توپ را از دست مي دهد.
يعني اگرچه احتمالاً مربي در مورد گفتن اشتباه بازيكن حق داشته، اما اين عمل را در زمان مناسب انجام نداده است و اين موضوع اثري منفي بر عملكرد بازيكن در حمله بعدي داشته است.
شايد بهتر مي بود كه در اين موقع مربي چيزي نگفته و به بازيكن اجازه مي داد كه موقعيت حمله را گذرانده و بلافاصله قبل از دفاع بعدي توضيح سازنده اي به بازيكن مي داد.
به طور كلي بهتر است مربيان دستورات دفاعي را زماني كه تيم آنان در حالت دفاع است و دستورات حمله اي را زماني كه تيم در حال حمله است صادر كنند.
عموماً بازيكنان بايد مجاز باشند تا در زمان فعاليت بدون دستورات مربي عمل كنند مگر اينكه مداخله مربي به زمانهاي بسيار خاصي محدود شود.
به همين ترتيب مربي بايد از مسخره كردن و اظهارنظرهاي نامناسب در مورد بازيكنان خود خودداري نمايد.
بنابراين بهتر است در دوران فعاليت، مربي به جاي مجادله و اصلاح، به اداي عبارات مختصر و انگيزاننده يا تشويق رفتار فردي و يا گروهي بپردازد.
براي مثال مربي در موقعيتي خاص و دقيقاً لحظه اي كه بازيكن مي تواند عملي را انجام دهد مي تواند عبارتي را به زبان آورد مثل «علي برو به طرف توپ!» و يا زماني كه بازيكن توپ را با و يا بدون فرمان مربي مي گيرد مربي مي تواند بگويد «علي خوبه!» تشويق دقيقاً بعد از عمل صورت مي گيرد. به طور كلي عبارات مختصر دستوري نبايد مداوماً استفاده شوند اما بايد براي تشويق از هر موقعيتي استفاده كرد.
رفتار مربيان در دوران توقف نيز شرح مفصلي دارد كه ان شاءا... در فرصت مناسبي تقديم حضور علاقه مندان خواهد شد. با عنايت به اطلاع كامل مربيان فهيم بسكتبال در كشورمان اميد است كه اين زحمتكشان با خويشتن داري به موقع، سرمشق مناسبي براي ورزشكاران بسكتباليست خود باشند.

سايه روشن ورزش
بكهام در چلسي؟!
003954.jpg
روزنامه هاي  چاپ  جمعه  در انگليس  و اسپانيا گزارش  دادند مسئولان  باشگاه چلسي  آماده اند با پيشنهادي  به  ارزش  ۲۵۲ ميليون  دلار ديويد بكهام  هافبك انگليسي  باشگاه  رئال  مادريد را به  خدمت  بگيرند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، اين  گزارش ها حاكي  از اين  است  كه بكهام  قرارداد ۸ ميليون  دلاري  اجاره  منزل  مسكوني اش  را تمديد نكرده  و از ثبت  نام  پسرش  بروكلين  در بهترين  مدرسه  خصوصي  انگليسي زبان  مادريد نيز صرفنظر كرده  است .
جريمه  انصراف  در قرارداد بكهام  ۱۴۰ ميليون  پوند است  اما به  نوشته روزنامه هاي  انگليسي  اين  هزينه ها نمي تواند رومن  آبراموويچ  مالك  ثروتمند باشگاه  چلسي  را از تصميم  خود منصرف  كند.
آبراموويچ  ازتابستان  گذشته  تاكنون  ۱۲۰ ميليون  پوند براي  خريد بازيكنان  جديد هزينه  كرده  است .گفته  مي شود مسئولان  باشگاه  رئال  مادريد خود را براي  انتقال  احتمالي  بكهام  آماده  كرده  و مايلند از محل  فروش  وي  به  سودي  نيز دست  يابند، چراكه خريد كاپيتان  تيم  ملي  انگليس  در فصل  تابستان  براي  آنها ۲۵ ميليون  پوند هزينه  داشته  است . با اين  حال  منابع  نزديك  به  بكهام  همه  شايعات  را تكذيب  كرده  و مي گويند علت  عدم  تمديد قرارداد اجاره  منزل  مسكوني  بكهام  اين  است  كه  او از اواخر ماه  مه  تا پايان  رقابت هاي  فوتبال  جام  ملت هاي  اروپا در پرتغال ، در اردوي تيم  ملي  فوتبال  انگليس  خواهد بود. از سوي  ديگر گفته  مي شود بكهام  بخاطر جدايي  از همسرش  كه  فقط تعطيلات آخر هفته  را به  اسپانيا سفر مي كند، مايل  است  به  انگليس  برگردد.
يكي  از مقامات  باشگاه  رئال  به  روزنامه  ديلي  ميل  گفت : عملكرد بكهام در مدت  عضويت  در رئال  عالي  و قابل  توجه  است  و با اين كه  به  هيچ  عنوان نمي خواهيم  او را از دست  بدهيم  اما اگر تشخيص  دهد زندگي  در اينجا برايش غيرممكن  شده ، به  تصميم  او احترام  مي گذاريم .
كارلوس  كوئيروز سرمربي  تيم  رئال  نيز پيش  از اين  اعلام  كرده  بود ترديد دارد كه  بكهام  در فصل  آينده  عضو اين  تيم  باشد. وي  در مورد احتمال  انتقال  بكهام  گفت : اين  نخستين  بار است  كه  او زندگي در خارج  از انگليس  را تجربه  مي كند بنابراين  نتيجه گيري  در اين  مورد زود است . ما اميدواريم  بكهام  بتواند به  زندگي  روزمره اش  در اينجا عادت  كند چون  مي تواند تمركز بيشتري  داشته  باشد.طبق  اخبار منتشره  فلورنتينو پرز رئيس  كنوني  باشگاه  رئال  براي پيروزي  مجدد در انتخابات  رياست  باشگاه  مايل  است  ستاره  ديگري  را به  اين تيم  اضافه  كند،اما پول  كافي  ندارد و شايد فروش  بكهام  بهترين  راه  حل  او باشد.

خبر ها و نگاهها
ميزبان المپيك ۲۰۱۲ كدام كشور است
م. م -كميته بين المللي المپيك روز ششم ژوئيه (۱۶ تيرماه) يكي از ۹ شهر جهان را به عنوان ميزبان بازيهاي المپيك تابستاني سال ۲۰۱۲ انتخاب خواهد كرد.
شهرهاي هاوانا، استانبول، لايپزيگ، لندن، مادريد، مسكو، پاريس، نيويورك و ريودوژانيرو براي برگزاري بازي هاي المپيك ۲۰۱۲ نامزد شده اند.
شهر نيويورك از هم اكنون با به نمايش گذاشتن ۵ طرح از مهندسين معمار كشورهاي مختلف كه در متروي مركزي شهر موسوم به «گراند سنترال» به نمايش درآمده است به استقبال اين بازي ها رفته است.
براي احداث دهكده المپيك در شهر نيويورك، در صورت قبول ميزباني آن از سوي كميته بين المللي المپيك، ۱۲۵ هزار شغل ايجاد خواهد شد و ۱۱ ميليارد دلار به اقتصاد اين شهر كمك خواهد شد.
دهكده بازي هاي المپيك سال ۲۰۱۲ در شهر نيويورك كه در زميني به وسعت ۴۳ هزار جريب (هر جريب معادل تقريبا ۴۴۰۰ مترمربع) احداث خواهد شد.
اين دهكده در طول برگزاري بازي ها ميزبان ۱۶ هزار نفر از ورزشكاران جهان خواهد بود و در پايان اين بازي ها به يك منطقه مسكوني براي سكونت ۱۸ هزار نفر تبديل خواهد شد.
در اطلاعيه اي كه به همين مناسبت انتشار يافته است با اشاره به اينكه شهر نيويورك سالانه ميزبان بيش از ۴۰ ميليون نفر است به آمادگي هاي انتظامي، پزشكي و آتش نشاني اين شهر در صورت وقوع سوانح اشاره شده است.
سيا مسئوليت حفاظت امنيتي بازي هاي المپيك آتن را به عهده مي گيرد
روزنامه الزمان اعلام كرد كه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در نظر دارد تا براي مقابله با حملات احتمالي تروريست ها، مسئوليت حفاظت امنيتي از بازي هاي المپيك آتن را بر عهده بگيرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين روزنامه چاپ لندن نوشت كه سازمان سيا در نظر دارد همزمان با برگزاري بازي هاي المپيك آتن، در عملياتي موسوم به «سپر هركول» فعاليتش را آغاز كند.
عمليات «سپر هركول» به مدت دو هفته در مركز جزيره كرت در درياي مديترانه آغاز مي شود.
از سوي ديگر گروه هاي چپ گرا در آتن قصد دارند تا در اعتراض به حضور آمريكايي ها، در مقابل سفارت اين كشور در يونان دست به تظاهرات بزنند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |