دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۱۰
مصاحبه با محمد هاشمي رئيس دفتر سياسي كارگزاران سازندگي
تفكر سازندگي
002574.jpg
اشاره:
در ادامه معرفي احزاب و جمعيت هاي سياسي عمده ايران و نگاه آنان به انتخابات، امروز حزب كارگزاران سازندگي از زبان محمد هاشمي عضو ارشد اين حزب معرفي مي شود. ديدگاه هاي محمد هاشمي به علت نقش بنيادي وي در شكل گيري كارگزاران سازندگي و نمايندگي بخش عمده اي از اين حزب درواقع معدل ديدگاه شوراي مركزي كارگزاران به شمار مي رود.
* علت پيدايش حزب كارگزاران چه بوده و سابقه اين حزب از كجا نشأت گرفته است؟
- در سال ۱۳۷۴كه نزديك مي شديم به اواخر دولت آقاي هاشمي رفسنجاني، يك تفكري در كشور به وجود آمد به عنوان تفكر سازندگي و هدف از عنوان اين تفكر حل كردن يك سري مشكلات اقتصادي كشور بود. در نتيجه برخي از وزراي آن زمان تصميم گرفتند تفكر هاشمي هميشه پا بر جا باشد و براي اينكه راه هاشمي در كشور ادامه پيدا كند در سال ۱۳۷۵ جمعي از مديران تشكيل حزب را تصويب كردند و حزب كارگزاران سازندگي ايران بر پايه مباني اعتقادي و سياسي با هدف تلاش در جهت تحقق عزت اسلامي، تداوم سازندگي و آباداني ايران تلاش در جهت تحكيم ارزشها، دستاوردها و آرمانهاي انقلاب اسلامي، دفاع از اسلاميت و جمهوريت نظام، مشاركت مردم و آزاديهاي مصرح در قانون اساسي، تلاش در جهت توسعه فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي جمهوري اسلامي و استقرار عدالت به وجود آمد.
حزب كارگزاران سازندگي فعاليت رسمي خود را با محور انتخابات مجلس پنجم آغاز كرد و در آن زمان بيانيه اي صادر كرد و مردم را براي شركت در انتخابات دعوت كرد كه در مجلس پنجم از ۱۴۰ نفر نماينده مجلس حدود ۱۰۵ الي ۱۱۰ نفر از وفاداران حزب كارگزاران بودند.
* عملكرد دولت آقاي خاتمي در طي ۷ سال گذشته و مجلس ششم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- عملكرد دولت با عملكرد مجلس بسيار متفاوت است دولت  آقاي خاتمي در سالهاي اخير اقدامات قابل توجهي انجام داده است از قبيل ايجاد فرصتهاي شغلي مناسب براي جوانان، در بخش خصوصي سازي در برنامه سوم توسعه بسيار خوب عمل كرد و اقدامات چشمگيري براي ساختار اقتصاد كشور انجام گرفت اما با توجه به مشكلات اقتصادي كشور اين فعاليتها كافي نيست.
در هر حال، روندي كه براي رشد اقتصاد كشور صورت گرفته است روند بسيار خوبي است كه اميدواريم اين راه ادامه پيدا كند و اقتصاد كشور شكوفا شود البته شرايط سياسي منطقه تأثير منفي در جذب سرمايه به وجود آورد كه از عهده دولت خارج است. اما در مورد عملكرد مجلس ششم بايد گفت متأسفانه مجلس ششم به مسائل فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و رفاهي مردم توجه نكرد و فقط به مسائل حزبي و جناحي پرداخت و خود اين باعث مشكلاتي براي جامعه شد. به عنوان مثال، مي توان از حاشيه نشيني اطراف تهران ياد كرد كه علت به وجود آمدن حاشيه نشيني در اطراف شهرهاي بزرگ نبودن امكانات رفاهي،بيكاري و فقر مي باشد. زماني كه حاشيه نشيني شروع شد قطعاً معضلاتي را براي جامعه به وجود آورد از قبيل جرم و خريد و فروش مواد مخدر كه حاشيه نشيني بستر مناسبي براي رواج موارد ذكرشده است.
متأسفانه مجلس ششم اين مشكلات را ناديده گرفت و به دعواها و نزاعهاي حزبي و سياسي پرداخت در كل، مجلس ششم كاملاً سياسي عمل كرد و به نفع مردم كار مثبتي انجام نگرفت.
* چرا عده اي مي خواهند قبل از انتخابات آرامش ذهني مردم را بر هم بزنند؟
- احزاب و گروههاي فعال در كشور معمولاً در يك مقطع زماني مي توانند اهداف و نيت خود را نشان دهند؛ يعني بين منافع ملي و گروهي يكي را انتخاب كردن بيانگر اهداف آن حزب مي باشد. آن حزبي كه منافع ملي را بر منافع  حزبي و شخصي ترجيح دهد قطعاً نيازي به اين كه جو جامعه را دچار تشنج كند و آرامش ذهني مردم را از بين ببرد ندارد، اما گروه و حزبي كه منافع حزب و گروه خود را بر منافع ملي ترجيح دهد در زماني كه احساس كند ممكن است منافع گروه به مخاطره بيفتد چون جامعه را متشنج خواهد كرد و منافع ملي را به خطر مي اندازد.
* انتخابات مجلس هفتم را چگونه ارزيابي مي كنيد و مردم چگونه با آن برخورد خواهند كرد؟
- نظرسنجي ها نشان مي دهد كه مردم به پاي صندوق هاي رأي خواهند آمد اما اين كه در روزهاي آينده چه پيش بيايد كه مردم را تشويق كند يا دچار ترديد كه به پاي صندوق ها بيايند را نمي توان پيش بيني كرد. اما تجربه ها نشان داده است مردم از دعواهاي گروهي و جناحي چپ و راست خسته شده اند و براي ابراز اين مسئله دست به اقداماتي مي زنند، ممكن است گروهي را مورد تأييد قرار دهند و با آراي بالا، يك گروه را به ديگري ترجيح دهند و گاهي هم براي انعكاس و واكنش خود يا عدم حضور به پاي صندوق هاي رأي اعتراض خود را به گوش مسئولين برسانند كه نمونه بارز آن انتخابات شوراي شهر تهران است. با وجود اين كه تمام گروه ها و جناح ها در صحنه وارد شده بودند مردم خيلي كم شركت كرده اند و علت آن را عدم موفقيت شوراي شهر قبلي خوانده اند.بنده اميدوارم مردم حساسيت اين انتخابات را درك كنند و به طور گسترده  شركت كنند.
* ارزيابي شما از تحصن نمايندگان چيست؟
- تحصن نمايندگان كار بيهوده اي است كه در راستاي منافع شخصي خود آنها صورت گرفته است و مي خواهند با اين كار تشنج در جامعه ايجاد كنند و تمام افكار مردمي را به سوي خود جلب كنند. شوراي نگهبان بر اساس صلاحديد افرادي را رد صلاحيت كرد و عده اي را هم تأييد كرد، اما در راستاي اين كار برخي از كساني كه تأييد شده بودند با تندرويهايي كه داشته اند و جو جامعه را دچار تشنج مي كرده اند مورد بررسي قرار گرفته و اين افراد نيز رد صلاحيت شده اند. در هر حال وزارت كشور بايد انتخابات را به موقع و سالم برگزار كند.
* آيا حزب كارگزاران در انتخابات شركت مي كند و چه برنامه هايي را دارد؟
- حزب كارگزاران از زمان تشكيل در تمام انتخابات كشور شركت كرده است. به طور قطع در اين انتخابات نيز به طور فعال شركت خواهد كرد. تصميماتي در شوراي مركزي حزب گرفته شده است براي ائتلاف با برخي از گروه هاي دوم خرداد. البته با گروه هايي كه تفكرات آن نزديك به تفكر حزب سازندگي باشد و تمام اين تصميمات موكول شده است به بعد از تعيين تكليف داوطلبين نمايندگي مجلس هشتم. اما احتمال اين كه حزب كارگزاران با خانه كارگر ائتلاف كند بسيار بالاست.

ياد داشت
حزب دوجناحي
حزب كارگزاران سازندگي نخستين حزبي بود كه پس از خاتمه دوره ركود فعاليت هاي حزبي كه از اوايل دهه شصت آغاز شده بود، تولد يافت. اما اين حزب در بستر قدرت دولتي و توسط برخي وزرا و معاونين رئيس جمهور و بوروكرات هاي دولت آقاي هاشمي رفسنجاني شكل گرفت. آنان بر اين اعتقاد بودند كه براي تحقق برنامه هاي بلندپروازانه توسعه اقتصادي تنها راه ممكن ايجاد تشكل و به قدرت رسيدن بوروكرات ها و همسويي با شرايط جهاني و الگو قرار دادن كشورهاي توسعه يافته است.
به گمان ايشان چپ روهاي برخي از اعضاي دولت آقاي مهندس موسوي از يك طرف و انعطاف ناپذير بودن جريانات سياسي موسوم به راست سنتي از سوي ديگرٍ موجب ايجاد گره هاي بزرگي در راه توسعه كشور شده بود.اين گروه در انتخابات مجلس پنجم موفقيت هايي به دست آوردند. سياست هاي اقتصادي دوره اول رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني كه عمدتاً توسط اين گروه تدوين يافته بود با ناكامي هاي جدي مواجه شد و از همان زمان ستاره كارگزاران رو به افول نهاد. پس از پيروزي سيد محمد خاتمي در دوم خرداد سال ۷۶ ، كارگزاران سازندگي كه تلاش زيادي در حمايت از آقاي خاتمي نموده بودند، پست هاي قابل توجهي را بخصوص در زمينه هاي اقتصادي و وزارت ارشاد در كابينه ايشان به دست آوردند. البته افق هاي فكري اين حزب با سه گروه اصلي تشكيل دهنده جبهه دوم خرداد يعني مشاركت، مجاهدين انقلاب اسلامي و مجمع روحانيون به هيچوجه نزديك نبود و اين اختلاف فكري، خود يكي از دلايل عدم توفيقات اجرايي دولت آقاي خاتمي بود.كارگزاران به دليل همين مشكل در تعامل با گروه هاي فوق در انتخابات مجلس ششم به جز حدود پانزده كرسي نمايندگي در مجلس چيزي نصيبشان نشد. با شروع دومين دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي، مهره هاي كليدي كارگزاران از كابينه كنار گذاشته شدند.
دكتر حسن حبيبي كه اولين نامزد كارگزاران سازندگي براي جانشيني هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري سال ۷۶ بود، تنها عضو كابينه بود كه بي جنجال و بدون آنكه تحت فشار گروه هاي سياسي باشد، از كابينه خاتمي خارج شد و جاي خود را به دكتر عارف داد.عطاءالله مهاجراني به دنبال افراط در سياست هاي اباحيگري فرهنگي، تحت فشار افكار اقشار متدين ناچار از كناره گيري شد.
محمد هاشمي از اعضاي مركزي كارگزاران و معاون اجرايي رئيس جمهور كه اين سمت را در دوران رياست برادرش علي اكبر هاشمي رفسنجاني هم به عهده داشت، در آغاز دومين دوره رياست جمهوري خاتمي، به دنبال مخالفت هاي آشكار خود با برنامه هاي دولت، از كابينه بركنار شد.
به دنبال خروج محمد هاشمي، در حالي كه محمد علي نجفي، شغل پراهميت رياست بر سازمان مديريت و برنامه ريزي را از دست داد، و مصطفي هاشمي طبا هم از رياست سازمان تربيت بدني كنار رفت، عيسي كلانتري وزير كشاورزي هم كه عضو كارگزاران نبود ولي از بنيانگزاران اوليه به شمار مي آمد، از كابينه جدا شد، ديگر كسي از اعضاي دولت قبلي و سران حزب كارگزاران سازندگي به جز اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در هيات دولت نماند و او نيز هيچگاه دغدغه جدي حزب خود را نداشت و بيشتر به عنوان يك بوروكرات كار مي كرد و مي كند.
غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران و شهردار سابق تهران اولين فرد از هيات دولت بود كه پس از روي كارآمدن دولت خاتمي به علت روش تساهل و تسامح در خرج كردن و ايجاد مناسبات مالي كه روش مرسوم اكثر كارگزاران بود، به محاكمه كشيده شد و به زندان رفت.
آخرين كارگزار هم محسن نوربخش ،تنها عضو حزب كارگزاران سازندگي بود كه تا نوروز سال جاري در سمت خود يعني رياست بانك مركزي باقي ماند كه در اثر سكته قلبي از دنيا رفت.
با وجود ضرباتي كه به بدنه اصلي اين حزب وارد شده است، نمي توان پيشاپيش شكست اين حزب را در انتخابات مجلس هفتم پيش بيني كرد.گواه اين مطلب مصاحبه اخير محمد هاشمي مبني بر شركت كارگزاران در انتخابات مجلس هفتم مي باشد كه پس از اينكه كارگزاران به رئيس مجلس نامه نوشتند و اعلام كردند كه با رد گسترده داوطلبان مورد حمايت آنان، امكان شركتشان در انتخابات فراهم نيست، تعجب ناظران را برانگيخت.موضع جناحي از كارگزاران سازندگي از جمله غلامحسين كرباسچي شهردار اسبق تهران و محمد عطريانفر، مديرعامل سابق همشهري و اداره كننده فعلي روزنامه شرق و عطاءالله مهاجراني وزير جنجالي سابق ارشاد اسلامي به موضع برخي از جريانات تندرو جبهه دوم خرداد نزديكتر است . سكوت ايشان در قبال بحث ارائه فهرست انتخاباتي حاكي از همين موضع ايشان است.لكن جناحي ديگر كه اكثراً از نزديكان و بستگان آقاي هاشمي رفسنجاني هستند ، از قبيل فائزه ، دختر و محمد، برادر او و علي هاشمي و حسين مرعشي، بسيار متفاوت و مخالف جناح اول است. اين گروه موافق ارائه ليست انتخاباتي بوده و همراه با ديگر اعضاي معتدل دوم خرداد ليست داده اند. اسحاق جهانگيري كه او نيز از خطه كرمان است و محمد علي نجفي وزير سابق آقاي هاشمي رفسنجاني كه فعاليت كمتري نيز در اين حزب دارند، موضعي ميانه روتر دارند. محمد هاشمي در مصاحبه اي گفت: پس از فوت دكتر نوربخش، آقاي محمدعلي نجفي از شركت در شوراي مركزي كارگزاران استعفا داد.
آقاي مهاجراني نيز در جلسات به ندرت شركت مي كند. اين مطالب بيانگر شكاف عميق در بين اعضاي اين حزب مي باشد. به هر حال روزهاي آينده مشخص مي كند كه در انتخابات هفتم حرف آخر را كدام جناح مي زند.

سايه روشن سياست
يك ائتلاف، ۱۹۲ نامزد
تشكل هاي تشكيل دهنده ائتلاف براي ايران اعلام كردند در سراسر كشور مجموعا ۱۹۲ كانديدا دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اطلاعيه ائتلاف براي ايران آمده است: به اطلاع مردم بزرگوار و آگاه ايران مي رساند «ائتلاف براي ايران» متشكل از هشت گروه دوم خردادي، پس از بررسي دقيق و همه جانبه نسبت به داوطلبان تأييد صلاحيت شده در سراسر كشور و با رعايت معيارهاي مورد نظر و توافق گروه هاي عضو ائتلاف به زعم فقدان كانديداي دوم خردادي داراي زمينه رأي در بسياري از حوزه هاي انتخابيه موفق شد تعداد ۱۹۲ تن از نامزدهاي انتخابات دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي را مورد حمايت و پشتيباني خود قرار داده و به رأي دهندگان عزيز معرفي نمايد.گروه هاي عضو ائتلاف براي ايران عبارتند از: مجمع روحانيون مبارز، مجمع نيروهاي خط امام، مجمع اسلامي بانوان، حزب كارگزاران سازندگي، حزب همبستگي ايران، حزب اسلامي كار، انجمن اسلامي مهندسان ايران و خانه كارگر.
فهرست نوانديشان مستقل
دبير نوانديشان مستقل، اهداف و اسامي ۳۰ نفره كانديداهاي حوزه انتخابي تهران، شهرري، شميرانات و اسلامشهر را اعلام كرد.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بيانيه نوانديشان مستقل، نادر نصيري گفت: نوانديشان مستقل ايران با شعار «نو بيانديشم تا فرداي ايران نو شود» در صحنه انتخابات حضور خواهند يافت.
نصيري، ليست نهايي ۳۰ نفره كانديداهاي ائتلاف نوانديشان را به شرح زير اعلام كرد: ابوالفضل حسن بيگي، دكتر محمدرضا عباسي فرد، مجيد انصاري، اميرعلي اميري، عليرضا قزوه، الياس حضرتي، جمشيد اوشال، مجيد شانچي، محمدابراهيم ياوري، عبدالحسين روح الاميني، حسين كنعاني مقدم، اميررضا خادم، علي اصغر صباغ الواتي، احمد مظفري، محمد بخشايش اردستاني، عليرضا محجوب، سهيلا جلودارزاده، صديقه احمدي فصيح، احسان عسگري، مهرداد فولادي نژاد، كريم زارع، كاظم نجفي علمي، علي شكوهي، حسين ميرمحمد صادقي، عبدالله نوروزي، ابوالفضل فراخاني، سعيد ابوطالب، شعبانعلي برادران و امير نيكنام نژاد.
۵ نماينده براي اقليت هاي ديني كشور
در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ۵ نماينده از سوي اقليت هاي ديني انتخاب و راهي مجلس خواهند شد.
به گزارش ايسنا، ۵ نماينده اقليت هاي ديني كشور، براساس تقسيم بندي و مراكز زير انتخاب و وارد مجلس مي شوند:
- زرتشتيان سراسر كشور؛ يك نماينده به مركزيت تهران.
- كليميان سراسر كشور؛ يك نماينده به مركزيت تهران.
- مسيحيان آشوري و كلداني سراسر كشور؛ يك نماينده به مركزيت تهران.
- مسيحيان ارمني جنوب ايران؛ يك نماينده به مركزيت اصفهان.
- مسيحيان ارمني شمال ايران؛ يك نماينده به مركزيت تهران.

سياست
اقتصاد
انديشه
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |