جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۶
شور حسيني
زمزمه نينوا
002202.jpg
مينا شهني
نماي اول
خانمي چادري كنار رنويي ايستاده و با پسر جوان سرنشين آن صحبت مي كند. رنو، سفيد رنگ با روكش صندلي مشكي كه سه سرنشين پسر جوان بين ۱۹ تا ۲۵ سال دارد. آنچه جالب توجه است پارچه بزرگي با نوشته «يا ابا عبدا... حسين» است كه روي كاپوت رنو نصب شده است. يكي از سرنشين هاي رنو كه سرش را كاملاً تراشيده، عينك آفتابي به چشم  زده و تي شرت مشكي رنگي به تن كرده است. دو سرنشين ديگر رنو نيز كمابيش با همان عينك دودي و تي شرت هاي سفيد لبخندزنان حرف هاي دوستشان را تاييد مي كنند.
لحظاتي بعد رنو با گاز از جاكنده مي شود زن چادري سري به تاسف مي گرداند و قدم زنان دور مي شود.
نماي بعد
ساعت ۱۲ شب است صداي عبور يك اتومبيل از كوچه مي آيد، پرگاز و باسرعت از زير پنجره كه رد مي شود صدايي شبيه «گوپس گوپس» به گوش مي رسد هر چند خواننده نوحه اي براي امام حسين مي خواند. از زير پنجره كه رد شد و رفت به پليس ۱۱۰ زنگ مي زنم به عنوان يك شهروند از اين وضعيت و صدا هاي بلند شكايت مي كنم. البته پليس ۱۱۰ حق را به من مي دهد و ابراز تاسف مي كند اما كاري از دستش بر نمي آيد.
نماي ديگر
ميدان تجريش: چادرهاي متعددي براي فروش و عرضه محصولات فرهنگي ايام محرم برپا شده اند. آهنگ نوحه ها رنگ ديگري دارد جالب آن است كه دم هركدام از اين چادرها كه CDهاي صوتي، تصويري و نواركاست مي فروشند، عده اي ايستاده اند تا خريد كنند.
از يكي از چادرها همان صداي «گوپس گوپس» مي آيد، تازه متوجه شدم كه اين صدا را از تركيب صداي ضربه هاي زنجير با سرعت بالا ساخته اند انگار تند و تند زنجير را بكوبي.
اسم خواننده را مي پرسم. خب البته خواننده آشنا نيست، اما سرم را كه بالا مي كنم جوان ريزنقشي را مي بينم با سر و صورتي كه زيادي آراسته و شال مشكي كه مثلاً دور گردن آويخته، از همان شال هايي كه زنها سرشان مي كنند مشكي و نخي. با تعجب دور مي شوم.
جوانان محرم
شركت گسترده جوانان در مراسم عزاداري آقا ابا عبدا... الحسين (ع) را بايد به فال نيك گرفت.
امروزه روز از جنوب شهر تا شمال شهر از شرق تا غرب بيشتر جوانان فقير و غني براي دهه  محرم برنامه ريزي خاصي دارند. حضور جوانان از هر قشر و طبقه اي و شركت فعال در مراسم عاشورا چند سالي است كه چند برابر شده است. به قسمي كه شما كمتر جواني را پيدا مي كنيد كه در اين ۱۰ شب به تكيه ها سري نزده باشد.
بيشتر خيابان هاي شهر را تكيه هاي گوناگون پر كرده اند و تقريباً تا نيمه هاي شب زنها و مردها، بچه ها و جوان ها مي آيند و مي روند و دسته هاي عزادار از اين تكيه به آن تكيه مي روند.
اين شور و هياهو هرچه به شب عاشورا نزديك مي شويم بيشتر و بيشتر مي شود. هرچند حضور جوانان در مراسم مذهبي را مي توان به فال نيك گرفت اما به نظر مي رسد اين حضور چنانچه سمت و سوي مناسبي پيدا نكند ويژگي هاي خاص يك حضور خالصانه را از خود دور كرده است.
امسال شايد بيشتر از سال هاي قبل من و شما اتومبيل هايي را ببينيم با پارچه هايي با نوشته هايي مانند «ياحسين (ع)» «تشنه كربلا» و «فداي لب تشنه ات يا حسين(ع)» اما گاهي تناقص هاي ظاهري و رفتاري سرنشين هاي خودرو با فرهنگ مذهبي چنان در تضاد است كه...
نوحه هاي جديد
به روز شدن يكي از ويژگي هاي دنياي امروز است. سرعت در تغيير ذايقه و هماهنگي ميان ذايقه هاي جديد و محصولات يكي از بديهي ترين رخدادهاي سال هاي اخير است.
اين كه نوحه هاي امروزي چند درصد به اصل ـ گذشته ـ نزديك اند سؤالي است كه امروز بيش از ديگر وقت ها مطرح مي شود.
موسيقدانان صاحب نام كشور ما معتقدند كه موسيقي عاشورا ريشه در موسيقي سنتي دارد.
داريوش پيرنياكان ـ موسيقيدان و استاد دانشگاه ـ در اين باره مي گويد: «با بررسي هايي كه در خصوص اين موسيقي به ويژه در منطقه گرگر آذربايجان انجام داده ام، به اين نتيجه رسيده ام كه تمام موسيقي عاشورايي اين منطقه برگرفته از گوشه هاي موسيقي ايراني مثل نوا، چهارگاه، ابوعطا، دشتي، بيات ترك و... است، با اين توضيح كه شعر تركي بر روي آن نشسته، اما در عمل اين موسيقي، گوشه هاي ايراني بوده كه با ربع پرده ها اجرا مي شود۱.»
موسيقي كه امروز جايگزين موسيقي سنتي ايراني براي عزاداري امام حسين (ع) شده است. شايد به روز شده باشد، اما اين به روزشدن موسيقي نينوا را از آنچه شايسته و بايسته آن است دور كرده است.
پيرنياكان معتقد است كه ايرانيان باستان در سوگ سياوشان رديف دستگاهي را در همه ابعاد آن اجرا مي كردند و بعدها واقعه كربلا رخ داد، ايراني ها براي حفظ اين موسيقي و براي حفظ دستاوردهاي فرهنگي خود از جمله موسيقي رديف دستگاهي به ارايه اين هنر از طريق نمادهاي مذهبي مانند نوحه خواني روي آوردند.
وي با اظهار تاسف از اين كه مداحان امروز، روي به موسيقي پاپ و بازاري آورده اند، گفت: «در سده هاي قبل، مداحان غالباً آوازه خوان هاي بزرگي بودند كه به موسيقي رديف دستگاهي نيز تسلط داشتند حتي افرادي مثل جناب دماوندي، نكيسا و اقبال آذر كه آوازه خوان هاي بزرگي شدند، خود تعزيه دان بودند.
به نظر مي رسد امروزه برخي مداحان علاوه بر اين كه هيچ تخصصي در اين باره ندارند با سهل انگاري بخشي از فرهنگ و تمدن اين سرزمين را زير پا گذاشته و با كوشش خود نوحه سرايي را رو به انحطاط مي برند.
پيرنياكان در اين زمينه مي گويد: «الان برخي مداحان بي خبر از همه جا، از موسيقي  بازاري در كارهاي خود استفاده مي كنند حتي گاهي ديده مي شود كه موسيقي تركي استانبولي، جاز و غيره را با هم قاطي كرده و شعر مذهبي بر روي آن مي گذارند.»
خبرگزاري دانشجويان ايران

اسفندگان جشن زنانه
مينوگله
در ايران باستان براي هر ماه ايراني، جشن هايي وجود داشت، كه متناسب با نيازهاي آن زمان، نيز مطابق با اعتقادات و تفكرات ايرانيان در زمان خاصي برگزار مي شد.
براي برخي از جشن ها مدارك زيادي در دست است و از برخي ديگر مانند جشن اسفندگان، اسناد قابل توجهي به دست ما نرسيده است. جشن اسفندگان از آن رو قابل توجه است كه جشن ويژه زنان ايران باستان است.
اسفند در آيين زرتشت نماد باروري و فروتني اهورامزدا است قرارگرفتن جشن زنانه در اين ماه نشان از توجه و اهميت خاص ايرانيان و پيامبرشان به زن است.
واژه اسفند
«سپنتا آرمتي» spabntaarmati (=آرمئيتي armaiti) آميزه اي از سه بخش «سپنته» spanta (به صورت مونث spnta)، يعني پاك و ناآلوده (=مقدس) و «ارم» aram يعني درست و بجا و «متي» mati (از ريشه مصدري «من» =manانديشيدن)۱
در اوستا سپنت آرمئيتي، در پهلوي سپندارمت و در فارسي سپندارمذو اسپندارمذ و اسفندارمذ و سفندارمذ (سپنت صفت است).
سپندار مذ يكي از امشاسپندان است كه مونث و دختر اهورامزدا خوانده شده است.پنجم اسفند ماه، اسپندار نام دارد كه متعلق به فرشته پاك آرمئيتي است. اين فرشته كه آن را سپندارمذ نيز مي گويند، در جهان معنوي پديده عشق، محبت، فروتني، بردباري، جانبازي و فداكاري است و در جهان مادي، پاسبان و پشتيبان زنان نيك و پارساست و همه خوشي هاي روي زمين در دست اوست. در ايران باستان در اين روز مردم به جشن و پايكوبي مي پرداختند.
سپندارمذ موظف است كه همواره زمين را خرم و آباد و پاك و باردار نگه دارد هر كه به كشت و كار پردازد و خاكي را آباد كند، خشنودي اسپندارمذ را فراهم كرده است. خشنودي و آسايش در روي زمين به دست اوست. اين ايزدشكيبا و بردبار است و مخصوصاً مظهر وفا و اطاعت و صلح و سازش است. پشتيبان زنان نيك و پارسا است.
ابوريحان بيروني، اين جشن را مژدگيران و مزدگيران ناميده است. به گفته وي اين جشن به زنان ويژه بوده و از شوهران خود پيشكشي دريافت مي كردند و در واقع، اين روز را روز زن مي ناميدند از اين رو به جشن مژدگيران (مزدگيران) ناميده شده است.
ابوريحان بيروني در آثار الباقيه مي گويد: «اسفندارمذ ماه كه روز پنجم آن اسفندارمذ است و براي همراه بودن دو نام آن را چنين ناميد ه اند و معني آن خرد و بردباري است و اسفندارمذ پاسبان زمين است و پشتيبان زنان درست، پارسا و شوهر دوست است.» در جايي ديگر اشاره شده است، چون اين جشن نزديك نوروز و فصل بهار و هنگام كشت و كار كشاورزان است، جشن برزگران نيز ناميده مي شد.
زن در آيين زرتشت
با توجه به نقشي كه الهه هاي مادر و رب النوع هاي مونث در ايران باستان (آريايي ها) داشته است، جايگاهي را كه دين زرتشت براي زنان داشته روشن تر مي شود. «در مزديسنا زن هميشه مورد توجه بوده است و هيچ مورخي نمي تواند سخن از برتري معنوي مرد بر زن برزبان بياورد»۲
ميترا و آناهيتا، اگر قبل از زرتشت از خدايان قدرتمند ايرانيان بوده اند، پس از زرتشت نيز، به خاطر احترام مردم، از سوي زرتشت پذيرفته مي شوند و اين توجه به جايگاه زن است كه مي تواند حضور ميترا و آناهيتا را پررنگ تر كند. در مهريشت ميترا زني است كه داراي هزار گوش است. خوش اندامي كه داراي دلدار هزار چشم است. بلند بالايي كه در بالاي برج ايستاده است. زورمندي است بي خواب. پاسباني است توانا و از همه چيز آگاه و نافريفتني.كسي است كه زندگاني مي بخشد كسي كه خوشبختي و فراواني مي بخشد.
در آبان يشت، آناهيتا زني است، زورمند و درخشان، سوار بر گردونه و لگام بردست و روان در جست وجوي نام آوري است. آناهيتا فرمانبرداركيش اهورايي است و سزاوار است كه در جهان مادي ستايش و نيايش شود. او همه زنان و مردان را پاك مي كند و زنان را براي زايش آماده مي گرداند و زايش را آسان مي گرداند و به زنان باردار شير مي دهد.
اهورا مزدا، آناهيتا را از نيروي خودش پديد آورده است، تا خانه، ده و كشور را بپروراند.  «آناهيتا به فرمان اهورامزدا به زمين مي آيد، تا دختران دم بخت و زنان جوان به هنگام زاييدن از او ياري بخواهند.»
از كهن ترين نوشته هاي ايران چنين برمي آيد، كه پيامبر زرتشت نگاه ويژه اي به زنان داشته و همواره كوشيده است و از زنان خواسته است تا در راستي بر يكديگر پيشي بگيرند. آنگاه زرتشت خطاب به دوشيزگان دم بخت مي گويد: «در سخنان به دوشيزگان به شوي رونده گويم و به شما (نيز) پند دهنده. آن را به ياد بسپارند و دريابند، در نهادهاي (خود) در كوشش زندگي منش نيك در راستي يكي از شما بايد بر ديگري برتري جويد. چه اين از براي وي مزد خوب بود»۳

۱- رجبي، پرويز، جشن هاي ايراني، نشر فرزين، تهران ۱۳۷۵.
۲- منبع پيشين.
۳- گاتاها، بند ۵، مترجم پورداوود.

يادداشت
اهل خريد و فروشي
002199.jpg
اهل خريد و فروش هم كه نباشيد حتي اگر تلفن را تحريم كرده باشيد اين روزها صف هاي طولاني حتماً  توجه شما را جلب كرده است.
تلويزيون گزارش هاي مختلفي پخش مي كند و در چند بخش خبري اين پديده را در ميان اخبارش جاي مي  دهد.
ثبت نام موبايل آغاز شد
فكرش را بكنيد بيشتر ما لنگ يك سيم كارت فكستني هستيم. همه كساني كه موبايل ـ تلفن همراه ـ ندارند در آرزوي موبايل تب دارند.
تب موبايل تقريباً همه گير است. حتي خواهرزاده  من كه تنها پنج سال دارد از مادرش تقاضاي يك موبايل دارد. به نظر خودش «از بس با موبايل الكي بازي كرده خسته شده و موبايل راستكي مي خواد.»
مادرش مانده حيران كه اين بچه موبايل را مي خواهد چكار؟ اما به هرحال تنها به اين دليل كه تصميم دارد براي خودش يك موبايل بخرد سعي مي كند تقاضاي پسر كوچكش را در ميان داستانك ها و شعرهاي قشنگ پنهان كند. شما فكر مي كنيد اين بچه به  خرجش مي رود؟!
در واقع موبايل چند سالي است كه وارد زندگي ما ايراني ها شده اما آنچنان تب تند و پيش رونده اي دارد كه روز به روز بر تعداد خاطرخواهانش افزوده مي شود.
امروزه بيشتر كساني كه دور و بر شما هستند يك گوشي همراه دارند و جالب است بدانيد كه با كمي تامل
در مي يابيد بيشتر كساني كه موبايل دارند دل خوشي از اين دوست جدانشدني كه مثل كنه به آدم مي چسبد و شب  و روز آدم را يكي مي كند، ندارند.
هر وقت پاي حرفشان مي نشيني از اين كه هميشه در دسترس هستند خسته و نالانند. به قول يكي از زنهاي فاميل موبايل خيلي خوب است، مي  توان گفت «شوهر پيداكن» است.
در آرزوي موبايل
طبيعي است كه بيشتر از همه جوانان آرزوي خريد يك موبايل را داشته باشند در هر حال دنياي حاضر متعلق به نسل جوان است. پس بيشترين تقاضا براي تكنولوژي روز از سوي جوانان مطرح مي شود. مي توان گفت كه تمام جواناني كه موبايل دارند، آرزوي آن را دارند.
به هرحال «آرزو بر جوانان عيب نيست» پس تا جوان هستيد آرزو  كنيد و آرزوهايتان را گسترش دهيد.
از هنگامي كه زمان ثبت نام موبايل در اخبار اعلام شد چانه زني براي ثبت نام و خريد در بيشتر خانه ها و خانواده ها آغاز شد، تصميم گيري براي ثبت نام موبايل چندان هم كار  آساني نيست هر چند زياد هم سخت نيست.
سختي كار براي جواناني بود كه در آمدي نداشتند و در واقع پول توجيبي شان را هم از منبع لايزال جيب پدر به دست مي آورند. اين دسته از جوانان معمولاً يا مشغول به تحصيل هستند و يا اگر درآمدي دارند آنقدر اندك است كه شايد تكافوي بخشي از پول خرجي ماهانه شان را بدهد بنابراين جوانان دلير ايراني با جلب حمايت مادران شيردل پاي در عرصه مبارزه گذاردند و چانه زني با پدر آغاز شد. پدر هر چه باشد حتي اگر كارمند آنقدر اعتبار دارد كه شده با وام هاي «صنار سه شاهي» ۴۵۰ هزارتومان پول سيم كارت را جور كند.
اما پدرها به خصوص وقتي كارمند باشند به راحتي نمي توانند اين هزينه را تحمل كنند تازه تكليف فرزندان ديگر چه مي شود؟
حالا اگر هم پدر راضي شود تازه سرآغاز ماجراست حالا رستم دستان مي خواهد كه از پس ثبت نام بربيايد.
قانون نانوايي در صف موبايل
قانون، قانون است حتي اگر بدون مهر و امضا باشد حتي اگر هيچ جايي نوشته نشده باشد. برخي قوانين را مردم وضع مي كنند براي اين كه بهتر زندگي كنند. اين قانون ها طول عمرهاي متفاوتي دارند و وقتي هم تاريخ مصرفشان تمام شد بي سر و صدا كنار مي روند.
اما قانون صف چيزي نيست كه به اين زودي ها از دنياي ما رخت بربندد و برود.
صف هاي طولاني و يا نه چندان طولاني براي ثبت نام موبايل اين روزها مثل بيماري واگير  تمام دفاتر پستي شهر را مبتلا كرده است.
از هر خيابان كه رد مي شوي صف هاي ثبت نام توجهت را جلب مي كند. جالب است بدانيد كه در اين صف ها قوانين نانوايي اجرا مي شود. همان طور كه وقتي سراغ تقي آقا شاطر محله مي روي گوشزد مي كند كه صف «يكي ها و دوتايي ها» جدا، اونهايي كه بيشتر مي خواهند تو صف جدا بايستند. توي صف موبايل هم تقريباً همين قانون رعايت مي شود و جالب تر مي شود اگر بدانيد صف هاي «يكي  دوتايي» خلوت  بوده اند. فكرش را بكنيد مردم چه شوقي براي خريد موبايل از خود بروز داده اند و چقدر هم اشتهايشان خوب است. چون اكثراً تصميم دارند بيش از سه خط بخرند.
اما جواناني كه براي خريد يك خط موبايل ساعت ها توي صف ايستاده اند شوق جالبي دارند. احتمالاً همه شوقشان راضي كردن پدر يا جمع كردن پولي براي موبايل است كه تازه بعضي از همين جوانان آن را پس انداز مي خوانند.
اخبار سراسري اعلام كرد كه يك نفر براي ۴۵۰ خط موبايل ثبت نام كرده است. اين آدم ـ نه چندان معمولي ـ مبلغي نزديك به ۱۹۷ ميليون تومان پرداخت كرده است.
فكر نمي كنيد اين ۴۵۰ خط حق ۴۵۰ نفر است كه بعدها ناچارند با مبلغ گزاف تري آن را تهيه كنند فكر مي كنيد در بين اين ۴۵۰ نفر چند نفر را جوانان تشكيل مي دهند؟

خبر هفته
۲۳ ميليون كودك در جنگ مردند
طي ۱۰ سال گذشته ۲۳ ميليون كودك در اثر درگيري هاي نظامي كشته شده اند.
خبرگزاري كار ايران با اعلام اين خبر به نقل از يونيسف آورده است كه طي ۱۰ سال گذشته بيش از دو ميليون كودك بر اثر درگيري هاي نظامي در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند و نزديك به شش ميليون كودك معلوليت هاي دايمي پيدا كرده اند.
گفتني است كه در همين زمان ۲۰ ميليون كودك مجبور به ترك خانه هاي خود شدند و بيش از يك ميليون كودك يكي يا هر دو والدين خود را از دست داده اند.
بلامي مديركل يونيسف گفت: اين سازمان تصميم دارد زندگي طبيعي را به كودكان نواحي تخريب شده جهان بازگرداند و اين كار تنها با كمك ساير كشورها امكان پذير است.

هيات رزمندگان جنوب غرب
هيات رزمندگان جنوب غرب تهران فعاليت خود را آغاز كرد.
در آستانه عاشوراي حسيني هيات رزمندگان اسلام جنوب غرب تهران آغاز به كار كرده است.
به گزارش خبرگزاري مهر اين هيات با هدف توسعه و ارتقاي فرهنگ ديني و ارتباط نزديك و مشاركت جوانان در برنامه هاي مذهبي راه اندازي شده است.
سرهنگ بهشتي فرمانده ناحيه مقاومت ابوذر در اين باره گفت: «برگزاري مراسم و جشن ها و سوگواري هاي مذهبي، برپايي اردوهاي فرهنگي و آموزشي و زير پوشش قراردادن هيات هاي مذهبي از جمله فعاليت هاي اين هيات است.»

۱۰۰ «ياور پارك» در بوستان ها
۱۰۰ ياور پارك، در پارك هاي تهران فرهنگ  اسلامي را زنده مي كنند.
ياور پارك ها در ۱۰ بوستان واقع در منطقه ۱۰ شهرداري تهران مستقر خواهند شد.
شهردار اين منطقه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران با اعلام اين خبر افزوده است: «بر مبناي اين طرح جمعي از اعضاي خانواده ها به همراه نيروهاي بسيج هر محله در مكان هايي كه در داخل بوستان ها تعبيه شده مستقر مي شوند و امنيت انتظامي و احياي امر به معروف و نهي از منكر را بر عهده خواهند داشت.»
حسيني با اشاره به هفته امر به معروف و نهي از منكر گفت: ياوران پارك، علاوه بر تامين امنيت فريضه مهم امر به معروف و نهي از منكر را انجام مي دهند.

آخرين خبرها
«حسين اكبري» رئيس نمايندگي سازمان حج و زيارت ايران در عراق گفت: تعداد شهداي ايراني عاشوراي خونين كربلا به ۴۰ تن رسيد. وي افزود: چهار تن از مجروحاني كه هويت آنها مشخص نبود و در بيمارستان «الحسين» كربلا در حالت «اغما» به سر مي بردند، ساعتي پيش به شهادت رسيدند و مشخص شد كه ايراني هستند.
«پل برمر» حاكم غيرنظامي آمريكا در عراق در يك كنفرانس خبري گفت: آمريكا براي كنترل مرزهاي عراق ۶۰ ميليون دلار اختصاص داده است. وي افزود:  اين مبلغ در پي انفجارهاي اخير در شهرهاي كربلا و كاظمين با هدف كنترل شديدتر مرزهاي عراق و جلوگيري از ورود هاي غيرقانوني به داخل عراق صورت گرفته است.
دكتر «حميدرضا آصفي»  سخنگوي وزارت خارجه گفت:  وزارت امور خارجه از طريق سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد، مسئولان عراقي و ديگر دستگاه هاي موجود در عراق هماهنگي ها و تلاش هاي گسترده اي را تاكنون براي انتقال شهدا و بازگرداندن مجروحان حادثه عاشورا از طريق هواپيما به ايران انجام داده و تاكنون به نتايج مثبتي در اين خصوص نايل شده است.
رئيس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: اعزام زاير به عتبات عاليات بدون نظارت و خارج از نمايندگي هاي مجاز اين سازمان به ضرر زايران و كشور است.
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ديروز چهارشنبه تحريم هاي اقتصادي را عليه رابرت موگابه رئيس جمهور زيمبابوه و ديگر مقامات بلندپايه اين كشور تمديد و آنها را به تضعيف روند دموكراسي و استفاده از خشونت در ساكت كردن مخالفان متهم كرد.
مايكل ايزنر رئيس و مدير عامل شركت ديسني آمريكا در تلاش براي حفظ اين سمت متحمل ضربه سختي شد. به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، ۴۳ درصد از سهامداران شركت ديسني در كنفرانس ساليانه اين شركت به تغيير مايكل ايزنر راي دادند. اين ميزان از آنچه پيش بيني شده بود فراتر رفت.
مجلس پرتغال براي حل مشكل سقط جنين همه پرسي برگزار مي كند. به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز سقط جنين از سال ۱۹۹۸ در پرتغال ممنوع شده اما اين ممنوعيت با توجه به پاره اي مسايل به مشكلي عمده در اين كشور تبديل شده است.
درحالي كه اجساد قربانيان عمليات نظامي شورشيان هائيتي در خيابان هاي پورتوپرنس پايتخت اين كشور رها شده است، نظاميان آمريكايي اعزامي به هائيتي در برابر عمليات اين شورشيان، در كشتار طرفداران ارستيد، رئيس جمهوري سابق هائيتي، هيچ اقدامي صورت نمي دهند.

ايران
جامعه
داستان
دهكده جهاني
رسانه
شهر
عكس
علم
ورزش
هنر
|  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |